Wars for nothing (maanpuolustukselliset asiat)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Suomen maanpuolustus?

Olen käynyt tai aion käydä armeijan
19
34%
Olen sivari
9
16%
Olen vapautettu asepalveluksesta
17
30%
En ole asevelvollinen Suomessa
11
20%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Et edes sinä? :shock: :lohduton:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Huikka
Maistelija
Maistelija
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Huhti 2010, 11:21
Paikkakunta: Suomi

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Huikka »

Kyllä toinen saamelainen on varmuudella tavannut,ne sijoitetaan vähän sillai paikkakuntakohtasesti,esim.Hesalainen harvoin joutuu pohjoiseen,ellei välttämättä haluu? :ihana:
(blackpurnille)
A lasso rixa quaeritur

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

HEI JVVV, TSEKKAA TÄÄ!

Saitsä yhtään kuntoisuuslomapäiviä intissä ollessasi?

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Taisin minä niitä muutaman saada, pari ihan rutiinina kun olin ylimääräisen ginesviikonlopun alokastarkastusten takia VKS:ssa. Ainakin yhden ilmaisen lomapäivän sain viimeisellä viikolla kun sellaisen kehtasin kokeilla loma-anomukseen laittaa. :heh:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

HEI KAIKKI INTTIMIHET, TSEKATKAA TÄÄ!


Musitatteko tapausta inttiajaltanne, jossa joku inttivarusmies olisi yhtäkkiä vaikka keskellä yötä herätetty sen takia, koska hänen oli mentävä synnytyssairaalaan, koska hänen avovaimonsa/tyttöystävänsä alkoi synnyttää?

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Minä en muista omalta inttiajaltani tuollaista tapausta :eiei:
Mietin, että olisiko varusmiespalvelusta suorittavaa miestä välttämättä edes päästetty sairaalaan :raaps: En tiedä :sorivaan:

Vaikka kukaan ei kysynyt minulta mitään kuntsareista, täytyy kertoa että minä järjestin yhden kuntsarin itselleni ja muutamalle muullekin varusmiehelle :ylppis: Olin varusmiestoimikunnan eli VMTK:n eli merivoimissa eli silakoissa MSTK eli merisotilastoimikunnan puheenjohtaja ja tein komppanian päällikölle aloitteen inttiajan loppupuolella, että kaikki jotka ovat suorittaneet kokonaan rikkeettömän varusmiespalveluksen saavat kuntsarin ja aloitteeni meni läpi :)
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

tonywerner kirjoitti:å
Mietin, että olisiko varusmiespalvelusta suorittavaa miestä välttämättä edes päästetty sairaalaan :raaps: En tiedä :sorivaan:
Mä en usko, että kukaan estäisi miestä, josta on tulossa isä muutaman tunnin kuluttua, menemästä synnytyssairaalaan eukkonsa tueksi. Ja varmaan mies saisi samalla pitää isyyslomansa kotona, vaikka ei tietenkään ehtisi mitään loma-anomusta täyttää, kun harvoin synnytyksen ajankohtaa voi päättää itse, kun synnytys alkaa yllättäen.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Voi olla - mä en tiedä :sorivaan:
Intissä on kuitenkin ihan omat sääntönsä ja "lakinsa", jotka eroavat normaaliyhteiskunnasta melkoisesti... :miettii:

EDIT: Netistä ei oikein tahdo löytyä tietoa, muuta kuin että varusmiehellä on oikeus kuuden (6) päivän isyyslomaan, joka ei vaikuta varusmiespalveluksen pituuteen ja sitä anotaan sitten kun vauvva on syntynyt (syntymätodistus pitää esittää vapaata anottaessa) ja se täytyy pitää kuukauden sisällä syntymisestä.
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Violette »

blackburn kirjoitti:
tonywerner kirjoitti:å
Mietin, että olisiko varusmiespalvelusta suorittavaa miestä välttämättä edes päästetty sairaalaan :raaps: En tiedä :sorivaan:
Mä en usko, että kukaan estäisi miestä, josta on tulossa isä muutaman tunnin kuluttua, menemästä synnytyssairaalaan eukkonsa tueksi. Ja varmaan mies saisi samalla pitää isyyslomansa kotona, vaikka ei tietenkään ehtisi mitään loma-anomusta täyttää, kun harvoin synnytyksen ajankohtaa voi päättää itse, kun synnytys alkaa yllättäen.
Ajat ovat muuttuneet, voisin veikata, että silloin kun esim. Toywerner kävi intin, ei ollut ollenkaan itsestäänselvyys että miehet menevät mukaan synnytykseen yleensäkään, kuten nykyisin. Tai en tietenkään tiedä mistä asti tarkalleen ottaen miehet ovat kyseiseen tapahtumaan aina osallistuneet.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

^ Siihen maailman aikaan ei tosiaan ollut vielä muutenkaan valtavirran trendinä, että isät ovat mukana synnytyksissä :juhaukki:
Muistaakseni ne mukanaolot tekivät tuloaan ja tavallista olikin kysyä tuoreelta isältä (esim. veljeskatraamme keskimmäinen, joka tuli isäksi kolme kertaa 1990-luvun alkupuoliskolla): "Olitko mukana synnytyksessä?"

Mutta en edelleenkään pitäisi itsestäänselvyytenä, että intissä oleva isä hälytettäisiin sairaalaan keskellä yötä, jos hänen tyttöystävänsä olisi mennyt synnyttämään :sorivaan:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja skidi »

Se on varmaankin ihan äärettömän harvinaista jo ihan siksi, että harva lähtee inttiin jos on tietoinen, että emännällä on pullat uunissa. Ja on yleisempää, että siitä ollaan tietoisia kuin että ei olla. Lisäksi voi olla, että synnytyksen lähestyessä isukki on vapaalla jo ihan muutenkin...
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Huikka
Maistelija
Maistelija
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Huhti 2010, 11:21
Paikkakunta: Suomi

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Huikka »

blackburn kirjoitti:HEI KAIKKI INTTIMIHET, TSEKATKAA TÄÄ!


Musitatteko tapausta inttiajaltanne, jossa joku inttivarusmies olisi yhtäkkiä vaikka keskellä yötä herätetty sen takia, koska hänen oli mentävä synnytyssairaalaan, koska hänen avovaimonsa/tyttöystävänsä alkoi synnyttää?
Lomat oli niin tiukassa,että vain omiin hautajaisiin sai lomaa,ei muijan poikimiseen saanut. :uujee:
A lasso rixa quaeritur

Avatar
Callahan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1020
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 20:35
Paikkakunta: Turku

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Callahan »

Muistelisin, että ainakin vuonna 2005 sai lähteä heti sairaalaan, kun sai tiedon, että lapsi syntyy tai on syntynyt. Isyysloma alkoi siitä välittömästi.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

skidi kirjoitti:Se on varmaankin ihan äärettömän harvinaista jo ihan siksi, että harva lähtee inttiin jos on tietoinen, että emännällä on pullat uunissa. Ja on yleisempää, että siitä ollaan tietoisia kuin että ei olla. Lisäksi voi olla, että synnytyksen lähestyessä isukki on vapaalla jo ihan muutenkin...
Totta :joojoo:

Lisäksi miusta on järjetöntä tehdä lapsia niin nuorena, kun suurin osa inttiin menevistä miehistä on kuitenkin hyvin nuoria (19-21-vuotiaita) :roll:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

tonywerner kirjoitti:^ Siihen maailman aikaan ei tosiaan ollut vielä muutenkaan valtavirran trendinä, että isät ovat mukana synnytyksissä :juhaukki:
Muistaakseni ne mukanaolot tekivät tuloaan ja tavallista olikin kysyä tuoreelta isältä (esim. veljeskatraamme keskimmäinen, joka tuli isäksi kolme kertaa 1990-luvun alkupuoliskolla): "Olitko mukana synnytyksessä?"
:
Minusta taasen tuntuu, että 1980-luvun alkupuolella suurin osa synnytytssairaaloista antoi isille luvan tulla synnytyssaliin ja monet isät tulivat tietenkin heti kun vain saivat luvan. Veikkaisin, että 1980-luvun puolivälistä alkaen ainakin 70% isistä osallistui synnytykseen. Mie olen syntynyt 1987 ja miun iskä oli mukana synnytyssalissa.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Voit olla oikeassakin :joojoo: Enhän minä oikeasti tiedä mitään lapsista ja synnytyksistä ja itse asiassa nyt aloin ihmettelemään, miksi edes kommentoin näitä asioita :heh: Eihän minulla ole lapsia, enkä sellaisia aio hankkia, enkä edes pidä lapsista, enkä missään tapauksessa menisi synnytyssaliin katsomaan veristä vauvaa, vaan haluaisin että vauva tuotaisiin syliini pestynä ja puettuna.
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

tonywerner kirjoitti:[
Lisäksi miusta on järjetöntä tehdä lapsia niin nuorena, kun suurin osa inttiin menevistä miehistä on kuitenkin hyvin nuoria (19-21-vuotiaita) :roll:
Joillekin nuorille voi tulla tyhmä vahinko eikä välttis silloinkaan tehdä aborttia.

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

HEI JVVV, TSEKKAA TÄÄ!

Kuinka paljon teille lääkemiehille opetettiin ensiaputaitoja intissä? Miksi sie alunperin hankkiuduit lääkemieheksi?

Joblo
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 363
Liittynyt: 20 Helmi 2008, 17:35

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Joblo »

Aaahhahah, blackburnilla lienee kyselyikä. :peukku:

Avatar
JeSSSe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11428
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 00:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JeSSSe »

Suorititko sä blackburn eli bb eli bareback koskaan sitä inttiä sen jälkeen kun kerran sen kesken jätit..?
Anything that's worth having is sure enough worth fighting for

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Joblo kirjoitti:Aaahhahah, blackburnilla lienee kyselyikä. :peukku:
Se alkoi jo toukokuussa 2004 :heh:
JeSSSe kirjoitti:Suorititko sä blackburn eli bb eli bareback koskaan sitä inttiä sen jälkeen kun kerran sen kesken jätit..?
Meinaakko ettei hän olisi kertonut siitä :miettii: Että olisi "salaa" meiltä suorittanut intin :mrgreen:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
JeSSSe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11428
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 00:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JeSSSe »

Totta joo. Olipa tyhmä kysymys taas. Korjaan: Aiotko blackburn eli bb eli bareback suorittaa inttiä koskaan vai oletko ikuisesti nainen, joka jätti intin kesken?
Anything that's worth having is sure enough worth fighting for

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

JeSSSe kirjoitti:Totta joo. Olipa tyhmä kysymys taas. Korjaan: Aiotko blackburn eli bb eli bareback suorittaa inttiä koskaan vai oletko ikuisesti nainen, joka jätti intin kesken?
En enää koskaan mene inttiin, koska tunnen itseni liian vanhaksi siihen, vaikka täytänkin syxyllä vasta 23 vuotta. Kun valtaosa kaikista muista henkilöistä siellä ovat 18-20 vuotiaita.

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

blackburn kirjoitti:HEI JVVV, TSEKKAA TÄÄ!

Millaisia ensiaputaitoja teille lääkemiehille opetettiin intissä? Miksi sie alunperin hankkiuduit lääkemieheksi?

Kunpa siekin Jvvv vastaisit siulle esitettyihin kysymyksiin. :roll:

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Käsittääkseni opimme EA1-kurssin sisällön sekä tietysti perustietoa ampuma- ja muista vammoista.

Lääkintämiehen hommaan ajauduin ilman sen kummempaa kutsumusta - se tuntui sopivalta vaihtelulta muihin hoitamiini hommiin varuskunnassa.
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
aksim
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3369
Liittynyt: 07 Syys 2005, 13:49
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja aksim »

Minusta tuli tänään reservistäkieltäytyjä.
Sertab oli kulunut....-erään nimierkin mielipide 2003 Turkista-

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

itse sain kesäkuun alussa vapautuksen armeijasta (tai no kutsuntalääkärin mielestä asia on selvä, mutta aina on se joku 0,1% mahdollisuus, että puolustusvoimat kumoaa lääkärin esityksen...)

joten olen iloinen :heh: kiva kun ei täten tarvii tuhlata vuotta elämästä siviilipalvelukseenkaan :tuuletus: :jihuujippii:
Viimeksi muokannut riksa[, 10 Elo 2010, 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

aksim kirjoitti:Minusta tuli tänään reservistäkieltäytyjä.
Voiko reservistä kieltäytyä miten? :uujee: Minäkin haluan reservistäkieltäytyjäksi, vaikka ei mua olekaan haviteltu kertausharjoituksiin kuin kerran elämässäni :)
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30486
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

tonywerner kirjoitti:
aksim kirjoitti:Minusta tuli tänään reservistäkieltäytyjä.
Voiko reservistä kieltäytyä miten? :uujee: Minäkin haluan reservistäkieltäytyjäksi, vaikka ei mua olekaan haviteltu kertausharjoituksiin kuin kerran elämässäni :)
http://akl-web.fi/reservi/perustietoa

Jos ilman vakaumuksellista syytä pelkästään kertausharjoituksia välttääkseen haluaa reservinkieltäytyjäksi, ei kannata hätiköidä ennen kuin seuraava kertausharjoituskutsu tulee. Reservinkieltäytyjä kutsutaan automaattisesti ainakin kerran viiden vuorokauden täydennyspalvelukseen (kertausharjoitusten siviilivastine).
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Kiitos informaatiosta :hali: Minut on tosiaan kutsuttu kertaamaan vain kerran ja se tapahtui vain noin puolisen vuotta varusmiespalvelukseni päätyttyä eli yli 20 vuotta sitten... Vältin onneksi kertauksen, kun kehittelin valheen että olisin muka kaatunut pyörällä ja loukannut käteni ja kertausharjoituksen lääkärintarkastuksesta minut passitetaan kotiin... :heh:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Vastaa Viestiin