Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Vuoden 2009 finaalista asti käytössä ollut 50/50 menetelmästä on tullut risuja ja ruusuja. Mitä mieltä te kuppilaiset olette?
Ketjuun lisätty äänestys 5/2017 /bm
Ketjuun lisätty äänestys 5/2017 /bm
Viimeksi muokannut klaus-12, 02 Maalis 2014, 20:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Žvižej fucked up the solo
- ESC93
- Siivooja
- Viestit: 16196
- Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
- Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
- Viesti:
Re: Yleistä keskustelua 50/50 äänestys menetelmästä
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Re: Yleistä keskustelua 50/50 äänestys menetelmästä
^ Pistelasku ja 50/50 ovat kaksi eri asiaa.
Ketju ei kuitenkaan erityisesti liity vuoteen 2014, joten siirsin Yleistä-alueelle.
Ketju ei kuitenkaan erityisesti liity vuoteen 2014, joten siirsin Yleistä-alueelle.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Muutin nimen väärinkäsityksen vuoksi muotoon menetelmästä
Žvižej fucked up the solo
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Tästä systeemistä sen verran, että se on mielestäni muuttanut viisuja laimeampaan keskitien suuntaan, kun maat laskeskelevat millainen viisu on tuomaristojen ja myös yleisön mieleen eniten. Ja sehän on keskitien radiokappale tai balladi, joka lauletaan englanniksi. Viisujen tyylilajien määrä on vähentynyt ja muuttunut yksipuolisemmaksi, samoin omakielisyys on vähentynyt ja englantia laulukielenä suositaan, kun kukaan ei halua joutua altavastaajaksi omakielisellä viisulla. Systeemi suosii eniten Pohjoismaita ja Hollanti on päässyt viimein nousuun, josta en valita. Tai no, eniten se suosii juuri keskitien viisuja, joita jotkut maat aina lähettelevät esim. Malta, V-Venäjä jne. Raatien koko, oliko se nyt viisi henkeä, joille annetaan 50% koko maan äänivallasta on aivan kohtuutonta, kuka varmistaa raadin puolueettomuuden? Mutta onneksi tänä vuonna pikkumaitakin pääsi jatkoon. Ja pitäisi meidänkin täällä katsoa peiliin, kuinka hyvin viime vuosina pohjoismainen blokki on toiminut viime vuosina, eikä syyttää itäblokkia toistensa äänestelystä, koska sitä teemme itsekin.
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Aika herätellä tämä ketju eloon eilisen katastrofin jälkeen?
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Luin juuri, että puhelinäänestyksen perusteella Italia olisi voittanut. Nyt sen sijaan voitti Ruotsi.
https://eurovisiontimes.wordpress.com/2 ... elevoting/
Hyvää pohdintaa juryista on Jukka Väisäsellä. "Suomen kansa oli äänestänyt Italian kolmanneksi, mutta tuomarit sijoittivat sen vasta 19. sijalle. Montenegrolle puhelinäänestäjät olisivat antaneet 9. sijan ja 2 pistettä, mutta Suomen tuomarit heivasivat sen sijalle 25 Voidaankin kysyä, kuinka onkaan saattanut käydä niin, ettei yksikään ei-englanninkielinen kappale ole päätynyt Suomen tuomariston kymmenen parhaan joukkoon. Suositaanko siis englannin kieltä viisuissa tarkoituksella?"
http://jukkav.vapaavuoro.uusisuomi.fi/k ... rointipeli
Mitä mieltä sinä olet?
https://eurovisiontimes.wordpress.com/2 ... elevoting/
Hyvää pohdintaa juryista on Jukka Väisäsellä. "Suomen kansa oli äänestänyt Italian kolmanneksi, mutta tuomarit sijoittivat sen vasta 19. sijalle. Montenegrolle puhelinäänestäjät olisivat antaneet 9. sijan ja 2 pistettä, mutta Suomen tuomarit heivasivat sen sijalle 25 Voidaankin kysyä, kuinka onkaan saattanut käydä niin, ettei yksikään ei-englanninkielinen kappale ole päätynyt Suomen tuomariston kymmenen parhaan joukkoon. Suositaanko siis englannin kieltä viisuissa tarkoituksella?"
http://jukkav.vapaavuoro.uusisuomi.fi/k ... rointipeli
Mitä mieltä sinä olet?
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Kyllähän näiden raatien valta on nyt liian suuri. Ehkäpä ensi vuonna voisi nuo ratkaista pelkillä puhelinäänillä, tai sitten jos raadit pitää väkisin pitää mukana, niin ratkaiskoot voittajan sitten ihan keskenään. Eilen annoin yhteensä viisi ääntä, joista kolme meni Italialle. Sanomattakin selvää, että tämän 50/50 systeemin aikana en enää rahojani aio turhuuteen tuhlata
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Niin ja vielä käsittääkseni tuomariäänet annetaan etukäteen, eikä finaalin aikana. Silloinhan jää esim. finaalin dynamiikka ja live-esityksen tunnelma jää kokonaan huomiotta: Italian tavattoman hieno loppuveto, huipensi illan. Se kuului myös yleisöstä. Omia suosikkejani olivat Montenegro ja Italia, jotka molemmat nousivat live-esityksessä vielä koskettavammiksi. Ja lauloivat rohkeasti omalla kielellä valtaosaltaan englanninkielisten kappaleiden keskellä. Ajatelkaa, miten banaalia olisi ollut, jos Italia olisi laulanut englanniksi - tai Montenegro?
Hienon oman musiikkikulttuurin ja kielen maat Kreikka ja Kyproskin lauloivat englanniksi. Tämä whitneyhoustonisoituminen on todella surullinen kehityskulku. Jos juryt ovat sitä edistämässä, niin ei voi kuin ihmetellä, että kenen etuja he ajavat? Tietenkin englanninkielisen musiikin markkinat ovat suuremmat..
Hienon oman musiikkikulttuurin ja kielen maat Kreikka ja Kyproskin lauloivat englanniksi. Tämä whitneyhoustonisoituminen on todella surullinen kehityskulku. Jos juryt ovat sitä edistämässä, niin ei voi kuin ihmetellä, että kenen etuja he ajavat? Tietenkin englanninkielisen musiikin markkinat ovat suuremmat..
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Miksi noi ei vaan voisi mennä niin, että tuomarien ja kastsojien perustteella ennetaan erikseen ne 12-1 pistettä ja lasketaan yhteen ja niiden perusteella ne lopulliset pisteet. tasatilanteessa yleisöäänet voisivat ratkaista. Sillä ei vaan pitäisi olla mitään merkitystä on joku kappale tuomariston mielestä 12. vai 25 paras.
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Tämähän taisi olla se vanha ja hyvä tapa mitä käytettiin? Itsekin suosisin tätä ja olisin sen kannalla myös, että raadit olisivat joko semifinaalissa tai finaalissa päättämässä.Lichi kirjoitti:Miksi noi ei vaan voisi mennä niin, että tuomarien ja kastsojien perustteella ennetaan erikseen ne 12-1 pistettä ja lasketaan yhteen ja niiden perusteella ne lopulliset pisteet. tasatilanteessa yleisöäänet voisivat ratkaista. Sillä ei vaan pitäisi olla mitään merkitystä on joku kappale tuomariston mielestä 12. vai 25 paras.
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Suomen antamat pisteet vanhalla ja nykyisellä yhdistämistavalla laskettuna:
Kumpi näistä nyt vaikuttaa paremmalta tai oikeammalta? Itse kannattaisin vanhaa.
Mutta ehkä enemmän sellaista, joissa raatiäänten perusteella lasketaan absoluuttiseen puhelinäänimäärään jonkinmoinen korjauskerroin, ja sitten nämä raatiäänillä painotetut puhelinäänet muutetaan pisteiksi. Joka tapauksessa systeemin pitäisi olla sellainen, että puhelinäänten voittaja ei voisi jäädä täysin pisteittä. Ja että muunkin puhelinäänikärjen pisteittä jääminen olisi vaikeaa.
Koodi: Valitse kaikki
Ruotsi 12 12
Viro 10 10
Latvia 8 6
Belgia 7 7
Venäjä 6 8
Australia 5 5
Italia 4 2
Norja 3 4
Saksa 2
Georgia 1
Israel 3
Slovenia 1
Mutta ehkä enemmän sellaista, joissa raatiäänten perusteella lasketaan absoluuttiseen puhelinäänimäärään jonkinmoinen korjauskerroin, ja sitten nämä raatiäänillä painotetut puhelinäänet muutetaan pisteiksi. Joka tapauksessa systeemin pitäisi olla sellainen, että puhelinäänten voittaja ei voisi jäädä täysin pisteittä. Ja että muunkin puhelinäänikärjen pisteittä jääminen olisi vaikeaa.
Rise, angel, shine, love!
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Iltasanomien Pauliina Leinonen ottaa esiin sen, että viimeisen viiden vuoden aikan nykyisellä tuomarisysteemillä skandinavian maat ovat voittaneet 3/5 kertaa. Jos katsotaan tulosta vuodesta 2009 skanditulos on 4/7.
2009 Norja ”Fairytale” Alexander Rybak
2010 Saksa ”Satellite” Lena
2011 Azerbaidžan ”Running Scared” Ell & Nikki
2012 Ruotsi ”Euphoria” Loreen
2013 Tanska ”Only Teardrops” Emmelie de Forest
2014 Itävalta ”Rise Like a Phoenix” Conchita Wurst
2015 Ruotsi ”Heroes” Måns Zelmerlöw
Jos katsotaan biisinkirjoittajia niin vuodesta 2009 alkaen, niin 6/7 vuonna biisi on skandinaavista alkuperää (vain Rise like a phoenix ei ollut) ja 3/7 vuonna Ruotsista. Koko tuomariston valtakauden aikana voittobiisi ei ole tullut länsi-euroopan ulkopuolelta.
Minusta on perusteita väittäää, että tuomaristoäänestys palvelee ruotsalaista ja skandinaavista musiikkivientiä ja Euroviisuista on tullut skandimusiikin markkinointiväline. Ero tilanteeseen ennen tuomaristojen mukaantuloa on dramaattinen. Euroviisuorganisaatio on skandijohdossa. Ohjeistukset eri maiden raadeille tulevat viisujohdosta.
2009 Norja ”Fairytale” Alexander Rybak
2010 Saksa ”Satellite” Lena
2011 Azerbaidžan ”Running Scared” Ell & Nikki
2012 Ruotsi ”Euphoria” Loreen
2013 Tanska ”Only Teardrops” Emmelie de Forest
2014 Itävalta ”Rise Like a Phoenix” Conchita Wurst
2015 Ruotsi ”Heroes” Måns Zelmerlöw
Jos katsotaan biisinkirjoittajia niin vuodesta 2009 alkaen, niin 6/7 vuonna biisi on skandinaavista alkuperää (vain Rise like a phoenix ei ollut) ja 3/7 vuonna Ruotsista. Koko tuomariston valtakauden aikana voittobiisi ei ole tullut länsi-euroopan ulkopuolelta.
Minusta on perusteita väittäää, että tuomaristoäänestys palvelee ruotsalaista ja skandinaavista musiikkivientiä ja Euroviisuista on tullut skandimusiikin markkinointiväline. Ero tilanteeseen ennen tuomaristojen mukaantuloa on dramaattinen. Euroviisuorganisaatio on skandijohdossa. Ohjeistukset eri maiden raadeille tulevat viisujohdosta.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
- Viiksivallu
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1596
- Liittynyt: 05 Huhti 2015, 22:27
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Raatien mukaantulo on mielestäni parantanut kilpailevien kappaleiden tasoa. Raadit perustavat arvionsa eri asioihin kuin katsojat, onhan heillä maallikkoa paljon laajempi asiantuntemus ammatin puolesta. Jonkinlaista balladisoitumista on ollut havaittavissa, mutta se liittyy ehkä enemmän siihen, että niiden oletetaan olevan sitä, mitä tuomarit arvostavat, vaikka asia ei ole noin yksioikoinen. Tänä vuonna Belgia, Australia ja Israel menestyivät oikein hyvin tuomaristojen keskuudessa, vaikka ovat varsin kaukana balladeista. Samaan aikaan Ranskan, Armenian ja Puolan balladit olivat hännillä. Sanoisin, että raadit arvostavat laatua.
Heti Rybakin voiton jälkeisinä vuosina voittajakappaleet ovat olleet listoilla suuremmalla alueella ja pitempään kuin aiemmat voittajat. Minua ei haittaa ollenkaan se, että viisuissa on paljon kappaleita, joilla on hittipotentiaalia laajemminkin. En halua, että Euroviisut jäävät kaikesta muusta musiikista eristäytyneeksi överiyden ja huonon maun vanhainkodiksi. Vuoden 2009 jälkeen lähinnä myötähäpeää herättävät typerät eivätkä edes millään muotoa hauskat vitsiviisut ja erilaiset gimmickit ovat tulleet uhanalaisiksi, esimerkiksi pyroja ja niukkaa vaatetusta näkyy yhä vähemmän. Kaikenlaisille viisujenvastaisille olkinukeille löytyy yhä vähemmän tukea. Vuonna 2006 olisin voinut yhtyä niihin, mutta en oikein enää.
Mutta olen sitä mieltä, että raadeilla on aivan liikaa valtaa parinsadan nupin kokoonsa nähden.
Heti Rybakin voiton jälkeisinä vuosina voittajakappaleet ovat olleet listoilla suuremmalla alueella ja pitempään kuin aiemmat voittajat. Minua ei haittaa ollenkaan se, että viisuissa on paljon kappaleita, joilla on hittipotentiaalia laajemminkin. En halua, että Euroviisut jäävät kaikesta muusta musiikista eristäytyneeksi överiyden ja huonon maun vanhainkodiksi. Vuoden 2009 jälkeen lähinnä myötähäpeää herättävät typerät eivätkä edes millään muotoa hauskat vitsiviisut ja erilaiset gimmickit ovat tulleet uhanalaisiksi, esimerkiksi pyroja ja niukkaa vaatetusta näkyy yhä vähemmän. Kaikenlaisille viisujenvastaisille olkinukeille löytyy yhä vähemmän tukea. Vuonna 2006 olisin voinut yhtyä niihin, mutta en oikein enää.
Mutta olen sitä mieltä, että raadeilla on aivan liikaa valtaa parinsadan nupin kokoonsa nähden.
I’m pretty funny
But the jokes on me
Cause no one ever takes me seriously
But the jokes on me
Cause no one ever takes me seriously
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Raatien valtaa voisi vähentää, vaikka 25/75 menetelmään. Jos niitä nyt ylipäätään halutaan roikottaa mukana.
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Onko joku tietoinen onko tästä asiasta olemassa jotain Euroopan laajuista adressia?
Tympii tämän vuoden tuomarit. Jos tuomarit ovat vain sen takia että kansa ei äänestäisiä poliittisista syistä niin eivät kyllä ole sitä taanneet. Karsivat vain pois esitykset jotka eivät sovi massaan ja arvostavat liikaa englannin kieltä.
Tympii tämän vuoden tuomarit. Jos tuomarit ovat vain sen takia että kansa ei äänestäisiä poliittisista syistä niin eivät kyllä ole sitä taanneet. Karsivat vain pois esitykset jotka eivät sovi massaan ja arvostavat liikaa englannin kieltä.
Voisinpa juoksennella auringon alla.
- JukkaV
- Kanta-asiakas
- Viestit: 15682
- Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
- Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
- Viesti:
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
On muuten mielenkiintoista, että tämä blogikirjoitukseni on saanut tavallista enemmän huomiota. Se on kuitenkin hyvä, että epäoikeudenmukaisuuteen havahdutaan.
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin.
-
- Kanta-asiakas
- Viestit: 5195
- Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
- Paikkakunta: ... (Kouvola)
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Raatien tehtävänä tuntuu tosiaan olevan vain ja ainoastaan ruotsalaisten menestymisen takaaminen, mikä ei todellakaan ole reilua niitä maita kohtaan, jotka eivät halua tilata edustuskappaleitaan kyseisen kansan pöytälaatikoista.
Monni voitti rehellisesti nykysääntöjen puitteissa, joten voitto hänelle suotakoon, mutta ensi vuodeksi voisi todellakin vakavasti pohtia sääntöjen muuttamista oikeudenmukaisempaan suuntaan. Eli: RAADIT POIS! Annetaan kansain syvien rivien päättää voittaja, ilman mitään "asiantuntija"raateja.
Vaan eihän se tietenkään EBU:lle sovi. Ruotsalaisethan ovat euroviisumaailman jumalia, ja kaikkien muiden euroviisukansojen tulee uhrata heille oma kansallinen musiikkikulttuurinsa alttarilla pyhänä uhrina.
Heja, Sverige. Vi alla älskar er.
Monni voitti rehellisesti nykysääntöjen puitteissa, joten voitto hänelle suotakoon, mutta ensi vuodeksi voisi todellakin vakavasti pohtia sääntöjen muuttamista oikeudenmukaisempaan suuntaan. Eli: RAADIT POIS! Annetaan kansain syvien rivien päättää voittaja, ilman mitään "asiantuntija"raateja.
Vaan eihän se tietenkään EBU:lle sovi. Ruotsalaisethan ovat euroviisumaailman jumalia, ja kaikkien muiden euroviisukansojen tulee uhrata heille oma kansallinen musiikkikulttuurinsa alttarilla pyhänä uhrina.
Heja, Sverige. Vi alla älskar er.
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen
- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)
Kun toiset löytää sen
- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)
-
- Kanta-asiakas
- Viestit: 5195
- Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
- Paikkakunta: ... (Kouvola)
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Niin, onhan niillä raadeilla tosiaan tuo toinenkin tehtävä, vaikka tuossa ensin muka väitin toista: tärkeää on myös tappaa kaikki omaleimaiset, kansalliset rikkaruohot pois euroviisumaailmasta. Kyllä englanninkielinen populäärimusiikki on se ainoa oikea musiikkilaji. Ja sitähän tosiaan osataan parhaiten tehdä Ruotsissa.
Nyt vaikenen.
Nyt vaikenen.
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen
- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)
Kun toiset löytää sen
- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Vähän synkeä näkemys sinulla, yhtä kaikki olen jossain määrin jopa samaa mieltä kanssasi. En halua euroviisuista mitään vuosittaista radiohittien kokoontumisajoa ja olen jo kauan ollut sitä mieltä, että kielisääntö pitäisi panna takaisin voimaan. Silti on raadeissa paljon hyvääkin ja haluaisin uskoa heidän seuraavan esityksiä objektiivisemmin kuin katsojien, esimerkkinä nyt vaikkapa Albanian ja Puolan raatiäänet, jotka olivat lavashown tasokkuuteen nähden lähempänä totuutta kuin katsojien antamat äänet. Tietenkin sitten voittajaksi leivottiin minusta hivenen muovinen ja kylmä Ruotsin viisu, mutta saapahan sitä nyt sitten kuunnella puolivahingossa siellä täällä, jos biisin radiosoittoa aletaan harrastaa laajemminkin ja miksi ei alettaisi kun massat kerran tykkäävät kolmannen sijan verranValkealalainen kirjoitti:Niin, onhan niillä raadeilla tosiaan tuo toinenkin tehtävä, vaikka tuossa ensin muka väitin toista: tärkeää on myös tappaa kaikki omaleimaiset, kansalliset rikkaruohot pois euroviisumaailmasta. Kyllä englanninkielinen populäärimusiikki on se ainoa oikea musiikkilaji. Ja sitähän tosiaan osataan parhaiten tehdä Ruotsissa.
Nyt vaikenen.
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.
- JukkaV
- Kanta-asiakas
- Viestit: 15682
- Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
- Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
- Viesti:
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Vuonna 2002 Suomi antoi 12 pistettä Ranskalle, mutta Il faut du temps on soinut Radio Suomessa vain kerran. Kyllä tässä pitäisi saada jotakin muutosta aikaan.
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin.
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Ai täällä tämä keskustelu oli, siirrän viestini tänne.
Italian ja Suomen kohtalo tänä vuonna harmitti, mutta silti mieluummin raadit kuin ilman. En välttämättä olisi edes fani ilman niitä, koska ne ovat fiksuntaneet viisuja sen verran paljon. Miksi kuitenkaan niiden linjan pitäisi olla peruspop-painotteinen? Erilaisuus ovat viisujen suola. Miksei vaikka hyvälle punkhuutajalle voisi löytyä arvostusta? Onhan se oma taitolajinsa. Ja oopperalaululle voittoon asti? Tosin jos Italia mokasi juryharkat, emme voi sanoa, mikä tilanne olisi ollut, jos olisivat onnistuneet.
Sitä olen ihmetellyt, miten mummot saattoivat pärjätä niinkin hyvin, jos tämä on tällaista.
Voisiko raatien painoarvoa pienentää hieman, esim. 40/60? Puhelinäänten suurvoittoa pitäisi olla vaikeampi torpata. Ehkä.(Muutenkin se että joku asiaton esitys saisi puhelinäänten voiton on hyvin epätodennäköistä). Vanha pisteidenyhdistystapa oli varmaan parempi, mutta en ole kovin hyvä hahmottamaan tuota matematiikkaa (eli siis laiska).
Italian ja Suomen kohtalo tänä vuonna harmitti, mutta silti mieluummin raadit kuin ilman. En välttämättä olisi edes fani ilman niitä, koska ne ovat fiksuntaneet viisuja sen verran paljon. Miksi kuitenkaan niiden linjan pitäisi olla peruspop-painotteinen? Erilaisuus ovat viisujen suola. Miksei vaikka hyvälle punkhuutajalle voisi löytyä arvostusta? Onhan se oma taitolajinsa. Ja oopperalaululle voittoon asti? Tosin jos Italia mokasi juryharkat, emme voi sanoa, mikä tilanne olisi ollut, jos olisivat onnistuneet.
Sitä olen ihmetellyt, miten mummot saattoivat pärjätä niinkin hyvin, jos tämä on tällaista.
Voisiko raatien painoarvoa pienentää hieman, esim. 40/60? Puhelinäänten suurvoittoa pitäisi olla vaikeampi torpata. Ehkä.(Muutenkin se että joku asiaton esitys saisi puhelinäänten voiton on hyvin epätodennäköistä). Vanha pisteidenyhdistystapa oli varmaan parempi, mutta en ole kovin hyvä hahmottamaan tuota matematiikkaa (eli siis laiska).
Viimeksi muokannut JuliaS, 27 Touko 2015, 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Like a monument to all the time we spent
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Huomasiko muuten kukaan, että raatiäänissä toinen oli Latvia? Mielestäni se oli mielenkiintoista. Aminata osaa laulaa mainiosti, show oli onnistunut mutta kappale oli aika erikoinen. Tuon viimeisen kohdan olisi kuvitellut vaikuttavan negatiivisemmin.
Italia (sen lisäksi, että jury-finaalin laulusuoritus oli jossain määrin epäonnistunut) kärsi varmasti tuomarien kohdalla siitä, ettei italo ole koko Euroopan juttu. Sille löytyy varmasti joka maassa vankka kannattajakuntansa, mutta eiväthän siitä kaikki suuremmin pidä. Osa tuomareista ei varmaan tämän takia antanut huippupisteitä. On muuten muistettava, ettei tuo juryjen musiikinammattilaisuus välttämättä aina suuremmin vaikuta, samalla tavalla voisi ajatella suuren yleisönkin toimivan. Kahdella eri äänestystavalla voidaan saada aivan erilaisia tuloksia.
Jos juryt poistettaisiin kokonaan, olisi varmastikin riskinä, että överijutut lisääntyisivät. Eivät ne kyllä minua suuremmin haittaisi, mutta voisivat pikkuhiljaa nakertaa kilpailun uskottavuutta. Mene ja tiedä. Paras kompromissi olisi varmaan tuo aiemmin käytössä ollut jury- ja puhelinäänten sekoittamissysteemi.
Ihmisten on muuten vaikea ymmärtää sitä, että kaksi erilaista pisteenlaskujärjestelmää voi samaa joukkoa mitattaessa tuoda aivan erilaisen tuloksen. Viisuihin liittyen, äänestetään suosikkia tai sitten pistetään kappaleet järjestykseen. Ensimmäisessä voittaa automaattisesti se, joka saa eniten ääniä. Toisessa voittaja voi olla sellainen jota kukaan ei pidä parhaana. Voittaja ei myöskään tällöin varmasti ole sellainen, jota kolmannes rakastaa ja loput vihaa (jos valittavana on useita vaihtoehtoja).
Italia (sen lisäksi, että jury-finaalin laulusuoritus oli jossain määrin epäonnistunut) kärsi varmasti tuomarien kohdalla siitä, ettei italo ole koko Euroopan juttu. Sille löytyy varmasti joka maassa vankka kannattajakuntansa, mutta eiväthän siitä kaikki suuremmin pidä. Osa tuomareista ei varmaan tämän takia antanut huippupisteitä. On muuten muistettava, ettei tuo juryjen musiikinammattilaisuus välttämättä aina suuremmin vaikuta, samalla tavalla voisi ajatella suuren yleisönkin toimivan. Kahdella eri äänestystavalla voidaan saada aivan erilaisia tuloksia.
Jos juryt poistettaisiin kokonaan, olisi varmastikin riskinä, että överijutut lisääntyisivät. Eivät ne kyllä minua suuremmin haittaisi, mutta voisivat pikkuhiljaa nakertaa kilpailun uskottavuutta. Mene ja tiedä. Paras kompromissi olisi varmaan tuo aiemmin käytössä ollut jury- ja puhelinäänten sekoittamissysteemi.
Ihmisten on muuten vaikea ymmärtää sitä, että kaksi erilaista pisteenlaskujärjestelmää voi samaa joukkoa mitattaessa tuoda aivan erilaisen tuloksen. Viisuihin liittyen, äänestetään suosikkia tai sitten pistetään kappaleet järjestykseen. Ensimmäisessä voittaa automaattisesti se, joka saa eniten ääniä. Toisessa voittaja voi olla sellainen jota kukaan ei pidä parhaana. Voittaja ei myöskään tällöin varmasti ole sellainen, jota kolmannes rakastaa ja loput vihaa (jos valittavana on useita vaihtoehtoja).
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Ei jää. Jury-kenraali, jonka mukaan pisteet annetaan, on aivan samanlainen show kuin itse finaali. Sama live-esitystunnelma siellä salissa on silloin ja sama vellova hinttimeri.Jatta kirjoitti:Niin ja vielä käsittääkseni tuomariäänet annetaan etukäteen, eikä finaalin aikana. Silloinhan jää esim. finaalin dynamiikka ja live-esityksen tunnelma jää kokonaan huomiotta
Mistä tän saa poistettua? Apua!
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Ei ole silti sama. Se on eri päivä, eri tilanne. En kyllä tiedä onko se hyvä asia, että eri esiintymisten arvostelu tasaa kertaonnistumista vankemman laadukkuuden suuntaan vai onko se huono asia, että erikoisillan erityisyys leikataan tuomariarvostelutilanteessa pois. Vai onko mitään väliä.Jónsì kirjoitti:Ei jää. Jury-kenraali, jonka mukaan pisteet annetaan, on aivan samanlainen show kuin itse finaali. Sama live-esitystunnelma siellä salissa on silloin ja sama vellova hinttimeri.Jatta kirjoitti:Niin ja vielä käsittääkseni tuomariäänet annetaan etukäteen, eikä finaalin aikana. Silloinhan jää esim. finaalin dynamiikka ja live-esityksen tunnelma jää kokonaan huomiotta
Hyvä asia on, jos tuomaristo pitää huolta modernimman ja valtavirtaa hieman erikoisemman musiikin mukana pysymisestä. Mutta, tämän vuoden Aminatan ja taannoin esim. Albanian Ronan Suus biisin arvostuksen lisäksi jury on kyllä myös torpannut niitä erikoisempia biisejä.
Erityisen harmillinen minusta juryjen rooli on ns. hyvän maun vartijoina. En tajunnut ollenkaan viimevuoden Puolan mitätöintiä. Samalla hyvän maun kriteerillä todennäköisesti painettiin Italia tänä vuonna alas. Molemmat nimittäin edustavat tavalla tai toisella musiikinlajia, joka ei kelpaa ns. korkeaan, vaan joka on taustaltaan alempiin yhteiskuntaluokkiin yhdistettävää, banaaliksi ja mauttomaksi luokiteltua. Puolan räppimäinen tissiliioittelu ei mennyt jakeluun hauskana iloitteluna ja Italian imeläksi mielletty, ildivomainen poikabändiooppera putoaa varmaankin valitut palat -tyyppiseen korkekulttuurin kaupallistamisella banalisoimisen lokeroon. Valistusvallankäyttöä raadeilta siis - kansaa pitää suojella omalta tykkäämiseltään, estää tykkäämästä väärin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Raatien lellikit ja inhokit. Taulukossa yleisöäänet, raatiäänet, näiden erotus sekä yleisöäänten prosenttiosuus raatiäänistä:
Raatien on oletettu suosivan perinteisiä balladeja, mutta tänä vuonna ei näin näytä käyneen, melkeinpä päinvastoin.
Koodi: Valitse kaikki
Itävalta 0 40 -40 0
Ranska 3 24 -21 12,5
Kypros 8 63 -55 12,7
Saksa 5 24 -19 20,83
Norja 37 163 -126 22,7
Iso-Britannia 4 12 -8 33,33
Latvia 88 249 -161 35,34
Australia 124 224 -100 55,36
Unkari 17 29 -12 58,62
Slovenia 27 36 -9 75
Ruotsi 272 353 -81 77,05
Montenegro 34 44 -10 77,27
Georgia 51 62 -11 82,26
Kreikka 24 29 -5 82,76
Belgia 190 186 4 102,15
Azerbaidžan 48 40 8 120
Venäjä 286 234 52 122,22
Israel 102 77 25 132,47
Liettua 44 31 13 141,94
Italia 356 171 185 208,19
Viro 144 53 91 271,7
Romania 69 21 48 328,57
Espanja 26 6 20 433,33
Armenia 77 15 62 513,33
Serbia 86 12 74 716,67
Albania 93 4 89 2325
Puola 47 2 45 2350
Rise, angel, shine, love!
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
^
Voiko tuon perusteella olettaa tämänvuotisesta kaksi asiaa:
Raadit leikkaavat Itä-Euroopan ääniä, samoin osin myös Etelä-Euroopan?
+ diasporan ja kaveriäänestyksen valta vähenee - paitsi skandinaviassa tietenkin.
- itäinen ja eteläinen musiikkimaku jää paitsioon länsi-pohjoisvaltavirran katveeseen. Vaikak Latvia on erikoinen, se on silti hyvin indie/elektro/flow-festarit tyyppiseen nykypopmusiikkivirtaan sopiva, eikä nlainkaan eksoottinen siinä kontekstissa.
Raateja on ehkä ohjeistettu äänestämään jällleen radiohittejä euroviisumusiikin sijaan (Latvia voidaan myös lukea tähänkin joukkoon)? Viimevuoden voittajaahan arvoteltiin musiikkimediassa etukäteen jonkin verran ummehtuneesta bond-balladista jollaisella ei ole elämää viisujen ulkopuolella. Kun esitys oli vahva, tuo kritiikki unohtui, mutta ehkä se pelsätytti, etenkin kun kävi ilmi että balladeja on tullut paljon?
Voiko tuon perusteella olettaa tämänvuotisesta kaksi asiaa:
Raadit leikkaavat Itä-Euroopan ääniä, samoin osin myös Etelä-Euroopan?
+ diasporan ja kaveriäänestyksen valta vähenee - paitsi skandinaviassa tietenkin.
- itäinen ja eteläinen musiikkimaku jää paitsioon länsi-pohjoisvaltavirran katveeseen. Vaikak Latvia on erikoinen, se on silti hyvin indie/elektro/flow-festarit tyyppiseen nykypopmusiikkivirtaan sopiva, eikä nlainkaan eksoottinen siinä kontekstissa.
Raateja on ehkä ohjeistettu äänestämään jällleen radiohittejä euroviisumusiikin sijaan (Latvia voidaan myös lukea tähänkin joukkoon)? Viimevuoden voittajaahan arvoteltiin musiikkimediassa etukäteen jonkin verran ummehtuneesta bond-balladista jollaisella ei ole elämää viisujen ulkopuolella. Kun esitys oli vahva, tuo kritiikki unohtui, mutta ehkä se pelsätytti, etenkin kun kävi ilmi että balladeja on tullut paljon?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Onku muuten Ruotsi koskaan ns. kärsinyt näistä raadeista. Tänä vuonna Raadit auttoivat voittoon, 2013 ruotsin kotikisoissa raatien mielestä ruotsi oli kolmanneksi paras ,vaikka puhelinäänissä floppi, Charlolotte Perelli nostettiin finaaliin 2008 tuomariäänillä. Ei voi muistaa kaikkia?
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
^^Oon miettinyt, että jos on taas kehotettu äänestämään radiobiisejä, kertookohan se siitä, että viime vuoden vuottaja floppasi radiossa? Tavallaan ymmärrän heitä, mutta mielestäni euroviisuinstituutio on niin vahva, että jokavuotisia radiohittejä ei tarvita.
Muun kuin länsipopin kuuloisen musiikin häviämistä viisuista en ollenkaan toivo. Onneksi kaikki maat eivät kuitenkaan taktikoi viimeisen päälle, uskoisin että viisuihin aina päätyy myös jotain ihan muuta. Toki sijoitukset vaikuttavat, paljonko.
Muun kuin länsipopin kuuloisen musiikin häviämistä viisuista en ollenkaan toivo. Onneksi kaikki maat eivät kuitenkaan taktikoi viimeisen päälle, uskoisin että viisuihin aina päätyy myös jotain ihan muuta. Toki sijoitukset vaikuttavat, paljonko.
Like a monument to all the time we spent
Re: Yleistä keskustelua 50/50 menetelmästä
Ei voi edes sanoa, että raadit olisivat ehdottomasti dissanneet etnoa, sillä Montenegro sijoittui raatipisteissä paremmin kuin puhelinäänissä. Pitäisi kyllä vähän lähemmin tarkastella, miten eri maiden raadit menettelivät - Suomen raatihan ei Montenegrosta pitänyt.
Rise, angel, shine, love!