UMK 2015: finaali, la 28.2.

Euroviisut 2015 Wienissä
Lukittu

Suosikkisi UMK 2015 finaalissa?

Satin Circus – Crossroads
38
22%
Norlan El Misionario – No voy a llorar por ti
5
3%
Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
14
8%
Shava – Ostarilla
15
9%
Opera Skaala – Heart of light
78
45%
Jouni Aslak – Lions and lambs
3
2%
Solju – Hold your colours
11
6%
Järjestyshäiriö – Särkyneiden sydänten kulmilla
5
3%
Angelo De Nile – All for victory
5
3%
 
Ääniä yhteensä: 174

Avatar
Tekoripset
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1495
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Tekoripset »

toivo kirjoitti:^^No tottakai Opera Skaala on myös ulkomaalaisilla viisufani sivutoilla suosikkina ja PKN inhokkina. Viisufaneilla tuntuu olevan sama maku, oli ne minkä maanlaisia tahansa :heh: Opera Skaala on tuskin missään muualla kuin viisufanien keskuudessa suosikki ja PKN taas päinvastoin.
Tunnen ihmisiä jotka ei ole viisu faneja ja tykkää Opera Skaalasta :)
<3

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6529
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Satin Circus – Crossroads: Kelpo popkappale, mutta livessä on kaikki möngässä. Show on olematon, laulu ei suju ja Ruotsissa tämä tehtäisi niin paljon paremmin. Huonolla livellä ei pitkälle pötkitä itse Euroviisuissakaan toukokuussa. Toki ihmeitä voi tapahtua ja Satin Circuksen kohdalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ihme. Jos lauantain finaaliveto jatkaa semin linjaa, en usko, että tavoittelevat voittoa.

Norlan El Misionario – No voy a llorar por ti: Tipahtaa muiden sekaan ja ei jää yleisön mieleen. Luulen myös, että suomalaiset pitävät tätä hieman kummallisena ulkomaisena erakkona eivätkä siksi lämpene. Hyvä kappale kuitenkin kyseessä ja livekin oli ok semissä. Viisuissa tuskin pääsisi finaaliin.

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää: Aiheuttaa keskustelua joka suuntaan ja tätä onkin vaikea arvioida. Viisufanien keskuudessa punkscene ei ole suosiossa. Itse olen kappaletta kuunnellut varsin paljon alun tyrmäyksen jälkeen ja kyllähän tämä on kelpo 1.5 minuutinen veto. Biisissä on tarttuvat hetkensä, sanoitus totta ja bändin jäsenet sympaattisia. Voisin hyvin nähdä kappaleen vaikka PÄÄ KII yhtyeen levyllä. Wienissä kamppaltaisi viimeisistä finaalipaikoista, jos PKN lähetettäisi. Mitään Lordi-ilmiötä tämän ympärille tuskin tulisi, koska Hard Rock Halleluja oli ehtaa hittikauraa ja mageet mönsterit on siistististi rajumpia kuin kehitysvammaiset.

Shava – Ostarilla: Mun ennakkolemppari, mutta jotenkin semin live-esitys jätti kuitenkin mieleni kylmäksi. Olihan se värikäs ja energinen, mutta sellanen aito heittäytyminen puuttui. Sitä tämä biisi tarvitsisi, ettei jäisi huumorivedon puolelle. Kappale on kuitenkin tarttuva ja konsepti jännitystä herättävä. Tuskin menestyisi kummoisesti viisulavalla.

Opera Skaala – Heart of light: Tämä on geneerinen viisufanien märkäuni ja minunkin suosikkini tämän vuoden UMK:ssa. Sen verran ammattitaitoinen tämä kuitenkin on, että uskon, että joku muukin "tavis" huomaisi tämän, jos sattuisi voittamaan viisumatkan Wieniin. Voitaisi olla finaalissa kamppailemassa sijoista 17.-22.

Jouni Aslak – Lions and lambs: Kaikinpuolin ammattitaitoinen kokonaisuus, mutta jää tylsäksi. Wieniessä tosin voisi päästä finaaliin.

Solju – Hold your colours: Niin hentoinen ja unohdettava. Biisi tarvitsisi kunnon koukkuja ja joikupuolen voisi nostaa särmikkäämin esille. Olisi kyllä noloa, jos Suomi lähettäisi tämän ja Ruotsi heidän joikumiehensä. Kumpikohan menestyisi paremmin... :heh:

Järjestyshäiriö – Särkyneiden sydänten kulmilla & Angelo De Nile – All for victory: Jos on yhdeksän kilpailijaa, pitää olla aina nekin, jotka ovat sijoilla 8. ja 9. Tässä olisi oiva kaksikko.

La dolce vita
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 21:56

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja La dolce vita »

Angelo de Nile saattaa olla Musta Hevonen. Toivon niin. Ellei toiveeni toteudu, niin siinä tapauksessa Opera Skaala Wieniin!

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11926
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja sziget »

Aina mun pitää on mielestäni Kevätpörriäisen tasoinen sanoitus (anteeksi, koululaiset), jossa aikuiset miehet ruikuttavat, että kaikki on tyhmää ja tylsää. Vertailun vuoksi: Ukrainassa on sota, Gazassa jatkuu Israelin saarto ja Kreikassa ei ole rahaa terveydenhuoltoon. Suomessa "kapinallinen" punkbändi valittaa, kun täytyy nukkua ja käydä lääkärissä. Olen aina kiinnostunut laulujen sanoista. Voin ohittaa heikon sanoituksen, jos pidän viisusta muuten. PKN:n viisussa musiikillinen anti on vähäinen ja sanoitus tympeä.
ta1ja kirjoitti:Tykkäämisen perustelut on kyseenlaistettu (--) tykkäämiselle annettujen annettujen perustelujen nollaamisella, kuten sziget alla lässyn lässyn - kuittauksellaan.
Mielipiteet ja niiden perustelut saa haastaa, se on keskustelun idea. Viestini ei sisältänyt lainauksia sanoituksen diggaajilta vaan yleisen toteamuksen, että lukemani perustelut eivät vakuuttaneet minua. "Kuittausta" en siis osoittanut kenellekään erityisesti. En voi enkä halua "nollata" toisten mielipiteitä, mutta minulla on oikeus kertoa oma mielipiteeni sanoituksesta.
ta1ja kirjoitti:Nimimerkki szigetin kanssa olemme vääntäneet monesta asiasta, sekä omasta mielestäni mielenkiintoisesti että turhauttavasti.
PKN-ketjun viesteissäsi oli myös asiallisia havaintoja, joiden arvoa en kiistänyt. Olet kuitenkin toistuvasti pannut nimiini väitteitä, joita en ole esittänyt, kuten Timoteus sanoi. Huomautin siitä mm. täällä, mutta sama meno vain jatkui, pohjanoteerauksena tämä:
ta1ja kirjoitti:Täällä jotkut ovat sanoneet, että kokevat tämän kappaleen aidoksi toisin kuin jotkut toiset kappaleet. Oma kokemus, oma mielpide, et selvästikään salli sellaista. (--)

Oma kokemus, oma mielpide, sallitko vai etkö salli?
Näillä solvauksilla ei ollut mitään yhteyttä edeltävään viestiini. Minä sallin tietysti kaiken. Sääntöjen vastaisiin viesteihin voidaan puuttua, mutta se on valvojan asia eikä minun. En ole kieltänyt ketään kokemasta PKN:ää millaiseksi haluaa ja tykkäämästä siitä. Aidoksi koen sen itsekin. Ja vielä tämä:
ta1ja kirjoitti:(--) esimerkiksi Norlanin biisi on minusta lajissaan umpitylsä ja geneerinen (--). En kuitenkaan ole Norlanin ketjussa julistamassa omaa totuuttani ja käännyttämässä muita kannalleni, vaan kyseenalaistamiselta puolustamassa omaa tykkäämistäni tässä ketjussa.
Ketjut eivät ole fanitusketjuja. Jokaisella on oikeus osallistua keskusteluun.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Hometown
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 270
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 22:47

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Hometown »

Jos ennakkosuosikki Pentti Kurikan Nimipäivät voittaa huomisen finaalin, osoittaako tämä sitä, että Suomen kansa on alkanut rakastaa 70-luvun punkrockia enemmän kuin mitään muuta karsinnassa esillä olevaa musiikkisuuntausta? Tai osoittaako se sitä, että kansan enemmistö on kokenut ”Aina mun pitää” kappaletta kuunnellessaan syvän kokonaistaiteellisen elämyksen, mykistynyt sen aitouden ja rakkauden sanoman edessä, sekä päättänyt, että tämä elämys on välitettävä kaikille Euroopan kansoille? Minä en ainakaan lähtisi tällaiselle tulkintalinjalle.

Sen sijaan tulkitsisin asian niin, että mediassa vyörytetty kampanja ”PKN Suomen viisuedustajaksi” on saavuttanut tavoitteensa. Suomen edustaja musiikkikilpailuun on valittu sillä perusteella, että näin ajetaan kehitysvammaisten asemaan parannuksia etenkin Itä-Euroopan takapajuissa ja muutenkin epäilyttävissä valtioissa. Samalla kohotetaan kansallista itsetuntoa, kun voidaan osoittaa koko maailmalle, kuinka suvaitsevainen ja hyvyyden puolella oleva maa Suomi on.

Klassisen musiikin kilpailussa tällaiset perustelut eivät tulisi kuuloonkaan, eivät myöskään urheilusta. Mutta kevyt musiikki ja etenkin euroviisut ovat ilmeisesti sellaista kuraa, että siinne voidaan aivan hyvin mennä tekemään politiikka, varsinkin kun päämäärät ovat niin rintaa paisuttavan yleviä.

Eniten tässä ”PKN euroviisuihin” kampanjassa surettaa Suomen euroviisukarsintojen tulevaisuus. Miksi kukaan työhönsä vakavasti suhtautuva musiikin tekijä lähettäisi töitään kilpailuun, jossa voittoa ei ratkaista musiikin perusteella vaan politikoinnilla? Tänä vuonna päästiin viimein eroon typerästä kykykilpailuformaatista, minkä seurauksena kisassa on mukana monia artisteja, joita tuskin olisi nähty vanhassa UMK:ssa. Vaarana on, että tämä myönteinen kehitys katkeaa alkuunsa lehdistön masinoimaan vähemmistöpoliittiseen kampanjaan.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Hometown kirjoitti:Jos ennakkosuosikki Pentti Kurikan Nimipäivät voittaa huomisen finaalin, osoittaako tämä sitä, että Suomen kansa on alkanut rakastaa 70-luvun punkrockia enemmän kuin mitään muuta karsinnassa esillä olevaa musiikkisuuntausta? Tai osoittaako se sitä, että kansan enemmistö on kokenut ”Aina mun pitää” kappaletta kuunnellessaan syvän kokonaistaiteellisen elämyksen, mykistynyt sen aitouden ja rakkauden sanoman edessä, sekä päättänyt, että tämä elämys on välitettävä kaikille Euroopan kansoille?
Aika hvin kuvattu niitä syitä joiden vuoksi kappale saa minut hyvälle tuulelle ja siitä pidän. Olen koko pikkulapsuuden jälkeisen ikäni kasvanut muun musiikin ohella suomipunkin ja -rokin tahdissa. PKN:ssä on sitä mitä Mikko Saarela taitaville teksteilleen Poliisi pamputtaa jne tiivisti, samaa rähinää kuin teinivuosieni ensimmäisissä pogoiluissa. Kyllä minä ne tunnetasolla läheisemmiksi koen kuin europopin ja muistan kuinka nuoruudessani Suomessa vieraillut MTV:n brittimusiikkitoimittaja totesi, että Suomessa on muusta Euroopasta poikkea vahva ja omaperäinen poprockskene, joka nostaa listoille omaa musiikkia ja jättää kansainväliset vieraammiksi. Näinhän se vieläkin osittain on.
Hometown kirjoitti:Klassisen musiikin kilpailussa tällaiset perustelut eivät tulisi kuuloonkaan, eivät myöskään urheilusta. Mutta kevyt musiikki ja etenkin euroviisut ovat ilmeisesti sellaista kuraa, että siinne voidaan aivan hyvin mennä tekemään politiikka, varsinkin kun päämäärät ovat niin rintaa paisuttavan yleviä.

Jos UMK tai Euroviisut olisivat klassisen musiikin kilpailu yksikään UMK ehdokas, ei edes Opera Skaala biisin+sovituksen kömpelyyden vuoksi ja vain yksittäiset euroviisuesustajat mistään maasta koko historian aikana ei olisi päässyt edes karsintaseulasta läpi. Eivät myöskään suomaliset listasuosikit sitten Georg Malmstenin ja Olavi Virran - eikä ainakaan Olavi Virta omana aikanaan, sillä OV:ta pidettiin mauttomana kamaluutena ja suurten massojen banaalina harhana. Siten pitää muistaa, että klassinen musiikki on jo yli puolivuosisataa sitten menettänyt kosketustaan siihen miten välitetään tunteita, jotka musiikin keinoin koskettavat ihmisiä. Tähän vieraantumiseen on vastannut populaarimusiikki, jota ei voi arvoida klassisen eriytynein kriteerein.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sziget kirjoitti:PKN-ketjun viesteissäsi oli myös asiallisia havaintoja, joiden arvoa en kiistänyt. Olet kuitenkin toistuvasti pannut nimiini väitteitä, joita en ole esittänyt, kuten Timoteus sanoi. Huomautin siitä mm. täällä [linkki ei siirry kännykällä], mutta sama meno vain jatkui, pohjanoteerauksena tämä:
Minä vastasin sinulle PKN:ketjussa näihinjo täällä ja sinä minulle täällä jne, mielestäni sinunkin osaltasi "sama meno vain jatkuu" - onko muiden kannalta mielekästä käydä tämä keskustelu uudelleen läpi, etenkin kun itse edelleen koen, että koska sinä "et salli" ja "kuittaat" niitä perusteluja, joiden itse koen vilpittömästi kuvaavan omia käsityksiäni, niin kyse on kuittaamisesta? En pyydä siis hyväksyntää, mutta keskustelun vuoksi jonkinlainen yhteinen tarttumapinta puolin ja toisin olisi oltava, että tässä olisi mitään puhuttavaa.

Aloitat viestisi toteamalla uudelleen, että biisin sanoitus on alkeellinen ja irti maailman todellisuudesta, minä olen jossain n. kuukausi sitten PKN ketjun puolen välin tienoilla kuvannut kuinka koen sanoituksen koskettavaksi ja omaa elämääni kuvaavaksi. Sinä pidit tätä tapaa, jolla minäkin sanoitusta olin kuvannut lässytyksenä, yleisellä tasolla toki, kuten muutkin väitteesi. Olemme eri mieltä ja meillä on täysin eri käsitys PKN:n biisistä, eikä uskoni riitä siihen että voisimme tuoda toisillemme uusia näkökantoja alusta aloittamalla esiin.


Ps. sanoituksesta - en kuitenkaan voikaan olla jatkamatta :puna: :heh: , että siitä on tasan vuosi, jolloin maailman tapahtumat Euroopassa lakkauttivat kokonaan puheet "historian lopusta", tämä on totta. Mutta, ennen tätä uutta yhteiskunnallisten suurten valtarakenteiden merkityksen paluuta eurooppalainen, länsimainen todellisuus ja sitä koskeva teoretisointi ja kritisointi oli kovin indivisualisoitunutta ja kritiikki koski näitä individualismin mukanaan tuomia kysymyksiä, yksilöön kohdistuvaa mikrovaltaa, biopolitiikkaa ... myöhemmin arkirituaaleja jne jne eli yleistä keskusksetonta vallankäyttöä, joilla ihminen saadaan toimimaan omasta halustaan vallalla olevan aatejärjestelmän mukaisesti, tuottavasti ja tehokkaasti. Minusta PKN:n sanoitus liittyy tähänkin keskusteluun - joka ei ole kadonnut noiden "perinteisempien" valtapoliittisten kysmysten uudelleen nousun myötä. Sanoitus käsittelee näitä asioita samalla estetiikalla kuin esimerkiksi mainitsemani Eppujen "Poliisi pamputtaa taas" kohdisti kritiikkinsä tuohon "perinteisempään" autoritaariseen valtaan.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41964
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hometown kirjoitti:Jos ennakkosuosikki Pentti Kurikan Nimipäivät voittaa huomisen finaalin, osoittaako tämä sitä, että Suomen kansa on alkanut rakastaa 70-luvun punkrockia enemmän kuin mitään muuta karsinnassa esillä olevaa musiikkisuuntausta? Tai osoittaako se sitä, että kansan enemmistö on kokenut ”Aina mun pitää” kappaletta kuunnellessaan syvän kokonaistaiteellisen elämyksen
Ei, se vain osoittaa, että äänestäjistä tarpeeksi moni on pitänyt PKN:n pakettia parhaana. Tuskinpa muutkaan tähän mennessä yleisöäänin valitut viisut ovat olleet kansan enemmistön mielestä "syviä kokonaistaiteellisia elämyksiä", eivätkä ne myöskään ole edustaneet mitään yli kaiken rakastettua lajityyppiä. Tässä kisassa pärjää pienemmilläkin ansioilla.

Jos vaikka Satin Circus sattuisi voittamaan, osoittaako sekin, että Crossroads on kansan enemmistölle syvä kokonaistaiteellinen elämys?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja hra47 »

ta1ja kirjoitti:Siten pitää muistaa, että klassinen musiikki on jo yli puolivuosisataa sitten menettänyt kosketustaan siihen miten välitetään tunteita, jotka musiikin keinoin koskettavat ihmisiä.
Ikävää kuulla, elokuvamusiikin harrastajana olen kylläkin toista mieltä (jos elokuvamusiikki lasketaan klassiseksi musiikiksi, ja miksei laskettaisi, sillä onhan leffamusan juuret klasarissa ja se on pitkälti korvannut oopperan ja perinteisen klassisen musiikin massojen viihteenä). Toki elokuvamusiikkiin mahtuu monenlaista musiikkia ja se on pikemminkin käyttötarkoitus kuin musiikkigenre, mutta jokainen varmaan ymmärtää mitä osa-aluetta tässä tarkoitan.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

hra47 kirjoitti:Ikävää kuulla, elokuvamusiikin harrastajana olen kylläkin toista mieltä (jos elokuvamusiikki lasketaan klassiseksi musiikiksi, ja miksei laskettaisi, sillä onhan leffamusan juuret klasarissa ja se on pitkälti korvannut oopperan ja perinteisen klassisen musiikin massojen viihteenä). Toki elokuvamusiikkiin mahtuu monenlaista musiikkia ja se on pikemminkin käyttötarkoitus kuin musiikkigenre, mutta jokainen varmaan ymmärtää mitä osa-aluetta tässä tarkoitan.
Vähän luulen, että klasipuristit eivät kyllä todellakaan laske suurinta osaa elokuvamusiikista klassiseksi ts. taidemusiikiksi vaan ihan silkaksi viihteeksi ...

Ja väärinkäsitysten välttämiseksi: minusta niillä tiukimmillakin klassisen musiikin vartijahenkilöillä on monia hyviä pointteja koskien vaativimman musiikin oikeutusta ja tarvetta, mutta se mitä vastustan on se, että jos sen tarpeen puolustaminen tarkoittaa sokeutta tai siis kuuroutta popularimusiikin eri lajien arvoa ja merkitystä kohtaan.
Viimeksi muokannut ta1ja, 27 Helmi 2015, 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Sirpa
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Tammi 2015, 15:01

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Sirpa kirjoitti: Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Kaikki sen tietää mutta melko harva ääneen sanoo kun heti leimataan vammaisia karsastavaksi. Ihan hullua. Kuka tässä vammaisia karsastaa? Minä vaan haluan parhaan mahdollisen biisin valituksi, siinä kaikki prkl.[/quote]

quote="tinov"Juuri näin. Minäkin haluan mahdollisimman hyvän biisin edustamaan Suomea. Toi PKN nyt ei vaan ole sellainen ja minun mielestäni on OK sanoa se ääneen. Haukkukaa vaikka kaikki minua rasistiksi tai miksi vaan, mutta en kirveelläkään lähettäisi PKN:ää Wieninn. Piste. [/quote]

Siis kuka nyt väittää ja missä että jos ei tykkää biisistä karsastaa kehitysvammaisia? Päin vastoin, nimimerkki Sirpahan tuossa "tietää" tykkääjien puolesta miten nämä tykkäävät vääristä syistä ja sitten syytökset niskaan ettei muka negatiivisia kommentteja saa esittää. Toki saa, ja niitä kyllä on tykitelty tällekin palstalle erittäin kiitettävästi.

Aika käsittämätöntä. Tästä biisitä ei voi edelleenkään ihan vain rauhassa tykätä ja ilmaista innostustaan ja tykkäämistään samaan tapaan kuin muistakin tykkäävät ilmaisevat omaansa joutumatta toistuvasti kuulustelluksi ja syyllistetyksi. :eiei: - Ja kun yrität puolustautua niin sekin on väärin, ei saisi, koska puolustatuminen on liikaa ja ärsyttää ja häiritsee tykkäämättömydyen ilmauksia.[/quote]

Hei Ta1ja! Aika jännä tyyli lukea minun kirjoitukseni. "Siis kuka nyt väittää ja missä että jos ei tykkää biisistä karsastaa kehitysvammaisia? Päin vastoin, nimimerkki Sirpahan tuossa "tietää" tykkääjien puolesta miten nämä tykkäävät vääristä syistä ja sitten syytökset niskaan ettei muka negatiivisia kommentteja saa esittää. Toki saa, ja niitä kyllä on tykitelty tällekin palstalle erittäin kiitettävästi."
kuten tuolla alkup. kirjoituksessa kerron OMIA kokemuksia joissa kannattajat kannattavat kovasikajuttua jne. Luitko tuota?
Esitin myös ihan näitä omia kokemuksia millaisen vastaanoton olen saanut kun olen eriävän mielipiteeni PKNstä ilmaissut kuten edellisessä kirjoituksessani.
Mielestäni tuo biisi on Suomen viisuhistorian huonoimmat top 10 listalla heittämällä. Tämä on minun mielipiteeni. Kun tämän ilmaisen tulee siitä ah niin usein kamala paskamyrsky ja itku että "onko sulla jotain vammaisia vastaan". Ennen kuin UMK oli edes alkanut oli "PKN euroviisuihin" (tms) ryhmässä lähes 20 000 kannattajaa.
Tämä määrä siis kannattajia joilla tieto että PKN viisuihin yrittää. JOS ei ole biisiä kuullut miten sitä itse kappaletta voi kannattaa? :heh:

Sinun mielestäsi kappale on parhaimmistoa ja saat siitä minunpuolestani tykätä juuri niin paljon kuin haluat. Viisuhumussa varmaan repeatilla tulee kuunneltua tuota päivittäin :heh: (tuo oli vitsi) vai kuunteletko, anteksi siinä tapauksessa.

Pointtina oli jonka sinäkin tavallaan todistit oli ettei (muilla foorumeilla etenkin) saa olla PKNää vastaan vaan biisin takia vaan heti tulee kommenttia siitä että olisi jotain vammaisia vastaan.

I rest my face :uujee:

Leiska
Maistelija
Maistelija
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 12:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Leiska »

Mielestäni oikea kilpailu finaalissa tulee olemaan Opera Skaalan, Shavan, Satin circuksen ja PKN:nän välillä.
Tai ehkä järjestyshäiriö voittaa ylivoimaisesti :heh:
"Close your eyes pretend it's just the two of us again."
"Make believe this moment's here to stay."

Johnny logan - "Hold me now" - 1987

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^^nyt on todella vaikea lukea tuota Sirpan kommenttia kun lainaukset menevät tekstin sekaan.
Sirpa kirjoitti:Pointtina oli jonka sinäkin tavallaan todistit oli ettei (muilla foorumeilla etenkin) saa olla PKNää vastaan vaan biisin takia vaan heti tulee kommenttia siitä että olisi jotain vammaisia vastaan
Missä sanoin, että sinulla esimerkiksi on jotain vammaisia vastaan? En yhtään missään. Sanoin, että sinä esität yleisenä totuutena tulkintasi kannattajien kannatusmotiiveista perustuen yksittäisiin yksilöllisiin kokemuksiisi.

Kirjoitit itse:
Sirpa kirjoitti:Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Ja väitit
Sirpa kirjoitti:Mutta jännä juttu tässä on jos ei kuulu PKN kannattajiin niin heti arvostellaan että onkos sulla nyt sitten jotain vammaisia vastaan? Tätä saa kannattaa tai sitten olla hiljaa.
Ja minä vastasin, että ihan rauhassa saat arvostella, kuten PKN-ketjussa miltei 2/3 on arvostellut ilman että kukaan, edes minä, niihin arvosteleviin kommentteihin on puuttunut. Se mikä provosoi ja ärsyttää ovat väitteet, joilla niin monet "tietävät" kannattamisen syyt ja perustelevat "tietämistään" paitsi tulkinnoillaan kuulemastaan niin myös kiistattomana pitämällään "objektiivisella" totuudella, että kappale on huono.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Sirpa
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Tammi 2015, 15:01

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Kyllä, lainaukset jostain syystä töksähtivät hassusti, pahoitteluni siitä.

Kuten "väitin" niin kirjoitukseni, jos sitä kokonaisuudessaan tulkitset, perusuu juurinkin OMIIN kokemuksiin ja ystäväpiirini mielipiteisiin.
Missä kohtaa VÄITÄN että tämä on yleinen mielipide?? Sinä väität: Sanoin, että sinä esität yleisenä totuutena tulkintasi kannattajien kannatusmotiiveista perustuen yksittäisiin yksilöllisiin kokemuksiisi.
Niin missä?? Nimenomaan kerron omien kokemusteni ja yksilöllisiin useisiin henkilöihin perustuvan mielipiteen joka toisin kuin sinun "suutahtamisen" perusteella ovat POSITIIVISIA JA PKNää kannattavia :) MISSÄÄN en väitä että tämä perustuu kaikkiin. Tuolta voi lukea uudelleen mitä kirjoitan.
Edelleen jos kappaletta ollaan suurella ryhmällä lähettämässä Wieniin ennen kappaleen kuulemista niin mihin se sinusta viittaa?? Kappaleen erinomaisuuteenko? lolleroinen.

Kritiikki kun mainitsee ettei kannata PKNää on, kuten kirjoitin, useammalla taholla se mitä tulee kun mielipiteensä kertoo.
En nyt jaksa jauhaa sitä minkä jokainen voi ylempää lukea ja nähtävästi tulkita sen vaikka noin.

Edelleen uskon että biisi Wieniin lähtee, en usko sen pärjäävän (oma mielipide). Biisi on vain mielestäni (oma mielipide) toivottoman huono. Sanoitukseen en nyt puutu edes. Punk on itselle läheinen genre, apulantaa on kuunneltu ennen atack of the a.l. peoplea joten siitä ei ole kyse etten itse pitäisi punkista, päin vastoin.

Sinä et sanonut että minulla on jotakin vammaisia vastaan vaan välittömästi hyökkäät negatiivista PKN mielipidettä vastaan tuolla vastakirjoittelullasi ja (anteeksi nyt vaan) vääntelet kirjoituksia ja lainaat vain osaa kirjoituksesta jättäen todellisen pointin pois.

Vielä uudelleen: Saat kannattaa bändiä ja biisiä juuri niin paljon kuin tahdot. Se on sinun oikeutesi ja mielipiteesi. Mielestäni täällä saa keskustella ja esittää omia mielipiteitään. En odottanut että tästäkään kirjoittelusta tarvitsee alkaa puolustelemaan omia mielipiteitään tai että sinun pitää jokaisen negatiivisen mielipiteen jälkeen aloittaa kauhea oman mielipiteen puolustaminen ja toisten mielipiteiden kritisointi.

Ajatteleppas Ta1ja huomenna miten mukavaa on jos/kun PKN voittaa :tuuletus:
Minä olen edelleen samaa mieltä biisistä kävi miten kävi.

Joko riittää :) Peace! :peukku:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ pahoittelut jos tulkitsin väärin. Mutta olisit voinut kyllä muotoilla lauseesi "Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille)" vähän vähemmän kategorisesti ja jättää vaikkapa anteeksi kaikille osuuden pois jos puhuit vain niistä muutamista tutuistasi. Olit myös erottanut kappaleen, jossa leikkaamani lause oli, omaksi kappaleekseen, jossa puhuit paitsi hoitoalan kokemuksestasi niin yleisellä tasolla PKN:stä ja päätelmistäsi. Tämä johti minut harhaan, pahoittelut.
Sirpa kirjoitti:Omaan silmään näyttää siltä että PKN edustajaksi valitaan.
Monelta tutulta joka ei "koskaan" ole seurannut Suomen euroviisuehdokkaan valintaa on kuullut
että -pitää sitten äänestää Pertti Kurikkaa, koska se finaali tulee?

Kun sitten näiltä tyypeiltä kysyy miksi tämä on suosikki on vastaus aina samanlainen - mä näin sen kovasika juttu dokumentin ja hei se oli tosi hauska. Ihania tyyppejä ja mahtava asenne. Täytyy sinne euroviisuihin välillä lähettää jotain erilaista kun Lordikin voitti.

Hoitoalan ihmisenä ja vammaistyössä työskentelevänä sanon että ovathan nämä ihmiset aivan ihania. Kaikki sympatiani heille ja asenteesta yläfemmat, mutta
viisufani minussa ei näe tälle mahdollisuuksia Wienissä.
Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Kappaletta ei moni kannattaja ole kuullut (tiedän itse useamman) ja henk. koht. en edes ylen kanavilta tulleena jaksaisi edes päivittäin kerran kuulla, onneksi biisi on lyhyt...
Punk genrenä ei ole aikaisemminkaan hirveämmin sytyttänyt euroviisuissa ja kappaleenahan tässä ei ole mitään erikoista.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Margot »

Eli siis jos PKN valitaan, se johtuu vain siitä, että Sirpalla on muutama tuttu, jotka pitävät siitä vain kehitysvammaisuuden takia? :uujee: Anteeksi nyt, mutta. :rofl:
What color is your life?

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja murka »

toivo kirjoitti:^^No tottakai Opera Skaala on myös ulkomaalaisilla viisufani sivutoilla suosikkina ja PKN inhokkina. Viisufaneilla tuntuu olevan sama maku, oli ne minkä maanlaisia tahansa :heh: Opera Skaala on tuskin missään muualla kuin viisufanien keskuudessa suosikki ja PKN taas päinvastoin.
Viisufanithan voisivat muodostaa oman valtionsa jossa vallitsee demokratia ja monipuoluejärjestelmä jne.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja murka »

Kuka tahansa sitten sinne Wieniin lähteekään niin hoitakoot urakkansa kunnialla. Huomisen otan rennosti viihteen kannalta ja äänestän ilomielin kun tiedän tuotosta liikenevän myös hyväntekeväisyyteen.

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Margot »

Onko se esiintymisjärjestys nyt edelleen mysteeri? Tietääkö ne sitä itsekään? Muuttuuko se kesken lähetyksen? :heh:
What color is your life?

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Odotan, että Laura Voutilainen vuotaa sen Facebookissa millä hetkellä hyvänsä.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »


Hometown
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 270
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 22:47

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Hometown »

Rousku kirjoitti:
Hometown kirjoitti:Jos ennakkosuosikki Pentti Kurikan Nimipäivät voittaa huomisen finaalin, osoittaako tämä sitä, että Suomen kansa on alkanut rakastaa 70-luvun punkrockia enemmän kuin mitään muuta karsinnassa esillä olevaa musiikkisuuntausta? Tai osoittaako se sitä, että kansan enemmistö on kokenut ”Aina mun pitää” kappaletta kuunnellessaan syvän kokonaistaiteellisen elämyksen
Ei, se vain osoittaa, että äänestäjistä tarpeeksi moni on pitänyt PKN:n pakettia parhaana. Tuskinpa muutkaan tähän mennessä yleisöäänin valitut viisut ovat olleet kansan enemmistön mielestä "syviä kokonaistaiteellisia elämyksiä", eivätkä ne myöskään ole edustaneet mitään yli kaiken rakastettua lajityyppiä. Tässä kisassa pärjää pienemmilläkin ansioilla.
Sivuutat viestini varsinaisen pointin, joka oli se, että mediassa on käyty järjestelmällistä kampanjaa PKN:n voiton puolesta vähemmistöpoliittisin perustein (näin ajetaan kehitysvammaisten parempaa kohtelua). Esimerkiksi Radio Voicen toimittajat ja musiikkilehti (!?!) Rumban toimittajat aloittivat tämän kampanjan ennen kuin kappaleita oli edes julkaistu, siis ei suinkaan siksi, että "paketti" olisi koettu parhaaksi. Jos voitto tulee PKN:lle, se tulee myös tälle kampanjalle, jota on mielestäni käyty piittaamatta paljonkaan reilun musiikkikilpailun periaatteista.

Enemmistö tietenkin päättää voittajan (niiden sääntöjen puitteissa, joita UMK:n tuottajat suvaitsevat meille antaa) ja tähän on tyytyminen. Koen kuitenkin "PKN viisuvoittajaksi" kampanjan mahdollisen voiton paitsi henkilökohtaisesti ikävänä myös vahingollisena Suomen viisukarsintojen kehittämisen kannalta. Jos UMK leimautuu kisaksi, jossa voitto saavutetaan aivan muilla asioilla kuin paketin laadulla, se on omiaan vähentämään laadukkaiden pakettien tarjontaa tulevina vuosina.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^Aina kun on ollut joku suurempi nimi tai muu kiinnostavuuden kannalta joidenkin mielestä poikkeuksellisen mielenkiintoinen ehdokkaana media on nostanut siitä ennakkohypen. Tämä on nähty ennekin eri teemojen alla, ei uutta siis. Joskus hype on ollut voimakkaampi, nyt pariin vuoteen sellaista ei ole ollut kun ehdokkaat eivät ole olleet etukäteen tunnettuja. Myös viisufanit ovat luoneet omia sisäisiä pienimuotoisempia hypejään silloin kun ehdokas natsaa viisufaneille. Kuulematta biisiä. Ja Euroopan mittakaavassa kanssa, onhan täälläkin näitä viisuedustajtoive-tyyppisiä ketjuja.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41964
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hometown kirjoitti:mediassa on käyty järjestelmällistä kampanjaa PKN:n voiton puolesta vähemmistöpoliittisin perustein (näin ajetaan kehitysvammaisten parempaa kohtelua). Esimerkiksi Radio Voicen toimittajat ja musiikkilehti (!?!) Rumban toimittajat aloittivat tämän kampanjan ennen kuin kappaleita oli edes julkaistu
En seuraa kyseisiä medioita (ja oletan tietenkin, että suurin osa äänestäjiä on tietenkin kaltaisiani). Onko siellä siis nimenomaisesti sanottu, että PKN olisi paras valita, koska sillä edistettäisiin kehitysvammaisten parempaa kohtelua?

Niissä medioissa, joita seuraan, PKN on kieltämättä ollut artisteista eniten esillä; kakkosena sitten Satin Circus. Vähemmistöpoliittista argumenttia en kuitenkaan ole nähnyt. Pikemmin on vaikuttanut, että media toimii kuten se tavallisesti toimii: uutisoi kiinnostavana pitämästään asiasta. Tässä tapauksessa siis jollakin tapaa tunnetun artistin viisuosallistumisesta. Mitään "tätä pitää kannattaa koska vammaisasia" -julistusta en kuitenkaan ole huomannut.

Oletatko tosiaan, että median seuraajat ovat niin aivottomia, että äänestävät sen mukaan, mitä siellä ehkä rummutetaan? Ethän itsekään ole median PKN-propagandan uhri; miksi muut olisivat sitä sen enemmän?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14187
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

No ehka kuitenkin tama Rumban artikkeli kay esimerkkina siita, mita Hometown ehka tarkoitti? Tama siis julkaistu heti kun nimet vuosivat, ennen kuin biiseja kuultiin:

http://www.rumba.fi/artikkelit/kommentt ... -mahtavaa/
Hello Hi!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41964
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^
Tuukka Hämäläinen Rumbassa kirjoitti:Yhteiskunnan marginaaliset (tai marginalisoidut) ryhmät tuntevat keskinäistä solidaarisuutta ja pitävät yhtä.
:hihi: Mitäs niitä muita marginaaliryhmiä nyt onkaan?

Onkohan tuota artikkelia jo käynyt muutama viisufani kommentoimassa, siltä ainakin näyttää. Vai osaisiko jopa Rumban lukija ajatella ihan itse :draamaa:

Tasa-arvon aate on tuotu jutussa esiin yhtenä pointtina, ei suinkaan ainoana. Itse allekirjoitan sanoitusta koskevan pointin, en välttämättä niitä muita. Tunnettuus-pointti on totta, mutta oman äänestyspäätökseni kannalta epäolennainen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Margot »

Ja tuntuihan Conchitan voittokin monesta, myös minusta, osittain seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen voitolta.

En toivo PKN:n voittoa, kunhan pohdiskelen.
What color is your life?

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Myös mun mielestä Conchitan voiton selkeät ulkomusiikilliset puolet (huom. en sano, että ulkomusiikillisuus olisi ainoa voiton syy) tuntuvat tässä keskustelussa monesti unohtuneen.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Rousku kirjoitti: Vai osaisiko jopa Rumban lukija ajatella ihan itse :draamaa:
Jospa siellä vielä roikkuu niitä vanhoja Rumban lukijoita, jotka ottivat lehden omakseen silloin joskus 1980-luvulla. Silloinhan siellä löytyi hyvinkin älykästä ja tiukkaa tekstiä, jonka kaikki päätoimittaja tarkasti itse henkilökohtaisesti. Kaiken piti olla täysin virheetöntä ja suomen kieliopin mukaista. No, oli sielllä kai jonkinlaista hienostlevaa brassailuakin, joilla näytettiin kuinka hieno ja sivistyneitä ollaan.
En ole pariin vuoteen Rumbaa lukenut. Silloin kun luin, huomasin että toimittajaporukka tuntui olevan kovin nuorta ja huonolla tavalla nurkkakuntaista. Kaikki tuntuivat olevan samaa mieltä joka asiasta. Sitten naurettavuuksia, joissa mustamaalattiin joitankin artisteja ja bändejä ja ei kirjoitettu niistä juttuja. Children of Bodom on muunmuassa näitä, joista lehti ei kirjoita mitään.

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Huhujen mukaan tässä olisi UMK:n esiintymisjärjestys:
Tähtiposti on kuullut luotettavalta taholta, että Uuden musiikin kilpailun finaalin harjoituksissa esiintymisjärjestys olisi järjestäjien osalta päätetty seuraavanlaiseksi:

1. Shava
2. Satin Circus
3. Solju
4. Järjestyshäiriö
5. Norlan
6. Opera Skaala
7. Jouni Aslak
8. Pertti Kurikan Nimipäivät
9. Angelo de Nile
https://tahtiposti.wordpress.com/2015/0 ... jarjestys/
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Lukittu