UFOPOLI kirjoitti: ↑24 Maalis 2021, 20:26
En ole koskaan ajatellut sitä näin. Eikö pikemminkin ajatus ole, että kärkipään preferensseille annetaan hieman ylimääräistä arvoa?
Minusta ne ovat sama asia kahdesta eri suunnasta katsottuna. Kärkipään preferensseille kannattaa antaa ylimääräistä arvoa vain, jos ajatellaan tasoerojen ylimmillä sijoitusväleillä olevan merkitsevimpiä.
UFOPOLI kirjoitti: ↑24 Maalis 2021, 20:26
Aina kun kaava ei ole kaikille sama, osallistujien painoarvot eivät ole keskenään samat.
Liikkumavara voidaan rajata lukitsemalla ainakin ylin pistemäärä ja kokonaispistemäärä. En miellä, että kenenkään painoarvo olisi silloin sen pienempi tai suurempi kuin jonkun muun.
En toisaalta pidä vaarallisena sitäkään, vaikka pisteitä olisi mahdollista antaa hieman kaavan sallimaa minimiä enemmän. Omaa tulostaan ylimääräisiä pisteitä jakamalla ei ainakaan voi parantaa.
Huilumies kirjoitti: ↑24 Maalis 2021, 21:34
MIksi muuten suurimpien kappalemäärien pisteytyskaavassa välimatka parhaiden välillä täytyy olla 3? Eikö se voisi olla 2 ihan kappalemäärästä riippumatta? Siis että ne kaavat, joissa ylin pistemäärä on 24, olisi parhaiden rivi 24-22-20-19-18-17 jne. ja 20-18-16-15-14-13 jne., siinä missä se top-10:llekin on 12-10-8-7-6-5 jne.
Päättyneessä raadissa kahden ylimmän sijan ero oli 2 pistettä, joten toki se
voi olla 2.
Lanseerasin viidentoista pisteytettävän kaavan 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 Levyraadissa 21. Siihen asti pelkän finaalin sisältävissä raadeissa oli käytetty viisupisteytystä. Osallistujamäärät huitelivat n. 40:ssä. Euroviisujen osallistujamäärät olivat puolet pienemmät, kun 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 otettiin käyttöön vuonna 1975. Viisupisteytystä ei ole suunniteltu 40 osallistujalle eikä sitä ole niin suurelle osallistujajoukolle koskaan viisuissa käytetty. Katsoin, että olimme viisukaavan pätevyysalueen ulkopuolella. Ilmeisesti en ollut ainoa niin katsonut. Laajennettu kaava tuli yleisempään käyttöön kuin uskalsin toivoa.
Mistä kolmen pisteen ero kärkeen sitten tupsahti? Pistekaavoissa suhteelliset piste-erot ovat jopa oleellisempia kuin absoluuttiset. Jos absoluuttiset piste-erot kärjessä lukitaan kahteen, kaavaa pidennettäessä suhteelliset erot kutistuvat jo liikaa. Pyrin siis säilyttämään suhteelliset piste-erot lähempänä viisupisteytystä kasvattamalla absoluuttisia eroja kärjessä hieman. Jonkin verran suhteelliset erot kapenivat silti. Viisupisteytys painottaa ykkössijaa enemmän kuin 20-17-15-pisteytys!
Viisupisteissä kakkonen saa 83 % ja kolmonen 67 % ykkösen pisteistä; 20-17-15-kaavassa kakkonen saa 85 % ja kolmonen 75 % ykkösen pisteistä. Jos kaava olisi 18-16-14-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, luvut olisivat 89 % ja 78 %. Yhtä ykkössijaa vastaa viisupisteissä kaksi viitossijaa, 20-17-15-kaavassa kaksi kuutossijaa ja 18-16-14-kaavassa kaksi seiskasijaa.