Toni kirjoitti:
Timoteus kirjoitti:
Mitä tekemistä sävellajilla on asian kanssa? Moduloidaanko Waterloo ja kilpaillaan sillä?
Aiku se taas poimi mun viestistä epäolennaisen..
No jos sä et todennut, että kappale ei voi olla plagiaatti ollessaan eri sävellajissa kuin väitetty alkuperäisteos, niin sitten en ymmärtänyt kommenttiasi lainkaan.
Toni kirjoitti:Tuskinpa KUKAAN viisusäveltäjä tahtoo ryhtyä plagioimaan tieten tahtoen kansainvälisesti tunnettujen artistien/yhtyeiden teosta. Voipi tulla kalliiksi, mikäli ryhtyvät.
Minkä itsekin totesin.
Ja siitäkin olen samaa mieltä, että jos kuusi nuottia riittää, niin lähes biisi kuin biisi on plagiaatti jostakin. Riittävän suuri sävelmätietokanta jos olisi olemassa ja ohjelmanpätkä, jolla voisi etsiä kätevästi vastaavuuksia aiempiin, niin eiköhän niitä löytyisi.
Toni kirjoitti:Tärkein pointtihan on se, mistä tarkoitusperistä laulua on alettu tehdä. Esim. Jillianin ja Tietäjän sanomahan on täysin erilainen. Siitäkin syystä on hankala kuvitella, että joku olisi tahallisesti (tai edelliseen vedoten - edes tahattomasti) syyllistynyt plagiointiin, tässä tapauksessa ainakaan.
Sanomalla nyt ei ole niin mahdottomasti merkitystä
sävelmän kannalta. Pidän tahatonta kopiointia tässä tapauksessa jopa täysin mahdollisena. On tietenkin mahdotonta todistaa suuntaan tai toiseen, onko sellaista tapahtunut. Edes Asikainen ei itse voi sitä tietää, jos on joskus ennenkin kuullut Jillianin. Alitajunta tekee ihmeellisiä asioita.
Eipä silti, koko asia on epärelevantti, koska vastaavuus ei nähdäkseni ole niin laaja, että se voisi johtaa hylkäykseen tai plagiaattituomioon.
AnnFredi kirjoitti:
Kyllä sun mopos meni nyt mettään. Arviointiperusteet eivät voi muuttua artistikohtaisesti samassa kilpailussa. Noilla sinun perusteillasi joku nuottikorvaton hymisijä voittaisi kisan vain pysyttäytymällä omassa esim. epävireisen popin genressään, kun klassisia elementtejä sisältävän kappaleen esittäjältä taas vaadittaisiin Metropolitaniin riittävää tasoa.
Ei mennyt. Kyse on viihdekilpailusta, joka myös laulukilpailun nimellä kulkee. Kilpailun tarkoitus on hyvin yksinkertainen: vakuuttaa mahdollisimman suuri osa maanosan laajuisesta kuulijakunnasta yhdellä kolmen minuutin musiikkiesityksellä tietyin rajoituksin. Eri genreissä siinä onnistuminen vaatii eri asioita. Tällöin arviointiperusteet voivat olla eriäviä eri artistien kohdalla.
Epävireinen pop ei tietääkseni ole genre (vaikka epäilemättä epävireisiä popesityksiä ja -laulajia on olemassa). Jos nuottikorvaton hymistelijä kuitenkin pystyy vakuuttamaan äänestäjät, niin mikäpä siinä. Ei tässä kilpailussa todellakaan parasta laulajaa haeta, vaan toimivinta kokonaispakettia.
AnnFredi kirjoitti:Jos näin on, kaikki eri genrejä sisältävät laulukilpailut pitäisi lopettaa.
Ei, vaan pitää antaa fiiliksen viedä ja arvioida suurella sydämellä.
AnnFredi kirjoitti:Siinäkin olet harhapoluilla, että Katran ainoa valtti olisi koulutettu ääni. Tietäjä -paketissa on yllättäen mukana myös sävellys ja lavaesitys bändin kera.
Mutta kun se sävellys ei ole mikään valtti. Visuaalinen puoli kieltämättä on, sen verran otan sanojani takaisin, mutta tässä genressä se ei silti riitä paikkaamaan laulusuorituksen puutteita. Katran varsinaiseksi valtiksi väittäisin kuitenkin lauluääntä. Sillä hän erottuu joko edukseen tai tappiokseen mutta erottuu joka tapauksessa. Viisulavalla sen on toimittava tai erottuminen on negatiivista.