Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20382
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

^ En voikaan, mutta käsittääkseni toisella kerralla siinä ei pitäisi olla tuntoa. Näin lääkärini sanoi. Itsehän pelkäsin kuollakseni mennä juurihoitoon, mutta se ei ainakaan minun kohdallani ollut niin paha mitä luulin. Totta tuokin, että joissain tilanteissa hammas ei välttämättä täysin puudu.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Happy »

En sanoisi että mulla olis alhainen kivunsietokyky jos tulehtuneen hampaan repiminen irti ei edes tuntunut paljon missään.. masokistisella tavalla jopa nautin siitä :shock:


Muutenkin elämäni ensimmäiset 3 hammaslääkäritoimenpidettä olivat aika kivuttomia..
pari juurihoitokertaa olivat vaan helvettiä ja sekin kipu oli turhaan koettu koska se hammas on nyt jokatapauksessa poiss :heh:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Hazard kirjoitti:Tämän lisäksi olin harjaamatta hampaat jopa puoli vuotta(!) putkeen.
:shock: No onneksi olet parantanut tapasi! Suuhygienia on tärkeää.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

viisufani486
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Marras 2016, 19:18

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja viisufani486 »

Kävin hammas lääkäris tos puol vuot sitte ja se pirun ukko sano et oli mukamas jotani reikii :puna: :puna: vaik ei kyl hampaat tuntunu yhtää reikäsiltä,,??? :eiei: no sit porattiin pari kertaa ja piru et voi sattuu ku ei puurutus olluna vielä kohillaan :shock: :shock: :shock:

No siinähä sitte vartottii hetki jos toinenkin (radiosta tuli kaija koota!!! :ihana: ) ja sitte saatii hampit porattuu :eeek:

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Kävin taas hammaslääkärillä (3 kertaa vuodessa olen melkein aina käynyt kun on niin paljon hammaskiveä, 1 kerran hampaiden tarkistus ja 2 kertaa hammaskiven poisto vuodessa)
Ei ollut reikiä mutta hän vaihtoi vanhan hammaspaikkausen uuteen. En halua puudutuksen vaan ihan hyvin kestän kun porataan. Olen niin monta vuotta käynyt hänen luona niin luotan täysin häneen.
Maanantaina uudestaan sitten on hammaskiven poisto.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Suuni on vielä hammaslääkärikäynnin jäljiltä hieman puuduksissa, mutta yritän silti syödä kun on "jo" nälkä (söin viimeksi kymmenen tuntia sitten). En ole tiennytkään, että puudutus puuduttaa myös makuhermot: en maista oikealla puolella suuta mitään.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Pete »

Soitin marraskuussa hammastarkastusaikaa Helsingin julkisista hammaslääkäreistä. Yhtä ainoaa vapaata aikaa ei ollut (!) - ajanvarausjärjestelmä loppui helmikuulle. :eeek: Soitin sitten heti joulukuun alussa uudestaan saadakseni ajan maaliskuulle, mutta sainkin yllättäen ajan tammikuun alkuun. :uujee:

Edellisestä tarkastuksesta onkin aikaa sellaiset kolme vuotta, joten on aikakin mennä näyttämään purukalustoa.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Kävin ennen joulua hammaslääkärissä, mitään ei ole tehtävissä :sorivaan:.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20382
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Rousku kirjoitti:Kävin ennen joulua hammaslääkärissä, mitään ei ole tehtävissä :sorivaan:.
Tämä kuulostaa sellaiselta lauseelta jonka lääkäri sanoo kuolemansairaalle potilaalle. Viittaatko siihen, ettei tarvitse tehdä mitään koska purukalustosi on hyvässä kunnossa?
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Pete »

Vuoden alussa tehdyssä tarkastuksessa löytyi pari alkavaa reikää, joten sain palvelusetelin julkisen puolen pitkien jonojen takia. Yllätyin, että hintahaitari eri paikkojen välillä oli 90 - 160 €. :shock: Valitsin halvimman paikan, joten toivottavasti siellä ei tuhota hampaitani. :pliis:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Serduchka kirjoitti: 16 Tammi 2014, 16:17 Mulla on seuraava hammastarkastus maaliskuun alussa enkä muista, milloin viimeksi olin hammaslääkärissä. :puna:
Tämä viesti siis vuodelta 2014.

Tänään olin pitkästä aikaa hammaslääkärissä. :puna: Putsattiin hampaiden välit ja valistettiin ientulehduksesta (taas). Tällä kertaa hammaslääkäri oli mukavampi kuin vuonna 2014 ja suuhygienistikin tuli putsaamaan nuo hampaiden välit. Kannusti enempään hampaiden hoitoon ja pakkohan tästä on ottaa koppi. En halua, että hampaani irtoavat kovin aikaisin paikoiltaan.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Serduchka kirjoitti: 08 Kesä 2018, 15:53 valistettiin ientulehduksesta (taas).
Kuulostaa tutulta... :rofl:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Äh, sullakin jo? :lohduton: Sulla se on sit vielä huolestuttavampi tapaus, kun oot huomattavasti nuorempi kuin minä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

^ :roll:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hazard kirjoitti: 28 Joulu 2017, 00:57
Rousku kirjoitti:Kävin ennen joulua hammaslääkärissä, mitään ei ole tehtävissä :sorivaan:.
Tämä kuulostaa sellaiselta lauseelta jonka lääkäri sanoo kuolemansairaalle potilaalle. Viittaatko siihen, ettei tarvitse tehdä mitään koska purukalustosi on hyvässä kunnossa?
Kas, olen unohtanut kommentoida. Joo, sitä tarkoitin.

Mutta nyt en enää tarkoita, sillä viisi minuuttia sitten poskihampaastani lohkesi muhkea kimpale :niinpa:. Yritän varata heti huomiseksi (=perjantaiksi) hammaslääkäriajan, sillä tuo ammottava monttu tuntuu inhottavalta. Olen juuri keittänyt teetä ja kerään rohkeutta kokeillakseni, sattuuko kuuma juoma kuinka pahasti. Samaisessa hampaassa on ikivanha massiivinen amalgaamipaikka, joka varmaan johtaa lämpöä kohti hampaan juurta tosi kivasti.
Rise, angel, shine, love!

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja pmama »

Kuulostaa tutultu. Multa on lohjennut 3 hammasta viime vuosien aikana, kaikissa ollut amalgaamipaikka. Hammaslääkäri sanoi, että amalgaami laajentaa itseään ja hammas halkeaa. Ei silti luvannut ruveta poistamaan amalgaameja. Eräässä tapauksessa hampaassa oli halkema muutamia viikkoja ennen halkeamista. Vihloi niin maan penteleesti.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Sain ajan perjantai-illaksi, mutta oli vaihteeksi epämiellyttävä hammaslääkärikokemus. Luulin ettei sellaisia enää nykyään ole. Suulas täti ei millään olisi malttanut kuunnella mitä haluan ja vetosi selityksenä karjalaisuuteensa. Eikä suostunut puuduttamaan, ja kyllähän operaatio sitten hieman vihloikin. Halvalla kyllä sitten pääsin, kun lopulta sain selitettyä että tarvitsen vain jotain hyvin tilapäistä nyt. Mutta olin kokemuksen jälkeen hieman järkyttynyt.

Ajatusta hankkia hampaaseen posliinikruunu hän kyllä kehui vuolaasti, sanoi että ne kestävät kolmekymmentä vuotta. Ai vain kolmekymmentä? No entäs jos elän pidempään, mikä on ihan mahdollista? Sitten olen köyhä eläkeläinen ja hampaat hajoaa eikä ole varaa uusia :tajutkaa:. Koska siihen posliinikruunun tilalle ei mitään muovimöhkälettä saa taiteiltua, eikä mitään muutakaan kovin halpaa. No, voihan tekniikka kehittyä. Ehkä tulostan 3D-tulostimella itselleni paikan ja liimaan sen jollain stydillä kaksikomponenttiliimalla paikalleen.
Rise, angel, shine, love!

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja pmama »

Mulla on ollut ihana hammaslääkäri viimeiset 20 vuotta (yksityinen), mutta edelliseen lohkeemaan en saanut aikaa omalta lääkäriltä. Menin sitten Akuuttiin ja reipas venäjänkielinen nopeuslääkäri hoiti homman. Pyysin puudutusta ja väliaikaista paikkaa. Lekuri totesi, ei tässä nyt mitään puudutella ja me tehdään se nyt valmiiksi.

Nopeaa oli. Ronski lääkäri teki kivan pyöreän hampaanpuolikkaan 5 minuutissa, 42 e.Eipähän jää ruuanjämiä hampaaseen. :rofl: Aikaisemmalla kerralla yksityinen viilasi kruunua yli puoli tuntia ja lasku oli yli 100e euroa. En osaa sanoa , kumpi oli kivempi. Akuutista sain yhden elämäni kokemuksista. :eeek:

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

En ole varmasti ikuna ollut yhtä huolellinen hammasvälien putsaaja kuin viimeksi kuluneena vuonna. Ja katso: ensimmäistä kertaa elämässäni hammaslääkäri toteaa, että minulla on ientulehdusta. :niinpa:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Pete »

Ostin Pepsodentin kookoksenmakuista hammastahnaa, ja tämä on kivan erilainen! :peukku:

kuva
Riskinä seniorilaumat

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja pmama »

pmama kirjoitti: 06 Marras 2018, 16:18
Akuutin Ronski lääkäri teki kivan pyöreän hampaanpuolikkaan 5 minuutissa, 42 e.Eipähän jää ruuanjämiä hampaaseen. :rofl: Aikaisemmalla kerralla yksityinen viilasi kruunua yli puoli tuntia ja lasku oli yli 100e euroa. En osaa sanoa , kumpi oli kivempi. Akuutista sain yhden elämäni kokemuksista. :eeek:
No, se 5 minuutin pyöreä paikka lohkesi tuossa marraskuussa ja tein tilalle uuden, nyt yksityisellä. Työ kesti lähes tunnin , 167 e. Ottivat pois muovipaikan jämät ja vanhan amalgaamin, tilalle jäi varmaan ihan pieni tynkä hampaasta. Nyt sain uuden aika pienen takahampaan, joka on nätti kuin 14-vuotiaalla. Ei paikkoja ei kulumia! Katsotaan, kauanko kestää. Luulen, että kauan, koska mukana ei ole monen paikan rykelmää.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja romualdo »

olen kuullut ja lukenut suosituksia että hampaat olis hyvä ja tärkeä pestä aamulla heti ennenkuin on syönyt mitään.!? siis, sehän on selvä että illalla hampit harjataan kun on muntattu ja syäty mutta... siis, mikä lokiikka täsä on? ymmärrän jos yöllä on syönyt jotain hampaiden pesun jälkeen... mutta että... heti aamulla ennen aamiaista... !? ihtelläni ovat nuo ikenien rajat vetäytyneet ikävästi joten..., tyylini on kun pesen hampaita niin lueskelen samalla jotain tai teen muuta niin että yritän silläkin tavoin puhdistaa purukalustoani huolellisemmin kuin..., tai olen ainakin siinä uskossa. Silti sieltä aina löytyy reikä tai kaksi... yksilöllistähän se on tämäkin ja geeneissä, toisilla nyt vaan sattuu olemaan heikommat hammatluut...
Olisi myös mielenkiintoista tietää, löytyykö täältä yhtään rivikansalaista jolla ei ole yhtään reikää!? Sellaisiakin kuulemma on... heidänlaisensa täytyvät olla erittäin harvinaisia onnekkaita... ?

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33082
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Tuo suositus pestä hampaat ennen aamupalaa liittyy käsittääkseni siihen, että yleisesti ihmisillä on aamulla kiire, joten he eivät ehdi odottaa syömisen jälkeen puoltatuntia. Hampaita ei koskaan saisi pestä ennen kuin syömisestä on kulunut 30 minuuttia.
Happohyökkäys on pahimmillaan puolen tunnin ajan, joten silloin hampaita pestessä voi vaurioittaa hammaskiillettä.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Minulla on asiasta sama käsitys :joojoo:

Suosittelen muuten ksylitolia, minulla ainakin vähentänyt reikiintymistä huomattavasti. (Toinen mikä siihen on auttanut lienee ikä; kuulemma syljen koostumus iän myötä yleensä muuttuu niin, että reikiä tulee vähemmän mutta hammaskiveä enemmän.)

Sitten toinen mitä piti kommentoida oli se, että jos on ikenet vetäytyneet niin harjaamiseen nimenomaan pitäisi keskittyä, eikä tehdä siitä muun toiminnan ohessa :tosion:. Näin siksi, että muuten tulee herkästi painettua harjalla liian lujaa, mikä ei tee niille ikenille hyvää. Hyvä sähköhammasharja saattaisi olla paras vaihtoehto, siis sellainen joka sammuu jos liian lujaa painaa.

Mutta joo, lähdenpä tästä hammaslääkärin tarkastukseen.
Rise, angel, shine, love!

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja romualdo »

kiits tärkeitä ohjeita sisältäneistä kommenteista. joo, keskity harjaamiseen, totta. kun pesette suloisia pikku hampineitanne niin millainen on harjaamistekniikkanne. Vedättäkö harjaa ienreunasta ylöspäin, joka on minusta tosi paljon hitaampi tyyli kuin tuo mitä itse käytän eli vedän harjaa vaakatasossa... !? hammaslangan käyttöä en ole pystynyt sisäistämään, se tuntuu sen verran inhottavalta...
lisäksi jo vuosikymmeniä käyttämäni astmalääke kuivattaa suuta, samoin mielialalääkkeet, joten siinä ompi tekemistä. Auringon- tms. -öljyn siemailu kostuttaa toki suuta pitkävaikutteisemmin kuin pelekän veden hörppiminen mutta toki molempien käyttö on tärkeää, kun sitä kuitenkin aina välillä heräilee... ja suun limakalvot huutavat hoosiannaa.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

romualdo kirjoitti: 08 Tammi 2020, 12:38 Vedättäkö harjaa ienreunasta ylöspäin
Ai siis miten :mitvit:

Minäkään en käytä hammaslankaa, mutta tikkuihin olen ihan addiktoitunut.

Kaksi paikkaa pitää uusia. Se tekee melkoisen loven kukkaroon :draamaa:
Rise, angel, shine, love!

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja romualdo »

no tuo on aivan liian hidas ja vaivalloinen tapa eli ... eestaas vaakasuorassa vaan, tietysti, itsestään selvyyksiä melkein täällä kyselen, tai mihin itse kukin on tottunut...

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Rousku kirjoitti: 08 Tammi 2020, 15:18 Kaksi paikkaa pitää uusia. Se tekee melkoisen loven kukkaroon :draamaa:
Kävin hammaslääkärissä. Nyt poskeen sattuu, se on turvoksissa, ja mustelmakin nousee. Ehkä joku puudutuspiikki eksyi vähän väärään kohteeseen? Eipä ole ennen tullutkaan tällaisia jälkivaivoja.

Minusta on muuten omituista, että puudutuksen riskeistä ei meille potilaille puhuta mitään.
Rise, angel, shine, love!

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

olin järkyttynyt miten nopeasti perimältään erikoisen kehno hammasluustoni voi reikiintyä. (Isälläni ei lopulta ollut hampaita lainkaan paria etutorsoa luk.ottamatta) eli hän tykkäs tai joutui hymyillä kouransa suojista. Noin parin vuorokauden sisällä huomasin takahampaassa valtavan teräviä reunoja, luulin paikan irronneen tai hampaan räjähtäneen (vastaanotolla veistelemääni huumoria). Mutta ei, yllättäen kuulin että yksi syvä ja leveä reikä oli kuin olikin ilmaantunut aivan taaimmaiseen hampiin.
En aikaillut yhtään vastaaottoaikaa tiedustellessani koska sen verran ikävän tuntuinen se oli kieltäkin vasten ja kielihän herkästi hakeutuu (tahtomattaankin) sinne... kokeilemaan että voiks tää sittenkin olla totta. Mikä kraateri! Yllättävänkin pitkään siinä meni eli kolme varttia..., "pirun ukko" eli h-lekuri ei ollut tällä kertaa sama, vaan vastassa oli toinen, tällä kertaa muodikasta (ja epämiehekkään ärsyä) nutturaa takaraivollaan pitävä nuorimies. Miellyttävää palvelua. Kiits.
Eli ei kannata myöskään yöllä nautiskella mitään muuta kuin vettä, siis sen jälkeen kun on harjannut kalustonsa ..., kostautuu se sitten ennemmin tahi myöhemmin tällä tavoin... tuo koko ikäni vaivannut suklaan himo...

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41806
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Pete kirjoitti: 07 Tammi 2020, 19:48 Tuo suositus pestä hampaat ennen aamupalaa liittyy käsittääkseni siihen, että yleisesti ihmisillä on aamulla kiire, joten he eivät ehdi odottaa syömisen jälkeen puoltatuntia.
Muitakin syitä on: Suu tuppaa kuivumaan yöllä, jolloin plakkia kertyy erityisen paljon, ja se kai olisi hyvä poistaa ennen aamiaista:
https://www.is.fi/terveys/art-2000008219018.html
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin