Hevosurheilu

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Tänne keskustelu kaikista mahdollisista hevosurheilulajeista. On kyse sitten kouluratsastuksesta, vikellyksestä tai laukkakilpailuista, täällä voit kertoa ajatuksesi! Ja kysyäkin saa (ja suorastaan PITÄÄ!), mikäli jokin hevosurheilun maailmassa ihmetyttää.

Rohkeasti mukaan. :ashanti:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Aloitetaan raviurheilulla maailman huipulta!

Yhdysvalloissa syntynyt ja sittemmin ruotsalaistunut lämminveriori Nuncio voitti tänään Tukholmassa juostun Elitloppetin kilometriajalla 09,2aly. Viisivuotiasta hevosta valmentaa ruotsalainen Stefan Melander. Kilpailussa hevosta ohjasti Örjan Kihlström. Seuraavat sijat menivät hevosille Resolve (Kanada), Un Mec d'Heripre (Ranska) ja Timoko (Ranska). Suomalaisia ravureita ei ollut mukana Elitloppetissa tänä vuonna.

Elitloppet-sunnuntain toinen päälähtö oli kylmäverihevosten Elitkampen. Tässä kilpailussa tulikin sitten kaksoisvoitto Suomeen! Ykköseksi ravasi kuusivuotias suomenhevosori Vitter uudella suomenennätysajalla 18,5aly. Hevosta ohjasti Mika Forss. Toiselle sijalle ylsi kahdeksanvuotias ori Jokivarren Kunkku, jonka nimissä oli edellinen Suomen ennätys 19,5aly. Niin jäi hallitseva ravikuningas hopealle! Kuinkahan mahtaa käydä heinäkuussa Turussa, kun Kuninkuusravit jälleen koittavat?

Kolmanneksi Elitkampenissa ravasi norjalainen Tekno Odin ja neljänneksi ruotsalainen Odin Tabac.

Viimeksi Elitkampenin voitto on tullut Suomeen vuonna 2000, jolloin voiton nappasi legendaarinen ori Viesker (joka on muuten Vitterin isä!).

Kaikki aikaisempien vuosien Elitloppet-voittajat löytyvät vaikkapa täältä ja Elitkampenin voittajat täältä. Elitloppetia on järjestetty vuodesta 1952 ja Elitkampenia vuodesta 1986.
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Ooh, hevosurheilukeskustelu! :uujee: Mähän olen pitkäaikainen raviharrastaja, jo lapsuudesta asti. Elitkampenin kaksoisvoitto oli kyllä upea asia. :surrur:

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Wadde kirjoitti:Ooh, hevosurheilukeskustelu! :uujee: Mähän olen pitkäaikainen raviharrastaja, jo lapsuudesta asti. Elitkampenin kaksoisvoitto oli kyllä upea asia. :surrur:
No totta kai täytyy olla hevosurheilullekin oma osionsa. :peukku: Hyvä, että täällä on joku muukin asianharrastaja!

Oli tosiaan hieno juttu tuo kaksoisvoitto. Ja vielä niin mielettömillä ajoilla! :kups: Saattaa hyvinkin olla, että kylmäveristen absoluuttinen maailmanennätyskin on kohta jälleen suomalaisten nimissä? Jollei ennätystä rikota vielä Härmässä 25.6.2016, niin ehkäpä sitten Mikkelissä 16.7.2016. Kyllä on jännä kesä edessä, ei voi muuta sanoa. :surrur: Raviurheiluun vähemmän vihkiytyneille kerrottakoon, että kylmäveriravureiden absoluuttinen ME:hän on 17,9aly, jonka juoksi ruotsalainen superhevonen Järvsöfaks Gävlessä 12.7.2005. Tutustukaapa tämän oriherran ylvääseen olemukseen! Paitsi että oli kilpailu-urallaan aivan käsittämätön voittokone, niin hän on vielä todella komeakin. Itselläni on ollut kunnia nähdä Järvsöfaks ilmielävänä Lahdessa kaksikin kertaa, vuosina 2006 ja 2007.
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Mulla jää kaikki kesän suuret suomalaiset ravitapahtumat väliin, kun olen täällä ulkomailla viimeisilläni raskaana enkä saa lentää. Erityisesti sääli, että Turun kuninkuusravit jäävät kokematta. Kunkkarit on mun suosikkitapahtuma ja Turku on kiva kaupunki.

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

En minäkään varmaan ole paikan päällä missään kilpailuissa tänä(kään) vuonna, luulen ma. Mutta hengessä olen mukana!

Asiasta kukkaruukkuun: Suomen paralympiajoukkueeseen 2016 on nyt nimetty myös vammaisratsastajat Katja Karjalainen ja Jaana Kivimäki. :peukku: Olympiajoukkueeseenhan on jo aiemmin nimetty kenttäratsastaja Elmo Jankari. Hienoa, että suomalainen ratsastuskin on edustettuna kummissakin kisoissa! :tapu: Ja Jaana Kivimäkihän on vieläpä kotoisin täältä Kouvolasta.
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Yhdeksänvuotias espanjalaisori Trebol voitti Kouvolassa ravatun Kymi Grand Prix'n eilen 18.6.2016. Voittoajaksi tuli 12,0a / 2100 metriä. Trebol ja hevosen valmentaja-ohjastaja Gabriel Pou Pou voittivat saman kilpailun myös viime vuonna. Onnittelut voittajavaljakolle! :voitto: Käydystä kisasta ovat kirjoittaneet mm. Kouvolan Sanomat ja Hevosurheilu.

Espanja ei ole niitä tunnetuimpia raviurheilumaita, eikä manner-Espanjassa ilmeisesti juurikaan lajia harrastetakaan. Maan raviurheilu keskittyy lähinnä Baleaarien saarille, kuten Trebolin kotisaarelle Mallorcalle. Trebol on mitä ilmeisimmin menestynein ja tunnetuin espanjalaisravuri kautta aikojen!
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Lasketteko nykyaikaisen viisiottelun hevosurheiluksi, kun onhan siinä mukana myös ratsastusta? (Itse ihmettelen, miten kukaan tulee päätyneeksi tuon lajin pariin.)
Rise, angel, shine, love!

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Rousku kirjoitti:Lasketteko nykyaikaisen viisiottelun hevosurheiluksi, kun onhan siinä mukana myös ratsastusta? (Itse ihmettelen, miten kukaan tulee päätyneeksi tuon lajin pariin.)
Harvoinpa tuosta ainakaan hevosurheilullisissa lehdissä tmv. kirjoitellaan, joten ei sitä oikeastaan taideta laskea hevosurheiluksi. Mielenkiintoista seurattavaa olivat kyllä viisiottelijoiden ratsastussuoritukset viime olympialaisissa! Se oli paljon jännittävämpää katsottavaa kuin tavan ratsastuskilpailut. Koskaan ei voinut olla varma, mitä seuraavaksi tapahtuu!

Onkohan viisiottelulla paljonkin harrastajia Suomessa? Pitäisi varmaan googlettaa...
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Hevosurheilu

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Sotilaslajihan tuo nykyaikainen viisiottelu on alun perin ollut, ja jonkinlainen muinaisjäänne nykyisissä olympialaisissa. Sen poistamisesta olympialaisten lajivalikoimasta on puhuttu paljon, mutta kai se saa siksi yhä olla mukana, kun on Pierre Coubertinin kehittämä laji. Itse asiassahan se on oikeastaan nykyisin neliottelu, kun ammunta ja maastojuoksu on yhdistetty ampumajuoksuksi.

Ja tässä ilmoittautuu yksi hevosten ystävä. Olen ollut niiden kanssa tekemisissä pienestä pitäen. Isä ajoi aikoinaan kilpaa tuonne 1960-luvun alkupuolelle asti. Tosin siihen aikaan homma oli vielä hyvin amatöörimäistä. Samoja kilpahevosia käytettiin talomme pelto- ja metsätöissä, ja kisoihinkin mentiin hevosella ajamalla. Itse olen harrastanut lähinnä ratsastusta, mutta nuorempana tuli käytyä raveissakin aika paljon. Mielenkiintoista lukea näitä hevosmaailman uutisia!
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Vastaa Viestiin