Lainaaminen viesteissä

Ik heb zorgen - palautteet ja tiedotteet. Voit kirjoittaa tänne ilman rekisteröitymistä.
Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Häiritseekö teitä kuppilalaiset välillä se, että viestejä lainataan ihan turhaan? :roll: Jos vaikka viesti, jota lainataan kokonaan, sattuu olemaan edeltävä viesti, niin minusta pelkkä ^-merkki riittää. Toki, jos lainaa vain osan edellistä viestiä, niin asia erikseen, mutta joskus myös ärsyttää, kun lainaukselle ei ole mitään järkeä. :jupinaa: Käyttäjän viesti tulee ilman sitäkin selväksi.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

No ei tälle nyt olisi omaa ketjua tarvinnut avata. :shock:

Minua ei ainakaan ärsytä. Miksi ärsyttäisi?
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Ei ärsytä.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Roope »

Erinomainen aihe ja keskustelu tästä omassa ketjussa on ihan paikallaan :joojoo:

Ärsyttää :samaamielta:, kuvien lainaamisesta on pelisäännöissäkin mainintaa :tosion:, etenkin YouTube-ikkunoiden monistaminen on raivostuttavaa laiskuutta :femme:

http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/esc-2 ... c9663.html

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Minä en ainakaan ole huomannut "turhaa" lainaamista missään. :sorivaan:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Kamalan pitkien viestien lainaaminen on hieman puuduttavaa selaamisen kannalta, mutta muuten minulla ei ole mitään lainaamista vastaan. :sorivaan:
Žvižej fucked up the solo

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Joo, ymmärrän kuvien ja videoiden lainaamisen ärsyttämisen. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Minusta suurin osa lainaamisesta on perusteltua tai ainakin ongelmatonta. Ehkä prosentti lainauksia sisältävistä viesteistä lainaa mukana videon tai kuvan tai pitkän viestin kokonaan, mutta tätä ei tapahdu niin paljon, että olisin osannut ärsyyntyä siitä.

Väkäsillä viittaaminen edellisiin viesteihin on kätevä mutta varmaankin uusille käyttäjille vieras käytäntö. Varsinkaan siihen tapaan, että väkästen määrä kertoo, kuinka monenneksi edelliseen viestiin viitataan, en ole törmännyt missään muualla.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja rosetta »

^ En minäkään, varsinkin ei-suomalaisilla saiteilla se tuntuu tosiaan olevan aivan vieras käytäntö; muualla lainataan vaikka viitattaisi juuri yllä olevaan viestiin, olen huomannut. (Tuo väkäsillä viittaaminen on kyllä väliin vähän hankalaa kun joku tulee viestimään siihen väliin juuri kun on itse kirjoittamassa viestiä, ja viestiä on sitten muokattava lisäten niitä väkäsiä :heh: Ja joskus näkyy tulleen väärinkäsityksiäkin siitä mihin viestiin väkäsillä on viitattu...)

Ymmärrän että kuvien ja videoiden lainaaminen voi ärsyttää; itse jos lainaan viestiä jossa on kuva tai video niin huolehdin yleensä kyllä että poistan lainauksesta sen kuvan tai videon, turha niitä toistella.
Todo en la vida es como una canción
Que cantan cuando naces y también en el adios

(Massiel: La la la)

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ Toinen hankaluus väkäsillä viittaamisessa on, jos oma viesti meneekin uudelle sivulle. Silloin haen viestin, johon viittaan, quote-tagien sisään. Hiukan turhauttaa vain lisävaiva. :rullaati:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Minusta se ei ole suuri lisävaiva, koska silloin ainakin tietää, mihin viestiin viittasin, ilman että tarvitsee mennä edelliseltä sivulta etsimään viestiä tulevina kertoina.

Tuo on kyllä tapaus, jossa koko viestin lainaamisen minäkin ymmärrän. :joojoo:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7490
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Requel »

En mä näe täällä mitään ongelmaa siinä etteivät ihan kaikki osaa lainata kaikkein fiksuimmalla tavalla. Suurin osa osaa. Tuskin on mitään erityistä tarvetta pohtia asiaa, kun säännötkin on varmaan hyvä pitää selkeinä ilman pilkunviilausta.

En ole edes lukenut foorumin sääntöjä, mutta kukapa hulttio niitä nyt lukisikaan. :mrgreen: Olisi ikävää jos terveellä maalaisjärjellä ei pärjää, vaan siellä olisi tällaisia pikkumaisia sääntöjä vaikka tän lainaamisen suhteen.
👼 Definitely not an angel 👼
:twisted: but I'm not that evil, ya know? :twisted:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja sziget »

Serduchka kysyi, ärsyttääkö turha lainaaminen. Vastaukseni: ärsyttää lievästi. Uusia sääntöjä ei tarvita, mutta kyllä tästäkin saa olla mielipiteitä.

Lainaan yleensä vain sen osan, johon oma viestini liittyy. Se säästää lukijan vaivaa varsinkin jos viesti on pitkä. Miksi pakottaisin hänet lukemaan uudelleen koko viestin, ellen halua kommentoida koko viestiä? Ongelma tämä ei ole, ja jokainen toimii niin kuin itsestä tuntuu mukavalta. Jos tiivistäminen ei huvita, niin ei sitten.

En muista, milloin tajusin väkästen idean ja aloin käyttää niitä Kuppilan tapaan. Minustakin väkäsen voi korvata lainauksella, jos oma viesti osuu uuden sivun alkuun, mutta ei ole pakko. Klikkaan tarvittaessa edelliselle sivulle nähdäkseni sen mihin viitataan, ei siitäkään paljon vaivaa ole.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

^^^ Kiitos vinkeistä uudelle kuppilalaiselle :peukku:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Timoteus kirjoitti:Varsinkaan siihen tapaan, että väkästen määrä kertoo, kuinka monenneksi edelliseen viestiin viitataan, en ole törmännyt missään muualla.
Mielenkiintoista, kun itse olen törmännyt siihen useammallakin foorumilla. Huonot puolensa siinäkin, nimittäin jos joutuu kovasti laskemaan, mihin viestiin viitataan. Ja kun joku on kuitenkin ehtinyt tuupata väliin uuden viestin ennen kuin lainaaja ehtii postittaa omansa.

Minulla on tapana editoida lainauksista pois tarpeettomat osat. Sillä tavoin voi myös väkäsiä tarkemmin osoittaa, mihin viestin osaan sanansa kohdistaa. Silloin en myöskään käytä väkäsiä, jos lainaamani viesti sijoittuu omaa viestäni edeltävälle sivulle (vaikka sitten sivun viimeiseksi ja omani olisi seuraavan sivun eka).

Mutta vastauksena Serdun kysymykseen, ei, lainausten määrä täällä ei ole ärsyttänyt minua. Jollain toisella foorumilla kyllä on, etenkin kun on lainattu kilometrinmittainen viesti jossa on kymmenen kuvaa tai videota, ja oma kontribuutio asiaan on tyyliin "upeeta!"
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Margot »

Ei ärsytä, mutta kuvien ja videoiden lainaaminen ärsyttäisi. En ole sitä huomannut tapahtuvan mitenkään usein.

Tuo väkäskäytäntö on ollut minusta ihan yleinen (suomalaisilla) foorumeilla, mutta veikkaanpa, että sen tuntevat lähinnä me dinosaurukset. :mrgreen: Foorumit ovat kuolemassa, joten tänne eksyvät nuoret eivät ehkä tunne keskustelufoorumeiden käytäntöjä.
What color is your life?

Avatar
Roope
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 18474
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Roope »

Margot kirjoitti:Ei ärsytä, mutta kuvien ja videoiden lainaaminen ärsyttäisi. En ole sitä huomannut tapahtuvan mitenkään usein.
Et olekaan, koska moderaattorit editoivat ne pois :)
Margot kirjoitti:Foorumit ovat kuolemassa
No ei nyt erityisemmin siltä näytä :mitvit:

http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/viisukeskusteluark/

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lainaaminen viesteissä

Viesti Kirjoittaja Margot »

^ Kuppila onkin niitä harvoja foorumeita, joissa vielä riittää kävijöitä ja keskustelua. Hyvä niin. :joojoo: Mutta nykyteinit eivät varmaan edes tiedä, mikä on keskustelufoorumi.
What color is your life?

Vastaa Viestiin