UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Euroviisut 2021 Alankomaissa

Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

*****
11
6%
****
31
17%
***
58
32%
**
46
26%
*
33
18%
 
Ääniä yhteensä: 179

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Timonenä kirjoitti: 18 Tammi 2021, 09:03 Kappaleen idea on ihan jees, mutta selvästi sanat on kirjoittanut joku puoli vuosisataa Dannya nuorempi henkilö: ei tuo kieli vaan sovi.
Miten niin ei sovi? Mikä kohta tai sana ei sovi?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Niinpä. :miettii: Mielestäni lyriikat sopivat Dannyn suuhun kuin nakutettu. :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mattan kirjoitti: 18 Tammi 2021, 11:07 Tuli vähän yllätyksenä, että Dannyn kappale on tähän asti julkistetuista ainoa, joka jää kertakuulemalta päähän soimaan. :heh: Sävellys toimii melko hyvin, joskin rakenne tosiaan on erikoinen; yhden säkeistön toisto on itsessään toimiva tehokeino, mutta kun kappaleen viimeiset 10-15 sekuntia kasvavat, niin tulee väistämättä mieleen, että olisi tämän aikaisemminkin voinut tehdä.
Ei kai se ihme ole, kun kapassa toistetaan samaa lyhyttä melodianpätkää n. 30 kertaa. Eikä sitten muuta.

Tavallaan Alankomaat viime vuonna yritti vähän samaa, ja sekin kappale päättyy seinään eli kasvu tyssää kesken. Mutta tekivät sen onnistuneemmin, eli jotain sentään ehti tapahtua. Edit: Ai Tomppa jo ehtikin mainita asiasta ensin. Mutta joo, sama mielikuva tuli minullekin.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timonenä
Siemailija
Siemailija
Viestit: 109
Liittynyt: 13 Tammi 2021, 14:22

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Timonenä »

Rousku kirjoitti: 18 Tammi 2021, 11:59
Timonenä kirjoitti: 18 Tammi 2021, 09:03 Kappaleen idea on ihan jees, mutta selvästi sanat on kirjoittanut joku puoli vuosisataa Dannya nuorempi henkilö: ei tuo kieli vaan sovi.
Miten niin ei sovi? Mikä kohta tai sana ei sovi?
Nämä rivit nyt esimerkiksi:

"Pidä huoli et se yksi muija kutsua ei saa
Ota rahat pois, jos korppikotkat kuvii saalistaa"

"Sen verran tahtoisin matkaani tyylii,
nostakaa minut mustan mersun kyytiin"

"Turha synkistellä, pukeutukaa vaikka valkoisiin,
valikoikaa musta hyvä kuva tummiin kehyksiin"

Kömpelöitä sanavalintoja ja nuorisokieltä, mikä tavallaan toimi Erikan viimevuotisessa kappaleessa, mutta ei satavuotiaan papan esittämänä. Riimitkään eivät aina näytä osuvan, vaikka loppusointua on selvästi haettu.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Nuo ovat ihan normaalia kieltä, ei mitään erityista nuorisokieltä.
Rise, angel, shine, love!

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2963
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Olen Timonenän kanssa samaa mieltä kappaleen sanoituksesta! :peukku:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36805
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Muija ainakin on ikivanha murresana. :joojoo: Noussut hauskasti viime aikoina ns. nuorisokieleen.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Sieppeli
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 11:40

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Sieppeli »

Rousku kirjoitti: 18 Tammi 2021, 13:07 ^Nuo ovat ihan normaalia kieltä, ei mitään erityista nuorisokieltä.
En tiedä edustanko tällä foorumilla minkäänkaista nuorisokulttuuria, mutta minun korvaani kyseiset sanat eivät juurikaan ole tämän hetkistä eikä minun aikaistani nuorisokieltä, vaan urbaania puhekieltä vuosikymmenestä -80 alaspäin. Eli siis minulle sanat ovat tasoa normaali tai vanhahtava.
Mens infirma in corpore sano
Animus tristis in corpore sano
Mens desperata in corpore sano
Mens conterrita in corpore sano

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Rousku »

TomppaJr kirjoitti: 18 Tammi 2021, 13:16 Muija ainakin on ikivanha murresana. :joojoo:
Ikivanhuudesta on oltu muutakin mieltä. Lainaan tähän (muijatutkija?) Jenni Kynkäänniemen gradua:
Sukulaisnimistöä 1900-luvun puolivälin tienoilla tutkinut R. E. Nirvi (Nirvi 1952: 21) sanoo muun muassa
muijasta, että ”Tämä ilmeisesti myöhään murteisiimme levinnyt nimitys on merkitty
muistiin etupäässä läntisistä pitäjistämme. "
Ja Dannyhan olisi kotoisin "läntisestä pitäjästä", eli Porista :joojoo:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36805
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Oho. :heh: Olisi pitänyt tarkistaa ennen intuitiivista mölinää.
Meow cat, please meow back.

Lichi
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 337
Liittynyt: 25 Marras 2006, 20:07

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Lichi »

Timonenä kirjoitti: 18 Tammi 2021, 12:59
Rousku kirjoitti: 18 Tammi 2021, 11:59
Miten niin ei sovi? Mikä kohta tai sana ei sovi?
Nämä rivit nyt esimerkiksi:

"Pidä huoli et se yksi muija kutsua ei saa
Ota rahat pois, jos korppikotkat kuvii saalistaa"

"Sen verran tahtoisin matkaani tyylii,
nostakaa minut mustan mersun kyytiin"

"Turha synkistellä, pukeutukaa vaikka valkoisiin,
valikoikaa musta hyvä kuva tummiin kehyksiin"

Kömpelöitä sanavalintoja ja nuorisokieltä, mikä tavallaan toimi Erikan viimevuotisessa kappaleessa, mutta ei satavuotiaan papan esittämänä. Riimitkään eivät aina näytä osuvan, vaikka loppusointua on selvästi haettu.
Mielestäni toi on normaalia vakiintunutta murrekieltä, ei erityisesti nuorison käyttämää murrekieltä. Eri juttu, jos olisi viljelty sanoja, kuten : bae, wallahi, ebin, AF, ramu tai swag. Noita en ole juuri aikuisten kuullut käyttävän.

Avatar
ritsu89
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 758
Liittynyt: 16 Marras 2007, 22:19

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja ritsu89 »

Why, Why, why, O why? Kuka tämän on menny valitsemaan? Ahdistun tästä suorastaan :lohduton: Saattasin ehkä naurahtaa jos Danny esittää tämän amerikkalaistyylisessä avoimessa hauta-arkussa ja Erika ja kumppanit nyyhkyttää ympärillä.

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

^kun on riittävästi vaikutusvaltaa niin ei tarvitse kirjoittaa aiheesta blogia tai muuten vaan itkeä somessa sitä kun on niin väärin tullut kohdelluksi. Voi ihan vain kilauttaa "kaverille" että mul on "biisi" jonka haluan tuoda julki kansalle ja vastaan ei ole sanomista. Ja ei sillä väliä että se vie mahdollisuuden aloittelevalta lauluntekijältä jolla on oikeasti jotain annettavaa. No, ehkä kansa kiittää...tai sit ei (toivottavasti)

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4901
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja toivo »

Jossainhan jo luki, että Ylen mielestä tämä dannyn biisi on "tarpeeksi kelpo" uuämkkoohon.

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5579
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Tegu »

toivo kirjoitti: 18 Tammi 2021, 15:29 Jossainhan jo luki, että Ylen mielestä tämä dannyn biisi on "tarpeeksi kelpo" uuämkkoohon.
Piti selvittää, että missä muka tollein todetaan. Ainoa tärppäys tuolle fraasille tuli Vauvafoorumilta. :mrgreen:

Joskin siellä oli linkki Metropolin uutisjuttuun, jossa oli Dannyn haastattelua. Metropolin juttu puolestaan viittasi Iltalehteen:
Iltalehti kirjoitti: Yhteistyö ei jäänyt puheiden asteelle, vaan Danny siirtyi Mökkitie Records -levy-yhtiöön, ja hittimaakari Janne Rintalan kanssa syntyi viisi uutta kappaletta.

– Yksi näistä lauluista päätyi Ylelle, ja siellä todettiin sen olevan riittävän kelpo. En ollut etukäteen tietoinen, että se on lähetetty UMK:hon. Se, että se hyväksyttiin UMK:hon, on minulle suuri ja iloinen yllätys.
"Yo, ilmotettiin sut UMK:hon ja pääsit mukaan."

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30498
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Kolme tähteä, kaikki sanoista. Puntarin kärkipaikka napsahti. Ensimmäinen biisi, joka olisi tehnyt mieli kuunnella vielä kolmannenkin kerran, mutta maltan perjantaihin. Viisukelpoisuus on yhdentekevää, koska kappaleella ei ole pientäkään mahdollisuutta voittaa UMK:ta.

Viitataanko "sillä muijalla" johonkuhun tiettyyn naiseen, jonka kanssa Danny on riidoissa? :mitvit: En seuraa julkkisuutisia.
Koirankuonolainen kirjoitti: 18 Tammi 2021, 09:18Plussaa siitä, että on kovin erilainen kappale kuin mitä Dannylta on totuttu näissä ympyröissä kuulemaan, mutta laimeaksihan tämä jää. Huumoria ja ironiaa tavoiteltiin, mutta ei uskallettu räväyttää kunnolla. Eikö sanoittajalla sitten rahkeet riittäneet vai eikö uskaltanut panna ranttaliksi.
Laulun idea on nimenomaan tasapainotella mustan huumorin ja aiheen vakavamman käsittelyn välillä. Tyylilaji on vaikea. Humoristiset säkeet muijineen, korppikotkineen ja kummitteluineen olisivat tyylirikkoja vakavassa laulussa. Jos kappaleen tulkitsee huumoribiisiksi, vitsikkyystaso taas ei riitä. Sepä se, kappale ei ole akselin kummassakaan päädyssä vaan keskellä, eikä se ole virhe vaan tekijöiden valinta.

Pidän tekstiä onnistuneena. Sanoitus onnistuu olemaan yhtäaikaisesti koskettava ja hauska. Pilkettä on silmäkulmassa juuri sopivasti keventämään tunnelmaa. Lipsahdus puskafarssiin tai inhorealismiin kuitenkin vältetään. Huumori ei ole hallitseva piirre.

Villimmän vaihteen olisi voinut heittää silmään (vrt. Sagapon versio), mutta silloin tyylilaji olisi aivan eri. Arvostelu menee tässä kohtaa minusta metsään. Vähän kuin arvosteltaisiin Teflon Brothersin kappaletta siitä, ettei siinä kommentoida kriittisesti suomalaismiesten ja itäeurooppalaisten tuontivaimojen parisuhteisiin liittyviä ongelmia myös naisten näkökulmasta. Ei tietenkään kommentoida, koska se on bilebiisi eikä yhteiskunnallinen essee.
sziget kirjoitti: 18 Tammi 2021, 01:30 Leevi and the Leavings -lainoja on tällä kertaa kaksi, pahvilaatikko arkun korvikkeena (Moottoritiemurhaaja muistelee...) ja se että lupaa viestitellä kuoltuaan (Itkisitkö onnesta?).
En sano vastaan pahvilaatikosta, mutta eivät kai kuolemanjälkeiset viestit ole Leevien yksinoikeus tai keksintö? Kommunikaatio tuonpuoleisesta tai siellä käyminen ovat kirjoitustaitoa vanhempia tarinallisia elementtejä ihmiskunnan historiassa. Jotenkinhan kuolemanjälkeiseen elämään liittyvät myytit ovat syntyneet, joten tuonpuoleisesta on täytynyt olla mahdollista saada tietoa.
granaattiomena kirjoitti: 18 Tammi 2021, 00:23 Hajosin ihan täysin tuossa "palaan sulle kummittelemaan" - kohdassa, kun Danny katsoi kameraan. :rofl:
Dannyn ilmeessä on meemiainesta. :joojoo:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TomBoi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2212
Liittynyt: 04 Marras 2016, 17:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja TomBoi »

Tällä kappaleella ei olisi tullut olla mitään asiaa UMK-finaaliin :roll: Tämä kuulostaa juuri tällaiselta mitäänsanomattomalta kappaleelta, mitä jo ehtoon puolelle siirtyneille entisille tähdille tehdään. Olisin mieluummin kuullut jotain hieman retrompaa tuotantoa Dannylta, enkä tällaista kädenlämpöistä väkerrystä. Yksi tähti.
MKuvau!

Avatar
Speed
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2643
Liittynyt: 06 Elo 2007, 22:59

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Speed »

Yllätin itseni pitämällä tästä kappaleesta. Dannyn puhelaulanta vähän särähtelee korvaan joissain kohdin, mutta kokonaisuutena kappale jää plussan puolelle. Sävellyksessä on haikeutta, Dannyn tulkinnassa kokemusta ja kappaleen lyriikoissa elämän makua. En tosin voi olla spekuloimatta, millaiselta kappale kuulostaisi esim. Anna Puulle sovittuna, jossa Annan heleä ääni ja kappaleen kuolemaa käsittävät lyriikat loisivat myös upean kontrastin.

Kaunis, jopa tyylikäs kappale Dannylta.

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Mietin tässä jos kuuntelee liikaa musiikkia niin voiko se aiheuttaa ns. puukorvaisuutta? Ihmettelen miten kukaan voi pitää tästä jossa ei kertakaikkiaan ole minkäänlaista melodian tynkää. Pappa höpisee keinutuolissaan omiaan monotonisella äänellä. Tätä ei voi edes kutsua musiikiksi, mielestäni.

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Koskettava, karu ja samalla sarkastinenkin kokonaisuus. Tykkäsin oitis. Ja onpa mukavaa, että kaikki 3 ensiksi kuultua ehdokasta ovat monellakin tapaa keskenään erilaisia ja tyyliltään varioivia.
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
I ánoixi
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Tammi 2020, 20:55

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja I ánoixi »

Yllättävä, hieno biisi, joka toimii Dannylla, eikä ehkä kenelläkään muulla. Tyylikäs, itseironinen, liikuttava, hauska ja vakava biisi. Danny haluaa ehkä olla Suomen Johnny Cash, ja onnistuu siinä ihan mukiinmenevästi.

Harmi, että hieno sanoitus ja tulkinta eivät ole saaneet tuekseen ansaitsemaansa melodiaa.

Kolme tähteä tunnelmalle, Dannylle ja sanoittajalle.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja hra47 »

aj1964 kirjoitti: 18 Tammi 2021, 17:39 Mietin tässä jos kuuntelee liikaa musiikkia niin voiko se aiheuttaa ns. puukorvaisuutta? Ihmettelen miten kukaan voi pitää tästä jossa ei kertakaikkiaan ole minkäänlaista melodian tynkää. Pappa höpisee keinutuolissaan omiaan monotonisella äänellä. Tätä ei voi edes kutsua musiikiksi, mielestäni.
Keskittyisit nyt vaan omaan suoritukseesi, älä mollaa heitä, jotka sattuvat tästä pitämään... Dannyn tyrkystä tuskin on mitään uhkaa tefloneillesi, joten puolustusreaktionakaan tuo ei ole ihan ymmärrettävä.

Kun nyt tuli puheeksi monotonisella äänelllä höpiseminen, niin muistui mieleen, että mähän olen jo pitkään toivonut viisuihin musiikkia jossa olisi puheosuuksiakin (ei pidä sekoittaa räppiin).
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Miss Ludo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1079
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 17:35
Paikkakunta: Stuttgart

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Miss Ludo »

Enpä olisi ikinä uskonut pitäväni tästä Dannyn kappaleesta, mutta minuun tämä kyllä teki heti ensikuulemalta tietynlaisen vaikutuksen. :miettii: Lienee sanomattakin selvää, ettei viisumenestyspotentiaalia juuri ole, ja UMK onkin aika erikoinen paikka juuri tälle biisille, mutta kappale itsessään ei ole minusta mitenkään huono. Siinä on sanomaa, ja se tempaa mukaansa viimeiselle matkalle, ajattelemaan sitä päivää joka jokaisella on edessään. Dannyn tapauksessa se on tietysti erityisen koskettavaa, kun on kyseessä pitkän uran tehnyt ja kansan mieliin painunut artisti, jolla alkaa olla jo ikää.
Timoteus kirjoitti: 18 Tammi 2021, 16:03Laulun idea on nimenomaan tasapainotella mustan huumorin ja aiheen vakavamman käsittelyn välillä. Tyylilaji on vaikea. Humoristiset säkeet muijineen, korppikotkineen ja kummitteluineen olisivat tyylirikkoja vakavassa laulussa. Jos kappaleen tulkitsee huumoribiisiksi, vitsikkyystaso taas ei riitä. Sepä se, kappale ei ole akselin kummassakaan päädyssä vaan keskellä, eikä se ole virhe vaan tekijöiden valinta.
Komppi tälle, hyvin sanottu! :joojoo: Minustakin sanoitus on erittäin onnistunut juuri tällaisena kahden ääripään välissä tasapainoilevana. Se onnistuu koskettamaan, mutta ei lannista, vaan aiheuttaa pikemminkin sellaisen kauniinkaihoisan ja haikeanhuvittuneen tunnelman.

Kyllä se vaan on annettava kolme tähtöstä!
:suomi: :suomi: :suomi:

Eniten minua jää häiritsemään lopun nostatus, jonka olisi vaan pitänyt tulla huomattavasti aikaisemmin. Nyt se ei johda mihinkään ja biisi tyssää kuin korkeaan seinään.
I got a song on fire, I’m gonna make roast tonight
🎶🔥🍖

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Miss Ludo kirjoitti: 18 Tammi 2021, 18:53 Eniten minua jää häiritsemään lopun nostatus, jonka olisi vaan pitänyt tulla huomattavasti aikaisemmin. Nyt se ei johda mihinkään ja biisi tyssää kuin korkeaan seinään.
Minusta se lopun nostatus edustaa kuolemaa, lähtöä toiselle puolen (jos moiseen uskoo). Laulun viimeiset sanatkin kuuluvat vain vaivoin ton noston läpi. Minusta tuo oli ihan ehyt sävellys.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Miss Ludo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1079
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 17:35
Paikkakunta: Stuttgart

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja Miss Ludo »

hra47 kirjoitti: 18 Tammi 2021, 19:23Minusta se lopun nostatus edustaa kuolemaa, lähtöä toiselle puolen (jos moiseen uskoo). Laulun viimeiset sanatkin kuuluvat vain vaivoin ton noston läpi. Minusta tuo oli ihan ehyt sävellys.
Jotain tämänsuuntaista itse asiassa käväisi minunkin mielessäni, kun kuuntelin kappaletta uudestaan edellistä viestiäni kirjoittaessani. Ehkä tirkistelen tätä kappaletta liikaa ikään kuin viisunäkökulmasta. :miettii: Viisuissa on tottunut siihen, että kappaleille haetaan nostoa ja uusia ulottuvuuksia, on modulaatiota ja kaikkea. Jos sen sivuuttaa, voi kappaleen lopun hyvinkin kuulla edustavan kuolemaa, joka vääjäämättä odottaa ja koittaa.
I got a song on fire, I’m gonna make roast tonight
🎶🔥🍖

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Melodian puutteen lisäksi tuo biisin nimi ei ole uskottava tämän vähän kyseenalaisesti julkisuudessa käyttäytyneen vanhemman sedän takia.

Avatar
jamira
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2316
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 00:15

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja jamira »

Mä oikeasti yllätyin että mähän pidin tästä. Tyylikkäästi tehty kappale ja koskettavat sanat - en odottanut Dannylta tällaista. Jotenkin yhdistän Dannyn enemmän sellaiseen turhanpäiväiseen humppaan. En ehkä ensimmäisenä tätä olisi lähettämässä viisuihin, mutta toivottavasti biisi jää elämään Suomessa. Neljä tähteä.

Kaikki kolme ehdokasta on minusta laadukkaita tähän mennessä, monena vuonna Suomen karsinnassa ei ollut yhtään näin tasokasta biisiä UMKn alkuvuosina varsinkin joten iloinen asia että mukaan on alkanut tulla laadukkaampia biisejä ja artisteja. :joojoo:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8135
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Parempi ja mieleenjäävempi melodiahan tässä on kuin kahdessa edeltävässä tyrkyssä. Ihmettelen myös, jos biisin nimen ironia ei aukene (kuolinpäivä (tai muistotilaisuus), päivä jolloin kaikki (muka) rakastavat). Ei tää kuitenkaan nyt niin korkeataidetta ole...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
kaivanto
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1623
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
Viesti:

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja kaivanto »

Kaikki olennainen onkin täällä jo sanottu, mutta kommentoinpa minäkin.

Kyyneleet tulivat silmään. Ei mahda mitään. Huumorin ja vakavan yhdistäminen on minunkin lajini. Toki on myönnettävä, että Anneli Saariston esittämä Kypsän naisen blues ja Heli Kajon Jos mä kuolen nuorena tulivat kyllä heti mieleen. No, silti teksti ja tulkinta onnistuivat koskettamaan. Sävellyksellä ei kyllä pärjätä euroviisuissa ja sovituksen kaarikaan ei tuottanut tyydytystä. Renato Zero ja ylipäätään italoiskelmä tuli mieleen. Oi niitä aikoja, kun pääsin sovittamaan ja tuottamaan tällaista luomua: https://www.youtube.com/watch?v=QthoNldzTTg

Tietysti ottaa taas ankarasti päähän, että kuin esim. Norjassa ja Liettuassa alkoivat taas moniosaiset karsinnat, niin meillä päästetään karsintaan vain 7 biisiä sadoista lähetetyistä. Mutta eihän se ole mukaan päässeiden vika. Keskiviikkona julkaisen toisen tänä vuonna lähettämäni pläjäyksen uudella albumillani ja musiikkivideon. Ja tietysti ottaa päähän ikuisesti, että 2004 YLE ryösti minulta Dannyn. Dannyn & Nisan duetto olisi ollut aika hulvaton myös, mutta se karsinta oli järjestetty Jari Sillanpään voitettavaksi.

PS "Yksimielinen tuomio" on kyllä aikas fake news, mutta tällaisia nämä median tomppelit valehtelevat tärkeämmissäkin asioissa: https://www.is.fi/musiikki/art-2000007746176.html

JTL90
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 236
Liittynyt: 01 Marras 2012, 21:57

Re: UMK21: Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Viesti Kirjoittaja JTL90 »

Kiva tunnelmallinen kappale hyvillä lyriikoilla. Neljä tähteä.

Spotify- ja Areena-versioiden miksaus kuulostaa minun korvaan erilaiselta. :mitvit:

Lukittu