Venäjä 2017: Julia Samoylova – Flame is burning (ei osallistu)

Euroviisut 2017 Ukrainassa

Julia Samoylova – Flame is burning

*****
14
12%
****
22
19%
***
36
31%
**
23
20%
*
22
19%
 
Ääniä yhteensä: 117

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja rosetta »

jee euroviisut kirjoitti:Itse asiassa laskelmani mukaan olisi voittanut. Tein jokin aika sitten Venäjän saamille puhelinäänestyspisteille "neutralointitestin", jossa siis yksinkertaisesti laskin, mihin pistemäärään Venäjä olisi päätynyt, jos Venäjän vakioäänestäjissä puhelinäänestäjät olisivat äänestäneet Venäjää yhtä innokkaasti kuin keskimäärin Venäjän ei-kaveriäänestäjät olivat äänestäneet.
Unohdin palata tähän aiheeseen; ok, muistelin että olit päätynyt juuri päinvastaiseen tulokseen. Mutta eihän tuossa laskettu niinkään diasporaäänien vaikutusta vaan kaverimaiden ääniä...?
Stargazer kirjoitti:^^ Varmasti on raatilaisia, joiden mielestä Venäjä oli elähtänyt humppa, lavastukseltaan överi ja niin edelleen. Mutta se ei mielestäni selitä maita, joissa raatilaiset ovat järjestään rankanneet Venäjän koko finaalin huonoimmaksi.
Ok, en tiennyt että jotkut raadit olivat rankanneet sen koko finaalin huonommaksi (niin nippelitiedon ystävä en ole, että tutkisin tilastot noin tarkkaan ;)). Mutta olihan se kuitenkin 3. tai 4. raatiäänissä, mikä minusta on jo aika suurta raatikannatusta...
Stargazer kirjoitti:^Mitä puhelinääniin tulee, niin miten Venäjä tai mikään muukaan maa voi olla "ansaitsemattoman korkealla"? Yleisö piti Sergein kappaleesta ja äänesti sitä. Yleisö piti myös Il Volon ja Conchitan kappaleista ja äänesti niitä, olivatko nekin "anstaitsemattoman korkealla"? Vai koskeeko se vain maita ja kappaleita, joista et itse pidä? Fanien epäreilulla kohtelulla viittasiin buuaukseen alaikäisille kaksosille, joilla ei taatusti ole mitään tekemistä maansa poliittisen tai sotilaallisen toiminnan kanssa
(Tuosta buuauksesta olen selvittänyt oman näkemykseni "Kamalin viisumuistosi" -ketjussa, joten en sen enempää enää siihen palaa, sen vain että buuaushan kohdistui nimenomaan Venäjän poliittisiin ja sotilaallisiin toimenpiteisiin, ei kaksosiin tai muihinkaan yksittäisiin henkilöihin (kuin ehkä V. Putiniin).)

Ja toki asiaan vaikuttavat omatkin mieltymykset (kuten selvästi niilläkin, jotka väittävät Venäjää tässä jotenkin kovasti sorretun), ei niitä voi täysin eliminoida; mutta minusta kappale oli mahdollisimman objektiivisesti katsoenkin "elähtänyt humppa ja lavastukseltaan överi"... Mutta "ansaitsemattoman korkealla" tarkoittaa minulle myös sitä, että maa saa säännöllisesti ansaitsematonta etua, kuten juuri tuota diasporaetua, viisuissa.

Il Volo taas olisi ansainnut voittaa, siinä raadit todellakin kohtelivat epäreilusti, sitä vain ei yleensä mainita epäreilusta kohtelusta puhuttaessa...

Ja tuo "maa josta et itse pidä" - olen itse aikoinani opiskellut (muun muassa) Venäjän kieltä ja kirjallisuutta, jota tuskin olisin tehnyt jos vihaisin maata ;); mutta oma ei-pitämiseni kohdistuu nimenomaan maan viime vuosien poliittiseen ja sotilaalliseen toimintaan, jota en millään lailla hyväksy. (Ja valitettavasti valtion kontrolloiman median harhaanjohtama kansakaan ei useimmiten tiedä asioiden oikeaa laitaa, ja siksi tukee maansa johtoa.) Ja ehkä osin siihenkin, että viisuympyröissä Venäjä on aina saanut tuota yllä mainittua ansaitsematonta etua.

Avatar
Stargazer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3750
Liittynyt: 15 Touko 2014, 12:35

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Stargazer »

rosetta kirjoitti:Ok, en tiennyt että jotkut raadit olivat rankanneet sen koko finaalin huonommaksi (niin nippelitiedon ystävä en ole, että tutkisin tilastot noin tarkkaan ;) ). Mutta olihan se kuitenkin 3. tai 4. raatiäänissä, mikä minusta on jo aika suurta raatikannatusta...
Raatiäänissä viides, sai saman verran raatipisteitä kuin Belgia. Humanistina en myöskään nauti mitenkään suunnattomasti tilastojen läpikäymisestä :heh: mutta tuo jäi mieleen.
rosetta kirjoitti:Mutta "ansaitsemattoman korkealla" tarkoittaa minulle myös sitä, että maa saa säännöllisesti ansaitsematonta etua, kuten juuri tuota diasporaetua, viisuissa.
Il Volo taas olisi ansainnut voittaa, siinä raadit todellakin kohtelivat epäreilusti, sitä vain ei yleensä mainita epäreilusta kohtelusta puhuttaessa...
Kiitos täsmennyksestä. Ymmärrän kyllä tuon diasporapointin (kiitos myös jee euroviisuille esiin nostamisesta), eli että Venäjällä ja muutamilla muilla mailla on tavallaan "valmiina" tietty määrä pisteitä riippumatta kappaleen tasosta. Mutta minkäs teet. Il Volon epäreilusta kohtelusta kyllä meuhkattiin aika paljon, ja luulen, että se osaltaan vaikutti pistelaskujärjestelmän muutokseen. Hyvä niin. :joojoo:
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti:Tein jokin aika sitten Venäjän saamille puhelinäänestyspisteille "neutralointitestin", jossa siis yksinkertaisesti laskin, mihin pistemäärään Venäjä olisi päätynyt, jos Venäjän vakioäänestäjissä puhelinäänestäjät olisivat äänestäneet Venäjää yhtä innokkaasti kuin keskimäärin Venäjän ei-kaveriäänestäjät olivat äänestäneet.
Saisinko tästä testistä tarkemman laskennallisen selvityksen? Jos tämä tuntuu väärältä ketjulta niin jonnekin muualle sitten.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19771
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Rousku kirjoitti:
jee euroviisut kirjoitti:Tein jokin aika sitten Venäjän saamille puhelinäänestyspisteille "neutralointitestin", jossa siis yksinkertaisesti laskin, mihin pistemäärään Venäjä olisi päätynyt, jos Venäjän vakioäänestäjissä puhelinäänestäjät olisivat äänestäneet Venäjää yhtä innokkaasti kuin keskimäärin Venäjän ei-kaveriäänestäjät olivat äänestäneet.
Saisinko tästä testistä tarkemman laskennallisen selvityksen? Jos tämä tuntuu väärältä ketjulta niin jonnekin muualle sitten.
Saamasi pitää. Maat, joita piän Venäjän vakioäänestäjinä (jos joku haluaa tietää, miten olen päätynyt tulokseen, voin kertoa jossain muussa ketjussa), ovat Armenia, Azerbaidzan, Georgia, Israel, Kypros (tätä joku saattaa ihmetellä, mutta tilastojeni valossa kyproslaiset puhelinäänestäjät äänestävät Venäjää keskimäärin varteenotettavissa määrin enemmän kuin muissa maissa "tavanomaiesti") Latvia, Liettua, Moldova, Ukraina, Valko-Venäjä ja Viro. Näiltä 11 maalta You are the only one sai yhteensä 120 pistettä. Kun lasketaan Venäjän neutraloitu pistemäärä, jossa Venäjän vaikioäänestäjät äänestävät kappaletta yhtä innokkaasti kuin muut maat keskimäärin, saan "siivotuksi" pistemääräksi 41*(361-120)/(41-11)=329 pistettä. Täten tuohon lukuun on päädytty.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Kiitos. Palaan tähän kun ehdin (nyt tuli yllättäen vähän muuta menoa ensi viikolle).
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Kodiac
Happy Hour
Happy Hour
Viestit: 451
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:27

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Kodiac »

Olen sitä mieltä, että Venäjää pitäisi sanktioda nykyistä enemmän Ukrainan tilanteen takia. Mielestäni on valitettavaa, että Venäjällä pelataan jalkapallon MM-kisat ensi vuonna. Ne olisi pitänyt ottaa Venäjältä pois Krimin valtauksen jälkeen.

Mutta asiaan. Viime vuonna Venäjän viisuvoiton uhka sai tuomarit toimimaan sitä vastaan. Tätä olen pitkästi (ja hieman sekavasti) analysoinut täällä: http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/2016- ... 66-90.html

Osin tilanne johtui siitä, että Ukraina oli yksi ennakosuosikeista ja sen kappaleen rivien välistä oli luettavissa Venäjän vastaista sanomaa (mikä sinällään on mielestäni oikein). Toinen asia on se, että Sergei olisi voittanut, jos olisi edustanut jotain muuta maata. Venäjään pärjäämistä viisuissa tuskin kovin moni erityisemmin toivoo ja se vaikutus näkyi voimakkaasti viime vuonna. Selkein esimerikki asiasta oli viime vuonna Unkarin tuomaristo, semissä Venäjä oli sen mielestä toiseksi paras, mutta finaalissa vasta 13 (tällaista pudotusta ei yksikään muu tuomaristo tehnyt). Vastaavaa oli nähtävissä kaikkialla Euroopassa annetuissa tuomaripisteissä. Venäjän ei haluttu voittavan.

En oikein tiedä, pitäisikö Venäjä sulkea viisuista. Se voisi olla parempi vaihtoehto kuin se, että saisivat itse poliiitisia irtopisteitä joko jättämällä tulematta viisuihin tai sitten valittamalla siitä, että muu Eurooppa sorsii heitä (joka piti paikkansa viime vuonna). Enkä myöskään haluaisi, että viisut järjestettäisiin Venäjällä (myös tämä varmasti vaikutti tuomarien antamissa heikoissa pisteissä). En väitä, että tietoisesti kovin moni tuomari dissasi Venäjää, mutta kun on "vain" musiikista kyse, niin jo negatiivinen ennakkoasenne riittää.

Toisaalta viisut ovat taas Euroopan yhteisen hauskanpidon juhla, en sen takia mielelläni jättäisi Venäjää pois. Tähän kysymykseen ei ole helppoa vastausta. Tänä vuonna Venäjä ei voi voittaa (tuskin nousee edes top 5:een), vaikka biisi olisi minkälainen hitti. Se johtuu siitä, että viisut järjestetään Ukrainassa. Erittäin vaikea kuvitella, että Venäjä saisi tuomareilta edes viimevuotisen verran sympatiaa. Mielestäni myös se on ihan ymmärrettävää.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Kodiac kirjoitti:Olen sitä mieltä, että Venäjää pitäisi sanktioda nykyistä enemmän Ukrainan tilanteen takia. Mielestäni on valitettavaa, että Venäjällä pelataan jalkapallon MM-kisat ensi vuonna. Ne olisi pitänyt ottaa Venäjältä pois Krimin valtauksen jälkeen.
:joojoo:
Kodiac kirjoitti:Toinen asia on se, että Sergei olisi voittanut, jos olisi edustanut jotain muuta maata.
Tuota ei kukaan voi varmuudella tietää, eli se jää jossitteluksi...
(Ja itse olen vahvasti sitä mieltä, että itse kappale (tai esitys) ei olisi sitä ansainnut.)

Avatar
andre06
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4103
Liittynyt: 02 Maalis 2014, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja andre06 »

Kodiac kirjoitti:Mielestäni on valitettavaa, että Venäjällä pelataan jalkapallon MM-kisat ensi vuonna. Ne olisi pitänyt ottaa Venäjältä pois Krimin valtauksen jälkeen.
Pakko kommentoida: Täytyy muistaa, että kisat on annettu Venäjälle jo aikaa sitten, ennen Krimin valtauksia, joten Krimin valtauksen aikaan järjestelyt olivat jo hyvässä vauhdissa. Olisi FIFA:lta ollut ajan tuhlausta siirtää kisat pois Venäjältä, koska olisi pitänyt etsiä uusi kisapaikka yms. Koska tämän koko luokan skaboja ei ihan muutamassa vuodessa järkätä, pitää mm. kunnostaa stadionit ja rakentaa mahdollisesti jopa uusia, sponsoritkin pitää neuvotella uusiksi. Omalta osaltani jätän keskustelun tähän, ettei ihan OT:ksi mene. :joojoo:

Avatar
Haksis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1923
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 18:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Haksis »

No nyt on niin tasapaksua syyllistämistä täällä että huhuh. Onko Venäjävastainen-propaganda uponnut noin pahasti? Krim on ollut Venäjää ja sen väestöstä suurin osa on venäläisiä. Koko alueen konflikti on länsimaiden ja jenkkien yritys saada jälleen kerran epävakaa alue itsellensä ja oma sotakoneisto Venäjän lähettyville.
Täällä kannatetaan Venäjän syrjimistä, mutta ilmeisesti ok, että sioonistinen terroristivaltio Israel on mukana. Tai Karabahkista kiistelevät Armenia ja Azerbaidzhan. Kosovoa itselleen vhavittelevat Albania ja Serbia ovat ok? Hmm aika kapeakatseinen ja lähes rasistinen logiikka syyllistää Venäjää jatkuvalla syötöllä

Venäjän mm-kisojen boikotoimisen ymmärrän siinä mielessä, että olosuhteet ovat maassa vaikeat esimerkiksi homoille ja briteille joita odotetaan jo vesi kielellä paikan päälle, mutta se että Krimin kiistan takia kisat pitäisi perua on jo vähän eri juttu. Ranska on sotkeentunut terrorismiin niin pohjois-afrikassa kuin lähi-idässä sama koskee muitakin länsimaita, jotka niittävät nyt kylvämäänsä satoa terroriuhkien pelossa, mutta tämähän on tietenkin ok koska kyseessä ei ole iso ja paha Venäjä.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Haksis kirjoitti:No nyt on niin tasapaksua syyllistämistä täällä että huhuh. Onko Venäjävastainen-propaganda uponnut noin pahasti? Krim on ollut Venäjää ja sen väestöstä suurin osa on venäläisiä. Koko alueen konflikti on länsimaiden ja jenkkien yritys saada jälleen kerran epävakaa alue itsellensä ja oma sotakoneisto Venäjän lähettyville.
Ei, vaan sinuun on tainnut pahasti upota Venäjän harjoittama propaganda, kun noin paksua tekstiä suollat...?

Krimin nimimaa oli osa Ukrainaa (ja on sitä edelleen kansainvälis-oikeudellisesti), oli väestö sitten etnisesti ja kielellisesti mitä alkuperää tahansa, ja ko. konflikti johtuu siitä että Venäjä sieppasi tämän alueen vastoin kaikkia kansainvälisiä lakeja ja liitti itseensä... Vai että "länsimaiden ja jenkkien yritys saada alue itsellensä", huhhuh mitä tekstiä. :roll:

Murmuli
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Helmi 2016, 13:54

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Murmuli »

Kodiac kirjoitti: En oikein tiedä, pitäisikö Venäjä sulkea viisuista. Se voisi olla parempi vaihtoehto kuin se, että saisivat itse poliiitisia irtopisteitä joko jättämällä tulematta viisuihin tai sitten valittamalla siitä, että muu Eurooppa sorsii heitä (joka piti paikkansa viime vuonna).
Niin no, jos ei haluta antaa poliittisia irtopisteitä sorsimisesta, niin ei sitten varmaan ole kovin fiksua alkaa heitä sulkemaan viisuista? Tuolla tavallahan Venäjän valittelut syrjinnästä vaan todistettaisiin faktaksi.
rosetta kirjoitti:
Haksis kirjoitti:No nyt on niin tasapaksua syyllistämistä täällä että huhuh. Onko Venäjävastainen-propaganda uponnut noin pahasti? Krim on ollut Venäjää ja sen väestöstä suurin osa on venäläisiä. Koko alueen konflikti on länsimaiden ja jenkkien yritys saada jälleen kerran epävakaa alue itsellensä ja oma sotakoneisto Venäjän lähettyville.
Ei, vaan sinuun on tainnut pahasti upota Venäjän harjoittama propaganda, kun noin paksua tekstiä suollat...?
Hänellä oli kyllä hyvä pointti siinä, että muiden maiden perseily ei hirveästi näytä ketään kiinnostavan, mutta kun Venäjä on pahanteossa, niin koko maata ollaan maalailemassa joksikin Saatanan ruumiillistumaksi. Krittiikki on tietysti Venäjän toimintaa kohtaan ihan oikeutettua, en mä sillä.

Sitten tuosta propagandasta sen verran, että sitä osataan harjoittaa ihan täällä meilläkin. On tullut vaikka jos kuinka monta Venäjää koskevaa uutista vastaan, joiden sisältö ja tarkoitus on vain ja ainoastaan Venäjän mustamaalaminen. En puhu nyt mistään sotilaallisiin tai poliittisiin asioihin liittyvistä uutisista, vaan ennemminkin sellaisista arkipäiväisistä asioista, joilla ei ole mitään muuta tekemistä Putinin tai Venäjän sotatoimien kanssa, paitsi kansalaisuus tai maaperä. Tai tietysti nämä tapaukset voi laittaa toimittajien tietämättömyyden ja osaamattomuudenkin piikkiin. Tiedä sitten onko se ammattitaidottomuus sitten yhtään sen parempi selitys.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10648
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Minustakaan syrjiminen ei ole koskaan ratkaisu. Ei ole myöskään mukavaa leimata koko kansaa tiettyjen ihmisten takia. Olen edelleen sitä mieltä, että politiikka ei kuulu Euroviisuihin.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19771
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Minustakaan mitään maata ei tulisi sulkea pois viisuista politiikan takia. Tapahtuman on kuitenkin tarkoitus olla epäpoliittista viihdettä tavalliselle kansalle, ja ei kai tavallista kansaa ole mitään mieltä syrjiä poistamalla heiltä mahdollisuus nauttia viisuista. :miettii:

Sen sijaan tätä voittaja sännöi -periaatetta voi miettiä minusta uusiksi, jos viisuimaista huomattavan osan kohdalla ei voida olla varmoja siitä, voidaanko kyseisessä maassa hyvällä omatunnolla isännöidä euroviisuja (tulee mieleen Baku 2012 :hiips: )

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Minä päätin, etten valita politiikasta näissä kisoissa enää pätkääkään, kun ei se sieltä poistu, vaikka sanoisikin, ettei se niihin kuulu. :) Mä olen niellyt tappioni. Olkoot sitten osa näitä kisoja.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

jee euroviisut kirjoitti:Sen sijaan tätä voittaja sännöi -periaatetta voi miettiä minusta uusiksi, jos viisuimaista huomattavan osan kohdalla ei voida olla varmoja siitä, voidaanko kyseisessä maassa hyvällä omatunnolla isännöidä euroviisuja (tulee mieleen Baku 2012 :hiips: )
Voisi lisätä myös Moskova 2009 ja Georgia.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Serduchka kirjoitti:Minä päätin, etten valita politiikasta näissä kisoissa enää pätkääkään, kun ei se sieltä poistu, vaikka sanoisikin, ettei se niihin kuulu. :) Mä olen niellyt tappioni. Olkoot sitten osa näitä kisoja.
Hyvä asenne ;)

Olen kai tämän ennenkin sanonut, mutta en ymmärrä "politiikka ei kuulu viisuihin"- asennetta; politiikka (laajassa mielessä) on yhtä olennainen osa ihmiselämän kirjoa kuin vaikkapa tunteet tai ihmissuhteet, miten sen voisi sulkea pois :mitvit:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8076
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja hra47 »

rosetta kirjoitti:Olen kai tämän ennenkin sanonut, mutta en ymmärrä "politiikka ei kuulu viisuihin"- asennetta; politiikka (laajassa mielessä) on yhtä olennainen osa ihmiselämän kirjoa kuin vaikkapa tunteet tai ihmissuhteet, miten sen voisi sulkea pois :mitvit:
Ei sitä voikaan kitkeä pois äänestävän yleisön tai juryjen taholta, mutta esiintyjien kyllä, niin kuin on nähty. En ennustaisi viisuille kovinkaan pitkää elinikää jos ne muuttuisivat samanlaiseksi rähinäkentäksi kuin maailma viisukuplan ulkopuolella.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja sziget »

Välivuosi ei olisi ongelma. Turkin esimerkki huolestuttaa. Minkä tahansa maan vetäytyminen pysyvästi on huono uutinen, varsinkin jos se liittyy politiikkaan tai uskontoon.
Kodiac kirjoitti:Olen sitä mieltä, että Venäjää pitäisi sanktioda nykyistä enemmän Ukrainan tilanteen takia.
Eri mieltä. EU-pakotteet olivat poliittinen vastaus Venäjän poliittiseen öykkäröintiin. Sanktioiden laajentaminen viihteeseen, kulttuuriin ja urheiluun tuottaisi vain katkeruutta eikä edistäisi konfliktin ratkaisua.
Kodiac kirjoitti:En oikein tiedä, pitäisikö Venäjä sulkea viisuista.
Minä tiedän: ei pidä.
Haksis kirjoitti:Koko alueen konflikti on länsimaiden ja jenkkien yritys saada jälleen kerran epävakaa alue itsellensä ja oma sotakoneisto Venäjän lähettyville.
Venäjällä on päävastuu sodasta, ja Krimin valtaus oli laiton. Totta on, että taustalla on Naton laajeneminen, jota Venäjä vastustaa. Meillä myös jatkuvasti "unohdetaan", että EU:n lyhytnäköinen politiikka 2013 käynnisti protestit, jotka myöhemmin johtivat sotaan. Venäjän reagointi oli ennakoitavissa, siitä ei vain välitetty.
jee euroviisut kirjoitti:Sen sijaan tätä voittaja sännöi -periaatetta voi miettiä minusta uusiksi, jos viisuimaista huomattavan osan kohdalla ei voida olla varmoja siitä, voidaanko kyseisessä maassa hyvällä omatunnolla isännöidä euroviisuja
Mihin sen rajan sitten vetäisi? Ongelmamaiden joukossa ei ole mitään Pohjois-Koreaa, jossa viisujen pitäminen olisi moraalisesti täysin mahdotonta. Periaatteesta luopuminen voisi johtaa limaisiin kähmintöihin ja tiettyjen maiden suosimiseen. Pienet viisumaat häviäisivät.
MIH96 kirjoitti:Voisi lisätä myös Moskova 2009 ja Georgia.
Jos tarkoitat Georgian vetäytymistä Moskovan viisuista, se oli maan oma valinta. Georgia itse aloitti sodan 2008 hyökkäämällä Etelä-Ossetiaan, vaikka separatistialueiden kohtaloa ei pitänyt ratkaista asevoimalla. Venäjä oli sitoutunut estämään sen. Georgialla oli silti 2009 oikeus osallistua viisuihin samoin kuin Venäjällä nyt.
rosetta kirjoitti:politiikka (laajassa mielessä) on yhtä olennainen osa ihmiselämän kirjoa kuin vaikkapa tunteet tai ihmissuhteet, miten sen voisi sulkea pois :mitvit:
Siten ettei buuata minkään maan esiintyjille. Ei hyväksytä "Mannerheim vedä käteen" -tyyppisiä sanoituksia. Ei poliittisia kylttejä tai kiistoihin liittyviä lippuja katsomossa. Ollaan kohteliaita. Esim. sateenkaariväki toivotetaan tervetulleeksi, vaikka vähemmistöjen asema maassa olisi yleensä huono.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja rosetta »

sziget kirjoitti: Siten ettei buuata minkään maan esiintyjille. Ei hyväksytä "Mannerheim vedä käteen" -tyyppisiä sanoituksia. Ei poliittisia kylttejä tai kiistoihin liittyviä lippuja katsomossa. Ollaan kohteliaita. Esim. sateenkaariväki toivotetaan tervetulleeksi, vaikka vähemmistöjen asema maassa olisi yleensä huono.
Ei tuollaisia sanoituksia tietääkseni ole viisuissa ollutkaan (yritykset on hyvin tehokkaasti diskattu) ;)

Ja jos oikein muistan, niin Venäjälle ei (ainakaan 2014) buuattu itse esiintymisen yhteydessä vaan pisteiden annon, jossa on minusta suuri ero (korostaa juuri sitä että buuaus kohdistuu ko. valtioon, ei esiintyjiin). Mutta tuota buuausjuttua on täällä jo käsitelty niin paljon, että ei siitä enää enempää...

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

2014 Venäjälle buuattiin sekä esityksen että pisteidenannon aikana. 2015 vain pisteidenannon.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Toni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18635
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Toni »

Niin... Eikö 2015 ollut juuri se vuosi, kun buuaukset suodatettiin (ilmeisesti Venäjän delegaation pyynnöstä)? :miettii:
"Mutta siis kaikkihan on pornoa, jos sitä katsoo oikein." (Margot)

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Roope »


Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja rosetta »

TomppaJr kirjoitti:2014 Venäjälle buuattiin sekä esityksen että pisteidenannon aikana.
Ok, ensin mainittu on sitten (ilmeisestikin viisulive-huumassa ;)) mennyt minulta ohi...
Ja 2015:han ne tosiaan peitettiin taputuksilla.

Leoton
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 71
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 11:38

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Leoton »

Ottamatta kantaa Venäjän mahdollisuuteen olla osallistumatta tänä vuonna lainkaan viisuihin katson, ettei poliittinen valtio tai demokraattisesti valittu ukrainan kansaa edustava 'parlamentti' ole yhtenäisesti ajanut koko valtion etuja ennen konfliktin kärjistymistä. Itä-Ukraina oli jo ennen Krimin valtausta taantunutta teollisuusaluetta, jonka tuotteet eivät enää laadullisesti kelvanneet ns. länsimaille. Valtio ei pannut tikkua ristiin kehittääkseen aluetta- odottivatko vain EU-tukia?

Ukrainan itäosa oli venäjän teknologiateollisuuden kultamaa silloin joskus. Venäjä oli vielä vuosikymmen sitten ainakin osittain riippuvainen ko. alueen (sotalento)teollisuudesta. Venäjä ja ukraina kielinä ovat kai verrattavissa murteisiin. Silti niiden eroja haetaan ja väestöä erotellaan säännönmukaisesti. Entinen ja nykyinen sortaja on aina vihollinen? Sukua monilla on molemmin puolin kansainvälisesti sovittua rajalinjaa, eikä sen noudattamisesta ollut niin väliä ennen nykyistä konfliktia.

Viro, Latvia ja Liettua ovat oivia esimerkkejä siitä, kuinka etniset ryhmät pysyvät helposti erillään, eikä valtiotkaan aina halua edistää yhdentymistä vrt. kielitaitovaatimukset. Suomi on luovinut muinoin hyvin ruotsinkielen kanssa. Ehkä tilanne oli toinen koska ko. kieli oli vähemmistökieli ja sai silti samat oikeudet nykyisen valtakielen kanssa. :peukku:

En tällä kirjoituksellani hyväksy entisen Neuvostoliiton toimia Krimin valtauksen yhteydessä ja muinaista tataarien kohtelua (muilutusta Siperiaan, Jamala).

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20382
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Aika viime tippaan menee, mikäli he päättävät vielä kisailla. Oliko siinä Pust' Govoryat -ohjelmassa mitään infoa? :mitvit:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Poliittisen keskustelun sijaan muakin kiinnostaisi enemmän tietää, että mitä se Venäjä nyt lopulta sitten aikoo?
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Stargazer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3750
Liittynyt: 15 Touko 2014, 12:35

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Stargazer »

^^ Ilmeisesti kyseinen ohjelma esitetään maanantaina eli samana päivänä, jolloin delegaatiot tapaavat Kiovassa ja on kappaleiden lähettämisen deadline. Tuon saman jutun mukaan Venäjän delegaatio ei kuitenkaan ole ilmoittautunut eikä suurella todennäköisyydellä ole osallistumassa kyseiseen tapaamiseen, mikä voi johtaa sakkoihin (25 % osallistumismaksusta). Viisuosallistumista tapaamisen jättäminen väliin ei kuitenkaan estäisi, koska materiaalit voi toimittaa myös sähköisessä muodossa.

Maanantain ohjelmassa varmaan joko ilmoitetaan vetäytyminen tai julkistetaan edustajaksi joku tolkuttoman iso nimi :miettii: Huhuja liikkuu puolesta ja vastaan.

Edit. Jaaha ja viimeisin käänne on, että Venäjä saattaa kyllä valita edustajan ja kappaleen, mutta päättää silti vetäytymisestä huhtikuun aikana. Joidenkin huhujen mukaan huomenna olisi vetäytymistä koskeva lehdistötilaisuus, mutta tämä tieto on ilmeisesti ehdittu tyrmätä. Ja yksittäisten fanien mukaan yhdellä radiokanavalla olisi jo vahvistettu vetäytyminen, toisella taas kerrottu edustajan nimi "varmana tietona" :sekava: Halukkaat voivat seurata juonen sakeutumista vaikkapa ESCKAZin Twitteristä :heh: Toivottavasti olemme maanantaina viisaampia.
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja sziget »

Toni kirjoitti:Niin... Eikö 2015 ollut juuri se vuosi, kun buuaukset suodatettiin (ilmeisesti Venäjän delegaation pyynnöstä)? :miettii:
John Ola Sand otti kantaa buuaukseen pressitilaisuudessa (kohdasta 26.40). Buuaus on epäkunnioittavaa, sitä ei voi puolustella sananvapaudella, viisut eivät saa muuttua poliittiseksi sirkukseksi, se olisi koko kilpailun loppu. Sain sen käsityksen, että ongelma tiedostettiin EBU:ssa ja siihen haluttiin puuttua. Venäjän ei tarvinnut pyytää.
Leoton kirjoitti:Venäjä ja ukraina kielinä ovat kai verrattavissa murteisiin. Silti niiden eroja haetaan ja väestöä erotellaan säännönmukaisesti. Entinen ja nykyinen sortaja on aina vihollinen? Sukua monilla on molemmin puolin kansainvälisesti sovittua rajalinjaa, eikä sen noudattamisesta ollut niin väliä ennen nykyistä konfliktia.
Kielet ovat kauempana toisistaan kuin esim. ruotsi ja norja. Oranssin vallankumouksen jälkeen maata yritettiin yksikielistää väkisin. Ukrainan kieltä ajettiin päiväkoteihin, kouluihin ja yliopistoihin, vaikka venäjä oli enemmistön äidinkieli esim. Donetskissa. Venäjänkieliset pitivät itseään ukrainalaisina eivätkä käsittäneet, mikseivät saisi puhua venäjää omassa maassaan. Mukana oli varmaan pelkoa ja huonoja kokemuksia neuvostoajalta - ei uskota, että kielet voisivat elää sovussa rinnakkain - toisaalta myös aggressiivista nationalismia.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7135
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

Eihän Ukraina ja venäjä edes kuulosta samantapaiselta kieleltä edes. Esim Mika Newton ukrainan karsinnassa oli venäjää ei ukrainaa ,,,

Leoton
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 71
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 11:38

Re: Venäjä 2017

Viesti Kirjoittaja Leoton »

OT: Sziget kirjoitti ymmärrettävästi juuri sen, mitä ajoin takaa. Jos Ukrainalla (kansalla) olisi terve identiteetti ja sillä menisi hyvin, sen ei olisi esimerkiksi tarvinnut ajaa yhdenkielen politiikkaa, joka yksittäisenä osatekijänä ajoi kahnauksiin maan itäosassa ja Krimillä. Tunnustan tietämättömyyteni ukrainan ja venäjänkielen eroista, molemmat sentään kirjoittavat toistaiseksi kyrillisillä.

En kannata Venäjän kulttuurista eristämistä- edes euroviisuista. Se kuitenkin tekee itsenäisen päätöksen osallistumisestaan. Heillä on kyllä propagandakoneistonsa perustelemaan lasten kieroonkasvamisesta alkaen, miksi he eivät voisi ottaa osaa bakkanaaleihin. :eeek:

Lukittu