Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Euroviisut 2015 Wienissä

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

*****
40
15%
****
23
9%
***
33
13%
**
36
14%
*
132
50%
 
Ääniä yhteensä: 264

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja skidi »

JuliaS kirjoitti:Missä viisufaneja on muuten syytetty kilpailun jälkeen ja mistä tarkalleen?

En muuten edelleenkään pidä tästä viisufanit vs. muut -asettelusta.
Jossain Hesarin (vai Nyt-liitteen :mitvit: ) kolumnissa oli ainakin. Ehkä iltapäivälehdissäkin :mitvit:

Edit. Nytissä. Ken vessanpönttöön kurkistaa...
Viimeksi muokannut skidi, 25 Touko 2015, 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Timoteus kirjoitti:Punkkarien mielestä viisut ovat aina olleet paskaa, tulevat aina olemaan paskaa, ja olivat tänäkin vuonna paskaa lukuun ottamatta PKN:ää.
Ookoo. Sellaista analyysia teit vaikkapa näistä PiF ketjuista sitten.

Euroviisut 2012
Euroviisut 2013
Euroviisut 2014
Timoteus kirjoitti:Mitä viisufanien olisi sinun mielestäsi pitänyt tänä vuonna konkreettisesti tehdä toisin? Väität, että PKN:stä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta kuitenkin toistuvasti paheksut sitä, että joku on kehdannut sanoa kielteisen mielipiteensä ääneen. Olisiko fanien pitänyt sensuroida mielipiteitään? Valehdella pitävänsä vaikkeivät pidä? Mitä hyötyä siitä olisi ollut?
Onko sinusta tosiaan siis ollut kyse siitä että joku on kehdannut sanoa vähän kielteisen mielipiteen ääneen?

Tässä ketjussa on käsitelty lähinnä sitä voiko kukaan oikeasti pitää mistään siin sysipaskasta kuin PKNn biisi ja sen jälkeen kun sellaisia on ilmottautunut, niin tivattu niitä perusteita että ette voi olla tosissanne ja kyseenalaistettu ne perustelut.

Ehkä olisi toivonut että valinnan aiheuttamasta pettymyksestä olisi jossain vaiheessa päästy yli ja että kannattajien olisi annettu kannattaa ilman 55 sivua absurdia jankutusta että ette ole tosissannne ja äänestitte vain koska säälipisteet, kehitysvamma ja ette ole rehellisiä ja myöntäkää, myöntäkää säälipisteet kehitysvamma, paska biisi, ei voi oikeasti tykätä, lapsellisia perusteluja, ei voi uskoa, ette usko itsekään miksi tykkäätte. Kun tuolle vyörytykselle ei alistu, niin sitten ei annakaan vastustajien ilmaista mielipidettään, vaikka sitähän negatiivistahan täällä on 55 sivua ilmaistu, toki kannattajiakin joukossa, huipentuen nyt sitten oikeutetun vahingonilon julistuksiin perustuen PKN-valinnan koko kevään pilanneeseen vaikutukseen.
Viimeksi muokannut ta1ja, 25 Touko 2015, 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Katinka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1859
Liittynyt: 05 Joulu 2004, 18:03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Katinka »

Ns. varma voitto ja Lordin menestyksen toistaminen ("Tehdään Lordit") kuulosti minustakin todella liioittelulta. Osa ihmisistä, jotka eivät seuraa viisuja kovin paljon, tuntui uskovan voittajan ratkeavan puhelinäänillä. Raatien suurta painoarvoa ei tunnuttu tietävän. Varsinkin iltapäivälehdet lietsoivat voittohuumaa. Jotkut kirjoittajat blogeissaan tuntuivat myös pitävän voittoa suorastaan varmana. Joillakin keskustelupalstoilla viisufaneja suorastaan pilkattiin ja siteerattiin tätäkin foorumia naureskellen. Kannustaa saa omiaan ja pitääkin, mutta ehkä kannattaa kuunnella muidenkin maiden kappaleet ennenkuin tekee mitään varmoja johtopäätöksiä. Mutta kisa on nyt käyty ja tulokset selvillä. Ehkäpä suunnataan katseet jo tulevaan vuoteen!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Kais(t)alle vielä: Olen kyllä huomannut, että olette siellä Wienissä olleet ihan hyvässä hengessä PKN:n suhteen. :joojoo:
Like a monument to all the time we spent

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

kais(t)a kirjoitti:Ja mitä tekee samaan aikaan se media, joka nämä menestyspaineet oli luonut? Minun näkökulmasta ei ainakaan tukenut liikoja, saati sitten ottanut vastuuta siitä että koko kevät oli mennyt överiksi ja ihan turhien paineiden luomiseksi. Haukutaan mieluummin viisuja ja syytellään vähän fanejakin, jotka saattoivat etukäteen nähdä sen mitä valtamedia ei suostunut näkemään.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, koko kommenttisi osalta - täältä muuten on poistettu toiminto, joka näyttää että ketjuun on naputtelun aikana tullut vastauksia. Varmaan poistaa jumittavaa rasitusta foorumilta, mutta en nyt sitten huomannut että ketjuun on tullut Timoteuksen provsoivan vastauksen jälkeen keskustelevampaa teksti, olisin aiempaa omaa vastaustanikin ehkä säätänyt vähemmän provoistuneeksi. Anteeksi :heh:

Olen samaa mieltä median luomista turhista ja epärealistisista paineista ja olen ollut niistä huolissani. Niiden takana ovat kuitenkin olleet lähinnä ip-lehtien lisäksi hesarin ym hipsteritoimittajapiirit, eivät punkkarit, joita Timoteuskin tuossa syytteli (muusta kylläkin) . Toisaalta takana minun nähdäkseni on ollut ihan aitoa innostusta. PKN on onnistunut koskettamaan monia ja saamaan aikaan yhteisyyttä ja innostusta, hyvää mieltä aika monimutkaisten maailmantilanteiden ja uutisten keskellä ja ehkäpä siinä euforiassa on oikeasti uskottu, että se hyvä mieli ehtii ja voi tarttua laajemminkin. Eikä se kai ihan mahdotonta olisi ollutkaan, joskin toki niin epävarmaa, että etukäteisen voitonvarmuuden luominen oli tosiaan täyttä urveloiden touhua.

Nytin Laura Friman inhoaa kaikkai TV:n musiikkiohjelmia Vain Elämäästä Tähdet tähtiin ja Euroviisuihin. Kaikki ovat hänelle kärsimystä ja valitettavasti Vain Elämää blogipläjäyksensä sai valtavat jaot niin että yrittää toistaa samaa reseptiä. Mutta se mitä hän sanoo PKN-vviisufanireaktioiden luomasta kuvasta ulkopuolisille ei ihan väärin ole. Juuri ne skidin mainitsemat kärkkäimmät kommentit ovat olleet aika silmäänpistäviä ja sikäli harmillisiä että ovat vahvistaneet viisustereotypioita. Toki on hyvä olla avoimesti sitä mieltä mitä on, mutta ehkä vähän löysemmällä vanteella voisi viisuedustajien valintoihin ja edustukseen suhtautua. Viihteestä kuitenkin kyse.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

ta1ja kirjoitti:Ookoo. Sellaista analyysia teit vaikkapa näistä PiF ketjuista sitten.
En. Tein sen PiF:n ykkössemin liveketjusta, jota luin, koska halusin nähdä, miten siellä reagoitiin karsiutumiseen. Vaikutelmaksi jäi, että melkein kaikki on paskaa ja Belgia erityisen iso pökäle. Viro sai synninpäästön ja yllättäen Serbiakin muutamalta. En onnistu enää löytämään koko ketjua.

Naamapalmun aiheita oli tarpeeksi monta, ettei kiinnostanut lukea foorumilta sen enempää viisuanalyysiä. Ja naamapalmutunteet olivat molemminpuoleisia. Samaan ketjuun oli kopsailtu täältäkin kommentteja naureskeltavaksi, myös ihan asialliseen sävyyn kirjoitettuja eikä mitään hyi-yök-viestejä.

Palstaa oli lisäksi kauhean työläs lukea, kun osalla käyttäjistä on suuria animoituja kuvia allekirjoituksissaan. Etsi sieltä ne yhden tai kahden rivin viestit seasta sitten.
ta1ja kirjoitti:Tässä ketjussa on käsitelty lähinnä sitä voiko kukaan oikeasti pitää mistään siin sysipaskasta kuin PKN ja sen jälkeen kun sellaisia on ilmottautunut, niin tivattu niitä perusteita että ette voi olla tosissanne ja kyseenalaistettu ne perustelut.
No se on minustakin outoa, että vielä kolme kuukautta UMK:n jälkeen joillekuille on mahdotonta hyväksyä, että PKN:stä pitäviä ihmisiä on olemassa.

Muu mielipiteesi PKN-ketjun kommentoinnin laadusta on tullut selväksi. Kysyin, mitä konkreettista olisi pitänyt tehdä toisin. Itsestäänselvää muille kuin absurdistanilaisille oli, että fanireaktio PKN:n kaltaiseen kilpailijaan olisi enimmäkseen kielteinen. Selvää on sekin, että kun kirjoitetaan nimimerkeillä netissä, seassa on myös heikkolaatuista kommentointia. En keksi, miten yleisvaikutelma tästä ketjusta olisi voinut muodostua olennaisesti muunlaiseksi kuin se muodostui.

Jos moderointi oli puutteellista, senkin saa sanoa. Tässä tapauksessa kysymys on ihan oikeasti kysymys eikä vain retorinen tehokeino. Itsekritiikkinä totean sen, että ainakin "Väärä laulu voittaa" -ketjuun olisi pitänyt laittaa alusta alkaen näkyvä selitys siitä, mikä koko ketjun idea on. Vakkarit tietenkin tiesivät mutta ulkopuoliset eivät voineet tietää. Tuli mieleen aivan liian myöhään, kun ketjua oli jo linkkailtu ties minne ja PR-vahinko oli jo tapahtunut.

Omalta osaltani minua risoi PKN:n valinnassa vain se, miten medialla karkasi mopo käsistä ja millaisin roska-argumentein lähes varmasta voitosta PKN:n valintaa puffattiin. Ainakaan alkuun tässä ketjussa näitä roska-argumenttejakaan ei ollut sopivaa sanoa roska-argumenteiksi.
ta1ja kirjoitti:täältä muuten on poistettu toiminto, joka näyttää että ketjuun on naputtelun aikana tullut vastauksia
Live-ketjujen takia. Niihin ei muuten saa viestejään läpi, kun aina on muita kirjoittamassa yhtä aikaa. Nyt voisi varmaan laittaa toiminnon takaisin päälle. (Muoks: Laitettu.)
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Wadde kirjoitti:
kais(t)a kirjoitti: Ja mitä tekee samaan aikaan se media, joka nämä menestyspaineet oli luonut? Minun näkökulmasta ei ainakaan tukenut liikoja, saati sitten ottanut vastuuta siitä että koko kevät oli mennyt överiksi ja ihan turhien paineiden luomiseksi. Haukutaan mieluummin viisuja ja syytellään vähän fanejakin, jotka saattoivat etukäteen nähdä sen mitä valtamedia ei suostunut näkemään.
Tämä on yksi tähän ilmiöön liittyvistä isoimmista ongelmista, jolle olisi kiva kuulla melkein jonkun tutkijan selitys. PKN:ää kohtaan luotiin aivan tolkuttomat odotukset. Muun muassa itse yritin muistutella Facebookissa, että viisuissa on muitakin hyviä sijoituksia kuin voitto. Sanoin, että jo finaalipaikka olisi PKN:lle onnistuminen, saati joku TOP10-sijoitus. Tähän tuli aina vastaukseksi, että ehkä niin, mutta PKN voittaa aivan varmasti. Äsken luin yhden kaverin statusta, jossa hän valitti tulleensa huijatuksi, kun "kaikki olivat luvanneet", että Suomi voittaa satavarmasti.

Viisufanit, jotka yrittivät perustella kantaansa (että voittoa ei tule eikä välttämättä muutenkaan suurta menestystä) ihan tilastotiedolla, leimattiin joka puolella huvittaviksi höpönassukoiksi, jotka eivät nyt vaan ymmärrä erilaisen musiikin päälle. Mutta jos jääkiekkofani sanoo, että Leijonat ei pääse mitalipeleihin, niin ei häntä leimata urheilunvihaajaksi vaan hänen asiantuntemustaan kuunnellaan.

Nyt kun viisufanit sitten sattuivat olemaan PKN:n suhteen oikeassa, niin on helppo kaataa likasanko meidän niskaan. Negatiivisten viisufanien vika.
Jos joku sokeasti uskoo muiden puheita eikä ajattele omilla aivoillaan niin hänellä on elämässä tiedossa hankaluuksia. Joten tämä oli ehkä hyvä ja ennen kaikkea turvallinen tilaisuus oppia? Jääkiekon osalta kyllä sanoisin, että itsesuojeluvaisto puuttuu siltä, joka MM-kisojen alla sanoo kiekkofaneille, ettei Suomi pärjää :-)

Ei osaa tavis olla tuolle myyttiselle hahmolle, viisufanille, mieliksi - ensin väärin äänestetty, sitten väärin vastaanotettu ja nyt vielä likaämpäreiden kanssa riehuvat :-) Kuinkahan moni keskivertosuomalainen tietää, että mitään "viisufanien" yhteisöä on olemassakaan, saati että olisi tietoinen heidän näkemyksistään tai osaisi/viitsisi heitä jostain syytellä? Jos joku PKN:n fani sanoo, että euroviisut ovat syvältä, niin ei sitä nyt kannata haudanvakavasti ottaa. Eikä se kuvasta mitään koko kansan mielipidettä.

Tervetulojuhlasta sitten - onko se ihme, jos PKN:n fanit rakastavat PKN:ää enemmän kuin euroviisuja? :-) Bändillähän oli vankka fanikunta jo ennen viisuja, toisin kuin K-kuiskaajilla ja Softenginellä. Minusta tervetulojuhla oli hieno ele eikä siihen nyt j-liste tarvinnut viisufaneilta lupaa kysyä, pardon my French. Juhlassa oli mm. pyörätuolissa istuville vammaisille annettu kauniisti tilaa, että he varmasti pääsivät eturiviin, joten kyllä yleisössä hyvin käyttäytyviäkin kansalaisia on ollut paikalla ainakin muutama.

Täällä on kevään mittaan puhuttu myös paljon siitä, että tasa-arvon nimissä PKN:ää pitää kohdella samalla tavalla kuin muitakin. Tämän "suvaitsevaisuuden" huumassa ei ehkä aina ole osattu ajatella, että heidän lähtökohtansa eivät ole samat kuin keskivertotaviksen ja että he nyt vain eivät käyttäydy samalla tavalla kuin "muut". On vähän tullut jopa sellainen fiilis, että "vammaisuus on ok, kunhan se ei näy missään". (Johtuikohan muuten pyörätuoliluiskan puuttuminen viisulavalta myös siitä, että kaikkia haluttiin kohdella samalla tavalla?) Tämän seurauksena on sitten pahastuttu vaikkapa siitä, kun Kari Aalto sanoo kirosanan ja "euroviisut" samassa lauseessa. Ihmiset eivät tunne kehitysvammaisten käyttäytymistä eivätkä osaa asettaa tällaisia juttuja oikeisiin mittasuhteisiin.

Olen varma siitä, että PKN on saanut Wienissä viisufaneilta osakseen kannustavaa ja täysin asiallista kohtelua. Täällä kuppilassa asiat näkyvät kärjistyneinä ja vanha viidakon sanonta "paha kello kauas kuuluu" pitää paikkansa. Onhan täällä kyllä meno ollut välillä aika hurjaa. Nyt mulla ei ole enää enempää asiaa. Seommoro!
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^^Taas mä huutelen täältä väliin. Tässä on todellakin tapahtunut PR-vahinko. En oikein tiedä, olisiko moderoinnin pitänyt tapahtua kovemmalla kädellä. Välillä olen ajatellut, että olisi, mutta toisaalta kova linja olisi ollut vaikea toteuttaa ja moderoijille loputon suo. Missä menee tarkalleen asiattoman viestin raja? Kyllä ilmeisesti jotain oli poistettukin. En juuri lukenut "Väärä laulu voitti"-ketjua. Pääasiassa vastuu on mielestäni yksittäisillä kirjoittajilla. Jos tästä niitetään jotain negatiivista niin joidenkin on katsottava peiliin. Yleistykset kyllä ovat niiden tekijän vastuulla, kuten tuossa Nytin kolumnissa. Koirankuonolainen toteaa yllä hyvin, että viisufanien yksikköä ei ole olemassa.

Edit: En usko, että maininta ketjun ideasta "Väärä laulu voitti" -ketjussa olisi muuttanut tapaa, jolla ulkopuoliset lukijat katsoivat sitä.
Viimeksi muokannut JuliaS, 25 Touko 2015, 16:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
kais(t)a
VIP-emäntä
VIP-emäntä
Viestit: 17409
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 00:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kais(t)a »

Koirankuonolainen kirjoitti: Jos joku sokeasti uskoo muiden puheita eikä ajattele omilla aivoillaan niin hänellä on elämässä tiedossa hankaluuksia. Joten tämä oli ehkä hyvä ja ennen kaikkea turvallinen tilaisuus oppia? Jääkiekon osalta kyllä sanoisin, että itsesuojeluvaisto puuttuu siltä, joka MM-kisojen alla sanoo kiekkofaneille, ettei Suomi pärjää :-)
Eiköhän tämä ole ollut kaikessa hieman poikkeusvuosi, siis sekä hyvässä ja pahassa.

Valitettavan moni ottanee tosissaan lehtijutut. Kevään mittaan sain kyllästymiseen asti vastailla "Voittaako Suomi viisut?" ja "Ai miksi ei?" kysymyksiin sellaisilta ihmisiltä, jotka olivat lehdestä niin lukeneet vaan ei yhtään, edes siis Suomen, kappaletta kuulleet.

Ja kuin tuossa edellä mainitsin median luomista menestyspaineista ja odotuksista, niin tarkoitin sillä siis sitä, että PKN:lle luodut paineet olivat aivan liian suuret ja he varmasti odottivat menestyvänsä koska heille oli koko kevät hoettu "Jee, te voitatte". Ei minua suuremmin liikuta, jos Pihtiputaan mummon serkun päivä menee pilalle sen takia, että Suomi ei voittanutkaan. Mutta se reaktio, mikä PKN:lla oli karsiutumisen jälkeen, oli sydäntä särkevää jokaisen sen nähneen mielestä varmasti riippumatta siitä, mitä mieltä kappaleesta on.

Viisukuppilan, kuten ihan minkä tahansa foorumin ongelma on se, että ne eniten äänessä olevat nousevat aina enemmän esille, hyvässä ja pahassa, puolin ja toisin. Tosin jokaisen millään ällillä ajattelevan toimittajan, joka tätäkin foorumia lukee, tulisi ymmärtää miten vaarallista ja typerää sellainen yksinkertainen yleistäminen on. En minä ainakaan leimaa kaikkia PKN-faneja viisuvihaajiksi vaikka "viisut on p****aa" kommentit kirpaisevatkin. Se olisi luultavasti juuri samanlainen loputun suo kun tämän Kippolan moderointi välillä. :mrgreen: Mutta siis kaiken kaikkiaan luulisin ,että viisufani kuin viisufani (joita on moneksi) on kritiikkiin tottunut eikä se maailman vakavin, vaikkakin harmittava, asia ole.
Послушай - у сердца голос мой.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

JuliaS kirjoitti:Edit: En usko, että maininta ketjun ideasta "Väärä laulu voitti" -ketjussa olisi muuttanut tapaa, jolla ulkopuoliset lukijat katsoivat sitä.
Luulen, että se olisi voinut auttaa aika paljonkin. Nyt tilanne oli se, että täällä oli ylläpidon perustama ketju pelkästään PKN:n haukkumista varten, minkä on täytynyt näyttää ulkopuolisin silmin hämmentävältä, kun konsepti ja historia sen takana ei ole tuttu.

Vaihtoehto, ettei ketjua lainkaan perustettaisi, ei ollut pöydällä. Ihmisillä olisi ollut sama tarve purkaa tunteitaan valinnasta joka tapauksessa. Tarve olisi silloin purkautunut tähän pääketjuun, jossa olisi ollut täysi rähinä päällä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Tietänet mistä puhut.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Albin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2103
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 21:21

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Albin »

PKN:n voitti.
Keskustelu mitä täällä käydään on askel ymmärrykseen erilaisuutta kohtaan, olen varma että myös Suomi voitti.

En pitänyt PKN:n kappaleesta UMK:ssa, mutta muut ESC viisukappaleet kuunneltua minulle avautui aitous ja rehellisyys tästä kappaleesta. Ollaan mitä ollaan ja olkaa myös te ... Hyvä pojat.. olen ylpeä teistä :peukku:

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Minua ei oikeastaan häirinnyt niinkään se lehdistön lietsoma voitto-hehkutus, vaan ennemminkin pintapuolinen ja asiantuntematon kirjoittelu yleensäkin Euroviisuista. Monesti piti vain pyöritellä päätään ja ihmetellä miten kaikenlaista soopaa päästetään ilmoille. Aina ei oltu vaivauduttu selvittämään faktoja, keskityttiin johonkin merkityksettömään pikku yksityiskohtaan jne. Vuosia Euroviisuja seuranneena, sellainen pintapuolinen höpöttely ärsyttää.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja murka »

Edwina kirjoitti:Minua ei oikeastaan häirinnyt niinkään se lehdistön lietsoma voitto-hehkutus, vaan ennemminkin pintapuolinen ja asiantuntematon kirjoittelu yleensäkin Euroviisuista. Monesti piti vain pyöritellä päätään ja ihmetellä miten kaikenlaista soopaa päästetään ilmoille. Aina ei oltu vaivauduttu selvittämään faktoja, keskityttiin johonkin merkityksettömään pikku yksityiskohtaan jne. Vuosia Euroviisuja seuranneena, sellainen pintapuolinen höpöttely ärsyttää.
Joka vuosihan Suomi voittaa ennakkoartikkelien mukaan Euroviisut, missikisat, jääkiekkokisat, mitaleita urheilusta etc.

Viisukuppilalaisten kannattaisi tehdä vaikkapa etusivulla selväksi että viisufaneja on yhtä monenlaisia kuin artistejakin.

Avatar
kais(t)a
VIP-emäntä
VIP-emäntä
Viestit: 17409
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 00:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kais(t)a »

murka kirjoitti:
Edwina kirjoitti:Minua ei oikeastaan häirinnyt niinkään se lehdistön lietsoma voitto-hehkutus, vaan ennemminkin pintapuolinen ja asiantuntematon kirjoittelu yleensäkin Euroviisuista. Monesti piti vain pyöritellä päätään ja ihmetellä miten kaikenlaista soopaa päästetään ilmoille. Aina ei oltu vaivauduttu selvittämään faktoja, keskityttiin johonkin merkityksettömään pikku yksityiskohtaan jne. Vuosia Euroviisuja seuranneena, sellainen pintapuolinen höpöttely ärsyttää.
Joka vuosihan Suomi voittaa ennakkoartikkelien mukaan Euroviisut, missikisat, jääkiekkokisat, mitaleita urheilusta etc.

Viisukuppilalaisten kannattaisi tehdä vaikkapa etusivulla selväksi että viisufaneja on yhtä monenlaisia kuin artistejakin.
Ei se kai asiaa vuosia (tai vuosikymmeniä) seuranneita häiritsekään. Tänä vuonna minusta olisi vaan kaikkien pitänyt miettiä sitä artistienkin kannalta. Mutta kyllä hekin tästä varmasti pääsevät yli, en epäile sitäkään.

Suomessa faniasioista enemmän vastaava Euroviisuklubi julkaisi faniaiheeseen liittyvän kirjoituksen viisuviikolla. Siinä hyvä vastine kaikille diipadaapailijoille.
http://euroviisuklubi.fi/index.php?opti ... &Itemid=49
Послушай - у сердца голос мой.

Vendi8
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 892
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 13:30
Paikkakunta: Vieremä

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Vendi8 »

Harva Suomen edustaja on kerännyt niin paljon huomiota kuin mitä nyt Pertti Kurikan Nimipäivät herätti. Todella sympaattinen yhtye, jossa on aitoja ihmisiä. Hienoa, että kehitysvammaisuus ei ole este, vaan mahdollisuuksia on aina.

Se ei kuitenkaan riittänyt finaalipaikkaan. Karsiutuminen ei sinänsä tullut yllätyksenä. Harmittaa nyt toki, että pelkillä yleisöäänillä olisi juuri 10. mennyt finaaliin. Ja Virohan olisi jopa 12 pistettä antanut(sympaattista oli, että Viron delagaatio otti Suomen lipun mukaan myöskin semifinaalin jälkeen). Mutta raati ei arvostanut. Miksi? Pitivät varmaankin kappaletta todella huonona. Kyllä myös esiintymistä olisi pitänyt arvostaa. Karihan tykitti laulaa täysillä hyvällä asenteella. Punk toki musiikkityylinä oli ehkä semmoinen, jota ei sitten osattu arvostaa.

Ehkä Satin Circus olisi pärjännyt paremmin, ehkä Opera Skaala olisi pärjännyt paremmin(olisi kylläkin ehkä ollut floppaava fanisuosikki). Mutta luulen, että ensi vuonna Suomi taas nähdään finaalissa.

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

No siis, mähän olen osallistunut elämäni aikana vaikka mihin perä-vihtulan iskelmätähti -skaboihin vetämällä rehellistä rittipunkkia. Poikkeuksetta tuomareiden palaute on aina ollut sitä samaa "sä oot omassa lajityypissäs aivan ilmiömäinen, ja muutenki by far illan vakuuttavin ja valovoimaisin esiintyjä, MUTTA kun me nyt kuitenkin haetaan vähän erityylistä settiä...". Ni onko se nyt ihme, että euroviisuissa on sama meininki :heh:

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Pitää vielä heittää suuret kiitokset ylläpitäjille ja uutistiimille suuresta työstään! :hei:
Like a monument to all the time we spent

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Edwina »

JuliaS kirjoitti:Pitää vielä heittää suuret kiitokset ylläpitäjille ja uutistiimille suuresta työstään! :hei:
Näin on. Kiitokset täältäkin! :kiitos:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Anssi Kelan versio Big Bangissä Aina mun pitäästä oli oikein nätti ja Kelageneraattorin parhaita :uujee:

http://www.nelonen.fi/ohjelmat/big-bang ... een-uskoon
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
kalonike
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 581
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 16:40

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kalonike »

^herkempää Aina mun pitäätä :)

Olavi Uusivirran Aina mun pitää -vedossa on yritystä


Biisi näköjään vain edelleen innoittaa ihmisiä…

Hitsariversio:


80's Italo Disco -versio:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1gy38IN ... e=youtu.be[/youtube]

...ukulele-versio:


...ja muita covereitahan on netti pullollaan.

Avatar
atzhki
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 471
Liittynyt: 13 Touko 2007, 04:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja atzhki »

Tässä minun vihon viieinen kirjoitus PKN liittyen.

Helmikuu 2015 oli minulle kauhein suomen karsinta ikinä. Olin ihan paskana kun PKN voitti ja tiesin silloin jo että finaalipaikkaa ei tule ja viisumenestys jää myös huonoksi semifinaalissa. Päätettiin oman viisu matka porukan kanssa ottamatta yhtään suomen lippua mukaan kisoihin ja emme myöskään hurranneet biisillemme areenalla. Meidän mielestä biisi oli vaan niin riman alitus,P***a & melusaastetta korville että en voi tuollaiselle biisille hurrata millään tavalla.

Toivottavasti YLE & UMK tuotanto oppii nyt virheistään ja ensi vuonna UMK ssa on hyvää musiikkia. Tämän vuoden EDM pläjäykset oli myöskin todella huono laatuisia. Biisit tehty varmaan koti koneella jollain musiikin teko ohjelmalla ja laulajatkin oli jotain 16v ja eivät edet osanneet laulaa livenä oikein.

KIITOS KAIKILLE MIELENKIINTOISESTA VIISU VUODESTA 2015!!!

NEXT PLEASE!!!!
Viimeksi muokannut atzhki, 01 Kesä 2015, 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Mielipiteesi on rekisteröity. lol

Avatar
kais(t)a
VIP-emäntä
VIP-emäntä
Viestit: 17409
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 00:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja kais(t)a »

Mielipiteet ovat aina sallittuja, mutta mitä jos käyttäjät suodattaisivat itse edes kirosanansa pois viesteistään, jotta Kuppilaa on kiva lukea kauden jälkeenkin? Kiitos /ve
- Sopiva ja epäsopiva kirjoittaminen: Kirjoita selvää ja siistiä yleiskieltä. Epäsiisti kirjoitus (ns. teinix!!!-kieli), saman tekstin jatkuva toistaminen (ns. floodaus) sekä pelkästään ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoittaminen on kiellettyä. Käytä muotoiluja kuten alleviivausta, kursivointia tai lihavointia korostaaksesi haluamasi sanoja viestissäsi. Kiroilu on rumaa ja usein turhaa, joten vältä sitä kaikilla kielillä. Piste, tähti tai viiva kirosanassa ei tee siitä epäkirosanaa.
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/tekni ... c2015.html
Послушай - у сердца голос мой.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kiitos PKN:lle. Historiaa tehtiin ja mielipiteitä jaettiin niin kuin punkin pitääkin. Yhtye hoiti tehtävänsä hyvin ja ansaitsi paluujuhlansa, vaikka arvioni biisistä on järkkymätön.
ta1ja kirjoitti:Se mitä olen itse tässä pohtinut on, että miksi tämä aiheutti niin voimakkaita antipatioita. Luulisin että aika monena vuonna Suomella ollut edustaja, jota moni ei ole voinut sietää.
Pohdittu on barrikadin tälläkin puolella. Vuonna 1992 ei ollut nettipalstoja eikä painavia haastajia yammailulle. Nykyään epäviisut, antiviisut, protestiviisut ym. ärsyttävät luonnostaan monia viisufaneja. Osa kääntyy vähitellen kannattajiksi, kun oma edustaja on esillä ja tulee tutuksi. Osa ei käänny. Netissä valonheittimet suunnataan aina vastapuolen vähiten järkeviin argumentteihin ja keskustelu kärjistyy.

PKN oli hyvä edustaja niille, jotka pitävät viisuja muoviroskana. Niin oli Lordikin, mutta samalla HRH oli niin täydellinen euroviisu, että se yhdisti viisuväen ja tavikset. Viisusta pitäminen riippuu aina myös siitä, miten se nähdään suhteessa toisiin viisuihin. Yksille Aina mun pitää oli raikas vaihtoehto sovinnaisuuden keskellä, toisille rasittava protestiviisu tai jopa politikointia. Tulkinta riippuu siitä, mitä kukin täällä odottaa kilpailulta ja mihin haluaisi sen kehittyvän.

Koen usein olevani oppositiossa jo viisukuplan sisällä. Nyt kirottiin balladien paljoutta, vaikka minusta se oli pelkkä oire. Balladit voivat olla hyviä tai latteita ja poppikset samoin. Ongelma on riskittömyys, jota nykyiset säännöt ja ruotsalaisten ylivalta vahvistavat. Kun lisäksi ulkoa tulee kommenttia, että kaikki viisut ovat roskaa ja tässä sille vaihtoehto, en yleensä riemastu. PKN tuntui antavan sopivan pohjan juuri näille puheille. Lordi ja PKN eivät itse halveksineet viisuja, siitä molemmille kunnia.

Puolalla oli oma näkemys Building bridges -teemasta. Miten Suomi reagoi? Ollaanko yhteisellä asialla, puhutaanko viisuja suuremmista arvoista? Eihän toki. Meille oli selvää, että PKN on musiikin riemuvoitto ja Puolan balladi unettavan tylsä. Tässä pelissä asetuin tietysti Puolan ja yleisemmin balladien puolelle. Monika Kuszyńska kilpaili pääsystä finaaliin, ei viisuvoitosta, ja onnistui. Punkbändille on komeampaa jäädä jumboksi kuin taistella finaalin jämäpisteistä, joten Suomikin onnistui tavallaan.
Creeperqueen kirjoitti:Täällä palstalla on ollut paljon PKN inhoa ilmassa, mutta muistakaamme myös ne kaikki muut omalaatuiset esiintyjät, jotka ovat kärsineet juryjen mielivaltaisista päätöksistä.
Muistetaan. Ei ole mukavaa, että raadit voivat pudottaa yleisön suosikkeja rajattomasti. Suomelle tämä oli pieni vahinko, mutta Italialta vietiin selvä voitto.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1351
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

En muista onko tätä täällä vielä mainittu, mutta mielestäni Suomella olisi myös hyvät mahdollisuudet Barbara Dex-palkinnon voittoon! :joojoo:
Toisaalta pukeutuminen sopii kappaleen ja esitykseen tyyliin, mutta en tiedä kuinka paljon viisufanit sitä arvostavat.
Aina mun pitää käydä suihkussa

Avatar
sommar14
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Kesä 2014, 20:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja sommar14 »

Onneksi näin Kovasikajuttu-elokuvan vasta eilen enkä ennen euroviisuja, muuten PKN:n putoaminen finaalista olisi ollut minulle liian kova pala nieltäväksi... Elokuvan perusteella voin vain kuvitella, miten rankka paikka finaalista putoaminen on ollut bändille itselleen - herkkiä poikia ovat ja tunteet helposti pinnassa. Toivottavasti he ovat selvinneet pettymyksestä mahdollisimman hyvin kannustavien ihmisten tuella. :peukku: Innolla odottelen jatko-osaa Kovasikajutulle. Eikös sellainen ole jo tekeilläkin?

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

capsLOCK kirjoitti:En muista onko tätä täällä vielä mainittu, mutta mielestäni Suomella olisi myös hyvät mahdollisuudet Barbara Dex-palkinnon voittoon! :joojoo:
Toisaalta pukeutuminen sopii kappaleen ja esitykseen tyyliin, mutta en tiedä kuinka paljon viisufanit sitä arvostavat.
Viisufanit ovat tunnetusti huumorintajuttomia, joten mahdollisuudet ovat olemassa. Tulihan Lordikin kakkoseksi tms.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

capsLOCK kirjoitti:En muista onko tätä täällä vielä mainittu, mutta mielestäni Suomella olisi myös hyvät mahdollisuudet Barbara Dex-palkinnon voittoon! :joojoo:
Toisaalta pukeutuminen sopii kappaleen ja esitykseen tyyliin, mutta en tiedä kuinka paljon viisufanit sitä arvostavat.
^
:heh: Ei kai viisufanitkaan nyt sentään niin tyylitajuttomia ja makuvajeisia voi olla? - PKNhän oli ihan tyylinmukainen biisiinsä. Eikö DEXissä ole kyse mauttomuudesta/tyylitajuttomuudesta? Eikä PKN:llä ollut edes mitään Lordin splatter tyyppistä liioitteluilla ja muattomuuksilla pelaamista. Ei kai nyt kukaan kehitysvammaisuutta sellaiseksi lähde lukemaan ...
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää

Viesti Kirjoittaja Margot »

Eikö Verkakin voittanut Barbara Dex Awardin? Osa porukasta ei selkeästi ymmärrä palkinnon ideaa ollenkaan.
What color is your life?

Lukittu