Euroviisukappaleiden muistettavuus

Vapaata viisukeskustelua
Avatar
Nekku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2894
Liittynyt: 06 Marras 2017, 10:47

Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Nekku »

Tästä aiheesta oli pientä keskustelua Moldova 2018 ketjussa ja se alkoi kiinnostaa. Keskustelua siis siitä, mitkä seikat tekevät tietyistä kappaleista muistettavia, mitä olisi vaadittu tiettyjen kappaleiden parempaan muistettavuuteen, ja mitkä kappaleet olisivat muistettavia vaikka niiden esityksistä olisi karsittu jotain pois.

Voittokappaleista tekee tietysti tunnettavia se, että ne ovat voittaneet kilpailun. Mutta en usko että se pelkästään riittää, koska esim. Azerbaidžan 2011 ei ole minusta mitenkään erityisen tunnettu, eikä ole siellä suosituimpien voittokappaleiden joukossa. Ruotsi 2012 taas olisi varmasti yhtä tunnettu vaikka ei olisi voittanutkaan.

Moldova 2018 on muistettava laatikkoseinän takia, Ukraina 2014 puolestaan hamsteripyöränsä takia. Jälkimmäinen olisi varmasti unohdettavampi ilman häkkyräänsä. Espanja 2010 puolestaan muistetaan erityisesti häirikön takia. Puola 2014 olisi mielestäni ihan yhtä muistettava vaikka esityksestä olisi jätetty pyykkärinainen pois. Portugali 2017 on minusta muistettava jo ihan vain sävellyksensä takia eikä siihen vaadittu mitään ylimääräistä. Toki sen voitto auttaa tunnettavuutta. Moldova 2013 mainittiin olevan muistettava mekkonsa takia. Vaikka pidänkin kappaleesta, niin itse en sitä mitenkään erityisen muistettavana pidä.

Loppuun voisi vielä mainita, että mitkä kappaleet voisivat olla vielä muistettavampia. Moldova 2021 olisi hyötynyt jos lavalle olisi tulleet ne odotetut tanssivat jäätelöt. :heh: Albania 2009 taas voisi mielestäni olla vielä muistettavampi, sen verran erikoinen esitys siinäkin oli. :joojoo:
Viimeksi muokannut Nekku, 10 Loka 2022, 21:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Kyllä tämä minun puolestani saa Lissaboniin lähteä." (TomppaJr)

I, I, I know you're living a lie
I, I, I see the scars in your eyes

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Ukraina 2011. :joojoo: Ei varmana olisi ollut niin korkealla ilman hiekkapiirtäjää.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Kyllä Portugali 2017:n muistettavuutta auttoi myös se intiimi kuvaus. Sehän erottui joukosta tosi hyvin kun kaikki muut yrittivät hurmata yleisönsä överillä tai mahtipontisella lavashowlla.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Nekku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2894
Liittynyt: 06 Marras 2017, 10:47

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Nekku »

^Siis joo, ilmaisin asian vähän harhaanjohtavasti. Tarkoitin että jo pelkkä sävellys on mielestäni muistettava. :joojoo:

Uskoisin, että Ukraina 2011 olisi pärjännyt hyvin ilman hiekkapiirroksiakin.
"Kyllä tämä minun puolestani saa Lissaboniin lähteä." (TomppaJr)

I, I, I know you're living a lie
I, I, I see the scars in your eyes

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Nekku kirjoitti: 10 Loka 2022, 21:29 Uskoisin, että Ukraina 2011 olisi pärjännyt hyvin ilman hiekkapiirroksiakin.
Muistaakseni äitinikin uskoi aikoinaan samaan. :raaps: Mitähän mä tossa biisissä sitten missaan? Nätti ihan, muttei mitenkään kovin mieleenjäävä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2109
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Itse muistan vain biisit jotka joko ihastuttaa tai vihastuttaa voimakkaasti. Joku kädenlämpöinen radiopoppis unohtuu noin kuukaudessa.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Nekku kirjoitti: 10 Loka 2022, 21:29 Uskoisin, että Ukraina 2011 olisi pärjännyt hyvin ilman hiekkapiirroksiakin.
Olisi se pärjännyt, mutta nythän olikin puhe muistettavuudesta, ei pärjäämisestä.

Esimerkiksi Rykka 2016 ei pärjännyt, mutta on kyllä ainakin minulle ikimuistoisa kokemus.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1953
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Hapa »

Vaikkei tämä ollutkaan kilpailukappale, niin pakko mainita Jamalan väliaikanumerona esittämä uusi biisinsä vuonna 2017. Laulu oli niin olematon, että itse en ainakaan muista siitä mitään muuta kuin sen yllättävän pyllynpyörittäjän. Jos olisi ollut mukana kilpailussa, niin olisi toinen perättäinen voitto ollut lähellä. :mrgreen: vitun

Sellaista Ukrainan hiekkapiirtäjää vuodelta 2011 en edes muista, eli ei ainakaan minulle ei jäänyt mieleen, kun biisi oli niin olematon. Eikös Moldovallakin ollut muutamia vuosia sitten joku hiekkapiirtelijä, mutta sitäkään ei kukaan muista paitsi kovimmat viisufanit.
Viimeksi muokannut Hapa, 12 Loka 2022, 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

Avatar
Nekku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2894
Liittynyt: 06 Marras 2017, 10:47

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Nekku »

Hapa kirjoitti: 12 Loka 2022, 22:26 Eikös Moldovallakin ollut muutamia vuosia sitten joku hiekkapiirtelijä, mutta sitäkään ei kukaan muista paitsi kovimmat viisufanit.
Kyllä, 2019 Anna Odobescun Stay kappaleen esityksessä. Oliko peräti niin, että piirtäjä oli sama kuin 2011? Jostain muistan lukeneeni näin.

Nyt tuli mieleen, että Kreikka 2001 taitaa olla aika tunnettu, kun sitä radiossakin vielä kuulee? Samoin Tanska 2000.
"Kyllä tämä minun puolestani saa Lissaboniin lähteä." (TomppaJr)

I, I, I know you're living a lie
I, I, I see the scars in your eyes

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3084
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Euroviisukappaleiden muistettavuus

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Mä en muista Moldovaa 2018 enkä Ukrainaa 2011. Täytyy kohta käydä etsimässä millaisia olivat. Ei sano mitään edes mitkään hiekkapiirtäjät.

Portugali 2017 on mielestäni sävellyksenä mieleenjäävä, mutta esiintyjällä oli silti vaikutusta sen voittoon. Mulle ei edes ensikuulemalla jäänyt biisi mieleen, mutta Salvadorin erikoisuutta muistan katselleeni.

Ylipäätään se on kyllä jännä miten erilaisia esityksiä/biisejä ihmiset muistavat ja miten valtavirrat pitävät joitain sellaisia tylsinä/unohdettavina joita esimerkiksi mä pidän kiinnostavina/mieleenjäävinä.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Vastaa Viestiin