UMK 2015: yleiskeskustelu

Euroviisut 2015 Wienissä
Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Haksis kirjoitti:Onnittelut Pertti Kurikan Nimipäiville jo etukäteen. Jos joku muu voittaa huomenna niin lupaan syödä sukkani..
Hikiset käytetyt sukat vai vastapestyt? :heh:

Avatar
Haksis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1923
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 18:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Haksis »

Edwina kirjoitti:
Haksis kirjoitti:Onnittelut Pertti Kurikan Nimipäiville jo etukäteen. Jos joku muu voittaa huomenna niin lupaan syödä sukkani..
Hikiset käytetyt sukat vai vastapestyt? :heh:

Kyllä ne hikiset on varmaan otettava jalasta silloin, ei ole niin kuivaa syötävää :heh:

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja phale »

rosetta kirjoitti:Ehkä se joillekin on, itse taas tykkään noista mainitsemistasi kovastikin, ja minulle shokeeraavaa tässä on yksinkertaisesti kappaleen huonous... Että sellaisen lähettämistä kansainväliseen laulukilpailuun edes harkitaan...! :eiei: Ja tuskin harkittaisikaan ilman tuota taustatarinaa, sehän siinä on.
Ja kas kummaa, minua hämmentää ettei sinne 17 muun biisin joukkoon ole löytynyt yhtään toista edes samalle tasolle yltävää biisiä. Tällaisia nämä makuasiat ovat. Kannattaa jossain vaiheessa yrittää ymmärtää, ettei se oma maku ole mikään universaali totuus, eikä kerro mitään siitä mistä muut pitävät tai eivät pidä.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja rosetta »

phale kirjoitti:
rosetta kirjoitti:Ehkä se joillekin on, itse taas tykkään noista mainitsemistasi kovastikin, ja minulle shokeeraavaa tässä on yksinkertaisesti kappaleen huonous... Että sellaisen lähettämistä kansainväliseen laulukilpailuun edes harkitaan...! :eiei: Ja tuskin harkittaisikaan ilman tuota taustatarinaa, sehän siinä on.
Ja kas kummaa, minua hämmentää ettei sinne 17 muun biisin joukkoon ole löytynyt yhtään toista edes samalle tasolle yltävää biisiä. Tällaisia nämä makuasiat ovat. Kannattaa jossain vaiheessa yrittää ymmärtää, ettei se oma maku ole mikään universaali totuus, eikä kerro mitään siitä mistä muut pitävät tai eivät pidä.
"Samalle tasolle"? :shock: Niin, eihän siellä toista yhtä heikkoa kappaletta ole...

Toki jokainen aivot omaava tajuaa, ettei oma maku ole mikään universaali totuus, mutta tässä nyt on ihan objektiivisesti arvioitavia musiikillisia osatekijöitä l. elementtejä, joiden perusteella on universaalisti todettavissa, että tämä ei ole musiikillisesti millään lailla korkeatasoinen :heh:

Ja näin todellakin ajattelee valtaosa ihmisistä (jos ei Suomessa niin ainakin muualla). Kuten esim. täällä http://wiwibloggs.com/2015/02/03/umk-wi ... taa/73032/ todetaan:
In their number screams replace any sort of chorus, and shrieks fill the gaps in between. This is not music. It’s noise with a good backstory.
Mutta en nyt jaksa tätä juupas-eipäs -vänkäämistä tämän enempää...

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

rosetta kirjoitti:Toki jokainen aivot omaava tajuaa, ettei oma maku ole mikään universaali totuus, mutta tässä nyt on ihan objektiivisesti arvioitavia musiikillisia osatekijöitä l. elementtejä, joiden perusteella on universaalisti todettavissa, että tämä ei ole musiikillisesti millään lailla korkeatasoinen :heh:

Ja näin todellakin ajattelee valtaosa ihmisistä (jos ei Suomessa niin ainakin muualla). Kuten esim. täällä http://wiwibloggs.com/2015/02/03/umk-wi ... taa/73032/ todetaan:
In their number screams replace any sort of chorus, and shrieks fill the gaps in between. This is not music. It’s noise with a good backstory.
Mutta en nyt jaksa tätä juupas-eipäs -vänkäämistä tämän enempää...
Riippuu kriteeristöstä. Populaarimusiikkia arvioidaan kokonaisuutena, ei solistisen virtuositeetin perusteella. Jos arvioitaisiin, esimerkiksi Satin Circucksen livesuoritus olisi stiplannut ehdokkan siten, että sen jatkoon päästäminen olisi ollut sinun kriteeristölläsi "väärin".

Wiwiblogsin joidenkin arvioijien populaarimusiikillinen tietotaso herättää sellaisia kysymyksiä, että vaikea siellä ilmaistulle mielipiteelle antaa randomia suurempaa painoarvoa.
Sopon: There’s all kinds of rock that Finland can send. Chick rock (like Hanna), heavy metal (Lordi), death metal (that band from ’08), alternative rock (Softengine), and… this. I’m sorry, but lesbihonest here. This is really, really bad. I know all about the backstory and everything, but in the end of the day, it’s about the music.
Viimeksi muokannut ta1ja, 27 Helmi 2015, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mattan »

rosetta kirjoitti: Toki jokainen aivot omaava tajuaa, ettei oma maku ole mikään universaali totuus, mutta tässä nyt on ihan objektiivisesti arvioitavia musiikillisia osatekijöitä l. elementtejä, joiden perusteella on universaalisti todettavissa, että tämä ei ole musiikillisesti millään lailla korkeatasoinen :heh:
Lihavoinnit minun.

Tässä kiteytyy mielestäni tämän keskustelun pääongelma puolin ja toisin, kehenkään viittaamatta (valitsin lainattavan viestin siksi, että se sattui osumaan silmään). Olen jo aikaisemmin sanonut, että mikäli joku keksii objektiivisen tavan vertailla musiikkiteoksia toisiinsa, suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä tieteellisen yhteisöön ja/tai mediaan, sillä se mullistaisi suurin piirtein koko käsityksemme musiikista. Ei mulla sitten muuta. :hiips:
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja phale »

rosetta kirjoitti:"Samalle tasolle"? :shock: Niin, eihän siellä toista yhtä heikkoa kappaletta ole...
Niin, kun ne muut on huonompia. Jos kriteerinä on se mitä haluan itse kuunnella.
rosetta kirjoitti:Toki jokainen aivot omaava tajuaa, ettei oma maku ole mikään universaali totuus, mutta tässä nyt on ihan objektiivisesti arvioitavia musiikillisia osatekijöitä l. elementtejä, joiden perusteella on universaalisti todettavissa, että tämä ei ole musiikillisesti millään lailla korkeatasoinen :heh:
No niillä samoilla persusteilla arvioituna voi kyllä sanoa ettei ole mikään muukaan tämän vuoden biiseistä kovinkaan korkeatasoinen. Vai haluaisitko ehkä tarkentaa mitä nämä objektiivisesti arvioitavat perusteet ovat, ja mitä merkitystä niillä on sen suhteen saako jostain kappaleesta pitää vai ei?
rosetta kirjoitti:Mutta en nyt jaksa tätä juupas-eipäs -vänkäämistä tämän enempää...
Heh, hyvä tapa "voittaa" väittely onkin kieltäytyä perustelemasta näkemyksiään. :heh:

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Nyt mulla pyörii kaikki finaalikappaleet päässä ja jokaista niitä sovittelen vuorotellen viisulavalle. Kuvittelen ne sinne Wieniin, mietin miten pärjäisivät.
Lisäksi olen vieläkin ihmeissäni, kun satuin tänään näkemään Kari Aallon. :surrur: Minä, juuri minä, näin hänet. Ihan kuin olisin unta nähnyt. lol


Mitenhän tiukka tuosta finaalista itseasiassa tulee? Tuntuisi, että siellä olisi useampikin kärkeä hätyyttelemässä.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Edwina kirjoitti: Mitenhän tiukka tuosta finaalista itseasiassa tulee? Tuntuisi, että siellä olisi useampikin kärkeä hätyyttelemässä.
Tänä vuonna taidetaan saada kaikki kilpailijat järjestykseen, koska raadit. Veikkaisin, että homma menee kuin melloissa koska sitähän Ylellä nyt kopioivat...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Edwina kirjoitti: Lisäksi olen vieläkin ihmeissäni, kun satuin tänään näkemään Kari Aallon. :surrur: Minä, juuri minä, näin hänet. Ihan kuin olisin unta nähnyt.
Starstruck. :uujee:
Like a monument to all the time we spent

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

werro kirjoitti: Ensinnäkin, PKN on jo nyt saanut mediahuomiota enemmän ulkomailla, kuin edes jo viisuihin valitut artistit!
Toiseksi, kyllähän se semin viimeinen sija helposti Satiinisirkuksellakin saadaan :ihana:
Samaa mieltä. Se on ihan yhdentekevää, että tuleeko se "viimeinen sijoitus" Satiineilla vai muilla. Pertti Kurikan Nimipäivien esitys olisi edes jonkin verran hätkähdyttävä ja totuus on siinä, ettei monissakaan maissa kyseisellä bändillä olisi mitään mahdollisuutta osallistua euroviisuihin tai muihinkaan musiikkitapahtumiin pelkästään esiintyjien taustan takia.

Tietenkin vammaisuus on se iso juttu, mutta kuinka monta kertaa euroviisuihin tai mihinkään muuhunkaan kisoihin on osallistunut henkilö, joka on todistettavasti kehitysvammainen? Tämä voisi hyvinkin olla ensimmäinen kerta.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Sen vaan sanon, että finaalilähetys oli todella hieno. Toivon, että kun fanit toipuvat pyhästä vihastaan, osataan iloita upeasta lähetyksestä. Parasta, mitä muistan Suomen viisuhistoriassa. Tosin en muista kovin kauas. Olen positiivisesti yllättynyt. Väliaikaohjelma oli tsiljoona kertaa parempaa kuin semeissä. Kaikki esiintyjät olivat hyviä ja biisien taso oikein mukava. Tuntui, että lopulta tykkäsin kaikista, ainakin melkein. :heh: Todella viihdyttävä ja jännittävä ilta.

Erityismaininta Softenginelle. :kups:

Tämän tasoinen lähetys aivan varmasti tietää hyvää UMK:n lähitulevaisuudelle.
Viimeksi muokannut JuliaS, 01 Maalis 2015, 01:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

^
Toivottavasti. Ja toivottavasti ensi vuonna taas finaali isossa hallissa, jonne pääsevät muutkin kuin harvat ja valitut, kunhan ostavat liput.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11303
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Pakko vielä urputtaa ennen Suomen viisuympyröiden jättämistä, mutta oli tämä heikoin UMK-kausi sitten vuoden 2012. Ei voi mitään, mutta aloin taas Softenginen väliaikaesityksen aikana harmitella, miksei tänä vuonna ollut oikeastaan mitään yhtä modernia tarjolla, vaan suurin osa ehdokkaista oli kuin vuoden 2008 viisuista reväisty.

Ja kutsuartistin voitto puhtaasti ulkomusiikillisin avuin sinetöi viimeistään sen, että UMK saa heittää hyvästit kahdessa vuodessa rakentamalleen imagolle vakavastiotettavana musiikkikilpailuna. Mutta toivottavasti Yle on sitten tyytyväinen, kun sai lopultakin niitä katsojia...
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
valtamerilaiva
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 678
Liittynyt: 14 Touko 2009, 12:55
Paikkakunta: Uusimaa

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja valtamerilaiva »

Käykäähän antamassa palautetta Ylelle UMKsta :joojoo:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/27 ... west-in-sp

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41812
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Timoteus kirjoitti:
Katinka kirjoitti:Aiemmin esittämäni kolmen minuutin kesto ja kuusi esiintyjää lavalla auttaisi hahmottamaan, mitä jatkossa saisimme, jos biisi voittaisi.
Minusta "paras biisi, ei eniten euroviisu" -lähestymiskulmaan sopii erinomaisesti se, ettei UMK ole WYSIWYG-karsinta. Jos pohjalla on riittävän vahva biisi, se saadaan esitettyä hyvin myös viisusääntöjen puitteissa.
Jos pohjalla on riittävän kehno livelaulaja, hän onnistuu tärvelemään sen hyvänkin biisin, kun ei olekaan enää taustanauhalaulua tukena. Ja entä jos valitaankin heikompi biisi näyttävän mutta ylimiehitetyn lavashown ansiosta?

Biisin hyvyyden lisäksi myös esittäjän taidolla on väliä, ja paljon onkin.

Vai pitäisikö tehdä kuten Liettuassa, valita biisi ja esittäjä erikseen? Ensin se hyvä biisi, ja vasta sitten keskitytään huolehtimaan, että se saadaan myös esitettyä kunnolla.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Rousku kirjoitti:Jos pohjalla on riittävän kehno livelaulaja, hän onnistuu tärvelemään sen hyvänkin biisin, kun ei olekaan enää taustanauhalaulua tukena. Ja entä jos valitaankin heikompi biisi näyttävän mutta ylimiehitetyn lavashown ansiosta?
Tuntui tämä tärveleminen monelta onnistuvan, vaikka taustanauhalaulua oli tukena. Ja kääntäen, näilläkin säännöillä kävi ilmi, ketkä osasivat laulaa biisinsä.

Ennen kaikkea haluan, että UMK:n voittaja joutuu voittonsa jälkeen palaamaan suunnittelupöydän ääreen. Että on mietittävä erikseen, miten kappale myydään UMK:ssa ja miten se myydään ESC:ssä. Vaikka viisua ja esitystä koskevat säännöt olisivat identtiset, äänestäjäkunta ei ole. Jos säännöt ovat identtiset, on liian helppo tyytyä UMK-esityksen toisintoon. Kun ne eivät ole, voittajan on yleensä pakko miettiä jotakin uusiksi.

Ylimiehitettyjä UMK-esityksiä en ole pääsääntöisesti pitänyt ongelmana, koska ylimiehityksellä on harvemmin tuotettu kovin paljon lisäarvoa. Kristan esitys Malmössä toimi minusta paremmin kuin UMK:ssa, vaikka väkeä pitikin lavalta karsia. Shava on kenties ainoa poikkeus. Bändin lisäksi viisulavalle olisi päässyt vain yksi henkilö, jolloin lavatoteutuksen Wienissä olisi pitänyt erota radikaalisti UMK:ssa nähdystä.

Minulle riittää, että säännöt ovat UMK:ssa kaikille samat. Jos joku suunnittelee esityksensä ESC-sääntöjen mukaiseksi ja häviää siksi jollekulle, joka ei näin tee, se on ihan oma moka. Okei, ylimiehityksestä ei ehkä ole kaikille samanlaista hyötyä, esim. herkälle balladille, mutta ylimitasta voi olla suurempikin. Biisiin voi esim. säveltää pitemmän intron tai ylimääräisen välisoiton.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41812
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Taustanauhalaulun ongelma on ennen muuta moniäänisissä biiseissä: Vaikka solisti hoitaa hommansa, osaavatko ne taustalaulajatkin, jotka pitää ottaa mukaan kun nauhaa ei enää saa käyttää? Onko niille tilaa, jos lavalla pitää olla bändikin, tai jotain tanssijoita?

Kristasta samaa mieltä. WSBT taas oli malliesimerkki epäilyttävästi liian pitkästä biisistä: en oikein keksinyt, mistä kohti sitä olisi voinut pätkäistä kokonaisuuden kärsimättä.

Minulla on kyllä jotenkin turvallisempi olo, jos paketti on jo UMK-vaiheessa viisusääntöjen mukainen. On vähän huonoja kokemuksia siitä, miten suomalaiset valinnan jälkeen biisiään jatkotuottavat. No, tällä kertaa siihen ei ole tarvetta...
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Musta olisi hyvä, että paketti olisi jo valmiiksi mietitty niin pitkälle, ettei sitä tarvitse enää muuttaa, miettien sitten voiton sattuessa kohdalle, että hmmm, mitähän tässä nyt tehtäisiin. Esimerkiksi Ruotsin Loreenilla tais olla show alusta loppuun asti ihan samanlainen, eikä sitä fiksailtu mitenkään.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ Ruotsilla kaiken kaikkiaan esitykset ovat käytännössä samanlaisia MF-semeistä ESC-finaaliin. MF-semit katsonut on jo oikeastaan nähnyt Ruotsin loppukilpailuesityksen. Voitti kuka tahansa, ei esitys Wienissä kovin erilainen ole. Sama pätee yleensä Tanskaan ja Norjaan. Faninäkökulmasta olisi minusta tylsää, jos kaikki maat tekisivät samoin. Silloin toukokuussa ei hieman kärjistäen olisi muuta nähtävää kuin pisteidenlasku.

Hyvää tulosta Skandinavian maat toki valitsemallaan linjalla tekevät. Edellytys tietysti on, että karsinnan pitää olla riittävän iso produktio ja pitää olla kykyä ja resursseja hioa jokaisesta esityksestä viisusääntöjen mukainen paketti jo helmikuussa. Minulla on niukasti luottoa siihen, että tämä onnistuisi Suomessa. Jos yritettäisiin, pelkään, että karsinta olisi televisio-show'na valjumpi ja voittoesitys sillä tapaa keskentekoinen, että tekemistä riittää joka tapauksessa valinnan jälkeenkin. Tai vielä huonommassa tapauksessa "mitään ei saa muuttaa" -filosofian takia se jätettäisiin keskentekoiseksi.

Hyviä tuloksia tehdään myös tyystin päinvastaisella linjalla esim. entisen Neuvostoliiton maissa, joissa edustaja valitaan halvoissa puitteissa, minkä jälkeen biisi saa yleensä uuden sovituksen ja täysin uusiksi mietityn lavaesityksen. Ratkaisevaa on se, mitä on saatu aikaiseksi maaliskuun puoleenväliin mennessä. Delegaationjohtajien kokouksessa EBU:lle pitää luovuttaa video, josta selviää, miten kappale on ajateltu lavalla esittää. Tämän jälkeen suuria muutoksia on vaikea saada läpi.

Muistetaan toki sekin, että MF-säännöt eivät ole samat kuin ESC-säännöt, vaan nauhoitetut taustalaulut ja kahdeksan esittäjää sallitaan. Lahden toisella puolen tämä ei tunnu olevan minkäänlainen ongelma.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Rousku kirjoitti: Vai pitäisikö tehdä kuten Liettuassa, valita biisi ja esittäjä erikseen? Ensin se hyvä biisi, ja vasta sitten keskitytään huolehtimaan, että se saadaan myös esitettyä kunnolla.
Ei mun mielestä. Tykkään paljon enemmän kun tulee kokonaisia, persoonallisia paketteja kisaan.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Ei ole Umkki 2016 -sivua, joten panen tänne.
Hieman surullisena odotan ensi vuoden umkkia. Surullisena ja jännittyneenä. Tämän vuoden biisit olivat suurimmaksi osaksi keskeneräiseen kuuloisia ja muutamat vielä huonoja soundeiltaan. Ehkä yksi tai kaksi biisiä kuulostaa loppuun asti harkitulta. Missä vika. Miksei biisintekijät kaiva sisältään sisua auki ja keskity hiomaan, punnitsemaan ynnä muuten parhaalla tavalla luomaan sulillansa taidetta, jonka sitten laskee ihmisten kuultavaksi, kun osallistuvat Umkki-kisaan, jonka voittaja lähtee edustamaan Suomea viisuihin. Viisuthan ovat hieno paikka esitellä omia taitojaan. Voisivat saada sitten ulkomailtakin toiveita tehdä biisejä ja viisujen ulkopuolellekin.

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

UMK postasi Facebookissa:

"Ruotsi järjestää vuoden 2016 Euroviisut! Wienin kisat on nyt saatu onnellisesti päätökseen ja Ylen ajatukset ovat jo ensi vuoden viisuissa.

”Suomi on ensi vuonna mukana 50. kerran eli meillä on juhlavuosi tulossa sekä UMK:ssa että Euroviisuissa. UMK on ollut hyvä ponnahduslauta monille artisteille ja bändeille. Euroviisut puolestaan tuo rutkasti kansainvälistä näkyvyyttä Suomen edustajalle, tuli sitten voitto tai ei”, kommentoi Ylen euroviisutuottaja Anssi Autio.

Suomen seuraava viisuedustaja valitaan jälleen Uuden Musiikin Kilpailun kautta. Päivämäärä ylös kalenteriin - haku jo viidettä kertaa järjestettävään kilpailuun alkaa syksyllä, tiistaina 1.9.2015!"

UMK:n ei tulisi olla mikään ponnahduslauta vaan kilpailu jolla haetaan paras mahdollinen viisuedustaja. Tämän takia tänä vuonna kisassa juuri ei pärjätty kun suurin osa nobody-kilpaijoista average-biiseineen hinkui kilpailun kautta vaan suomalaisille radioasemile, viisut oli toissijainen juttu. Toiseksi, eikös lähtökohtaisesti kilpailuissa voittoa aina haeta? Tuli sitten voitto tai ei kuulostaa perisuomalaiselta "ei me kuitenkaan voiteta" -tyyppiseltä itseluottamuksen puutteelta.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Jonttu kirjoitti:UMK:n ei tulisi olla mikään ponnahduslauta vaan kilpailu jolla haetaan paras mahdollinen viisuedustaja. Tämän takia tänä vuonna kisassa juuri ei pärjätty kun suurin osa nobody-kilpaijoista average-biiseineen hinkui kilpailun kautta vaan suomalaisille radioasemile, viisut oli toissijainen juttu. Toiseksi, eikös lähtökohtaisesti kilpailuissa voittoa aina haeta? Tuli sitten voitto tai ei kuulostaa perisuomalaiselta "ei me kuitenkaan voiteta" -tyyppiseltä itseluottamuksen puutteelta.
Ainakin niin kauan kuin viisut toimivat nykysysteemillä paras mahdollinen viisuedustaja on sellainen, jonka biisi on ruotsalaista/skandinaavista alkuperää ja/tai toteuttaa ruotslaista/skandinaavista käsitystä hyvästä musiikista. Biisi pitäisi tilata ensisijaisesta siis Ruotsista/skandelta tai luopua omista musiikillisista erityispiirteistä ja arvostuksista - minusta se ei kehittäisi omaa musiikkikenttäämme, eikä siksi palvelisi kenenkään etua vaan olisi Ruotsille/skandeille heitettyä rahaa ja markkinahegemonian vahvistusta.

Niinpä kannattaa ennemmin lähettää musiikkia josta tykätään ja pyrkiä muuttamaan skandiylivaltaa sisältäpäin. Muussa tapauksessa kannattaa lopettaa viisuilu kokonaan, kuka kaipaa ylieurooppalaisia MF:ä?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

^ En tiedä sitten olenko naiivi mutta kyllä edelleen uskon että ihan supisuomalaisin voimin voitaisiin persoonallinen ja erilainen menestyspaketti rakentaa ilman laskelmointia ja ruotsalaisvoimia, onhan täällä osaamista. Ne osaajat vaan tuntuvat pysyvän kaukana koko UMK:sta.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Nimenomaan LAATU on se mitä UMK:hin pitäisi saada. Tuossa kuuntelin vähän pitkästä aikaa tämänvuotisia kappaleita ja yksikin EDM-biisi kuulostaa ihan Garagebandilla tehdyltä, olin jo (onneksi) ehtinyt unohtaa. Ja yksi keinuva laulaja on kuin mistäkin kevätjuhlista. Ei ole ihme ettei menestystä tule näillä eväillä.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Olet Jonttu oikeassa. Nyt tämä UMK-touhu on vähän puuhastelua.
Täytyy kuitenkin sanoa, että on siellä niitä hyviäkin biisejä ollut joukossa. Niitä ei ole vain päästetty Euroviisuihin.
Joskus mietin, että milllaisia kappaleita jää jo esikarsintaan. Sieltähän muutama heppu valitsee ne ehdokkaat.

JTL90
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 236
Liittynyt: 01 Marras 2012, 21:57

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja JTL90 »

Ylen pitää kyllä parantaa ensi vuodeksi paljon. Tämän vuoden musiikillinen taso oli hyvin keskinkertainen. Tän näki erityisesti, kun Softengine esiintyi finaalissa. He olivat valovuoden edellä varsinaisia kilpailijoita.
Jonttu kirjoitti:^ En tiedä sitten olenko naiivi mutta kyllä edelleen uskon että ihan supisuomalaisin voimin voitaisiin persoonallinen ja erilainen menestyspaketti rakentaa ilman laskelmointia ja ruotsalaisvoimia, onhan täällä osaamista. Ne osaajat vaan tuntuvat pysyvän kaukana koko UMK:sta.
Kyllä Suomesta löytyy ihan tarpeeksi hyviä musiikintekijöitä, jos heidät saataisiin houkuteltua UMK:hon. Musta UMK:n pitäisi olla nimenomaan suomalaisen musiikin tapahtuma eli ulkomaalaisille säveltäjille pitäisi antaa porttikielto.

Avatar
Katinka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1859
Liittynyt: 05 Joulu 2004, 18:03
Paikkakunta: Kuopio

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Katinka »

Kannatan myös, että jatkossakin lähdetään kilpailemaan suomalaisella musiikilla. Kyllä meiltä löytyy omiakin säveltäjiä. YLE:lle varmaan haastetta riittää, miten houkutella tarpeeksi ansiokkaita säveltäjiä tekemään kappaleita kilpailuun, saati sitten saada tarpeeksi hyviä laulajia/bändejä mukaan. Softenginen kaltaisia uusia kykyjäkin mahtuisi mukaan.

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: UMK 2015: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Softenginestä puheen ollen: on tullut välillä harmiteltua että bändi vasta ekalla, nopeassa aikataulussa tehdyllä biisillään kisaan lähti. Miten olisi käynytkään jos olisivat päässet Sirensin esittämään joka on niin paljon parempi biisi... veikkaan top vitosta. Enivei sen luokan musaa nyt tarvittaisiin.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Lukittu