Rousku kirjoitti:Ai niin: VIDEO PITÄÄ TEHDÄ UUSIKSI! Ei sitä levotonta kauhuleffajuoksentelua!
Olen 100% varma, että näin ei tule tapahtumaan. Ylehän ei senttiäkään enempää viisun promoamiseen käytä kuin on tarpeen. Yksi video on, toiseen ei tuhlata enää resursseja.
Itsekin kyllä toivoisin toista videota. Video finaaliesityksestäin kävisi paremmin, vaikka usein olen tätä käytäntöä vastaan.
Pidin tätä ennen illan liveä aika keskivertona, mutta live erottui niin vahvasti edukseen, että nostin neljään tähteen. Hyvä valinta Suomelta.
2024: The Code, 2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave
Hanhis kirjoitti: Mun mielikuvapankissa näkisin esityksen myös valkoisena. Varsinkin loppu voisi olla vaikuttava kylmätväreet seisauttava, jos lava täyttyisikin valkoiseen, valoon.
Kivasti erottui positiivisella tavalla kertauspätkässä. Leenan kypäräkampauksesta tuli mieleen jotenkin Sanna Nielsenin kampaus. Stailaus oli muuten hyvä, mutta tukalle jotain muuta kiitos.
Hanhis kirjoitti: Mun mielikuvapankissa näkisin esityksen myös valkoisena. Varsinkin loppu voisi olla vaikuttava kylmätväreet seisauttava, jos lava täyttyisikin valkoiseen, valoon.
Live-esitys oli todellinen killer.
Emma ja Zulke ei saaneet oikein kulkemaan, ne putos ja tää nousi. Vasta ulkomaiden äänivyöryn jälkeen tajusin, kuinka hyvä tää oli.
Oma aito sävellys, ei mitään nimien pudottelua, niinkuin muilla, ei ne merkitse mitään, jos biisi vaan ei kulje.
Nyt vaan hiomaan esitystä viisulavoille.
Rousku kirjoitti:
Mainostan taas kerran tätä, mutta lava täyttyy valkoiseen valoon. Biisin ja liikkeen rytmi toki tuossa ihan toinen.
Tuo sopisi oikeasti täydellisesti Blackbirdin lavaesitykseen.
Minusta ei. Minusta se mikä nyt nähtiin oli itseasiassa atosi hyvä. Olisin kyllä itse tehnyt modernimmin sekä stailin että jännitteisemmän ja mystisemmän visualisoinnin, mutta tykkäsin kovasti, että tämä oli tavallaan epookki, mikä sopi biisiin, prinssi edwardin saaren tms runoisat fiilikset, mutta silti modernin linssin läpi. Tyylikäs, laadukas, tyylitietoinen kokonaisuus. Toki viisuihin ehkä kantsisi ottaa enemmän irti, tehdä näyttävämmin kunhan ei sitten lähdetä sekoilemaan.
Pitkästä aikaa voittaja sen tyyppistä musiikkia jota muutoinkin kuuntelen.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista. - Salvador Sobral
Itselleni on usein tätä laulua kuunnellessa tullut mieleen Irlannin vuoden 1996 viisuvoittaja eli Eimear Quinnin esittämä The Voice. Ei kokonaan, mutta joiltain osin. https://www.youtube.com/watch?v=rj345GYAG1k
^ Minulle taas tulee mieleen saman vuoden Ruotsi. Itse asiassa palautinkin sen lavaesityksen tässä äsken mieleeni, ja aika samoja aineksia oli kuin Norma Johnillakin, tosin värimaailma oli siinäkin valoisampi. Molemmista biiseistä tulee mieleen sellainen kirkas pakkaspäivä, joten sikäli tykkään Den Vildan lavaylöspanosta enemmän.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro
UMK-finaalin kattauksesta tämä oli kyllä mielestäni oikea valinta. Pysäyttävä, selkeä, ammattitaitoinen ja hyvin laulettu kokonaisuus. Kappale toimi livenä paljon paremmin muun muassa Leenan vahvan läsnäolon ja laulamisen vuoksi.
Mutta silti en voi antaa tälle enempää kuin kolme tähteä, vaikka kuinka yritän vakuuttaa itseäni tämän hyvyydestä.
Kappaleesta puuttuu jotakin. Biisi tuntuu laahaavan tasaisesti eteenpäin, ilman sen kummempia nyansseja. Sovitus on varsin yksinkertainen, eikä taustalla tapahdu mitään jännittävää tai erikoista. Vasta melkein kahden minuutin kohdalla tulee ensimmäinen tunnelmanvaihdos ja biisi tuntuu C-osassa puhkeavan kukkaan. Mutta sitten viimeisessä kertosäkeessä palataan takaisin samaan laahaavaan melodiaan ja pitkiin sointuihin. Biisi ei nouse niihin korkeuksiin, kuin se aluksi lupaisisi ja kokonaisuus jää varsin monotoniseksi ja unettavaksi.
Visuaalisessa puolessa arvostan sitä, että on seurattu jotain tiettyä visiota ja pitäydytty siinä, eikä esitykseen ole heitetty sekaan kaikkea mahdollista. Mutta kappaleen tavoin lavatoteutus tarvitsisi jotakin eloa, jotta esitys erottuisi visuaalisesti. Haluaisin lisää valoa, lisää liikettä taustoihin ja biisin loppuosaan vaaleampia värejä. Ehkä esitykseen sopisi myös jokin yläilmoissa leijuva ja hitaasti liikkuva trapetsitaiteilija, juuri tätä mustarastasta kuvastamaan. Tai sitten taustascreenit voisivat kertoa jonkin tarinan.
Tällaisenaan paketti jää varsin tylsäksi ja unohdettavaksi. Ja vielä jos käy huono tuuri, eli jos Suomi esiintyy esimerkiksi seminsä toisella paikalla ja balladintäyteisessä porukassa, käy meidän kalpaten. Mutta jos biisiin ja lavatoteutukseen tehdään pieniä ehostuksia ja YLE panostaa täysillä viisuedustajamme promoamiseen ja tukemiseen, sekä Suomi esiintyy hyvällä paikalla (mielestäni semin toiseksi viimeinen paikka olisi täydellinen) pitäisi finaalipaikan olla pussissa.
Hanhis kirjoitti: Mun mielikuvapankissa näkisin esityksen myös valkoisena. Varsinkin loppu voisi olla vaikuttava kylmätväreet seisauttava, jos lava täyttyisikin valkoiseen, valoon.
Tuossa kyseisessä esityksessä valo on vähän turhan terävä makuuni Mutta muuten valaistuva lava voisi olla tosi hieno, kuten tässä ikisuosikissani.
Videolla ei ole juuri merkitystä, joka vuosi neljänneksellä maista on "videona" live-esitys kansallisesta finaalista johon on lätkäisty studionauha päälle. Stailauksessa muuttaisin joko kampausta tai mekon kaulusta (on tosin törkeän hieno mekko, rakastan viktoriaanis-goottityyliä pukeutumisessa) sekä meikkiä kevyemmäksi, nyt tukka ja meikki yhdessä loivat katrihelenamaisen vaikutelman.
Onko tämä totta? On. Suomen viisukarsinnat vvat osaltani meneet myttyyn niin kauan kuin muistan. Lordi oli oma suosikki samoin Waldos people, näitä aiemmin en muista.
Olin katselemassa kisaa paikan päällä. Katsomot olivat lähes typaten täynnä. HIeno muutos aiempiin aikoihin. Norma voitti ulkkariraadit sekä suomalaisraadit. Ihme juttu. Minä sitä huudeskelin intoisana ja lähellä istuvat osallistuivat bileisiin mukaan. Suomi tulee siji9ttumaan viisuissa viiden joukkoon. Näin ennustan.
Hienoa, superia, aivan käsittämätönsä huumaa. Suomi sittenkin menestyy.
Upeaa NormaJohn Kerrankin Suomi ja Eurooppa äänesti niin oikein . Biisissä ja esityksessä maaginen tunnelma. Pianosoolon jälkeen kaipaisin vielä jotain nostetta biisin loppuun, muuten aivan huippu .
Loistava esitys, ihanan synkkä ja valoisa yhtäaikaisesti.
Kuulin kaikki kappaleet tänään ensimmäistä kertaa, olin järkyttynyt, mutta Norma John vei mukanaan heti.
Ok, kertsi puuttuu tavallaan, mutta... kaikki muu kompensoi.
Voin ja haluan kannustaa tätä sydämeni pohjasta, ihan sama, vaikka Kiovasta tulisi 0 pistettä ja jäätäisiin alkueriin.
kuu-kuu kirjoitti:Onko tämä totta? On. Suomen viisukarsinnat vvat osaltani meneet myttyyn niin kauan kuin muistan.
Sama täällä. Teräsbetonin vuonna suosikkini voitti Suomen karsinnan, mutta sinä vuonna oli niin monta muutakin suosikkia, että voitto oli jo todennäköisyyslaskelmien mukaisesti hyvin todennäköinen. Sitä edellistä kertaa en edes muistakaan koska suosikkini olisi valittu viisuihin. Eihän Blackbird ihan suosikkieni kärkeen yllä, pidän sitä edelleen vain nättinä laulelmana, mutta tämän vuoden tarjonnasta se oli selkeä ykkönen.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
Kymmenestä ulkkariraadista viisi antoi Blacbirdille täydet pisteet (Viro, Latvia, Islanti, Iso-Britannia ja Espanja). Ukrainassa ja Israelissa ei oikein uponnut, kummaltakin vain neljä pistettä. Ja vähän arvelin ettei olisi ruotsalaiseen makuun, kuusi pojoa sieltä. - Onko jotenkin rytmiltään liian yksinkertainen noille kaakkoisemmille maille?
Muuan Facebook-"kaveri" (=pyysin vahingossa kaveriksi ) valittaa, että ihan OK kappale muttei euroviisu, ja että onneksi mellot alkaa kohta. En ole niin hyvä kaveri että välittäisin vastata, että voi missasit FiK:n, mutta onneksi Ukrainan karsinta alkaa kohta.
Rousku kirjoitti:Minusta tämä kuulostaa takavuosien suomalaiselta (käyttö)lasitaiteelta, Sarpanevalta tms. Saisiko kuvataustoihin jotain tuollaista röpelöä kuin tuossa alhaalla?
No siellähän oli taustalla vähän sellaista sarpanevaröpelöäni sitten . Pari astetta tummempana versiona vain. Ja itse asiassa Leenan pitsipaita toisti samaa ideaa. (Lattian raidallinen kansakoulunjuhlasalilook oli sitten muuta.)
Alan minäkin kallistua sille kannalle, että älkää nyt fiksatko sitä mikä ei ole rikki, eli ei isompia muutoksia visuaaliseen puoleen, jollei Kiovan lava ehdottomasti vaadi.
Viisuflunssaa nyt kyllä pelkään. Kokonaisuus toimii niin yksinomaisesti hallitun lauluäänen varassa.
Edit: Tuli mieleen vielä yksi tapa, jolla tämän voisi Kiovassa mokata: Verjajem-tyyliset levottomat leikkaukset. Toivon pitkiä levollisia kamera-ajoja, biisin rytmin mukaan.
Viimeksi muokannut Rousku, 29 Tammi 2017, 08:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edwina kirjoitti: Lisänä on kappaleen keveyden ja valoisuuden syövä raskassoutuinen, synkkä video.
Suomessa edelleenkin rumuus taitaa olla ihanne. Asia ei voi olla hyvä, ellei se ole ruma, raju tai synkkä tai mitäänsanomaton.
Niin kuin 60- ja 70-luvun neukkulaatikkoarkkitehtuuri.
voihan toki jotain lintusia tai muuta mahtipontista screenille laittaa,mutta staili oli tässä valmiin hyvä (kun yleensä loppukilpailussa se tässä on katastrofi ,kun joku on keksiny jotain ihme kolttua tai poronnahkajuppa-asua) eli jos mekko vaihtuu se täytyy olla saman linjanen ,mutta sitten hienompi !! Meikki oli kanssa tosi magee ja hyvin tehty ja laulajattaren polkkis sopi just tohon virtaviivaiseen tyyliin .