Väärä laulu voitti!

Euroviisut 2016 Tukholmassa
Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja sziget »

Eldar kirjoitti:En ymmärrä ajatteluasi, miten pystyt vääntämään asiat päälaelleen? Ei todellakaan myönnetä rodun perusteella, mutta miten rinnastat Sandhjan pakolaisiin, vaikka hänen taustaansa se pakolaisuus ei kuulu?
Monikulttuurisuus kuuluu. Suomalais-guyanalainen Sandhja ja ansioistaan palkitut maahanmuuttajat ovat myönteisiä esimerkkejä monikulttuurisuudesta. Rinnastaminen ei ole samaistamista vaan vertaamista.
Eldar kirjoitti:Jos teet sen taustan perusteella, se on minusta rodullistamista ja rasismia.
Äidin guyanalaisuus ei ole rotu vaan kansallisuus. Aiheeton rasismista syyttäminen on yhtä sivistynyttä kuin toisen haukkuminen läskiksi, idiootiksi tai sontaläjäksi. Ole hyvä ja lopeta se heti.
Eldar kirjoitti:Kannattaa miettiä argumentteja tarkemmin
Kiitos, lue itse toisten viestit tarkemmin ennen kuin leimaat rasisteiksi ihmisiä, joita et tunne. Viestini eivät anna syytöksellesi mitään perusteita.
ta1ja kirjoitti:Rinnastus ei toimi, koska Sandhja ei ole pakolainen.
Rinnastus ei edellytä, että hän olisi pakolainen. "Puhuu kuin Ruuneperi" ei tarkoita, että puhuja olisi Suomen kansallisrunoilija, vaan että heillä on jokin yhdistävä piirre.
ta1ja kirjoitti:Se, että vastustaa pakolaisuuden tai turvapaikanhakijuuden sitomista etniseen ulkonäköön ei tarkoita että pitäisi pakolaista tai monikulttuuriset juuret omaavaa henkilöä toisilleen loukkaavana, vaan siitä, että ne eivät ole sidoksissa toisiinsa, ja niiden sitominen toisiinsa on rodullistamista, kuten Eldar huomautti.
Toistan: en ole sanonut sanaakaan kenenkään ulkonäöstä. Ihmisen syntymäpaikkaa tai vanhempien kotimaata ei voi päätellä ulkonäöstä. Ole ystävällinen ja lopeta sinäkin nuo rotupuheet heti.

Edit: quote-virhe korjattu.
Viimeksi muokannut sziget, 09 Maalis 2016, 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Asiahan ei mulle kuulu, mutta toi rasismisyytösten heittely kaikkialla alkaa lähentyä jo jonkinlaista noitavainoa, kun se kerran käynnistyy, se alkaa vahvistaa itseään, ja jotkut alkaa näkee noitia joka puolella.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ rasimisyytöksiä ei tässäkään ole heitetty, vaan nostettu aihe aiheesta keskusteluun.

Sandhja ei ole pakolainen, Sandhjalla ei ole mitään tekemistä pakolaisuuden kanssa ja rinnastus tapahtui vain etnisyyteen liittyvistä syistä. Vastustan asiaa, koskaa vastaavaa etnisesti valikoivaa rinnastamista tapahtuu kokoajan, ja sillä vahvistetaan ja luodaan vangitsevia stereotypioita.

Yleisellä tasolla sanoisin, että rasismista ei puhuta jollei siihen ole aihetta. Puhumatta jättäminen olisi vakava vääryys ihmisoikeuksia kohtaan, vaikka tietenkin mukavaa niille, jotka haluaisivat tehdä rasistisesta ajattelusta hyväksytyn tai vaikka vain unohtavat että rasistinen ajattelu on vakava vääryys tai mikä ylipäänsä on rasistista ajattelua. Ja tämä oli vastaus vain ja ainoastaan noitavainouhriutumista koskevaan kommenttiin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sziget kirjoitti: "Puhuu kuin Ruuneperi" ei tarkoita, että puhuja olisi Suomen kansallisrunoilija, vaan että heillä on jokin yhdistävä piirre.
Aivan. Ja mikä oli Suomessa syntyneen ja kasvaneen, suomalaisen, Espoon lähiötytön pakolaisuuteen yhdistävä piirre?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Andzak
Puuteroi nenää
Puuteroi nenää
Viestit: 636
Liittynyt: 12 Tammi 2016, 13:31
Paikkakunta: Turku

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja Andzak »

Hassua, että tästä asiasta on väännetty täällä näin paljon, vaikka asia on päivän selvä. Sandhja ei ole pakolainen eikä myöskään maahanmuuttaja vaan on syntynyt Helsingissä/Espoossa. Hän on suomalainen ja Suomen kansalainen, mutta hänellä on guyanalais-intialaisia juuria. Hän puhuu myös äidinkielenään suomea, eikä vaikuta missään päin Guyanaa tai Intiaa eikä sen kummemmin korosta juuriaan vaan hän on suomalainen, jolla on suomalainen sukunimi. Hän on asunut lapsuutensa Suomessa ja hänellä ei ole vastaavaa sidettä todennäköisesti mihinkään muuhun maahan. Miten hänestä voi siis puhua maahanmuuttajana tai pakolaisena, kun kumpikaan käsite ei täsmää häneen? Sitä en tiedä mitä muita kieliä hän puhuu. Mutta jos halutaan verrata niin esimerkiksi Helly Luv tuo selkeästi esille kurditaustansa, puhuu ja laulaa kurdiksi, esiintyy kurdinkielisessä mediassa eikä hän ole syntynyt Suomessa vaan Iranissa, on pakolainen, joka asui Lahdessa lapsuutensa. Helly Luv on kurdi, jolla on suomalaistausta. Suomalaisuutta ei määritellä ihmisen etnisyyden, maahanmuuttaja tai pakolaisstatuksen perusteella ja jokainen ihminen ensisijaisesti itse määrittelee sen, mitä on ja siksi tämä keskustelu on kiusallinen.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja sziget »

akfan33_ZZ kirjoitti:Asiahan ei mulle kuulu, mutta toi rasismisyytösten heittely kaikkialla alkaa lähentyä jo jonkinlaista noitavainoa, kun se kerran käynnistyy, se alkaa vahvistaa itseään, ja jotkut alkaa näkee noitia joka puolella.
Noin se menee. Perättömät rasismisyytökset ovat ihan samaa törkyä kuin rasistinen kiihkoilu.
Andzak kirjoitti:Hän on asunut lapsuutensa Suomessa ja hänellä ei ole vastaavaa sidettä todennäköisesti mihinkään muuhun maahan. Miten hänestä voi siis puhua maahanmuuttajana tai pakolaisena, kun kumpikaan käsite ei täsmää häneen?
Sandhjasta ei ole puhuttu maahanmuuttajana eikä pakolaisena. Olen puhunut hänestä suomalaisena, jolla on monikulttuuriset juuret, aivan kuten itsekin juuri teit. Vertaus perustui ansioihin: UMK-voittajan ansiot ovat musiikillisia, Vuoden pakolaisnainen -palkinnon perustelut vaihtelevat.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja sziget »

ta1ja kirjoitti:^ rasimisyytöksiä ei tässäkään ole heitetty, vaan nostettu aihe aiheesta keskusteluun.
Eldar ja sinä syytitte minua rasismista ja "rodullistamisesta", lainaukset yllä. Olet myös toistuvasti väittänyt, että Sandhjaa luokitellaan "etnisen ulkonäön" mukaan, vaikka tässä ketjussa olit ainoa, joka niin teki. Oman pointtini kannalta ulkonäkö oli täysin epäolennainen. Huomautin tästä jo kahdesti.
ta1ja kirjoitti:Sandhja ei ole pakolainen, Sandhjalla ei ole mitään tekemistä pakolaisuuden kanssa ja rinnastus tapahtui vain etnisyyteen liittyvistä syistä.
Se oli myönteinen rinnastus, jonka sinä yrität vääntää rasismiksi ja stereotypioiksi. Kulttuuritaustastaan hän on itse kertonut haastatteluissa.
ta1ja kirjoitti:Ja mikä oli Suomessa syntyneen ja kasvaneen, suomalaisen, Espoon lähiötytön pakolaisuuteen yhdistävä piirre?
Vastasin jo: monikulttuurisuus. Se taas ei ole minulle hyvä eikä paha vaan neutraali asia. Se tarkoittaa, että yhä useammat suomalaiset tai heidän vanhempansa ovat lähtöisin muualta maailmasta. Jotkut puhuvat ongelmista ja suhtautuvat varsinkin humanitaariseen maahanmuuttoon kielteisesti, toiset näkevät monikulttuurisuuden enempi myönteisessä valossa. Sandhja on yksi myönteinen esimerkki. Vuoden pakolaisnaiset samoin.

Palkintovertaus oli tässä vain arvostuksen osoitus. Yhtä palkituista olen kannattanut jo muutamissa vaaleissa ja vilkaissut satunnaisesti hänen blogiaan, jonka kommenttiosio oli täynnä poliittisen äärilaidan palautetta. Sitä lyttäämistä ja nälvintää lukiessa ketutuskerroin nousi aika tappiin, vaikka monelle poliitikolle vastaava ja vielä pahempikin roskaposti on kai nykyään arkipäivää. :niinpa:

Yhtä inhottavaa on rasisti-, fasisti- ja natsileimojen jakaminen ihmisille olemattomin perustein. Kun julistautuu ihmisoikeuksien puolustajaksi, saa muka vapaasti solvata ketä haluaa. Ei saa, eikä siinä ole mitään sankarillista, vaikka solvausten esittäjä kuvittelisi olevansa itse Jeesus Kristus. Osalla maahanmuuttokriitikoista ei ole lainkaan rasistisia motiiveja, osalla on, ja loppu on pelkkää arvailua.

Tuliko tämä nyt selväksi? Jos haluat puhua etnisestä ulkonäöstä ja roduista, älä sekoita minua asiaan. Yhtään rasismisyytöstä en halua enää kuulla.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja Rousku »

(Alan toivoa, että Mikael Saari olisi voittanut, ihan vain siksi, ettei tarvitsisi lukea kaikkea Mikael-fanien rutinaa ja Sandhjaan kohdistuvaa lyttäystä. Tämä kommentti ei liity edellä käytyyn keskusteluun.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sziget kirjoitti:Eldar ja sinä syytitte minua rasismista ja "rodullistamisesta", lainaukset yllä.
Onko rasismia koskeva keskustelu mielestäsi tabu?

Lainaukset yllä, joihin viittaat, koskevat toisen nimerkin minuun ja Eldariin kohdistamia syytöksiä. En kuitenkaan ole syyttänyt sinua rasisimista, olen huomauttanut, että etnisin perustein tapahtunut Sandhjan esille poimiminen sisältää rasistisen ajattelun läsnäolon mahdollisuuden ja on rodullistamista, Eladarin määrittelyä lainaten. Keskustelu rasimista pyritään tällä hetkellä vaientämaan täysin sekoittamalla yleinen taso yksityiseen, väittämällä, että rasistisista rakenteista keskustelu, koskivatpa ne sitten ajattelua tai käytäntöjä yleisellä tasolla, on syytös henkilöä kohtaan ja solvaamista. Näin asianlaita ei ole.

Jotta rasismia pystyttäisiin vastustamaan, siitä on voitava kuitenkin keskustella, jatkuvasti. Se ei ole asiatonta, eikä perusteetonta mustamaalaamista, vaan kulttuuristen käytäntöjen ja ajatusmallien kriittistä tarkastelua. Sanoin ensimmäisessä viestissäni tätä asiaa koskien, ennenkuin sinä keskusteluun liityit, että Sandhajan esillenostaminen nykyiseen maahanmuuttokeskusteluun liittyvänä esimerkkinä sisältää rasistisen ajattelumallin mahdollisuuden oli kyse sitten negatiivisesta suhtautumisesta, epäreilun poiliittisen agendan epäilystä (yle kannattaa koska haluaa mamuttaa) tai positiivisesta modulaattorien toimesta tapahtuneesta esiinnostamisesta (positiivinen monikulttuurinen esimerkki).

Sandhja ei ole maahanmuuttaja vaan suomalainen. Hän ei ole myöskään monikulttuurin edustaja yhtään sen enempää kuin itse haluaa. Sandhja on toki tuonut juurensa esiin, mutta todennut haastatteluissa olevansa suomalainen, "pesunkestävä espoolaistyttö" . Kuten itse toteat: yhä useammat suomalaiset tai heidän vanhempansa ovat lähtöisin muualta maailmasta. Se tarkoittaa myös, että jokaisella on oikeus liittäää tai olla liittämättä itseään millään lailla nykyiseen maahanmuuttokeskusteluun. Esille poimimiseen muidenkaan taholta ei ole yhtään enempää perusteita kuin naapurin Matin tai Maijan kohdalla. Meillä kaikilla on erilaisia taustoja, juuria ja sukuja, jotka ovat osa identiteettiämme vain siinä määrin kuin itse koemme tarpeelliseksi. Kaikki nämä taustat ovat osa suomalaisuuttamme.

Myös positiivisena esimerkkinä käyttäminen nimittäin on etnisin perustein tapahtuvaa jaottelua. Sanoit aiemmin:
sziget kirjoitti:Ja miksei Koop Arponen olisi myönteinen esimerkki, ei kielteinen ainakaan? Ero on vain siinä, että maahanmuuttokriittisten mielestä Eurooppaan kohdistuu uhka, lähinnä tietysti islamilaisista maista eikä Guyanasta. Mutta jos uhkakuville haetaan vastapainoa, Sandhja on hyödyllisempi kuin kokonaan eurooppalainen Koop.
Minä kysyn edelleen: miksi guyanalaisjuuria omaava suomalainen, Suomessa kasvanut Sandhja olisi hyödyllisempi esimerkki islamia koskevia uhkakuvia vastaan kuin ulkomailla varttunut suomalaistaustainen maahanmuuttaja Koop? Mikä pesunkestävän espoolaistytön guyanalaisissa juurissa on sellaista, että se jotenkin auttaisi vastaesimerkkinä islamia koskeville uhkakuville?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja sziget »

ta1ja kirjoitti:Onko rasismia koskeva keskustelu mielestäsi tabu?
Perättömät syytökset eivät ole "rasismia koskevaa keskustelua".
ta1ja kirjoitti:En kuitenkaan ole syyttänyt sinua rasisimista, olen huomauttanut, että etnisin perustein tapahtunut Sandhjan esille poimiminen sisältää rasistisen ajattelun läsnäolon mahdollisuuden ja on rodullistamista, Eladarin määrittelyä lainaten.
Siis syytit minua rodullistamisesta eli rasismista. Tarkka lainaus:
ta1ja kirjoitti:Se, että vastustaa pakolaisuuden tai turvapaikanhakijuuden sitomista etniseen ulkonäköön ei tarkoita että pitäisi pakolaista tai monikulttuuriset juuret omaavaa henkilöä toisilleen loukkaavana, vaan siitä, että ne eivät ole sidoksissa toisiinsa, ja niiden sitominen toisiinsa on rodullistamista, kuten Eldar huomautti.
1) En ole sanonut sanaakaan kenenkään ulkonäöstä.
2) Esittämäni vertaus ei ollut rasistinen. Puhuin kunnioittavasti. Esimerkki liittyi olennaisesti tämän ketjun aiheeseen ja edeltävään keskusteluun.
3) Toisten foorumilaisten leimaaminen rasisteiksi, natseiksi, nimbyiksi tms. ei kuulu euroviisukeskusteluun lainkaan. Pyysin sinua lopettamaan rotupuheet ja solvaamisen, mutta olet jatkanut samalla linjalla.
ta1ja kirjoitti:Jotta rasismia pystyttäisiin vastustamaan, siitä on voitava kuitenkin keskustella, jatkuvasti.
Et voi syyttää minua rasismista henkilökohtaisella tasolla ja sitten paeta turvaan yleiselle tasolle. Olet vastuussa sanoistasi.
ta1ja kirjoitti:jokaisella on oikeus liittäää tai olla liittämättä itseään millään lailla nykyiseen maahanmuuttokeskusteluun.
Tämä ei ole maahanmuutto- vaan UMK-keskustelu. Ihminen ei voi itse määritellä, missä keskustelussa hänet saa mainita. Voin puhua Jari Litmasesta elokuvakeskustelussa tai Aki Kaurismäestä jalkapallokeskustelussa harkintani mukaan. Ei siis tarvitse kysyä Akilta, saako hänet mainita Litin yhteydessä, vaikkei hän olekaan jalkapalloilija. Ratkaisevaa on juurikin sisältö: puhutaanko kunnioittavasti vai halventavasti, asiallisesti vai leimaten.
ta1ja kirjoitti:Myös positiivisena esimerkkinä käyttäminen nimittäin on etnisin perustein tapahtuvaa jaottelua.
Ihanko totta? Monilla Suomen urheilutähdillä on nykyään monikulttuurinen tausta: Roman Eremenko (Venäjä), Shawn Huff (USA), Edis Tatli (Kosovo). Jos joku nostaa heidät esiin ja sanoo hieno juttu, sinulla on mielestäsi oikeus leimata puhuja rasistiksi?

Ennakko- ja jälkispekulointi ovat osa euroviisukeskustelua. Sandhjan tausta on yksi ulkomusiikillinen asia muiden joukossa samoin kuin Saara Aallon kaapista tulo, Mikael Saareen liitetty mieskarkkiteema tai Einin ikä. Näiden vaikutusta äänestäjiin ei kukaan tiedä, mutta asioita pitää saada pohtia ilman leimatuksi tulemisen pelkoa. Viime vuonna myrkytit PKN-ketjun nimby- ja natsikortteja heiluttamalla, vaikka toki puhuit samassa ketjussa myös asiaa. Antaisin sen olla, mutta tuulesta temmattuja rasismisyytöksiä minun ei tarvitse sinulta sietää eikä mielestäni kenenkään muunkaan. Koop-esimerkkiisi olen jo vastannut.

Toistan kehotukseni: jos haluat puhua rotukysymyksistä, älä sekoita minua asiaan. Meillä ei ole enää mitään keskusteltavaa, koska syytit minua rasismista etkä ole perunut puheitasi.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

toetteroe
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Maalis 2016, 23:00

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja toetteroe »

Huvittava ketju, tokkopa tuo nyt niin väärä laulu voi olla, että viisufanit ennemmin jättäisivät koko edustajan lähettämättä. :draamaa:
Tai mistäs minä tiedän. Itse olisin lähettänyt vaikka kaikki, harmitti niiden puolesta ketkä ei päässy ja olisivat niin kovasti halunneet.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sziget kirjoitti:3) Toisten foorumilaisten leimaaminen rasisteiksi, natseiksi, nimbyiksi tms. ei kuulu euroviisukeskusteluun lainkaan. Pyysin sinua lopettamaan rotupuheet ja solvaamisen, mutta olet jatkanut samalla linjalla.
Minä en nimittänyt, enkä leimannut sinua, tai ketään muuta foorumilaista rasistiksi yhtään missään. Olen puhunut rasistisen ajattelun mahdollisuudesta ja rodullistamisesta ajattelun rakenteena, puheen yleisellä tasolla, tavalla joka voi koskea myös itseäni ja omaa tapaani ajatella. En ole myöskään sekoittanut sinua keskusteluun vaan sinä itse liitit itsesi siihen mukaan sen jälkeen kun se oli alkanut. Nimimerkkiini kohdistuvat väitteet ovat henkilökohtaisuuksia ja vievät keskustelun henkilökohtaisuuuksiin.
sziget kirjoitti:Viime vuonna myrkytit PKN-ketjun nimby- ja natsikortteja heiluttamalla.
Sinun tulkintaasi perustuva, suoraan nimimerkkiin iskevä, mustamaalaava henkilökohtainen syytös.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja sziget »

^ OK. Keskustelun alkupuoli oli asiallinen. Rasismisyytösten tasolle mentiin Eldarin kahdessa viestissä, joita sitten myötäilit, tästä en peräänny. PKN-heitto oli turha, pahoittelen sitä. Kokonaisuutena PKN-keskustelu ja panoksesi siinä oli mielestäni hyödyllinen.

Sandhjan viisu on lähes unohtunut. Toivottavasti niin ei käy Tukholmassa. Loppu voi olla OT:ta, mutta ei kai tätä muutenkaan kukaan enää lue:

Diasporakeskustelussa 2007 jotkut tulkitsivat, että olisin syyttänyt heitä epäsuorasti rasismista. Kommentoin tätä hiljattain 50/50-ketjussa. Tarkoitus ei ollut syytellä, mutta virhe oli minun, kun sellainen väärinkäsitys pääsi syntymään. Olin naiivi humanisti ja tietämätön siitä, kuinka ongelmallista R-sanan lepsu käyttö voi olla. Kuppilaa suuremmassa maailmassa se voi aiheuttaa todellista vahinkoakin.

Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä 2/2016 oli juttu someraivosta, yhtenä esimerkkinä Justine Saccon tapaus. Matkalla New Yorkista Kapkaupunkiin Sacco lähetti tviitin, jonka toiset Twitterin käyttäjät leimasivat rasistiseksi. Syytösten takia hän menetti työpaikkansa, ja hotellissa henkilökunta uhkasi mennä lakkoon, jos tuo "rasisti" tulee tänne. Sacco ei ollut rasisti eikä hänen tviittinsä ollut rasistinen vaan ironinen, mutta ketä kiinnosti.

Viisuyhteisö voisi miettiä, olisiko äskeisestä Xavier Naidoo -episodista mitään opittavaa. Saksan viisukarsinta oli viihdyttävä ja Barbara Schöneberger erinomainen juontaja, mutta Naidoo oli jo sisäisellä valinnalla nimetty Saksan edustajaksi, kunnes valinta kotiyleisön parjauskampanjan seurauksena peruttiin. Halutaanko lisää samanlaista viisudraamaa, vai pitäisikö joidenkuiden katsoa peiliin?
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^Ok, ymmärrän.

Vielä jatkaisin OT:tä sen verran, että en todellakaan edes ajatellut, että yksikään keskustelija olisi rasisti, vaan pointtini oli, että sitä että jaottelu "meihin" ja "toisiin" on niin vahvaa, että sitä helposti sortuu jaottelun ja siihen liittyvien stereotypioiden vahvistamiseen tahtomattaan itsekin, esimerkiksi epäilemällä agendoja tai nostamalla esiin positiivisia esimerkkejä tekemällä rinnastuksia, joiden perustelut johtavat stereotypioihin. Puhuin rasistisiesta ajattelusta ja katsoin että Eldarin rodullistaminen on sille parempi termi, ehkä etnistäminen olisi vieläkin parempi. Minusta niissä ei ole ole kyse tietoisesta rasismista, joka edellyttää syrjiviä toimia, eikä etenkään rasistiksi epäilystä, sillä se taas tarkoittaaa, että henkilö tietoisesti on valinnut rasismin ideologiakseen. Ja mielestäni määrittelynsä menevätkin niin.

Itse pidän kiinni siitä että kaikista näistä ja rasismista pitää voida puhua ilman että heti loukkaannutaan. Tällä hetkellä keskutelu ei onnistu, osittain siksi, että rasismia selkeästi kannattavatkin tahot joko kieltävät ideologiansa, tai ovat sokeita omille ajattelurakenteilleen tai toisaalta osin myös kuvaamasi kaltaiset mediavainot ovat tehneet aiheesta tabun. Tilanne muistuttaa koulukiusaamis-keskustelua, jota on käyty vuosikymmeniä, mutta joka ei edennyt mihinkään eikä johtanut mihinkään pitkään aikaan ihan sen takia, että kiusaaajat demonisoitiin täysin itsen ulkopuolisiksi. Lehdet täyttyivät kiusatuista, mutta kiusaajiksi ei voinut tunnustautua tulematta sysätyksi täysin pahana ulkopuolelle. Vasta aivan viimeaikoina tilanteen monisyisempi luonne on päässyt esiin. Sama pätee rasismiin. Itse kunkin tulisi kuitenkin miettiä miten jaottelee, mihin jaottelu perustuu, mitä se toteuttaa ja mihin se voi johtaa.

Edellisellä en tarkoita, että etnisisitä juurista tai etnisyydestä pitäisi tulla vaiettu asia - sitäkin näkee ja on tyhmää - vaan esimerkiksi sitä mitä Tino Singh juuri Radio Helsingillä totesi sauna-keskustelun yhteydessä: suomalaisuus on ulos rajaavaa ja maahanmuuttajataustaisista puhutaan monien sukupolvien päähän, koskien ihmisiä, jotka ovat aivan umpisuomalaisia. Tämä koskee nimenomaan epäaurooppalaisen etnisen taustan omaavia, siis henkilöitä, jotka voidaan tunnistaa suomalaisen totunnaisesta stereotyyppisestä ulkonäöstä poikkeaviksi. Sellainen on raskasta, sinusta tehdään "toinen", vaikka olet omasta mielstäsi täysin yksi "meistä". Lasteni kavereilla on samoja koemuksia, yleensä ulkonäköönsä perustuen he joutuvat vastaamaan "mistä olet kotoisin" ja "miten olet viihtynyt Suomessa" - tyyppisiin kysymyksiin vaikka olisivat umpisuomalisia ja vaikka vanhempansa myös olisivat suomessa syntyneitä ja asuneita. Tai heidät poimitaan osaksi maahanmuuttokeskutelua, vaikka heillä ei ole omasta mielestään sille mitään annettavaa. Singh toivoi laajempaa suomalaisuuden käsitettä, amerikkalaisuuden tapaaan. Siellä ei puhuta maahaanmuuttajista vaan uus-amerikkalaisista.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Asia ei edelleenkään kuulu mulle, mutta totean vaan, että usein unohtuu se tosiasia, että rasismista (julkisesti) toista syyllistävä henkilö joka tapauksessa rikkoo oikeusvaltion periaatteita ja ihmisoikeuksia - jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan jne - käyttämällä omankäden oikeutta toimimalla syyttäjänä, tuomarina ja tuomion täytäntöönpanijana.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja sziget »

^^ Yleisellä tasolla täysin totta ja tuttuja aiheita sekä kiusaamiskeskustelu että Tino Singhin esittämä pointti. Julkisuuden henkilöt kuten Sandhja voivat ehkä blokata epärelevantit kysymykset pois, jos alkaa kyllästyttää, ja luullakseni rajanvetoja jopa kunnioitetaan. Arkielämä on toinen asia.

En silti katso olleeni erityisen loukkaantumisherkkä edellä. Vaikka "rasistisen ajattelun läsnäolon mahdollisuus" on ideana ymmärrettävä, ihmisillä on konkretian tarve. Etsitään rasistia, seksistiä, rötösherraa tai doping-urheilijaa, johon "mahdollisuuden" voisi liimata kiinni. Vihjailua ei voi katsoa läpi sormien, toisaalta vastaväitteetkään eivät auta. "Jäi nalkkiin ja kehtaa vielä selitellä!" Mutta yleisellä tasolla olen siis monesta asiasta samaa mieltä.
akfan33_ZZ kirjoitti:Asia ei edelleenkään kuulu mulle, mutta totean vaan, että usein unohtuu se tosiasia, että rasismista (julkisesti) toista syyllistävä henkilö joka tapauksessa rikkoo oikeusvaltion periaatteita ja ihmisoikeuksia - jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan jne - käyttämällä omankäden oikeutta toimimalla syyttäjänä, tuomarina ja tuomion täytäntöönpanijana.
Tuo näkökulma tuli hyvin esiin siinä Hesarin jutussa. Puolustautua ei voi, jos Justine Saccon tai Xavier Naidoon asemaan joutuu, kun ei ole mitään reilua oikeudenkäyntiäkään.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

No voi úloste tuota rasismikeskustelua.
sa atana samasta päästä saattaa olla peräisin se, että kaikin sanoin, keinoin, määritelmin halveksutaan, pilkataan, tunnotaan, lytätään omia suomalaisia ja kun eteen tulee ruskettunut henkilö, on mieli pelkästään järjetttömän suvaitsemainen, mikä tarkoittaaa samaa kuin ette koskaan, milloinkaan, ikinä voi sanoa pahaa sanaa ulkomaalaistaustaisresta henkiklöstä.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

akfan33_ZZ kirjoitti:Asia ei edelleenkään kuulu mulle, mutta totean vaan, että usein unohtuu se tosiasia, että rasismista (julkisesti) toista syyllistävä henkilö joka tapauksessa rikkoo oikeusvaltion periaatteita ja ihmisoikeuksia - jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan jne - käyttämällä omankäden oikeutta toimimalla syyttäjänä, tuomarina ja tuomion täytäntöönpanijana.
Julkinen rasisti-syytös on eräässä tapauksessa kriminalisoitu kunnianloukkauksen piiriin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että keskustelu rasisimista olisi kielletty tai että keskustelun rasismista voisi tai saisi estää niillä perusteilla. Rasisti-syytöksen loukkausmielessä kriminalisointi tarkoittaa myös sitä, että väitteet rasistiksi nimittelystä eivät ole kepeitä syytöksiä.
kuu-kuu kirjoitti:No voi úloste tuota rasismikeskustelua.
sa atana samasta päästä saattaa olla peräisin se, että kaikin sanoin, keinoin, määritelmin halveksutaan, pilkataan, tunnotaan, lytätään omia suomalaisia ja kun eteen tulee ruskettunut henkilö, on mieli pelkästään järjetttömän suvaitsemainen, mikä tarkoittaaa samaa kuin ette koskaan, milloinkaan, ikinä voi sanoa pahaa sanaa ulkomaalaistaustaisresta henkiklöstä.
Väitteesi ei pidä paikkaansa, vaan perustuu virheellisten yleistysten perusteella muodostettuun "suvaitsevaisen" toiseuteen, karikatyyriseen stereotypiaan. Väitteet siitä, että suvaitsevaiset halveksuvat suomalaisuutta ja ovat kritiikittömiä muita etnisyyksiä kohtaan, ovat itseasiassa yleistyksiin perustuva, maanmiehiin - kanssasuomalaisiin siis - kohdistuvaa mustamaalamista.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Oon ehdottomasti samaa mieltä että keskustelua tarvitaan näistä vaikeista asioista, ei nää riitelemällä ratkea. On liian paljon tahoja, jotka hyötyvät vihasta, ja osaavat trollata ja pitää vihaa yllä.
Mitä tekemistä tällä sitten on umkin kanssa, on jo sitten ihan toinen juttu.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Kyl toi Sandhjan biisi on siitä huolimatta parempi kuin Saara Aallon. Eli jos Sandhja ei olisi voittanut, niin Saara olisi ollut ykkönen.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

ta1ja kirjoitti: Väitteesi ei pidä paikkaansa, vaan perustuu virheellisten yleistysten perusteella muodostettuun "suvaitsevaisen" toiseuteen, karikatyyriseen stereotypiaan. Väitteet siitä, että suvaitsevaiset halveksuvat suomalaisuutta ja ovat kritiikittömiä muita etnisyyksiä kohtaan, ovat itseasiassa yleistyksiin perustuva, maanmiehiin - kanssasuomalaisiin siis - kohdistuvaa mustamaalamista.
Sanoisin tuon väitteen kyllä pitävän ihan paikkaansa. Suomalaisten kohdalla nostetaan pikkujuttuja suureksi ongelmaksi, kun taas joidenkin ulkomaalaisten kohdalla puhutaan pikkujuttujen kohdalla suurista onnistumisista. Ongelmistakin puhutaan kovin eri tasoilla tai jätetään kokonaan puhumatta rasismisyytösten pelossa.

Suomalaisuudessa on hävetty milloin mitäkin asiaa väärästä pukeutumisesta kävelyvarusteisiin asti. Samalla on haukuttu vääränlaista isänmaallisuutta, kun taas joidenkin ulkomaalaistaustaisten kohdalla on näistä samoista ikävemmistäkin ilmiöistä puhuttu ylistävään sävyyn.

Hyvä esimerkki löytyy siitäkin kuinka naisten oikeuksiin on viime aikoina otettu kantaa. Suomessa ja ulkomailla tapahtui oikeita seksirikoksia turvapaikanhakijoiden toimesta, niin niiden puolesta ei esitetty minkäänlaisia kommentteja tai puheita. Sen sijaan syntyi Suomeen ns. lääppimisilmiö, joissa naiset kertoivat arkipäivän ahdistelutilanteista, joissa ei ollut käynyt yhtikäs mitään.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

euroviisuholisti kirjoitti: Hyvä esimerkki löytyy siitäkin kuinka naisten oikeuksiin on viime aikoina otettu kantaa. Suomessa ja ulkomailla tapahtui oikeita seksirikoksia turvapaikanhakijoiden toimesta, niin niiden puolesta ei esitetty minkäänlaisia kommentteja tai puheita. Sen sijaan syntyi Suomeen ns. lääppimisilmiö, joissa naiset kertoivat arkipäivän ahdistelutilanteista, joissa ei ollut käynyt yhtikäs mitään.
OFF TOPIC - Tämä nyt ei liity enää mitenkään Väärä laulu -aiheeseen. Mutta eikös tuo "lääppimisilmiö" saanut alkunsa siitä, kun joku julkisuudessa väitti, että Suomessa ei tätä ennen ole esiintynyt naisten ahdistelua. Ja lisäksi naiset alkoivat ihmetellä, miksi ahdistelusta huolestutaan vasta sitten, kun siihen syyllistyvät ovat ulkomaalaisia. En ole missään havainnut, että kenenkään tekemiä seksuaalirikoksia kohtaan olisi ilmaistu minkäänlaista hyväksyntää, jos jätetään huomiotta joidenkin naisten erinäisiltä isänmaanystäviltä saamat asiattomat toivotukset.

"Ei ollut käynyt yhtikäs mitään" on mielestäni joltisenkin yleistävä toteamus.

En aio enää tämän jälkeen edistää aiheesta loitontumista, pahoitteluni tästä.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
ritsu89
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 757
Liittynyt: 16 Marras 2007, 22:19

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja ritsu89 »

En ole varma saako tästä rasismiaiheesta poiketa, mutta toteampahan vaan, että en vihaa Sandhjaa, enkä hänen biisiään, mutta vihaan hänen valintaansa euroviisuihin. :niinpa:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja sziget »

Luulin tämän jo loppuneen. No otetaan sitten käsitettä sarvista:
ta1ja kirjoitti:Puhuin rasistisiesta ajattelusta ja katsoin että Eldarin rodullistaminen on sille parempi termi, ehkä etnistäminen olisi vieläkin parempi.
Ai "ehkä"? Rotu tuo lähinnä mieleen menneisyyden rotuopit ja rodunjalostuksen. Luonnontieteessä se on pitkälti korvattu muilla termeillä, mutta ihmisoikeuspuheessa rotu on taas pop. Kun demonisoivalla sanalla aletaan kuvata toisten keskustelijoiden puheita, vanha ystävämme natsikortti on hyvin lähellä. Natseillehan rotuoppi oli kaiken oikeutus. Noista kahdesta etnistäminen on asiallisempi, kenties juuri siksi harvinaisempi.
Koirankuonolainen kirjoitti:OFF TOPIC - Tämä nyt ei liity enää mitenkään Väärä laulu -aiheeseen. Mutta eikös tuo "lääppimisilmiö" saanut alkunsa siitä, kun joku julkisuudessa väitti, että Suomessa ei tätä ennen ole esiintynyt naisten ahdistelua. Ja lisäksi naiset alkoivat ihmetellä, miksi ahdistelusta huolestutaan vasta sitten, kun siihen syyllistyvät ovat ulkomaalaisia.
Suomalainen poliisipomo sanoi ulkkislehdelle, että Suomessa on uusi seksuaalirikosilmiö, muttei osannut antaa sille osuvaa nimeä. Ajatus oli, että poliisien havaitsema naisten seuraaminen, joukkoahdistelu ja julkinen lääppiminen erosi siitä, mitä ahdistelu on meillä yleensä ollut. Tästä ei haluttu puhua vaan siirrettiin huomio muualle, eli on ennenkin ahdisteltu ja suomalaiset ne vasta ahdistelevatkin. Ei muuten ole totta, että vasta nyt olisi huolestuttu. Siksihän seksuaalinen ahdistelu on rikoslaissa, ettei sen tutumpia muotojakaan hyväksytä.
ritsu89 kirjoitti:En ole varma saako tästä rasismiaiheesta poiketa, mutta toteampahan vaan, että en vihaa Sandhjaa, enkä hänen biisiään, mutta vihaan hänen valintaansa euroviisuihin. :niinpa:
En ole vihainen, vain pettynyt. Ennen kisaa nostin Sandhjan puntarini sijalle kymmenen. Nekin olivat lähinnä sympatiapisteitä (jonkun mielestä varmaan rasistisesti rodullistavia pisteitä :roll: ). Pidin kappaletta laimeana positiivisesta sanomasta huolimatta. Klassinen kompromissivalinta.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

salla73
Maistelija
Maistelija
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016, 14:48

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja salla73 »

Keskustelu lähtee hiukka väärille raiteille. Lienee aivan sama minkä näköinen, kokoinen, värinen, rotuinen....biisi nyt vaan on niin surkee!! Ja se surullisen kuuluisa " ammattilaisraati" :eeek:

Avatar
Tekoripset
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1495
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja Tekoripset »

Ihan varmasti joku on äänestänyt Sandhjaa monikulttuurisen nimen takia ihan niikuin joku on äänestänyt Cristalia ja Saaraa sateenkaaren lipun alla, vanhemmat ihmiset äänesti taas Einiä, Kokkolalaiset Stellaa ja BQ Barbeja rokkikansa, Mikael Saarta taas viisukansa. Eiköhän siis kaikki ole saaneet ns turhia ääniä joten tämä keskustelu siitä että Sandhja voitti vain siksi että on monikulttuurinen on vähän hassu. Esimerkiksi feministi bloggari Emmi Nuorgam antoi eniten pisteitä Saaralle eikä Sandhjalle.
<3

Avatar
Murrimarri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1271
Liittynyt: 27 Marras 2015, 20:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja Murrimarri »

Ihan uskomatonta vieläkin että tämän yhden raatijäsenen (Media-raadin) takia Sandhja voitti tämän eikä Saara... Tämä on pahempi juttu minulle kuin 2015 (PKN:nnän valinta) koska viime vuoden taso oli suoraan sanottuna hirvittävä. Tänä vuonna oli monia hyviä biisejä (A&K,Saara Aalto,Mikael Saari).. En toivu tästä hetkeen :rofl: :niinpa:
"We are safe in the circle of light, nothing bad will never across the line."

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Ainoa lohdutus on, että Saara lähtee seuraavalla kerralla (varmasti lähtee) niin kovalla biisillä että sekä pääsee läpi, että myös pärjää viisuissa - no fear ei ehkä ois ollut vielä ihan sitä tasoa.

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

^ Totta, mutta toivottavasti se kappale sekä esitys tähdätään suoraan euroviisuvoittoon asti, eikä jätetä hätäisesti kokoon kyhätyksi. Nimittäin Saaranhan on seuraavalla kerralla helppoa päästä UMK:sta läpi, mutta sekin euroviisukäynti "menee hukkaan" jos tyydytään keskinkertaisuuteen. Tähtäimessä ei saisi olla haave päästä euroviisuihin tanssimaan ja laulamaan, vaan voittaa euroviisut tykkikappaleella. Käytännössä Saaran pitäisi saada uutta ammattilaisapua sekä biisin kanssa kikkailuun, että ajanmukaiseen ja vaikuttavaan lavaesitykseen. Saaralla on hyvä lauluääni, joten mahdollisuuksia olisi jos panostetaan seuraavaksi kunnolla.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10648
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Väärä laulu voitti!

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Itse en ole vieläkään päässyt tämän pettymyksen yli. :roll: :parku: En voi sanoilla kuvailla, miltä minusta tuntui kun odotin viimeisiä yleisöäänestyksen pisteitä (jotka tiedettiin menevän Saaralle). Sitten ne lävähti ruudulle ja tajusin, että Saara ei voittanut, vaikka oli yleisön suosikki. Se oli minusta jotenkin vain todella epäreilua. Ne raadit kun eivät olleet minusta päteviä. Sitten vielä se... Kahtena vuonna UMK:oon on voittanut minun inhokki! Alkaa tökkimään. No siitä on jo yli kuukausi, mutta silti... kiukuttaa.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Lukittu