UMK20: yleiskeskustelu

Peruttu Eurovision laulukilpailu 2020

Suosikkisi UMK20-kilpailijoista

Tika – I let my heart break
17
8%
Erika Vikman – Cicciolina
133
59%
Aksel Kankaanranta – Looking back
31
14%
F3M – Bananas
3
1%
Sansa – Lover view
22
10%
Catharina Zühlke – Eternity
20
9%
 
Ääniä yhteensä: 226

Avatar
wigwam
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2922
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 14:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja wigwam »

Muutama mielenkiintoinen nimi mukana, mutta jollain tapaa kovin yksipuolinen kattaus. Missä bändiosasto??? :eiei: Erika Vikman varmaan ainoa, jolla todennäköisesti vähän persoonallisempi biisi. Toivottavasti sitten ovat todella kovia poppiksia/balladeja nämä muut. Bananas paljastui jo pettymykseksi. Olisi saanut olla enemmän kuin 6 jatkoonpääsijää...

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19774
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Kilpailijajoukko vaikuttaa aika lailla siltä mitä odotin, eli lähinnä mukanaolijoilla on takana osalistumisia joihinkin kykykilpailuihin tms.. Kai tätä voisi avoimelta kilpailulta odottaakin. No, ainakaan kukaan ei onneksi voita tätä kisaa pelkällä nimellään vaan tarvitsee meriittejä tässä kisassa. :joojoo:

Luin, että joitakin tyrkkyjä on jo vuotanut, mutta periaatteellisista syistä en halua kuunnella niitä ennen kuin Yle virallisesti julkaisee ne.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Silkan esiintyjälistan perusteella itselleni syntyy vaikutelma, että UMK olisi ottamassa askeleita oikeaan suuntaan. Vaikka osa nimistä onkin tuntemattomia, kaikilla on jonkinlaista taustaa ja osaamista. Sitä paitsi nimellä ei viisuja voiteta. Lopultahan biisit ja esitykset ratkaisevat, joten olen vielä valmis perääntymään optimistisista kannoistani. 😅 Haluan kuitenkin luottaa, että yllä mainittu raati on osannut löytää biisihelmet hakijoista. Jos biisitkin osuvat kohdilleen, voisin harkita jopa UMK:n katsomista tänä vuonna muutaman välivuoden jälkeen. Zühlken biisiä odotan eniten UMK17:n pohjalta. :joojoo:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Minusta tuo esiintyjälista haiskahtaa vähän siltä, että biisejä ei ole kuunneltu "sokkona" vaan valinnoissa on painanut entuudestaan jostain yhteyksistä tutut nimet (poikkeuksena ehkä Sansa ja F3M, ainakin minulle tuntemattomia). Kokoon raavittiin tunnetuimmat nimet mitä oli tarjolla (Meijun viisubiisi ei liene sitten ollut riittävän hyvä tai viisuisa kun ei mahtunut joukkoon). Toivottavasti olen väärässä.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK20: F3M – Bananas

Viesti Kirjoittaja hra47 »

(Poistettu viesti, jonka joku siirsi tuolta F3M-ketjusta tänne...)
Viimeksi muokannut hra47, 22 Tammi 2020, 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Melkoinen kattaus erilaisia XF, VoF, UMK ym ykkösiä tai kakkosia ja lisäksi aika vähän (1 kpl) suomijuntteja eli viisi ilmeisen hyvää naislaulajaa. Lisäksi kaikkii nuorta ikäpolvea, ei mitään vanhan nostalgiamusan lämmittelijöitä tai tekopirteitä tekonuoria.

F3M Bananas - ei paha, en kuitenkaan osaa sanoa kuinka menee nykynuorisoon.

Eli kaiken kaikkiaan erittäin lupaava alku verrattuna moneen edellisvuoteen, mutta pahin on vielä edessä, eli se biisi.

Avatar
Sagapo
Tarjoilija
Tarjoilija
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Onko missään varmistettu, että laulujen julkaisujärjestys on sama kuin esiintymisjärjestys finaalissa? Jos on, niin ilta rakentunee tutusti nopeiden ja hitaiden kappaleiden vaihtelulle:

1. Tika: "Voimaballadi"
2. Erika Vikman: "Suomidisko"
3. Aksel Kankaanranta: "Herkkä kappale"
4. F3M: "Tanssittava popkappale"
5. Sansa: "Viileä elektro"
6. Catharina Zühlke: "Upeasti kasvava biisi"

Tuossa kuvaukset Ylen sivuilta. Noihin sopii se, että parittomat esiintymisnumerot ovat hitaita ja parilliset nopeita.

Zühlken biisistä on tosin vain noin löyhä kuvaus. Kukaties se alkaa balladina ja muuttuu nopeaksi?

Avatar
Arvid
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 225
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 20:07

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Arvid »

Mitä mieltä olen tämän vuoden UMKn kattauksesta?

Pelkään, että tulee toisinta vuodelta 2015. Mukana on monta ihan kivaa biisiä ja yksi todella potentiaalinen kappale (niin kuin Crossroads oli) sekä yksi yleisön varma suosikki, joka pitää suuren yleisön mielestä saada Euroviisuihin, koska se on niin erikoinen (kuten Aina mun pitää oli).

Pelkään siis, että timanttinen kappale tulee joko Tikalta tai Sansalta. Tällä voisi potentiaalisesti menestyäkin, ainakin päästä finaaliin ja ei oltaisi (toivottavasti) ihan jumboja.

Tämä Aina mun pitää -linjaa edustava biisi voisi tulla Erika Vikmanilta (vaikkei tyylillisesti sama, mutta shock value voi olla samankaltainen). Varma karsiutuja Euroviisuissa. Sinänsä, jos tässä on Kikkamaisia piirteitä, niin onhan se Suomessa ihan pop, mutta kun valitaan biisi Euroviisuihin, niin toivon, että näitä biisejä ei valittaisi kansalliseen finaaliin. Ne ei menesty Euroopassa!

Toivottavasti olen väärässä. Toivoisin vain, että mitään shokkiarvolla ratsastavaa ei tule, koska on se suuri riski, että Suomen kansa ei ihan ymmärrä, mikä olisi parasta meille.
Viimeksi muokannut Arvid, 22 Tammi 2020, 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

No, ainakin vammaiskortti tuli jo silloin vedettyä PKN:n kohdalla ja Erikalla ei sellaista lainkaan ole. Ei kai minkäänlaista PKN-maista rummutusta ole Erikalle tai millekään muulle artistille alkanut juuri nyt? :mitvit:

Avatar
Arvid
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 225
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 20:07

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Arvid »

MIH96 kirjoitti: 22 Tammi 2020, 12:05 No, ainakin vammaiskortti tuli jo silloin vedettyä PKN:n kohdalla ja Erikalla ei sellaista lainkaan ole. Ei kai minkäänlaista PKN-maista rummutusta ole Erikalle tai millekään muulle artistille alkanut juuri nyt? :mitvit:
No en sitä tarkoittanutkaan, vaan vertasin näitä shokeerausarvoon perustuen. Mulle tuli koko tuosta Erikan jutusta sellainen shokeeraus-fiilis ja jotenkin mieleen Kikka. Arvaan, että jos biisi on yhtään menevä (suomalaiseen makuun) ja siinä on juurikin tuota kikkamaisuutta, niin suuren yleisön suosio voi olla varma. Suomen kansa ei vaan ymmärrä mitään tunnelmoivaa elektroa tai voimaballadeja. Ja juuri tällaiset sudenkuopat, joita itse luomme omiin karsiointihin, estää meitä menestymästä ja koko UMKn (tai Euroviisujen) suosiota yleisesti Suomessa.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ Viime vuonna näistä erikoisemmista viritelmistä Hatari ja Serhat nähtiin finaalissa.

Eli jos Erika jollain ilveellä yltää suosikkiasemaan, voisiko sitä pikemminkin verrata Eläkeläisiin tai Stigiin? :miettii:

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Arvid kirjoitti: 22 Tammi 2020, 12:13 ...Ja juuri tällaiset sudenkuopat, joita itse luomme omiin karsiointihin, estää meitä menestymästä ja koko UMKn (tai Euroviisujen) suosiota yleisesti Suomessa.
Juuri näin! Hyvin sanottu! :peukku:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Mä panen toivoni edelleen ulkkariraateihin, että ne korjaavat näitä suomalaiskansallisia vääristymiä...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11303
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Erika mitään voita, korkeintaan yltää samanlaiseen menestykseen kuin Eini. :heh: (Draamaa olisi ansainnut UMK-voiton, koska on ainoa kappale, joka jäi tuolta vuodelta elämään.)

Paljon realistisempana pelkona pitäisin itse sitä, että valitsisimme jälleen kerran sen kaikista euroviisumaisimman eli keskinkertaisimman kappaleen jonkun omaperäisemmän biisin sijasta. Tämä on ollut se Suomen suurin ongelma viime vuosina.

Oli miten oli, onpa kiva, kun avoin kisa ja tämä kaikki pöhinä on taas täällä! :ihana:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Renaissancefire
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1110
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 15:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Renaissancefire »

^ Samaa mieltä. Erika vaikuttaa epätodennäköisimmältä voittajalta. Keskinkertaisuus on se, mikä menestymisen estää.

Hyviä artisteja, yllättävää, että oli näin tunnettuja, mutta nyt ei tarvitse niin paljon jännittää sitä, että laulutaitoon lässähtäisi.
E guardavo il mondo da una porta mai completamente aperta

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Samaa mieltä kahden edellisen kanssa. Aiheellinen pelko on, että valitaan jotakin kädenlämpöistä. Erikan kappale ei sanallisen kuvauksen perusteella ole lähelläkään sitä, mitä suomalaiset äänestäisivät viisuihin. Pelko Erikan voitosta kohuarvolla on vielä perusteettomampi kuin Güntherin tapauksessa kolme vuotta sitten. Jos Erikan tulos on "väärä", todennäköisemmin niin päin, että Erika jää toiseksi ja edustuskappaleeksi valitaan jotakin "turvallisempaa" (= latteampaa = semifinaalin kolmastoista sija, kiittimoi).

Raateja ei tänä vuonna tarvittaisi mihinkään, kun osallistujalistalla kerrankin ei ole ketään, joka voisi voittaa pelkällä nimellä. Täytyy vielä pelätä sitäkin, että raadit sössivät homman.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Alun optimismin kääntöpuolena pahin skenaario:

Kuullaan 5 laskelmoidun modernia viisutyylin mukaista hengetöntä hajutonta ja mautonta pakkoviisubiisiä, joita kukaan ei oikeesti halua kuunnella eikä jää kaipaamaan. Syynä kova voitontahto eikä uskalleta ottaa riskejä.
Ja sitten se yksi tuo poikkeuksena jonkun puskahuumori suomihumpan, joka valitaan, kun muut on niin booooring.

olvr20
Vessajonossa
Vessajonossa
Viestit: 254
Liittynyt: 23 Heinä 2016, 12:44

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja olvr20 »

Onko kilpailukappaleista tulossa siis ainoastaan lyrics-videot vai oikeat musiikkivideot?

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13750
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

akfan33_ZZ kirjoitti: 22 Tammi 2020, 20:07 Alun optimismin kääntöpuolena pahin skenaario:

Kuullaan 5 laskelmoidun modernia viisutyylin mukaista hengetöntä hajutonta ja mautonta pakkoviisubiisiä, joita kukaan ei oikeesti halua kuunnella eikä jää kaipaamaan. Syynä kova voitontahto eikä uskalleta ottaa riskejä.
Ja sitten se yksi tuo poikkeuksena jonkun puskahuumori suomihumpan, joka valitaan, kun muut on niin booooring.
Ihan mahdollinen skenaario kylläkin. Ja mikäli noin oliis, ei puskahuumori suomihumpan valitseminen olisi lainkaan väärin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

^^ Ainakin Ylen kanavien EPG-tiedoissa oli pelkästään noita lyrics-videoita. Minusta on ihan ok luopua niistä oikeista videoista ja säästää nekin paukut lavashow:n toteutukseen. Voittajalle sit video (UMK:n lavashowta ei kuitenkaan ole saatu niin kuosiin että kelpaisi sellaisenaan).
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
sienimursu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2203
Liittynyt: 28 Huhti 2015, 21:42

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja sienimursu »

Eli kaksi biisiä vuotanut ja yksi ihan aidosti julki. En ole vaikuttunut tasosta aina vielä. :eiei:

Halusin olla poikkeuksellisen optimistinen ennen tiistaita mutta nyt se alkaa lievästi hiipumaan taas. Laatua kyllä löytyy mutta voihan riisikakkukin olla laadukas vaikka tylsä ja mauton.
This is bread. I mean, heh, this is bread aaand like it's really good it's good bread. :joojoo:
- Viki Gabor, 2019

Avatar
Aleksi
Press
Press
Viestit: 20384
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Armottoman tasapaksuja kaikki tähän mennessä. :aivanmaassa: Teknisesti oikeinkin päteviä, mutta ihan liian turvallisia.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Minä rakastuin sekä Tikaan että Erikaan. :ylppis: Molempien kertsit ovat huikean tarttuvat. :ihana:
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
Spartan kuningas
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 389
Liittynyt: 15 Marras 2018, 22:55

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Spartan kuningas »

helvetin tyylikkäät lyriikkavideot tehty ja biisitki semisti ihan nättei! ei nyt ihan omimpia genrejä ainakaan vielä pelissä mukana, mut ei yhtään pahoi, äijjät!

Avatar
Carboni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1382
Liittynyt: 19 Tammi 2016, 23:27

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Carboni »

Mää en ikinä ymmärrä Erikan suosiota mutta onneksi ei ymmärrä jurytkaan ja siksi jää vain osallistuhan rooliin

Tika iso pettymys ennakko-odotuksiin vaikka eiköhän tuokin riitä UMKN voittoon vaikka takaperin laulettuna
2024 Rim Tim Tagi Dim 2023 Cha Cha Cha 2022 Die Together, 2021 Dark Side, 2020 Tears Getting Sober, 2019 Hatrid Mun Sigra, 2018 Higher Ground,
2017 City Lights, 2016 Hear Them Calling, 2015 Grande Amore, 2014 Something Better

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^^^ Missä Tikan biisin kertsissä on tarttuvuus? :rofl: Erikan biisi sen sijaan tarttunee kuin purkka kengänpohjaan. :draamaa:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
antsa798
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5352
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 10:58
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja antsa798 »

Serduchka kirjoitti: 24 Tammi 2020, 01:02 ^^^ Missä Tikan biisin kertsissä on tarttuvuus? :rofl:
Ihana modulaatio. <3
We're like fire and gasoline
Come and light it up with me
So high on adrenaline
You're my adrenalina

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 553
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

Iloisena yllätyksenä tähän mennessä kaikki kuulemani ehdokkaat ovat kuulostaneet reippaasti paremmilta kuin viime vuosien edustajat. Tästähän voikin tulla hyvä vuosi, mutta olipa jo aikakin.

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

jukkanen kirjoitti: 24 Tammi 2020, 09:24 Iloisena yllätyksenä tähän mennessä kaikki kuulemani ehdokkaat ovat kuulostaneet reippaasti paremmilta kuin viime vuosien edustajat. Tästähän voikin tulla hyvä vuosi, mutta olipa jo aikakin.
Juuri näin! :surrur:

Avatar
jukkanen
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 553
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 09:11

Re: UMK20: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jukkanen »

Sitä en kyllä edelleenkään ymmärrä miksei kaikkia kappaleita päästetä irti yhtäaikaa, on tämä melkoista pelleilyä. :eiei:

Lukittu