Wars for nothing (maanpuolustukselliset asiat)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Suomen maanpuolustus?

Olen käynyt tai aion käydä armeijan
19
34%
Olen sivari
9
16%
Olen vapautettu asepalveluksesta
17
30%
En ole asevelvollinen Suomessa
11
20%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
Sämpy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1575
Liittynyt: 25 Touko 2004, 21:56
Paikkakunta: Sippola

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

granaattiomena kirjoitti: 16 Elo 2018, 21:30
ESC93 kirjoitti: 12 Heinä 2018, 20:28 Minulle ei vieläkään ole tullut toista kertauskäskyä. :aivanmaassa:
Minulle ei ole tullut ensimmäistäkään, vaikka viisi ja puoli vuotta olen ollut reservissä. Ehkäpä perusviestimiehillä ei ole kertausharjoituksia. Ei sillä, että erityisesti kaipaisin kutsua. Nyt kun menin sanomaan, niin se varmaan tipahtaa postissa ensi viikolla. :heh:
Ainakin aikanaan oli; sen jälkeen kun joulukuussa -93 pääsi reserviin niin kaksi ~viikon reissua on tullut. Siihen taitaa jäädäkin, näillä ikävuosilla rivimiehenä kuuluu jo nostoväkeen jota ei enää kannata lisäkouluttaa...
Vielä eilen moni piti tätä päivää tulevaisuutena, mutta huomenna se on jo historiaa

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

granaattiomena kirjoitti: 17 Elo 2018, 21:26 Ensimmäisestä viestiasemaharjoituksesta jäi mieleen päällimmäisenä se, että homma ei vielä ihan toiminut. Vietin yksin vartiossa kuusi tuntia, koska johtajat olivat kaiketi unohtaneet, että se viestimies Omena on siellä. Lievästi mielenterveyttä koettelevaa seistä pimeässä, räntäsateessa vailla tietoa siitä milloin minut tullaan vapauttamaan. Viimeisen tunnin aikanan ehkä näinkin joitain valopalloja jotka lähestyvät ja loittonivat aina välillä. :sekava: Päästyäni viimein takaisin leiriin minut vielä käskettiin suoraan viestipäivystämään. Mikäs siinä. Kyllähän vestiaseman kopissakin on ihan kiva nukkua. :roll:
Aaah, minulla on ihan samanlainen kokemus. :rofl: Toisaalta ihanaa, kun sillä hetkellä oli irtautuminen. Ei tarvinnut osallistua mitenkään siihen paschkaan. :hihi:
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16169
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Meillä taas laiskat alikit rohmusivat leijonanosan viestipäivystyksestä, me kuskit saimme vähän vähemmän ja mosat saivat tyytyä rippeisiin sekä pitkiin vartiovuoroihin. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5318
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

^ No joo. Vartiovuorojen paljous on varmaankin niitä huonoimpia puolia viestikomppaniassa. Kuskien pitää tosiaan turvallisuussyistäkin saada vähintään kuuden tunnin yöunet ja johtajat harvemmin rohmuavat vartiovuoroja itselleen. Yhdessä viestiasemaryhmässähän oli johtaja, kuski ja neljä viestimiestä, joten yö saattoi mennä hyvinkin niin, että olit ensiksi 2 tuntia vartiossa, sitten 2 tuntia viestipäivystämässä ja sitten 2 tuntia kipinävahtina. Tämän jälkeen pääsit sitten (ehkä) makuupussiin lepäämään kahdeksi tunniksi. Vartiossa tai viestipäivystyksessä ei tietenkään olisi saanut nukkua, mutta kyllä siellä tuli aina välillä torkuttua. Onneksi olen niin herkkäuninen, ettei esimerkiksi luutnantti päässyt koskaan yllättämään. :heh: Helpompaa oli tietysti silloin, kun alueella oli useampi viestiasemaryhmä ja vartiovuoroja voitiin jakaa ryhmien kesken.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19771
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Tämä sopisi hyvin myös ketjuun Tajuttoman uskomattomat jutut, mutta kuitenkin. Nimittäin, taas tuli käsky kertausharjoituksiin. :shock: Siis oikeesti, olen ollut reservissä alle kuusi vuotta ja jo kolmatta kertaa kertaamaan. En todellakaan ole kuullut kenestäkään toisesta, joka olisi käynyt näin paljon kertaamassa. Ja minä kun siis tosiaan olen vain sotamies, enkä reservialiupseeri tai reserviupseeri. :shock: Mutta joo, marras- ja joulukuun vaihteessa Parolaan sotaa leikkimään. Saa nähdä, minkälaisia lisähaasteita tästä talvisesta ajankohdasta vielä tulee.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Ylennyksiä ainakin pukannee pikkuhiljaa. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19771
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

^Olen jo reservin korpraali, ja eikös siitä seuraavana ylös oleva alikersantti ole korkein sotilasarvo, jonka voi saada käymättä aliupseerikurssia. Eli paljoa minua ei voi enää ylentää. :eiei:

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16169
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Minäkin haluaisin taas kertaamaan. :aivanmaassa:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

jee euroviisut kirjoitti: 07 Kesä 2019, 20:55 Tämä sopisi hyvin myös ketjuun Tajuttoman uskomattomat jutut, mutta kuitenkin. Nimittäin, taas tuli käsky kertausharjoituksiin. :shock: Siis oikeesti, olen ollut reservissä alle kuusi vuotta ja jo kolmatta kertaa kertaamaan.
Varmaksihan en tiedä, millä logiikalla noita kutsuja ja käskyjä jaellaan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että toisten koulutushaarojen edustajille niitä pudotellaan postiluukusta useammin kuin toisten. Meitä ainakin palvelusaikana peloteltiin, että meidän koulutushaaraamme on niillä tapana pommittaa. Liittyvät varmasti myös olennaisesti kaluston uudistumiseen ja vanhojen saapumiserien kouluttamiseen uuden kaluston käyttöön. Omalla kohdallani odottelen kertauskäskyä hyvinkin hätäiseen päätellen siitä, että meidän saapumiserämme oli viimeinen edellistä kalustomallia käyttänyt. :heh:

Lohduttautuahan voi aina sillä, että kertausharjoituksiin voi reservin aikana käskeä vain tietyksi määräksi vuorokausia riippuen koulutuksesta. Miehistöllä se on pääasiassa 80 vrk. Aliupseereilla, reservinupseereilla yms. 200 vrk. Eikä pakollisia kertauksia ilmeisesti kovinkaan monelle tule noita maksimimääriä. Eli voi siis olla, että nyt alussa niitä tulee sinulle tiheämmin ja myöhemmin helpottaa.
jee euroviisut kirjoitti: 07 Kesä 2019, 21:16 ^Olen jo reservin korpraali, ja eikös siitä seuraavana ylös oleva alikersantti ole korkein sotilasarvo, jonka voi saada käymättä aliupseerikurssia. Eli paljoa minua ei voi enää ylentää. :eiei:
Totta, mutta ainahan voi hakea täydennyskurssille, jos haluaa vielä yletä. ;) :p
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti: 07 Kesä 2019, 20:55 taas tuli käsky kertausharjoituksiin. :shock: Siis oikeesti, olen ollut reservissä alle kuusi vuotta ja jo kolmatta kertaa kertaamaan. En todellakaan ole kuullut kenestäkään toisesta, joka olisi käynyt näin paljon kertaamassa.
Jos siellä todettiin, että olet niin lahopää, että on syytä järjestää kertauksia usein :miettii:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19771
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

TUJ: Olen ollut reservissä alle kuusi vuotta ja huomenna lähden jo kolmatta kertaa kertausharjoituksiin. :shock: Huomenna Hämeenlinna ja Parolannummi kutsuvat.

Kieltämättä säät eivät vaikuta kovin houkuttelevilta. :apuva:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Onko se nyt siis niin, että varushenkilöillä on vain joku baretti, eikä enää lipallista lakkia? Että lippaa saa käyttää vain kantahenkilökunta tjsp.

Lippahan olisi niin kätevä häikäisysuoja. Miksi siitä on luovuttu?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Baretti on loma-asuun kuuluva lakki. Sen väri ja kokardi riippuvat puolustushaarasta. Lippalakki on kesäajan palveluslakki. Henkilökunnan lippalakkien kokardi on punaisella pohjalla Suomen leijona. Varusmiesten ja -naisten kokardi on valkosininen maalitaulua muistuttava kuvio.

Barettia käytetään siis käytännössä vain lomilla ja paraateissa. Palveluslakkia eli lippalakkia käytetään palveluksessa. Tosin maastoharjoituksissa päässä on käytännössä koko ajan kypärä.

Talviaikana sekä palvelus- että lomahattuina käytetään karvalakkia, joissa on samat kokardit kuin kesäpalveluslakeissa. Niitäkin on tosin kullakin taistelijalla kaksi, joista parempikuntoinen omistetaan loma-asun kanssa käytettäväksi.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16169
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Kirosin välillä sitä kun karvalakin korvaläppiä ei saanut laskea alas vaikka korvat olivat jäätymässä. :draamaa:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

No siis eskyin lukemaan tällaista puolustusvoimien omaa materiaalia: https://puolustusvoimat.fi/maavoimien-sotilaspuvut, eikä siellä aikanaan mitään miehistön lippalakkeja näy :draamaa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Tuo sivu näyttäisi esittelevän lähinnä kantahenkilökunnan varustusta eri tilanteissa. Tämä esittelee tavallisen taistelijan varustuksen. Ks. kohta päähineet.
ESC93 kirjoitti: 09 Touko 2020, 14:25 Kirosin välillä sitä kun karvalakin korvaläppiä ei saanut laskea alas vaikka korvat olivat jäätymässä. :draamaa:
Tämä. Kyllä monesti meinasi korvanlehdet pakkasilla jäätyä. 🥶
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Onneksi minulla on niin isot korvanlärpättimet, että sain tungettua aina ne sniikisti pikkuisen karvahatun alle, jolloin ne pysyivät mukavan lämpiminä. :mrgreen:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

DenEurovise kirjoitti: 09 Touko 2020, 19:33 ^Tuo sivu näyttäisi esittelevän lähinnä kantahenkilökunnan varustusta eri tilanteissa. Tämä esittelee tavallisen taistelijan varustuksen. Ks. kohta päähineet.
No niin kiitos, selvisihän se! Eli puolustusvoimien sivut (jotka muutenkin ovat sekavat) eivät näin inttiä käymättömälle oikein aukea :heh:
DenEurovise kirjoitti: 09 Touko 2020, 19:33
ESC93 kirjoitti: 09 Touko 2020, 14:25 Kirosin välillä sitä kun karvalakin korvaläppiä ei saanut laskea alas vaikka korvat olivat jäätymässä. :draamaa:
Tämä. Kyllä monesti meinasi korvanlehdet pakkasilla jäätyä. 🥶
Lainauksia linkin materiaalista: "Turkislakin läpillä voit säädellä lämmön haihtumista." Et siis kumminkaan voi, kun ei ole lupaa :draamaa:. "Pään suojaus on talvella erittäin tärkeää, koska -20 °C pakkasessa suojaamattoman pään kautta poistuu jopa 80% koko kehon lämmöntuotannosta." Ja esimies päättää, milloin on talvi, eivät sinun korvalehtesi :joojoo:
DenEurovise kirjoitti: 09 Touko 2020, 08:11 Varusmiesten ja -naisten kokardi on valkosininen maalitaulua muistuttava kuvio.
Vihollisen helpompi tähdätä nappi suoraan otsaan?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Rousku kirjoitti: 09 Touko 2020, 19:54
DenEurovise kirjoitti: 09 Touko 2020, 08:11 Varusmiesten ja -naisten kokardi on valkosininen maalitaulua muistuttava kuvio.
Vihollisen helpompi tähdätä nappi suoraan otsaan?
Näin minäkin sen olen aina ajatellut. :heh:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Rousku kirjoitti: 09 Touko 2020, 19:54 Lainauksia linkin materiaalista: "Turkislakin läpillä voit säädellä lämmön haihtumista." Et siis kumminkaan voi, kun ei ole lupaa :draamaa:. "Pään suojaus on talvella erittäin tärkeää, koska -20 °C pakkasessa suojaamattoman pään kautta poistuu jopa 80% koko kehon lämmöntuotannosta." Ja esimies päättää, milloin on talvi, eivät sinun korvalehtesi :joojoo:
Joo. Näin homma toimii. :heh: Sulkeisharjoituksissa varustuksen korjaamisaika tai muu härväystauko meni talviaikaan kyllä korvanlehtien lämmittelyyn. Joku pakkasraja siihen oli, minkä ylityttyä, sai läpät laittaa alas. Olisiko ollut -20°C vai -25°C? :miettii: Mutta onhan ne korvaläpät aika typerännäköiset. Että sinänsä ymmärrän, miksi niitä ei etenkään paraatitilanteissa saa käyttää.
Rousku kirjoitti: 09 Touko 2020, 19:54 Vihollisen helpompi tähdätä nappi suoraan otsaan?
En todella tiedä, mitä se kokardi esittää. Näin alikersantit meille asian taisivat juuri esittää palveluksen alussa. :heh:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16169
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Lienee hyvä vähän selkiyttää ketjuäänestystä.
Maanpuolustus

Äänestys on voimassa 11 Kesä 2038, 00:08:04 asti

Olen suorittanut/suorittamassa asevelvollisuuteni/asevelvollisuutta armeijassa 41 22%
Olen vanha sivari/siviilipalvelusmies 18 10%
Olen hullu ja minut on vapautettu 23 13%
Yleinen asevelvollisuus hyvä 85% ikäluokasta inttiin 9 5%
Valikoiva asevelvollisuus vain 20% ikäluokasta intiin loput saavat vapautuksen rauhanajan palveluksesta 9 5%
Palkka-armeija suomeen, kai joku haluaa sinne töihin 23 13%
Suomi ehdottomasti NATO:oon 8 4%
Ei missään nimessä suomesta NATO:n jäseneksi 32 17%
Suomi mukaan EU:n sotilalliseen ytimeen 4 2%
Suomen oltava kaukana EU:n sotilaallisesta ytimestä, jätetään puolustus Briteille ja Ranskalle, Saksalle 2 1%
Jokin muu vaihtoehto/ En osaa sanoa 15 8%

Ääniä yhteensä: 184
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jos oli nainen eikä sen takia päässyt armeijaan, mutta ei ole enää, niin ei voi äänestää mitään :draamaa:

Ja sitten jos on asepalveluksen suorittanut tai suorittamista suunnitteleva nainen, joutuu pähkäilemään kahden vaihtoehdon välillä :raaps:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5509
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Tegu »

^ Entä jos olisi vaikka nainen, joka on käynyt armeijassa, siirtynyt siitä sivariin, mutta lopulta vapautettu palveluksesta? Pitäisi pystyä valitsemaan kaikki kohdat. :mrgreen:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ Joo, minustakin tuossa piilee se typerä oletus, että naiset mukamas eivät voi käydä armeijaa. :niinpa:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Tegu- kirjoitti: 17 Touko 2020, 21:26 ^ Entä jos olisi vaikka nainen, joka on käynyt armeijassa, siirtynyt siitä sivariin, mutta lopulta vapautettu palveluksesta? Pitäisi pystyä valitsemaan kaikki kohdat. :mrgreen:
Mutta silloin ei voi valita ykköskohtaa, koska siinä sanotaan "olen käynyt tai aion käydä armeijan", eli kokonaan pitää käydä tai aikoa. Osittainen suoritus ei riitä!

Voiko muuten saada tilapäisen vapautuksen? Silloin voi olla vapautettu asepalveluksesta mutta silti aikoa käydä sen myöhemmin. Ainakin muistelen että niin voisi olla, jos esim. hiljattain on todettu sairaus, joka voi vaikuttaa palvelukelpoisuuteen, ja pitää ensin katsoa saadaanko se esim. lääkityksellä kuntoon.

Ehkä pidin niiden aiempien vaihtoehtojen sekamelskasta enemmän :miettii: Ja mitä tuo nyt on olevinaan, että
Äänestys on voimassa 11 Kesä 2038, 00:08:04 asti
Ei sitten ollutkaan :draamaa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Totaalikieltäytyjillekään ei löydy sopivaa vaihtoehtoa. :aivanmaassa:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Rousku kirjoitti: 17 Touko 2020, 23:45 Voiko muuten saada tilapäisen vapautuksen? Silloin voi olla vapautettu asepalveluksesta mutta silti aikoa käydä sen myöhemmin. Ainakin muistelen että niin voisi olla, jos esim. hiljattain on todettu sairaus, joka voi vaikuttaa palvelukelpoisuuteen, ja pitää ensin katsoa saadaanko se esim. lääkityksellä kuntoon.
Kyllä vain. Palveluskelpoisuusluokka E on tällaista tilannetta varten. (Ks. palveluskelpoisuusluokat)
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Varusmiehen oppaan kieliasu on järkyttävä :tajutkaa:. Eikö isänmaan puolustamisen lisäksi tulisi puolustaa äidinkieltä?
Tavoitteena on myös sijoittaa asevelvolliset sellaiseen sotilaskoulutukseen ja tehtävään, joka parhaiten vastaa heidän koulupohjaa, ammattia, tulevaisuuden suunnitelmia, taitoja ja harrastuksia. Joukko-osastojen sijainti, koulutusmahdollisuudet ja varusmiesten määrät kuitenkin aiheuttaa sen, että jokainen ei mahdu lähimpään joukko-osastoon.
Kun on jos jotakin valokuvaukseen ym. erikoistuvia varusmiehiä, niin eikö voisi olla myös kielenhuoltajia?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^ Kaikella kunnioituksella puolustusvoimain henkilöstöä kohtaan, heillä ei tunnu olevan mikään kaikkein vahvin kielipää. :heh: Kaikkien PV:n julkaisujen kieliasu on tuota tasoa. Lisäksi ainakin meidän yksikkömme kouluttajien oikeinkirjoituksessa oli kyllä merkittäviä ongelmia. Mielestäni parasta on kuitenkin se, miten minun toinen etunimeni on kirjoitettu palvelustodistukseeni, sotilaspassiini yms. systemaattisesti väärin. Luulisi sellaisen olevan helppo kopioida jostain tietokannasta, mutta ei. :draamaa:

Huono kieliasu on todella rasittavaa, ja olen erittäin samaa mieltä siitä, että puolustusvoimain kaltaisen valtion virallisen laitoksen julkaisuiden kieliasun pitäisi olla moitteeton. Luulisi, että tuollaisten laitosten julkaisujen kirjoittamiseen olisi palkattu henkilöitä, jotka ovat saaneet jonkinlaisen koulutuksen suomen kieleen - tai että ne edes oikolukisi joku sellainen. En usko, että varusmiehiin ja heidän osaamiseensa luotetaan tässä riittävästi, vaikka voisi hyvinkin jokaisesta saapumiserästä löytyä sen verran innokkaita ja osaavia kielinatseja. :miettii:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Oih, kielinatsi olisi ollut upea tapa suorittaa varusmiespalvelus. :uujee:
Meow cat, please meow back.

Vastaa Viestiin