UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Euroviisut 2021 Alankomaissa
Lukittu

Ilta – Kelle mä soitan

*****
64
32%
****
75
37%
***
37
18%
**
17
8%
*
8
4%
 
Ääniä yhteensä: 201

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Niinsanottu Ilta? Ja joo, on viestisi mennyt perille että Ilta mielestäsi kiljuu. Ei tarvi ainakaan minua siitä enään muistuttaa :draamaa:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja sziget »

Parasta on pitkä kaksiosainen kertsi, joka mahtuu biisiin vain kahdesti. Nimifraasi esiintyy 11 kertaa, kun lopussa on parin säkeen ylimääräinen toisto. Ulinabiiseistä vaihtelevin. Vierastan arkirealismia, mutta tekstissä ei ole muuta selvästi ärsyttävää kuin kökkö Satumaa-kohta (Maija Vilkkumaan nuoleskelua). Kestää uusintakuuntelut.

Kelvollinen haastaja ainakin I Love Youlle. Sirun Mustelmia 2015 vähän kannatin, tosin sen rakenne oli kesympi, junttasi kertsiä enemmän. Häviää silti Blackbirdille, jonka raadit pudottivat finaalista. En olisi ylioptimistinen, jos tämä valittaisiin.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

sziget kirjoitti: 25 Tammi 2021, 21:46 Parasta on pitkä kaksiosainen kertsi, joka mahtuu biisiin vain kahdesti. Nimifraasi esiintyy 11 kertaa, kun lopussa on parin säkeen ylimääräinen toisto. Ulinabiiseistä vaihtelevin. Vierastan arkirealismia, mutta tekstissä ei ole muuta selvästi ärsyttävää kuin kökkö Satumaa-kohta (Maija Vilkkumaan nuoleskelua). Kestää uusintakuuntelut.

Kelvollinen haastaja ainakin I Love Youlle. Sirun Mustelmia 2015 vähän kannatin, tosin sen rakenne oli kesympi, junttasi kertsiä enemmän. Häviää silti Blackbirdille, jonka raadit pudottivat finaalista. En olisi ylioptimistinen, jos tämä valittaisiin.
Maija saattaa olla erimieltä tuosta kököstä kohdasta ainakin näin ymmärsin hänen kommentista koskien Iltan biisiä :heh:

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Mielestäni kaikenlaiset kiljunnat, kiekumiset, kirkumiset ym kuuluu fraseeraukseen, jota käytetään erilaisiin efekteihin, yleensä ääritilanteissa, tunteen huipentumissa.

Kyse ei ole siitä, onko ne oikein vai väärin, vaan siitä, käytetäänkö niitä oikeassa paikassa. Jos biisin tunnelma vaatii äärirajoille menemistä, ne on ok, mutta jos niillä yritetään keinotekoisesti nostattaa tunnetta kun biisi ei muuten lähde lentoon, ollaan pahasti pielessä.

Tää biisi on vähän rajatapaus, voi olla että hiukan ylifraseerataan, mutta se on myös kuulijasta kiinni.

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7135
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

Tässä juuri tuo pikkasen jopa yli fraseeraus tuo biisiin upeaa dramatiikkaa ja sielua...

Avatar
Diva_La_Viva_74
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1411
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 07:36

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Diva_La_Viva_74 »

Mulle tosta Satumaa-kohdasta tulee mieleen Unto Mononen ja
"Aavan meren tuolla puolen..."
__________
No rules!- Cha cha cha - See on tee.

Avatar
Samza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1114
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 20:38

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Samza »

ESC_Hullu kirjoitti: 25 Tammi 2021, 23:21 Tässä juuri tuo pikkasen jopa yli fraseeraus tuo biisiin upeaa dramatiikkaa ja sielua...
My thoughts exactly! Kiljumista tai luonnotonta nasaaliakaan minäkään en tästä erota. Upeaa tulkintaa ja taitavaa äänenkäyttöä kylläkin. Minusta Ilta on ehdottomasti yksi tämän maan tämän hetken lupaavimmista laulajista. :peukku:
"OH, SWEET MARY MOTHER
OF FUCK, THAT'S GOOD!"

Massiel
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 994
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Tämä on ainoa kappale joka jää päähän soimaan.

Avatar
Silirimpsis
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 933
Liittynyt: 18 Tammi 2010, 17:55
Paikkakunta: Waterloo

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Silirimpsis »

Diva_La_Viva_74 kirjoitti: 26 Tammi 2021, 09:15 Mulle tosta Satumaa-kohdasta tulee mieleen Unto Mononen ja
"Aavan meren tuolla puolen..."
Olen pitänyt selvänä, että "Joku soittaa parvekkeelta Satumaan" viittaa juuri Monosen Satumaahan. Samaa klassikkoa soitetaan joka yö myös Vilkkumaan Satumaa-tangossa. Mutta soittaisko kukaan Satumaata parvekkeelta vuonna 2021, sillä kappaleesta tuli hitti 1962? Siinäpä kysymys...
Somewhere in her smile she knows

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

joku soittaa parvekkeelta SATUMAAN yleisönä tyhjä pitkä katu VAAN

Musta toi kuvaa koskettavasti aikaa missä elämme ja väliäkö sillä kumpaan biisiin tuossa viitataan? No kun kyse on Iltan ikäisestä niin Maijan biisi varmaan mutta kyllä kerrostaloissa asuu vielä 80-vuotiaita jotka voisivat kuunnella myös Monosen satumaata.

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja YourMother »

Mua on ruvennu nyppimään noi sanat. Narratiivi on niin needy.
Oon ruvennu lauleskelemaan sitä omilla sanoilla:

Kelle mä soitan kun housut on hukassa?
Kelle mä soitan kun reikä on sukassa?
Kelle mä soitan kun kalja on lopussa? jne. jne.

Soittais nyt vaikka ihan asiasta, jos sillä toisella on vaikka jotain tärkeetä tekemistä eikä ehdi viihdyttää just nyt, ja jos on oikein haavoittuva ihminen luurissa niin sille on vaikea edes sanoa että just nyt en ehdi puhua, ja sitten palaa ruoka pohjaan niin monella tavalla.
Nimim. Kokemusta On.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
Timonenä
Siemailija
Siemailija
Viestit: 109
Liittynyt: 13 Tammi 2021, 14:22

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Timonenä »

Silirimpsis kirjoitti: 26 Tammi 2021, 18:37Olen pitänyt selvänä, että "Joku soittaa parvekkeelta Satumaan" viittaa juuri Monosen Satumaahan. Samaa klassikkoa soitetaan joka yö myös Vilkkumaan Satumaa-tangossa. Mutta soittaisko kukaan Satumaata parvekkeelta vuonna 2021, sillä kappaleesta tuli hitti 1962? Siinäpä kysymys...
En minäkään keksi mistä tuo Vilkkumaan kappale on edes tullut kenenkään mieleen. Sitä paitsi, kyllähän vanhaa musiikkia edelleen soitetaan vaikka kuinka paljon? Väittäisinpä vielä, että Satumaa soi joka päivä jollakin radiokanavalla.

Avatar
Diva_La_Viva_74
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1411
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 07:36

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Diva_La_Viva_74 »

Satumaa on ensimmäinen biisi, joka lauloin aikoinaan karaokessa.
Olin työkavereiden kanssa pikkujouluja viettämässä ja olin vieläpä alaikäisenä baarissa.
__________
No rules!- Cha cha cha - See on tee.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Minulle tuli kohdasta vain Maijan biisi mieleen. En edes muistanut tuon vanhemman olemassaoloa ennen täällä herännyttä keskustelua. :sorivaan:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Minä en edes tiedä mitään Maijan biisiä.
YourMother kirjoitti: 26 Tammi 2021, 19:49 Kelle mä soitan kun kalja on lopussa? jne. jne.
Tämä on kyllä vakava kysymys. Melkein kaikkea voi netistä tilata kotiovelleen, mutta kaljaa ei. Jos pitää olla vaikka karanteenissa, niin miten järjestää yksineläjä kaljatoimitukset :draamaa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5849
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Täytyi oikein alkaa miettiä, että kumpaa Satumaata sitä itse on biisissä ajatellut. Kyllä se Maija Vilkkumaan kappale on ollut. Jotenkin kuvittelisin, että mielummin sellainen soisi parvekkeella kuin ihan kunnon tango.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Mä muistelin jostain syystä Jari Sillanpään Satulinnaa ( :puna: ) ja hämäännyin, ettei mitään Satumaa-kappaletta edes ole olemassa. On vain Maijan Satumaa-tango. Olihan sitten se Satumaakin olemassa. :sekava: Olen senkin joskus kyllä kuullut.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

^Reijo Taipaleen suurin hitti kenties?

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Kun rupesin muistelemaan jonkun tännekin kirjoittamia lyriikoita, niin muistin kyllä kappaleen. :joojoo: En kylläkään sitä, kuka sen esitti.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Toivottavasti Ilta esittää tämän musiikki edellä riisuttuna kaikesta ylimääräisestä. Hyväksyisin tuon läpinäkyvän pianolavasteen..
https://youtu.be/rkLULOkEBoY

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7135
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

Rakastan tätä biisiä .utta jos tää esitetään ankeasti ja koruttomasti pianon ääreellä en tykkää yhtää ja tekee biisistä tylsän .vaikka huutais kuinka. Toivon kansainvälistä luukkia ja itsevarmaa esiintymistä ( kuten muuallakin huutoballaadi upeat naiset )

Avatar
vonLundvik
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 16:01

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja vonLundvik »

Itseäni on jäänyt kiinnostamaan biisin rakenne. Mielestäni Kelle mä soitan on taidonnäyte miten biisi saadaan luontevasti mahdutettua vaaditun 3 minuutin sisään - ilman että se loppuu töksähtäen tai että rakenne ontuu.

Normaalin ABABCB-rakenteen sijaan tässä on käytetty hieman tavanomaisesta poikkeavaa ABCABCB. A-osasta edetään myös reippaasti pre-chorukseen (jo kohdassa 23 s). Näillä keinoin rakennetaan hyvin uskottavat askeleet kohti konsonanssiin purkautuvia huippukohtia.

Vähäisesti käytetty taustalaulu on harkittua mikä korostaa Iltan omaa taitavaa äänenkäyttöä ja fraseerausta. Ehkä livessä taustalaulu otetaan mukaan, millä voidaan aikaansaada wow-efektiä.
Sointukuljetus on läpi biisin luontevaa ja biisi on huomattavan korkeatasoisesti tuotettu, piano- ja kellopelimotiiveineen.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4079
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

TomppaJr kirjoitti: 27 Tammi 2021, 13:01 Minulle tuli kohdasta vain Maijan biisi mieleen. En edes muistanut tuon vanhemman olemassaoloa ennen täällä herännyttä keskustelua. :sorivaan:
Satumaa-kysymystä voisi ehkä käyttää jonkinlaisena sukupolvien välisen kuilun sijaintia luotaavana testinä :heh: Vilkkumaan kappaleessahan viitataan alkuperäiseen: "Ja joka yö soitan Satumaa-tangon". Jos ei Monosen Unto olisi Satumaa-kappalettaan maailmaan saattanut niin olisi Vilkkumaaltakin jäänyt tekemättä.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
ESC Addict 98
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4244
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 17:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja ESC Addict 98 »

Omasta puolesta täytyy sanoa näin nuoremman sukupolven edustajana, että minulle taas tuli nimenomaan alkuperäinen Satumaa mieleen, enkä osannut ajatellakaan Maija Vilkkumaa -vaihtoehtoa ennen kuin näin siitä täällä maininnan. :mrgreen: Osasyy tähän on varmasti, että yritän elämässäni aktiivisesti unohtaa Maija Vilkkumaan olemassaolon niin hyvin kun vaan suinkin kykenen. :apuva:
🇪🇸 Eaea 🇱🇹 Sentimentai 🇺🇦 Shum 🇺🇦 Solovey 🇸🇮 Sebi 🇨🇾 Fuego 🇱🇻 Line 🇲🇪 The Real Thing 🇬🇪 Warrior 🇦🇿 Start a Fire 🇲🇪 Igranka
🇦🇱 Suus 🇮🇹 Madness of Love 🇷🇺 Lost and Forgotten 🇱🇻 Probka 🇵🇹 Senhora do mar 🇷🇺 Song #1 🇹🇷 Süper Star 🇹🇷 Rimi rimi ley 🇪🇪 Tii

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11303
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Minulle on ollut alusta alkaen selvää, että siinä viitataan tavallaan molempiin kappaleisiin. Parvekkeella soi se aito ja alkuperäinen Satumaa, mutta toisin kuin Vilkkumaan biisissä, nyt ketään ei ole ikkunan alla huutamassa. Ja tässä biisissä kertoja muutenkin itse huutaa ilman, että kukaan kuulee, kun taas Maija Vilkkumaan biisissä se oli joku muu. :joojoo:
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5510
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Darudekin voisi tehdä coverin Satumaasta. :miettii: #parkevedarudet
Kas, tuli jotain valitusviestiä, kun risuaita oli linkkitekstissä. (Block reason: Exploit attempt denied by virtual hardening.)

Itse Iltan biisi on edelleen silloin tällöin soinut päässä.

poika90
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3787
Liittynyt: 03 Helmi 2016, 13:24
Paikkakunta: OULU

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja poika90 »

ESC_Hullu kirjoitti: 27 Tammi 2021, 15:57 Rakastan tätä biisiä .utta jos tää esitetään ankeasti ja koruttomasti pianon ääreellä en tykkää yhtää ja tekee biisistä tylsän .vaikka huutais kuinka. Toivon kansainvälistä luukkia ja itsevarmaa esiintymistä ( kuten muuallakin huutoballaadi upeat naiset )
Samaa mieltä :peukku: . Ilta on kaunis nainen niin turha sitä peitellä. Ja todellakin Celine Dion asenteella pitää Iltan esittää tämä :joojoo: :joojoo: .
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti. :heh:

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2015
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

poika90 kirjoitti: 27 Tammi 2021, 19:03 Samaa mieltä :peukku: . Ilta on kaunis nainen niin turha sitä peitellä. Ja todellakin Celine Dion asenteella pitää Iltan esittää tämä :joojoo: :joojoo:
Samaahan sitä Tikastakin toitotettiin viime vuonna ennen finaalia :heh:

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Toivottavasti artisti tietää itse mitä tekee ja kun hän kerran on sanonut että piano on hänen kotinsa niin kuvittelisin että näkisimme hänet pianon takana. Mieluummin Alicia kuin Celine.

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK21: Ilta – Kelle mä soitan

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Mä niin allekirjoitan tämän herran kommentit ja Ilta pitää valita viisuihin ei mitään vaihtoehtoa...
https://youtu.be/cOxCJW7BaYI

Lukittu