Levyraati 42: Viisi vuosikymmentä

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12803
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 42: Viisi vuosikymmentä

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Jufo81 kirjoitti: 08 Touko 2020, 18:01 ^ Ihan uteliaisuudesta, kuinka paljon arviosi kappaleesta muuttui leffan katsomisen myötä (jos siis sen katsoit)?
En ole leffaa katsonut :puna: ja vaikka katsoisinkin, mielipiteeni biisistä ei muutu. Keskinkertainen on ja sellaisena pysyy.

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4524
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 42: Viisi vuosikymmentä

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Tegu- kirjoitti: 08 Touko 2020, 18:22 Tai kenties menneen raadin järjestäjä? :eeek: Vilkaisepas Levyraati 21:een (ilmoketju) ja jossain määrin myös 29:ään. :supati:

Mutta joo, itsekin menisin musiikki edellä, eli näkisin tuollaiset lähinnä poikkeuksina silloin tällöin eikä joka raatiin.
Kappas vaan, en ole tarkkaan tutkaillut kaikkia raateja ennen omaa "aikaani", kiinnostavaa että tuollaisia esittelyjä on joskus kokeiltu :peukku:
Happy kirjoitti: 08 Touko 2020, 18:29 Mystery of love on nimenomaan hyvänä esimerkkkinä biiseistä joiden pisteyttäminen aiheuttaa hirveesti päänvaivaa, elokuvan katsominen aiheutti sen reaktion että biisiä kuunnellessa omat kokemukset tulee muistiin ja näin tulee herkistyneeksi vaikka itse biisillä ei olis minkäänlaista minkäänlaista laadukkuutta itsessään, omatkin pisteeni annoin lähinnä ulkomusikaallisista syistä
Koska kyse oli nimenomaan leffateemaisesta raadista, näkisin että kappaleet tulee arvioida osana sitä leffaa/sarjaa jota ne edustavat. Oli siis perusteltua ottaa Mystery Of Loveen liittyvä leffa ja sen vaikutus huomioon biisin arvioinnissa. Jos Mystery of Love olisi ollut jossain ihan muunteemaisessa raadissa itsenäisenä teoksena, silloin leffakontekstia ei ehkä pitäisi ottaa huomioon.
Happy kirjoitti: 08 Touko 2020, 18:29 Pidän nimenomaan siitä että noi omaan biisivalintaan liittyvät jutut kerrotaan vasta raadin päätyttyä, esim Maalaispojun henkilökohtainen kokemus biisinsä taustalla oli tosi kaunis, näin heti ton biisin uudessa valossa, annoin toki sille muutenkin pisteitä mut ton storyn jälkeen olisin voinut ehkä antaa korkeammatkin pojot.
Mun mielestäni joskus vois olla jokin yksittäinen raati esim. otsikolla "The story of my song" jossa jokainen kertoo kappaleen lähettämisen yhteydessä yksityiskohtaisesti kappalevalinnastaan, miksi sen valitsi ja mitä kappale itselle merkitsee. Arvioinnissa otettaisiin huomioon kappaleiden lisäksi tarinat niiden takana.
MIH96 kirjoitti: 08 Touko 2020, 20:17
En ole leffaa katsonut :puna: ja vaikka katsoisinkin, mielipiteeni biisistä ei muutu. Keskinkertainen on ja sellaisena pysyy.
Ah sori ymmärsin ärsytyshymiösi väärin

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 42: Viisi vuosikymmentä

Viesti Kirjoittaja sziget »

Tegu- kirjoitti: 08 Touko 2020, 14:56 Juuri Apple Musicista nappasin myös kappaleen paljon ihmetellyn englanninkielisen nimen, mikä oli jälkikäteen ajateltuna virhe. Muistelin valintahetkellä jotain aiempaa keskustelua, jossa vierailla kirjoitusjärjestelmillä olevia nimiä haluttiin selkeydeksi myös täkäläiseen aakkostoon sovitettuna.
Toivoin tätä kerran mm. siksi, että erilaiset käytännöt heikentävät nimettömyyttä. Kun joku ei koskaan latinalaista ja toinen aina latinalaistaa, siitä voi joskus arvata lähettäjän. En sano, että linjan pitäisi olla tämä tai tuo tai edes joka raadissa sama, kunhan lähettäessään tietäisi, mitä järjestäjä haluaa. Zemfiran biisin nimeä olisin voinut ihmetellä, mutta ei se pisteitä olisi vähentänyt, jos olisin äänestänyt. Hieno biisi.
Jufo81 kirjoitti: 08 Touko 2020, 20:43 Mun mielestäni joskus vois olla jokin yksittäinen raati esim. otsikolla "The story of my song" jossa jokainen kertoo kappaleen lähettämisen yhteydessä yksityiskohtaisesti kappalevalinnastaan, miksi sen valitsi ja mitä kappale itselle merkitsee. Arvioinnissa otettaisiin huomioon kappaleiden lisäksi tarinat niiden takana.
Täysin mahdollista. Tarinat pitäisi tiivistää melko lyhyiksi, ettei tule novellikilpailua. Järjestäjällä on töitä, jos hän vielä editoi niitä. Tunnustuksia en ainakaan äänestäjänä vaatisi. Minusta kappaleen merkitys tulee kaikenlaisista yhteyksistä, joista innostuu, kun kappaleesta pitää. Esim. Milvan Potemkin-biisin takana oli yhteyksien verkosto, josta muut eivät tienneet mitään, eikä biisi heihin uponnutkaan. Tarinointi ei tee epäsuosituista biiseistä suosittuja, mutta voisihan tuo olla hauska kokeilu.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4524
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 42: Viisi vuosikymmentä

Viesti Kirjoittaja Jufo »

sziget kirjoitti: 09 Touko 2020, 02:23 Täysin mahdollista. Tarinat pitäisi tiivistää melko lyhyiksi, ettei tule novellikilpailua. Järjestäjällä on töitä, jos hän vielä editoi niitä. Tunnustuksia en ainakaan äänestäjänä vaatisi. Minusta kappaleen merkitys tulee kaikenlaisista yhteyksistä, joista innostuu, kun kappaleesta pitää. Esim. Milvan Potemkin-biisin takana oli yhteyksien verkosto, josta muut eivät tienneet mitään, eikä biisi heihin uponnutkaan. Tarinointi ei tee epäsuosituista biiseistä suosittuja, mutta voisihan tuo olla hauska kokeilu.
Joo ja mua harmitti ettei 1980-2020-lukuraadissa monikaan varmaan tiennyt Orkidean semifinaalikappaleen yhteyttä Jarreen 80-luvulle mikä loi kaaren koko raadin kattaman ajanjakson yli. Kappaleen relevanssista koronapandemiaan pääsin sentään kertomaan kappalekommentissani, jottei se nyt sentään menisi kaikilta ohi :draamaa:

Haasteena tuonteemaisessa raadissa on kyllä se, että monet eivät varmaan ole halukkaita raapustamaan kappaleestaan mitään. Eikö nykyäänkin ole niin että tyyliin vain joka kolmas avaa kappalevalintaansa jälkikäteen? Itse haluan aina perustella, miksi päädyin kyseiseen kappaleeseen ja miksi se oli minulle paras vaihtoehto juuri tähän raatiin. Jos kaksi kolmasosaa osallistujista ei tätä tee nykyisellään, he tuskin innostuvat etukäteisselostuksestakaan.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 42: Viisi vuosikymmentä

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

On eri asia taustoittaa kappaletta kuin taustoittaa valitsijan suhdetta kappaleeseen. Ensimmäisen voi tehdä anonyymisti. Jälkimmäinen heikentää anonymiteettiä, jos taustoituksesta pystyy yhdistämään vuosilukuja tai paikkoja kappaleen ilmoittajan elämänvaiheisiin.

Kappale voi olla valitsijalleen tärkeä vaikka siksi, että se on rakas lapsuusmuisto, löytyy ensimmäiseltä valitsijan omilla rahoillaan ostamalta levyltä tai toi lohtua jossakin raskaassa elämänvaiheessa. Mitä uniikimpi tarina, sitä varmemmin valitsijan pystyy siitä tunnistamaan.

Jos henkilökohtaisia tarinoita halutaan, olisi myös sääli vesittää tarinat kirjoittamalla ne niin ympäripyöreästi, ettei mitään henkilökohtaista jää jäljelle. Tämäntyyppinen raati olisi ehkä parempi järjestää avoimin kortein.
Tegu- kirjoitti: 08 Touko 2020, 14:56 Aivan liian monen kappaleen kanssa kävi niin, että ensimmäinen julkaisu olikin juuri aiemman vuoden puolella (1999), vaikka joissakin paikoissa vuodeksi oli merkitty 2000. Ehkä olisi pitänyt etsiä samalla tavalla vuoden 2001 kappaleita.
Oman kappaleeni osalta lähteet olivat muuten erimielisiä sen julkaisuajankohdasta. Apple Music ja Spotify ovat sitä mieltä, että Tu veneno -albumi on julkaistu 1999 (tekijänoikeusmerkintä kuitenkin "℗ 2000 BMG Ariola Argentina"). Discogs ja Wikipedia vannoivat vuoden 2000 nimeen.

Video ja albumi ovat olleet vuonna 2001 ehdolla ainakin kahdessa eri palkintogaalassa (yks, kaks), joihin vuoden 1999 musiikki ei olisi kelvannut, joten vuoden 2000 täytyi olla oikea. Tätä kautta kappaleen löysinkin.

Ristiriitaiset julkaisutiedot ovat kuitenkin ongelma tällaisissa raadeissa, joissa kappale pitää valita tietyltä vuodelta. Jos samalle levylle löytyy eri julkaisuvuositietoja, mihin lähteeseen pitäisi luottaa?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 42: Viisi vuosikymmentä

Viesti Kirjoittaja sziget »

Timoteus kirjoitti: 09 Touko 2020, 11:42 On eri asia taustoittaa kappaletta kuin taustoittaa valitsijan suhdetta kappaleeseen.
Jaa, minulle ne ovat usein sama asia. Oma suhteeni voi olla implisiittisenä rivien välissä, mutta tyypillisesti valitsen ja taustoitan kappaleita, vanhoja tai uusia, joilla on minulle merkitys. Esim. elokuvan Panssarilaiva Potemkin olen joskus nähnyt. Biisin teksti sivuaa pasifismia, johon minulla on mutkikas suhde, jonka avaaminen vaatisi esseen. Siihen liittyi myös Replay-raadin biisini La orilla blanca, la orilla negra. Tällaisiin voi lyhyesti viitata, vaikka tarkempi selittäminen ei inspiroi.
Timoteus kirjoitti: 09 Touko 2020, 11:42 Jos henkilökohtaisia tarinoita halutaan, olisi myös sääli vesittää tarinat kirjoittamalla ne niin ympäripyöreästi, ettei mitään henkilökohtaista jää jäljelle. Tämäntyyppinen raati olisi ehkä parempi järjestää avoimin kortein.
Kuka mitäkin haluaa. Itse haluaisin, että henkilökohtaisuuden tason saa itse valita eikä sydänveri tee tarinasta parempaa jos ei huonompaakaan. Jos biisi liittyy vaikka ensirakkauteen, ei liene pakko kertoa, minkä merkkisessä autossa pussailtiin, minä vuonna, kenen kanssa ja missä kaupungissa. Tekstin tyyli voi paljastaa tekijästä enemmän kuin sisältö. Jos teksti on lyhyt ja neutraali, siinä pystyy kertomaan olennaisen ja silti pysymään nimettömänä useimmille.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Vastaa Viestiin