Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Euroviisut 2019 Israelissa
Lukittu

KEiiNO – Spirit in the sky

*****
60
48%
****
25
20%
***
17
14%
**
15
12%
*
7
6%
 
Ääniä yhteensä: 124

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Jos käytetään sanaa "kopio", minun suomenkieleni mukaan ainakin silloin tarkoitetaan tietoista kopiointia. :miettii:
Like a monument to all the time we spent

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja YourMother »

I ain't gonna hold on to these monsters any- *joiku*

Ihan kiva biisi.
Kuuntelin liven just, ja en tiedä vaikuttiko se asiaan kun en ole studioversiota kuunnellut, mutta taas kerran odotin jotain EEPPISTÄ, ja ei se ollut eeppinen. Kiva, muttei eeppinen. Pitäisi varmaan lakata lukemasta ihmisten hypetystä biiseistä ennenkun kuuntelee ne itse, koska tähän asti oon pettyny kaikkien muiden paitsi Hatarin kohdalla.

Joiku ei ole mun korvaan kauhean "hyvää". En ole ekspertti, tietenkään, mutta olen kuullut paljon kauniimpaakin. Esim. Ulla Pirttijärvi on fantastinen, ja ne muutamat muut selkeät ammattilaiset joita on tullut kuultua vuosien aikana.

Mutta ettei kukaan pahoita mieltään, toistan että ihan kiva biisi. Ei vaan sytyttäny mun maailmaani liekkeihin.

Tottakai pitää vähän tsempata Norjaa kun Suomalainen tuottaja on mukana.

Kolme tähteä.


P.S. En syytä Norjalaisia plagioinnista. Huomasin vaan sen selvän yhtäläisyyden Monstersin kertsin kanssa. Saattaahan se olla vaikka sen Suomalaisen tuottajan vaikutusta, mistä sen tietää.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Juu no jos joku sanoo, että tulee Monsters mieleen, se ei ole kopiointisyytös. Riippuu sanavalinnoista.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja rosetta »

JuliaS kirjoitti: 04 Maalis 2019, 11:24 ^Jos käytetään sanaa "kopio", minun suomenkieleni mukaan ainakin silloin tarkoitetaan tietoista kopiointia. :miettii:
Jaa, minun suomen kieleni mukaan se taas ei välttämättä edellytä tietoisuutta... :miettii: Selventäisikö joku suomen kielen asiantuntija? (Vaikka olenkin kielialan ihmisiä niin en suomen kielen.)
YourMother kirjoitti: 04 Maalis 2019, 11:30 I ain't gonna hold on to these monsters any- *joiku*
Tuo voisikin olla aika mielenkiintoinen mash-up ;)
Todo en la vida es como una canción
Que cantan cuando naces y también en el adios

(Massiel: La la la)

Avatar
lumi11
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1147
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 17:35

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja lumi11 »

En syytä Norjaa plagioinnista! :D Olin olevinaan sarkastinen, koska Release meetä syyllistettiiin paljon pienemmästä sattumuksesta.
Ehkä tuossa vielä huvittaa sekin, kun sanaa monsters on käytetty juuri siinä kohdassa.


Aika sekava live ja aika sekava kappale, mutta toisaalta voimaannuttava kylläkin. Itseltäni ei veret seisahtuneet, mutta sinänsä laulajat olivat hyviä ja vahvankuuloisia.

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20384
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Yhdennäköisyys on niin minimaalista, ettei KEiiNOa voi siitä syyttää.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

lumi11 kirjoitti: 04 Maalis 2019, 11:49 En syytä Norjaa plagioinnista! :D Olin olevinaan sarkastinen, koska Release meetä syyllistettiiin paljon pienemmästä sattumuksesta.
Ehkä tuossa vielä huvittaa sekin, kun sanaa monsters on käytetty juuri siinä kohdassa.
En ajatellutkaan, että juuri sinä syyttäisit, vaikka vastauksestani viestisi yhteydessä saattaa kyllä saada sen kuvan. :) Pahoittelen.
YourMother kirjoitti: 04 Maalis 2019, 11:30 Joiku ei ole mun korvaan kauhean "hyvää". En ole ekspertti, tietenkään, mutta olen kuullut paljon kauniimpaakin. Esim. Ulla Pirttijärvi on fantastinen, ja ne muutamat muut selkeät ammattilaiset joita on tullut kuultua vuosien aikana.
Norjan lähetyksessä kävi ilmi, että tämä Fred-René Buljo joikasi ensimmäisestä kertaa julkisesti. Hän ei ole aiemmin ollut tunnettu joikaajana vaan räppärinä. En itsekään tiedä joikaamisesta paljonkaan ja sitä on varmasti eri tyylistä, mutta voi tosiaan olla, että hän ei yllä mestarien tasolle.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

^ Joskus vuosia sitten kun yövyttiin koutokeinolaisella leirintäalueella, kävimme grillikodassa kuuntelemassa sikäläistä joikaajaa, ja se oli varsin hyvin verrattavissa siihen miten Fred veti.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja YourMother »

ESC93 kirjoitti: 04 Maalis 2019, 13:50 ^ Joskus vuosia sitten kun yövyttiin koutokeinolaisella leirintäalueella, kävimme grillikodassa kuuntelemassa sikäläistä joikaajaa, ja se oli varsin hyvin verrattavissa siihen miten Fred veti.
Tarkoitatko siis että kuulostaa ihan leirintäalueen grillikota-joikaajalta?
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

^ Kai sen voi niinkin sanoa. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
lumi11
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1147
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 17:35

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja lumi11 »

Ai kauhee. Parhaimmillaan täällä palstalla saa tyrskähdellä kahvit näppiksille. :rofl:
Leirintäalueen grillikotajoikaaja.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Alanko nyt sitten kutsua biisin vetoja "EDM-rykäisy meets grillikotajoikuksi"? :miettii:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hesari nyt kumminkin uutisoi, että kansainväliset tuomarit Norjan finaalissa olisivat kiinnittäneet Monsters-yhtäläisyyksiin huomiota ja että se olisi vaikuttanut heidän pisteisiinsä. Tiedä sitten. Minä vähän arvelen, että matkassa saattaa olla rikkonaista puhelinta ja väärinkäsityksiä.
JuliaS kirjoitti:Norjan lähetyksessä kävi ilmi, että tämä Fred-René Buljo joikasi ensimmäisestä kertaa julkisesti. Hän ei ole aiemmin ollut tunnettu joikaajana vaan räppärinä.
Oliko tuo nyt ihan kunnioittavaa taitavampia joikaajia kohtaan? Olisivat hommanneet bändiin mukaan jonkun oikean ammattilaisen :draamaa:
Rise, angel, shine, love!

Vendi8
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 892
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 13:30
Paikkakunta: Vieremä

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Vendi8 »

Ensireaktioni: Huomasin itsekin, että kertosäkeessä vähän Monstersia. Alku lupaili enemmänkin, mutta ei tämä sitten lopulta niin hyvä ollut kuin ajattelin. Kolmas säkeistö oli hassu. En tiiä miks, mut jotenkin tuli olo, et kuulostaa fanisuosikilta, joka floppaa. Ihan kiva, annan kolme tähteä.

Avatar
Universal Love
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1840
Liittynyt: 26 Marras 2016, 12:47

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Universal Love »

Pidän, että tässä kappaleessa on yritystä. Vähän jää
latteaksi, mutta paljon hyvää. Ja toivoin silloin viime vuonna, että
joku tekisi UMKoohon elektrojoikua, no jotain sellaista
nyt sitten tuli, vaikkei Suomeen :heh:
2017-2021: 1. Moldova 2. Liettua 3. Serbia 4. Latvia :tapu: (Soittolista22)

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Rousku kirjoitti: 04 Maalis 2019, 16:48 Hesari nyt kumminkin uutisoi, että kansainväliset tuomarit Norjan finaalissa olisivat kiinnittäneet Monsters-yhtäläisyyksiin huomiota ja että se olisi vaikuttanut heidän pisteisiinsä.
Ihan höpinää. Nämä plagiaattiuutiset ovat aina niin typeriä. Taas kysyn: Kuka säveltäjä lähtee plagioimaan viime vuonna kilpaillutta kappaletta? EI KUKAAN.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5318
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

Odotettu voittaja. Tämä on kyllä erittäin paljon euroviisu, niin hyvässä kuin pahassakin. Pärjännee siis paremmin OGAE - äänestyksessä kuin itse kilpailussa. No, pitäähän sitä perinteistä viisuhumppaakin aina olla. Vahva kolmonen.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
CottonJoel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5192
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 13:13

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja CottonJoel »

Tarkemmat puhelinäänten tulokset:
KEiiNO «Spirit In The Sky» 98 324: 1

Adrian Jørgensen «The Bubble» 55 794: 2

D'Sound «Mr. Unicorn» 11 123: 3

Anna-Lisa Kumoji «Holla» 6 718: 4

---

KEiiNO «Spirit In The Sky» 231 937: 1

Adrian Jørgensen «The Bubble» 162 608: 2
https://www.nrk.no/mgp/overlegen-mgp-se ... 1.14457095

Viisufani
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4002
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 17:59

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Viisufani »

Norjan euroviisu kuulostaa kyllä aivan huikean mahtavalle! :tuuletus: Olisi hienoa, jos Norja voittaisi tällä.
JuliaS kirjoitti: 04 Maalis 2019, 17:44
Rousku kirjoitti: 04 Maalis 2019, 16:48 Hesari nyt kumminkin uutisoi, että kansainväliset tuomarit Norjan finaalissa olisivat kiinnittäneet Monsters-yhtäläisyyksiin huomiota ja että se olisi vaikuttanut heidän pisteisiinsä.
Ihan höpinää. Nämä plagiaattiuutiset ovat aina niin typeriä. Taas kysyn: Kuka säveltäjä lähtee plagioimaan viime vuonna kilpaillutta kappaletta? EI KUKAAN.
Aina olisi hyvä muistaa yksi asia, kun väittää jotain biisiä kopioiduksi:

Väite täytyisi voida jotenkin todistaa todeksi.

Lauluntekijä(t) tietää aina parhaiten, ovatko kopioineet. Itse en todellakaan siihen usko.
Paremman maailman puolesta.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

YourMother kirjoitti: 04 Maalis 2019, 13:54 Tarkoitatko siis että kuulostaa ihan leirintäalueen grillikota-joikaajalta?
"- Viisi kruunua ... mie joikaan, David mutisi myssyynsä. -Oletteko varmoja, että hän on oikea? Oikea lappalainen, tarkoitan. .. - Minä oikea. Etnologinen herkkupala, David sanoi iloisesti" :rofl: Se hyvä puoli Norjan kappaleessa on, että tämä joikhaamiskeskustelu palautti mieleeni Kerstin Ekmanin vuonna 1963 suomeksi ilmestyneen dekkarin Kolme pientä mestaria. Kaivoin sen esiin hyllyn periltä ja aion lukea uudelleen ensi viikolla talvilomalla. (Ja tuo David muuten ei ollut yhtään sen lappalaisempi kuin meikäläinen.) Niin paljoa en kuitenkaan heltynyt, että Norjan tähtitaivas tästä yhtään kirkastuisi.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Norjalaiset fanit pöhisevät, että lavashow on menossa uusiksi.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Toivottavasti luvassa ei ole mitään suurta ja mautonta. :eiei: Kamerakulmilla voisi saada aikaiseksi minimalistisen upeankin show'n. Taustascreenit huomioon myös! Revontulia, paljon revontulia!
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Viisufani kirjoitti: 04 Maalis 2019, 18:06 Aina olisi hyvä muistaa yksi asia, kun väittää jotain biisiä kopioiduksi:

Väite täytyisi voida jotenkin todistaa todeksi.
Millähän sellaisen "todistaa todeksi" :raaps: Aika mahdoton vaatimus. Nuotti nuotilta voi verrata musiikin ammattilainen, muiden on luotettava korviinsa, ja tässä tapauksessa korvat kyllä kertovat sävelkulun olevan aika identtinen yhdestä kohtaa. Ja minä en siis väitä kappaletta tietoiseksi plagiaatiksi, vaan että nuo kohdat vain ovat lähes identtiset.
Todo en la vida es como una canción
Que cantan cuando naces y también en el adios

(Massiel: La la la)

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Katsoin vasta tässä. Sekava kolmenkauppa, jossa oleva joikaus ei kiinnosta minkään verran. Muuten Norjassa oli tuotannollisesti aika hyväkin taso. Tuskin parinkaan pojon vertainen böösi.

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9498
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja kwak »

Finaalin esityksestä tuli mieleen Kalevala-henkinen kilpalaulanta, jossa taistellaan, kuka laulaa kenetkin suohon ja saa olla huomion keskipisteenä. "Joikahainen" oli hetken niskan päällä ja sai joikata lavalla yksin, kunnes kamppailu valokeilasta taas jatkui. Hyvä, että esitys menee uusiksi ja voisivat jatkossa olla enemmän yksi yhtye kuin kolme sooloartistia - se vika näissä varta vasten viisuja varten kyhätyissä kokoonpanoissa usein on. :miettii:
Keep your head high above the water

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Rousku kirjoitti: 04 Maalis 2019, 16:48
JuliaS kirjoitti:Norjan lähetyksessä kävi ilmi, että tämä Fred-René Buljo joikasi ensimmäisestä kertaa julkisesti. Hän ei ole aiemmin ollut tunnettu joikaajana vaan räppärinä.
Oliko tuo nyt ihan kunnioittavaa taitavampia joikaajia kohtaan? Olisivat hommanneet bändiin mukaan jonkun oikean ammattilaisen :draamaa:
Olen samoilla linjoilla kuin Rousku, niin symppikseltä kuin Buljo vaikuttaakin. Joiun pitäisi tässä lähteä todella komeasti, eikä se nyt oikein lähde (asiantuntemattomuuteni uhalla sanottuna). Buljon joikaaminen tuntuu vaikealta, kuin joko tekniikan tai jännityksen takia kurkusta väkisin puristetulta. Mitä olen vilkuillut norjalaisten fanien kommentteja (pienellä otoksella), sielläkään eivät kaikki ole tyytyväisiä. Joku ehdottaa taustajoikaajia.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
CaptSheridan
Siemailija
Siemailija
Viestit: 103
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 13:03
Paikkakunta: Lausanne

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja CaptSheridan »

JuliaS kirjoitti: 05 Maalis 2019, 16:49
Rousku kirjoitti: 04 Maalis 2019, 16:48
Oliko tuo nyt ihan kunnioittavaa taitavampia joikaajia kohtaan? Olisivat hommanneet bändiin mukaan jonkun oikean ammattilaisen :draamaa:
Olen samoilla linjoilla kuin Rousku, niin symppikseltä kuin Buljo vaikuttaakin. Joiun pitäisi tässä lähteä todella komeasti, eikä se nyt oikein lähde (asiantuntemattomuuteni uhalla sanottuna). Buljon joikaaminen tuntuu vaikealta, kuin joko tekniikan tai jännityksen takia kurkusta väkisin puristetulta. Mitä olen vilkuillut norjalaisten fanien kommentteja (pienellä otoksella), sielläkään eivät kaikki ole tyytyväisiä. Joku ehdottaa taustajoikaajia.
Ehkä mulla oli vaikkua korvissa lauantaina kun katsoin (hyvin todennäköistä!), mutta jäin semmoiseen käsitykseen tuon Fredin sanomisista että ei olisi joikannut julkisesti ennen tätä ja että kokee joikaamisen hyvin henkilökohtaiseksi hommaksi. Jos ei mee vaikun piikkiin, niin selittäisi jännitystä? Niin tai näin, tykkään tässä myös erityisesti siitä energiasta, jonka esittäjät täräyttävät tiskiin. Ei ole pientä eikä huonoa, vaan tehdään kun on kerran meinattu.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja murka »

JuliaS kirjoitti: 05 Maalis 2019, 16:49
Rousku kirjoitti: 04 Maalis 2019, 16:48
Oliko tuo nyt ihan kunnioittavaa taitavampia joikaajia kohtaan? Olisivat hommanneet bändiin mukaan jonkun oikean ammattilaisen :draamaa:
Olen samoilla linjoilla kuin Rousku, niin symppikseltä kuin Buljo vaikuttaakin. Joiun pitäisi tässä lähteä todella komeasti, eikä se nyt oikein lähde (asiantuntemattomuuteni uhalla sanottuna). Buljon joikaaminen tuntuu vaikealta, kuin joko tekniikan tai jännityksen takia kurkusta väkisin puristetulta. Mitä olen vilkuillut norjalaisten fanien kommentteja (pienellä otoksella), sielläkään eivät kaikki ole tyytyväisiä. Joku ehdottaa taustajoikaajia.
Itse asiassa joikaaminen on laji, jota jokainen voi harrastaa koska kaikki tunteella joikattu on hyvää joikua. Joikaamiseen kuuluu muun muassa improvisaatio olennaisena osana eikä kenenkään oleteta tavallisesti joikaavan kahta kertaa peräkkäin samalla tavalla. Jokainen löytää aiheen joikuun eli kaikkea voi käsitellä koska joikaamisessa ei käytetä varsinaisesti kieltä. Joiku muuttuu lauluksi kun siihen tulee mukaan sanat. Siitä huolimatta moni mieltää esimerkiksi Maaren Aikion nimenomaan joikaajaksi vaikka hän käyttää esiintyessään molempia tyylejä. Laulu voi olla siis joikutyylinen. Joiku voi muistuttaa laulua jos siihen sekoitetaan sanoja.

Suomen viisuehdokkaana ollut Solju tekee äitinsä kanssa Spotifyn perusteella musiikkia, jossa yhdistetään sekä joikua että laulua. Shamaani Duo teki aikoinaan levyn, jossa tehtiin joikaamalla cover-versioita eri kappaleista.

Vapaus kuuluu joikuun kuin nenä päähän!

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja murka »

CaptSheridan kirjoitti: 05 Maalis 2019, 16:58
JuliaS kirjoitti: 05 Maalis 2019, 16:49

Olen samoilla linjoilla kuin Rousku, niin symppikseltä kuin Buljo vaikuttaakin. Joiun pitäisi tässä lähteä todella komeasti, eikä se nyt oikein lähde (asiantuntemattomuuteni uhalla sanottuna). Buljon joikaaminen tuntuu vaikealta, kuin joko tekniikan tai jännityksen takia kurkusta väkisin puristetulta. Mitä olen vilkuillut norjalaisten fanien kommentteja (pienellä otoksella), sielläkään eivät kaikki ole tyytyväisiä. Joku ehdottaa taustajoikaajia.
Ehkä mulla oli vaikkua korvissa lauantaina kun katsoin (hyvin todennäköistä!), mutta jäin semmoiseen käsitykseen tuon Fredin sanomisista että ei olisi joikannut julkisesti ennen tätä ja että kokee joikaamisen hyvin henkilökohtaiseksi hommaksi. Jos ei mee vaikun piikkiin, niin selittäisi jännitystä? Niin tai näin, tykkään tässä myös erityisesti siitä energiasta, jonka esittäjät täräyttävät tiskiin. Ei ole pientä eikä huonoa, vaan tehdään kun on kerran meinattu.
Minusta hän yhdistää räpin iskevyyttä ja joikutekniikkaa omassa osuudessaan.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: Norja 2019: KEiiNO – Spirit in the sky

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

CaptSheridan kirjoitti: 05 Maalis 2019, 16:58 Ehkä mulla oli vaikkua korvissa lauantaina kun katsoin (hyvin todennäköistä!), mutta jäin semmoiseen käsitykseen tuon Fredin sanomisista että ei olisi joikannut julkisesti ennen tätä ja että kokee joikaamisen hyvin henkilökohtaiseksi hommaksi. Jos ei mee vaikun piikkiin, niin selittäisi jännitystä? Niin tai näin, tykkään tässä myös erityisesti siitä energiasta, jonka esittäjät täräyttävät tiskiin. Ei ole pientä eikä huonoa, vaan tehdään kun on kerran meinattu.
Mulla oli samaa vaikkua korvissa. Antakaamme Fredille siis mahdollisuus kehittyä. Olen samaa mieltä siitä, että lavaolemuksessa Fredillä oli kyllä mukavaa energiaa.
Like a monument to all the time we spent

Lukittu