Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Euroviisut 2015 Wienissä

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
40
15%
****
23
9%
***
33
13%
**
36
14%
*
132
50%
 
Ääniä yhteensä: 264

JTL90
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 236
Liittynyt: 01 Marras 2012, 21:57

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JTL90 »

Mä en oikein usko, että viisuissa olisi joku minimipituusvaatimus. Mihin sitä edes tarvittaisiin?

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sziget kirjoitti:Päinvastoin, muistan hyvin tuon Rumba-tekstin ja kommenttisi siihen, mutta omat yleistyksesi viisuballadeista edustavat ihan samaa elitismiä ja ahdaskatseisuutta. Mistä luulet tietäväsi, mitä joku säveltäjä on "pohtinut" säveltäessään? Balladista on tullut kattotermi melkein kaikille ei-nopeille tunnepitoisille lauluille. Niputat ne suruttomasti yhdeksi "kopiokappaleiden" massaksi. Joo, minäkin toivoisin enemmän viisukaavoista poikkeavia balladeja (ALB 12), mutta poikkeavuus ei ole laadun tae eikä perinteisyys todiste laadun poissaolosta.
Joo, olet oikeassa, alkuperäisestä kommentistani, jossa kyllä mainitsin, että "viisuballadit ovat edelleen suurimmaksi osaksi täysin hengettömiä" puuttuu viittaus omaan kokemukseeni eli "joita säveltäessä tekijä ei ole pohtinut mitään muuta" pitäisi esimerkiksi :heh: olla: "joiden säveltämisestä syntyy kokonaisuuden tyhjyyden vuoksi minulle vaikutelma, että tekijä ei ole pohtinut mitään muuta kuin ...". Toisaalta itse sitten kuittaat kritiikkini, niinkuin viisukritiikki usein kuitataan, yleistyksellä erittelemättömästä ylenkatseesta, viisuvastaisuudella siis. Minä sentään erittelin vähän miltä suunnalta itse koen, että vikaa löytyy. Ruotsalaisten itä-eurooppaan säveltämät balladit, Maria Haukaasin, Islannin Yohannan, Sanna Nielsinin viimevuotinen, esimerkiksi koen sellaisiksi, että niihin puhaltaa elämän ainostaan laulajan taidokkuus, sävellyksinä ne tuntuvat minusta toisiaan kopioivilta ja siksi tyhjiltä ja hengettömiltä ja pidän niitä huonoina. Samaa koen balkan-balladeissa, jotka herättävät kyllä ihastusta, mutta jotka koen kovin kaavamaisiksi.
sziget kirjoitti:Aitouteen vetoaminen PKN:n kohdalla on halpaa. Miksi juuri he ovat aitoja ja muut eivät? Koska "aito" on naiivi ja yksinkertainen? Silloin kai pieru on kaikkein aidoin teko (IRL 08). Oopperaproduktio taas on epäaitouden huippu, koska sadat ihmiset tekevät järjettömän määrän töitä sen eteen. Hyi mitä teeskentelyä!
No, minä koen PKN:n aidoksi. Minusta sinä itse määrittelet aitouden nyt ahtaaksi ja suhtaudut siihen kyynisesti, et itse irroita sitä siitä tyylilähtöisestä käytöstä, joka sitä banalisoi ja kaventaa. Aitouden määrittelyyn liittyy toisinaan kyllä paljon ohjelmallista kaavamaisuustta, sitä että tyylipiirteet, esitysfoorumit ja muut ulkoiset tekijät eisimerkiksi puristisen rockin tai taidegenren sisällä määrittävät "aitouden" vastakohtana "epäaidoille" "sell-outeille" , "kaupalliselle p*skalle". "markkinavoimien vaikutukselle", "viihteelle" jne. Mutta ei tästä ohjelmallisuudesta tietoisena oleminen tarkoita, etteikö aitouden tunnetta voisi kokea. Eikä se, että aitous pakenee määrittelyjä, aitous on erittelemätön tunne siitä, että tekijä tai esittäjä todella tarkoittaa mitä sanoo. Ei se liity mitenkään taitoon, mikä pitää sisällään myös sen, ettei liity taidottomuuteenkaan, mielestäni toin tämän esiin. Tietenkin erittäin taidokas, työstetty ja monimutkainen teos voi tuntua aidolta - usein on nimenomaan niin, että mitä enemmän ja harjoitellummin tekniikkaa on hallussa, mitä suurempi työkalupakki on, sitä vähemmän on sen vanki ja sitä vapaamminen ja monipuolisimmin, kaikkine hienovaraisine nyansseineen, pystyy itseään ilmaisemaan. Oman tunteen välittämiselle vilpittömästi kuulijalle on silloin parhaat edellytykset ja siitä syntyy aitouden kokemus, mielestäni. Mutta PKN:ä uskon joka sanan myös ja siksi koen sen aidoksi.

Enkä myöskään kuitannut sinun PKN tai muutakaan kokemustasi vääräksi tai lässytykseksi.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Kiva kyllä, että englanti sujuu.

Tuossa videossa laulaja näytti tekevän käteenvetoelettä. Taitavat pojat olla hieman pahoja suustaan, kun Roope Salminenkin joutui korostamaan, että vastatkaa sitten kiltisti. :heh:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42010
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

sziget kirjoitti:Ihmettelin vain, miksi kannattajat eivät ylistä biisin huumoria, jonka ulkopuolinenkin huomaa, kun taas syvällisyyden näkeminen ilman sympatia- ja fanituslaseja on tuntuvasti vaikeampaa.
En huomaa huumoria, ainakaan sillä lailla kuin sinä, joten en voi sitä ylistääkään. Koen elämän usein biisin sanojen kaltaisena, mutta enpä tiedä tekeekö se sanoista syvällisiäkään. Tekee vain mieleni todeta että just niin. (Olen kannattaja sikäli että kelpuuttaisin Pertti Kurikan nimipäivät edustajaksemme, vaikkei se ykkössuosikkini olekaan.) -Aitoudesta ja sillä argumentoinnista taas en ole kiinnostunut. Onko biisi aito euroviisubiisi silloin, kun se on tehty euroviisut ja siellä pärjääminen mielessä?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4096
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Elvis kirjoitti:Live ei nostanut osakkeita. Sanat kuuluivat epäselvästi, ja samoin laulajan ääni.
+ Sitten vielä yhtyeen jäsenen todella asiaton kommentti Pihkalle ja Myrskylle.
Silkkaa hyväntahtoista sanailua. Itseironiakin kohillaan.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Sirpa
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Tammi 2015, 15:01

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Ja kaikkihan huomasi että soitto tuli nauhalta?
rumpalin "soitannasta" huomasin tämän ensin.
Siinähän ei ole mitään kiellettyä, kaikki soitto saa tulla nauhalta, mutta odotin että tämä kääntyisi livessä, mutta
omalla kohdalla ei. Lässähti kuin pannukakku vielä entisestään.

Live ratkaisee mielestäni kuitenkin kaiken. Vaikka video olisi miten hyvä tai huono tahansa niin livessä nähdään se mitä veto on "oikeasti".
Seuraavaksi onkin aika mielenkiintoinen setti kun ehdokaina on Opera skaala, Jouni Aslak ja Shava :D

Kuten PKNltä odotan myös mitä näiden kanssa tapahtuu livenä :)

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

JuhaUK kirjoitti:No eihan ole ollut koko YouTubeakaan olemassa kuin vasta 10 vuotta :D Lordinkaan vuonna tuskin oli ihan joka jannun kaytossa. Ettei kovin montaa vuotta voi vertailla.
Tiedän toki. Mut silti. Eihän kaikkien edustuskappaleiden esittelyvideoiden katsojaluvut nouse muistaakseni edes ESC:n kanavalla noin ylös.

Mitä tulee huonoussyytöksiin. Sen perusteella, mitä olen ei-viisufanien kommentteja lukenut: Tätä ei näytetä pitävän punkiksi ollenkaan huonona, vaan ihan asiallisena old school -punkkina hyvällä äänellä vedettynä. Itse en oo mikään punk-asiantuntija.
Like a monument to all the time we spent

aurora34
Maistelija
Maistelija
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 12:59

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja aurora34 »

ei, ei, ei :eiei: Mikä tahansa ehdokkaista on parempi kuin tää :eiei:

Antero
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1016
Liittynyt: 08 Maalis 2004, 19:47

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Antero »

Ei tällaista voida Wieniin valita. Mitä siitä nyt muut sanoisivat Euroopassa ja maailmalla (katsotaanhan Australiassa asti viisuja) kun suomalaiset kehitysvammaiset valittavat punkin tahtiin, miten huonosti heitä hoidetaan (ei saa nähdä kavereita, eikä olla koneella eikä edes juoda alkoholia) Ja aina vaan pitää tehdä kaikkea. Hoitajat varmaan pakottavat!!!!! Että sellaista se on kehitysvammaisen elämä Suomessa.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Mä en itse oo tulkinnut sitä niin, että teksti kertoisi varsinaisesta kaltoinkohtelusta, vaikka siinä saattaa pieni kritiikin sävy olla. Kyllähän laitoselämästä varmasti voi tulla tuollainen olo. Itse tulkitsen tekstin ennen kaikkea niin, että se kertoo oikeastaan jokaisen elämästä.

Kyllähän teksti nyt joka tapauksessa on ns. hyperbola eli liioittelu pointin esille tuomiseksi. Sitä paitsi jos kehitysvammaisten kohtelussa on parannettavaa, niin en näe mitään syytä, miksi asia pitäisi hyssytellä. Päinvastoin.

Edit: Epäilen kyllä, mahtaakohan kukaan näistä kavereista asua varsinaisesti laitoksessa. Monet kehitysvammaiset voivat asua aivan hyvin itsenäisesti tai melko itsenäisesti.
Viimeksi muokannut JuliaS, 09 Helmi 2015, 14:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

tozeurista turkuun
Maistelija
Maistelija
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Touko 2012, 17:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja tozeurista turkuun »

JuliaS kirjoitti:^Mä en itse oo tulkinnut sitä niin, että teksti kertoisi varsinaisesta kaltoinkohtelusta, vaikka siinä saattaa pieni kritiikin sävy olla. Kyllähän laitoselämästä varmasti voi tulla tuollainen olo. Itse tulkitsen tekstin ennen kaikkea niin, että se kertoo oikeastaan jokaisen elämästä.
Näin mäkin tämän koen. Jokaista saattaa elämässä sapettaa varmasti ihan pienetkin asiat, myös normirakenneyhteiskunnassa porskuttavia ihmisiä. Oman sapen purkamista saatetaan pitää lapsellisena, mutta ei se vähennä tunteiden oikeutusta. PKN:ssä hienointa on se, että ilmaisevat tämän sappensa suoraan. Perinteinen mielikuva kehitysvammaisista kun on kuitenkin se kiltti ja hymyilevä ikuinen mentaalilapsi. PKN näyttää, että kappas vain, heillä on muitakin tunteita, eikä aina niin miellyttäviä sellaisia.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

"”Aina mun pitää syntyi niin, että Pertti teki riffin ja mä tein sanat. Siinä on se tarina että ihmisen pitää aina päivisin tehdä jotain asioita. Toiset tekee toisenlaisia asioita ja toiset tekee toisia asioita. Niin se kappale syntyi. Vaikka mä valehtelen siinä aika paljon asioita, mutta muutama asia siinä on ihan tosiasioita, mitä mun on elämän aikana pitäny tehdä”, kertoo laulaja Kari Aalto kisabiisistä tiedotteessa."

Anteeks nyt kauheesti tä Rumbaan linkkaus, mut osui silmään tämä.
http://www.rumba.fi/uutiset/pertti-kuri ... -se-paras/
Like a monument to all the time we spent

tozeurista turkuun
Maistelija
Maistelija
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Touko 2012, 17:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja tozeurista turkuun »

kuu-kuu kirjoitti:Hauskaa, että kirjoitellaan. Mitä on punk? Ota selvää. Mitä on huono punk? Vaikeampi sanoa. Oliko niin sanottu Sorbus-punk roskapunkkia? Eli suomalainen musalaji, jotä pääasiassa esitettiin livenä aivan persekännissä ja jossa sanoitukset myös koskettivat ryyppäämistä ja kaikenlaista sekasorron aiheuttamista. Minä en ole pitänyt juurikaan Sorbus-punkista, olen enemmänkin seiskaseiskapunkin ihailija ja tykkään siitä että tuossa musalajissa oltiin aina heikompien puolella suurempia vastaan. PKN on sitä seiskaseiskapunkkia, mutta siltä puolelta, että hakevat itselleen näkyvyyttä tai jopa apua suurempia vastaan.
Itse pitäisin kuitenkin eräitä sorbuspunkkareita eli Maho Neitsyttä PKN:n lähimpänä musiikillisena vertauskohtana. Kari kun muistuttaa mukavasti Pexiä laulutavaltaan. Maksetaankohan PKN:n levyistäkin tulevaisuudessa useampia sataeurosia?


Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Mattan »

JuhaUK kirjoitti:PKN:n video on ollut linkattuna monella isolevikkisellä sivustolla ympäri maailmaa, mikä selittänee osan tuosta luvusta tietenkin, mutta mistä nuo Viron tyrkyn klikkaukset ovat tulleet? :eeek: Pelkiltä faneiltako? Olisiko se Goodbye to Yesterday sitten floppaava fanisuosikki vai oikeasti viisujen voittaja?

Jotenkin tavallaan noi PKN:n katselukerrat merkkaa enemmän, kun ne eivät ainakaan tule viisufaneilta ;)
Kovan luokan viiisufaneja tuskin on niin paljon, että voisivat kollektiivisesti yhdelle kappaleelle napsaista sen 600 000 katselukertaa. Goodbye to Yesterday on Virossa suuri hitti, ja suurin osa katsojista ovat virolaisia tavallisia tallaajia, jotka pitävät kappaleesta. Sama ilmiö nähtiin muun muassa Põhja-Tallinnin pari vuoden takaisessa tyrkyssä (muistaaksen meni yli miljoonan ennen Eesti Laulin finaalia), joka kuitenkin kaatui sovituksen silkkaan mahdottomuuteen kuuden henkilön rajoissa. Stigilla ja Elinalla ei tätä ongelmaa ole.

Toki PKN:n 500 000 katsojaa on erittäin kunnioitettava luku, mutta ei sen suosio ole läheskään ainutlaatuista Euroopan mittakaavassa.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14187
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Sirpa kirjoitti:Ja kaikkihan huomasi että soitto tuli nauhalta?
rumpalin "soitannasta" huomasin tämän ensin.
Siinähän ei ole mitään kiellettyä, kaikki soitto saa tulla nauhalta, mutta odotin että tämä kääntyisi livessä, mutta
omalla kohdalla ei. Lässähti kuin pannukakku vielä entisestään.

Live ratkaisee mielestäni kuitenkin kaiken. Vaikka video olisi miten hyvä tai huono tahansa niin livessä nähdään se mitä veto on "oikeasti".
Seuraavaksi onkin aika mielenkiintoinen setti kun ehdokaina on Opera skaala, Jouni Aslak ja Shava :D

Kuten PKNltä odotan myös mitä näiden kanssa tapahtuu livenä :)
Niinpä. Tässä ehkä taas yksi asia, joita harvemmin viisuja seuraavat eivät tiedä - kv. kisoissa ei SAA soittaa mitään instrumentteja livenä, vaan kaiken soiton on tultava taustanauhalta. Sillä siellä ei ole aikaa kappaleiden välillä virittää intrumentteja soittokuntoon. Eli vaikka näemme trubaduurin näppäilevän kitaraa lavalla, soitto tulee nauhalta. Vain kaiken ihmisen tuottaman äänen, laulun ja vihellyksen jne on oltava liveä.

Eli tuon livempänä ei Pentti Kurikkaa näissä kisoissa tulla näkemään, kuin mitä lauantaina.
Hello Hi!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Antero kirjoitti:Ei tällaista voida Wieniin valita. Mitä siitä nyt muut sanoisivat Euroopassa ja maailmalla (katsotaanhan Australiassa asti viisuja) kun suomalaiset kehitysvammaiset valittavat punkin tahtiin, miten huonosti heitä hoidetaan (ei saa nähdä kavereita, eikä olla koneella eikä edes juoda alkoholia) Ja aina vaan pitää tehdä kaikkea. Hoitajat varmaan pakottavat!!!!! Että sellaista se on kehitysvammaisen elämä Suomessa.
:miettii: Onko tämä kommentti sarkastinen ja mihin sarkasmi kohdistuu?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16987
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Happy »

ta1ja kirjoitti:
Antero kirjoitti:Ei tällaista voida Wieniin valita. Mitä siitä nyt muut sanoisivat Euroopassa ja maailmalla (katsotaanhan Australiassa asti viisuja) kun suomalaiset kehitysvammaiset valittavat punkin tahtiin, miten huonosti heitä hoidetaan (ei saa nähdä kavereita, eikä olla koneella eikä edes juoda alkoholia) Ja aina vaan pitää tehdä kaikkea. Hoitajat varmaan pakottavat!!!!! Että sellaista se on kehitysvammaisen elämä Suomessa.
:miettii: Onko tämä kommentti sarkastinen ja mihin sarkasmi kohdistuu?
Nauratti kyllä hieman tuo kommentti :heh: :peukku:
Mut olishan se hauskaa jos ihmiset oikeasti luulisivat biisin sanojen perusteella kehitysvammaisten arjen olevan Suomessa epäinhimmillistä.. tulis paljon sympatiaääniä eikä lisäpisteitä oo koskaan pulaa :mrgreen:


Aijempi inhoni bändiin johtui kai siitä että toi Karri on harvinaisen epämiellyttävän ja töykeän oloinen, mutta muut bändin jäsenet vaikuttavat oikein mukavilta ja persoonallisilta :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Jollain oli sama virsi jossain muuallakin somessa. Joko tosissaan, sarkasmia tai trolli.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8154
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Tuskin bändin sanomasta ymmärretään ulkomailla mitään kun äidinkieleltään suomalaisellakin on vaikeuksia ymmärtää sanoja...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Geronimo
Maistelija
Maistelija
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Tammi 2015, 12:55

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Geronimo »

hra47 kirjoitti:Tuskin bändin sanomasta ymmärretään ulkomailla mitään kun äidinkieleltään suomalaisellakin on vaikeuksia ymmärtää sanoja...
Virkistävää vaihtelua tosin perinteiseen baby you are my world, you shine like a star :aurinko:

Mutta ehkäpä PKN kääntääkin sanat englanniksi tultuaan valituksi :tapu:

Antero
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1016
Liittynyt: 08 Maalis 2004, 19:47

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Antero »

ta1ja kirjoitti:
Antero kirjoitti:Ei tällaista voida Wieniin valita. Mitä siitä nyt muut sanoisivat Euroopassa ja maailmalla (katsotaanhan Australiassa asti viisuja) kun suomalaiset kehitysvammaiset valittavat punkin tahtiin, miten huonosti heitä hoidetaan (ei saa nähdä kavereita, eikä olla koneella eikä edes juoda alkoholia) Ja aina vaan pitää tehdä kaikkea. Hoitajat varmaan pakottavat!!!!! Että sellaista se on kehitysvammaisen elämä Suomessa.
:miettii: Onko tämä kommentti sarkastinen ja mihin sarkasmi kohdistuu?
On. Täällä oleviin kommentteihin. Olin laittaa tekstin loppuun joko ;) tai :D mutta ajattelinkin kokeilla, kuinka tosissaan tämäkin otetaan....

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

hra47 kirjoitti:Tuskin bändin sanomasta ymmärretään ulkomailla mitään kun äidinkieleltään suomalaisellakin on vaikeuksia ymmärtää sanoja...
Mulla ei ollu kyllä mitään vaikeuksia ymmärtää. Biisistä tuli meidän huushollissa heti hitti, josta riittää hauskuutta. Sanojen muokkauspotentiaali on loputon. ;)
Like a monument to all the time we spent

aurora34
Maistelija
Maistelija
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 12:59

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja aurora34 »

Musta tämä vaan on yksinkertaisesti kamala :eiei:

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Nimimerkille tozeurista turkuun kiitokset Maho neitsyen videosta.

Lyhyt sananen kehitysvammaitten ihmisten kohtelusta Suomessa ja verrattuna millaista se on maailmalla.
Suomessa kehitysvammaisten kohtelu on parasta maailmassa.
Ei tartte kuin hypätä Venäjälle ja tulee vastaan kehitysvammaisten surkea kohtelu.

Yle Areenasta pääsee kolmasulottuvuus.fi-sivustolle, josta löytyy dokumentteja ympäri maailman. Sieltä katsoin joskus vuosi-pari sitten kuinka kehitysvammaisia kohdellaan Bulgariassa. Nimenomaan kehitysvammaisia lapsia, jotka asuivat laitoksessa. Karmeata, julmaa, käsittämätöntä. He elivät liassa, jotkut oli sidottu sänkyyn kiinni, olivat laihoja kuin keskitysleiripotilaat, housut olivat täynnä paskaa, ruokaa ei anneta, ja rangaistuksina käytettiin jopa ruumiillista kuritusta, jos nämä tekivät asioita väärin. Kaikenlisäksi hoitohenkilökuntaan kuului miehiä, jotka käyttivät lapsia seksuaalisesti hyväkseen. Hirveätä. Muistan laihan, pikkuisen luurangon, joka oli vankina omassa sängyssään. Näytti 6-vuotiaalta, todellisuudessa oli melkein 18-vuotias. Kaiken pahan lisäksi nämä lapset olivat perheittensa hylkäämiä ihmisiä, joita sukulaiset eivät käyneet katsomassa koskaan. Kehitysvammaisia ihmisset ovat sielläpäin pelkkiä rasitteita, joiden ei olisi pitänyt syntyä koskaan.

En voi huutamalla huutaen sanoa, että tämä on totta, mutta epäilen, että lähtee kiertelemään Itä-Eurooppaan tai jopa eteläänkin, tulee vastaan se, että kehitysvammaisia kohdellaan helvetin huonosti.

Pertti Kurikan Nimipäivistä ja siitä, että miten bändi otettaisiin vastaan viisuissa. Ovat siis muunmuassa tuomassa esiin ja näyttämään itsellään, että maailmaan syntyy Down-ihmisiä ja toivovat, että downilaisia kohdeltaisiin hyvin.

Viittaan tuohon pitkään kappaleeseen ja mietin, miten esimerkiksi Itä-Euroopassa otettaisiin bändi vastaan euroviisujen aikaan. Mitä ne ihmiset ajattelevat koko asiasta. Kääntävätkö päänsä sivuun ja toivovat että biisin esitys loppuu pian. Ja eivät tietenkään sitten äänestä Suomea, koska sielläpäin on tavallista ajatella, että kehitysvammaiset ovat pelkkiä rasitteita ja rumia ihmisiä.
Viimeksi muokannut kuu-kuu, 09 Helmi 2015, 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Hyvä, että tuot tämän pointin esiin Kuu-Kuu. Haluan entistä enemmän, että PKN voittaa. Todellakin olisi Euroopassa tarvetta tälle "raising awareness", kuten enkunkielisissä artikkeleissa asia ilmaistaan.

Mitä olen itse havainnoinut niin Suomessakin tekemistä kyllä on, mutta se lienee eniten inkluusion puolella.
Viimeksi muokannut JuliaS, 10 Helmi 2015, 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

Mr Kite
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1799
Liittynyt: 25 Touko 2009, 23:19

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Mr Kite »

Menee ehkä OFF TOPIC-kommentiksi........mutta kun tässä ketjussa on ollut muisteluita punkin varhaisvuosista niin itsekin aloin muistelemaan.......

Muistan 1970-luvulla, kun ensimmäisiä punkrock-biisejä alettiin soittamaan radiossa niin se laittoi heristämään korvia ja ihmettelemään, että MITÄ, MITÄ!!!!! :shock:
Mitä tämä oikein on!? Mitä musiikkia tämä oikeastaan on!!?? :shock:
Punk-rock kuulosti silloin niin uudelta ja tuoreelta musiikilta.
Tämä tapahtui noin 1970-luvun puolenvälin tienoilla.

Vähitellen lehdissä alkoi olla kirjoituksia tästä uudesta ilmiöstä nimeltä punk - ja vähitellen se alkoi jonkin verran hahmottumaan mitä punk / punk-kulttuuri / punk rock oikeastaan ovat.

Aluksi radiossa soitettavat punk-levyt olivat englantilaisia ja yhdysvaltalaisia punk-levyjä.
Pikkuhiljaa alkoi sitten tulla myös suomenkielisiä punk-levyjä, 1970-luvun loppupuolella.

.................................

Tässä eräs ensimmäisistä brittiläisistä punkrock-biiseistä.

Kyseessä on yhtye nimeltään The Damned.
Biisin nimi: New Rose
julkaistu vuonna 1976

Tämä biisi on TIUKKAA TYKITYSTÄ, alusta loppuun. :peukku:




ta1ja kirjoitti:Katselin juuri Pelle-dokumentin YLEltä. En minä nyt niin valtaisaa rakoa löydä aina kaikkien Pellen biisien ja PKN:n väliltä. Toki sitten toisaalta esimerkiksi Moottoritie on kuumaa, Juokse villi lapsi ja Tahdon rakastella sinua ovat parhaita rokkibiisejä mitä Suomessa ikinä on sävelletty
Moottoritie on kuuma -kappalehan valittiin jossain äänestyksessä kaikkien aikojen parhaimmaksi / suosituimmaksi suomalaiseksi rock-biisiksi.

Nuo kaikki kolme mainitsemaasi kappaletta ovat Ari Taskisen sävellyksiä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ari_Taskinen

Taskinen vaikutti myös Problems-nimisessä yhtyeessä. Samassa yhtyeessä olivat myös mm. Tumppi Varonen ja Stefan Piesnack, jotka molemmat olivat myös Pelle Miljoona-yhtyeessä mukana. Problems-yhtye soitti minusta jonkin verran kevyempää, popimpaa punkkia / uutta aaltoa kuin Pelle Miljoona.

Tässä Pelle Miljoona ja kappale Pelko ja viha vuodelta 1979.



Tässä Problems-yhtye ja kappale Maanantaina vuodelta 1980


Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ kiitos :peukku: aiheellinen muistustus että syynsä minkä takia erottuvat, vanhuus ja unohdus vaanii joka nurkalla :heh: . Tumppi Varonen oli laulajaidolini vuonna 1980 -mutta taika oli biiseihin sidottu. Dokumentissa oli pihinää jäljellä.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja phale »

Prinsessa kirjoitti:Biisi ja esitys eivät kuitenkaan ole sitä tasoa, jota tällainen kilpailu edellyttää

Tämä on oma näkemyksesi, ei universaali totuus. Ei ole olemassa absoluuttisesti hyvää tai huonoa musiikkia, kyse on makuasioista. Ihan yhtä lailla minä voisin väittää kaikkia muita ehdokkaita tasoltaan kelvottomiksi vain koska en satu niistä pitämään. PKN:n nerokkuus on juuri siinä, että he ovat valinneet genren, jossa soitto- ja laulutaito ei ole pääasiassa, vaan vähemmänkin täydellisellä suorituksella pärjää mainiosti.
Prinsessa kirjoitti:Lopullinen fakta on kuitenkin se, että jos biisin esittäisi bändi, jonka jäsenet eivät olisi kehitysvammaisia, ei sillä olisi mitään asiaa tähän kilpailuun.
Mutta ei mikään muu bändi luultavasti tekisi juuri tällaista kappaletta. Ja vaikka tekisikin, ei se olisi täysin sama asia. Kuten ei olisi ollut Rise of the Phoenix, jos se olisi esittänyt joku muu kuin Conchita. Tai Hard Rock Hallelujah ilman Lordia. Kyse on kokonaisuudesta, joka on enemmän kuin osiensa summa. Ei siitä voi irroittaa ja erotella eri osa-alueita täysin mielivaltaisesti. PKN on PKN, koska he ovat kehitysvammaisia, mutta PKN ei ole PKN vain pelkästään siksi että he ovat kehitysvammaisia.

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

phale kirjoitti:PKN:n nerokkuus on juuri siinä, että he ovat valinneet genren, jossa soitto- ja laulutaito ei ole pääasiassa, vaan vähemmänkin täydellisellä suorituksella pärjää mainiosti.
Tuo valitseminen kuulostaa hieman kylmältä. Pertti Kurikkahan on vanha punkin kuuntelija, kuunnellut sitä siitä lähtien kun punk tuli ja räjäytti soittolistat. Enemmänkin on kyse rakkaudesta punkiin kuin valitsemisesta.
(Kovasikajuttu-dokumentista tulee ilmi, että Kurikka kuuntelee myös iskelmää ja Beethovenia.)

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

phale kirjoitti:PKN:n nerokkuus on juuri siinä, että he ovat valinneet genren, jossa soitto- ja laulutaito ei ole pääasiassa, vaan vähemmänkin täydellisellä suorituksella pärjää mainiosti.
Niin, jotkut kutsuvat sellaisia genrejä joissa laulu- ja/tai soittotaidolla ei ole väliä, huonoksi musiikiksi tai ei-musiikiksi-lainkaan. :heh:

Kuuntelijalle joka ei kuuntele sanoja vaan eläytyy kokonaisvaltaiseen melodisuuteen ja viehättävään äänimaailmaan, ei tästä tekeleestä jää kuin ölinää ja raakkuvaa huutoa. Ja siitä pitäisi tykätä?
tai1ja kirjoitti:Ei laatua ole se, että jotain viisukaavaa toistetaan vuodesta toiseen.
Miksi ei, jos sen tekee hyvin? Miksi toisto heikentäisi välttämättä laatua? Sen voi kokea toki tylsänä ja aiemmin kuultuna, mutta ei se suoraan laatua poista.
tai1ja kirjoitti:Entä ruotsalainen kempeautomaatti, joka laitta neljä palikkaa vuosi toisensa jälkeen usean vaihtoehdon muodossa vähän eri järjestykseen ja kuorruttaa tyhjän muodikkailla kilinöillä, kopioiden milloin mitäkin aiemmin kuultua.
Kempeautomaatin tuotoksissa pitää osata nähdä ne palikoiden vivahteet. Eri yhdistelmillä niistä tulee jotain aivan muuta kuin voisi odottaa. Esimerkiksi Thomas G:son on säveltänyt ympäri Eurooppaa mainioita schlagereita, juuri ja juuri ihan kelpoja rallatuksia, ihan käsittämättömän p*askoja kappaleita sekä myös joitakin aivan loistavia kappaleita (kuten Euphoria).

PKN:n ihailijat varmasti löytävät vivahteita ja sävyjä heidän tuotantona eri "musiikki"kappaleista, vaikka omiin korviini se onkin kaikki tasapaksua sontaa. Ihmiset tuntuvat kovin harvoin jaksavan tarkemmin analysoida sitä joka ei heitä kiinnosta ja viehätä.
tai1ja kirjoitti:Taitavaa, mutta onko sillä yhtään mitään tekemistä musiikin kanssa?
On! :ihana:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Lukittu