Wars for nothing (maanpuolustukselliset asiat)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Suomen maanpuolustus?

Olen käynyt tai aion käydä armeijan
19
34%
Olen sivari
9
16%
Olen vapautettu asepalveluksesta
17
30%
En ole asevelvollinen Suomessa
11
20%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
ak
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 732
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Wars for nothing (maanpuolustukselliset asiat)

Viesti Kirjoittaja ak »

Ajattelin aloittaa uuden aiheen koskien Suomen maanpuolustusta ja Nato keskustelua.

Missä olet suorittanut asevelvollisuutesi/siviilipalveluksen?
Jos armeijassa suoritit palveluksen mikä oli sotilasarvosi?
Mitä Mieltä olet pitäisikö suomen siirtyä palkka-armeijaan entä Nato kantasi?
Onko suomen pitäydyttävä alueellisessa maanpuolustuksessa vai siirrettävä painopiste rauhanturvaamiseen?

Kertokaa omia mielipiteitänne ja kommenttejanne sekä palvelusmuistonne.

Lyhyesti oma mielipiteeni pähkinänkuoressa.

Minut on vapautettu rauhanaikaisesta asepalveluksesta joten itselläni ei ole kokemusta sivarista saatikka armeijan harmaista.

Olen vahvasti sitä mieltä että suomen on aika siirtyä yleisestä asevelvollisuus armeijasta joko valikoivaan asevelvollisuuteen jossa n.25-30% nykyisen 89% sijaan ikäluokasta kutsutaan palvelukseen ja loput vapautetaan tai sitten palkka-armeijaan. Meillä ei ole enään vihollisia missään ilmansuunnassa ja nykyinen sota on lähinnä niin tietoteknistynyt atk-sodan käynniksi että perinteinen suomisotilas rynnäkkökiväärin kanssa on jo historiaa.

Lisäksi itselläni ei ole mitään tunteita puolustaa jotain pelkkää maapalaa tai rajoja vain sen takia että se sattuu olemaan medän maatamme. Maanpintaa tältä planeetalta löytyy aivan tarpeeksi asua ja elää.

Puolustusvoimia pitää kehittää kriisien ennaltaehkäisyyn ja rauhanturvaamisoperaatioihin maamme rajojen ulkopuolella konfliktien kriisialueilla. Kotimaassa puolustusvoimien tehtävänä tulee olla toimiminen pelastusorganisaatioiden kanssa lähinnä pelastus ja ensiaputilanteissa.

On kauhistuttavaa että 80-85% ikäluokasta suorittaa asepalveluksen jossa puolustusvoimat lietsovat maanpuolustushenkeä jokaiseen -84 syntyneisiin ajattelemattomiin nuoriin jotka eivät ole edes koskaan tunteneet sotaa. Suomen maanpuolustus pärjää kyllä vähemmälläkin miesvahvuudella riittää että 20% ikäluokasta ja siinäkin 20 % liikaa käy asepalveluksen.

Ei Natoon eikä amerikkalaisia joukkoja suomeen. Olen Euroopan unionin yhteisen palkka-armeija puolustuksen kannalla.

Enkä mitenkään voi ymmärtää sitä että niin moni suomalainen osoitti myötätuntoa Adolf Enrothin poismenon johdosta. Se oli hyvä että sekin sotaveteraani saatiin hautaan ja odotan että piakkoin viimeinenkin sotiemme veteraani kuolee ja kuopataan.

Kirjoitelkaa ja kritisoikaa
musiikkia thalian alttarilla

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Juu, olen vapautettu rauhanaikaisesti ja syy on fyysinen vammaisuus. Kannatan vapaaehtoista armeijaa ja lyhyempää siviilipalvelusaikaa. Lisäksi kannatan naisille kutsuntoja ja jotakin muuta pientä kaikille...
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
maailmanloppu
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 717
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 20:33
Paikkakunta: Turkumaa
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja maailmanloppu »

En kannata pakollista armeijaa kenellekään. Myönnän, että joillekin se on sovelias ratkaisu mutta ei läheskään kaikille. En myöskään kannata NATO:iin liittymistä. Siviilipalvelus on taas ihan asia erikseen, siitä voisin runoilla vaikka kuinka mutta jätetään toiseen kertaan :) Mielestäni näin rauhan aikana (joka toivottavasti on ikuinen :) ) on hankala asennoitua siihen, että nuorten miesten tulee kouluttautua tappamaan vihollisia.

Täältä tähän.
"Kahvin pitää olla makeaa kuin rakkaus, mustaa kuin helvetti ja vahvaa kuin kuolema" -Charles-Maurice De Talleyrand-Périgord

Stello
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 484
Liittynyt: 07 Maalis 2004, 20:14
Paikkakunta: Bray, Co.Wicklow, Ireland
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Stello »

Harmi, että listalta saattoi valita vain yhden vaihtoehdon, olisin voinut valita 2-3..

Mun mielestä Suomen maanpuolustussysteemi on ihan hyvä, paitsi henk.koht. en olisi päästänyt naisia armeijaan.

Ketään ei kuitenkaan pakoteta aseisiin, vaan muiden vaihtoehtojen lisäksi jopa armeijankin voi käydä aseettomana.

Oppiihan siellä paljon hyödyllistäkin, ei vain "tappamaan vihollisia" 8)

Avatar
Kosti-71
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6834
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 01:48
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Kosti-71 »

Minusta tuli sitten kertaheitolla HULLU.
Onnistumiset nostavat itseluottamusta. T: ikuinen sinkku

Avatar
JeSSSe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11428
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 00:33
Paikkakunta: Tampere

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JeSSSe »

mä suoritan siviilipalveluksen, kunhan opinnot on suoritettu (noin vuoden päästä)..
Anything that's worth having is sure enough worth fighting for

Avatar
maailmanloppu
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 717
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 20:33
Paikkakunta: Turkumaa
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja maailmanloppu »

Stello kirjoitti:Oppiihan siellä paljon hyödyllistäkin, ei vain "tappamaan vihollisia" 8)
Tuo lienee suunnattu minulle. Armeijan päätarkoitushan kuitenkin lienee maanpuolustus? Saatan olla väärässäkin, kun en ole kyseiseen laitokseen sen tarkemmin koskaan tutustunut. Enkä missään nimessä kiellä, etteikö armeija oppisi "paljon hyödyllistäkin", saattaahan sitä oppia hyödyllisiä asioita vaikka bussimatkalla. :)
"Kahvin pitää olla makeaa kuin rakkaus, mustaa kuin helvetti ja vahvaa kuin kuolema" -Charles-Maurice De Talleyrand-Périgord

Avatar
kaivanto
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1623
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja kaivanto »

Mä olen vapautettu rauhan aikana, mikä ei kellekään yllätys :lol: TJ27 eli suoriuduin palveluksesta 10% normaaliajasta. Rynnäkkökiväärin kokoaminen ja purkaminen sujui, mutta ampumaan en ehtinyt. Ideologisia syitä löytyy runsaasti, mutta diagnoosinkin sain: "Epävakaa persoonallisuus". Hei, oikeasti jos ei ole hiukan epävakaa on robotti, ja sehän armeijalle sopii.

Sodan sattuessa palvelen mielelläni juuri Suomen maanpuolustusta ja varmasti tarvittavia tärkeitä taitoja minulta löytyy. Mutta sotilaaksi minusta ei ole. Tähtään ulkoministeriksi ja sen sanoin jo lautakunnan haastattelussakin. Pitivät vitsinä, mutta tulevat vielä yllättymään. Perinteisessä mielessä en ole isänmaallinen, sillä ideologisesti vastustan kansallisvaltioita vanhanaikaisina ja epävakautta ylläpitävinä. EU:n liittovaltio heti! Ja maakuntapohjalta. Tänään muuten radiohaastattelussani aiheena oli turvallisuus- ja puolustuspolitiikka, ja kiitosta tuli...

Tohon äänestykseen ei voi vastata, kun radionappuloista voi valita vain yhden kerrallaan.
E per un'istante ritorna la voglia di vivere...
≈ Hanki elämä mutsilles!

Avatar
Colby
Barista
Barista
Viestit: 4126
Liittynyt: 18 Marras 2003, 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Colby »

Ei vois vähempää kiinnostaa koko armeija, mutta silti sinne on raahauduttava heinäkuussa. Minuuttiakaan kauempaa en ole siellä kuin on pakko. Tai ehkä mä sit "pimahdan" totaalisesti siinä jossain vaiheessa, ettei tarvi sitä puoltakaan vuotta olla.

B-miehen paperit itselleni ruinasin, mutta sekin on liikaa. Syvältä koko touhu. Tällä motivaatiolla musta ei oo minkäänlaista hyötyä maanpuolustuksessa, oli sitten kyseessä "tositilanne" tai ei.
"Ihan **tun ruma ihminen!
Kaikin puolin.
Varsinkin ulkonäöltä!"

-Saana Uimonen

Avatar
Lilli
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 855
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 20:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi.

Viesti Kirjoittaja Lilli »

ak kirjoitti:Enkä mitenkään voi ymmärtää sitä että niin moni suomalainen osoitti myötätuntoa Adolf Enrothin poismenon johdosta. Se oli hyvä että sekin sotaveteraani saatiin hautaan ja odotan että piakkoin viimeinenkin sotiemme veteraani kuolee ja kuopataan.
Tuo nyt oli vähintäänkin mauton kommentti! :(
Sellainen henkilö, joka syö pannukakkua ja hilloa, ei voi olla kauhean vaarallinen.
- Muumit -

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Olenkos minä sitten joku "Sotahullu" :shock:
Kävin armeijan elokuu 90- huhtikuu 91 välisenä aikana Pohjois-Karjalan prikaatissa Kontiolahdella. Kahdeksan kuukautta kesti ja jääkärinä kotiuduin.
Minä joka en ollut koskenut kuin vesi, jousi ja nallipyssyyn ammuin yhden pisteen päähän kolmesta kuntsarista. Ampuminen oli kivaa!! :snipersmilie:
Kyllähän se intti oli välillä tosi kammottavaa pakkopullaa, mutta enimmäkseen lämmöllä sitä muistelen. Ja kaipaan muutamia kavereita, lähinnä Ruotsista ja Espanjasta :shock: jotka suorittivat palvelustaan Suomessa.

Talvella 1997 kävin kertausharjoituksissa ja Itsenäisyyspäivänä 1998 meikäläinen sai Korpraalin jämät... Aiku tää on herra "isoherra" :wink:

Avatar
ashanti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3393
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 11:42
Paikkakunta: St.Moritz

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi.

Viesti Kirjoittaja ashanti »

ak kirjoitti:Enkä mitenkään voi ymmärtää sitä että niin moni suomalainen osoitti myötätuntoa Adolf Enrothin poismenon johdosta. Se oli hyvä että sekin sotaveteraani saatiin hautaan ja odotan että piakkoin viimeinenkin sotiemme veteraani kuolee ja kuopataan.
Saatat keppoisella ja mielestäni erittäin loukkaavalla kommentillasi minut sellaiseen tilaan, etten edes pysty kirjoittamaan mitään laajaa analyysiä koko esiintuomastasi aiheesta. Arvosi, asenteesi ja kunnioituksen puutteesi tyrmistyttävät. Kotimaan nimen toistuva pienellä kirjoittaminenkin kertoo jo aika paljon... :roll:
U kosu stavi ruzmarin
I jedan cvijet kraj šadrvana
Lejla, zar bi mogla ti drugog voljeti?
Golube, moj golube
Nosi joj suze mjesto pjesme

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30473
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Ehrnroothia ja muita sotaveteraaneja on turha mollata. Heidän ansiostaan olemme sentään syntyneetkin Suomen tasavallassa, emmekä Suomen neuvostotasavallassa - sanana pieni ero mutta käytännössä merkittävä. Toki Suomi olisi joka tapauksessa nyt jo itsenäinen, vaikka olisi Neuvostoliiton osaksi joutunutkin mutta tuskinpa tämä maa ihan tältä näyttäisi...

Itse suoritan parasta aikaa asepalvelustani Tykistöprikaatissa Niinisalossa säämiehenä. Palvelusaika on 270 vuorokautta mutta mitään natsoja ei kaulaan ole luvassa. Tuskinpa korpiksikaan ylentävät, kun en ole laisinkaan klassista sotilasjohtajatyyppiä, ainakin sääjaoksessa toistaiseksi korpraaleiksi on nimitetty ne kovaäänisimmät tyypit - korpraali kun johtaa ryhmää, jos alikersantti saa kuulan kalloonsa, niin tärkeintä on vain se, että ääntä lähtee. Organisointikyvyllä ja älynlahjoilla näin muuten mitään väliä ole... :roll:

Okei, turhapa tuosta täällä on avautua. ;) Suomen maanpuolustus tällaisenaan vaikuttaa varsin toimivalta ratkaisulta ja vaikka tekisi mieli haihatella ja muuta väittää, ei miesvahvuutta voi vähentääkään. Ei niitä kriisitilanteitakaan aina pysty ennakoimaan vuosia etukäteen, valmiuden pitää olla jatkuvasti riittävä, ja jos vain pieni murto-osa Suomen miehistä on saanut sotilaskoulutuksen, ei tuhannen kilometrin rajaa pystytä yksin puolustamaan määrällisesti ylivoimaista vihollista vastaan.

Se, pitäisikö sitten liittoutua, onkin toinen juttu. Itse en näe syytä liittyä NATO:on, muutenkin Suomen ulkopoliittista linjaa tulisi muuttaa. Siinä, missä muutama vuosikymmen sitten kumarreltiin Moskovaan, kumarrellaan nykyään jostakin käsittämättömästä syystä Washingtoniin. USA:n öykkäristisessä ulkopolitiikassa (noh, tokkopa se sisäpolitiikka paljon parempaa on) ei ole paljoa ihannoitavaa ja USA-johtoiseen sotilasliittoon ei moraaliselta kannalta ainakaan tulisi liittyä. Muutenkin ainoa edes puolisotilaallinen uhka länsimaille tätä nykyä on terrorismi, joka kumma kyllä tuntuu iskevän lähinnä USA:han ja sen liittolaismaihin. :roll:

EU:n yhteistä puolustusydintä kylläkin voisi kehittää, mikä ratkaisuna muutenkin tuntuu paljon mielekkäämmältä. Niin kauan, kun ainakin Suomen osalta puhutaan nimenomaan puolustusratkaisuista, eikä Suomen joukkoja (varsinkaan asevelvollisia) lähetetä perustelemattomaan hyökkäyssotaan mihinkään takapajulaan, kaikki lienee kohtuullisen hyvin. Pahoin vain pelkään, että on Suomen poliitikoissa niitäkin, jotka olisivat halunneet lähettää suomalaisia Irakiin taistelemaan ylväästi amerikkalaisten rinnalla.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33084
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Pete »

Mulla on intti edessä tammikuussa 2005 :shock: . Kajaanin prikaatin tykistöön käy alokkaan tie...
Saa nähdä kuinka mä siellä pärjään...
Mun mielestä Suomi ei saa liittyä Natoon.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Re: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi.

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

ak kirjoitti:Enkä mitenkään voi ymmärtää sitä että niin moni suomalainen osoitti myötätuntoa Adolf Enrothin poismenon johdosta. Se oli hyvä että sekin sotaveteraani saatiin hautaan ja odotan että piakkoin viimeinenkin sotiemme veteraani kuolee ja kuopataan.

Kirjoitelkaa ja kritisoikaa
TODELLA MAUTONTA! Ak, satun tuntemaan sut niin hyvin, että uskallan sanoa tämän: harkitsepa puheitasi kahteen kertaan! Vaikka allekirjoittanut olisi miten Ruotsi-myönteinen tahansa, niin minäkin sentään kunnioitan sotaveteraaneja valtavasti.

Se kunnioitus tulee jo lapsuudestani.

1) siksi, että isäpuoleni oli sellainen
2) enoni oli sellainen
3) ja työni takia, olen päässyt tai saanut loistavan tilaisuuden tutustua sotaveteraanien elämään konkreettisesti sekä sotaveteraanien kannalta että poliittiselta kannalta.

Vielä kerran: TODELLA RÖYHKEÄ, HÄVYTÖN JA NAIIVI kommentti.

Edit: Pistää kysymään, ajatteletko samoin viime perjantaisesta tapahtumasta Konginkankaalla? Siis, että onpahan taas 23 nuorta vähemmän tässäkin maassa?

TÖRKEÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Viimeksi muokannut Katten-Gustaf, 22 Maalis 2004, 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Ja minä kotiuduin juurikin samaan aikaan kun Timoteus läksi Niinisaloon! Pysyi tämä euroviisutietoisuus silläkin mäellä samana, ellei jopa parantunutkin Timoteuksen tultua remmiin!

Puolella vuodella pääsin tästä laitoksesta ja oikeastaan ihan jo haikeudella muistelee niitä hyviä aikoja. Omin siivin lensin siviiliin (tai reserviin...miten sen nyt ottaa). Ampuminen oli tämmöiselle "ei koskaan ampuneelle" immeiselle varsin jännittävä kokemus ja se oli todella hauskaa. Parhaimpia päiviä intissä kun pääsi ampumaan kaikkia kivoja testejä ja pääsinhän minä myös sinkoilemaan Robinson Gunin kanssa :)

Omakohtainen kokemus on tällä hetkellä vain positiivinen. Alkuaikoina tietenkin veee itutuskäyrä hiveli pilviä, mutta kun otti kaiken huumorilla niin se toimi hyvin!

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5346
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

AK hyvä, sinun olisi pitänyt tyytyä järjestämään yksi kysely yhden tietyn kysymyksen vaihtoehtoisista valinnoista. Yllä olevassa kyselyssä on kysyttävää useamman kyselyn verran. Valitettavasti kyselyjä ei pääse muokkaamaan uudestaan.

Mutta tässä vastaukset omalta osaltani:

Suoritin asevelvollisuuteni (hirveä sana) kenttätykistössä, Dragsvikissa, kuten ehkä tiesitkin. Arvokseni tuli alikersantti.

Palkka-armeija: Ei, kahdesta syystä.

Ensinnäkin, aseita ei pidä jättää kokonaan niiden käsiin, jotka saattavat haluta käyttää niitä innokkaasti. Pitemmällä tähtäimellä, joskus tulevaisuudessa, voi olla yhtäkkiä sotilasvallankaappauksen riski. Asevelvollisuusarmeijassa tällaista riskiä ei ole.

Toiseksi on sosiologinen peruste säilyttää asevelvollisuus (tai muunlainen yleinen yhdyskuntapalvelu, miksei), nimittäin jokaiselle on hyväksi saada kunnollinen läpileikkauskuva Suomen kansasta, ja nähdä mitä kaikkia ihmistyyppejä tässä kansassa on. Itselleni mielenkiintoisinta armeijassa oli nimenomaan se ihmistyyppien ja –taustojen monipuolisuus (aiku rakastan tätä sanaa) jota siellä oli.

Noh, nämä viisufanien yhteisöt ovat tosin ehkä vieläkin monipuolisempia :wink: Ja täällähän ovat molemmat sukupuoletkin, armeijassa naisia on kuitenkin vain vähäisessä määrin…

NATO-kantani: Ei, Suomen ei pidä liittyä NATOon. Ei pidä pönkittää sotilasliittojen olemassaoloa osoittamalla kiinnostusta niihin. Ymmärrän, että Puola, Tshekki ja Unkari valitsivat Venäjään kyllästyneinä sen tien, mutta Suomen ja Ruotsin ei tarvitse. Sitä paitsi NATO on USA-johtoinen. Tarvitsisiko Suomi NATOa on kaksipiippuinen juttu, toisaaltahan se voisi olla lisäturva, mutta toisaalta se voisi provosoidakin tiettyjä naapureitamme. Ja uskon, että EU:ssa olo riittää turvaksi.

Tähän liittyen suhtaudun sen sijaan myönteisemmin EU:n puolustuksellisiin ytimiin ja sen kaltaisiin suunnitelmiin. Ovatpahan ainakin eurooppalaisissa käsissä. Eikös näitä kehitettykin vähän aikaa siiten?

Rauhanturvaamisen muualla on säilyttävä vapaaehtoisella pohjalla, mutta tuskin kukaan mitään muuta kaavailekaan.

Kyllä Suomi on puolustamisen arvoinen maapalsta!!! Mutta en tarkoita sitä, etteikö tänne saisi muuttaa ulkomaalaisia, esimerkiksi pakolaisia, asumaan. Ja monessa muussa asiassa, kuten ympäristöasioissa, on sitouduttava kansainvälisiin päätöksiin. Mutta siis kiitos sotaveteraaneille että taistelivat maamme puolesta! Säästyttiinpäs diktatuuriin joutumiselta…

Huomatkaa että Ehrnrooth oli sotaveteraanina EU:hun liittymisen kannalla, jotta ”ei koskaan enää oltaisi yksin”… (mutta tämä lause ei siis liity suoraan ak:n aloittamaan keskusteluun)
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
Soldier_of_Love
Happy Hour
Happy Hour
Viestit: 457
Liittynyt: 15 Helmi 2004, 19:26

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Soldier_of_Love »

TOMItu kirjoitti:... Ampuminen oli tämmöiselle "ei koskaan ampuneelle" immeiselle varsin jännittävä kokemus ja se oli todella hauskaa. Parhaimpia päiviä intissä kun pääsi ampumaan kaikkia kivoja testejä ja pääsinhän minä myös sinkoilemaan Robinson Gunin kanssa :)niin se toimi
Sinä sitten jaksat vääntää veistä haavassa! :lol:

Mut joo, kyllä minäkin pidin intissä ammunnasta. Pahinta oli roikkuminen kasarmilla.
ISOT HALIT Kuppilan ihanalle pinkille porukalle, ihanille pikkupossuille! HALI HALI!

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Timoteus kirjoitti:Itse suoritan parasta aikaa asepalvelustani Tykistöprikaatissa Niinisalossa säämiehenä.
Terveisiä vaan sinne Nixulaan! Itse härväsin siellä vuoden 1999 ensimmäiset 9 kuukautta ha-kuskina ja lämärinä. Majoituspaikkana Kuljetuspatteri. Onkos siellä jo se uusi muonituskeskus tullut siihen kentän laidalle :wink: ? Ja jos on, niin mitä vanhalle rakennukselle on tehty? Onko lamellikasarmi saatu rempattua?

Voi muistoja. Juuri tänä aamuna mietin, että viimeiset 5 vuotta ovat menneet aivan älyttömän nopeasti. Muistan lähes kuin eilisen sen ajan, kun intissä käyskentelin. Muutaman kerran on tullut nähdyksi inttituttuja vuosien aikana, mutta aivan liian vähän. Suurimpana syynä se, että olin liki ainoa pääkaupunkiseudulta Nixulaan raahautunut yksilö. Kaikki muut tuntuivat olevan Turku-Pori tai sitten Pohjanmaa-akselilta. :( No, vaihtelu virkisti.

Jos koettais saada loppukesän valapäiväksi järkättyä inttiporukkatapaamista Niinisaloon... Parina kolmena valapäivänä kotiutumisen jälkeen käytiin visiitillä, mutta sitten on muut kiireet tulleet tilalle... :(

Oukei, nyt saa riittää pateettinen muistelu, josta kukaan ei saa mitään hyötyä irti... :wink:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
TOMItu
Keittiömestari
Keittiömestari
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Jvvv kirjoitti:Majoituspaikkana Kuljetuspatteri. Onkos siellä jo se uusi muonituskeskus tullut siihen kentän laidalle :wink: ? Ja jos on, niin mitä vanhalle rakennukselle on tehty? Onko lamellikasarmi saatu rempattua?
Aiku tää vastaa nyt tähän ko tää tietää tästä enemmän! Uusi muonituskeskus tosiaan on jo ollut muutaman vuoden siinä kentän laidalla, urheilupleissiä vastapäätä. Isot tilat ja komeet linjastot, neljä linjaa, joita pitkin saa kahmittua kaikkea mahdollista mitä tarjolla on! Palvelin siis itse tuolla muonituskeskuksessa, spadena :D Siellä vanhassa Mukessa on ainakin ollut meidän sotilaskeittäjien kalusto, keittimet, vesi/ruoka astiat jne. Siis kaikki mahdollinen, krääsä mitä tarvitaan metsässä ja sitä on aivan tajuttomasti, laatikkoa laatikon perään ja kippoa toisen jälkeen! Se vanha olikin jo sellanen moukarin alle jätettävä laitos, tää uusi Muke on vallan mahtava ja viihtysä! Keittiön puolella on tosi modernia ja tilavaa. Siellä sitä sitten tuli keiteltyä monta soppaa ja soossia! Tosi hieno paikka.

Ai niin se lamelli! Tietääkseni sitä rempataan juurikin nyt! Mutta Timoteus tietää tän hetkisen tilanteen paremmin lamellin osalta!

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Vai että niin prameat on Niinisalon ruokailutilat? Oliskohan syksy 2000 kun oon viimeksi vieraillut paikan päällä? Paljon siis lienee tapahtunut ja muuttunut...

Harmi ettei me tunneta yhteisesti kapiaisia sieltä... :wink: Ellet satu muistamaan (ja Timoteus varmaankin tietää) VKS:n skapparit. Josko siellä olis vielä esim. sot.mest. Kurki paikalla...? :wink:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Nadi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2822
Liittynyt: 26 Marras 2003, 13:30
Paikkakunta: Järvenpää

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Nadi »

Mie voin vain arvailla ken tämä keskustelun aloittaja on, mutta olenpa hämmästynyt hänen asenteestaan mm. edesmennyttä suurmiestä kohtaan. Olen suorastaan mykistynyt järkytyksestä.... :cry:

Jos minun nuoruusvuosinani armeija olisi ollut avoin myös naisille, olisin sinne varmasti halunnut. Meillä on kuitenkin niin vähän mahdollisuuksia tehdä mitään konkreettista oman maamme hyväksi ja minusta armeijan käyminen on osoitus kunnioituksesta tätä maata kohtaan. Sivarin hyväksyn myös, koska muuallakin kuin rintamalla tarvitaan ihmisiä. Totaalikieltäytyjiäkin yritän jotenkin ymmärtää.....jotenkin.....

Avatar
JaKiMa
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 14:39
Paikkakunta: Eura

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JaKiMa »

Heidän ansiostaan olemme sentään syntyneetkin Suomen tasavallassa, emmekä Suomen neuvostotasavallassa - sanana pieni ero mutta käytännössä merkittävä.
Kontrafaktista historiankirjoitusta, eikä mikään tosiasia! Mä ihmettelen vähän sitä, jos joku uskaltaa tässä asiassa olla toista mieltä kuin valtavirta, niin heti ollaan tyrmistyneitä ja kauhuissaan. :shock: Nämä asiat(kaan) kun eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia kuin miten ne usein esitetään!

Oi, tää tuli vihdoin täysi-ikäiseksi!! :roll:
Av bara en droppe regn,
står min mark i blom, en rikedom.

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

JaKiMa kirjoitti:
Kontrafaktista historiankirjoitusta, eikä mikään tosiasia! Mä ihmettelen vähän sitä, jos joku uskaltaa tässä asiassa olla toista mieltä kuin valtavirta, niin heti ollaan tyrmistyneitä ja kauhuissaan. :shock: Nämä asiat(kaan) kun eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia kuin miten ne usein esitetään!
Miten niin kontrafaktista? Kenen ansiosta tämä sitten on vapaa maa, Jakima? Sinun? Minun? Tuskinpa vaan...

Mielipidevapaus toki sallittakoon, mutta pitäisi myös miettiä kirjoittaessaan tai sanoessaan sitä, loukkaako toisten mielipiteitä tai tunteita kommenteillaan. Jos ak olisi kirjoittanut tuon saman tekstin esim. jonkun lehden yleisönosastoon (luojan kiitos, se olisi poistettu jo ennen sitä) ja se olisikin vahingossa päässyt läpi lehteen, niin koetapa kuvitella, millainen myrsky siitä nousisi!???

Kyse on vähän samasta asiasta kuin että menet ja pilkkaisit toisen uskonnollisia käsityksiä. Ei Adolf Ehrnrooth toki mikään pyhimys ollut, mutta suuri sotasankari Suomen historiassa ja on aika vaarallista mennä pilkkaamaan tällaisia arvoja. Sota on kuitenkin aika raskas kokemus ja muisto suomalaisessa historiassa ja nimenomaan talvi- ja jatkosota, joissa Ehrnroothkin taisteli tämän maan vapauden puolesta. Elämme 2000-lukua, mutta niitä sotaveteraanejakin ja heidän lapsiaan on aika paljon elossa vielä tässä maassa, joten pitää osoittaa myös tiettyä kunnioitusta heitä ja heidän kärsimyksiään kohtaan.

Asioista saa ja pitääkin voida keskustella ja mielipiteitään esittää, mutta kuten sanoin, ak teki sen todella röyhkeällä tavalla. Joku raja sentään, sanon minä ja uskon, että moni tälläkin palstalla allekirjoittaa tämän ajatuksen, vaikkeivät sitä ääneen sanoisikaan.

Ei muuta.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Periaatteessa meidän tulisi tässä aiheessa olla objektiivisia ja antaa kaikkien mielipiteiden tulla sellaisina kuin ne ovat. Itse jopa voisin verrata kansankiihotukseen tuota tavallista sanomaa "ilman esi-isiemme työtä emme olisi itsenäisiä...", sillä periaatteessa suunta on sama. Monille kuitenkin juuri tämän asian ymmärtäminen monelta kannalta on erityisen hankalaa. "Arkiajattelusta" kuitenkin tulisi aina pyrkiä pois, oli asia mikä hyvänsä. Arkiajattelulla tarkoitan tässä yhden tietyn ajatuksen olevan totuus.

Ai niin, voin vannoa, että olen jopa harkinnut anomista päästä siviilipalvelukseen (yliopistohakujen lisäpisteiden toivomuksessa)...
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
JaKiMa
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 14:39
Paikkakunta: Eura

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JaKiMa »

Itse jopa voisin verrata kansankiihotukseen tuota tavallista sanomaa "ilman esi-isiemme työtä emme olisi itsenäisiä...", sillä periaatteessa suunta on sama. Monille kuitenkin juuri tämän asian ymmärtäminen monelta kannalta on erityisen hankalaa
Tätä minä juuri tarkoitan, JukkaV puki hyvin minunkin ajatukseni sanoiksi. Tässä asiassa vaan tuntuu olevan vain yksi totuus, joka on kyllä usein aika kaukana objektiivisesta totuudesta.

Ja kontrafaktista historiankirjoitusta tuo juuri on, siihen ei voi kukaan väittää vastaan. Fakta!

Enkä minä pilkkaa ketään, minunkin molemmat vanhempani ovat sotaveteraanien lapsia. Mutta että tuollaista yksipuolista asioiden tarkastelua... :x
Av bara en droppe regn,
står min mark i blom, en rikedom.

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja male »

Sanoisin että liikaa vaihtoehtoja tossa äänestyksessä. Äänestin kuitenkin tota 20% -juttua.
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Feija
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 10:08

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Feija »

Armeijaan vaan kaikki ja sassiin! Tälläkin listalla pyörii monta vellihousua, joille sen käymisestä ei ainakaan haittaa olisi.

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Feija kirjoitti:Tälläkin listalla pyörii monta vellihousua, joille sen käymisestä ei ainakaan haittaa olisi.
Hömm??? Mielestäni tällainen nimittely ei ole hyvän maun mukaista!
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
JeSSSe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11428
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 00:33
Paikkakunta: Tampere

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JeSSSe »

Feija kirjoitti:Armeijaan vaan kaikki ja sassiin! Tälläkin listalla pyörii monta vellihousua, joille sen käymisestä ei ainakaan haittaa olisi.

ööh, ehkä se ei oo siitä kiinni, vaan esimerkiks siitä että ei kiinnosta se pelleily mitä se armeija pääasiassa on, mun mielestä koko touhu on niin naurettavaa kun olla voi.
Anything that's worth having is sure enough worth fighting for

Vastaa Viestiin