UMK19: yleiskeskustelu

Euroviisut 2019 Israelissa

Suosikkisi UMK-kappaleista?

Release me
21
13%
Superman
45
29%
Look away
91
58%
 
Ääniä yhteensä: 157

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

^ Tämä. :surrur:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Yiorgos
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 309
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 14:37
Paikkakunta: Κοτκα

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Yiorgos »

Viikko silti tuntuu vielä suhteellisen pitkältä ajalta.., jospa Yle julkaisisi ennen h-hetkeä jonkun vaikka 5 sec kestävän trailerin ekasta biisiistä, vaikka nyt viikonloppuna..
Χωρίς κανόνες! :suomi:

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

Nevski kirjoitti: 01 Helmi 2019, 15:41 Ja Yle Puheessa alkuviikosta ehdittiin painottaa, että studion Veli Kauppinen ei pidä euroviisuista. Pari muuta juontajaa sen sijaan oli iloisin mielin viisujen suhteen, mutta eihän siitä nyt liikaa saa innostua, pitää muistuttaa että "inhoajakin on joukossamme", ettei vaan kuulijat tuntisi itseään ulkopuolisiksi.
Joo, kuuntelin kanssa.

Eikös muuten tässä lähetyksessä Autio maininnut ilmaisesta umk äänestyksestä sovelluksen kautta? Onko siitä vielä enempää tietoa?

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42014
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Serduchka kirjoitti: 01 Helmi 2019, 16:57 Minustakin uskomatonta, jos Euroviisuja sanotaan joksikin muinaisjäänteeksi. :tajutkaa:
Itse ovat muinaisjäänteitä nämä jotka sanovat viisuja muinaisjäänteeksi :ylppis:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

^^ tuollahan olikin näköjään Ylen sivuilla siitä sovelluksesta. Ilmeisesti Yle tunnuksella saa kerran äänestää, eli sama kuin kerran aiemminkin.

Avatar
Opaline
Siemailija
Siemailija
Viestit: 129
Liittynyt: 25 Maalis 2018, 10:37

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Opaline »

YourMother kirjoitti: 01 Helmi 2019, 14:45 Pitäisi kokeilla välillä millaista se on kun ei välitä siitä mitä naapurit ajattelevat, se on paljon parempi tapa elää.
Tämä. Vaikea ymmärtää millaisessa umpiossa on elänyt ihminen, joka kutsuu Euroviisuja muinaisjäänteeksi. Loreenko suoraan 70-luvulta? Tai Lordi? Conchita? :roll:

Kyseessä voi olla myös joillekin ihmisille tyypillinen viihteen ja kaiken hauskan vähättely. Tietyissä piireissä viihteestä pitäminen leimaa ihmisen vähemmän kultturelliksi ja sitä myötä vähemmän varteenotettavaksi. Minun on niin älyttömän vaikea ymmärtää näitä tyyppejä, jotka dissaavat toisten mielenkiinnon kohteita (tässä tapauksessa jopa muutaman sadan miljoonan ihmisen kiinnostuksen kohdetta) vain, koska he eivät itse sitä ymmärrä. Avartakaa dissaajat hei vähän maailmaanne!

No, turha tuollaisiin on tuhlata enempää aikaa. Darude on soinut täällä viime päivinä, samoin kuin Sebastianin kanssa tekemänsä kappaleet, ja hei, minähän olen alkanut tykätä näistä, jopa ihan simona! :joojoo:

poika90
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3806
Liittynyt: 03 Helmi 2016, 13:24
Paikkakunta: OULU

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja poika90 »

Giraaf kirjoitti: 01 Helmi 2019, 13:20 "Kuka tällasiin niinku NOLOIHIN 70-luvun niinku "jäämä" kylmänsodan festareille lähtee ittensä nolaamaan. Tää koko juttuhan on ihan pelleilyä! Mä en ymmärrä miks niitä edes järjestetään enää, se on niinku ihan...Aaah (ja ylimieliset naureskelut päälle)"
- Heidi Sabanadesan, Ylen Aamu-TV, Jälkiviisaat
Tämähän Heidi voisi huomauttaa saman asian lätkästä ja mainita vielä lajin olevan marginaali laji voisi olla reaktiot lätkäfaneilta ja ihmisiltä kovemmat. Harmi kun tuolla ei ole oikeasti näppärää ja pätevää ihmistä huomauttamassa, että hassusti trendikäs ja modernina maana pidettävä Ruotsi pärjää hyvin ja suhtautuu kisaan tosissaan.
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti. :heh:

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11320
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Miettikää, miten absurdia olisi, jos jossain Huomenta Suomessa dissattaisiin avoimesti esimerkiksi Salkkareita. Eiköhän sekin ole aika elähtäneen ohjelman maineessa, mutta siitä huolimatta Maikkari on kaikki nämä vuodet pitänyt sitä ylpeästi lippulaivanaan, niin kuin omaa ohjelmistoa kuuluukin pitää. Miksi 200 miljoonan katsojan Euroviisut ovat aina kaiken tällaisen alapuolella? :heihaloo:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Yiorgos
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 309
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 14:37
Paikkakunta: Κοτκα

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Yiorgos »

Giraaf kirjoitti: 01 Helmi 2019, 13:20 "Kuka tällasiin niinku NOLOIHIN 70-luvun niinku "jäämä" kylmänsodan festareille lähtee ittensä nolaamaan. Tää koko juttuhan on ihan pelleilyä! Mä en ymmärrä miks niitä edes järjestetään enää, se on niinku ihan...Aaah (ja ylimieliset naureskelut päälle)"
- Heidi Sabanadesan, Ylen Aamu-TV, Jälkiviisaat
No on aika outoa, että vielä itse yLEN ohjelmassa pääsee tällaisia rupikonnia suusta. Tuosta tulee mieleen jotkut varhaisteinien lässytykset, kun ei ole jaksanut googlettaa kaikkea tietoa ihan viimeiseen asti. On totta, että Viisut on jo instituutiona päässyt miehen ikään, mutta tämä ”muinaisjäänne” on silti kasvattanut suosiotaan hiljalleen, myös Euroopan ulkopuolella. Voi Heidi, kyllä se siitä, kyllä se siitä...
Viimeksi muokannut Yiorgos, 01 Helmi 2019, 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Χωρίς κανόνες! :suomi:

Avatar
Night_Owl
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1063
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:57

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Night_Owl »

Serduchka kirjoitti: 01 Helmi 2019, 16:57 Minustakin uskomatonta, jos Euroviisuja sanotaan joksikin muinaisjäänteeksi. :tajutkaa:
Mä oon kuullut usemmalta mun tutulta, et viisut on vähän menneen talven lumia. Täällä kuplassa ne näyttää helposti elämää suuremmalta jutulta. Mut toisaalta kyllä moni sen finaalin ainakin katsoo.
Cry him out

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

^ Onneksi kupla on suuri. :kaunis: Ja kuten aiemmin mainittu, kyllähän viisuilla on edelleen satoja miljoonia katsojia ja muuallakin kisoja katsotaan enemmän. Viisuista myös uutisoidaan ja keskustellaan mainstream-medioissa edelleen paljon. Kertoohan siitä esimerkiksi se, kuinka useassa paikassa Yhdysvalloissa Netta vieraili viisuvoittonsa jälkeen.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11935
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja sziget »

2012 sapetti, kun UMK häivytti viisut karsinnoista. Nykyään närästää se, että viisut on palautettu UMK:hon (glitterhömppä). Jos Darude oli hyvä valinta, sekin kai tapahtui Ylestä huolimatta.
Terasbekoni kirjoitti: 01 Helmi 2019, 16:10 Mun tekis mieli nousta jonkinlaiseen glitterkapinaan. :miettii: Eivätkö joukossamme olevat toimittajat voisi kirjoittaa Iltalehteen näkökulmaa tästä yleläisten asennevammasta?
Yle sössii aina kaiken. :joojoo:
jukkanen kirjoitti: 01 Helmi 2019, 17:02 YLE hoi! On vuosi 2019!
Yle sössii aina kaiken. :samaamielta:
YourMother kirjoitti: 30 Tammi 2019, 23:33
ritsu89 kirjoitti: 30 Tammi 2019, 22:21 Veikkaan, että artistit eivät vain luota YLE:n ammattitaitoon. YLE:llä on siis peiliin katsomisen paikka.
Samaa mieltä.
Yle sössii aina kaiken. :trio:
Jari-Matti Latvala kirjoitti: Odotin, että olisin pystynyt nousemaan Loebin eteen. Toivoin myös sitä, että Tänak voisi pysyä takana.
Yle sössii aina kaiken. :sorivaan:
Iltalehti kirjoitti: Suomi romahti Miss Universum -kilpailuissa.
Yle sössii aina kaiken. :kaunis:
Guardian kirjoitti: Joka kolmas brittifirma suunnittelee muuttoa, jos kova brexit toteutuu.
Yle sössii aina kaiken. :eiei:
Adolf Hitler kirjoitti: Senkin onnettomat pulunnussijat, valtakunta on raunioina! Tämä on perikato!
Yle sössii aina kaiken. :aivanmaassa:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

^ :heh:

Avatar
Yiorgos
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 309
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 14:37
Paikkakunta: Κοτκα

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Yiorgos »

Night_Owl kirjoitti: 01 Helmi 2019, 21:50
Serduchka kirjoitti: 01 Helmi 2019, 16:57 Minustakin uskomatonta, jos Euroviisuja sanotaan joksikin muinaisjäänteeksi. :tajutkaa:
Mä oon kuullut usemmalta mun tutulta, et viisut on vähän menneen talven lumia. Täällä kuplassa ne näyttää helposti elämää suuremmalta jutulta. Mut toisaalta kyllä moni sen finaalin ainakin katsoo.
No kaikillahan on omat mielipiteensä, mutta omalla kohdalla Viisut on ollut aina rakas harrastus. Jos se on sitten kuplassa olemista, olkoot niin.
Χωρίς κανόνες! :suomi:

Avatar
Night_Owl
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1063
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:57

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Night_Owl »

En tarkoittanut tuota kupla-kommenttia mitenkään siis pahalla, koska mäkin oon osa kuplaa. Mut onhan se totta, et meidän silmissä viisut näyttää vähän erilaiselta kuin ei-harrastajan silmissä. Oon ollut kolme vuotta tässä skenessä mukana, joten kyllä sitä katsoi vuoden 2016 viisut eri tavalla kuin aiemmat. Olin ite sellainen maallikkodissaaja ennen, joka katsoi viisuja lähinnä puolihuvittuneena. Nyt kappaleita analysoidaan jatkuvasti, artisteja spekuloidaan ja arvioidaan tarkkaan, karsintoja seurataan, maan välisiä suhteita pohditaan paljon ja niin edespäin. Moni ei-harrastaja katsoo finaalin ja ehkä semit ja on saattanut kuulla muutaman valitun viisun ennen näitä, mut suurimman osan kuulee ekaa kertaa silloin eikä mieti niitä sen syvällisemmin.
Cry him out

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6546
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Night_Owl kirjoitti: 01 Helmi 2019, 23:22Mut onhan se totta, et meidän silmissä viisut näyttää vähän erilaiselta kuin ei-harrastajan silmissä.
Eikä edes ihan vähää. :mrgreen: Monesti tuntuu, että ihmiset eivät edes välttämättä ymmärrä, että Euroviisujakin voi todella seurata samaan tapaan kuin vaikka NHL-jäkistä. Ei oo kauaa aikaa, kun sain erittäin kummastuneen reaktion, kun kerroin katsoneeni Ranskan viisukarsintoja viikonloppuna, "mut eiks euroviisut oo vasta toukokuussa?". :heh: Harrastuksia on monia ja hyvää niin - löytyypä jokaiselle jotain mielekästä tekemistä.

Mitäs sanoisi keskustelun aiheesta. Darude on aika hot. :heh: Olen alkanut ymmärtämään sen viime päivinä. En olisi uskonut, että suippoleukaparta voisi olla jollain noin toimiva kasvojen osa. Viikon päästä toivottavasti popitetaan hyvää tyrkkybiisiä. :peukku:

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

sziget kirjoitti: 01 Helmi 2019, 21:57 2012 sapetti, kun UMK häivytti viisut karsinnoista. Nykyään närästää se, että viisut on palautettu UMK:hon (glitterhömppä).
Se mitä Yle nykyään UMK:ssa tekee, ei ole viisuja. Se on irvikuva sitä, mitä euroviisut muka ovat.

Viime viikolla törmäsin sattumalta tähän pätkään YouTubessa. Tuli kyynel silmään, kun huomasin, millaisella kunnioituksella ja laadulla tuolloin tehtiin viisuohjelmaa.


Jadine
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 338
Liittynyt: 07 Touko 2014, 22:11

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jadine »

Nyt menee kyllä jo vähän offtopiciksi, mutta minusta viisut kuvaavat ihanasti omaa aikaansa. Muistan, kun näin Euroviisujen salattu historia -dokumentin ensimmäistä kertaa ja oivalsin silloin, miten tiiviisti viisuhistoria seuraa Euroopan historiaa. Kaiken campin, glitterin ja tuulikoneiden lisäksi viisuissa on nähty niin monta koskettavaa ja ihanaa hetkeä, jotka ovat sopineet sen hetken ajankuvaan, kuten Ein bißchen Frieden, "Hello Millstreet, Sarajevo calling", vähän uudempina Conchita Wurst ja myös viime vuoden Netta ja #metoo. Eurooppa muuttuu ja viisut sen mukana. Sitä ei vain niin ehkä huomaa, jos viisuja katsoo vain sivusilmällä ja mieleen jäävät lähinnä vähän vanhanaikaiset biisit, joita toki on joka vuosi joitakin myös mukana, ja ne glitterit ja tuulikoneet.

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja YourMother »

Mulla on vähän niinkun toinen jalka kuplassa ja toinen sit tuol hei oikeessa maailmassa missä tämmöselle roskalle nauretaan aamun tärkeimmässä tv ohjelmassa tai jotain.

Tosissaan, en oo tainnu koskaan ihan täysin muuttaa kuplaan asumaan, mutta kyllä tunnen viisut omaksi, ne kiinnostaa ja kuumottaa ja tykkään niistä puhua samanmielisten kanssa (siksi olen täällä).

Suoraan sanottuna en välitä p*skaakaan mitä joku aamuteeveen puhuva pää tykkää siitä mitä mä katson, se ei maksa mun Yle-veroa. Itseasiassa, mä taidan maksaa sen pönötyksen telkkarissa.
Harmittaa lähinnä toi miten pitää julistaa koko kansan syville riveille että älkää osallistuko tähän tai olette NIIN NOLOJA.
Ei auta yhtään niiden artistien kiinnostuksen tai yleisen profiilin noston suhteen toi viisujen päälle kuseminen.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Night_Owl kirjoitti: 01 Helmi 2019, 23:22Mut onhan se totta, et meidän silmissä viisut näyttää vähän erilaiselta kuin ei-harrastajan silmissä.
Eroaako viisuharrastus tuossa suhteessa muista harrastuksista? Ihan mistä tahansa asiasta joku vähemmistö on huomattavasti kiinnostuneempi kuin suuri yleisö. On aika epätavallista ajankäyttöä esimerkiksi väsätä parillasadalla kuvakaappauksella höystetty yli 20 000 sanan analyysi Huuhkajien tulevista jalkapallon EM-karsintavastustajista. Eikä kovin moni sellaista jaksa lukea läpi. Mutta heitäkin on, joita asia kiinnostaa noin paljon.

Enemmistö katsoo karsinnoista korkeintaan Suomen pelit. Tai katsoisi, jos ne tulisivat vapaasti näkyvältä tv-kanavalta, mutta koska ne eivät tule, katsomatta jäävät. Silloinkin kun ne tulivat, katsojia oli vähemmän kuin viisuilla. Kummallinen marginaalilaji. Miten aikuiset miehet viitsivätkin potkiskella jotakin nahkakuulaa? :uujee: Hahhah. Ja prolet maksavat itsensä kipeäksi päästäkseen näkemään miljönääridiivoja, jotka kieriskelevät muka tuskissaan nurmikolla, kun joku hipaisee heitä olkapäähän? :rofl: Hehhehheh. Ja miksi Suomella on joukkue, vaikkei se koskaan edes voita mitään? Muualla pelataan jalkapalloa, Suomessa potkupalloa. lol

Pääsenköhän näillä näytöillä Viaplayn studioon esittämään näkemyksiäni?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

werro kirjoitti: 01 Helmi 2019, 20:51 Ja tosiaan, mitehän olis jos lätkää dissattais, lajihan oikeasti on melko marginaali laji maailmalla ja Euroopassa. Aina ne samat 4-5 maata taistelee mitalleista. MM-kisojen voitto ei kiinnosta kuin lähinnä siinä maassa, joka voitti. Kyseinen asia ei saa mitään huomiota esim Etelä-Euroopassa. Ei mitään. Meneppä nämä sanomaan niin köniin tulee.
Jääkiekossa hassua on se, että lajin MM-kisojen arvostus on lajiniilojen keskuudessa matalampi kuin suuren yleisön silmissä. Jos jatkoaika.com:ia kahlaa, niin jokakeväistä "Skoda Cupia" pidetään tarpeettomana höntsäturnauksena, josta parhaat puuttuvat. Massaviihdettä tuulipukukansalle. Vain niistä turnauksista, jotka kiinnostavat jotakuta Cänädässä, on älykkään ja lajista jotakin ymmärtävän ihmisen sopivaa kiinnostua. :ylppis: Siksi joku junnuturnauksen pronssikin saatetaan arvottaa foorumilla miesten MM-kullan edelle.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Hanhis kirjoitti: 01 Helmi 2019, 23:47 Darude on aika hot. :heh: Olen alkanut ymmärtämään sen viime päivinä. En olisi uskonut, että suippoleukaparta voisi olla jollain noin toimiva kasvojen osa.
Minusta se parta on ihan hirveä. :nohyi: Siitä tosin lienee tullut Daruden yksi tavaramerkeistä, joten ei pelkoa, että se lähtisi. :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Yiorgos
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 309
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 14:37
Paikkakunta: Κοτκα

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Yiorgos »

Night_Owl kirjoitti: 01 Helmi 2019, 23:22 En tarkoittanut tuota kupla-kommenttia mitenkään siis pahalla, koska mäkin oon osa kuplaa. Mut onhan se totta, et meidän silmissä viisut näyttää vähän erilaiselta kuin ei-harrastajan silmissä. Oon ollut kolme vuotta tässä skenessä mukana, joten kyllä sitä katsoi vuoden 2016 viisut eri tavalla kuin aiemmat. Olin ite sellainen maallikkodissaaja ennen, joka katsoi viisuja lähinnä puolihuvittuneena. Nyt kappaleita analysoidaan jatkuvasti, artisteja spekuloidaan ja arvioidaan tarkkaan, karsintoja seurataan, maan välisiä suhteita pohditaan paljon ja niin edespäin. Moni ei-harrastaja katsoo finaalin ja ehkä semit ja on saattanut kuulla muutaman valitun viisun ennen näitä, mut suurimman osan kuulee ekaa kertaa silloin eikä mieti niitä sen syvällisemmin.
Juu, nou hätä. Suurin osa tuttavapiiristäni ei myöskään ymmärrä suhtaumistani Euroviisuihin, koska useimmat heistä kokevat sen vaan jonain homojen kokoontumisajona, näin kärjistetysti. Olen itse toisen polven viisufani, isäni nauhoitteli radiosta euroviisuja joka vuosi kelanauhurille 70-luvun alusta ja jatkoi siitä, kun VHS-videonauhurit olivat tarpeeksi halpoja ostaa. Jossain vaiheessa innostuin sitten minäkin. Se siitä historiikista, vaikka tapahtuma nimeltä Eurovision on muuttunut ja mennyt eteenpäin niistä ajoista, kun minulla on siitä muistikuvia, niin edelleen se intohimo Viisuihin on säilynyt. Siitäkin huolimatta, että monetkaan tuttavista ja ystävistäni ei tule ymmärtämään sitä koskaan.
Χωρίς κανόνες! :suomi:

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 708
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Jotenkin tuntuu, että Lordin voittovuonna tapahtui joku käänne parempaan koko viisujen (uudemmassa) historiassa. Viisut oli vajonnut johonkin tylsyyden tilaan, kaikki biisit oli samanlaisia ja Lordi voitti, koska breikkasi irti toisten matkimisen kierteestä.
Jotenkin edustusbiisit on tulleet monipuolisemmiksi ja alkaneet seurata nykyvirtauksia. Uskalletaan rikkoa perinteinen ylijuhlava pönötystauti ja tuoda uusia ideoita, muutenkin kuin ihan pelletasolla.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11935
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja sziget »

Sagapo kirjoitti: 01 Helmi 2019, 23:50 Se mitä Yle nykyään UMK:ssa tekee, ei ole viisuja. Se on irvikuva sitä, mitä euroviisut muka ovat.
Etkö siis näe mitään iloa, myönteistä asennetta ja itseironiaa viime vuosien UMK:issa? Jaanan ja Heikin / Peltsin huumoriko pysyi kohtuuden rajoissa, mutta nyt rienataan pyhiä arvoja? Omituista. Minusta Krista ym. tulkitsevat viisuja omalla tavallaan, eikä se ole välttämättä väärin, irvikuvasta puhumattakaan.

Ihmettelin myös (sinänsä kiintoisaa) tuntematon vs. tunnettu artisti -vertailua. Euroviisut alkoi uudistua 1994 laajenemisen myötä huipentuen semifinaalien tuloon 2004. Suomi oli ihan pallo suussa ja sormi hukassa Pohjanheimon kauden loppuun ja yli. Ehkä lahjakkuuksia ei ollut, ainakaan Yle ei heitä löytänyt (1996) tai osannut valita (2000). Anneli Saaristo oli vain satunnainen osuma ja ehdottomasti ns. tunnettu nimi. Seuraavat 15 vuotta Suomi junnasi paikoillaan, kun Eurooppa meni eteenpäin.

Noin vuodesta 2004 lähtien Yle on tosissaan hakenut kelvollista edustajaa ja onnistunut melko hyvin. Kun yhteistyö levy-yhtiöiden kanssa hyytyi, UMK eteni vaihe vaiheelta sisäiseen valintaan, mihin ei ennen ollut rohkeutta tai syytä. Järkeviä siirtoja on näiden 15 vuoden aikana tehty enemmän kuin tyhmiä. Siihen nähden glitterin osuus on sivuseikka.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Näen iloa, myönteistä asennetta ja itseironiaa UMK:ssa. Viime vuosina lavaesitykset ovat olleet näyttävämpiä kuin koskaan Suomen viisukarsinnoissa. Meillä on vihdoin juontajat ja kommentaattorit, jotka eivät tee tätä rahasta vaan rakkaudesta Euroviisuihin. Paljon on hyvääkin UMK:ssa.

Euroviisuissa on parasta se, että se on laulukilpailu, jossa voimme nähdä samana iltana Waylonin kaltaisen katu-uskottavan rokkarin, Elina Nechyevan kaltaisen huippulahjakkaan oopperalaulajan, Cláudia Pascoalin kaltaisen taiteellisen tulkitsijan, Ermal Metan & Fabrizio Moron kaltaiset kantaaottavat muusikot sekä rumpua soittavia mummoja, hirviöitä, drag queenejä ja vaikka mitä. Jokaiselle jotakin, kaikille kaikkea.

Sen vuoksi harmittaa, että monilla mielikuvana on, että Euroviisut on vain poppia sirkusesityksillä. Ja juuri tuota mielikuvaa Yle haluaa kaikin keinoin korostaa.

Siinä missä vuonna 2012 haluttiin kieltää Euroviisujen kreisimpi, glitterimpi puoli, niin nyt halutaan kieltää kaikki muu paitsi se.

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja YourMother »

sziget kirjoitti: 02 Helmi 2019, 01:38
Sagapo kirjoitti: 01 Helmi 2019, 23:50 Se mitä Yle nykyään UMK:ssa tekee, ei ole viisuja. Se on irvikuva sitä, mitä euroviisut muka ovat.
Etkö siis näe mitään iloa, myönteistä asennetta ja itseironiaa viime vuosien UMK:issa?
En. (Vaikkei multa kysyttykään.)
Itseironian pitäisi nojata todellisuuteen, muuten se on vain parodiaa. Kuten on jo todettu, Suomella ei ole tällaista glitter-fest menneisyyttä.

Olisi kiva jos meilläkin olisi oma juttu. Ei kai se ole liian röyhkeästi unelmoitu?
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

Sagapo kirjoitti: 02 Helmi 2019, 02:40 Näen iloa, myönteistä asennetta ja itseironiaa UMK:ssa. Viime vuosina lavaesitykset ovat olleet näyttävämpiä kuin koskaan Suomen viisukarsinnoissa. Meillä on vihdoin juontajat ja kommentaattorit, jotka eivät tee tätä rahasta vaan rakkaudesta Euroviisuihin. Paljon on hyvääkin UMK:ssa.
Niin on. Jos nyt UMK vaihtuisi vakavaksi ja tylsäksi pönötykseksi, niin kyllähän siinä mentäisiin taaksepäin. Tuossa kun ollaan katseltu näiden muiden maiden karsintoja, niin en minä ainakaan halua mitään latvialiettuapuola-tyylistä ohjelmaa.

Kivempi nyt Suomen ohjelmaa on katsoa, jos ajatellaan asiaa vaikka ulkomaisten viisufanien kannalta! Koska he eivät ymmärrä kieltä, pitää olla jotain muutakin. Näyttävät musiikkinumerot on tietysti parasta. Tämä kännyköiden ja livestreamien kehitys vie joka tapauksessa siihen suuntaan, ettei ohjelmaa tehdä vain suomalaisille. Varmasti Daruden live-esityksetkin kiinnostavat monia tänä vuonna. Ylen pitäisi minusta enemmänkin panostaa kuvaukseen ja äänenlaatuun.

UMK on ollut jatkuvassa muutoksen ja kehityksen tilassa. Näkee että yritetään. Ok, onhan siinä ollut hölmöyksiä ja ylilyöntejäkin, mutta ei niitä pidä vuodesta toiseen tuomita. Minusta edelleen pitäisi kehittää ohjelmaa kohti Melloja. Sitä katsotaan varmaan jo ympäri maailmaa. Nyt jos Suomi saisi hyvästä sijoituksesta lisää buustia, niin se olisi hyvä piristysruiske myös UMK:lle.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8154
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Iltapulun ohjelmatiedot yltävät jo 2.3 asti ja UMK-finaalikin löytyy. Se vaan kummastuttaa, että ohjelman väitetään olevan kolmetuntinen (klo 21-00). Mahtaa olla virheellinen tieto? Finaalia edeltää tunnin mittainen etko (klo 20-21), joka on täälläkin jo mainittu.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: UMK19: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

^ Olisko siinä sitten joku jatkolähetys vielä? Olisipa vaan.

Lukittu