Eduskuntavaalit 2023

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista

Minkä puolueen ehdokasta aioit äänestää?

Äänestys päättyi 12 Huhti 2022, 22:36

SDP
23
28%
Perussuomalaiset
9
11%
Kokoomus
3
4%
Keskusta
3
4%
Vihreät
26
32%
Vasemmistoliitto
11
13%
RKP
1
1%
Kristillisdemokraatit
1
1%
Liike Nyt
2
2%
Valta kuuluu kansalle
0
Ei ääniä
jokin muu
2
2%
En aio äänestää.
1
1%
En ole äänioikeutettu.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 82

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja romualdo »

TomppaJr kirjoitti: 10 Maalis 2023, 00:22 ^ Joo, Keskisarjalla on virkistäviä ulostuloja. :joojoo:

// Enkä siis allekirjoita kaikkea, mitä hän sanoo. :heh:




Kass Tomppa, hei, mitä jätkä, ethän Sää oo enää niin naurettawan tosikko mitä tuolla eräässä ketjussa taas innostuit tölväisemään minua ... Ollaanhan taas kavereita, jookosta, kookosta !?? :hali: Oothan Säää kuiteski mun Kuppilan Kummilapsi nro 2 ... siis aika järjestyksessä ... se ekahan oli jo vuosia, vuosia sitten, aikuiskasteessa kastamani Roope ....


dodii, joo, pitihän se arvata että monista, warsin ärsyttäwistä ja arweluttawista näkökannoista kuuluisa Keskisarja, pohojammaan miähiä vieläpä ja tiätysti... painui, mihinkäs muuhunkaan kuin ns. piilo/julkinatsipuolueeseen eli persuihin, kristillisten ohella ainoa ns. turha puolue, jolle toivomme tietysti mahiksen lyhyttä ikää, ihmisvihamielisimmät puolueet, nohh eihän luonnonsuojeluvastaisuudestaan tunnettu Kokoomuslaam nii kauaa jää näistä pitkin oksennuksen pidättämin hampain jo mainitsemistani kahdesta onnettomasta ... "puolueesta" ...





jk- Kappas, yllättäwän wähän sivuja tässä Politiikka -ketjussakin, ei taida yltää ihan esim. Käärijän... edelle, ainakaan lähivuosina, vielä ... Tämä erikosien värikäs ja monekirjawa Sateenkaarikansa ( = eli Kuppilalaiset) eivät ole kovin hanakasta wäkeä keskustelemaan yhteiskunn... siis politicasta ... !!???

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11508
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja romualdo »

Serduchka kirjoitti: 10 Maalis 2023, 15:01
ESC93 kirjoitti: 10 Maalis 2023, 06:38 Olen pitänyt Pirkanmaalta Miko Bergbomia ja Joakim Vigeliusta varteenotettavina vaihtoehtoina. :peukku:
Bergbom, Vigelius... joo, kyllä ne sun varteen otot tiedetään. :rofl: :hali:
UFOPOLI kirjoitti: 10 Maalis 2023, 11:30 Yleisemmin ihailen poliitikossa kärsivällisyyttä ja valmiutta keskustella aiheesta kuin aiheesta kenen tahansa kanssa. Itse en todellakaan jaksaisi, minkä vuoksi en olekaan politiikassa, vaikka se aikanaan suuri haaveeni olikin.
Tämä. Olen kaiketi itsekin joskus yli 10 vuotta sitten miettinyt, millaista olisi olla poliitikko. Totesin vaan, etten ymmärrä politiikasta mitään. Eräs oululainen vihreä totesi sitten kerran mulle jotain, että "eivät ne poliitikotkaan ymmärrä". :heh:




HEHHEHHHEHHHH.... nm. serdukin päästi yllättäwän (!??) äijämäisen kommentin ... tuolle warsin rakastettawalle --- niin kowasti miehiin menevälle (kuten tietysti minäkin) nimimerkille ESC93 ... :ihana: joo tuota varteen otettawa ... nahkaisen ilokalikan, orkkukepin.lemmennuijan warteen otettawaa... olen monesti ainakin erikoisen rikkaissa ja luovissa, kirjailijamaisissa mielikuvissani viljellyt tuota... hmm ... mielikuvaaa .... : )


Kpp. eikun Joo, ... remonttireiskan J Pisisen vaalimainos on kans pyörinyt JÄRVIRADION aalloilla, ihmetelen waan kowasti että miksi siellä pyörivät VAALIMAINOKSET ovat (melkein) kaikki persujen ...


tuon Jorma (?? ) Pisisen, niin bodari ja äijämäinen kuin onkin, niin yllätyin miten naisellinen ääni hänellä on ... (liekö syönyt hormoneja liikaa tai sekaisin, eli on kait ns. sekakäyttäjä, edelleen) hänen äänensä nousee aina siin lopussa, silleen, intonaatioksiko sitä kutsutaan (sivistyssanakirja esiin!!) ...


Siis niin paljo Mua ärsytti hänen hienostuneen sofistikoitunut lässytyksensä, ... siinä että aion nauhoittaa C-kasetilleni siis tuan hänen vaalipuheensa, mainoksensa, kunhan ensin onnistuisin sen vielä kuulemaan, NYT muuten soi välillä, pitkästä aikaa RADIO VAASA, heh, ihana kanava, välillä luethaan ruotsiksi ja välillä suomeksi ... ja äsken tulikin tuo MAAILMAN paras levy, jonka Pirko Manola lauloi suomeksi niin tää tuli ilm. alkuperäisversiona ...



Mutta joo, näillä menhään ja loput kainalossa ... Odotan jo kowasti minäkin että pääsisin astumaan teatraalisen huomiota herättävästi, kaulakoruni ja korvikseni molemmista kuuloelimistäni heiluen, sinne ennakkoäänestyspaikalle ...



... heippa, olhaan kuulolla, pistäkään ihaniiii viestejänne lisää tänne ... !
Viimeksi muokannut romualdo, 19 Maalis 2023, 04:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Timoteus kirjoitti: 14 Maalis 2023, 00:51 On totta, että on teollisuudenaloja, joille ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävät toimet eivät ole hyvä uutinen. Nämä ovat pääasiassa matalan jalostusasteen aloja, joiden ei pitäisi olla Suomen talouden kivijalka enää 2020-luvulla. Haluammeko olla korkean teknologian maa vai sellunkeittomaa? Esimerkiksi sellaisista asioista äänestämme näissä vaaleissa.
Erinomainen viesti, yhdyn rajusti :samaamielta:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

UFOPOLI kirjoitti: 14 Maalis 2023, 10:23
Timoteus kirjoitti: 14 Maalis 2023, 00:51 On totta, että on teollisuudenaloja, joille ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävät toimet eivät ole hyvä uutinen. Nämä ovat pääasiassa matalan jalostusasteen aloja, joiden ei pitäisi olla Suomen talouden kivijalka enää 2020-luvulla. Haluammeko olla korkean teknologian maa vai sellunkeittomaa? Esimerkiksi sellaisista asioista äänestämme näissä vaaleissa.
Erinomainen viesti, yhdyn rajusti :samaamielta:
Ja siis tämäkö/tämäkin on mielestänne hyvä uutinen suomalaisten kukkaroille?
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkel ... 437899cf96
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkel ... d26b846f50

Mä haluan nähdä sitten aikanaan konkreettisena ne luvut mustaa valkoisella, että onko vihreä siirtymä sitten tehnyt hyvää vaiko hallaa Suomen taloudelle & suomalaisten elintasolle, pelkäänpä että hyötysuhteissa mennään isosti pakkasen puolelle, mut silloinkin tappiosuhdanne ilmeisesti pystytää selittämään hyväposeeraamisella että Suomi on esimerkillinen maa näissä asioissa ja liipalaapaa. Timpan mainitsemat "markkinamahdollisuudet" näen tällähetkellä vain toiveajatteluna.

toivon että olen tässä asiassa väärässä :joojoo:
Never miss a good chance to shut up.

dennispizza
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 789
Liittynyt: 20 Tammi 2018, 13:51

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja dennispizza »

Tänää tulee vuoden paras viihdeohjelma, ku sekopäät päästetään vauhtiin pienpuoluetentissä. Tää on mulle joka vaalien kohokohta. :tuuletus:

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

dennispizza kirjoitti: 16 Maalis 2023, 18:53 Tänää tulee vuoden paras viihdeohjelma, ku sekopäät päästetään vauhtiin pienpuoluetentissä. Tää on mulle joka vaalien kohokohta. :tuuletus:
No jaa.. olihan tuolla aika värikästäkin sakkia mutta aika iso noista voisi olla ihan hyvin missä tahansa perinteisistä valtapuolueista eikä heistä sen suurempaa sekopäisyyttä huomaisi, aika samoja juttuja jauhavat. :heh:

Sinänsä jotenkin älytöntä etteivät pääse suoraan haastamaan perinteisiä puolueita vaan joutuvat höpöttämään keskenään.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jonttu kirjoitti: 16 Maalis 2023, 22:59 Sinänsä jotenkin älytöntä etteivät pääse suoraan haastamaan perinteisiä puolueita vaan joutuvat höpöttämään keskenään.
Miten toteuttaisit käytännössä sen, että pienpuolueet pääsisivät haastamaan isompiaan? En oikein usko tenttiin, jossa olisi 20 puoluetta yhtä aikaa paikalla.

Minua kyllä kiinnostaisi kuulla kokoomuksen ja liberaalien välinen väittely talouspolitiikasta, tai sinimustien ja persujen välinen ympäristökysymyksistä. Ehkä muitakin meheviä parituksia löytyisi.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Donitsi
Siemailija
Siemailija
Viestit: 118
Liittynyt: 23 Tammi 2021, 09:44

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Donitsi »

Voi olla yllätys, lääkäriehdokkaat puolueittain:

KD 15
KOK 12
Vihreät 7
PS 5
Vasemmistoliitto 4
RKP 3
Liike nyt 3
Keskusta 2
SDP 1
VKK 1

Tiedot ovat Lääkärilehdestä
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhu ... aatajaksi/

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Donitsi kirjoitti: 17 Maalis 2023, 23:42 Voi olla yllätys, lääkäriehdokkaat puolueittain:

KD 15
No on. Terveyden vartijoiden lisäksi ovat näemmä myös moraalin vartijoita...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Zazpikaleak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1332
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 12:11

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Zazpikaleak »

Tietääkö kukaan täällä, mikä on ylen vaalikoneen mysteerinen Hi, jolta kuulemma tulisi yksi edustaja minun valitsemaani ihanne-eduskuntaan. Se ei ole mikään puolue ainakaan, ei kai jokin vaaliliitto? Tein koneen Helsingin vaalipiirissä mutta en tiedä, onko sillä vaikutusta tuohon ihanne-eduskuntaan.
Violins playing
Angels crying

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16170
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Zazpikaleak kirjoitti: 18 Maalis 2023, 03:53 Tietääkö kukaan täällä, mikä on ylen vaalikoneen mysteerinen Hi, jolta kuulemma tulisi yksi edustaja minun valitsemaani ihanne-eduskuntaan.
Hållbart initiativ, yksi neljästä Ahvenanmaan yhteislistasta.

https://tulospalvelu.vaalit.fi/EKV-2023 ... at_05.html
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

hra47 kirjoitti: 17 Maalis 2023, 23:56
Donitsi kirjoitti: 17 Maalis 2023, 23:42 Voi olla yllätys, lääkäriehdokkaat puolueittain:

KD 15
No on. Terveyden vartijoiden lisäksi ovat näemmä myös moraalin vartijoita...
Ilmankos lääkäreistä niin moni vastustaakin esim. aktiivisen eutanasian laillistamista. :roll:

Kristillisistä puheen ollen. Jostain joskus kuulin siitä, miten kristilliset herätysliikkeet ovat Suomessa jakautuneet eri puolueiden kannattajiksi. Kaikki kristilliset liikkeet eivät siis ole Kristillisdemokraattien takana, vaan osa tukee Keskustaa. En enää muista, mistä tämän luin tai kuulin, niin osaako joku kertoa miten tämä jako meni? On ihan mielenkiintoinen. Nehän kun ovat melko varmoja ääniä vaaleissa ja selittävät ko. puolueiden politiikkaa aika paljon. :miettii: Lestadiolaiset kai ainakin ovat keskustalaisia, mutta entäs muut?
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Eihän nämä mitään niin ehdottomia ole, paitsi että kuulemma ainakin paikoin lestadiolaisen on ollut vähän pakko olla keskustan kannattaja (tai sen edeltäjien). Tai siis vanhoillislestadiolaisten jotka ovat se suurin ryhmä lestadiolaisia; pienempiä ryhmiä onkin sitten sen tsiljoona kappaletta. Esim. KD:n entinen puoluesihteeri Peter Östman edustaa rauhansanalaista lestadiolaisuutta (samaa kuin Juha Sipilä).

Ei-luterilaisten ns. vapaiden suuntien parissa KD edeltäneen on ollut niin suosittu, että joskus on irvailtu, että sen puolueen eduskuntaryhmässä on kaikkein vähiten kirkkoon kuuluvia kansanedustajia (jolloin termiä "kirkko" on käytetty kuten sitä usein käytetään tarkoittamaan vain evankelis-luterilaista kirkkoa). Luterilaisista se on vetänyt eniten puoleensa ns. viidennen herätysliikkeen porukkaa, etenkin Kansanlähetystä.

Körttiläisillä on synkkä historia lapuanliikkeen ja IKL:n tukipilareina. Liikkeen vahvoilla seuduilla Pohjanmaalla tämä voi vieläkin näkyä kokoomuksen konservatiivisemman siiven kannattamisena. Liike on kuitenkin sittemmin alkanut kaupungistua ja siirtyä eteläisempään Suomeen (ns. citykörtit) ja samalla luonut tuon poliittisen nahkansa. Mitä itse tunnen körttiläisiä niin suunnilleen koko poliittinen kirjo on edustettuna ja vieläpä melko tasapuolisesti, esim. vasemmistoliiton kannattajia löytyy. KD ei ole erityisen suosittu, mutta kyllä heitäkin jokunen voi äänestää. Toimintaa järkkäävä Herättäjä-Yhdistys ei anna mitään äänestysohjeita. (Kiinnostaisi muuten joskus kaivella jotain lukemista tuosta sodanjälkeisestä muutoksesta. Se on tiedossa, että toiminta pappina rintamaoloissa ja siellä tutustuminen myös duunareihin saattoi avartaa näkemyksiä.)

Körttiläisistä aikoinaan irtaantuneilla evankelisilla on historiallisesti ollut kannatusta työväestön(kin) keskuudessa; se on ollut vahvasti eteläsuomalainen kaupunkiliike (ks. esim. https://www.sley.fi/tyovaki-loysi-evank ... sliikkeen/). Varmasti moni ääni on siis mennyt demareillekin. Poliittisiin kysymyksiin ei kuitenkaan ole avoimesti otettu kantaa. En tiedä nykyisestä puoluekannatuksesta. Liikkeen oppineessa pappisväessä on ilmennyt suorastaan nuivaa suhtautumista kristilliseen liittoon (kristillisdemokraattien aiempi nimi). Evankelisia ei saakaan sekoittaa samalta kuulostaviin evankelikaalisiin, sillä nehän ovat melkein toistensa vastakohta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Donitsi
Siemailija
Siemailija
Viestit: 118
Liittynyt: 23 Tammi 2021, 09:44

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Donitsi »

Itse kiinnitin huomiota myös siihen, ettei SDP:llä ole kuin yksi lääkäriehdokas. KD:n määrä ei mututuntumalla ole niin yllätys. Käsittääkseni kristittyjä on yleensä hoiva-aloille hakenut aika paljon, siis kyse minun luulosta.

Ylipäätään vasemman siiven puolueilla selkeä vähemmistö lääkäriehdokkaissa(vihreät poikkeus)

Zazpikaleak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1332
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 12:11

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Zazpikaleak »

ESC93 kirjoitti: 18 Maalis 2023, 06:39
Zazpikaleak kirjoitti: 18 Maalis 2023, 03:53 Tietääkö kukaan täällä, mikä on ylen vaalikoneen mysteerinen Hi, jolta kuulemma tulisi yksi edustaja minun valitsemaani ihanne-eduskuntaan.
Hållbart initiativ, yksi neljästä Ahvenanmaan yhteislistasta.

https://tulospalvelu.vaalit.fi/EKV-2023 ... at_05.html
Ahaa, kiitos! Kiva, että saan päättää Ahvenanmaankin edustajan. :joojoo:
Violins playing
Angels crying

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ihana. Yleensähän ne on kukot jotka tappelee ja koppelo valitsee, mutta kerran näinkin päin. Hymyssä suin hän tarkastelee tarjontaa!

kuva
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

Uu molemmat mun suosikkibitchit ne siinä <3 jos tää kaksikko löis viisaat päänsä yhteen nii muu maailma sais tuta sen nahoissaan :uujee:
Rakastan molempien paloa uskomiinsa asioihin
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Happy kirjoitti: 22 Maalis 2023, 22:54 Uu molemmat mun suosikkibitchit ne siinä <3 jos tää kaksikko löis viisaat päänsä yhteen nii muu maailma sais tuta sen nahoissaan :uujee:
Rakastan molempien paloa uskomiinsa asioihin
Eilen oli kohtuullisen koomista, kun Marin huusi Purralle pää punaisena asiasta, josta he olivat samaa mieltä. :rofl:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

TomppaJr kirjoitti: 22 Maalis 2023, 23:24
Happy kirjoitti: 22 Maalis 2023, 22:54 Uu molemmat mun suosikkibitchit ne siinä <3 jos tää kaksikko löis viisaat päänsä yhteen nii muu maailma sais tuta sen nahoissaan :uujee:
Rakastan molempien paloa uskomiinsa asioihin
Eilen oli kohtuullisen koomista, kun Marin huusi Purralle pää punaisena asiasta, josta he olivat samaa mieltä. :rofl:
^ joo tätä kun kattoo niin viikon saippuadraamakiintiö on täytetty, ihania hahmoja molemmat <3


on kyl iso sääli jos ja kun Petteri Orpo tuon pääministeriyden nappaa, jotenkin tympeä ja persoonaton johtaja mun silmään.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Huh huh mikä tentti. :shock:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

IS:n vaalikoneessa on väite "Pelkään liikkua kadulla yksin". Vastauksia voi tarkastella puolueittain. Sinimustien 54 vastanneesta ehdokkaasta 51 on täysin samaa mieltä ja kolme täysin eri mieltä. Niille kolmelle kai ei ole muistettu kertoa, että kuuluu pelätä. Ketkään muut eivät ole likikään niin pelokkaita! Tämä on hieman hankalaa kun luvut ovat absoluuttisia arvoja eikä prosentteja, mutta minusta näyttää, että vasemmistoliitossa pelätään vähiten. Minä kyllä viimeksi eilen pelkäsin liukkautta, ja kyllä lumiauratkin voivat pelottaa. Kaveri auttaa sikäli, että hän voi sitten soittaa apua, kun joudun lumiauran liiskaamaksi.

Maahanmuuttajia mm. hoitoalan työvoimapulan ratkaisuna kannattavat innokkaimmin vihreät ja liberaalit, ja kokoomus peesaa. Keskusta ja demaritkin ovat kohtalaisen innokkaita. Vasemmistoliittoon mentäessä alkaa into vähitellen hyytyä. Muutamien täkäläisten demarien vastauksia luin, ja painottivat, kuinka kielikoulutukseen tulisi päästä nopeammin. - Minusta nämä innokkaammat puolueet kyllä vähättelevät kulttuurierojen merkitystä! Itse arvostan sitä, että emme elä klaani- tai mafiayhteiskunnassa, vaan individuaistisessa erakkolassa, jossa viranomainen on jokaisen lähiomainen (eikä niin että yksi klaani on ominut kaikki virat ja niiden varjolla kiusaa), mutta en ole suinkaan varma, että tämä kaikille tulijoille olisi tiedossa. Kysymys ei ole vain kielen oppimisesta, vaan paljon syvemmistä asioista, joiden suhteen meillä on ollut niin yhtenäiskulttuuri, ettemme edes tiedosta niitä, ennen kuin jotain ihan muuta heitetään päin naamaa. Meidän itsestäänselvyytemme eivät ole kaikille itsestäänsevyyksiä. Oikeastaan tämä piti vastata johonkin aiempaan viestiin tässä ketjussa. Tietysti jos lopultakin tiedostamme itsestäänselvyytemme, voimme myös kyseenalaistaa niiden mielekkyyttä. Mutta kyllä minä niistä tykkään. Vaikka siitä, ettei köyhänä tarvitse olla sukulaistensa armoilla.

Hoitajamitoituksen kuuluisiin desimaaleihin näkyy muutama puolue hirttäytyneen kuin kokoomus valtionvelkaan. Niistä sanoi muuan liberaali oivaltavasti, että tiukka määräys käyttää rahat juuri ihmisiin voi estää investoimasta teknologiaan, jolla voisi hoitoa parantaa. Eikä se teknologia olisi niin riippuvaista hoitajista, joista on pulaa. - Siis paljon mieluummin minä ainakin hommaisin vessaani pyllynpyyhkijärobotin kuin odottelisin, että hoitaja tulee pyyhkimään!

Koetan tässä siis valita ehdokasta, jos vaikka sattuisin ennakkoäänestyspaikan kohtaamaan.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

hra47 kirjoitti: 09 Tammi 2023, 22:56 En tiedä, musta toi Purra on vähän liian kiukkuisen oloinen, kuin pidättelisi koko ajan raivoa ja olisi pimahtamaisillaan nahoistaan. Pidän enemmän kokoomuksen Elina Valtosen tyynen rauhallisesta esiintymisestä, vaikken mikään kokkareiden kannattaja olekaan.
Minua taas häiritsee Orpossa (ajoittaisen tietämättömyytensä lisäksi) se, että näyttää että hän koko ajan pingottaisi kuin suojautuakseen tai varoakseen. Kuin vieressä olisi ilmapallo poksahtamaisillaan. Siis kun katson niin alkaa omiakin kasvoja ja päänahkaa kiristää juuri sillä tavoin, josta ihmiset varmaan saavat niitä jännityspäänsärkyjä. Mielenkiintoinen vastakohta oli samasta puolueesta Ville Itälä, joka istui väittelyissä naama ihan velttona ja suu auki valahtaneena. Eli ääliön näköisenä, mutta se oli sentään rennon ja vastaanottavaisen oloista.
hra47 kirjoitti: 12 Maalis 2023, 17:17 Minua kiinnostaa myös, mutta jäi kysymättä, toi yhtenäinen arvopohja. Mitä tarkoittaa ja miten se saavutetaan. Minulla itselläni tulee ainoastaan pahaenteisiä aatoksia ja mielleyhtymiä ilmaisusta. Olen ehkä vain väärässä, mutta en keksi miten kaikki ihmiset saataisiin ajattelemaan ja arvottamaan asioita samalla tavalla.
Ei ihan kaikkia saada samoin ajattelemaan eikä tarvitsekaan. Mutta kyllähän me nyt Suomessa kuitenkin ollaan aika samanmielisiä sittenkin. Ei juuri kukaan ole sitä mieltä, että isä voi määrätä tyttärelleen aviomiehen ja pojalleen ammatin, tai että hän olisi velvollinen elättämään köyhää vammaista serkkuaan. Kokoomuksellekin kelpaa aikoinaan niin kiivaasti vastustamansa viisipäiväiset työviikot ja vuosilomat ja peruskoulut sun muut kivat asiat, joita suhteellisen korkeilla veroilla rahoitetaan. Ja enimmät vassari(miehe)t käyvät armeijan ja tottelevat poliisia ja muutenkin sääntöjen noudattaminen on korkeassa kurssissa. Eikä kukaan ajattele, että kunnon kansalaiseen kuuluu rakastaa presidenttiä tai pääministeriä. Eikä tule mieleenkään vallassa oleville puolueille kaikenlaisilla kieroiluilla yrittää hankaloittaa vastustajikseen olettamien ihmisten äänestämään pääsyä, tai tekaistuilla syytteillä kammeta heitä pois vaalilistoilta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sziget »

Ehdokas yhä valitsematta. Ainakaan hän ei ole demari. Pääministerin Hornet-populismi oli kuvottavaa ja täysin linjassa hänen yleisilmeensä kanssa. Tosin en pidä myöskään Orposta, Saarikosta, Henrikssonista... ja uusi pääministeri on joko Orpo tai Marin, hohhoijaa. Pandemian hoidosta en motkota, ärtymys on kasvanut sen jälkeen. :niinpa:

Muilla kuin Marinilla ei ole fanipoikien ja -tyttöjen laumaa, joka juoksee paikalle, kun idoli mokaa. Näin se menee: pääministeri ehdottaa Zelenskyin vieraana, että Suomi voisi luovuttaa poistuvia Hornet-hävittäjiään Ukrainalle. Marin ei ole puhunut ideasta ulkopoliittisen johdon kanssa, mitään luovutettavaa ei ole. Vieras kiillotti tyhjillä puheilla vain omaa vaali-imagoaan. Ukrainassa petytään, Suomessa tulee arvostelua. Fanilauma syyttää arvostelijoita naisvihasta jne., setämiehet yrittävät vaientaa Sannan! Ääliömäinen möläytys olikin tärkeä avaus! Jos Ukraina saa todellisia hävittäjiä esim. Puolasta, se on ihanan Sannan ansiota!

Sama juttu viime kesän bilekohussa. Saksassa käytiin miljardien eurojen neuvotteluja Fortumin Uniper-sotkuista. Marin lähetti Tuppuraisen asialle ja lähti itse bilettämään. Tämä väännettiin sitten kysymykseksi, onko pääministerillä oikeus bilettää. Ympäri maailman tuli tsemppiviestejä, että kyllä saa bilettää, ikään kuin joku olisi kieltänyt. JSN:lle tehtiin kanteluita, kun Kesärannasta vuodettuja biletysvideoita julkaistiin, biletyksen pitää olla yksityisasia! Ja Marin itse piti kuuluisan itkupuheensa, jossa valitti, että hänellä on ollut niin vaikeaa ja ajatukset ovat Ukrainassa, nyyh.

En ole kaivannut ruotsalaismallisia blokkivaaleja Suomeen. Marinin linja leimata persut rasisteiksi on vastenmielinen. Toki yhtä vastenmielistä oli esim. se miten HS:n masinoiman lokakampanjan avulla Orpo savusti Rydmanin ulos kokkareista. (Vihreiden persuvihaa en ihmettele, se ei ole taustaltaan kompromissikykyinen yleispuolue kuten sossut.)
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

sziget kirjoitti: 26 Maalis 2023, 21:25 Ehdokas yhä valitsematta. Ainakaan hän ei ole demari. Pääministerin Hornet-populismi oli kuvottavaa ja täysin linjassa hänen yleisilmeensä kanssa.
Minä taas en kokisi demaria äänestäessäni äänestäväni juuri Marinia. Vaikka hänellä juuri nyt olisikin vahva ote puolueesta, niin onhan siellä muitakin (joista muistakaan tosin en suuremmin piittaa useimmista). Vaalikoneet tyrkyttävät minulle Oras Tynkkystä. Anna Kontulaa olen yleensä äänestänyt. Koetan vielä katsoa jos olisi sopivaa demaria. Olisihan se jännä nähdä, mitä porvarihallituksesta tällä kertaa tulisi :poppari: , muttei siihen nyt oikein olisi varaa. Siis maalla; itsestäni viis. Silkkaan velan leikkaamiseen kaikki paukut pistävä politiikka olisi tuhoisaa.

Vaalikampanjoiden velkapuhe on ”hysteeristä” ja ”harhaanjohtavaa”, sanovat talousprofessorit. Yleltä tärkeä artikkeli juuri vaalien alla - tai oikeastaan niiden jo alettua. Professori Hannu Vartiaisen mielestä velkaa kannattaa ottaa hyviin tarkoituksiin (tätä mieltä oli myös kokoomuksen takavuosien talousosaaja Raimo Ilaskivi). Vartiainen mainitsee elinkeinorakenteen uudistaminen. Siitä teemasta on kumman vähän keskusteltu. Vasemmistokin on hiljaa. Pelkäävät menettävänsä viimeisten savupiipputeollisuuden duunareiden äänet, jos avaisivat suunsa? Avaisivat vaan. Ne äänet on jo menneet persuille.
Viimeksi muokannut Rousku, 28 Maalis 2023, 04:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3084
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Moni tuntuu pitävän varmana kokoomuksen voittoa (tai ainakin että jos kokoomus ei voita niin sitten demarit) mutta ennustehan on ollut nyt persujen puolella. Eli Purrasta olisi ennusteiden mukaan tulossa pääministeri jos saa hallituksen kasattua. Ja miksi se ei onnistuisi kun oikeisto haluaa päästä leikkaamaan?
sziget kirjoitti: 26 Maalis 2023, 21:25 En ole kaivannut ruotsalaismallisia blokkivaaleja Suomeen. Marinin linja leimata persut rasisteiksi on vastenmielinen. Toki yhtä vastenmielistä oli esim. se miten HS:n masinoiman lokakampanjan avulla Orpo savusti Rydmanin ulos kokkareista. (Vihreiden persuvihaa en ihmettele, se ei ole taustaltaan kompromissikykyinen yleispuolue kuten sossut.)
Mutta jos vihreät ei ole kompromissikykyinen yleispuolue niin ovatko persut kuitenkin sitä?
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Tajusin juuri kaverin Facebook-päivitystä katsoessani, että olen koko ajan luullut vaalipäivän olevan vasta tulevan viikon sunnuntaina eli 9. huhtikuuta. :rofl: Se onkin jo tämän viikon sunnuntaina. :sekava:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Saturnus Psycho kirjoitti: 27 Maalis 2023, 00:12 Mutta jos vihreät ei ole kompromissikykyinen yleispuolue niin ovatko persut kuitenkin sitä?
Ainakin viimeksi hallituksessa olivat, kunnes hajosivat siihen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11900
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja sziget »

Rousku kirjoitti: 26 Maalis 2023, 22:40 Minä taas en kokisi demaria äänestäessäni äänestäväni juuri Marinia. Vaikka hänellä juuri nyt olisikin vahva ote puolueesta, niin onhan siellä muitakin (joista muistakaan tosin en suuremmin piittaa useimmista).
En ole törmännyt ongelmaan ennen kuin nyt. Puheenjohtajalla on valtaa, hän määrittelee puolueen linjan. Vaikka äänestäisi ensisijaisesti mieluisaa ehdokasta, puheenjohtajan toimintaa ja linjaa pitäisi edes jotenkuten sietää. Jos menee liian kitkeräksi, kannattaako ehdokkaasta pitää väkisin kiinni? Hänellä ei ehkä ole vaihtoehtoja, minulla on.
Saturnus Psycho kirjoitti: 27 Maalis 2023, 00:12 Mutta jos vihreät ei ole kompromissikykyinen yleispuolue niin ovatko persut kuitenkin sitä?
Mielestäni eivät ole enkä sitä edellytäkään. On vaikea kuvitella kaksikkoa samaan hallitukseen eikä selviön ääneen sanominen hämmästytä ketään. Pääministeripuolueelta on lupa odottaa muuta kuin moraalista henkselien paukuttelua, paitsi jos tosiaan tavoitellaan ruotsalaista blokkijakoa tai sovitaan hallituspohja toverihengessä ennen vaaleja.

Entä jos persut voittaisi ja Purra pääsisi kuskin paikalle? Silloin olisi pakko ryhtyä yleispuolueeksi ja tinkiä niin paljon omista absoluuteista, että jotkut toiset lähtevät messiin. Ellei onnistu, vuoro siirtyy seuraavalle. Toinen mahdollinen sudenkuoppa on kokoomuksen ja demarien salasuhde talousnäkemyksistä huolimatta. Orpo voisikin tehdä ns. arvopolitiikkaa Marinin kanssa mieluummin kuin lähteä persuhallituksen kakkospuolueeksi. Mutta kokoomus voittanee ja tämä spekulointi on turhaa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3084
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Hyviä ajatuksia szigetillä!

Mä toivoisin kovasti sinipunaa (vaikka Orpo sitten olisikin se pääministeri) ihan jo tästä syystä ettei Suomeen ihan tulisi tätä blokkijakoa jossa demarit ja kokoomus eivät koskaan voi muuta kuin sulkea toisensa ulos. Kyllä Lipponen aina halusi tehdä yhteistyötä kokoomuksen kanssa! :mrgreen:
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Suomen historiassa vain kahdesti väistyvä pääministeri on ollut seuraavassa hallituksessa jokin muu ministeri: Kalevi Sorsa aloitti Holkerin hallituksen ulkoministerinä ja Alexander Stubb Sipilän hallituksen valtiovarainministerinä. Kumpikaan ei jatkanut puolueensa puheenjohtajana eikä ministerinä kauden loppuun.

SDP on todennäköisesti vaalien toiseksi tai kolmanneksi suurin puolue, ja todennäköisin seuraava hallituspohja on Petteri Orpon johtama sinipuna. En usko, että demarit haluavat ryvettää Marinia Orpon hallituksen valtiovarainministerinä. Marinille keksitään jokin muu tehtävä, syyskuun puoluekokouksessa hän luopuu SDP:n puheenjohtajuudesta, ja ensi vuonna hän on ehdolla ja tulee valituksi eurovaaleissa. Siis jos hän ei jatka pääministerinä.

Vaaleissa jaetaan pelimerkit seuraaviksi neljäksi vuodeksi. Se on pitkä aika elää äänestyspäätöksen kanssa, jos näpäyttää "omaa" puoluettaan jostakin toissijaisesta syystä, joka pian vaalien jälkeen lakkaa merkitsemästä mitään. Suosittelen äänestämään demareita, jos demarit tuntuvat aatteellisesti itseä lähimmältä. Kääntäen en suosittele äänestämään demareita pelkästään Marinin henkilön vuoksi, jos puolueen poliittiset tavoitteet eivät nappaa. Jos Marinin toinen kausi ei toteudu, sillä äänellä saa jotakin ihan muuta kuin ajatteli.

Vastaavasti jos omimmalta tuntuu jokin muu kuin yksi kolmesta suuresta puolueesta, suosittelen äänestämään oikeaa suosikkia taktisen äänestämisen sijaan. Koko "pääministerivaali" on suurten puolueiden sumutus, joka ei perustu lakiin. Vaikka suurimmasta puolueesta tulisikin pääministeripuolue, se ei voi sanella hallitusohjelmaa yksin. Silloin on parempi, että omalla puolueella on niin hyvät pelimerkit kuin sillä voi olla. Pelimerkkejä ei kannata luovuttaa parhaan vaihtoehdon sijasta kolmesta suuresta vähiten huonolle.
Saturnus Psycho kirjoitti: 27 Maalis 2023, 00:12 Moni tuntuu pitävän varmana kokoomuksen voittoa (tai ainakin että jos kokoomus ei voita niin sitten demarit) mutta ennustehan on ollut nyt persujen puolella.
Kolme suurta mahtuvat virhemarginaalin sisään, mutta kaikissa valtakunnallisissa gallupeissa Kokoomus on ollut suurin. Vaalipiirikohtaisia gallupeja yhteen laskemalla on sen sijaan povattu PS:lle ykkössijaa jopa kahdeksan paikan erolla.

Äänimäärässä suurin ei välttämättä saa eniten paikkoja, mutta tässä tapauksessa valtakunnalliset ja vaalipiirikohtaiset gallupit eivät heijasta samaa todellisuutta. PS ei voi hävitä äänissä yli prosenttiyksiköllä mutta voittaa kahdeksalla paikalla. Arvoituksellinen asetelma. Ylen / Taloustutkimuksen valtakunnallinen gallup on vielä tulossa ylihuomenna. Ajankohtansa ansiosta sen pitäisi olla tarkin. Saapa nähdä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Vastaa Viestiin