Terminal 3 (Matkustaminen)

La dolce vita - Keskustelu työstä, opiskelusta ja harrastuksista

Valvoja: Timoteus

Kuinka monessa maassa olet vieraillut?

vain Suomessa
3
3%
1-5
25
24%
6-10
22
21%
11-15
23
22%
16-20
8
8%
21-30
15
14%
31-40
3
3%
41-50
2
2%
51-
5
5%

Ääniä yhteensä: 106

pmama
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja pmama » 05 Heinä 2018, 10:02

En osaa antaa ohjeita Prahaan. Pelkkä kävely kujilla eksyminen kivoihin ravintoloihin ja museoihin riittää!
Tietysti käyt Kuninkaan kukkulalla, Vitus-kirkko on ilmainen, jono näyttää pitkältä, mutta vetää nopeasti. Jos ravintolassa on musiikkia, siitä voi joutua maksamaan lisää. Me oltiin ihanassa jazz-ravintolassa ja kannatti kyllä maksaa musiikista!

Suosikkiravintolamme oli Kabul, afganistanilaista ruokaa. En tiedä , onko se enää pystyssä. On se! https://www.tripadvisor.fi/Restaurant_R ... hemia.html
Etnisiä ravintoloita on paljon, mutta kokeile perinteistä tsekkiläistä. Usein baareista saa kunnon kotiruokaa, gulassi ja leivännäköinen perunasiivu . Poikani söi sianpolven. Painoi kilon, suurin osa luuta.

Baareja riittää, meidän pikkukadulla (100m pitkä ) oli 8 baaria ja luostari.

Eläintarha on hieno, aika kaukana, mutta metrolla ja bussilla pääsee. Praha on heinäkuussa tolkuttoman kuuma, yli 30-35 astetta. Kiehuimme ulkona ja apartementissa, jossa ei ollut ilmastointia. Säälin jääkarhua eläintarhassa. Mangustit olivat söpöjä.

pmama
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja

Viesti Kirjoittaja pmama » 05 Heinä 2018, 10:13

Vielä riittää, Prahassa on paljon livekonsertteja, klassista musiikkia opiskelijoiden esittämänä. Olimme itse Mozartin Requiemissa kirkossa, jossa Mozart itse oli soittanut urkuja. Praha on täynnä Mozart-historiaa, koska hän vieraili usein siellä ja oli paljon suositumpi kuin kotikonnuillaan Itävallassa.

UFOPOLI
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI » 05 Heinä 2018, 12:16

México City oli mielenkiintoinen. Olin siellä viikon konferenssimatkalla. Onhan kaupunki suuri, ja vaikka virallinen asukasluku taitaa olla yhdeksisen miljoonaa, käytännössä kaupungissa asuu noin 25 miljoonaa ihmistä, sillä varsinaisen kaupungin alue on itsessään aika pieni ja suurin osa asuu sen ulkopuolella. Jos on tottunut Kaliforniaan, México tuntuu paikoin hämmentävänkin tutulta, koska Yhdysvaltain vaikutus on melko vahva, ja niin on myös toisaalta Kaliforniassa Meksikon. Maaseutu on tokikin täysin eri maailma kuin pääkaupunki.

Jalkapallo näkyi katukuvassa todella vahvasti, ja yhtenä päivistä se suorastaan häiritsi konferenssiakin, koska meteli kadulta oli niin kova että puhujia oli hankala kuulla (liekö ollut juurikin Meksiko pelaamassa tuolloin). Toinen näkyvä ilmiö olivat lähestyvät vaalit, jotka lopulta käytiin kotiinpaluuni päivänä. Vaaleja edeltävänä puolena vuotena 130 poliitikkoa ja muuta politiikan toimijaa oli murhattu, ja heistä kolmannes oli ollut itse ehdokkaita.

Olin saanut esimieheltäni ohjeen säästää rahaa mahdollisuuksien mukaan (koska matka rahoitettiin aiheensa (digitaaliset ihmistieteet) takia jostain erikoisesta lisäbudjetista, jossa ei ollut paljon liikkumavaraa. Minulle tämä sopi, sillä en ylipäänsä kaipaa erityishienouksia matkustaessani. Esimerkiksi matkustin lentokentälle ja takaisin metrolla, jossa yksi matka maksaa 5 pesoa (~25 eurosenttiä). Metro oli aivan mukava ja toimiva, vaikka kaikki varoittelivatkin sen vaaroista. Mitään ei kuitenkaan varastettu, vaikka reppuni hieman hajosikin erään ruuhka-aikaisen matkan aikana. Sen sijaan erikoista oli, ettei metrossa ollut lainkaan kuulutuksia vaan asemien nimiä piti tarkkailla laitureilta ja katossa olevista kartoista, joita en edes ensi alkuun sellaisiksi tunnistanut, koska ne olivat tarroja, joissa oli lähinnä kuvia. Myöhemmin selvisi, että jokaisella asemalla on oma kuvakkeensa, jotta myös lukutaidottomat matkustajat löytäisivät oikeisiin paikkoihin.

Yksi vapaapäiväkin matkaan sisältyi (koska täytyi sopeutua aikaeroon), ja sinä kävin katsomassa Teotihuacánin pyramideja. Pyramidit vuosina 100–600 rakentaneesta sivilisaatiosta ei tiedetä paljonkaan, koska he eivät tiettävästi kehittäneet kirjoitusta ja muutenkin polttivat kaupunkinsa jättäessään sen taakseen, ilmeisesti käytettyään alueen luonnonvarat loppuun ja aiheutettuaan paikallisen ilmastonmuutoksen. Kansan nimikin on asteekkien antama. Nämä puolestaan saapuivat kaupunkiin reilut puoli vuosisataa myöhemmin, löysivät sen tyhjänä, ja ottivat sieltä vaikutteita omaan arkkitehtuuriinsa sekä perustivat oman pääkaupunkinsa Tenochtitlánin, joka puolestaan nykyään tunnetaan México Citynä.
If you wanna be happy, remember to use your friend, the big vegetable

inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Viesti Kirjoittaja inomu » 12 Heinä 2018, 00:02

^Mexico City ja Meksiko ylipäätään löytyy omalta bucket listiltä, täytyy katsoa milloin pääsisi lähtemään tuonne päin!

Sen sijaan syyskuussa olen menossa toiseen bucket list -kohteeseen, nimittäin Iraniin! Vielä pitää hankkia viisumi, mikä on osoittautunut vaikeammaksi, kuin alunperin olin lukenut... mutta eiköhän se tästä!
Because you're a sky full of stars
You're such a heavenly view

Vastaa Viestiin