Virhettä 403 pukkaa

Ik heb zorgen - palautteet ja tiedotteet. Voit kirjoittaa tänne ilman rekisteröitymistä.
Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41811
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mutta vain kun yritän käyttää kuppilaa tabletilla. Kännykällä toimii. (Läppärillä en ole täältä kesälaitumilta kokeillut.) Mikäs nyt on vikana? Välimuistin ja evästeiden poisto ei auta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7490
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Requel »

Vissiin monella on sama ongelma kun Kuppila on ollut niin hiljainen parina viime päivänä? Yhdellä tutullanikaan ei toimi. :mitvit: Itse saan virheilmoituksen vain Mozillallallaaa, mutta muuten ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. :mrgreen:
👼 Definitely not an angel 👼
:twisted: but I'm not that evil, ya know? :twisted:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Mä en ole havainnut mitään ongelmaa. Käytän Kuppilaa kotoani pöytäkoneella Firefox-selaimella. Oletin, että Kuppilan hiljaisuus johtui juhannuksesta.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Happy »

Ite en päässy luuril enkä myöskään koneellani sisään.
Äsken tyhjensin sivuhistorian ja kielsin evästeiden käytön kokonaan, niin näytti auttavan, tän jälkeen pääsin incognitotilassa sisälle :mrgreen:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Hmm, läppärini on ainoa asia, jolla saan Kuppilan enää toimimaan. :apuva: Muuten pukkaa 403:a täälläkin.

// Tosin nyt kun estin Happyn ohjeiden mukaisesti evästeet ja poistin sivuhistorian, niin toimii puhelimellakin. Onpa outoa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Jos ongelma liittyy sisäänkirjautumiseen, niin siitä en tiedä mitään. Mä olen kirjautuneena Kuppilaan niin pitkään kuin vain pystyy olemaan ilman että heittävät pihalle.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Aika erikoista, sillä minulla toimii tälläkin hetkellä moitteetta kaikilla laitteilla. :raaps: Toki aamulla viiden tienoilla tuppaa aina hieman hidastelemaan, mutta niin se on ollut iät ajat.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Itselläni puhelinongelma alkoi sen jälkeen, kun poistelin tänään hieman sivuhistoriaa, minkä seurauksena Kuppila oli kirjannut minut ulos. Sitten yritin kirjautua takaisin sisälle, eikä se enää onnistunut. :sorivaan:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Happy »

Ite luulin aluks et tää sivusto oli samanlail kaatunu ku joulukuus, tällee juhannuksen aikaan tää ei ees haitannut ollenkaan
, mut ku kuulin äskettäi et osa päässy tänne ihan normaalisti sisälle nii aloin sit kokeilla eri keinoja :joojoo:

Jos tää ongelma jatkuu pidemmän aikaa, nii ehkä tästä pitäis jotenki informoida muitaki kippolaisii jotka ei sisälle pääse
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5509
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Huomasin ketjun ensimmäisen viestin selatessani aikaisemmin kännykällä, johon oli tallennettu kirjautuminen (evästeenä). Nyt kun ajattelin selata tietokoneella, niin 403 iski päin pläsiä. No, eikun rajaamaan ongelmaa.

Aluksi testasin eri selaimella, jottei virhe johtuisi siitä. Sitten nappasin selaimesta yhden pyynnön cURL-komentona, ja kokeilin poistaa siitä HTTP-otsakkeita yksi kerrallaan, kunnes 403-virhe häviää. Syyksi paljastui evästeet sisältänyt otsake, tarkemmin yksi eväste (phpbb3_jqkkz_k), jolla on ilmeisesti virheellisesti tyhjä arvo. Kun tämän evästeen poistaa, niin 403-virhe häviää yhden sivunlatauksen ajaksi, jolloin palvelin on taas tarjonnut epäkelvon evästeen. Kun tälle evästeelle antaakin jonkin arvon, kuten "1", niin foorumi toimiikin jälleen. Muokkauksen voi tehdä vaikkapa selainlisäosalla (hakusanaksi cookie editor).

Hankalaa tosin sanoa tarkemmin, missä vika on, kun en ikuna ole foorumiohjelmistoja pystytellyt tai ylläpitänyt. Vika voi myös olla jossain muualla kuin phpBB:ssä, kuten vaikkapa HTTP-palvelimen asetuksissa tai jossakin käyttäjän ja foorumipalvelimen välisessä komponentissa (kuppilassa on näköjään edessä jokin Sucuri).

Teoriani on, että palvelin on jostain syystä alkanut hiljattain tarjota epäkelpoja evästeitä uusille selaimille (kenties jokin päivitys?). Tällöin aiemmin kirjautuneilla on tallessa kelvolliset evästeet, joten selailu onnistuu.

Kiertotienä evästeiden poisto ei tosiaan riitä, vaan ne pitää kieltää. Tällöin foorumiohjelmisto (phpBB3) näköjään säilöö istuntotunnuksen osoitteeseen (&sid=pitkäheksadesimaali), mikä mahdollistaa foorumin selailun kirjautuneena ilman evästeitä. Pysyvänä ja oikeampana ratkaisuna olisi selvittää vika palvelimen puolella.

E: Itse asiassa olisi mielenkiintoista tietää, mitä evästeitä toimiva kirjautumiseni käyttää. Harmi vain, että se on juuri kännykällä, niin kehittäjätyökaluja ei ole saatavilla napinpainalluksen takana.

E2: Evästeiden kieltäminen näköjään aiheuttaa hieman ongelmia välimuisti(e)n kanssa. Esimerkiksi viestiä uudelleen muokatessa tulee näkyviin vanha viesti, ja "Uudet viestit" -sivulla aiheet pysyvät lukemattomina. Ei auta edes uudelleenlataaminen ilman selaimen välimuistia (ctrl-f5 tai shift-f5 selaimesta riippuen), joten välimuisti on palvelimen päässä. Tätäkin voinee ohittaa eri tavoin, yhtenä esimerkkinä nyt vaikkapa joka kerta eri turhan tauhkan lisääminen osoitteen perään (&xd=lol). Tällöin palvelin ei löydä sivua välimuistista, vaan joutuu hakemaan sen foorumiohjelmistolta.

E3: Kaivoin kännykän käyttämät evästeet, ja siellä tuo _k-loppuinen eväste oli myös heksadesimaaliluku (tyhjän sijaan). Saattaahan tuo virhe johtua yhden evästeen sijaan noiden yhdistelmästä. Haeskelulla löytyi lyhyet kuvaukset: https://www.phpbb.com/community/viewtop ... #p14778551 Ilmeisesti _k-loppuista käytetään ainoastaan silloin, kun on valittu "Muista kirjautuminen", joten ehkä tyhjä arvo ei olekaan virhe?

E4: Mielenkiintoista, että viisukuppilan pääsivulla voi liikkua niin paljon kuin huvittaa, mutta heti kun astuu foorumin puolelle (eli saa ne phpbb-alkuiset evästeet), niin seuraava sivunlataus antaa 403-virheen. Virhe tulee myös silloin, kun yrittää mennä takaisin pääsivulle foorumin ulkopuolelle. Onkohan virhe siis jossain foorumiohjelmiston ulkopuolella, ja foorumilla käynti jostain syystä aktivoi sen? Jaa-a..

Käytännön kannalta nämä kaikki kiertotiet ovat hieman kömpelöitä..
Viimeksi muokannut Tegu, 25 Kesä 2019, 09:04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Kiitos selvittelystä. :uujee:

On kyllä tosi rasittava ongelma. :rofl: Toivottavasti korjaantuu pian.
Meow cat, please meow back.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Minulla Kuppila on toiminut ihan koko ajan ongelmitta.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Happy »

MIH96 kirjoitti: 24 Kesä 2019, 00:38 Minulla Kuppila on toiminut ihan koko ajan ongelmitta.
Hmm,ootkohan ollu perjantaista lähtien tääl sisäänkirjautuneen? Se saattais selittää miks osalla toimii ja osalla ei.

Ite pystyn olee kuppilas vaan jos pidän evästeet poissa käytöstä kokonaa, mut se aihuttaa kyl sen et tää heittää mut kuppilasta ulos jo alle minuutis, eli joudun kirjautumaan aina sisää uusiks jos haluun lähetellä jotai viestei tai ees nähä uusimpii viestei tääl kuppilas. Esim jos en oo sisäänkirjautuneen niin kuppila ikään kuin piilottaa viimeisen 5-8 tunnin aikana tulleet viestit.
Never miss a good chance to shut up.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Olin mummolassa perjantaista sunnuntaihin enkä käyttänyt siellä konetta.

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7501
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

No niin, ensikertaa sisällä sitten lauantai-aamun. Millään laitteella en ole päässyt foorumille, mutta nyt näyttäisi pelittävän. - Ja tuntui melko pitkältä tauolta. :heh:
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Pääsin juuri ensimmäistä kertaa sisään sitten lauantain vastaisen yön. Yritetty on kaikilla laitteilla monta kertaa päivässä. Jännä, että osalla on toiminut ongelmitta. Tapanani on kirjautua ulos poistuessani linjoilta, joten ehkä se sitten selittää.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Vihdoin! :uujee:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Päivällä Kuppila oli kokonaan kadoksissa verkosta joitain tunteja. Selain antoi vain ilmoituksen, ettei osoitetta löydy (olikohan virheilmoitus numero 404). Liittyisköhän tilanteen korjautuminen jotenkin tuohon katkoon (oletin sen olleen huoltokatko).
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
CottonJoel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5192
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 13:13

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja CottonJoel »

Viimeksi pääsin tänne perjantai-iltana. Kerran pääsin Microsoft Edgellä, mutta vain etusivulle.

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5318
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

:uujee: Ensimmäistä kertaa täällä sitten torstain. (Tosin perjantaina en yrittänytkään kirjautua sisälle.) Lauantaina sitten ihmettelin, miksi en pääse sisälle, vaikka muutamilla muilla kuppilalaisilla sivusto vaikutti toimivan. "Olenko minä nyt kirjoitellut tänne jotain sopimatonta kännissä?" "Onko minut bannattu?" :heh: Mut hei, hienoa että kuppila toimii taas normaalisti.
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

No tänään päivällä minäkin huomasin Kuppilan olevan alhaalla, mutta nyt se on taas onneksi kondiksessa.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Ai Kuppila on ollut päivällä toimimatta? No se selittää, miksi neljän jälkeen täällä tänään ekaa kertaa piipahtaessani (olen koko ajan kirjautuneena kuitenkin sisälle) huomasin, ettei tänne ole kirjoitettu yhtään uutta viestiä viime kerran jälkeen, kun täällä kävin. :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19774
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Minullakin oli tässä ihan usemman päivän käyttökatko, jonka aikana en päässyt kuppilaan läppärillä (kokeilin useita eri verkkoja) enkä puhelimella. Vasta äsken pääsin taas kuppilaan. :raaps:

Viisuilija_110
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3384
Liittynyt: 29 Loka 2018, 15:24

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Viisuilija_110 »

Mullakin on ollu lauantaista tämä ongelma. :draamaa: Onneksi nyt korjaantui. :surrur:
Mielenkiintona Piña Colada ja rata

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Minulla ensimmäiset ongelmat ilmenivät vasta tänään aamupäivästä. Mutta kiva että toimii taas (toivottavasti) kaikilla. :peukku:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5509
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Vaikuttaa tosiaan siltä, että foorumi toimi vain niillä, jotka olivat tallentaneet kirjautumisen laitteeseen/selaimeen. Ehkäpä jopa vain nillä, jotka olivat valinneet kirjautuessa "Muista minut" -valinnan (koska muuten yhden evästeen arvo jää tyhjäksi). Kaikille muille tuli virhettä.

Jos nyt oikein kokeilin, niin palvelin antoi virhettä millä tahansa tyhjällä evästeellä, ei vain phpbb3-alkuisilla. Eli vaikka eväste "kissa=" aiheutti 403-virheen, mutta "kissa=1" ei. Eilisen katkon jälkeen ongelma tosiaan on korjaantunut, joten olisi sinällään mielenkiintoista (vaikkei välttämätöntä) tietää, mikä oli vikana.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virhettä 403 pukkaa

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Minulla ei ollut Juhannuksena ongelmia päästä kuppilaan millään laitteella, mutta minulla tosiaan on valittuna muista minut. En jaksa joka kerta kirjautua erikseen sisään pikaista viestintsekkausta varten omilla henkilökohtaisilla laitteillani. Huomasin kyllä paikan hiljaisuuden pyhinä, mutta enpä osannut yhdistää mihinkään tekniseen ongelmaan, kun itselle se ei mitenkään näkynyt. :draamaa:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Vastaa Viestiin