Wars for nothing (maanpuolustukselliset asiat)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Suomen maanpuolustus?

Olen käynyt tai aion käydä armeijan
19
34%
Olen sivari
9
16%
Olen vapautettu asepalveluksesta
17
30%
En ole asevelvollinen Suomessa
11
20%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

HEI KAIKKI INTTIMIEHET, TSEKATKAA TÄÄ!


Olen kysynyt tätä samaa asiaa jo pari kertaa, mutta en vieläkään tajua sitä, koska siihen on vastattu niin ympäripyöreästi. Voitteko vielä kerran vääntää minulle rautalangasta ja esittäää tämän asian minulle samalla tavlla kuin esittäisille ekaluokkalaiselle:


Jos on vaikka 19-vuotias mies Jani, joka on syntynyt Suomessa ja jolla on molemmat vanhemmat suomalaisia, ja joka saa Suomen kansalaisuuden, ja hän perheineen on muuttanut vaikka Espanjaan 1-vuotiaana, niin onko hänen jossain vaiheessa tultava Suomeen käymään intti vai ei?



Mie olen kans miettinyt sitä, että entä jos on vaikka saamelainen mies, joka asuu ihan käsivarressa norjan rajalla, ja hän menee intiin Rovaniemelle, niin mitenköhän hyvin hän pääsee aina viikonlopuiksi ja pitemmille lomille kotiinsa, jos sinne tuppusaamelaiskylään ei kulje yhtäkään linja-autoa? Entäs sitten jos vaikka Inarissa asuva saamelainen mies haluaa intiin Turun merivoimiin?

Avatar
wigwam
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2922
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 14:42
Paikkakunta: Kouvola

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja wigwam »

Mun yksi Australiassa asuva sukulainen tuli Suomeen suorittamaan asepalveluksen. (ei olisi ollut pakko) :shock: Kerrottakoon myös, että meillä Utissa oli yksi varusmies Rovaniemeltä. :shock:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30531
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

blackburn kirjoitti:Olen kysynyt tätä samaa asiaa jo pari kertaa, mutta en vieläkään tajua sitä, koska siihen on vastattu niin ympäripyöreästi. Voitteko vielä kerran vääntää minulle rautalangasta ja esittäää tämän asian minulle samalla tavlla kuin esittäisille ekaluokkalaiselle:

Jos on vaikka 19-vuotias mies Jani, joka on syntynyt Suomessa ja jolla on molemmat vanhemmat suomalaisia, ja joka saa Suomen kansalaisuuden, ja hän perheineen on muuttanut vaikka Espanjaan 1-vuotiaana, niin onko hänen jossain vaiheessa tultava Suomeen käymään intti vai ei?
Riippuu Janin kansalaisuudesta. Jos Jani on pelkästään Suomen kansalainen, hänen on suoritettava asepalvelus. Jos Janilla on Suomen ja Espanjan kaksoiskansalaisuus, hän on kutsuntavelvollinen mutta saa niin halutessaan anomuksesta vapautuksen palveluksesta. Jos Jani on pelkästään Espanjan kansalainen (mikä 18 vuoden maassaolon jälkeen olisi aivan mahdollista), hän ei edes voi suorittaa asepalvelusta Suomessa, vaikka haluaisi.
blackburn kirjoitti:Mie olen kans miettinyt sitä, että entä jos on vaikka saamelainen mies, joka asuu ihan käsivarressa norjan rajalla, ja hän menee intiin Rovaniemelle, niin mitenköhän hyvin hän pääsee aina viikonlopuiksi ja pitemmille lomille kotiinsa, jos sinne tuppusaamelaiskylään ei kulje yhtäkään linja-autoa? Entäs sitten jos vaikka Inarissa asuva saamelainen mies haluaa intiin Turun merivoimiin?
Jos asuu täysin korvessa ilman julkisia yhteyksiä, niin korpeen ja korvesta pois kuljetaan varmaan sillä tapaa kuin muulloinkin. En usko, että varusmiehelle korvataan taksimatkaa kotiovelle, vaikka sinne sitten olisi kymmeniä kilometrejä lähimmästä paikasta, johon pääsee julkisilla. En tosin varmaksi tiedä.

Mitä huomattavan pitkiin lomamatkoihin tulee, tietyin edellytyksin saatetaan maksaa lentoliput. Myös ulkosuomalaisilla varusmiehillä on oikeus muutamaan maksuttomaan matkaan asuinmaahansa. En sitten tiedä, kuinka hyvin tämä oikeus käytännössä toteutuu, jos pysyvä asuinmaa on esimerkiksi Kiribati. http://www.mil.fi/varusmies/varusmies_2 ... an.html#21
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Sämpy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1577
Liittynyt: 25 Touko 2004, 21:56
Paikkakunta: Sippola

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kirjurinahan pitäisi jotain noista matkakorvauksistakin tietää kun niitä papereita toimistossa on aikoinaan tullut käsiteltyä, mutta melko tehokkaasti alkaa olla sen aikaiset asiat unohtuneet. Jotenkin kuitenkin muistelisin että perustellusta syystä olisi ainakin tuolloin voinut saada jonkinlaista korvausta myös matkaosuudesta, jota ei julkisilla kulkuneuvoilla pysty tekemään. Tämä on kuitenkin erittäin hatara muistikuva ja valaehtoista todistusta en asiasta suostuisi antamaan...

Ainakin meidän aikana tunnettin sitten myös sellainen käsite kun matkapidennys. Taisi olla niin, että mikäli matka-aika ylitti tietyn rajan niin anomuksesta pääsi lähtemään aikaisemmin lomalle. Esimerkiksi meillä Mikkelissä tuo asia realisoitui Pohjois-Karjalan kavereilla, joiden matka-aika olisi odotuksineen venynnyt yli rajan, ainakin niillä yhteyksillä mitkä olivat kaytössä lähdettäessä perjantaina klo 18.00. Nykyäänkin, ainakin joissakin erikoisjoukoissahan nuo matkat voivat hyvinkin venyä melkosen pitkiksi. Esimerkkinä juurikin tuolla wigwamin mainitsemassa Utissa on Puolustusvoimien ainoa Laskuvarjojääkärikoulu.

Muutoin, aikoinaan kun tuossa Utissa oli vielä Ilmavoimien yksikkö niin ainakin siellä palvelevat säiliöautokuljettajat kävivät autokoulunsa mustaakseni juurikin Rovaniemellä. Heille oli järjestetty lomakuljetus lentämällä, taisi tosin olla "yhtiön omaa" hankintaa...
Vielä eilen moni piti tätä päivää tulevaisuutena, mutta huomenna se on jo historiaa

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Minä mietin, että entä jos varusmiespalveluksen aikana vaikka käsi murtuu, niin lasketaanko sairaslomapäivät varsumiespalvelukseen, vai pitääkö ne myöhemmin korvata? Entä onko sillä merkitystä, että murtuuko käsi vapaa-ajalla siis lomilla vai konkreettisesti palveluksen aikana?

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja itikka »

Sinä tuollaisia mietit.... :heh:

15 vuotta sitten tuollaiset perusmurtumat ja niiden parantelu laskettiin normaalisti palvelusaikaan. Jos vamma oli sitten joku todella paha, niin tuli kysymykseen palvelun keskeyttäminen.

Yksi palvelustoverini mursi kätensä hieman alokasajan jälkeen, mutta tuli hyvin joukon mukana, murtuman parantelun edellyttämin vapautuksin tietenkin.
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Entä jos käsi murtuu lomien aikana?

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33170
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Pete »

Enpä haluaisi olla nyt intissä, kun pakkaset jylläävät. :eiei: Onneksi serkkunikin passitettiin kotiin (ainakin kahdeksi vuodeksi) selkänsä takia.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

blackburn kirjoitti:Entä jos käsi murtuu lomien aikana?
Varusmiespalvelusta suorittava on puolustusvoimien palveluksessa ja vastuulla myös lomiensa aikana - eli murtumiin suhtaudutaan nimiSotapoika Itikan kuvailemalla tavalla, vaikka murtuminen tapahtuisi viikonloppuvapaan, pidennetyn viikonloppuvapaan, iltavapaan tai kuntoisuusloman aikana :joojoo:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

olitsä Tonywerner sairaslomalla kertaakaan intin aikana?

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Voi, eihän nämä pakkaset ole mitään talveen '99 verrattuna! :juhaukki: Niinisalossakin oli pakkasta nelisenkymmentä astetta silloin. Onneksi menossa oli silloin vasta pk-kausi eikä sen suurempia leirejä. Tai sitten en vain ollut niillä koska olin kipeänä. :heh:

Sen muistan että cooperin testi peruttiin pariin kertaan kylmyyden takia. :brr:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
aksim
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3369
Liittynyt: 07 Syys 2005, 13:49
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja aksim »

Jvvv kirjoitti:Voi, eihän nämä pakkaset ole mitään talveen '99 verrattuna! :juhaukki: Niinisalossakin oli pakkasta nelisenkymmentä astetta silloin. Onneksi menossa oli silloin vasta pk-kausi eikä sen suurempia leirejä. Tai sitten en vain ollut niillä koska olin kipeänä. :heh:

Sen muistan että cooperin testi peruttiin pariin kertaan kylmyyden takia. :brr:
Juu, olen kuullut mutta -97 oli vieläkin kylmempää Niinisalossa :mummeli:
Sertab oli kulunut....-erään nimierkin mielipide 2003 Turkista-

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

blackburn kirjoitti:olitsä Tonywerner sairaslomalla kertaakaan intin aikana?
Hainhan minä tuon tuostakin VMTL:ää eli Vemppaa :heh: Siis Vapautusta Marssi-, Taistelu- & Liikuntakoulutuksesta :joojoo: VP:tä olisi ollut kivempi saada, niin ei olisi tarttenut osallistua mihinkään, koska VP on Vapautusta Palveluksesta. :miettii: Sairaalaan tai muutenkaan vuoteen omaksi en joutunut/päässyt kertaakaan intin aikana :lohduton:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Minäpä olinkin useiden poskiontelontulehduksien lisäksi kerran jopa kotihoidossa muutaman päivän keuhkokuumeen vuoksi. :ylppis:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Mä olin kerran sairaalassa intissä muutaman päivän, ku iski samaan aikaan keuhkoputkentulehdus, korvatulehdus, poskiontelontulehdus ja otsaontelontulehdus. Oli hyvä olo :heh:

Mutta ikuna en ollu yhtäkään metsäaamua poissa :viaton: Ja niitä inhosin, inhosin sitten yli kaiken. :niinpa:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Magnum
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3126
Liittynyt: 17 Loka 2005, 16:22
Paikkakunta: Miami

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Magnum »

Mä en ollut koko 362 vuorokauden aikana kertaakaan vapautuksissa.
"Nakuilu on ihan jees"
-Naali

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Jos on vaikka 18-vuotias mies, joka syö masennuslääkkeitä, niin voiko hän mennä inttiin vai annetaanko hänelle automaattisesti lykkäystä vai tilanteen mukaan katsotaan?

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Hei kaikki miehet já naiset!

Mitä mieltä te olette: pitäisikö kaikki kirjallinen materiaali, jonka miehet saavat intistä kutsuntakirjeestä alkaen, olla tarjolla myös saamenkielisenä saamelaisille miehille eli että saamelaiset miehet saisivat kaikki oppaat ja kyselylomakkeet jne omalla äidinkielellään eli saameksi? Mun mielestä pitäisi saada, en tiiä miten se oikeasti on, mutta veikkaan, että kaikki materiaali on vain ruotsin tai suomen kielellä.

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

PUHUKAA MINULLE!

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

Minunkin mielestäni saamenkielinen vähemmistö pitäisi huomioida tällä tavalla. :joojoo:

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8766
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Sain tänään kuulla, että mun pikkuveli lähtee tällä tai ensi viikolla Norjaan leikkimään Nato-joukkojen kanssa. :eeek:
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Minun poikaystäväni on käynyt puollustamassa isäm maata ja sixi hänellä on sexiccäät rintalihaxet. :kuolaus: :ihana:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Darhen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4400
Liittynyt: 02 Maalis 2005, 14:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Darhen »

^
Kuvia! :megafoni: :kuolaus: :surrur:
I am not that desperate and you are not that lucky.

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

blackburn kirjoitti:Hei kaikki miehet já naiset!

Mitä mieltä te olette: pitäisikö kaikki kirjallinen materiaali, jonka miehet saavat intistä kutsuntakirjeestä alkaen, olla tarjolla myös saamenkielisenä saamelaisille miehille eli että saamelaiset miehet saisivat kaikki oppaat ja kyselylomakkeet jne omalla äidinkielellään eli saameksi? Mun mielestä pitäisi saada, en tiiä miten se oikeasti on, mutta veikkaan, että kaikki materiaali on vain ruotsin tai suomen kielellä.
HEI JONSÍ, KOMMENTOI TÄTÄ^

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Pitäisi. :joojoo: Mielestäni ko. materiaali pitäisi olla saatavilla pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi, tataariksi, venäjäksi ja tärkeimmillä maahanmuuttajien kielillä perinteisten suomen ja ruotsin lisäksi. Suomen kansalaisilla on minun mielestäni oikeus saada heitä koskeva informaatio ja asioida äidinkielellään viranomaisten kanssa. :joojoo:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Jónsì kirjoitti: Suomen kansalaisilla on minun mielestäni oikeus saada heitä koskeva informaatio ja asioida äidinkielellään viranomaisten kanssa. :joojoo:
Entä jos on sellainen Suomen kansalainen, joka on syntynyt Venäjällä, ja jolla on venäläiset vanhemmat, ja hän on pienenä muuttanut Suomeen ja saanut myöhemmin Suomen kansalaisuuden, niin pitäiskö muka hänen saada asioida omalla äidinkielellään (venäjäksi)? Mun mielestä Suomessa ei tarvitse olla oikeutta vaatia asiointia muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä, koska vain ne ovat virallisesti Suomen kieliä (Suomi on kaksi kielinen maa).

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

blackburn kirjoitti:
Jónsì kirjoitti: Suomen kansalaisilla on minun mielestäni oikeus saada heitä koskeva informaatio ja asioida äidinkielellään viranomaisten kanssa. :joojoo:
Entä jos on sellainen Suomen kansalainen, joka on syntynyt Venäjällä, ja jolla on venäläiset vanhemmat, ja hän on pienenä muuttanut Suomeen ja saanut myöhemmin Suomen kansalaisuuden, niin pitäiskö muka hänen saada asioida omalla äidinkielellään (venäjäksi)? Mun mielestä Suomessa ei tarvitse olla oikeutta vaatia asiointia muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä, koska vain ne ovat virallisesti Suomen kieliä (Suomi on kaksi kielinen maa).
Kyllä, sillä tässä tapauksessa ko. kakru on Suomen kansalainen. Tässä tapauksessa kyseessä on myös perinteisen suomalaisen vähemmistön kieli, jota osataan suhteellisen laajasti valtaväestönkin keskuudessa. Käsittääkseni juuri näillä perinteisillä vähemmistöillä on (ollut?) virallinen asema kansalliskieltä matalammalla tasolla, niin että niiden asema on turvattu. :raaps:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Leena
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3601
Liittynyt: 18 Syys 2004, 22:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Leena »

Minäkin pääsen tähän ketjuun kirjoitteleen tuoreita tuntemuksiani inttiasioista :tapu: Poikani kävi eilen lääkärintarkastuksessa armeijaa varten.Hyvin perusteelliset labrakokeet ja haastattelut tehtiin ja hänet todettiin kelvolliseksi armeijaan ainakin terveytensä ja motivaation puolesta :joojoo: Poikani kyllä harkitsi sivariakin mutta kallistui kuitenkin hakeutumaan Pirkkalan lennostoon.

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Leena kirjoitti:Minäkin pääsen tähän ketjuun kirjoitteleen tuoreita tuntemuksiani inttiasioista :tapu: Poikani kävi eilen lääkärintarkastuksessa armeijaa varten.Hyvin perusteelliset labrakokeet ja haastattelut tehtiin ja hänet todettiin kelvolliseksi armeijaan ainakin terveytensä ja motivaation puolesta :joojoo: Poikani kyllä harkitsi sivariakin mutta kallistui kuitenkin hakeutumaan Pirkkalan lennostoon.
Kiva, sillä sitten sinäkin pääset käymään varuskunnassa ainakin valapäivänä ja saat varmaan ainakin pullakahvit.

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Minusta on ihmeellistä, ettei kukaan kuppilalaisista ole intissä tavannut ketään saamelaismiestä.

Vastaa Viestiin