Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Muzika i ti - asiakeskustelua musiikista, joka ei ole Euroviisuja
Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2305
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 15:31
Paikkakunta: Helsinki

Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies » 23 Maalis 2018, 19:22

Annan Thoughty2-tubettajan vastata tähän. Pääosa omistakin "nipotuksista" tulee tässä ilmi.
Suosittelen etenkin forumin nuorempaa kaartia katsomaan videon ja miettimään, että voisko asialle tehdä jotain?!?

https://www.youtube.com/watch?v=oVME_l4IwII

Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2305
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 15:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies » 06 Kesä 2018, 15:15

Eikä tietenkään ainuttakaan vastausta/kommenttia?! :roll:

Vielä toinen aiheeseen liittyvä video -tämä nyt varmasti menee reippaasti "yli hilseen" tietyiltä foorumilaisilta ja ihan kaikkiakin ajatellen tahti videossa voisi olla vähän rauhallisempi: https://www.youtube.com/watch?v=S9AbuFhT0W4

Theodor Adorno, jonka kirjoituksiin koko juttu perustuu, vaikutti jo 1930-60-luvuilla. Hän oli ensisijaisesti sosiologi/yhteiskuntafilosofi, mutta myös musiikkikriitikko ja säveltäjä. Keski-Euroopassa hän oli ennen toista maailmansotaa niin vaikuttava musiikkikriitikko, että nimenomaan hänen takiaan väitetään, että Sibelius ei saavuttanut koskaan merkittävän säveltäjän statusta keski-Euroopassa, koska Adorno piti Sibeliuksen sävellyksiä "halpahintaisena maisemamusiikkina"!

akfan33_ZZ
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 428
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 02:44

Re: Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ » 06 Kesä 2018, 22:03

Tää on liian laaja aihe tällaisenaan, liian paljon salaliitto- ja muita teorioita musiikin rappiosta. Oikeastaan tää liittyy myös yleisempään jeesusteluun koko länsimaisen kulttuurin rappiosta.

Toisaalta koko pop(ulaari) musiikki perustuu siihen, että massamediat levittää suurelle kansalle (yleensä nuorille) samoja kappaleita. Ne on suosittuja, koska kaikki kuuntelee niitä, ja kaikki kuuntelee niitä, koska ne on niin suosittuja, ainakin niin yleisesti luullaan. Tietenkin voi aina vedota siihen, että niitä soitetaaan, kun kuulijat haluaa kuunnella niitä, mutta siinä ajaudutaan samaan kehäpäätelmään.

Mitä sitten teknistymiseen tulee, sekin on kehittynyt asteittain, edm, dub-step bassot, hip-hop ja muu urbaani pop, ei niitä kukaan "paha kapitalisti" ole suunnitellut, ne vaan on syntyneet jossain kaupunkien slummeissa ym.

Onko tää sitten hyvä vai paha asia, siitä voi olla montaa mieltä, enkä osaa sitä kategorisesti sanoa.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12705
Liittynyt: 18 Tammi 2008, 00:14

Re: Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja ta1ja » 07 Kesä 2018, 17:31

Ihme_Mies kirjoitti:
23 Maalis 2018, 19:22
Annan Thoughty2-tubettajan vastata tähän. Pääosa omistakin "nipotuksista" tulee tässä ilmi.
Suosittelen etenkin forumin nuorempaa kaartia katsomaan videon ja miettimään, että voisko asialle tehdä jotain?!?

https://www.youtube.com/watch?v=oVME_l4IwII
Ei ala höpinät kovin hyvin tällä jäpikällä, koska dikotomiaparit
  • Hyvä - huono:
    Bob Dylan -> Britney Spears
    Led Zeppelin -> Lady Gaga
    The Kinks -> Katy Perry
Kuka huomaa miksi?

- Mutta jos tuosta pääsee yli, niin Max Martin ei ole syyllinen, hitintekijöitä on ollut aina. Myös nykypäivän artistit ovat taiteilijoita siinä missä entisetkin. Yleisön vaikuttuminen on aito kokemus. Näitä ei tarvitsisi kyseenalaistaa - itseasiassa kyseenalaistaminen johtaa täysin harhaan, ad hominem-argumentointiin, jolloin todellinen ongelma katoaa. Eli se, että pienimmän yhteisen nimittäjän metsästys radiosoitossa = kuuntelijatutkimukset, jossa parhaiksi osoitetaan biisit, joiden kohdalla ihmiset eivät vaihda kanavaa eli eivät reagoi, johtaa yhdenmukaistumiseen, formaattiin, joka, kuten kaikki loputon samankaltaisuuksien toisto, on tylsää ja turruttavaa. Vaikka se alkuperäinen monistettava voisi olal hyväkin tai vaikka monistetut itsenäisinä olisivat ihan hyviä.
Ihme_Mies kirjoitti:
06 Kesä 2018, 15:15
Vielä toinen aiheeseen liittyvä video -tämä nyt varmasti menee reippaasti "yli hilseen" tietyiltä foorumilaisilta ja ihan kaikkiakin ajatellen tahti videossa voisi olla vähän rauhallisempi: https://www.youtube.com/watch?v=S9AbuFhT0W4
Mitä tulee sitten Adorno-lähtöiseen kritiikkiin, niin Adornohan oli marxisti. Siinä on hyvää ja huonoa, hyvää kaupallisen mekanismin kritiikki, huonoa, jälleen ad hominem-tyyppinen kuluttajakritiikki - ad hominem siinä mielessä, että kuluttajaa väheksytään, typistetään aivottomaksi tyhmäksi massaksi, joka on manipuloitavissa miten vain, "viihde on huumetta kansalle". Adornosta on menty tällä aluella kuluttamiseen ja arkeen liittyvässä kulttuurintutkimuksessa, johon popmusiikkikritiikkin kuuluu, eteenpäin. Michel de Certeau esimerkiksi on tuonut esiin kuinka kuluttaja säilyttää subjektiviteettinsa arkipäivän kulutuspäätöksissään.

Muutoinkiin vertailupari Bachin teos vs. radion popbiisi on jokseenkin hönö, koska Bachin aikanakaan Bach ei ollut suinkaan ainoaa musiikkia, vaan silloin laulettiin senaikaisia hittejä, kansan omia ralleja.

Mutta radiosoiton formatoituminen, esillepääsytahojen korporatisoituminen on tässäkin se paras pointti.

Onko kukaan muuten kertonut miksi kaikki suomalaiset radiokanavien musiikkipäälliköt ovat miehiä? Miten näin voi olla? Myös kaikki johtavien levy-yhtiöiden johtavat A&R:t ovat miehiä. Miksi näin on ja miten näin voi Suomessa olla vielä vuonna 2018?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2305
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 15:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies » 09 Kesä 2018, 16:15

Kiitos Ta1ja sekä myös Akfan33 mielenkiintoisista kommenteista. Vastakommentit ensi viikonloppuna pienten "lomailujen" jälkeen, kun nyt ei valitettavasti millään ehdi. :puna: :lohduton:

Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2305
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 15:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies » 10 Elo 2018, 17:13

Eipä ole Ta1Jaa aikoihin näkynyt... mutta heitetään nyt hieman vastakommenttia. (Sellainen ei-nyt-mahdottoman-tärkeä huomio myös, että minua joskus syytellään sivistyssanojen "turhasta" viljelystä... no, katsokaas tuota 'dikotomia', 'ad hominem'... :mrgreen: Ja nostan kädet ylös en tiedä mikä on 'A & R' !?)

Tarkoitatko paria Led Zeppelin - Lady Gaga? Jälkimmäiseltä voi odottaa melkein mitä vain, mutta edellä mainittu teki käytännöllisesti katsoen aina vain bluesia "raskaammalla kädellä" toteutettuna.

Suurin osa kuluttajista on kuitenkin aivotonta massaa, (Ja ongelmahan lähtee jo oikeastaan tuosta "kuluttamisesta"...) jota on jo kolmisenkymmentä vuotta tyhmennetty ala-arvoisella tarjonnalla valtamedioissa koko ajan, että on entistä helpompi työntää niille paskaa, jonka ne mielissään popsii suuhunsa.

"Muutoinkiin vertailupari Bachin teos vs. radion popbiisi on jokseenkin hönö, koska Bachin aikanakaan Bach ei ollut suinkaan ainoaa musiikkia, vaan silloin laulettiin senaikaisia hittejä, kansan omia ralleja. "
Tämä on tosiaan videon suurin heikkous, jota myös sen kommentteissa kovasti tuodaan esille.

Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2305
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 15:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies » 20 Loka 2018, 15:19

Ja taas täältä "trollataan"... ( :roll: :mitvit: )

Ajattelin ruvetessani katsomaan seuraavaa Youtube-videota, että "kuka jaksaa puolen tunnin Youtube-videota?!" No, aika meni kuin siivillä, kun keskustelu ja myös musiikkinäytteet oli kiinnostavia. Tässä siis keskustelua pop-musiikin kehityksestä otsakkeen 'Has every song been written' alla, mutta oikeastaan monien sivujuonteiden lisäksi kaikkein eniten puhutaan juuri tämän topicin otsikon alaista asiaa: https://www.youtube.com/watch?v=If2Bli0rZcA (Toki tässä ollaan aika USA-keskeisiä, jälleen kerran, ja vielä ei sentään olla niin kamalassa tilanteessa, että USAn hitit = Euroopan hitit. )

Jos nyt edes joku täällä olisi oikeasti kiinnostunut musiikin taustalla olevista asioista (soittaminen, säveltäminen, sovittaminen, tuottaminen...), niin tuon videon tekijän Rick Beaton kanavalla on paljon suht laadukasta kamaa näitä asioita koskien.

akfan33_ZZ
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 428
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 02:44

Re: Mikä 2000-luvun pop-musiikissa mättää?

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ » 20 Loka 2018, 20:53

Popin kehityksessä voi nähdä ainakin tällaisia näkökohtia

Mustat urbaanit artistit kehittää jotain ihan uutta, jotain aika maan läheistä ja joka ei sovi mihinkään tuttuihin ja turvallisiin luokituksin, mutta jonka valkoiset sitten joko vesittää kaupallisesti myyväksi tai sitten ihan toiseen suuntaan, muuttaa hyvin sofistikoituneeksi, miltei akateemiseksi (esim jazz).
Joka tapauksessa jossain vaiheessa kehitys kuitenkin pysähttyy kuin umpikujaan kun mitään luovaa ei enää tapahdu, ja sitten tulee jostain taas jotain ihan uutta ja jäsentymätöntä, jonka valkoiset - ja miksei mustatkin nykyään - sitten normalisoi ja kaupallistaa tai akatemisoi ja joka pian väljähtyy ja kierros alkaa taas uudelleen

Kun tähän soppaan vielä lisätään, että artistien - ja levyfirmojenkin - on elettävä, ei ole sama saako tuottoa 10k$ vai 1M$ per vuosi, saadaan erilaisia ristiriitaisia pyrkimyksiä.

Vastaa Viestiin