Formula 1

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Ehkä nimimerkki Ihme_Mies katsoi formuloita vain varikkotyttöjen takia. :hihi:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti:Suojellaan naisia sovinismilta antamalla heille potkut. Varikkotytöt ovat malleja, joille F1-kisat olivat työkeikka ja tulonlähde.
Tietenkään ei suojella naisia vaan brändiä. Minusta tämä on perusteluissa niin selvästi myönnetty, ettei tarvitse edes lukea rivien välistä.

F1:een on aina liitetty glamour, mutta se, mitä käsite pitää sisällään, muuttuu yhteiskunnallisen kehityksen mukana. Pitkään kauniit naiset olivat erottamaton osa glamouria, ja varikkotyttöjen olemassaolo oli perusteltua. Nyt laji antaa itsestään vanhanaikaisen kuvan sukupuoliroolituksella, jossa mies on aktiivinen toimija ja nainen passiivinen katseiden kohde. Tästä kuvasta piti päästä eroon.

Mallien työmahdollisuuksien väheneminen on valitettava seuraus. Minkään työtehtävän säilyttämistä ei voi kuitenkaan perustella pelkästään sillä, että ilman sitä jollakulla on vähemmän tai ei lainkaan työtä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Ihme_Mies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2667
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Ihme_Mies »

Samiasd kirjoitti:Ehkä nimimerkki Ihme_Mies katsoi formuloita vain varikkotyttöjen takia. :hihi:
En ole koskaan varsinaisesti mokomaa irrationaalista, yltiö epä-ekologista sirkusta seurannut. Ei auta edes varikkotytöt. :eiei:

Mageimmat varikkotytöt, joita olen nähnyt oli itseasiassa Speedwayssa, joskun kun satuin vähän aikaa Eurosportilta katselemaan. Silti sekin pelleily pitäisi lopettaa ASAP.
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."
Steven Weinberg

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kaikessa huippu-urheilussa lennetään ympäri planeettaa ympäristön tappioksi. ESC93:n mainitsema kalusto on epäilemättä raskasta. Toisaalta formulat ovat pieni eliitin laji verrattuna esim. jalkapalloon, joka globaalisti saastuttanee enemmän. Mikä turhuus sitten on turhinta turhuutta, urheilu vai turistimatkat?
Timoteus kirjoitti:Nyt laji antaa itsestään vanhanaikaisen kuvan sukupuoliroolituksella, jossa mies on aktiivinen toimija ja nainen passiivinen katseiden kohde. Tästä kuvasta piti päästä eroon.
Itsestään selvää. Keskustelu vain käydään niiden ihmisten pään yläpuolella, joita asia suoranaisesti koskee. Jos Charlotte Gash pitää työstään, hän saa iloa väärästä asiasta. Menes tyttö tekemään jotain aktiivista! Sarjaan ei kuitenkaan saada lisää naiskuskeja tai -mekaanikkoja siten että yksi ammattikunta liputetaan ulos.

Vaihtoehtohan olisi ollut varikkohenkilöiden roolin päivitys nykyiseen brändiin sopivaksi. Mallintyön määrittely pelkäksi passiiviseksi keikistelyksi halventaa alan toimijoita. Potkujen antaminen oli easy way out.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti:Keskustelu vain käydään niiden ihmisten pään yläpuolella, joita asia suoranaisesti koskee.
F1:n kaupallisten oikeuksien haltija Liberty Media tekee päätöksensä osakkeenomistajiensa edun mukaan. Osakkeenomistajien etu on, että brändi on mahdollisimman vahva. Varikkotytöt koettiin imagohaitaksi.

Liberty Media ei tee päätöksiään eikä edes väitä tekevänsä päätöksiään varikkotyttöjen etujen mukaan. Tietenkin mallit ovat harmissaan työtilaisuuksiensa hupenemisesta. Gash ei ole väärässä pitäessään työstään. Siitä, että Gash pitää työstään, ei kuitenkaan seuraa, että Liberty Medialla tai yleensä kenelläkään on velvollisuus tarjota hänelle mallin töitä. Kenen tahansa työmarkkina-asema voi muuttua yhteiskunnallisen tai teknologisen kehityksen seurauksena. En ymmärrä, miksi juuri malleille pitäisi taata nykyinen määrä töitä nykyisin ehdoin maailman muuttumisesta riippumatta.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Timoteus kirjoitti:Siitä, että Gash pitää työstään, ei kuitenkaan seuraa, että Liberty Medialla tai yleensä kenelläkään on velvollisuus tarjota hänelle mallin töitä.
Puhuinko velvollisuudesta? Sanoin, että omistajan perustelut olivat halventavia ja päätökselle oli vaihtoehto. 2010-luku on absolutismin kulta-aikaa ja varmaan on fanaatikkoja, jotka eivät sietäisi varikkotyttöjä tai -poikia missään roolissa. Uskon kuitenkin Gashin tavoin, että heitä on vähän. Muut ymmärtävät, että rooli voi uudistua.

Niki Lauda on dinosaurus, mutta hän tuntee lajin historian ja kunnioittaa naisten, myös mallien tekemää työtä. Tunnen mainitsemasi "aktiivinen toimija vs. katseen kohde" -argumentit, niin kuin tietysti tuntee uusi omistajakin. Niillä saa kivasti pointseja mediassa. Siksi potkut olivat easy way out - helppo, raukkamainen päätös. Sitä en kiistä, että raha puhuu ja Liberty Media tekee mitä haluaa.

http://autoweek.com/article/formula-one ... someone-be
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Monacon voisi poistaa kalenterista, Baku on paljon kiinnostavampi. :uujee:

Ennen Red Bullien törmäilyä tilanne näytti jo lukitulta. Möhlivätkö kuskit vai tallin johto? Grosjeanin kolari turva-auton aikana oli harvinainen saavutus, ja Vettel hävisi ahnehtimalla voiton lisäksi pallipaikan Pérezille. Bottaksen 25 pisteen rengasrikkoa ei olisi kaivattu, nyt Hamilton katkaisi voitottoman putkensa ja siirtyi sarjan johtoon. Räikkösellä toistamiseen tuuria karmivan Bahrainin jälkeen. Sauberit ovat nyt erittäin kovia, varokaa niitä. :heh:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kesätauolle Hamiltonin johtaessa. Unkarin GP oli tylsä, paitsi lopussa Bottas hyytyi ja Ferrarit ja Ricciardo painoivat ohi. Bottas sai vuoden jatkosopimuksen. Räikkönen on onnistunut viime aikoina hyvin, mutta jatkosta ei ole tietoa.

Räikkösellä on viime voittonsa (Australia 2013) jälkeen ennätykselliset 29 palkintopallisijaa ilman voittoa. Seuraava pallisijoitus on hänelle jo sadas. Vain neljällä on enemmän. Kolmossijoja Räikkösellä on eniten (43).
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja hra47 »

sziget kirjoitti: 29 Heinä 2018, 23:38 Unkarin GP oli tylsä, paitsi lopussa Bottas hyytyi ja Ferrarit ja Ricciardo painoivat ohi. Bottas sai vuoden jatkosopimuksen. Räikkönen on onnistunut viime aikoina hyvin, mutta jatkosta ei ole tietoa.
Sanomastasi jää vaikutelma että asiaan sisältyisi jokin vääryys (sori jos tulkitsen väärin). Räikkönen nyt on vaan 10 vuotta vanhempi kuin Bottas ja uransa loppusuoralla. Vuosi kerrallaan on odoteltu milloin ilmoittaa lopettamisestaan. Bottas on sentään onnistunut tuomaan voittoja mersulle. Kauden alkupuolisko ollut epäonninen hänelle.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

hra47 kirjoitti: 30 Heinä 2018, 00:17 Sanomastasi jää vaikutelma että asiaan sisältyisi jokin vääryys (sori jos tulkitsen väärin).
Sitä en tarkoittanut. Varmasti Ferrarilla ajatellaan myös tulevaisuutta. Räikkönen on yhä luotettava kakkoskuski, mutta Leclerc tai vastaava voi joskus nousta mestariksi. Bottas taitaa olla tarkkailussa, siksi vain vuosi lisää. Onhan se omalaatuista, että kuudesta voittoihin kykenevästä autosta kumpikaan suomalaisen ajama ei nyt voita.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Kauanhan tuota sai odottaa: Kimi ja Leclerc vaihtavat ensi kaudeksi paikkoja keskenään.

https://yle.fi/urheilu/3-10398006
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Verstappen uusi voittonsa Itävallassa ja jätti Leclercin loppukierroksilla taakseen. Mercedes oli vienyt kahdeksan ensimmäistä osakilpailua, niistä kuusi kaksoisvoitolla. Hamilton jäi ensi kertaa podiumin ulkopuolelle, ja Bottas kavensi kolmossijalla hänen etumatkaansa hitusen. Räikkösen tallikaveri Giovinazzi sai ensimmäisen MM-pisteensä. Alfa Romeo nousi valmistajien sarjassa kuudenneksi, alimmillaan kävi jo yhdeksäntenä. Kärkitrion keski-ikä oli historian alin, 24 v 156 pv (Yle).

Niki Laudaa muisteltiin. Red Bullin voitto kotikisassa sopi kuvaan. Yleisö ja Niki Juusela loivat tuomaristolle paineita pitää tulos voimassa, vaikka Verstappenin ohitus Leclercistä puhutti. Hymne Monégasque jäi vielä kuulematta.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

F1-kalenterin seitsemästä ensimmäisestä kilpailusta viittä (Bahrain, Vietnam, Kiina, Alankomaat, Espanja) on muodollisesti "lykätty" ja kaksi (Australia, Monaco) on peruttu kokonaan. Kalenterin ensimmäinen vielä perumaton kilpailu on Azerbaidžanin GP 7. kesäkuuta. Toteutuessaan sekin olisi kaikkien aikojen myöhäisin kauden avaus. Pandemiaa on tuskin siihen mennessä selätetty, joten kauden avaus siirtynee edelleen.

Monaco on pisimpään yhtäjaksoisesti F1-kalenterissa mukana ollut rata. Viimeksi Monacossa ei ajettu vuonna 1954. Rata on sarjan ikonisin siitä huolimatta, että se on kilvanajoon millään mikroautoa tehokkaammalla välineellä täysin soveltumaton. Kolminkertainen maailmanmestari Nelson Piquet vertasi F1-autolla ajamista Monacossa polkupyöräilyyn olohuoneessa.

Koronaviruspandemiasta on tulossa eniten F1-kilpailuja perunut yksittäinen syy. Ainutkertaista usean kilpailun peruuntuminen samasta syystä ei ole. Vuonna 1955 Le Mansin 24 tunnin ajoissa (ei F1-kilpailu) tapahtunut yhden kuljettajan ja 83 katsojan hengen vaatinut onnettomuus johti autokilpailujen perumiseen useissa maissa. Ranskan, Saksan, Espanjan ja Sveitsin GP:t peruttiin, mikä teki Juan Manuel Fangion MM-johdosta tavoittamattoman. Ainoan kerran sarjan historiassa maailmanmestaruus ratkesi johonkin muuhun kuin F1-kisaviikonlopun tapahtumiin.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12801
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Toivon kovasti, että Vietnamin GP päästäisiin ajamaan Hanoin katuradalla vielä jonain vuonna, aikaisintaan 2022. Viime vuonna F1-sirkuksen piti vierailla siellä ensi kertaa, mutta korona pilasi homman, ja tämän vuoden kisakalenterista Vietnam pudotettiin Hanoin kaupunginjohtajaan kohdistuneiden korruptioepäilyjen takia.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Tänään lauantaina ajetaan Silverstonessa historian ensimmäinen sprinttikilpailu. Kärkikolmikko saa pisteet 3-2-1. Muille kisa on uudenlainen tapa jakaa lähtöruudut sunnuntain varsinaiseen kilpailuun, yleisölle ehkä piristävää vaihtelua. Pituus on noin 100 kilometriä, tällä 5,89 kilometrin radalla 17 kierrosta. Sprinttiä on se, että matkan pystyy ajamaan ilman varikkokäyntejä.

Kausi on ollut kiinnostavin aikoihin. Vuosina 2017-2020 ainoa kysymys oli, missä kilpailussa Hamilton varmistaa mestaruutensa. Luotettava kakkoskuski Bottas ei haastanut, eikä muilla riittänyt kalusto. Nyt Verstappen johtaa 32 pisteellä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

En dumaa kategorisesti kahta kilpailulähtöä viikonloppuna, mutta juuri tästä toteutustavasta on hyvin vaikea innostua.

Kokeiltava formaatti on mielekkäintä hahmottaa niin, että yhden 300 km:n kilpailun sijasta ajetaan yksi 400 km:n kilpailu, joka keskeytetään varmuudella punaisilla lipuilla 100 km:n jälkeen. Vaikka 100 km:n kirimaalista saa pikkupisteitä, 97 % kisaviikonlopun MM-pisteistä jaetaan vasta täyden kisamatkan jälkeen, joten kaikkien on optimoitava tulostaan 400 km:n kohdalla. Pikakilpailussa riskinottoa on siis odotettavissa yhtä paljon tai vähän kuin kilpailun ensimmäisen neljänneksen aikana yleensä.

Ohittaminen on F1:ssä tunnetusti vaikeaa ilman taktiikkaeroja ja rengasetua. Pikakilpailussa renkaiden kestävyys tuskin muodostuu ongelmaksi eikä suunniteltuja varikkokäyntejä ole. Voiko olla luvassa muuta kuin jonossa ajelua? No, nyt kun olen tämän sanonut, kisasta tulee tietenkin kaikkien aikojen spektaakkeli. :mrgreen:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Päivän formula-uutinen: Kimi lopettaa!
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Riitaisa loppu. Paras kausi niistä joita olen nimeksikään seurannut. Hamilton oli matkalla kahdeksanteen mestaruuteen, Latifin kolarointi viisi kierrosta ennen loppua siirsi edun Verstappenille. Turva-auton aikana Verstappen vaihtoi renkaat ja Mercedes ei uskaltanut ottaa Hamiltonia sisään. Kun kisa ehdittiin sittenkin vielä aloittaa, Verstappen ohitti ja voitti. Mercedes teki heti kaksi protestia, jotka hylättiin, mutta Mercedes aikoi jatkovalittaa toisen protestin hylkäämisestä FIA:n valitustuomioistuimelle ICA:lle. Tuomaristo halusi kisan käyntiin ennen kuin matka loppui kesken ja päästi kierroksella jääneistä vain kahden kärkikuskin välissä körötelleet pois tieltä. Valittajien mielestä kaikki kierroksella ohitetut olisi pitänyt päästää Hamiltonin ohi, jolloin kilpailu olisikin päättynyt siihen.

Toivottavasti ei tule kabinettimestaria. Verstappen voitti ajamalla, vaikka tarvitsi lopussa myös onnea. Linja näyttää olevan, että yritetään ratkaista kilpailut radalla. Se näkyi esim. kilpailunjohtajan ja Red Bullin viikon takaisessa kohuviestinnässä, jota jotkut hätähousut luulivat kaupankäynniksi, kun sellaisia puheluita ei ole totuttu kuulemaan tv-lähetyksissä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Eeppinen kausi päättyi farssiin. Kilpailunjohtaja Michael Masi ylitti toimivaltansa, ohitti lajin säännöt, ja luovutti voiton ja maailmanmestaruuden Max Verstappenille.
sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 01:40 Turva-auton aikana Verstappen vaihtoi renkaat ja Mercedes ei uskaltanut ottaa Hamiltonia sisään. Kun kisa ehdittiin sittenkin vielä aloittaa, Verstappen ohitti ja voitti.
Taaempana ajaneen Verstappenin taktiikkavalinta oli triviaali: kannatti tehdä päinvastoin kuin Hamilton. Verstappenin oli mahdollista pysähtyä sijoituksia menettämättä ja tietenkin hän niin teki. Mutta jos Hamilton olisi otettu sisään, Verstappen olisi jäänyt radalle ja perinyt johtopaikan.

Mercedes joutui siis arvioimaan eri skenaarioiden todennäköisyyksiä. Kilpailun johdolla oli kolme tapaa viedä kilpailu loppuun.

1. Täysi turva-autoproseduuri, jossa kierroksella ohitetut autot ajatetaan letkan ja turva-auton ohi ja turva-auto tulee pois tätä seuraavalta kierrokselta (sääntöjen mukaan ei voi tulla samalta). Mercedes arvioi, että täyden proseduurin läpivientiin ei ole aikaa niin, että kilpailua ehdittäisiin enää jatkaa, vaan maaliin tullaan turva-auton perässä. Mercedeksen arvio radan siivoamiseen ja kierroksella jääneiden ohi ajattamiseen kuluvista kierroksista oli oikea: kierroksella jääneet päästiin ajattamaan turva-auton ohi vasta toiseksi viimeisellä kierroksella, jolloin sääntöjen mukaan turva-auto olisi poistunut viimeiseltä kierrokselta ja ruutulipulle asti olisi ajettu ohituskiellon vallitessa.

2. Lyhennetty turva-autoproseduuri, jossa kierroksella ohitetut autot jäävät letkaan niille paikoille missä ovat. Tämä mahdollistaa kilpailun uudelleenkäynnistämisen kierroksen (joskus kaksikin) aiemmin kuin täysi proseduuri. Tällä valinnalla yksi kilpailuvauhtinen kierros olisi ehditty ajaa, mutta Hamiltonilla olisi ollut viisi kierroksella ohitettavaa autoa puskurina ja hyvät mahdollisuudet voittaa.

3. Turva-auton vaihtuminen punaisiin lippuihin. Tällöin kaikki ajavat varikolle ja kaikki saavat vaihtaa renkaat vapaasti. Kilpailua jatketaan seisovalla lähdöllä ruudukosta siitä järjestyksestä, missä oltiin juuri ennen punaisia lippuja. Kilpailumatkaa olisi jäänyt 1–3 kierrosta päätöksenteon nopeudesta riippuen.

Jos turva-auto ei olisi lainkaan poistunut, pysähtymällä Mercedes olisi luovuttanut mestaruuden kilpailijalle ilmaiseksi ja näyttänyt täydellisiltä idiooteilta. Jos turva-auto olisi vaihtunut punaisiin lippuihin, pysähtymällä Mercedes olisi luovuttanut uusintalähdön paalun Verstappenille ilmaiseksi. (Edellisessä osakilpailussa Saudi-Arabiassa täsmälleen näin kävikin mutta varhaisemmassa vaiheessa kisaa.) Näiden skenaarioiden todennäköisyys oli niin korkea, että ykkössijan luovuttaminen olisi ollut hölmö valinta. Mercedekselle huonoimmassakin sääntöjen mukaisessa vaihtoehdossa eli tapauksessa 2 (kisa jatkuu mutta puskuria on), Hamiltonilla olisi ollut hyvä voittotodennäköisyys.

Näiden vaihtoehtojen sijaan Michael Masi veti kanin hatusta. Masi keksi säännön, joka yhdisti täyden ja lyhennetyn turva-autoproseduurin ne puolet, jotka eniten hyödyttivät Verstappenia ja haittasivat Hamiltonia. Oikeat säännöt eivät tunne sitä proseduuria, jolla kilpailua turva-auton jälkeen eilen jatkettiin. Ilman älyllisesti epärehellistä luentaa ne eivät myöskään anna Masille valtuuksia keksiä turva-autoproseduureja lennosta. Voin kommentoida sääntöpykäliä tarkemmin myöhemmin.
sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 01:40Toivottavasti ei tule kabinettimestaria. Verstappen voitti ajamalla, vaikka tarvitsi lopussa myös onnea. Linja näyttää olevan, että yritetään ratkaista kilpailut radalla.
Lumipallolla on paremmat mahdollisuudet selviytyä helvetissä kuin Hamiltonilla oli puolustautua yli 40 kierrosta ajetuilla kovilla renkailla Verstappenin tuoreita pehmeitä vastaan tilanteessa, jossa Verstappenille kelpaa molempien keskeytyskin. Tämän täytyi olla selvää myös Michael Masille.

Jalkapalloanalogia: erotuomari päättää, että ottelua johtaneen joukkueen kenttäpäädyssä paitsiosääntö ei ole enää voimassa eikä maalivahti saa pelata palloa käsillä. Tappiolla ollut joukkue joutuu toki tekemään maaleja päästäkseen tasoihin ja ohi, mutta onko se todella "voittanut pelaamalla"?

Autokilpailun voi voittaa raa'alla nopeudella, riittävällä röyhkeydellä, taktisella paremmuudella tai joskus jopa tuurilla. Sitä ei pitäisi voida voittaa niin, että kilpailun johto muuttaa sääntöjä lennosta viihteellisyyden nimissä. Sellainen voi kuulua showpainiin tai "tosi"televisioon muttei urheiluun.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Ihmettelin kyllä, miksei käytetty punaisia lippuja ja seisovaa lähtöä. Satunnaisena katsojana en tiennyt, oliko sille jokin sääntöjen sanelema este. Saudi-Arabiassa Verstappenin varikkokäyntiä pidettiin ensin virheenä, mutta se olikin etu, kun radan siivous hoidettiin punalipuilla. Selostajat ratkaisu tuntui silloin yllättävän.
Timoteus kirjoitti: 13 Joulu 2021, 10:15 Lumipallolla on paremmat mahdollisuudet selviytyä helvetissä kuin Hamiltonilla oli puolustautua yli 40 kierrosta ajetuilla kovilla renkailla Verstappenin tuoreita pehmeitä vastaan tilanteessa, jossa Verstappenille kelpaa molempien keskeytyskin. Tämän täytyi olla selvää myös Michael Masille.
Mercedes kompastui rohkeuden ja tilannetajun puutteeseen. Kilpailua ei haluta lopettaa turva-autolla, koska se olisi lässähdys, tämän olisi pitänyt olla selvää myös heille. Jos Hamilton vaihtaa renkaat, ajetaan varmasti se yksi kierros, jonka hän tarvitsee Verstappenin ohitukseen tuoreilla renkailla. Mutta aiemmin oli nähty, miten Perez piti Hamiltonia takanaan kuluneilla renkailla. Miksei Hamilton pystyisi samaan Verstappenia vastaan? Vaihtoehto saattoi houkutella, koska siitä puuttui nolouden riski. Tallissa ei uskallettu luottaa siihen, että kilpailullinen loppu tulee. Alettiin pelätä häviämistä, jolloin siitä tuli itsensä toteuttava ennuste. Nyt takerrutaan sääntöihin, kun ei jaksettu taistella tiukassa paikassa radalla. Molempien keskeytys ei ollut todellinen uhka, se olisi tulkittu aiheuttajan tappioksi.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 14:26 Ihmettelin kyllä, miksei käytetty punaisia lippuja ja seisovaa lähtöä. Satunnaisena katsojana en tiennyt, oliko sille jokin sääntöjen sanelema este.
Ei sääntöjen sanelemaa estettä. Yleinen käytäntö on suunnilleen seuraava. Virtuaalista turva-autoa käytetään, kun pysähtynyt auto tai muu este on ratarajojen ulkopuolella mutta sen poistaminen pelkkien paikallisten keltaisten lippujen "suojaamana" on liian vaarallista. Fyysistä turva-autoa käytetään, kun este on radalla mutta rata ei ole tukossa, lääkintäapua ei tarvita eivätkä radan reunavallit ole rikkoutuneet. Punaisen lipun paikka on, kun turva-auto ei jostakin edellä kuvaillusta tai muusta syystä riitä.

Kilpailunjohtaja voi kuitenkin valita näistä vaihtoehdoista varsin vapaasti. Säännöissä ei luetella kriteerejä valinnalle, ja luetteloista olisikin mahdotonta tehdä tyhjentäviä.

Muussa kuin mestaruuden ratkaisevassa kilpailussa Latifin tapaus olisi sata kertaa sadasta hoidettu turva-autolla. Jos ehdottomasti haluttiin ajaa viimeinen kierros kilpaa, nyt olisi ollut punaisten paikka. Keinotekoinen tilanteen tasoitushan sekin olisi ollut mutta sääntöjen mahdollistama vaihtoehto ja urheilullisempi kuin nähty ratkaisu. Voitosta olisi nähty oikeaa kilvanajoa eikä näennäistä.
sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 14:26Saudi-Arabiassa Verstappenin varikkokäyntiä pidettiin ensin virheenä, mutta se olikin etu, kun radan siivous hoidettiin punalipuilla. Selostajat ratkaisu tuntui silloin yllättävän.
Meni juuri päinvastoin. Saudi-Arabiassa Hamilton ja Bottas tulivat varikolle turva-auton takaa kaksoisjohdosta. Verstappen jäi radalle ja peri johtopaikan. Kaksi kierrosta myöhemmin kisa katkaistiin punaisilla lipuilla, jolloin Verstappen sai ilmaisen renkaanvaihdon ja paalupaikan uusintalähtöön.

Valuvika säännöissä minusta. Pitäisi olla niin, että jos turva-auto vaihtuu punaiseen lippuun (poistumatta välillä) tai turva-auton takana ajetaan maaliin, palautetaan juuri ennen turva-auton tuloa radalla ollut järjestys. Tämä eliminoisi kaikki sellaiset erikoistilanteisiin liittyvät strategiariskit, joissa sijoitus luovutetaan kilpailijalle ilmaiseksi (kisa ei jatku, tai jatkuu mutta tavoiteltua rengasetua ei saada).
sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 14:26 Kilpailua ei haluta lopettaa turva-autolla, koska se olisi lässähdys, tämän olisi pitänyt olla selvää myös heille.
Arvostelet Mercedeksen ratkaisua sen perusteella, mitä tiedämme nyt, etkä sen perusteella, mitä päätöksentekohetkellä tiedettiin.

On eräs tapa välttää jälkiviisaus ja arvioida ratkaisua niillä tiedoilla, jotka olivat käytettävissä, kun päätös tehtiin. Verrataan Mercedeksen ratkaisua muiden tiimien ratkaisuihin. Kaikilla tiimeillä on ihmisiä, jotka saavat palkkaa siitä, että selvät asiat ovat heille selviä. Katsotaanpa.

Varikolle tulivat ne kuljettajat, joilla oli mahdollisuus pysähdykseen sijoitusta menettämättä: Verstappen (Red Bull), Pérez (Red Bull), Tsunoda (AlphaTauri), Gasly (AlphaTauri), Stroll (Aston Martin) ja Schumacher (Haas). Ilmaisen renkaanvaihtomahdollisuuden hyödyntäminen oli tälle joukolle triviaali valinta. Vaikka kilpailu ei jatkuisi, mitään ei hävitä. Jos kilpailu jatkuu, voidaan voittaa.

Varikolle eivät tulleet ne kuljettajat, jotka olisivat menettäneet sijoituksen: Hamilton (Mercedes), Sainz (Ferrari), Bottas (Mercedes), Norris (McLaren), Alonso (Alpine), Ocon (Alpine), Leclerc (Ferrari) ja Vettel (Aston Martin). Nämä kilpailijat siis näyttivät pitävän kilpailun jatkumista epätodennäköisenä.

Yksi poikkeus. Täsmälleen yksi kuljettaja tuli varikolle sijoitusten menetyksestä huolimatta. Daniel Ricciardo (McLaren) asetti panokset sen puolesta, että kilpailua jatketaan. Hän oli ennen turva-autoa 11:s eli pistesijojen ulkopuolella, joten uhraus oli pieni. Pysähdyksen jälkeen hän oli 13:s. Ricciardo ei hyötynyt uhkapelistään, sillä hän oli letkassa heti Verstappenin takana: siis ensimmäinen auto, jota ei päästetty turva-auton ohi. Alkuperäiseltä sijalta Ricciardo olisi päässyt taistelemaan viimeisellä kierroksella pisteistä.

Yhteenveto.
  • Kahdella tiimillä (Alfa Romeo, Williams) ei ollut enää autoja mukana.
  • Kolmella tiimillä (Red Bull, AlphaTauri, Haas) oli vain triviaaleja valintoja tehtävänä.
  • Niistä tiimeistä, joilla oli mahdollisuus uhkapelata, 4½ tiimiä viidestä (Mercedes, Ferrari, Alpine, Aston Martin, toinen McLaren) jätti pysähtymättä, ja sen pysähtyneenkin auton (toinen McLaren) kohdalla kilpailunjohtajan aikeet arvattiin väärin.
Ei löytynyt selvänäkijöitä F1-varikolta. :sorivaan:
sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 14:26Mutta aiemmin oli nähty, miten Perez piti Hamiltonia takanaan kuluneilla renkailla. Miksei Hamilton pystyisi samaan Verstappenia vastaan?
Hamilton aliarvioi Pérezin taistelutahdon tai -kyvyn ja lepsuili tilanteessa. Ohitukseen ei olisi pitänyt tuhraantua puoltatoista kierrosta eikä olisikaan tuhraantunut, jos Hamilton olisi suhtautunut Péreziin riittävän vakavasti. Hamilton teki kaksi kriittistä virhettä. Ensimmäinen virhe oli jättää sisälinja puolustamatta ensimmäisen DRS-suoran päässä. Toinen virhe oli ohittaa Pérez toisen DRS-suoran alussa juuri ennen sitä linjaa, jonka kohdalla katsotaan, kumpi DRS-edun saa: se meni Pérezille.

Päätöskierroksella Verstappen ei tietenkään aliarvioinut päävastustajaansa vaan ohi päästyään ajoi pelkästään peileistä ja piti visusti huolen siitä, ettei Hamiltonille jää mitään paikkaa kuitata. Vanhoilla renkailla Hamilton ei voinut ohittaa Verstappenia missään mutkassa ulkokautta, ja sisälle Verstappen ei jättänyt auton mentävää aukkoa. DRS ei ollut käytössä, joten suoranopeuserokaan ei riittänyt.
sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 14:26Molempien keskeytys ei ollut todellinen uhka, se olisi tulkittu aiheuttajan tappioksi.
Maailmanmestaruus on kolmesti ratkennut mestaruustaistelijoiden väliseen kolariin (Senna vs Prost 1989 ja 1990, Schumacher vs Hill 1994). Yhdessäkään tapauksessa seuraamuksia ei tullut. Sehän olisi ollut mestaruuden ratkaisemista kabineteissa, jota tämän vuoden tapauksessa vastustat.

Vuonna 1997 Michael Schumacher hylättiin sarjasta, kun hän epäonnistui kauden päätöskilpailussa yrityksessään kolaroida toinen mestaruustaistelija Jacques Villeneuve ulos. Jos yritys olisi onnistunut, tuskinpa silloinkaan olisi mitään seurannut.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2960
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

Kaksi loistavaa kuskia ajoi upean sesongin, FIA tosin teki pitkin kautta kaikkensa pilatakseen epäjohdonmukaisilla päätöksillään kauden jälkimakua. Joskus oli OK puskea toinen kuski radalta, joskus ei, toisinaan saat ylittää rataviivoja, toisinaan et, turva-autosäännöistä nyt viimeisessä kisassa puhumattakaan. Viihdearvo voitti sääntöjen oikeellisen noudattamisen, ehkä jollain tasolla ymmärrettävää, sillä onhan F1 shöytä, itse en tuollaista peliä kuitenkaan hyväksy, ei ole tuomariston eikä FIA:n tehtävä ohjata mestarin valintaa oikkujensa mukaisesti. Olkoon kuinka vaan kauden viimeisen kisan viimeinen kierros ja viimeinen tsäänssi.

Michael Masi sarkastisine äänineen pois kilpailunjohtajan paikalta, jämäkät ja samana pysyvät linjaukset likaisiin ajotemppuihin radalla niin sillä päästään jo pitkälle, varsinkin Verstappenin sikailu meni monessa kohtaa jo aivan liian pitkälle eikä munaton FIA halunnut silloin ratkaista mestaruustaistelua lyömällä faktoja pöytään. Arvostukseni Lewis Hamiltonia kohtaa kasvoi huimasti hänen ryhdikkään käytöksensä myötä kitkerän tappion hetkenä. Mercedeskin voisi ottaa mallia ja luovuttaa protestinsa, ei siksi, että he olisivat rankasti väärässä vaan lajin edun sekä julkisuuskuvan kannalta. Muutokset lähteköön sisältä päin. Siis: samat säännöt kaikille, Peräpään-Pettereille ja Mestaruus-Masoille ja se johdonmukaisuus. Saa olla kaapeliakin.
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

jdjj22 kirjoitti: 13 Joulu 2021, 20:47 Mercedeskin voisi ottaa mallia ja luovuttaa protestinsa, ei siksi, että he olisivat rankasti väärässä vaan lajin edun sekä julkisuuskuvan kannalta.
En ihmettelisi, vaikka Mercedes tekisikin noin. Tuloksen kääntyminen on epätodennäköistä. Valitus harvoin jos koskaan kohdistuu kilpailunjohtajan menettelytapavirheeseen. En muista ainuttakaan tapausta. On epäselvää, mihin sääntöpykälään perustuen tulos korjattaisiin ja miten.

Tuomari- tai menettelytapavirheiden korjaaminen on yleensä mahdotonta siksi, että ne tapahtuvat keskellä kilpailutapahtumaa. Virhe vaikuttaa kaikkeen sen jälkeen tapahtuneeseen, joten kilpailutapahtuman sisäistä väärää päätöstä (esim. väärin hyväksyttyä tai hylättyä maalia jalkapallossa) ei voi myöhemmin kumota. Mikään valitustuomioistuin ei lähde spekuloimaan kontrafaktuaaleilla: "jos väärää päätöstä ei olisi tapahtunut, olisi varmaankin käynyt näin ja noin...". Mistä tuomioistuin sen tietäisi, mitä jossakin toisessa todellisuudessa olisi tapahtunut?

Abu Dhabin tapaus on tavallaan poikkeus mutta luultavasti valitustuomioistuimen mielestä kuitenkaan ei. Protokollan mukaan edettiin aina siihen asti, kunnes Masi teki kilpailun toiseksi viimeisellä kierroksella sääntöjen vastaisen päätöksen ottaa turva-auto pois. Jos sääntöjen mukaista protokollaa olisi noudatettu, viimeinen kierros olisi ajettu turva-auton perässä eikä järjestys olisi enää muuttunut. Paitsi että olisihan se voinut. Olisihan joku voinut turva-auton perässäkin ajaa seinään, pyörähtää tai keskeyttää tekniseen vikaan. On lopulta vain valistunut arvaus, että viimeisellä kierroksella ei olisi tapahtunut mitään dramaattista, jos se olisi ajettu turva-auton perässä.

(Disclaimer: En ole oikeusoppinut vaan spekuloin ääneen. Voivathan Mercedeksen kallispalkkaiset juristit löytääkin sääntöperusteen tuloksen muuttamiselle.)

Olen kylläkin eri mieltä siitä, mikä on lajin julkisuuskuvan kannalta parasta. Vahinko on jo tapahtunut. Miljoonat katsojat näkivät loppuratkaisun. Vielä useammat ovat lukeneet siitä. Asiaa on myöhäistä lakaista maton alle.

Petyn, jos saagan päätös on kulissien takana hierottu sopu ilman julkista tilintekoa. Jos virallinen viestintälinja on, että ilmeinen virhe ei ollut virhe lainkaan, se rapauttaa luottamusta lajin hallintoon ja sääntöihin. Yleisö ansaitsee parempaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Kierroksia oli niin monta, että kilpailu täytyi saada käyntiin. Sillä ei ollut väliä, kumpi hyötyy. Oikarinen veikkasi, että turva-auto pysyisi radalla. Juusela vastasi, että "on pakko saada tähän urheilullinen päätös. Jos turva-auton takana roikutaan maaliin, niin ei, ei näin vaan kyllä tässä on pakko saada vielä tämä kilpailu käyntiin." Juuselan näkemys voitti.
Timoteus kirjoitti: 13 Joulu 2021, 19:42 Muussa kuin mestaruuden ratkaisevassa kilpailussa Latifin tapaus olisi sata kertaa sadasta hoidettu turva-autolla. Jos ehdottomasti haluttiin ajaa viimeinen kierros kilpaa, nyt olisi ollut punaisten paikka. Keinotekoinen tilanteen tasoitushan sekin olisi ollut mutta sääntöjen mahdollistama vaihtoehto ja urheilullisempi kuin nähty ratkaisu. Voitosta olisi nähty oikeaa kilvanajoa eikä näennäistä.
Siinäpä se. Koska punaisia ei ole totuttu käyttämään noin, valittiin normaalimpi tapa eli rata äkkiä auki ja kisa käyntiin vaikka sääntöjä luovasti tulkiten. Poru olisi valtaisa, jos uusintalähtö kaatuisi liian hitaaseen radan siivoukseen. Kierroksella ohitetut muodostivat tulpan, he eivät ole kärkikuskille kuuluva etu vaan voittotaistelun este. Tulkittiin, että ohitusproseduurin kesken jättäminen oli mahdollista. Valituselin voisi kertoa, oltiinko tässä liian luovia, vaikkei tulos muuttuisikaan.
Timoteus kirjoitti: 13 Joulu 2021, 19:42
sziget kirjoitti: 13 Joulu 2021, 14:26 Kilpailua ei haluta lopettaa turva-autolla, koska se olisi lässähdys, tämän olisi pitänyt olla selvää myös heille.
Arvostelet Mercedeksen ratkaisua sen perusteella, mitä tiedämme nyt, etkä sen perusteella, mitä päätöksentekohetkellä tiedettiin.
Arvostelenko? Itsehän olet pitänyt Hamiltonin tehtävää kuluneilla renkailla mahdottomana. On inhimillistä, että voitonjuhliin valmistautunut Mercedes-tiimi valitsi tämän vaihtoehdon siinä toivossa, ettei uusintalähtöä tule. Ei osattu tarpeeksi nopeasti laskelmoida, mitä toinen vaihtoehto tarkoitti: jos Hamilton vaihtaa heti renkaat, paine uusintalähtöön on vielä ankarampi. Kilpailunjohto ei voi vain lahjoittaa voittoa ja mestaruutta siihen asti hitaammalle kuskille. Tämä olisi tietysti vaatinut nopeita päätöksiä ja tietoista riskinottoa, johon talli ei ollut enää halukas. Ymmärrän, että Verstappenin ohitus uusilla renkaillakin oli epämukava haaste, kun hetkeä aiemmin kisa näytti jo voitetulta.
Timoteus kirjoitti: 13 Joulu 2021, 19:42 On eräs tapa välttää jälkiviisaus ja arvioida ratkaisua niillä tiedoilla, jotka olivat käytettävissä, kun päätös tehtiin. Verrataan Mercedeksen ratkaisua muiden tiimien ratkaisuihin.
Toiset tallit ja kuljettajat ajoivat vain irtopisteistä, eivät mestaruudesta. Varmuutta ei ollut kenelläkään. Mercedes valitsi sen vaihtoehdon, joka ei tällä kertaa johtanut mestaruuteen.
Timoteus kirjoitti: 13 Joulu 2021, 19:42 Vuonna 1997 Michael Schumacher hylättiin sarjasta, kun hän epäonnistui kauden päätöskilpailussa yrityksessään kolaroida toinen mestaruustaistelija Jacques Villeneuve ulos. Jos yritys olisi onnistunut, tuskinpa silloinkaan olisi mitään seurannut.
Schumacher 1997 oli ennakkotapaus ja Verstappen luupin alla. Tahallinen kolaaminen ratkaisukisassa ei menisi enää läpi. Hamiltonin kannalta olennainen riski oli, että kontakti voi syntyä myös tahattomasti tai hänen omasta virheestään.
jdjj22 kirjoitti: 13 Joulu 2021, 20:47 Kaksi loistavaa kuskia ajoi upean sesongin, FIA tosin teki pitkin kautta kaikkensa pilatakseen epäjohdonmukaisilla päätöksillään kauden jälkimakua. Joskus oli OK puskea toinen kuski radalta, joskus ei, toisinaan saat ylittää rataviivoja, toisinaan et, turva-autosäännöistä nyt viimeisessä kisassa puhumattakaan. Viihdearvo voitti sääntöjen oikeellisen noudattamisen, ehkä jollain tasolla ymmärrettävää, sillä onhan F1 shöytä, itse en tuollaista peliä kuitenkaan hyväksy, ei ole tuomariston eikä FIA:n tehtävä ohjata mestarin valintaa oikkujensa mukaisesti.
FIA ei halunnut ohjata ketään mestariksi vaan välttää turva-autolopun. Nyt uusintalähdöstä vain sattui hyötymään Verstappen. Johdonmukainen tuomarointi on vaikeampaa tasaisella kaudella, kun mestaruudesta käydään totista taistelua. Jos yksi katoaa jokaisessa kisassa horisonttiin, tunteita herättäviä tilanteita ja tuomioita tulee vähemmän.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Formula 1

Viesti Kirjoittaja sziget »

Verstappenin mestaruus varmistui torstaina, kun Mercedes jätti valituksen sikseen. Toto Wolffin mukaan päätös oli vaikea.
Timoteus kirjoitti: 13 Joulu 2021, 19:42 Valuvika säännöissä minusta. Pitäisi olla niin, että jos turva-auto vaihtuu punaiseen lippuun (poistumatta välillä) tai turva-auton takana ajetaan maaliin, palautetaan juuri ennen turva-auton tuloa radalla ollut järjestys. Tämä eliminoisi kaikki sellaiset erikoistilanteisiin liittyvät strategiariskit, joissa sijoitus luovutetaan kilpailijalle ilmaiseksi (kisa ei jatku, tai jatkuu mutta tavoiteltua rengasetua ei saada).
Tästä olin samaa mieltä. Turva-auto kuuluu lajiin, mutta on kohtuutonta, että sen aikana voi hävitä sijoituksia, jos kisa ei jatku. Mercedeksen kannalta oli erityisen epäreilua, ettei se voinut tietää, millä säännöillä jatketaan tai ei jatketa. Jos Masin tekemää sääntötulkintaa ei suoraan todeta vääräksi, säännöt ovat liian epäselvät. Silloin niitä pitää selventää. Halutaanko estää kilpailun päättyminen epäolennaiseen häntäpään kolariin? Lisätäänkö punaisten lippujen käyttöä vai kirjataanko Masin tulkinta uudeksi säännöksi? Vai päätetäänkö, ettei nähty ratkaisu ole "enää" mahdollinen (toisten mielestä ei ollut nytkään)?
Timoteus kirjoitti: 13 Joulu 2021, 23:39 Petyn, jos saagan päätös on kulissien takana hierottu sopu ilman julkista tilintekoa. Jos virallinen viestintälinja on, että ilmeinen virhe ei ollut virhe lainkaan, se rapauttaa luottamusta lajin hallintoon ja sääntöihin. Yleisö ansaitsee parempaa.
Pyykkiä voi pestä monella tavalla. Mercedeksen arveltiin taipuneen, koska FIA lupasi tutkia viimeisten kierrosten tapahtumat "totuuskomission" tapaan. Mersulla on enemmän vaikutusvaltaa sille tärkeissä asioissa, kun se tyytyy tähän.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Vastaa Viestiin