Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Maanpuolustus

Äänestys on voimassa 11 Kesä 2038, 00:08 asti

Olen suorittanut/suorittamassa asevelvollisuuteni/asevelvollisuutta armeijassa
40
22%
Olen vanha sivari/siviilipalvelusmies
18
10%
Olen hullu ja minut on vapautettu
22
12%
Yleinen asevelvollisuus hyvä 85% ikäluokasta inttiin
9
5%
Valikoiva asevelvollisuus vain 20% ikäluokasta intiin loput saavat vapautuksen rauhanajan palveluksesta
9
5%
Palkka-armeija suomeen, kai joku haluaa sinne töihin
22
12%
Suomi ehdottomasti NATO:oon
8
4%
Ei missään nimessä suomesta NATO:n jäseneksi
32
18%
Suomi mukaan EU:n sotilalliseen ytimeen
4
2%
Suomen oltava kaukana EU:n sotilaallisesta ytimestä, jätetään puolustus Briteille ja Ranskalle, Saksalle
2
1%
Jokin muu vaihtoehto/ En osaa sanoa
15
8%

Ääniä yhteensä: 181

Sämpy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Sämpy » 17 Elo 2018, 22:37

granaattiomena kirjoitti:
16 Elo 2018, 21:30
ESC93 kirjoitti:
12 Heinä 2018, 20:28
Minulle ei vieläkään ole tullut toista kertauskäskyä. :aivanmaassa:
Minulle ei ole tullut ensimmäistäkään, vaikka viisi ja puoli vuotta olen ollut reservissä. Ehkäpä perusviestimiehillä ei ole kertausharjoituksia. Ei sillä, että erityisesti kaipaisin kutsua. Nyt kun menin sanomaan, niin se varmaan tipahtaa postissa ensi viikolla. :heh:
Ainakin aikanaan oli; sen jälkeen kun joulukuussa -93 pääsi reserviin niin kaksi ~viikon reissua on tullut. Siihen taitaa jäädäkin, näillä ikävuosilla rivimiehenä kuuluu jo nostoväkeen jota ei enää kannata lisäkouluttaa...
Zervuska haidis!

TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » 18 Elo 2018, 13:35

granaattiomena kirjoitti:
17 Elo 2018, 21:26
Ensimmäisestä viestiasemaharjoituksesta jäi mieleen päällimmäisenä se, että homma ei vielä ihan toiminut. Vietin yksin vartiossa kuusi tuntia, koska johtajat olivat kaiketi unohtaneet, että se viestimies Omena on siellä. Lievästi mielenterveyttä koettelevaa seistä pimeässä, räntäsateessa vailla tietoa siitä milloin minut tullaan vapauttamaan. Viimeisen tunnin aikanan ehkä näinkin joitain valopalloja jotka lähestyvät ja loittonivat aina välillä. :sekava: Päästyäni viimein takaisin leiriin minut vielä käskettiin suoraan viestipäivystämään. Mikäs siinä. Kyllähän vestiaseman kopissakin on ihan kiva nukkua. :roll:
Aaah, minulla on ihan samanlainen kokemus. :rofl: Toisaalta ihanaa, kun sillä hetkellä oli irtautuminen. Ei tarvinnut osallistua mitenkään siihen paschkaan. :hihi:
Voi pullukkaa!

ESC93
Siivooja
Siivooja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ESC93 » 18 Elo 2018, 16:01

Meillä taas laiskat alikit rohmusivat leijonanosan viestipäivystyksestä, me kuskit saimme vähän vähemmän ja mosat saivat tyytyä rippeisiin sekä pitkiin vartiovuoroihin. :heh:
Someone has the light
Feeding our fire

granaattiomena
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Viesti Kirjoittaja granaattiomena » 18 Elo 2018, 16:46

^ No joo. Vartiovuorojen paljous on varmaankin niitä huonoimpia puolia viestikomppaniassa. Kuskien pitää tosiaan turvallisuussyistäkin saada vähintään kuuden tunnin yöunet ja johtajat harvemmin rohmuavat vartiovuoroja itselleen. Yhdessä viestiasemaryhmässähän oli johtaja, kuski ja neljä viestimiestä, joten yö saattoi mennä hyvinkin niin, että olit ensiksi 2 tuntia vartiossa, sitten 2 tuntia viestipäivystämässä ja sitten 2 tuntia kipinävahtina. Tämän jälkeen pääsit sitten (ehkä) makuupussiin lepäämään kahdeksi tunniksi. Vartiossa tai viestipäivystyksessä ei tietenkään olisi saanut nukkua, mutta kyllä siellä tuli aina välillä torkuttua. Onneksi olen niin herkkäuninen, ettei esimerkiksi luutnantti päässyt koskaan yllättämään. :heh: Helpompaa oli tietysti silloin, kun alueella oli useampi viestiasemaryhmä ja vartiovuoroja voitiin jakaa ryhmien kesken.
Small-town boy in a big arcade

jee euroviisut
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut » 07 Kesä 2019, 20:55

Tämä sopisi hyvin myös ketjuun Tajuttoman uskomattomat jutut, mutta kuitenkin. Nimittäin, taas tuli käsky kertausharjoituksiin. :shock: Siis oikeesti, olen ollut reservissä alle kuusi vuotta ja jo kolmatta kertaa kertaamaan. En todellakaan ole kuullut kenestäkään toisesta, joka olisi käynyt näin paljon kertaamassa. Ja minä kun siis tosiaan olen vain sotamies, enkä reservialiupseeri tai reserviupseeri. :shock: Mutta joo, marras- ja joulukuun vaihteessa Parolaan sotaa leikkimään. Saa nähdä, minkälaisia lisähaasteita tästä talvisesta ajankohdasta vielä tulee.
Muuten, olen sitä mieltä, että viisujen Suomen tuotanto on vaihdettava.

TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » 07 Kesä 2019, 21:10

^ Ylennyksiä ainakin pukannee pikkuhiljaa. :heh:
Voi pullukkaa!

jee euroviisut
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut » 07 Kesä 2019, 21:16

^Olen jo reservin korpraali, ja eikös siitä seuraavana ylös oleva alikersantti ole korkein sotilasarvo, jonka voi saada käymättä aliupseerikurssia. Eli paljoa minua ei voi enää ylentää. :eiei:
Muuten, olen sitä mieltä, että viisujen Suomen tuotanto on vaihdettava.

ESC93
Siivooja
Siivooja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ESC93 » 07 Kesä 2019, 21:44

Minäkin haluaisin taas kertaamaan. :aivanmaassa:
Someone has the light
Feeding our fire

DenEurovise
Siemailija
Siemailija

Viesti Kirjoittaja DenEurovise » 07 Kesä 2019, 22:06

jee euroviisut kirjoitti:
07 Kesä 2019, 20:55
Tämä sopisi hyvin myös ketjuun Tajuttoman uskomattomat jutut, mutta kuitenkin. Nimittäin, taas tuli käsky kertausharjoituksiin. :shock: Siis oikeesti, olen ollut reservissä alle kuusi vuotta ja jo kolmatta kertaa kertaamaan.
Varmaksihan en tiedä, millä logiikalla noita kutsuja ja käskyjä jaellaan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että toisten koulutushaarojen edustajille niitä pudotellaan postiluukusta useammin kuin toisten. Meitä ainakin palvelusaikana peloteltiin, että meidän koulutushaaraamme on niillä tapana pommittaa. Liittyvät varmasti myös olennaisesti kaluston uudistumiseen ja vanhojen saapumiserien kouluttamiseen uuden kaluston käyttöön. Omalla kohdallani odottelen kertauskäskyä hyvinkin hätäiseen päätellen siitä, että meidän saapumiserämme oli viimeinen edellistä kalustomallia käyttänyt. :heh:

Lohduttautuahan voi aina sillä, että kertausharjoituksiin voi reservin aikana käskeä vain tietyksi määräksi vuorokausia riippuen koulutuksesta. Miehistöllä se on pääasiassa 80 vrk. Aliupseereilla, reservinupseereilla yms. 200 vrk. Eikä pakollisia kertauksia ilmeisesti kovinkaan monelle tule noita maksimimääriä. Eli voi siis olla, että nyt alussa niitä tulee sinulle tiheämmin ja myöhemmin helpottaa.
07 Kesä 2019, 21:16
^Olen jo reservin korpraali, ja eikös siitä seuraavana ylös oleva alikersantti ole korkein sotilasarvo, jonka voi saada käymättä aliupseerikurssia. Eli paljoa minua ei voi enää ylentää. :eiei:
Totta, mutta ainahan voi hakea täydennyskurssille, jos haluaa vielä yletä. ;) :p
Kevät alkaa Euroviisaista ja kesä Euroviisuista.
Parhaat: IL05, BA06, SI07, NO08, IS09, DE10, FR11, RS12, DK13, SE14, GE15, UA16, FR17, FR18, ES19

Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Viesti Kirjoittaja Rousku » 08 Kesä 2019, 01:20

07 Kesä 2019, 20:55
taas tuli käsky kertausharjoituksiin. :shock: Siis oikeesti, olen ollut reservissä alle kuusi vuotta ja jo kolmatta kertaa kertaamaan. En todellakaan ole kuullut kenestäkään toisesta, joka olisi käynyt näin paljon kertaamassa.
Jos siellä todettiin, että olet niin lahopää, että on syytä järjestää kertauksia usein :miettii:
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin