Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Euroviisut 2015 Wienissä

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
40
15%
****
23
9%
***
33
13%
**
36
14%
*
132
50%
 
Ääniä yhteensä: 264

Avatar
Prinsessa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5602
Liittynyt: 02 Joulu 2007, 11:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Prinsessa »

^Mä oon kyllä samaa mieltä. Mulle euroviisut on kuitenkin konseptina ennen kaikkea muuta kilpailu, jossa laulu- ja soittotaidolla sekä sanoilla ja sävellyksellä on se suurin merkitys. Tottakai mukana on enemmän ja enemmän show-elementtejä ja muuta, mutta tässähän ei mennä edes esitys edellä, vaan pääosassa tuntuu olevan esiintyjien ns. erityispiirteet. (Ja ennen kuin joku lähtee edes vertaamaan Conchitaan tai Lordiin, niin he toivat kuitenkin persooniensa lisäksi kilpailuun ennen kaikkea hienon biisin, samaa ei todella voi sanoa tästä.)

On toki hienoa, että PKN on bändinä olemassa ja he voivat toteuttaa itseään, kuten kuka tahansa muu muusikko. Mutta tämä on yksinkertaisesti mielestäni täysin väärä areena heille. Biisi ja esitys eivät kuitenkaan ole sitä tasoa, jota tällainen kilpailu edellyttää ja se, että kenellekään yritetään uskotella tai vakuutella muuta, on silkkaa typeryyttä. Lopullinen fakta on kuitenkin se, että jos biisin esittäisi bändi, jonka jäsenet eivät olisi kehitysvammaisia, ei sillä olisi mitään asiaa tähän kilpailuun.

Olen samaa mieltä Hurricanin kanssa erityisesti siitä, että YLE:n toiminta tämän bändin osalta tuntuu ikävältä ja suorastaan tekopyhältä. Heidän mukanaolonsa tuo luonnollisesti huomiota formaatille ja siitä tunnutaan lypsävän kaikki irti. Toivottavasti muistetaan sitten huolehtia bändin henkisestä jaksamisesta sen jälkeen, jos ja kun he eivät tule tätä skabaa voittamaan, ja ovat saaneet pari kuukautta kuulla kaikilta tsemppareilta jotain ihan muuta.
"Jaa, niiden vehkeiden kuuluu hammaslääkärissä mennä suuhun."
-Jennibot

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Prinsessa kirjoitti: Biisi ja esitys eivät kuitenkaan ole sitä tasoa, jota tällainen kilpailu edellyttää
Mitä tämä tarkoittaa? Kun euroviisuhistoriaa selailee, löytää sieltä musiikkia, joka on aivan järjettömän surkeata ja jota ei missään eikä milloinkaan soi niiden kisojen jälkeen. No, ehkäpä soi esc-radiossa, mutta ei muualla. Nykyään euroviisut ovat onneksi parempia kisoja kuin mitä viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana ovat olleet, miinus viimeiset viisi-kuusi vuotta, mutta edelleen siellä on täysin ala-arvoista roskaa. Jos PKN valittaisiin viisuihin, olisi se sentään tykinlaukaus päin huonoa, laadutonta muovia, jota viisuista ehkä vielä löytää.

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Live ei nostanut osakkeita. Sanat kuuluivat epäselvästi, ja samoin laulajan ääni.
+ Sitten vielä yhtyeen jäsenen todella asiaton kommentti Pihkalle ja Myrskylle.
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

kuu-kuu kirjoitti:
Prinsessa kirjoitti: Biisi ja esitys eivät kuitenkaan ole sitä tasoa, jota tällainen kilpailu edellyttää
Mitä tämä tarkoittaa? Kun euroviisuhistoriaa selailee, löytää sieltä musiikkia, joka on aivan järjettömän surkeata ja jota ei missään eikä milloinkaan soi niiden kisojen jälkeen. No, ehkäpä soi esc-radiossa, mutta ei muualla. Nykyään euroviisut ovat onneksi parempia kisoja kuin mitä viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana ovat olleet, miinus viimeiset viisi-kuusi vuotta, mutta edelleen siellä on täysin ala-arvoista roskaa. Jos PKN valittaisiin viisuihin, olisi se sentään tykinlaukaus päin huonoa, laadutonta muovia, jota viisuista ehkä vielä löytää.
:samaamielta:
Joillakin on tapana kuitata kaikki euroviisuihin kohdistettu kritiikki "viisuvastaisuutena". Mutta eihän se niin ole, vaan kritiikki, jopa protestimieliala on viisumusiikin saavutuksia - tai saavutusten puutetta -tarkasteelemalla ihan oikeutettua. Ei laatua ole se, että jotain viisukaavaa toistetaan vuodesta toiseen. Esimerkiksi viisuballadit ovat edelleen suurimmaksi osaksi täysin hengettömiä miljoonaan kertaan kuultuja kopiokappaleita joita säveltäessä tekijä ei ole pohtinut mitään muuta kuin millä työstää tutuista, täysin haasteettomista aineksista mahdollisimman monta ääntä vedättävä tekele. Entä ruotsalainen kempeautomaatti, joka laitta neljä palikkaa vuosi toisensa jälkeen usean vaihtoehdon muodossa vähän eri järjestykseen ja kuorruttaa tyhjän muodikkailla kilinöillä, kopioiden milloin mitäkin aiemmin kuultua. Taitavaa, mutta onko sillä yhtään mitään tekemistä musiikin kanssa?

Korkeatasoinen kisa? Ei ole. Joukossa on helmiä, mutta yleinen taso kestämättömine muovikopioineen ei kanna. Eikä tämän toteaminen tarkoita viisuvastaisuutta tai epäviisufaniutta niin kuin itsellenikin täällä on vuosien saatossa sanottu. Viisut ansaitsevat parempaa, musiikki ansaitsee parempaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42002
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

rosetta kirjoitti:
ta1ja kirjoitti: PKN youtube 497 899 näyttökertaa, 2511 peukkua ylös, 211 alas
Tuohan ei kyllä ole livevedosta?
Sikäli ei väliä, että eilinen liveveto oli parempi kuin studioversio. Eihän täälläkään liveä ole arvostelleet kuin ne, jotka biisiä tai bändiä jo etukäteen ovat dissanneet. Ja näistä dissailijoistakin moni on myöntänyt, että live oli hyvä. Ei PKN liveen ainakaan kaadu.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Sahara kirjoitti:Sami Helle puhuu näköjään ihan hyvää englantiakin, hieno homma!

https://www.youtube.com/watch?v=VWh7NQgKBlE
Sami on kyllä jotenkin sympaattisin tuosta porukasta. :mrgreen: Hän puhuu todella hyvin kehitysvammaiseksi (ei pidä käsittää kommenttiani mitenkään rasistiseksi). Yleensä kehitysvammaisilla on niitä vaikeuksia puheenkin tuottamisessa, kuten monella yhtyeessä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Prinsessa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5602
Liittynyt: 02 Joulu 2007, 11:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Prinsessa »

kuu-kuu kirjoitti:
Prinsessa kirjoitti: Biisi ja esitys eivät kuitenkaan ole sitä tasoa, jota tällainen kilpailu edellyttää
Mitä tämä tarkoittaa?
Sitä, mitä siinä lukee. En ole missään vaiheessa kirjoittanut, että tämä olisi viisuhistorian ensimmäinen rimanalitus tasoon nähden, mutta ehdottomasti niiden tasottomien vetojen joukossa kyllä. Mikä mielestäni olisi täysin tarpeetonta siihen nähden, että meillä on karsinnoissa mukana ihan hyviäkin biisejä.

Ja näin yleisenä kommenttina vielä pakko mainita, että koen kohtalaisen huvittavana sen, että usea biisin puolesta oleva kommentti on kirjoitettu hengessä: "No eihän tää mikään hyvä biisi ole, mutta eri tavalla huono kuin ne huonot biisit yleensä". :rofl: Sitähän tässä haettiin!
"Jaa, niiden vehkeiden kuuluu hammaslääkärissä mennä suuhun."
-Jennibot

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Prinsessa kirjoitti:Ja näin yleisenä kommenttina vielä pakko mainita, että koen kohtalaisen huvittavana sen, että usea biisin puolesta oleva kommentti on kirjoitettu hengessä: "No eihän tää mikään hyvä biisi ole, mutta eri tavalla huono kuin ne huonot biisit yleensä". Sitähän tässä haettiin!
:raaps: nyt et tainnut ymmärtää mistä oli kyse. Ensinnäkin siitä, että väitit, kuten kirjoitit, että viisut on liian korkealaatuinen paikka PKN:lle, mistä tietenkin pitää todeta että se ei pidä paikkaansa. Toisekseen tulkitsit väärin, minä esimerkiksi en pidä biisiä huonona vaan riittävänä. Jos kokonaisuus on hyvä, biisi voi olla riittävä, vaikkei se olisikaan erinomaisen virtuoosinen. Lainaan itseäni toisesta ketjusta, koska olen edelleen tyytyväinen muotoilemaani :mrgreen: : taiteellinen näkemys on sitä, että sillä taidolla mitä on, saa sanottua kaiken sen minkä kokee välttämättömäksi sanoa. Tekninen taito on työkalu, joka taivutetaan palevelemaan näkemystä, sanomista, ja tämän yhteenliitoksen onnistumisesta ja vaikuttavuudesta, välityskyvystä, syntyy taiteellinen arvo ja merkityksellisyys.

PKN onnistuu erinomaisesti niillä keinoin jotka sillä on hallussa. Popmusiikissa on kyse aina kokonaisuudesta, pelkkä hyvä biisi ei koskaan viisujen ulkopuolisessakaan maailmassa, eikä etenkään siellä, riitä. Esimerkiksi vakuuttavuus on ihan keskeinen asia.

Sitten voidaan vielä pohtia huonouden ominaislaatua. Ei huonouteen riitä alkuunkaan, että on yksinkertainen, naiivi ja kömpelö. Huonous on sitä, että ei ole sanottavaa, turhuutta, mitäänsanomuutta. Kömpelyys, työkalupakin rajallisuus voi hyvistä aikeista huolimatta johtaa huonouteen, siihen että tekijä ei saa sanomalleen aikaiseksi ymmärerttävää muotoa. Toisinaan kuitenkin tekijä osaa, kuten edellä sanoin, käyttää vähäisiä aineksia sanoakseen isoja asioita. Juuri tästä on PKN:n kohdalla kyse ja siksi se herättää monissa positiivisia tunteita, halua kannattaa. Kyse ei ole säälistä tai kehariuden tukemisesta kehariuden vuoksi, vaan siitä, että iskemällä yksinkertaisine keinoineen ihmisyyden ytimeen PKN koskettaa, herättää ihmisissä halun liittyä aitoon tekemisen haluun ja hyvään tahtoon. Ja kaikessa yksikertaisuudessaan PKNllä voi olla mahdollisuus sysätä myös muita tekijöitä lähemmäksi sitä mistä musiikissa on kyse.
Viimeksi muokannut ta1ja, 08 Helmi 2015, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

ta1ja kirjoitti:
PKN onnistuu erinomaisesti niillä keinoin jotka sillä on hallussa. Popmusiikissa on kyse aina kokonaisuudesta, pelkkä hyvä biisi ei koskaan viisujen ulkopuolisessakaan maailmassa, eikä etenkään siellä, riitä.
...
Huonous on sitä, että ei ole sanottavaa, turhuutta, mitäänsanomuutta.
...
Kyse ei ole säälistä tai kehariuden tukemisesta kehariuden vuoksi, vaan siitä, että iskemällä yksinkertaisine keinoineen ihmisyyden ytimeen PKN koskettaa, herättää ihmisissä halun liittyä aitoon tekemisen haluun ja hyvään tahtoon. Ja kaikessa yksikertaisuudessaan PKNllä voi olla mahdollisuus sysätä myös muita tekijöitä lähemmäksi sitä mistä musiikissa on kyse.
Oon niin samaa mieltä. Hyvin muotoiltuja lauseita ta1ja. PKN:n poikien kuuluu vetää punkkia, kyse ei todellakaan ole säälipisteistä. Mutta kyllä mulle sekin on merkityksellistä, että PKN tuo kehitysvammaisia esille positiivisella tavalla. He näyttävät, että me ollaan kaikki samaa porukkaa.
Like a monument to all the time we spent

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 707
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Musa ei oo tekniikkaa eikä tekniikka, esim jonkun virtuoosipianistin sormiharjoitukset, oo musaa.

Oikea musa toimii aivan eri tasoilla, suurta tunnetta voi välittää vaikkei osais ollenkaan laulaa, esim hip hop ym puhelaulu.

Osoittaa suurta typeryyttä lähteä luokittelemaan biisejä "hyviksi" ja "huonoiksi" pelkän muodollisen osaamisen perusteella. Monet saa paljon enemmän irti "roskamusaksi" luokitellusta popista kuin "hienosta" taidemusiikista.

Niin kaua kun kukaan ei edes pysty määrittelemään, mitä musa on, kaikki arviot on vain omia mielipiteitä, ei enempää eikä vähempää.

Kaikki tekniikka on turhaa jos biisi ei kosketa sydäntä, ja tää biisi tekee juuri sen.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11932
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sziget »

En saa syödä karkkia, juoda limua
En saa edes juoda alkoholia


Pidättekö tätä huumoriviisuna? Puolustajat eivät vetoa huumoriin, vaikka sanoitusta voisi pitää kapinallisuuden parodiana, jossa punkin suuret teemat (yhteiskunta haisee, poliisit on sikoja jne.) korvataan pienemmillä. Karkin mussutus voisi olla imago-ongelma monelle punkkarille, mutta jos ei saa edes viinaa vetää... Tekstin vakavia puolusteluja pidän kovin epätoivoisina. Kuvaa koskettavasti vammaisen arkea, rakentaa sillan meidän kaikkien kokemukseen, juuri tällaistahan elämä on. Lässyn lässyn.
sheep kirjoitti:(--) Ylen tämänvuotinen pyrkimys etsiä Viisuihin, Cristal Snow'n sanoin, pelkkiä mieleenjääviä tarinoita ja persoonallisuuksia. Kenties täydellinen floppi toukokuussa opettaisi viimein, että sillä musiikilla saattaisi sittenkin olla myös jotain merkitystä... :roll:
Kenties. Riippuu myös raadeista. Ne vihaavat huumoria, mutta suvaitsevaisuuden edistäminen voisi mennä läpi, varsinkin jos media luo paineita siihen suuntaan.
kuu-kuu kirjoitti:Kun euroviisuhistoriaa selailee, löytää sieltä musiikkia, joka on aivan järjettömän surkeata ja jota ei missään eikä milloinkaan soi niiden kisojen jälkeen.
Koska viisut ovat täynnä surkeaa roskaa, Suomikin voi valita roskaa, paitsi että PKN ei olekaan roskaa vaan mestarillinen kokonaistaideteos. Tyylipuhdas Rumba-argumentti. :D
ta1ja kirjoitti:Ei laatua ole se, että jotain viisukaavaa toistetaan vuodesta toiseen. Esimerkiksi viisuballadit ovat edelleen suurimmaksi osaksi täysin hengettömiä miljoonaan kertaan kuultuja kopiokappaleita joita säveltäessä tekijä ei ole pohtinut mitään muuta kuin millä työstää tutuista, täysin haasteettomista aineksista mahdollisimman monta ääntä vedättävä tekele.
Ja ooppera on kamalaa kirkumista, rock s*atanallista räminää, dance sietämätöntä jumputusta, etno ties mitä joikhausta ja hilipatipippaata. Silti säveltäjä voi yrittää tehdä niin hyvän balladin kuin osaa, ja laulaja voi yrittää tulkita sen niin aidosti, että se voisi koskettaa yleisöä. Mutta totta kai nimimerkki Rumba, anteeksi ta1ja, tietää parhaiten, mitä säveltäjä on pohtinut.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

sziget kirjoitti:Tekstin vakavia puolusteluja pidän kovin epätoivoisina. Kuvaa koskettavasti vammaisen arkea, rakentaa sillan meidän kaikkien kokemukseen, juuri tällaistahan elämä on. Lässyn lässyn.
Hei nyt nyt. Ei kukaan voi sanella, mitä joku biisi voi toisille merkitä. Jos ette arvosta, niin fine. Vihaajat vihaa. Mutta meidän arvostajien arvostamista ei voi puhua tyhjäksi omista mielipiteistä käsin. Ugh.
Like a monument to all the time we spent

tinov
Siemailija
Siemailija
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Tammi 2015, 14:46

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja tinov »

kuu-kuu kirjoitti:Kun euroviisuhistoriaa selailee, löytää sieltä musiikkia, joka on aivan järjettömän surkeata ja jota ei missään eikä milloinkaan soi niiden kisojen jälkeen.
Koska viisut ovat täynnä surkeaa roskaa, Suomikin voi valita roskaa, paitsi että PKN ei olekaan roskaa vaan mestarillinen kokonaistaideteos. Tyylipuhdas Rumba-argumentti. :D

Tästä olen täysin eri mieltä. Kyseinen "musiikkipläjäys" on täydellistä kaaosta ja sontaa, joka tuskin ansaitsee tulla kutsutuksi musiikkiesitykseksi. Puuttumatta ollenkaan ko. bändin asenteeseen tai yrittämiseen ja ottamatta siihen kantaa voin sanoa puhtain mielin että kyseinen "taideteos" on vain huono ja alleviivaava. :kuolaus:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16961
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Happy »

Elvis kirjoitti: + Sitten vielä yhtyeen jäsenen todella asiaton kommentti Pihkalle ja Myrskylle.
Mun mielest toi oli hauska ja ihan huumorilla se paska-Pihkakin otti tuon :heh:
ja toi heitto oli muutenkin tylsän semifinaalin kohokohta :mrgreen:

Sirua toki toivon edelleen ensisijaisesti viisuihin, mut nää tulee sit heti perässä :uujee:
Näin ne mielipiteet muuttuu, hyvä liveesiintyminen ja persoonalliset ja sanavalmiit esiintyjät on kaiken a ja o :surrur:
Never miss a good chance to shut up.

tinov
Siemailija
Siemailija
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Tammi 2015, 14:46

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja tinov »

tinov kirjoitti:
kuu-kuu kirjoitti:Kun euroviisuhistoriaa selailee, löytää sieltä musiikkia, joka on aivan järjettömän surkeata ja jota ei missään eikä milloinkaan soi niiden kisojen jälkeen.
Koska viisut ovat täynnä surkeaa roskaa, Suomikin voi valita roskaa, paitsi että PKN ei olekaan roskaa vaan mestarillinen kokonaistaideteos. Tyylipuhdas Rumba-argumentti. :D

Tästä olen täysin eri mieltä. Kyseinen "musiikkipläjäys" on täydellistä kaaosta ja sontaa, joka tuskin ansaitsee tulla kutsutuksi musiikkiesitykseksi. Puuttumatta ollenkaan ko. bändin asenteeseen tai yrittämiseen ja ottamatta siihen kantaa voin sanoa puhtain mielin että kyseinen "taideteos" on vain huono ja alleviivaava esitys esiintyjien aliarvioimisesta. :kuolaus:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sziget kirjoitti:Ja ooppera on kamalaa kirkumista, rock s*atanallista räminää, dance sietämätöntä jumputusta, etno ties mitä joikhausta ja hilipatipippaata. Silti säveltäjä voi yrittää tehdä niin hyvän balladin kuin osaa, ja laulaja voi yrittää tulkita sen niin aidosti, että se voisi koskettaa yleisöä. Mutta totta kai nimimerkki Rumba, anteeksi ta1ja, tietää parhaiten, mitä säveltäjä on pohtinut.
:heh: Ai sua ärsyttää allekirjoitukseni. Väärinkäsityksen korjaamiseksi: se on siellä, haluan pitää sen esillä, koska se, ja rumba harmillisen usein, edustaa aivan helvetin ärsyttävän elitististä, ahdaskatseista ja umpimielistä musiikkiaasennetta, ja asenteensa euroviisuihinkin on usein lähtökohtaisen ja kategorisen nurjamielinen. Se on eri asia kuin laadusta huolehtimen.

Mutta asiaan. Minä koen viisuballadit omalla tavallani ja kuvaan kokemuseni niistä. Mielipide siinä missä sinunkin, ja jos sinä saat käyttää passivia niin suonet sen minullekin :mrgreen:. Maailmassa on hienoja balladeja, myös euroviisuissa, mutta Euroviisuissa on kehittynyt suuren balladin formaatti, jota toistetaan niin kaavamaisesti, etten saa niistä mitään irti, eivät puhuttele, ovat tyhjiä. Koen ne huonoksi, tekemällä tehdyksi turhuudeksi ja epäilen tietenkin että kokemukseni osuu monesti myös oikeaan :heh:
sziget kirjoitti:Tekstin vakavia puolusteluja pidän kovin epätoivoisina. Kuvaa koskettavasti vammaisen arkea, rakentaa sillan meidän kaikkien kokemukseen, juuri tällaistahan elämä on. Lässyn lässyn.
Senkus pidät. Minua sanoitus koskettaa. Ehkä se johtuu keski-iästä, siitä, että on pakko perheen vuoksi tehdä sellaista mistä maksetaan eikä sitä mitä haluaisi tehdä, töikseen siis. Ikä on myös johtanut siihen, että liika karkki, limu ja alkoholi johtavat verenpaineeseen ja luovat kakkostyypiun diabetesuhan. Pakko välttää, vaikka mieli tekisi. En tykkää kuntoliikunnasta liikunnan vuoksi, muta koneella ei voi istua, koska em. syyt. Lisäksi vielä tummepia sävyjä sanoitus saa, jos on kokemusta masentuneen läheisenä olemisesta: henkilön, joka sairauden takia ei jaksa valita asioita, jotka pitävät kiinni arjessa ja teveydessä. Voit tyrmätä lässytykseksi, ja epätoivoiseksi, minulle aito kokemus ja pidän sanoitusta riemastuttavana.

Ironiaksi ja parodiaksi sanoitusta en koe, mikä sekin on raikasta, enkä halua sitä sellaiseksi lähteä tulkitsemaan. Oletteko huomanneet muuten, että meidän aikamme kaikkein kapinallisin teko on vilpitön hyväntahtoinen naiivi yksinkertaisuus? Mitä koulutetumpaa väki on sitä suurempi on halu vaikuttaa aina skarpilta ja älykkäältä, ja vakuuttaa älykyyttään, ja sitä suurempi on pelko tulla leimatuksi tyylitiedottomaksi, simppeliksi juntiksi, tai helposti ihan tosissaan vietäväksi antautuvaksi hönöksi. Lukekaa vaikka sitä rumbaa: koko lehden idea on julistaa intellektuaalia makua ja vahvistaa lehteen ja sen edustamaan makuun samastuvien yläpuolisuuden tunnetta.
Viimeksi muokannut ta1ja, 08 Helmi 2015, 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

JuliaS kirjoitti:
sziget kirjoitti:Tekstin vakavia puolusteluja pidän kovin epätoivoisina. Kuvaa koskettavasti vammaisen arkea, rakentaa sillan meidän kaikkien kokemukseen, juuri tällaistahan elämä on. Lässyn lässyn.
Hei nyt nyt. Ei kukaan voi sanella, mitä joku biisi voi toisille merkitä. Jos ette arvosta, niin fine. Vihaajat vihaa. Mutta meidän arvostajien arvostamista ei voi puhua tyhjäksi omista mielipiteistä käsin. Ugh.
Julia S - :hali: kiitos, sait tiivistettyä pariin riviin sen mihin minun piti jaaritella kappaleittain teksitä. Less IS more!
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

:hali: Kiva jos olin avuksi.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Hauskaa, että kirjoitellaan. Mitä on punk? Ota selvää. Mitä on huono punk? Vaikeampi sanoa. Oliko niin sanottu Sorbus-punk roskapunkkia? Eli suomalainen musalaji, jotä pääasiassa esitettiin livenä aivan persekännissä ja jossa sanoitukset myös koskettivat ryyppäämistä ja kaikenlaista sekasorron aiheuttamista. Minä en ole pitänyt juurikaan Sorbus-punkista, olen enemmänkin seiskaseiskapunkin ihailija ja tykkään siitä että tuossa musalajissa oltiin aina heikompien puolella suurempia vastaan. PKN on sitä seiskaseiskapunkkia, mutta siltä puolelta, että hakevat itselleen näkyvyyttä tai jopa apua suurempia vastaan.
Ja nuoremmille viisufaneille. PKN ei ollenkaan ole sitä kaikkein räyhäävintä ja kakofoonisinta punkkia. Ei ollenkaan. Tutustukaa vaikka tähän bändiin, niin kuulette, että PKN on oikeastaan ystävällisten miesten kerho, joka esittää selkeästi mielipiteensä asiasta kuin asiasta.


Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ - Sehän oli lisäksi kokonaisen minuutin lyhyempi kuin PKN:n biisi :heh:

minä, minä, minä on perseestä
me, me, me tulee sydämestä.


Katselin juuri Pelle-dokumentin YLEltä. En minä nyt niin valtaisaa rakoa löydä aina kaikkien Pellen biisien ja PKN:n väliltä. Toki sitten toisaalta esimerkiksi Moottoritie on kuumaa, Juokse villi lapsi ja Tahdon rakastella sinua ovat parhaita rokkibiisejä mitä Suomessa ikinä on sävelletty.

Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Ihan näin sivumennen, onko yhdelläkään suomalaisella viisutyrkyllä koskaan ollut 500 000 Youtube-katsojaa tässä vaiheessa kisaa?
Like a monument to all the time we spent

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^
Joo nuo Pellen uuden aallon ajan biisit ovat minulle ehkä vieläkin rakastettavimpia kuin N.U.S. -ajan biisit, johtuu siitäkin, että Moottoritie-albumin sain lahjaksi kasettina ja siis omistin sen itse, kun N.U.S.-levyä tai siis kasettia kuuntelin kaverin luona.
Kun tästä aloin kirjoittaa, kirjoitanpa yhden muiston, joka liittyy Pelleen ja Moottoritie-levyyn. Olin yksitoistavuotias. Kuuntelimme samanikäisen kaverini kanssa Moottoritie-kasettia uudelleen ja uudelleen. Muistan erään hetken, jolloin kaverini alkoi laulahdella Olen kaunis-biisiä, jossa siis lauletaan: olen kaunis, olen rohkea, olen vapaa, syntynyt voittamaan. Muistan kuinka kaverini lauloi tuota kohtaa: syntynyt voittamaan. Hän katseli jonnekin kaukaisuuteen, silmissä näkyi surullisuutta ja jotakin jota voisi kuvailla toivon kaipuuksi, hän halusi elämälleen parempaa. Ääni oli vakava. Hän toisti tuota kohtaa: syntynyt voittamaan. Minusta tuntui, että tuo biisi, Olen kaunis, antoi hänelle rohkaisua toivoa elämältään parempaa. Tuo kaverini kuoli parikymppisenä. Oli rapajuoppo. Puukotettiin kuoliaaksi. Kummatkin olivat räkäkännissä, puukottaja ja kaverini. Hän asui äitinsä kanssa kahdestaan silloin lapsena. Äiti oli juoppo. Hakkasi häntä joka päivä, kun tuli töistä.
Onko tänä päivänä suomessa popparia, rokkaria, räppäriä tai muuta, joka yhtä vahvasti pystyisi antamaan kannustusta heikoille ja potkituille lapsille kuin Pelle Miljoona bändeineen silloin joskus. Minä en tiedä. Kun punk sattui olemaan sellainen musalaji, joka suoraan puskeutui vereen, täytti verisuoniston ja toi sellaista erikoista voimallisuuden tunnetta, että ikään kuin taivaskaan ei ollut enää rajana.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16961
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Happy »

JuliaS kirjoitti:Ihan näin sivumennen, onko yhdelläkään suomalaisella viisutyrkyllä koskaan ollut 500 000 Youtube-katsojaa tässä vaiheessa kisaa?
Waldos People?

Mut on kyl toi puol miljoonaa yhestä karsintakappaleesta tosi paljon, tän vuoden 2.suurin katsojamäärä kaikkien maiden karsintakappaleista taitaa olla Pertti Kurikoilla?
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14187
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

No eihan ole ollut koko YouTubeakaan olemassa kuin vasta 10 vuotta :D Lordinkaan vuonna tuskin oli ihan joka jannun kaytossa. Ettei kovin montaa vuotta voi vertailla.
Hello Hi!

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10697
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Äh! Tää niin voittaa :roll: Oon niin varma siitä nyt. Ei tämä viisuissa tule menestymään se on varmaa. Musiikillisesti tämä vain sattuu olemaan surkea.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16961
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Happy »

JuhaUK kirjoitti:No eihan ole ollut koko YouTubeakaan olemassa kuin vasta 10 vuotta :D Lordinkaan vuonna tuskin oli ihan joka jannun kaytossa. Ettei kovin montaa vuotta voi vertailla.
Eihän noita katsomiskertoja voi verrata Lordin yms kanssa
Mut kyllä noi ylivoimaiset katsomiskerrat muihin osallistujiin verrattuna näyttää aika vahvasti ketä yleisö äänestäisi ykköseksi karsinnoissa :joojoo:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
kalonike
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 581
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 16:40

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kalonike »

Numeroita...
Aina mun pitää -videolla on nyt 523 446 katselukertaa, lähes 10 krt enemmän kuin Satin Circuksen videolla (55 186). Vuorokaudessa PKN:n video on saanut 46 390 katselukertaa lisää (kun samassa ajassa Satin Circus 7232 ja Norlan 4711). Viron tyrkyllä Goodbye To Yesterday on 628 937 katselukertaa ja video on julkaistu 6 pv aiemmin kuin PKN:n video.

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14187
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

PKN:n video on ollut linkattuna monella isolevikkisellä sivustolla ympäri maailmaa, mikä selittänee osan tuosta luvusta tietenkin, mutta mistä nuo Viron tyrkyn klikkaukset ovat tulleet? :eeek: Pelkiltä faneiltako? Olisiko se Goodbye to Yesterday sitten floppaava fanisuosikki vai oikeasti viisujen voittaja?

Jotenkin tavallaan noi PKN:n katselukerrat merkkaa enemmän, kun ne eivät ainakaan tule viisufaneilta ;)

Olikohan nuo kappaleet YouTubessa ennakkoon silloin Eläkeläisten vuonna? Kun ei siellä ainakaan nyt ole yhtään videota joissa olisi mitään saman luokkaa nuo katselukerrat? Senhän piti olla varma voittajakin.
Hello Hi!

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11932
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sziget »

JuliaS kirjoitti:Ei kukaan voi sanella, mitä joku biisi voi toisille merkitä. Jos ette arvosta, niin fine. Vihaajat vihaa.
Kuinka niin? En vihaa kappaletta vaan pidän sitä huonona. Ihmettelin vain, miksi kannattajat eivät ylistä biisin huumoria, jonka ulkopuolinenkin huomaa, kun taas syvällisyyden näkeminen ilman sympatia- ja fanituslaseja on tuntuvasti vaikeampaa. Osoittihan juontajan provosointiin ("Nuo sanovat olevansa parempia kuin te") annettu vastauskin ("Te olette vielä paskempia kuin me"), että huumorintajua löytyy - komppaan tässä Happya.
ta1ja kirjoitti: :heh: Ai sua ärsyttää allekirjoitukseni.
Päinvastoin, muistan hyvin tuon Rumba-tekstin ja kommenttisi siihen, mutta omat yleistyksesi viisuballadeista edustavat ihan samaa elitismiä ja ahdaskatseisuutta. Mistä luulet tietäväsi, mitä joku säveltäjä on "pohtinut" säveltäessään? Balladista on tullut kattotermi melkein kaikille ei-nopeille tunnepitoisille lauluille. Niputat ne suruttomasti yhdeksi "kopiokappaleiden" massaksi. Joo, minäkin toivoisin enemmän viisukaavoista poikkeavia balladeja (ALB 12), mutta poikkeavuus ei ole laadun tae eikä perinteisyys todiste laadun poissaolosta.
ta1ja kirjoitti:Oletteko huomanneet muuten, että meidän aikamme kaikkein kapinallisin teko on vilpitön hyväntahtoinen naiivi yksinkertaisuus?
Oikeastaan en. Minusta Kypros 2015 on vilpitön, hyväntahtoinen, naiivi ja yksinkertainen mutta ei kapinallinen. Aitouteen vetoaminen PKN:n kohdalla on halpaa. Miksi juuri he ovat aitoja ja muut eivät? Koska "aito" on naiivi ja yksinkertainen? Silloin kai pieru on kaikkein aidoin teko (IRL 08). Oopperaproduktio taas on epäaitouden huippu, koska sadat ihmiset tekevät järjettömän määrän töitä sen eteen. Hyi mitä teeskentelyä!
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4620
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Olikos euroviisukappaleilla minimipituusvaatimus 2 minuuttia? Muistelen, että tuollainenkin sääntö on olemassa. Tämä kappale jää noin 15 sek sen alle.

Lukittu