Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterday

Euroviisut 2015 Wienissä
Lukittu

Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterday

*****
84
66%
****
25
20%
***
16
13%
**
3
2%
*
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 128

bonafides
Maistelija
Maistelija
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 16:49
Paikkakunta: Turku

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja bonafides »

Olen hurahtanut pahemman kerran tähän kappaleeseen. Videosta ensi hetkiltä tuli hyvät fiilikset mutta tosiaan meni liian steriiliksi ja siistiksi. Tämä kappale olisi kaivannut sateen lisäksi roskia kadulla ja ryppyisempiä lakanoita.

Vaikka Elina on kovasti jähmeä ja epäluonteva videolla, silti pointsit siitä että itse laulajat esiintyvät videolla eikä pari satunnaista näyttelijää.

Joku joskus valisti minua, että näyttelijäsuoritus elokuvassa on pääasiassa kiinni ohjaajasta. Onkohan näin myös musiikkivideoissa? Onko kaiken a ja o ohjaajan hyvä silmä ja kyky saada ihmisistä irti se mitä kulloinkin tarvitaan? Minua ei tätä ajatellen yllättänyt ollenkaan että ihanan Antti Tuiskun ihanan Peto on irti -videon on ohjannut ihana Cristal Snow. :ihana: Sori OT.

Saan Viron biisistä joka kerta suloisia värityksiä vatsanpohjaani kohdasta "you and I, we're perfect match" + torvet. Oih.

Miksi melkein joka vuosi käy niin, että haksahdan täysin johonkin kappaleeseen ja kun sitten tulen Kuppilaan katsomaan, mitä siitä kirjoitetaan, niin se on suuren joukon suosikki. Mikä on se mystinen asia, joka monia meistä kuppilalaisista yhdistää? :raaps: Siinäpä väikkärin aihetta jollekulle sosiologille.

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4003
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

Vastauksena bonafideksen viestiin yritän jotain kirjoittaa.

Varmaan Viron euroviisun Goodbye to yesterday melodia on se, joka laulussa ns. vetoaa tai koskettaa. Jotain sellaista muistan lukeneeni uutisesta Viisukuppilan etusivulla, joka kertoi Viron valinneen heidät edustajikseen.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

bonafides kirjoitti:
Saan Viron biisistä joka kerta suloisia värityksiä vatsanpohjaani kohdasta "you and I, we're perfect match" + torvet. Oih.
Mulle tuo kohta tuottaa aina hämmennyksen kun kuulen siinä Elinan laulavan "perfect smatch".
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36813
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Minulle tulee kyseisestä kohdasta mieleen vaan jotain tosi hämmentäviä Tinder-mielleyhtymiä. :heh:
Meow cat, please meow back.

Vesna
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 493
Liittynyt: 15 Maalis 2011, 13:54

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Vesna »

Pakko sanoa että kun ensi kerran kuuntelin Elinan laulavan
"Why didn't you wake me up?
I'm pretty sure I would have told you to stop"
niin mietin hiljaa mielessäni että mistäköhän sammuneen raiskauksesta tässä puhutaan :puna:

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Margot »

^ Luojan kiitos joku muu sanoi ton ääneen! :heh: Sama mielikuva on vaivannut minua koko ajan, vaikka rakastan kappaletta ja toki tajuan ihan hyvin, mitä siinä oikeesti tarkoitetaan.
What color is your life?

JTL90
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 236
Liittynyt: 01 Marras 2012, 21:57

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja JTL90 »

Viisufani kirjoitti:Vastauksena bonafideksen viestiin yritän jotain kirjoittaa.

Varmaan Viron euroviisun Goodbye to yesterday melodia on se, joka laulussa ns. vetoaa tai koskettaa. Jotain sellaista muistan lukeneeni uutisesta Viisukuppilan etusivulla, joka kertoi Viron valinneen heidät edustajikseen.
Tässä biisissä on todella tarttuva melodia, mutta asia joka minuun iskee eniten, on biisin instrumentaatio. Tätä biisiä on todella miellyttävä kuunnella.

bonafides
Maistelija
Maistelija
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Maalis 2005, 16:49
Paikkakunta: Turku

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja bonafides »

Vesna kirjoitti:Pakko sanoa että kun ensi kerran kuuntelin Elinan laulavan
"Why didn't you wake me up?
I'm pretty sure I would have told you to stop"
niin mietin hiljaa mielessäni että mistäköhän sammuneen raiskauksesta tässä puhutaan :puna:
Itse kuulin tuon alkuun koko ajan "talked you to stay", ilmeisesti vain siksi että se olisi ollut niin kovin paljon loogisempi. :)

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Vesna kirjoitti:Pakko sanoa että kun ensi kerran kuuntelin Elinan laulavan
"Why didn't you wake me up?
I'm pretty sure I would have told you to stop"
niin mietin hiljaa mielessäni että mistäköhän sammuneen raiskauksesta tässä puhutaan :puna:
Olenkohan minä sitten jotenkin niin viaton tai jotain, ettei tuollainen tulkinta tullut mieleenkään... ;)

Se on kyllä jännä juttu, että ensi kertoja kuullessani tämä oli minusta todella masentava ja surullinen kappale, ja sitähän se ihan sanojen perusteella onkin (väärinkäsityksistä johtuva ero), mutta nyt tämä on minusta vain upea, hieno ja ihana... <3

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2104
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Albin »

Mun musiikkia. Draamaa ilman väkinäistä vääntämistä..

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Mikäköhän mussa on, kun monesti käy niin, että aluks tykkään kovasti jostain biisistä mutta lopulta ko. biisin ylisuosio saa mut ärsyyntymään ja lakkaan fanittamasta ko. biisiä? Näin siis käynyt nyt tän biisin kohdalla, Ruotsista puhumattamaan (no, siitä en koskaan erityisemmin pitänyt, tästä kyllä). Onhan tämä hyvä biisi, mutta että niin maailman paras? :shock:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36813
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Aancon kirjoitti:Mikäköhän mussa on, kun monesti käy niin, että aluks tykkään kovasti jostain biisistä mutta lopulta ko. biisin ylisuosio saa mut ärsyyntymään ja lakkaan fanittamasta ko. biisiä? Näin siis käynyt nyt tän biisin kohdalla, Ruotsista puhumattamaan (no, siitä en koskaan erityisemmin pitänyt, tästä kyllä). Onhan tämä hyvä biisi, mutta että niin maailman paras? :shock:
Jee, kerrankin jollekin muullekin käy näin! :mrgreen: Mulla on käynyt sama ilmiö joka vuosi ainakin parin biisin kanssa viimeisien viiden vuoden aikana. :heh: Yleensä nämä mainstream-suosikit jämähtävät mulla sinne neljään tähteen - kuten tämäkin ilmeisesti näyttää jämähtävän. :hihi:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Aancon »

^Jee, samixii! :hali:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5935
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Njääh, ei tää muhun pahemmin iske. Ihan kaunis kappale, mutta mitään sen suurempia tunteita ei herätä. Kovin montaa kertaa en jaksaisi peräkkäin kuunnella.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Viiksivallu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1596
Liittynyt: 05 Huhti 2015, 22:27

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Viiksivallu »

Voisi olla tylsä, mutta ei ole. Täysin päinvastoin. Hienostunut ja sliipattu, mutta jollain hyvällä tavalla hieman karhea.
Musiikkivideo on aika karmiva, mutta karsintaesitys on hieno. Miten niinkin minimalistiset asiat kuin se, että Elina pelkästään kääntyy ympäri voivat saada aikaan säväreitä? :raaps:

:viro: :viro: :viro: :viro: :viro:
I’m pretty funny
But the jokes on me
Cause no one ever takes me seriously

Avatar
jamira
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2316
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 00:15

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja jamira »

Tajusin vasta nyt kuulleeni tämän aina väärin. :puna:

Luulin, että se on "so I took my things and got out of your wing now girl" eikä "so I took my things and got out of your way now girl". :heh: Kai ajattelin sen noin kun thing ja wing rimmaa. Ja että Stig pakkasi kamansa ja lakkasi elämästä tyttönsä siivellä. Eli kuvittelin Stigin siis olevan jonkin sortin pummi jota Elina on elättänyt. :rofl:

Mortville
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 192
Liittynyt: 22 Touko 2012, 17:33

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Mortville »

Tää on mun soundtrack tälle päivälle. Aivan mahtava kappale. Ihan ykköskastia tämän vuoden satsissa. Ehkä jopa ykkönen, ainakin tänään. Stigin ääni on huikee ja pidän myös Elinasta. Video on loistava. Mitä vielä hehkuttaisin...
Kiva nähdä livenä semeissä. En ole katsonut vielä duon livevetoja joten en tiedä mitä odottaa. Jotenkin hiedän olemuksestaan tulee mieleen viimevuoden Hollanti, mutta moninkertaisesti paremmalla biisillä. Mun suosiskkeja ehdottomasti :tapu:

Vendi8
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 892
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 13:30
Paikkakunta: Vieremä

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Vendi8 »

Tätä kappaletta ei voi muuta kuin kehua. Melodia kerta kaikkiaan kiehtoo minua. Siinä on jotain syvällistä ja tunnepitoista. Duetto toimii hienosti. Olen erityisesti tykännyt koko ajan Stigin lauluäänestä, joka vaan on niin ihana ja sopii kappaleeseen täydellisesti. Jotenkin tuntuu niin klassikko-kappaleelta jo, vaikkei viisuja olekaan vielä käyty. Ylivoimaisesti viiden tähden kappale ja ehkä jopa puntarini ykkösenä(tällä hetkellä toisena).

Pidän myös musiikkivideosta. Tukee sanoitusta hyvin, plussaa että koira on otettu mukaan. Samoin dramaattisuudesta kuten verestä(ei siis tässä tapauksessa ole ällöä, vaan sopii kontekstiin hyvin). Vähän tosin minuakin mietitytti Elinan liikehdinnän musiikkivideon loppupuolella, mutta ei ne pahemmin häiritse.

Olen varma, että menestyy ja sijoittuu ainakin top5. Voi jopa voittaa, uskon varsinkin raadin arvostavan tätä. Se, riittääkö yleisöäänet, en ole niin varma. Live tulee varmasti onnistumaan ja toivottavasti olisikin samantyylinen kuin Viron karsinnoissa nähtiin. Onnea Virolle, ehkä ensi vuonna viisuillaan Tallinnassa :)

Avatar
kinnuin
Maistelija
Maistelija
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 09:23
Paikkakunta: Ruotsi
Viesti:

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja kinnuin »

En ymmärrä tämän suuruutta. The Common Linnets on oikea vertaus, sillä erolla että The Common Linnets oli loistava. Tämä on vaan tylsä. zzz
Yksin laelle vuoren huipun oudon
Mentävä on
Laaksosta yli tummien vuorien
Mun mentävä on

Viisufani89
Siemailija
Siemailija
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Kesä 2012, 03:29

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Viisufani89 »

Oon ihastunu.. Elina Borniin nimittäin :ihana:

Muutenkin biisi on vain kertakaikkiaan upea! Esim. Ruotsiin verrattuna tässä on enemmän syvyyttä ja tarttumapintaa. Virolla on muutenkin ollut viime vuosina hyviä kappaleita ja tämä jatkaa samaa linjaa.

Ehdottomasti täyden viiden tähden kappale! :viro: :viro: :viro: :viro: :viro: Ja Elinasta yks ekstra tähti.

Pamsku
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Touko 2015, 21:33

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Pamsku »

Ehdottomasti oma suosikkini! Jos ei pääse edes TOP5 niin olen pettynyt.

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4003
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

Pamsku kirjoitti:Ehdottomasti oma suosikkini! Jos ei pääse edes TOP5 niin olen pettynyt.
Niin olisin minäkin pettynyt. Voitto on hyvin mahdollinen, jos nyt ei niihin vedonlyöntikertoimiin liikaa usko, niin voisin jopa sanoa, että Viron voitto voi olla jopa todennäköinen. Aivan 100% varma en ole, koska aina Euroviisuissa tulee joskus niitä yllätyksiä, mutta on tämä vahvoilla tänä vuonna. En sano tätä vain sen vuoksi, että tämä on oma suosikkini.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4901
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja toivo »

Määkin oon pitänyt tätä voittajana, mutta en enää. Live ei vakuuttanut, ainakaan vielä. Tietenkin näyttää ja kuulostaa erilaiselta sitten teeveestä. Ja en tajuu niitä New York pilvenpiirtäjiä taustalla. Tulee mieleen Viron 2011- Rockefeller-streetin-pilvenpiirtäjät.

Maza
Siemailija
Siemailija
Viestit: 124
Liittynyt: 07 Touko 2007, 21:53

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Maza »

TOP3 biisi. Suomesta tulee 10 tai 12 pojoa.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Ei tämä mielestäni ole enää voittotaistelussa. :eiei:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6529
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Olihan toi live-pätkä aika jäätävä pettymys. Mielikuvituksetonta ja niin tylsää. Biisi kaipaisi latautunutta tunnelmaa eikä jotain vanhanaikaista pilvenpiirtäjä taustaa. Kaukana The Common Linnetsin viime vuoden vedosta. En usko, että Virolla on mahiksia kamppailla kärkisijoista saatika ohittaa Ruotsia voittokamppailussa. Top-10:ssä tämän kuitenkin näkisin, koska kappale on hyvä.

JTL90
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 236
Liittynyt: 01 Marras 2012, 21:57

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja JTL90 »

Mun mielestä on vielä liian aikaista sanoa mitään tän kappaleen mahdollisuuksista, etenkään ton 30 sekunnin klipin perusteella.

Pressikeskuksessa olleiden kommentit ovat olleet pääosin positiivisia ja lavaesityksessä on kuulemma paljonkin potentiaalia.

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja Mattan »

Koska Common Linnets on mainittu, kannattaa ehkä muistuttaa siitä, että juuri Common Linnetsin esitys oli täysi mysteeri ensimmäisten harjoitusten jälkeen. :tosion:

Ilmeisesti tässä yritetään aika monimutkaista kameratyöskentelyä, joka täytyy saada oikein, mutta aikaahan on. En välttämättä lähtisi kolmenkymmenen sekunnin kaukaa kuvatun pätkän perusteella huutelemaan tämän floppausta.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

toivo kirjoitti: Ja en tajuu niitä New York pilvenpiirtäjiä taustalla. Tulee mieleen Viron 2011- Rockefeller-streetin-pilvenpiirtäjät.
Juuri tämä. Tausta näyttää harjoitusvideon perusteella lapselliselta, siitä tulee musikaalimainen tunnelma joka ei yhtään istu kappaleeseen, sama korostaa puvustus Koska videossa oli samaa koulunäytelmän vikaa epäilen ettei kuvauksella tilannetta paranneta, murhaballaditunnelmien jäätävä kolkkous tuntuu olevan ryhmälle outo laji, eikä jimjarmushejakaan olla tutkittu. Toisaalta ei olisi enesimmäinen kerta kun naiivi koulunäytelmä menestyy.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Viro 2015: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to yesterda

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Mattan kirjoitti:Koska Common Linnets on mainittu, kannattaa ehkä muistuttaa siitä, että juuri Common Linnetsin esitys oli täysi mysteeri ensimmäisten harjoitusten jälkeen. :tosion:

Ilmeisesti tässä yritetään aika monimutkaista kameratyöskentelyä, joka täytyy saada oikein, mutta aikaahan on. En välttämättä lähtisi kolmenkymmenen sekunnin kaukaa kuvatun pätkän perusteella huutelemaan tämän floppausta.
Juuri näin.

Lukittu