Museot

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Violette »

Siinä tapauksessa pyydän anteeksi - minä ja Jónsì emme varmaankaan arvanneet, että samaa sanaa käytetään myös eri merkityksessä. :hali: Anteeksi! :( Ikävää jos museo oli tyhmä! :(
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Pete »

Nyt en tunnista Violetten viestin vakavuusastetta. :puna: Sanon siis kaiken varulta, että ei nyt hyvänen aika anteeksi tarvitse pyytää. Ihan leikkimielellä olin tässäkin ketjussa "valittamassa". Olen kuitenkin iloinen, että tuli museossa käytyä, kun sinne ihan tyrkyllä olin jo jonkin aikaa ollut menossa. Uusia outoja sanoja siellä tuli nähtyä ja inuittijen oikeinkirjoitus taisi tulla sieltä otettua matkaan (mikäli ne todella kirjoitetaan inuitit eikä inuiitit). :joojoo:

Onnea Violette ja Jonsi maistuvasta parsa! :hali: :heh:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Naali »

Kielitoimiston sanakirjan mukaan molemmat ovat käypiä kirjoitusasuja! :juhaukki:
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Aika ovelaa Kielitoimistolta! :shock: :heh:

Kun olen koonnut itseni kokoon tuon museokäynnin jäljiltä, niin voisin tyräyttää itseni vaikka Helsingin koulumuseoon, joka sijaitseekin tässä kätevän lähellä. Se taitaa olla tosin auki vain lauantaisin tai joinakin muina harvinaisina aikoina. :miettii:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Klodvig
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3010
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 07:17
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Klodvig »

Tampereen Taidemuseoon tulee keväällä H.R. Giger -näyttely joka pitänee oikeasti mennä katsomaan.
Spread our codes to the stars
You must rescue us all

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Kävin Helsingin Kansallismuseossa ja oli kyllä positiivinen yllätys. Mielestäni on ihan kilpailukykyinen muiden maailman kansallismuseoiden kanssa - onhan se huomattavasti pienempi kuin moiset yleensä, mutta erittäin laadukas. Laatu korvaa määrän/koon tässä tapauksessa.

Haluan mennä sinne uudestaan tässä joku päivä. :joojoo:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^ Kiitos vinkistä, en ole käynyt Ankallismuseossamme vuosikausiin... olen jotenkin ajatellut, että siellä on ne samat kustavilaiskalusteet ja kansallispuvut eikä mitään uutta ja mielenkiintoista. Väärin siis meni! :puna:

:megafoni: Kohta meinaa muuten tulla kiire! Picasso-näyttely Ateneumissa sulkeutuu tammikuun ekaviikolla! Olettekos jo käyneet? Mietin vakaasti meneväni joulun välipäivinä, ja heti aamupäivästä.
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8766
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Tampereen taidemuseon H.R. Giger -näyttely oli ihana :ihana: En uskonut, että kykenisin viettämään missään näyttelyssä yli tuntia, mutta niin vain mentiin tuon rajan yli. Minä tykkään katsella kauheasti dvd-julkaisujen lisämateriaaleja ja niinpä tuonkin näyttelyn dokumentit olisivat olleet varsin mielenkiintoisia, mutta kun siellä muutamaa lukuun ottamatta dokumentit tuntuivat kestävän vähintään vartin ja pari jopa yli puoli tuntia, niin ei niitä sitten viitsinyt jäädä katsomaan, varsinkin kun ei ollut tarjolla tuoleja istuttavaksi. Jättimäinen Alien-figuuri seinällä oli todella hieno ja kiinnostavia piirustuksia oli siellä täällä. En ihan niitä synkimpiä tauluja seinilleni laittaisi, mutta oli siellä sellaisiakin maalauksia, jotka ihan mielelläni olisin voinut ottaa seinälleni, vaikka tauluihin (kotonani) yleisesti vähän nihkeästi suhtaudunkin. Ai ku tää on ollut metrin päässä Oscar-patsaasta :surrur: .

Siellä oli myös transsukupuolisuuteen ja transvestiitteihin liittyvä näyttely. :joojoo:
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Ruut
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 303
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 19:12
Paikkakunta: Turku

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Ruut »

Juurovissön kirjoitti: :megafoni: Kohta meinaa muuten tulla kiire! Picasso-näyttely Ateneumissa sulkeutuu tammikuun ekaviikolla! Olettekos jo käyneet? Mietin vakaasti meneväni joulun välipäivinä, ja heti aamupäivästä.
Minä kävin viimeisenä päivänä! Olin uinunut siinä uskossa, että vieläehtiivieläehtii kunnes edellisenä iltana heräsin siihen todellisuuteen että nyt on pakko mennä. Olin menemättä kouluun ja maksoin opiskelijabudjetilla mitoitettuna itseni kipeäksi sisäänpääsystä mutta oli sen kaiken arvoista. Kulutin Ateneumissa melkein kolme tuntia ja oli upea kokemus.

Jotkut taulut kyllä herkistivät. Muistan eritoten yhden taulun, jonka Picasso oli maalannut vanhasta siviilinaisesta, joka on sodassa juuri kuullut menettäneensä läheisiään. Oli upeasti maalattu se tunne, ei niinkään se nainen, vaan siinä taulussa oli sitä jotain, suru ei ollut sen naisen kasvoilla, se oli oikeastaan muoto. Picasso oli maalannut tunteen joka välittyi täydellisesti.... sanat solmussa. En osaa nyt antaa itseäni ilmi tarpeeksi hyvin. Joskus käy näin.

Jos kukaan ei ole ehtinyt suositella Tampereen Muumilaakso- muumimuseota niin suosittelen erittäin suureellisesti! Olen kovin muumi-intoilija ja näyttelyn olen kolunnut ei-tamperelaisena jo kolmesti. Joka kerta olen löytänyt jotain uutta. Sisäänpääsy on opiskelijalta naurettavan halpa- 2euroa. Tunnelma on sopivan hämärä ja Toven alkuperäispiiroksia sekä muumien pienoismalleja on kekseliäästi esillä. Muumilaaksossa myös lapsille tekemistä. Ottaisin ilomielin sukulaislapset museoon mukan, siellä oli keinuva muumilaiva, pukuja, hattivattiheittopelejä ja ja ja ja kaikkea.

Kaiken lisäksi museossa oli rakas ja turhan usein unohdettu sivuhenkilö Hosuli edustettuna useampaan otteeseen. herkistyin siitäkin.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Pete »

Varsovassa tuli käytyä kolmessa museossa. Museum of Caricature & Cartoon Art oli todella mielenkiintoinen, ja siellä oli monia todella oivaltavia teoksia. Vanhankaupungin edustalla sijaitseva kuninkaallinen linna oli suoraan sanottuna tylsä, vaikka toki kultaiset salit, valtaistuimet ja kristalliset kattokruunut olivat hienoja. Taidemuseossa oli meneillään sukupuolia käsittelevä näyttely. Alastomista ihmisistä oli saatu sekä mielenkiintoista että ahdistavaa aikaan. :heh:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Pete »

Kansallismuseo tuli kierrettyä tänään - viimeksi kävin seitsemisen vuotta sitten. Ihan eivät teemat osuneet mielenkiinnonkohteisiini, mutta markkasetelit ja -kolikot oli hauska nähdä. :joojoo: Se joku tsaarin valtaistuin oli kyllä todella hieno. :joojoo:

Muistattehan, että 17. - 23.5. on museoviikko. :tosion:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja skidi »

Pete kirjoitti:Muistattehan, että 17. - 23.5. on museoviikko. :tosion:
Kiitos muistutuksesta. :uujee:

Minun on pitkään pitänyt mennä Ateneumiin, mutta jostakin syystä olen aina kävellyt vain sen ohi.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Pete »

Viime aikoina on tullut käytyä museoissa. Tänään kävin Luonnontieteellisessä museossa ja jokin aika sitten kävin Kiasmassa ja Seurasaaren lähellä olevassa Taidemuseossa.

Eivät nuo mitään hittejä olleet, mutta aina välillä on mukava käydä ihmettelemässä, kauhistelemassa ja ihailemassa kaiken maailman objekteja. :joojoo:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Pete »

Helsingin designmuseo on yllättävän pieni, mutta ihan kiva siellä oli kierrellä ja katsella Oiva Toikan lasiteoksia. :joojoo: Pääsymaksu oli kyllä hieman suolainen kahdeksan euroa.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Olen käynyt täällä nyt opintojen puolesta monessa museossa viimeisten viikkojen aikana, mutta ehkä parhaana mieleen jäi Lyme Regisin museo, jos joku sinne joskus eksyy. Suosittelen lämpimästi. :joojoo:

Museoharrastajille, ja miksei myös muille: Mikä on paras museo missä olette koskaan käynyt? Jos yksi pitää valita... ( olenkohan kysynyt tätä jo joskus? :puna: )
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Pete »

Vaikkei Heureka mikään museo ole, niin laitanpa tämän tänne.

Näyttelyt olivat muuttuneet viime kerrasta, ja aluksi jo luulin, ettei nelivuotiaalle siskonpojalleni ole paikassa mitään soveltuvaa, mutta onneksi siellä olikin vielä ne "fysikaaliset erikoisuudet" (tai mitä ovatkaan). Lisäksi oli hauska saada Heureka-kolikko, jossa on oma sivuprofiili. :uujee:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
entropia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2783
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 00:48

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja entropia »

Mä en oo ikinä käyny museossa, pitäisköhän ryhdistäytyä. :puna:

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19789
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

^Oikeesti? :eeek: Enpä uskoisi, etä joku olisi koko elinaikansa onnistunut välttämään museoita.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

jee euroviisut kirjoitti:^Oikeesti? :eeek: Enpä uskoisi, etä joku olisi koko elinaikansa onnistunut välttämään museoita.
En ole minäkään. :heh:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36776
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mä oon vaan koulun kanssa jotain ja sitten Picassoa katsomassa helsingissä.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Museot on ihan parhautta :ihana:

Viimeksi tuli käytyä British Museumissa ( :rakkaus: ), sen jälkeen ei ole tullut museoiltua. Helsingissä voisin käydä taas Kansallismuseossa, se on tosi kiva paikka. :joojoo:

En väitä että museoissa pitäisi käydä jos kerta ei kiinnosta, mutta kyllä mäkin ihmettelen miten joku on voinut kokonaan välttää niitä :shock:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Niin. Milloin ja miten menetitte museoneitsyytenne? Omalta kohdaltani en muista asiaa ihan varmaksi, mutta luulisin että minua on ala-asteikäisenä perheen turistimatkalla Helsinkiin roudattu Eläinmuseoon tai Kansallismuseoon. Sittemmin koululuokan kanssa on tullut käytyä oman paikkakunnan taidemuseossa. Eli ensimmäisillä kerroilla joku aikuinen on vienyt minut museoon, mistä olen oppinut että museossa käyminen on normaalia ja että siellä voi jopa olla jotakin kiinnostavaa. Itsekseni kun rupesin matkustelemaan niin tuli sitten useinkin piipahdettua kohdepaikkakunnan museossa. Minulle museossa käynti on liittynyt ennen muuta matkusteluun, kotipaikkakunnan museoissa olen ollut valitettavan huono käymään. Lehteä selatessa bongaan kyllä kiinnostavan oloisia näyttelyitä ja ajattelen että niissä voisin käydä, mutta sitten se aina vain jää.

Voisin uskoa, että jos lapsuudessa kukaan ei vie museoon (esim. perhe lomailee mökillä tai aurinkorannalla ja käy korkeintaan puuhamaassa), ja koulunkin museopäivänä sattuu olemaan kipeä tai käy koulunsa museottomassa tuppukylässä (onko sellaisia edes?), niin tapaa ei tule omaksuttua ja museoilta pystyy välttymään koko ikänsä.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
entropia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2783
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 00:48

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja entropia »

^Toi on totta, koska mua ei ole ikinä viety museoon, ei vanhemmat, ei koulu. Enkä mä edes enää tässä iässä ajattele, että museot olis automaattisesti jotenkin tylsä ja kuiva juttu. En vaan oo ikinä saanu aikaiseksi mennä mihinkään museoon. Onkohan täällä Oulussa edes museoita, taidemuseo ainakin. Pitäisköhän käydä siellä. Paljon museoihin meno ylipäätään maksaa?

Teatterit on varmaan kans toinen sellanen juttu, joka saattaa helposti jäädä väliin joiltain ihmisiltä. Onneksi mut on jo pienenä viety kattoon teatteria ja mun veli on teatterinäyttelijä, niin tykkään teatterista tosi paljon. Se vaan on yleensä aika kallista lystiä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Museoiden perusnäyttelyihin tutustuminen on halpaa hupia. Esimerkiksi Oulussa sijaitsevaan Pohjois-Pohjanmaan museoon pääsee opiskelija eurolla. Monessa museossa on sitä paitsi kerran viikossa ilmainen päivä, niin tuollakin perjantaisin. Joskus museoissa voi olla erikoisnäyttelyitä, jolloin ne ovat hieman kalliimpia (joissakin museoissa on yksinomaan sellaisia), mutta ei se mikään kovin kallis harrastus ole silloinkaan.

Ja tässä taas mainostan toisen paikkakunnan museota, ja meinaan unohtaa käydä omassani tutustumassa lian ja hygienian historiaan :draamaa: .
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Rousku kirjoitti:^Niin. Milloin ja miten menetitte museoneitsyytenne?
Varmaan ekaluokalla. Pienehkön kotikaupunkini taidemuseo sijaitsi tuolloin samassa rakennuksessa kuin kouluni, joten siellä tuli käytyä koko peruskoulun ajan kuviksentunneilla hyvinkin usein.
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Rousku kirjoitti:^Niin. Milloin ja miten menetitte museoneitsyytenne?
Mä en edes muista. :shock: Mua on raahattu kaiken maailman museoihin ihan pikkutytöstä lähtien. Veikkaisin kuitenkin, että yksi ensimmäisistä museokokemuksistani on ollut Langinkosken Keisarillinen kalastusmaja, joka sijaitsee lähellä kotiani. Kyseessä on siis Venäjän tsaari Aleksanteri III:n rakennuttama kesäasunto Kotkassa. :joojoo:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Aintsu kirjoitti: Langinkosken Keisarillinen kalastusmaja :joojoo:
Se on hieno paikka!
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Mä en millään muista koska olisin ekan kerran jossain museossa ollut. Todennäköisesti liittyi dinosauruksiin. :joojoo:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17126
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Mansikka kirjoitti:
Aintsu kirjoitti: Langinkosken Keisarillinen kalastusmaja :joojoo:
Se on hieno paikka!
Niin on! :ihana: Käyn usein sen ympäristössä lenkkeilemässä. Yksi maailman kauneimpia paikkoja!
Aancon kirjoitti:Mä en millään muista koska olisin ekan kerran jossain museossa ollut. Todennäköisesti liittyi dinosauruksiin. :joojoo:
Mä olin about 7-vuotiaana katsomassa dinosaurusnäyttelyä Luonnontieteellisessä museossa ja aloin itkeä, kun näin jonkin valtavan luurangon. :heh: Se oli kuulemma "liian iso". :rofl:

Muita vaikuttavia museoelämyksiä ovat olleet Vaasa-museo Tukholmassa ja Kreikan Rhodoksella näkemäni vanhat stadionin rauniot (jos niitä lasketaan museoksi :mitvit:) Täytyy myös mainostaa vielä kotkalaista Vellamoa, suosittelen lämpimästi vierailemaan siellä!
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19789
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Museot

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Rousku kirjoitti:^Niin. Milloin ja miten menetitte museoneitsyytenne?
Jo alle kouluikäisenä. Jo ihan pikkulapsena isälläni oli tapana viedä minua museoihin. Muistan ainakin käyneeni Hyvinkään rautatiemuseossa jo 4-vuotiaana. :joojoo:

Vastaa Viestiin