Tietokoneongelmia!

Ik heb zorgen - palautteet ja tiedotteet. Voit kirjoittaa tänne ilman rekisteröitymistä.
Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Sorry, mutta nyt alkaa ihminen olemaan hyvin epätoivoisena, kun kone on takkuillut jo useamman päivän. Ajattelin josko täällä olisi jotakuta asiantuntevaa paikalla heti tai joskus.

Keskiviikkona huomasin oireilun, kun Outlook ei enää antanut lisätä sähköposteihin liitteitä (valitti jotakin, että tiedostoa ei voida luoda hakemistoon). Pari päivää luulin syypääksi Outlookia, mutta sitten huomasin, että tuo ja koko systeemin yleinen tahmaaminen johtuneekin jostakin ihan muusta. Kun ei mikään asennusohjelmakaan ota toimiakseen kunnolla (Skanneri ei löydä twain_32.dll-tiedotoa, vaikka se on oikeasta hakemistosta löytyykin, Office Setup ei käynnistynyt, Windowsin asennusohjelma raksuttaa juuri pienen osion poistoa jo viidettätoista minuuttia, skannerin asennusohjelma käynnistyi 10 minuutin odotuksen (ja suihkussa käynnin) jälkeen...)

Ja mua pelottaa tuo Tehtävienhallinnankin sovellusten määrä: onkohan ihan normaalia, että siellä on prosessit-välilehdellä rivejä liki 40?

Apua! :(

No, vaikkei kukaan osaisikaan auttaa niin sainpahan edes vähän paineita ulos... Jatkan tässä illan aikana korjauksien yrittelyä, mutta en lupaa etteikö tilanne voi mennä vieläkin pahemmaksi... :roll:

Käyttiksenä on Windows XP, btw.
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Miten virustorjunta? Onko ajan tasalla?

Olisiko joku asetus paukahtanut pois paikaltaan?

Onko koneella liikaa ohjelmia?

Olethan tyhjännyt välimuistia?

t.Jukka
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

>>Miten virustorjunta? Onko ajan tasalla?

On. Ainakin pitäisi olla.

>>Olisiko joku asetus paukahtanut pois paikaltaan?

Jostain sellaisesta juuri varmaankin on kyse. Jotakin pienempiä hommiahan aina silloin tällöin on, ja ne ovat ratkenneet kun on hoksannut päivittää jonkin epäloogisen ohjaimen.

>>Onko koneella liikaa ohjelmia?

Ajattelin juuri ottaa kunnon urakan, ja selvittää, minne noiden prosessit-listan ohjelmien jäljet vie...

>>Olethan tyhjännyt välimuistia?

Puhutko selaimesta vai jostakin koneen muistista? :oops:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jvvv kirjoitti: Puhutko selaimesta vai jostakin koneen muistista? :oops:
Lähinnä selaimesta. Usein koneella muuten on esim. sellaisia kuvia, jotka periaatteessa vievät vain turhaa muistitilaa.

t.Jukka :)
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Juu, itse asiassa välimuistin koko on asetettu minimikokoon (jota nyt en muista). Muuten, jos välimuistin tyhjentää, niin häipyvätkö salasana- yms talletetut tiedot, vai olikos niille jokin oma vipstaakinsa selaimen asetuksissa (Internet Explorer)? Onks tiatoo? :)
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Ja kun tuota Tehtävienhallintaa katselen, niin onkohan normaalia, että Suoritinkäyttö on tapissa asti koko ajan (100%)?
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Nyt joudun nostamaan kädet pystyyn, pyydän apuun siskoani maailmanloppua :)

Ymmärtääkseni koneelta nuo "muista aina tältä koneelta kirjautuessa"-tyyppiset pysyvät koneella, näin muistelisin (joskus olen vahingossa hyväksynyt tuollaisen jutun :roll: ).
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Kiitoksia kuiteskin läsnäolosta ja henkisestä tuesta. Ja virtuaaliseurasta! :wink:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
petri
Hovimestari
Hovimestari
Viestit: 396
Liittynyt: 09 Marras 2003, 01:49
Paikkakunta: Berlin

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja petri »

Kuulostaa siltä että koneeseesi on oikeasti päässyt joko bagle- tai netsky, jolloin koneellasi saattaa olla massapostitus tai sen yritys käynnissä.

Tai sitten:
- kovalevysi on hajoamaisillaan
- tiedostot ovat pirstoutuneet levyllä tosi pahasti
- joku tai jotkin tiedostot ovat vioittuneet
- ... vaihtoehtoja on kymmeniä.

Oletko päivittänyt koneesi windows-updatella, eli onko viimeisimmät tietoturva-aukot paikattu?

Onko palomuurisi käynnissä ja ajantasalla? Pelkkä virustorjunta ei tänä päivänä riitä.

Mitä prosesseja sinulla on käynnissä, 40 prosessia on aika paljon mutta ihan normaalin rajoissa. Windows itsessään ajaa noin 15-20 prosessia ja siihen kaikki käynnissä olevat tilpehöörit päälle. Mikä prosessi syö kaikki tehot? Katkaise se prosessi jos voit ja katso mitä tapahtuu.

t: Petri

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Tere Petri,

Tässä vähän tutkintaa tein ja kauhuja havaitsin.

Luullakseni paikallistin nsctrl.exe- ja main16.exe-tiedostot, jotka eivät enää ole käynnissä. Mutta en onnistu lataamaan edes F-protiin (DOS)päivitystiedostoja (en joko osaa tai sitten joku estää). Prosessorin käyttö laski tuossa yhdessä vaiheessa jo alle 10%:n, mutta nousi taas sitten sataan...
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Windowsin päivitykset luullakseni ok, ainakin olen niitä kovasti lataillut aina tarjottaessa. Palomuurina Zonealarm, Virustutkana AntiVir, joka on aika skeida, pitäis vissiin mennä huomenna ja sijoittaa Nortoniin tai jotain...

Prosesseissa tuo AntiVir on ainoa mainitsemisen arvoinen prosessin käyttäjä, tai eipäs olekaan... perkele!

Ok, win32info.exe:kin löytyi... poistettu

Mutta ei taida ihan nämä toimenpiteet riittää...?
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Marjukka
Juomanlaskija
Juomanlaskija
Viestit: 11641
Liittynyt: 25 Marras 2003, 23:25
Paikkakunta: Helsinki

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Marjukka »

Jvvv, mullakin on XP käyttiksenä, ja aina silloin tällöin kun jotain kuvaamaasi verrattavaa ongelmaa ilmenee, tuskailen ja hikoilen ja kirjoittelen avunhuutoja uutisryhmiin, kunnes useimmiten ongelma poistuu sillä, että palautan käyttöjärjestelmän sen vuorokauden tilaan, jolloin ongelmaa ei vielä esiintynyt. Eli esim. Ohjelmat-> Apuohjelmat-> Järjestelmätyökalut-> Järjestelmän palauttaminen - tai jotain muuta kautta samaan paikkaan. Ja siinä sitten mietit, että minähän päivänä tätä vikaa ei vielä ollut, esim. toissapäivänä, ja valitset kyseisen päivämäärän ja käynnistät palauttamisen - Windows XP korjaa itse asetuksensa kuntoon. Tuo toimii itselläni useimmiten.

Ellei sitten ongelma ole joku vakavampi tai peräti viraalinen mato matonen :(
F-Secure pitää muuten nykyisin weblogia, jossa kuvaillaan minkälaisia viruksia onpi liikenteessä, ja annetaan linkkejä lisäinfoon. No, varmaan tiesitkin. http://www.f-secure.com/weblog/

Mutta sitähän minä vaan, että saattaisi ratketa helpomman kautta tuolla palauttamisella?!
Haluaisin mieluummin olla täällä euroviisuissa kuin kotona! -Kwak

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

No hittolainen, pitääpä kokeilla! Kas kun ei ole aiemmin ollut ajankohtaista niin ei ole tullut mieleen tuommoinen palautusvaihtoehto. Kokeillaan ja katellaan, miten käy...
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Marjukka
Juomanlaskija
Juomanlaskija
Viestit: 11641
Liittynyt: 25 Marras 2003, 23:25
Paikkakunta: Helsinki

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Marjukka »

Jännittelen täällä unetonna, kun on hirveä määrä viestejä lukematta (olen ollut viikon lomilla). Joten kerrohan kuinka kävi. Jos ei palauttaminen auta, niin alkaisin vakavasti epäillä jonkun virus-penteleen pujahtamista koneelle. Mutta minähän en sitten ole mikään nörtti, enkä periaatteessa tajua näistä mitään, joten luota pikemminkin tuon Petrin neuvoihin...
Haluaisin mieluummin olla täällä euroviisuissa kuin kotona! -Kwak

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Ok, kärsivällisyys loppui hetkeksi. Menen nukkumaan. Liki 300 megaa kovalevytilaa C:llä, mutta Järjestelmän palautus valittaa että "liian vähän tilaa, 200 Mt tarvitaan!" Aamulla uudelleen asialle...

Terveisiä vaan ketjun lukijoille! :wink:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Nastiikka
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 218
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 16:23
Paikkakunta: Vantaa

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Nastiikka »

Hmm. Sulho just yks päivä meinas, että jääkö se työttömäks (siitä tulee tietokonekorjaaja) ku kaikki osaa käyttää konettaan hienosti... No, näköjään eivät aivan kaikki :) Mullakin saattaa mennä joku varotusteksti täysin ohi ja sit onkin koneessa jotain häikkää, not nice... ;)

Mitäs käyttöjärjestelmii te muuten käytätte, niinku yleensä kaikki täällä? Meillä täällä kotona taitaa olla tää tuttu ja turvallinen Win98, sulhon luona Win XP Professional
I try to breathe
Memories overtaking me

Avatar
petri
Hovimestari
Hovimestari
Viestit: 396
Liittynyt: 09 Marras 2003, 01:49
Paikkakunta: Berlin

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja petri »

Allaolevaa listaa tarkastelemalla en ihmettele jos joissain koneissa on ongelmia. Selaimet ja käyttöjärjestelmät kannattaisi pitää viimeisen päälle ajantasalla.

Tilastollisia käyntejä 7243 kappaletta (8.2. - 23.3.2004)

Viisukuppilassa kävijöiden kone- ja selainkanta (nolla prosenttiakin tarkoittaa vähintään muutamaa kappaletta):

Käyttöjärjestelmät:
WIN - 98.7 %
Windows XP - 42.7 %
Windows NT - 1.7 %
Windows Me - 2.1 %
Windows 98 - 38.2 %
Windows 95 - 0.3 %
Windows 2000 - 13.4 %

MAC - 0.9 %
Mac OS X - 0.5 %
Mac OS - 0.3 %

MUUT
Linux - 0.2 %
Tuntematon - 0 % (8 kappaletta)

Selaimet:
MSIE - 97.2 %
Msie 6.0 - 71.2 %
Msie 5.5 - 2.7 %
Msie 5.17 - 0 %
Msie 5.16 - 0 %
Msie 5.13 - 0.2 %
Msie 5.01 - 2 %
Msie 5.0 - 20.6 %

NETSCAPE - 1 %
Netscape 7.1 - 0.9 %
Netscape 7.02 - 0 %
Netscape 7.01 - 0 %
Netscape 7.0 - 0 %
Netscape 4.79 - 0 %
Netscape 4.0 - 0 %

MUUT
Mozilla - 0.7 %
Safari - 0.3 %
Opera - 0.3 %
Galeon - 0.1 %
Firebird - 0.1 %
Tuntematon - 0 % (4 kappaletta)
Lotus Notes web client - 0 %

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

TULOSTINTUKOS!

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Apuaa!

Eli, tilanne on se, että koulumme tulostin hp LaserJet 2200dn on mennyt tukkoon! Ensin paperi jumittui sinne yläosioon ja sain sen vedettyä pois. Sitten huomasin klassisesti myös seuraavan tulostussivun olevan jumissa... :roll: Se vielä hipoi paperipesää... :shock: Kerran aiemminkin niin on käynyt ja silloin jäi paperisuikaleet käteen... :cry:

Joten olisi hyvä, jos joku voisi auttaa, sillä atk-vastaava on talossa vasta maanantaina ja sitä ennen minun olisi tulostettava liuta paperia!

Ja kyllä, olin tuulettanut paperit ja varmistanut niiden olevan sileitä ja käyttämättömiä!

Siis auttakaa niin pian kuin voitte!

t.Hädässä oleva JukkaV :cry:
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

petri kirjoitti:Selaimet ja käyttöjärjestelmät kannattaisi pitää viimeisen päälle ajantasalla.
Onko Windows 98 mielestäsi jo vanha?
Jouez, jouez, musiciens / Enchantez-moi, magiciens
Tourne, tourne dans ma tête à moi / Fais briller les yeux des enfants-rois

Avatar
Marjukka
Juomanlaskija
Juomanlaskija
Viestit: 11641
Liittynyt: 25 Marras 2003, 23:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TULOSTINTUKOS!

Viesti Kirjoittaja Marjukka »

JukkaV kirjoitti: Eli, tilanne on se, että koulumme tulostin hp LaserJet 2200dn on mennyt tukkoon!
Auts. Tuntuu, että noita tulostinongelmia on ihan mystistä yrittää korjata "etänä". Toivottavasti saat siellä opistolla jonkun ihan fyysisesti apuun, tulostinta aukomaan ja virittelemään... :shock:
Haluaisin mieluummin olla täällä euroviisuissa kuin kotona! -Kwak

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse asiassa ongelma poistui:

eräs opiskelijakaverini veti "lypsämällä" paperin pois!
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tietokoneongelmia!

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

No nyt olis kahta kauheempi ongelma. Kokeillaan josko tiatoo löytyis.

Kone oli eilen muutaman tunnin yksinään päällä. Kotiin tullessa oli näyttö nukkumassa ja kone jumissa. Eikä näyttö siitä suostunut missään vaiheessa heräämään millään keinolla. Sammutin koneen ja käynnistin sen uudestaan, mutta se päästää alkupiippauksen jälkeen heti kolmen lyhyen piippauksen sarjan ja jumittuu. Hetken kuluttua se testaa kyllä perinteisesti disketti- ja cd-asemat, mutta hiljenee sitten lopullisesti. a kun monitori ei näytä mitään, olen aivan ummikkona ongelman suhteen. Näyttölaitetta yritin jo vaihtaa - tuloksetta - joten monitorissa ei vika ainaskaan ole... Siinähän meni koko ilta ilman konetta ja Kuppilaa...

Mutta kuinka kauan tätä pitää vielä kestää?

Täytyyköhän aloittaa pc-huoltojen soittokierros kunhan tästä herään... (?)
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Vastaa Viestiin