Toivelauluja (1949-1983)

Muzika i ti - asiakeskustelua musiikista, joka ei ole Euroviisuja
Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1960
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Toivelauluja (1949-1983)

Viesti Kirjoittaja Hapa »

En tiedä kiinnostavatko ketään muuta legendaariset vanhat Toivelauluja-vihkoset, mutta laitan tämän aiheen nyt tänne kuitenkin. Toivelauluja-vihko ilmestyi vuosina 1949-1983, nelisen kertaa vuodessa, yhteensä 128 numeroa. Itselläni on niitä yhteensä 33 kappaletta, kaikki julkaisut vuosilta 1975-1983 ja muutama vielä vanhempi lehti. Toivelauluja-julkaisu oli aina tapaus ja niitä odotettiin innokkaasti. Vihosta löytyi kolmisenkymmentä hittisanoitusta ja paljon laulajien kuvia.

Kyllä mua harmitti, kun 1984 ei enää uutta vihkoa tullutkaan, mutta ilmeisesti ne eivät enää kannattaneet. Käännöshittien aika oli ohi ja viisujenkin suosio oli laskussa. Onneksi olen kuitenkin säästänyt vihot ja ihan kiva niitä on vieläkin selailla.

Listaan tähän nyt laulajat, joilla oli kunnia päästä vihon kanteen, vuodesta 1970 alkaen. Aikaisemmista numeroista toivoisin infoa, pitkään 60-luvulle kannessa oli vain pieniä piirroskuvia.

83 Inger Nilsson
84 Kai Hyttinen
85 Markus
86 Irwin Goodman
87 Markku Aro
88 Jaana ja Tiina
89 Johnny
90 Päivi Paunu & Kim Floor
91 Danny
92 The Doors
93 Fredi
94 Marion
95 Sammy Babitzin
96 Jukka Kuoppamäki
97 Abba
98 Hector
99 Demis Roussos
100 Marion
101 Erkki Liikanen
102 Brotherhood of Man
103 Erkki Liikanen
104 Katri Helena
105 Marie Myriam
106 Armi & Danny
107 Marion
108 Bee Gees
109 John Travolta ja Olivia Newton-John
110 Mikko Alatalo
111 Katri Helena
112 Village People
113 Tuomari Nurmio (piirroskuva)
114 Boney M.
115 Johnny Logan
116 Martti Syrjä
117 Mikko Alatalo
118 Riki Sorsa
119 Bucks Fizz
120 Reijo Kallio
121 Mikko Alatalo
122 Nisa Soraya (pikkukuvassa Kake Randelin)
123 Nicole (pikkukuvassa Kojo)
124 Katri Helena (pikkukuvassa Pedro Hietanen)
125 Solistiyhtye Suomi
126 Taco
127 Carola Häggvist & Meiju Suvas
128 Jonna
Viimeksi muokannut Hapa, 28 Maalis 2012, 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Toivelauluja (1949-1983)

Viesti Kirjoittaja Diggari »

Haa, edellisen viestin nähtyäni hain heti esille omat vihkoni parissa sekunnissa, tiesin missä ne olivat pölyttymässä. Aikomukseni oli katsoa kuka tuossa vihossa 85 on kannessa, mutta minunpa keräilyni loppui harmittavasti edelliseen numeroon - pari myöhempää tosin oli joukossa. Mutta netistä löysin keräilykaupan ystävällisesti kuvaamana lukuisia Toivelauluja-kansia, myös numeron 85.
http://www.merkkipaikka.fi/pienpainatte ... tml?page=2

Tuossa kysytyssä kannessahan on Markus, vaikka sanat hittisingleensä Vain kotka lentää aurinkoon / Jos vielä oot vapaa ovat jo numerossa 84.

Omat vihkoni alkavat vuodesta 1966. Kuten tuolta nettisivustolta näkyy, silloin kannessa oli iskelmäotsikoita ja niistä johdettuja 'amatööripiirroksia' kuin jossain omakustannelauluvihossa, joskus myös laulajien tunnistettavia muotokuvia kuten viisuedustajamme v. 1967-69. Kannessa 75 on mm. Kristina Hautala minihameessaan. Jo kaksi vuotta aiemmin hänestäkin kirjoitettiin esittely vihkoon, harvinaisessa kuvassa hän nojailee kivimuuriin. Ihailijakuvia näyttää sivuilla olleen 4-7, vihossa 4/1967 (74) on kuvassa mm. Engelbert Humperdinck...

Piirrokset eivät minulle juurikaan ole jääneet mieleen, enemmän aikanaan taisin odottaa minkä värisävyn uuden vihkon kansi oli saanut. Netistä löysin lopulta suuren määrän divarien kuvaamia kansia. Pari alkuvuotta kansipiirros oli vakio, mutta ainakin numerossa 12 (v. 1951?) oli jo useita piirroksia. Kannet näyttivätkin samalta otsikoineen kauan - siihen asti kun ensimmäiset valokuvat tulivat v. 1969 lopussa vihkon 82 kanteen oikein joukolla, kuin piirrosten tilalle: Jouko ja Kosti, Seppo Partanen, Katri Helena, Tapio Heinonen ja Fredi. Heti seuraavassa vihossa 83 (1/1970) alkoi yhden artistin esittely, myös sivujen taitto ja fontti muuttui. Edellisessäviestissä olikin jo lueteltu keitä kannessa nähtiin. Kansityyli on vaihtunut löytämieni kuvien mukaan toiseksi ainakin numeroissa 100, 111 ja 115, siis aikaisempaa nopeammin.

Oma vihkokeräykseni alkoi varmaankin lahjasta, ehkä osin jatkuikin koska ei omaa rahaa paljon ollut. Jonkin verran vihoista laulettiinkin lasten kesken, mutta sanoja kerättiin, myös lehdistä leikaten, ehkä siksi, ettei levyihin ollut varaa, ja näin laulun pääsi omistamaan edes vähän kun nälkä oli kova, eikä hittejä radiostakaan liian usein kuullut.

:lukee: PS. On hetki -tekstissä on vain yhdeksän riviä.

Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1960
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Re: Toivelauluja (1949-1983)

Viesti Kirjoittaja Hapa »

Kiitos Diggari mielenkiintoisesta muistelusta ja infosta! Lisäsin jo Markuksen listaan. Mulle hän on jäänyt aika vieraaksi ja en sitten tunnistanut. :puna:

Oma suosikkikanteni on se, jossa on Abba viisuvoiton jälkeen Brightonin lavalla (kuinka ollakaan :heh: ). Seuraavaksi paras on Marie Myriam-kansi ja kolmanneksi listaan Armin ja Dannyn. Lisäksi on pakko mainita kaikki hienot Marion-kannet, Marion fani kun olen. :ihana:

Vähiten tykkään Martti Syrjä-kannesta. Otti päähän jo silloin, eikä Tuomari Nurmion piirroskuvakaan saanut minua ihastumaan. Katri Helenakin oli vähän liikaa kansissa... :heh:
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11517
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Toivelauluja (1949-1983)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

ahhhh mikä aihe, kylhä määki muistan tietysti tuon abba-kannen ja haaveilevan M Myriamin... ihtelläniki on muutamia noita numeroita joita tuli hankittua ainakin Raimo Keron (Rexi) pitämästä Musiikki-Fazer-soitin-ja levy-liikkeestäKokkolan Pitkänsillankadulla, paikallisen Seinen eli Suntin tienovilta (noniinii kuulosti varsin huvittavalta tämäkin "vertaus").
Nii monet kerrat tuli valtavan paljojen yksinolo hetkien aikana kammarissa tutkailtua noita vihkosia ja mielessä "laulettua" varsinkin noita v. -75-76 syksyn säveliä, oikeen kellosta kahtoin että kappale kestäisi suunnilleen sen ajan mitä virallisestikin... "tule - ui kanssani merelle kuutamoon..."
nyt harmistelen sitäkin ettei tullut sen aktiivisemmin noitakaan keräiltyä. energiaa olisi voinut siirtää enemmänkin tuollee saralle pois niistä ruotsalaisista viikkolehdistä Vecko tidning, Damens, Årent ..., ym. mutta kun niissä olleet artistien kuvat kiinnostivat myös ihan huikeesti.
Ai niin, se Taiskankin kansikuva jäi kyl mieleen... Joukosta ja Kostista ny puhumattakaan... siis voi hyvänen aika kun olisi jälleen kova tarve tämänkin sarjan uudelle tuloon... Mistä ihmeestä saisimme n sanat esim. Johanna Kurkelan tunnetuksi tekemään veret seisauttavan hienoon Rakkauslauluun. Jonka eräs karaokea harrastava lähiomaisemme teki ensimmäisenä omana tilaustyönä cd-levytyksen Onnenrenkaat - Anne-Marie Hannonen (painakaa nimi mieleen!) hän lauloi tuon kappaleensa myös erään nuoren parin kirkkohäissä, tai sehän on vielä edessä mutta, ja hänen siellä olevaan settiin kuuluu vielä 4 muutakin laulua. Mm. Kirkan --90luvun suurhitti Pyydä vain.

Vastaa Viestiin