Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Euroviisut 2015 Wienissä

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
40
15%
****
23
9%
***
33
13%
**
36
14%
*
132
50%
 
Ääniä yhteensä: 264

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42002
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hometown kirjoitti:Suomalainen media halusi välttämättä ajaa PKN:n viisuihin
Ne olivat kyllä suomalaiset UMK-äänestäjät, jotka ajoivat PKN:n viisuihin. Tuskin tekivät äänestyspäätöstään sen perusteella, että media sanoi, että tätä on äänestettävä.
Tontsa kirjoitti:Karin murinat tekivät esityksestä hieman koomisen
Joo, en pitänyt tämänkertaisen esityksen laulusuorituksesta, joka meni veltohkon lausunnan puolelle.
Kiisa kirjoitti:Toivon totisesti, että tästä otetaan opiksi edes se, että erikoinen ja erilainen esitys ei ole oikotie menestykseen ja varsinkaan kärkeen asti.
Minäkin, jos opiksi ottaminen rajoittuu siihen, miten mediassa uutisoidaan menestysmahdollisuuksia. Mutta edelleenkään en toivo, että menestyslaskelmointi ohjaisi edustusbiisin valintaa.
Viimeksi muokannut Rousku, 20 Touko 2015, 01:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Kiisa
Siemailija
Siemailija
Viestit: 189
Liittynyt: 26 Touko 2012, 16:13

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Kiisa »

En kutsuisi omaa fiilistä edes vahingoniloksi. Ennemmin sellainen "I told you so" -olo, kuin aikuisella, joka kielsi lasta kiipeämästä sinne laholle puun oksalle, mutta lapsi teki sen silti ja putosi. Ja nyt aikuista tietysti harmittaa, että lapsi loukkasi itsensä, mutta ei voi olla sanomatta, että olisit nyt vain kuunnellut. EI siis minkäänlaista äikkistuikkis-iloa.

Silittää vastakarvaan vain nyt nuo "Eurooppa ei ollut valmis" ja "Ne ei ymmärrä hyvän päälle, PKN oli yksinkertaisesti paras" -jutut. Euroopassa kun kuitenkin on yhtä paljon musiikkimakuja kuin eurooppalaisia. Ja kun nyt ei ymmärretä mikä meni vikaan. Ei tämä tulos kieli suvaitsemattomuudesta vaan vain siitä, että biisi vain ei riittänyt ja siinä missä suomalaiset ymmärtää bändin taustatarinan päälle, vain lähetyksen katsoneille äänestäjille se jäi aika ohueksi.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja murka »

PKN on hoitanut tehtävänsä Wienissä kunnialla ja hyvä niin.

Hometown
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 270
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 22:47

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Hometown »

Rousku kirjoitti:
Hometown kirjoitti:Suomalainen media halusi välttämättä ajaa PKN:n viisuihin
Ne olivat kyllä suomalaiset UMK-äänestäjät, jotka ajoivat PKN:n viisuihin. Tuskin tekivät äänestyspäätöstään sen perusteella, että media sanoi, että tätä on äänestettävä.
Minkähän takia jotkut eduskuntaan pyrkivät uhraavat tolkuttomasti rahaa vaalimainontaan. Yhdysvalloissa ollaan jo niin pitkällä, ettei ilman suurta rahaa eli suurta mainosbudjettia ole vaaleissa minkäänlaisia mahdollisuuksia. Kyllä nämä samat asiat vaikuttavat myös viisuedustajan valintaan. Jos tiedotusvälineet kautta linjan, ilman että kukaan siitä heille maksaa, ajavat yhden ehdokkaan valintaa (jopa ennen kuin kappaletta on kuultu) niin kyllä sillä helposti ratkaiseva ääniero saadaan aikaan.

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

ta1ja kirjoitti:Onko vahingonilo ja kosto koskaan "ymmärrettävä" tapa reagoida, btw?
Kysy Anssi Autiolta, hänellehän nuo sanat ovat tutut tältä vuodelta. Hänen väkisin vääntämänsä formaatti kun pilattiin viisuystävällisyydellä tänä vuonna. Mutta pääsipä näpäyttämään viisufaneja kuitenkin PKN:llä. On se sutki!
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 553
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

Skandaali! Suomi ei päässyt finaaliin, tällaista ei ole ikinä ennen sattunut, mikä häpeä!
Eiku.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11932
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sziget »

PKN:ää tämän ei pitäisi hetkauttaa, ura jatkuu. Punkbändille Kojot on varmaan toiseksi paras vaihtoehto, kun ei voiteta. Jännittävää nähdä, ylsivätkö siihen.
-Axel- kirjoitti:Ja kyllä voin myöntää, että hieman tuli mitäs minä sanoin olotila :heh: :rofl:
Minulle ei, vaan pelkäsin loppuun asti, että Suomi veisi finaalipaikan joltain paremmalta. Käytin paljon energiaa tämän ketjun vääntöihin, koska halusin sanoutua irti kansan valinnasta siinäkin tapauksessa, että Suomi voittaisi Eurovision mediakohukilpailun. PKN:n kannattajilla oli toisaalta paljon kiinnostavaa sanottavaa, ja itselleni oli terveellistä miettiä, miksen voinut yhtään armahtaa Aina mun pitäätä, vaikka PKN on ihan asiallinen bändi.

Yksi vastaus on, että kaikki viisuartistit ovat asiallisia. Joillekin voin antaa sympatiapisteitä, mutta vain jos pidän muutenkin biisistä. Monia asioita pitää elämässä tehdä, mutta Suomen euroviisusta ei ole pakko pitää.
Kiisa kirjoitti:"Tehdä Lordit" pois sanastosta, kiitos.
:peukku:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16194
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Tämä oli sen verran huono että meni jo lähes loistavan puolelle. :heh: Niin camp kaikessa epäcampiydessään. :mrgreen: Toisaalta harmittaa että putosi, toisaalta taas ei.

Näyttikö Kari muuten yhdessä kohtaa keskaria? TV-kuvassa sitä ei näemmä näkynyt, mutta näin olin erottavinani katsomosta kymppiriviltä. Joku tarkkasilmäisempi voinee korjata jos olen väärässä.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

phale
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Touko 2006, 06:39

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja phale »

Harmi ettei parempaa menestystä tullut, mutta jo edustajaksi pääseminen oli yhtyeelle voitto: http://www.rumba.fi/premium/pertti-kuri ... uuttumaan/

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4095
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

-Axel- kirjoitti:Kiitos Eurooppa. Teillä sentään oli vielä jäljellä arvostus musiikillisia arvoja kohtaan jäljellä. :joojoo: Ja kyllä voin myöntää, että hieman tuli mitäs minä sanoin olotila :heh: :rofl:
Siteeraan aiempaa viestiäni: "Finaalipaikkaa en Suomelle tällä kertaa povaa. Ykkössemin maakokoonpano ja raadit tekevät jatkoonpääsyn erittäin vaikeaksi. ... Oikeastaanhan tämä on win-win-tilanne. PKN jää semiin -> vastustajat saavat "mitäs minä sanoin" -vahingoniloelämyksen ja kannattajat "Eurooppa ei ymmärrä erilaisuutta" -marttyyrikokemuksen. PKN menee finaaliin -> vastustajat saavat vahvistuksen säälipisteteorioilleen ja kannattajat "mitäs minä sanoin" -vahingoniloelämyksen No, leikki sikseen. Vahingoniloahan kukaan viksu kuppilalainen ei sorru tuntemaan, kävi miten kävi."

Juu että minäkin voin nyt sanoa että "mitäs minä sanoin" :tuuletus: Pojat vetivät upeasti, mutta tällä kertaa heidän edelleen kiilasivat huomattavilla musiikillisilla arvoillaan muun muassa Armenia, Albania ja Unkari. Aiemmin tässä keskustelussa on todettu, että taiteen tehtävä ei ole viihdyttää vaan saada ihmiset ajattelemaan. Totisesti minä sanon teille, että sen tämä yhtye teki. Kiitos PKN, well done!!! :peukku: :tapu:

Ja onhan se niin, että vahingonilo on paras ilo ja jaettu ilo on teeskentelyä, ei siitä mihinkään pääse :heh:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sheep kirjoitti:Kyllä minä koen pienen vahingonilon olevan paikallaan. Niin paljon kun Kurikan kannattamiseen on pitkin kevättä liittynyt sellaista perinteisen viisumusiikin sekä -fanien epäsuoraa halveksintaa, ja eikös tuota Väärä laulu voitti! -ketjuakin linkkailtu naureskelumielessä ties minne, vaikka se on täällä jokavuotinen perinne.
Kyllä minusta halveksuntaa ja musiikillisen käsityskyvyn syvää kyseenalaistamista on lähinnä tullut niitä kohden, jotka ovat vilpittömästi sekä pitäneet että iloinneet PKN:n kappaleesta ja edustuspaikasta - joka itsessään oli sekä riittävä että tärkeä asia. Minusta hyökkäys on ollut hämmentävän kiihkeä.

Se mikä näin viisufanina huolettaa nyt on, että se aika suuri osa tavisporukkaa, joka ihan oikeasti iloitsi PKN:n osallistumisesta ja alkoi tuntea kiinnostusta viisuja kohtaan, laskeutuu nyt myös "I told You So" - tunnelmaan ja totetaa entistäkin voimallisemmin, että VMP, karseat kisat, karseaa epämusiikkia, siellä ei minkään todellisen ole mitään mahdollisuutta pärjätä. Kosto ja vahingonilo toisten suosikkeja ja niiden tappiota kohtaan ei koskaan eikä missään muodossa aikaansaa mitään hyvää.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2964
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Edwina »

PKN: pojat edustivat hienosti Wienissä, saivat uskomatonta huomiota, tekivät selvästi parhaansa.
Tästä syystä heille kuuluu suuri KIITOS!
Eihän finaaliin kaikki onnistu pääsemään, jokuhan sieltä aina tippuu.

PKN tuli valituksi Suomen edustajaksi, he hoitivat hommansa ja näillä mentiin. Ensi vuonna taas uudet sävelet! :rauhaa:

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4095
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

ta1ja kirjoitti: Se mikä näin viisufanina huolettaa nyt on, että se aika suuri osa tavisporukkaa, joka ihan oikeasti iloitsi PKN:n osallistumisesta ja alkoi tuntea kiinnostusta viisuja kohtaan, laskeutuu nyt myös "I told You So" - tunnelmaan ja totetaa entistäkin voimallisemmin, että VMP, karseat kisat, karseaa epämusiikkia, siellä ei minkään todellisen ole mitään mahdollisuutta pärjätä. Kosto ja vahingonilo toisten suosikkeja ja niiden tappiota kohtaan ei koskaan eikä missään muodossa aikaansaa mitään hyvää.
Olen pitänyt itseäni viisufanina mutta koen kuitenkin olevani kohtalaisen ulkopuolinen näissä kuppilan ympyröissä, koska suhtautumiseni viisuihin selvästi poikkeaa aika paljon keskivertoviisufanista (jollaista oikeasti ei tietysti ole olemassakaan). Rohkenen siksi ottaa kantaa tähän asiaan vähän tavisnäkökulmastakin. Kyllä tuota viisukuplatunnelmaa selvästi on havaittavissa - viisut koetaan epätodellisuuden ja keinotekoisuuden saarekkeena, jota sisäpuolella olijat vartioivat eivätkä halua minkään sitä häiritsevän. Ei "viisukupla" minusta sinänsä ole huono eikä hyvä asia, onpahan vaan. Joku näissä keskusteluissa sanoi toivovansa, että viisut olisivat vain pienen sisäpiirin juttu, niin ei tarvitsisi kärsiä mistään häiriötekijöistä à la PKN ym. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pienen sisäpiirin juttuna viisut tuskin olisivat kovin elinvoimaiset ja ainakaan nykyisenlaisia spektaakkeleja ei nähtäisi.

Toisaalta myös faneilla asioiden merkitys saattaa hieman hämärtyä, eli viisut nähdään isompana asiana yhteiskunnassa kuin mitä ne oikeasti ovatkaan. Omien ystävieni ja tuttavieni joukossa tuskin on ketään, jolle viisut sinällään sittenkään merkitsisivät enempää kuin "Hienoa, että PKN pääsi Suomea edustamaan. Missäs ne viisut tänä vuonna pidetäänkään ja milloin?". Fanikulttuurista ja Viisukuppilasta he eivät tiedä mitään. Tuskin monikaan muistaisi esimerkiksi Suomen viimevuotista sijoitusta. Monet kyllä varmasti katsovat viisufinaalin, mutta enemmän viihteenä kuin kilpailuna. Mahdollisten epäoikeudenmukaisuuden tunteiden aiheuttama tuohtumus unohtuu nopeasti. Joten en usko, että on kauhean paljon syytä huoleen sen suhteen, miten fanien suhtautuminen ja PKN:n putoaminen jatkosta vaikuttavat tavisten ajatuksiin.

Tämä tietysti perustuu pelkästään omiin empiirisiin havaintoihini ja joku muu voi nähdä asiat aivan toisin. Älköönkä kukaan vetäkö tästä palkokasvia sieraimiinsa. Kunhan tässä nopeasti näpyttelin taas ylipitkän litanian ennen töihin ryhtymistä.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
maire
Siemailija
Siemailija
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Joulu 2014, 19:46
Paikkakunta: Tammisaari

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja maire »

Olin hyvin helpottunut kun Suomi ei päässyt finaaliin. Jos olisi päässyt niin olisi usko siihen että viisut ovat musiikkikilpailu ollut ikuisesti mennyttä.

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja skidi »

Jännityksen puolelle veti, mutta asenne oli kohdillaan :tuuletus: Ei ole punkista vieläkään tullut valtavirtaa Euroopassa :heh:

Olen oman vajavaisen otokseni perusteella myös samoilla linjoilla siinä, että viisufanit tuppaavat kuvittelemaan viisuille hieman liian suuren roolin "kansan" sielunelämässä. Ihmiset tietävät, että kyseessä on yhteiseurooppalainen karnevaali-ilottelu, mutta siinäpä se. Viime vuoden edustaja muistetaan hädin tuskin, järjestäjämaa selviää sitten, jos viisut satutaan katsomaan. Ne keskustelut, joita itse olen käynyt PKN:n edustuksesta, ovat koskeneet aika lailla pelkästään PKN:ää punkbändinä. On otettu aika lailla itsestäänselvyytenä, että kyseiseen ilotteluun on okei lähettää myös vähemmän sovinnaisten genrejen edustajia. Yksi taisi tuossa todeta, että koko hommaltahan menisi pointti, jos edustajia alettaisi karsia tyylilajin mukaan. Ihmiset ovat olleet vilpittömästi iloisia musiikin moninaisuudesta eivätkä mitenkään räkäisen vahingoniloisia friikkien bileiden pilaamisesta. Eivät ne edes mieti mitään faniporukkaa. Enpä minäkään jääkiekkoa katsoessani pohdiskele, mitäköhän lätkäfanit tästä tuumaavat (vaan yleensä mielessä käy ainoastaan, miksi en ole jo vaihatanut kanavaa :heh: ).

Mahtavat oli ensimmäiset bileet, kiitos PKN:lle punkin tuomisesta niihin. Nyt eteenpäin iloitsemaan toisen semin ja finaalin parissa! :surrur:
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42002
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Aamulehti uutisoi, että Kari Aalto olisi halunnut improvisoida, manageri ei tykännyt ajatuksesta:

http://www.aamulehti.fi/Kulttuuri/11949 ... tunut.html

Minusta meni kyllä sitten eilisillan livessä vähän improvisoinnin puolelle. Mitäpä sitä punkkari muiden ohjeita noudattamaan!
Rise, angel, shine, love!

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4903
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja toivo »

Kyllä se mun mielestä imrovisoi, ainakin jonkin verran. Se loppurääkäisy oli kyllä vähän liikaa. Mutta kyllähän tää PKN:lle pelkkä osallistumien oli valtava voitto.

Mää oli kyllä ihan varma että finaaliin olis menty näin erilaisella paketilla. Mulla on vaan kutina, että tää on tehnyt kuunkuiskaajat, raadit tiputtivat finaalista. Saa nähdä... Silloin vasta iltapäivälehdet repeää, jos niin on käynnyt.

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja skidi »

Ai niin, ne hiton raksavaloheittimet... Muistaakseni ne olivat viimekin vuonna, eikä se silloinkaan imarrellut esitystä. Tietenkään Suomella ei ole koskaan ollut oikein osaamista tuon lavaesiinpanon suhteen, joten jotain sinne kai on laitettava :sorivaan: Voisikohan sitä osaamista ostaa vaikka sitten ulkomailta?
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Kathryn
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Helmi 2011, 22:46

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Kathryn »

Yön pimeinä tunteina mieleen meinasi väkisin hiipiä ajatus siitä, että Satin Circus killeribiiseineen olisi mennyt tuosta erästä ns. heittämällä jatkoon.

Yritän kuitenkin kovasti olla sortumatta jossitteluun. PKN teki suuren ja arvokkaan työn ja herätti keskustelua, vaikkei biisi sitten niin kummoinen ollutkaan.
[color=#FF00FF][i]El chiki chiki se baila así...[/i][/color]

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

toivo kirjoitti:Kyllä se mun mielestä imrovisoi, ainakin jonkin verran. Se loppurääkäisy oli kyllä vähän liikaa. Mutta kyllähän tää PKN:lle pelkkä osallistumien oli valtava voitto.
Se loppurääkäisy oli LOISTAVA, fantastinen, mahtava, kaikki superlatiivit tähän. Ja muutoinkin hyppäsin puolimetriä sohvalta, koska Kari veti niin loistavasti asenteella, minusta tuntui että vielä paremmin vielä kuin suomen finaalissa, ei yhtään pyydellyt anteeksi.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Tervasuo
Maistelija
Maistelija
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Tammi 2009, 22:06

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

skidi kirjoitti:Jännityksen puolelle veti, mutta asenne oli kohdillaan :tuuletus: Ei ole punkista vieläkään tullut valtavirtaa Euroopassa :heh:
Nimenomaan, eikä tule. Punkiin on periaatteessa sisäänrakennettuna ajatus olla pois siitä valtavirrasta, ja jos ihmismassat alkavat siitä pitää, punkkareiden on syytä muuttaa jotain, että kaikki Pihtiputaan mummot eivät heilu eturivissä pogoamassa.

No, Sex Pistols tai Clash ketkuttelivat tovin jonkinlaisessa virrassa, mutta varsinaiset aidot punkkarit sukelsivat omiin maailmoihinsa ja ovat siellä pysyneet. Esimerkiksi Terveiden Käsien Läjä Äijälä ei ole vuosikymmenien aikana antanut piiruakaan periksi maailmalle.

Itselleni oli siis erittäin vieras ajatus, että PKN pystyisi menestymään biisillään, joka omasta mielestäni ei ollut kovin kaksinen ja rytmisestikin soitanto kuulosti kovin "epäkeskolta".

Varmaan kannattaa tietysti jatkossa miettiä, mitä Euroviisuilta halutaan. Tehdäänkö siitä Suomen näkökulmasta paikka, jossa voi julistaa kaikkien ryhmien sananvapautta, tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja suvaitsevaisuutta vai lähdetäänkö kilpailemaan sävellykset edellä vai pistetäänkö pystyyn paras show?

Toisaalta, ei tätäkään tarvitse välttämättä miettiä, mutta ehkä pitäisi muistaa, että valtavirran ulkopuolelta saattaa olla vaikea ponnistaa eteenpäin, olivat esiintyjät ketä tahansa ja soittivat miten hyvin tahansa (pleipäkkinä).

PS. Eräästä iltapäivälehden ketjusta ponnahti silmiin ehdotus, että lähetetäänkö seuraavaksi paikalla mykkien kuoro. No, melkein on lähetetty, paitsi, että Signmarkilla oli äänenä Ikosen Osmo. Sen esityksen olisin kernaasti lähettänyt euroviisuihin.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4095
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

rosetta kirjoitti:
Vahingonilo on yleensä ikävää, mutta tässä tapauksessa kun tietyllä valinnalla onnistuttiin pilaamaan joiltakin koko viisukevät, tietynlainen "mitäs minä sanoin" lienee paikallaan ja ymmärrettävää...
Voi harmi. Mutta nythän mainitut "jotkut", keitä he ikinä olivatkaan, saivat palkintonsa, ja keväitä tulee uusia ja taas uusia - pois siis murhe ja valitus! :peukku: Elämässä valitettavasti ei kaikki mitenkään aina voi mennä juuri oman mielen mukaan.

PKN pääsi toteuttamaan oman unelmansa soittaa viisulavalla, he olivat rohkeasti sitä mitä ovat ja uskalsivat panna itsensä alttiiksi aivan eri mittaluokassa kuin me täällä nimimerkin suojissa märisevät, itseni mukaan lukien. Asenteellaan ja toiminnallaan he ovat antaneet niin monelle ihmiselle uskoa, toivoa ja hyvää mieltä, että pilalle menneestä keväästä valittaminen ei nyt ihan hirveästi tässä kohtaa vakuuta.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
JRS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1145
Liittynyt: 13 Touko 2004, 00:36
Paikkakunta: Finland
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JRS »

iiiduli kirjoitti:En tajua, miksi keskusteluissa aina pitää vetää tuo "Eurooppa ei ollut valmis"-kortti esiin. Jos vain myönnettäisiin ihan rehellisesti, että kappale on huono. Euroviisut nyt on kuitenkin kaikesta huolimatta musiikkikilpailu.
Joo..oli tuolla kommenteista oli myos tuo ikuinen "Euroviisuissa ei ole ollut vuosiin kyse musiikista"..onpas, euroviisut on laulukilpailu ja on aina ollut. Minusta eurooppalaiset ei "vihaa vammaisia" vain siksi etta PKN ei mennyt finaaliin. Jotenkin nyt unohdetaan taas miksi kisoissa ollaan.

Minusta Suomen biisi ei ollut huono mutta ei ollut parhainkaan :miettii: , semmoinen kolmen staran biisi.
Koko PKN porukka edusti viisuissa hyvin ja suoritti kaiken kunniakkaasti( ja oli taatusti ainakin koko semin esityksen ajan euroopan katsotuin/kuunnelluin Punk-yhtye :mrgreen: ).
Suuret kiitokset PKN hienosta viisuilusta ja toivon teille kaikkea kivaa tulevaisuudessa :suomi: :peukku: !

(Edit: Tsekin television kommentaattori lausui muuten PKN ja biisin nimen tosi hyvin,
tuli mieleen etta olikohan tyyppi harjoitellut
:heh: )
“I am pleased to see that we have differences.
May we together become greater than the sum of both of us.”

–Surak

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11319
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Myös tanskalaiset taisivat heilutella green roomissa Suomen lippua, jos se nyt yhtään lohduttaa. :joojoo:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8146
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Terasbekoni kirjoitti:Myös tanskalaiset taisivat heilutella green roomissa Suomen lippua, jos se nyt yhtään lohduttaa. :joojoo:
Ja PKN:n manageri(?) heilutteli Tanskan lippua. Lippujenvaihtoa oli ilmeisesti tapahtunut...
Viimeksi muokannut hra47, 20 Touko 2015, 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Aika selvä homma, ettei tää mennyt finaaliin.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Putoamisen plussat ja miinukset:

Miinukset

-Harmittaa aivan kamalasti PKN:n poikien puolesta. :lohduton: Ovat pyydelleet anteeksi jne. Olivatkohan he varautuneet ollenkaan putoamiseen, kun joka paikassa toitotettiin vain sitä "varmaa voittoa"? Olivatko esimerkiksi taustajoukot valmistaneet bändiä siihen, että kisat voivat stopata jo tiistaina?

-Musta tuntuu, että tämä vei niitä taviksia entistä kauemmas viisufaneista. Ainakin mun seinä on täynnä ihan käsittämättömiä avauksia siitä, kuinka euroviisut on aina ollut paska kilpailu, jossa ei ole musikin kanssa mitään tekemistä. Eikä kukaan tietenkään aio katsoa viisuja enää ikinä. Paraus avaus oli, että nyt pitää äänestää Australiaa kostoksi, kun eurooppalaiset on niin ääliöitä. :heh:

-Finaali on aina piirun verran tylsempi, jos Suomi ei ole mukana, siitä ei pääse minnekään.

Plussat:

-Toivottavasti ihmiset tämän myötä ymmärtäisivät, että euroviisufaneilla on oikeasti jonkinlaista asiantuntemusta asioista. Mulle naurettiin pitkin kevättä, kun kehotin ihmisiä varautumaan siihen, ettei finaalipaikkakaan ole kirkossa kuulutettu. Kun kansa oli kivenkovaan sitä mieltä, että PKN voittaa aivan varmasti.

-Toivottavasti ihmiset ymmärtävät myös sen, että pelkkä huomioarvo ei takaa menestystä. Tämä näyttää tulleen monelle suurena yllätyksenä. :shock:

-Ehkä ensi UMK:ssa ei rummuteta yhtä artistia voittoon, vaan luotetaan siihen, että kansa osaa valita oikean kappaleen kuten Softenginen tapauksessa.

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6531
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Hanhis kirjoitti:Täysin yhdentekevä kappale. Ei tästä oikein irtoa punkasennettakaan. Livenä viesti voi tulla paremmin esille. *
Tätä mieltä minä olin tästä kappaleesta reilu viisi kuukautta sitten: yhdentekevää, yksi tähti. Nyt ajattelen, että Aina mun pitää on mitä luultavammin vuoden paras viisukappale ja yksi Suomen viisuhistorian parhaimpia edustusbiisejä. PKN on hyvä bändi ja tämä kappale on mainio.

Mikä sai minun pääni kääntymään näin totaalisesti? En tiedä, tarkalleen ainakaan, mutta olen asiaa pohtinut. Olen nuori ihminen ja pitkään musiikki makuni koostui pääosin popista. Sitähän viisubiisitkin suurimmaksi osaksi edustavat. Teinivuosinani tyrmäsin lähes kaiken muun kuin popin. Viisufanit rakastavat (camp)poppia. Minäkin pidän siitä ja edelleen kuuntelen suurimmaksi osin poppia. Viime vuosien aikana olen kuitenkin alkanut hiljalleen näkemään myös popin ulkopuolelle ja pitämään näkemästäni. Nykyään levyhyllystäni löytyy katu-uskottavia räpalbumeita ja metallilevyjä. Olen vuosikaudet parjannut veljeni räpkokoelmaa ja nykyään minulta löytyy veljeni suosikkilevyjä hyllystä. Ja metallia... enhän sitä ole ennen edes musiikiksi kutsunut. Vuonna 2012 tuskin olisin osannut ennustaa tätä.

Miten tämä kaikki liittyy siihen miksi rakasta PKN:n viisukappaletta. Ehkä siten että lähtökohtaisesti en ole enää niin voimakkaasti lokeroitunut popmusiikkiin. Jos ei voi sietää punk-musiikkia, tuskin on helppo tykätä PKN:n touhusta. Tammikuussa 2015 jolloin rakastin Stam1naa pidin kuitenkin PKN:n tyrkkyä yhdentekevänä yhden tähden viisubiisinä.

Kevään mittaan Aina mun pitää jotenkin aukeni. Kuulin siinä jotain. Kannustin Opera Skaalaa voittoon UMK:n finaalissa, mutta ei kyllä harmittanut, kun PKN veikin voiton kotiin. Kotimaamme viisukappale soi Spotifyn kautta tiuhaan ja aloin tykkäämään siitä ihan tosissani. Aloin pitämään kappaleesta. Aloin myös seuraamaan PKN:n jätkien touhuja ja he ovat oikeasti hienoja tyyppejä. Minulla olisi ainakin heidän elämänasenteesta paljon opittavaa.

Keskustelu siitä millaiset musiikilliset ansiot PKN:llä on ovat olleet minusta vähän turhauttavia. Muutenkin tämän topicin keskustelu on välillä käynyt sellaisilla raiteilla, jotka on lukiessa vain turhauttanut. Hyvä kuitenkin että keskustelua syntyy, onhan tämä keskustelufoorumi. Itse en ole kuitenkaan osannut ja jaksanut tulla mukaan siihen, koska väittely netissä ei yleensä johda juuri mihinkään ja aina syntyy väärinkäsityksiä ja ylitulkintoja. Musiikki on hyvin henkilökohtainen asia ja kaikki kokevat sen eritavoilla.

Itselleni musiikissa on tärkeintä tunteet, mitä se herättää minussa. Se on mulle tärkeintä taiteessa ylipäänsä. Se millaiset ansiot jollain teoksella on, on minulle lähtökohtaisesti yhdentekevää. Toisaalta olen arvioiden suurkuluttajat ja teen niiden perusteella esimerkiksi leffalippuostoksia. Jos viiden tähden elokuvaksi hehkutettu pätkä ei kuitenkaan herätä minussa mitään, on se mielestäni huono elokuva. Sama pätee musiikkiin, teknisesti loistavat laulajat eivät välttämättä vaikuta minuun oikein mitenkään ja en täten pidä heidän laulamastaan musiikista.

Aina mun pitää on synnyttänyt minussa tunteita ja tekee niin edelleen. Se koskettaa minua. Ei sillä tavoin, että alkaisin vollottamaan, vaan se herättää minut. Kun illalla katsoin semifinaalilähetystä, sydämeni otti pari lyöntiä enemmän ja nautin siitä kun PKN veti hyvällä otteella lavalla. Ryhtini kohentui. Tahtoisin mennä bändin keikalle! Päästä nauttimaan siitä musiikista livenä! Huutamaan sanoja mukana! En hetkeäkään miettinyt, että lavalla soittaa ja laulaa neljä kehitysvammaista ihmistä.

Aina mun pitää ei ole sävellykseltään maailman ansiokkain kappale ja sanoituskaan ei ole Leinon tasoa. Sanoitusta ei voi kuitenkaan liikaa parjata, koska ei muidenkaan viisubiisien sanoitustaso mitään sanataidetta kukoistavimmillaan ole. Ja ainakin mun pitää tehdä kaikki ne asiat mitä kappaleessa lauletaan. Voin samaistua siihen täysillä (toisin kuin esim. miljooniin ääniin maailmassa). Jos esim. Hector tai Chisu tulkitsisi Aina mun pitää kappaleen tekstin, sitä varmaan pidettäisi oikein rohkeana ja kiinnostavana tapana lähestyä maailmaa.

Muutenkin pelkästään musiikillisten ansioiden perusteella rankkaaminen ja arvioiminen on minusta outoa. Kyse on kuitenkin musiikista. Ei mistään hikisestä yliopiston maisterin gradusta, jossa asia ja sisältö on tärkeintä. Toki jos joku vaatii musiikilta korkeaa teknistä tasoa pitääkseen siitä, mitä minä olen siihen sanomaan - en mitään. Ihmettelen kyllä miksi hän sitten kirjoittelee viisufoorumilla, koska viisubiisien taso ei teorialasit päässä katsottuna ole kovin ihmeelinen. Kommentit siitä kuinka "ensi vuonna vuonna valitaan sitten OIKEAA musiikkia taas edustamaan Suomea" tuntuu minusta kolkoilta. Toivottavasti suomalaiset ja kaikki muutkin maat valitsevat juuri sitä mitä tahtovat! Aivan sama mikä on viisufanien, raatien tai yhtään kenenkään muun mielipide. Kunhan noudattaa Euroviisujen sääntöjä.

En tahdo kenenkään mielipidettä väheksyä. Kaikki jotka vihaavat tätä kappaletta ja eivät pidä PKN:n musiikista, ei se minua haittaa. Kaikki tuntee musiikin eritavalla ja kukaan ei ole oikea ihminen arvioimaan toisen kokemuksia siitä. Musiikillinen mieltymys ei tee kenestäkään sen parempaa (fiksumpaa) tai huonompaa (tyhmempää) ihmistä.

KIITOS PERTTI KURIKAN NIMIPÄIVÄT! KIITOS KARI, PERTTI, SAMI JA TONI! Edustitte Suomea hienosti ja en ole koskaan viisuja katsoessani ollut näin tyytyväinen ja ylpeä, että saan olla juuri suomalainen. Toivon todella, että jatkossakin Suomessa valitaan hienoja tunteisiin meneviä kappaleita ja aitoja ihmisiä viisulavoille. Näissä karkeloissa on jo aivan tarpeeksi pinnallista ja laskelmoitua huttua (jota myös kaipaan viisuihin pienessä määrin). Kun tehdään sydämellä, se myös kuuluu. Loistavaa PKN, teillä on yksi fani lisää!

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2971
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

Karsiutuminen tuli, mutta eipä se pahemmin haittaa. Mielestäni oli parempi kaatua saappaat jalassa eli pudota semissä kuin sijoittua finaalissa loppupäähän esimerkiksi Satin Sircusksen hypermuovisen "emme ärsytä ketään, voi kun on tarttuva popbiisi" reseptillä. PKN:n pojissa oli asennetta ja noin yleisesti ottaen oli rapsakkaa tarjota jotakin erilaista settiä viisukansalle. Tämä ei poista kuitenkaan sitä faktaa, että minusta Suomen kappale oli rasittavaa älämölöä, joka ei voinut menestyä poikkeuksellisen hyvin kolmesta syystä: 1. Väärä genre, 2. Väärä kieli, 3. Väärät esiintyjät.

Liikakaan erilaisuus ei ole viisumenestyksen kannalta ihanteellista, turha kuitenkaan myöskään mussuttaa muiden suvaitsemattomuutta tai muuta vastaavaa, kappale ei ole tarpeeksi hyvä laajan yleisön mielestä ja pulinat pois. Joku tykkää, joku toinen ei. Kuten totesin itse en tykännyt ja olen edelleen sitä mieltä, että tässä voittivat ne kuuluisat ulkomusiikilliset seikat. Niiden perusteella osaltaan saa, miltei jopa (aina mun :heh: ) pitää muodostaa oma kokonaisarvio biisistä, mutta ne korostuivat minusta PKN:n valinnassa liikaa. Ehkä olen sitten egoistinen paska, mutta eipä se ollut erityistä herkkua koko kevättä lukea negatiivisia kommentteja edustajastamme, vaihtoehtoisesti kuunnella hypejunan puksutusta, hehkutusta suvaitsevaisuuden puolesta tai ylipäätänsä bändin kappaletta, joka korvissani kuulostaa kamalalta.

Asian ydin tiivistyy siis sen kysymyksen ympärille, mitä kukin kuuntelija tuntee kuullessaan kappaleen. Pitääkö hän siitä, onko sen esittäjä symppis, heidän "edustamansa" asiat kannatettavia ja niin edelleen. Itse haluaisin mieluummin kuunnella pitkin kevättä sellaista kappaletta, josta pidän ja josta voin olla ylpeä suomalaisena, pelkät, paremman sanan puutteessa, ne surullisenkuuluisat ulkomusiikilliset arvot eivät täytä omaa viisukokemustani parhaalla mahdollisella tavalla. Tai edes osittaiset, koska pelkästä ulkomusiikillisista arvoista puhuminen on miltei loukkaus heitä kohtaan, jotka oikeasti tämänkaltaisesta musiikista tykkäävät. Kaikesta huolimatta en halua, että viisuihin mentäisiin kullankiilto silmissä kaikki musiikillinen laatu menestyksen eteen uhraten vaan yksinkertaisesti vain sitä ettei poikkeavuudella ns. ratsasteta ja kuvitella voitettavan (ja ei, suurin osa ei näin kuvitellut mutta kuitenkin) tai koeta sanomaa/asennetta ynnä muita asioita itse edustuskappaletta tärkeämmäksi, euroviisut minulle on ensi sijassa laulukilpailu.

Pienen lisän tietenkin viisuvuoteen toisi Suomen hyvä menestyminen, mutta se ei ole tämän tekstin tärkein pointti. Tuskin tämä kuitenkaan muutti vammaisten asemaa missään päin Eurooppaa mitenkään tai muutenkaan juuri edisti heidän asiaansa, joten eipä tästä oikein jäänyt Suomen osalta mitään käteen. Mediahuomio kun ei automaattisesti ole sama asia kuin asioiden todellinen edistyminen. Kaiken kaikkian siis hivenen pettynyt fiilis jäi, olisin halunnut nähdä Suomen finaalissa, osallistumassa paremmalla biisillä ilman hirveää mediamylläkkää ympärillä, joka hetkittäin tuntui miltei banaalilta siihen nähden, mitä sillä todellisuudessa voitaisiin parhaimmassa tapauksessa ns. "oikeassa elämässä" saavuttaa. Musiikki musiikkina ja kannanotot kannanottoina, oman suhteensa näihin saa kukin itse pähkäillä ja painottaa niitä oman makunsa sisällä miten haluaa, eläköön erilaisuus :peukku:
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4095
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

jdjj22 kirjoitti: Tuskin tämä kuitenkaan muutti vammaisten asemaa missään päin Eurooppaa mitenkään tai muutenkaan juuri edisti heidän asiaansa
Tämänkaltaisissa asioissa mitään isoja muutoksia ei tapahdu hetkessä. Pieni liikahdus johtaa ajan mittaan toiseen ja kolmanteen ja niin edelleen. Jos kukaan ei ikinä uskaltaisi kokeilla mitään uutta silläkin uhalla, että turpiin tulee ja päätyy vain hakkaamaan päätään seinään, mikään ei koskaan muuttuisi. Kukaan meistä ei pysty ikinä sanomaan, minkä verran PKN on edistänyt vammaisten asiaa tai yleistä suvaitsevaisuutta tai saanut ihmiset ajattelemaan. Mutta minulla ei ole pienintäkään epäilystä siitä, etteikö se olisi niin tehnyt.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Lukittu