Millainen on hyvä viisufani?

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Violette »

Mikä on sinun mielestäsi "viisufanin" määritelmä?

Tästä on aina välillä ollut puhetta täällä Kuppilassa ja irl viisutapahtumissa ym., ja ajattelin nyt avata aiheelle (uuden) ketjun. Kun tulin itse viisupiireihin vuonna 2003, joku sanoi entisellä Viisupalstalla (Kuppilan edeltäjä), että viisufani on vasta sitten, kun nauhoittaa kisat joka vuosi telkkarista ja ostaa virallisen kokoelmalevyn. Nykyisin Internetin ansiosta muiden maiden karsintojenkin seuraaminen on todella helppoa, ja joskus kuulee sellaistakin, että Oikea Viisufani kuuntelee ja katselee läpi jokaisen maan karsinnat. On myös väitetty, että suomalainen fani ei ole viisufani, jos ei ole kaikkein kiinnostunein juuri oman maan (Suomen) karsinnoista. Toisaalta voidaan myös väittää, että Oikea Viisufani on katsonut jokaisen vuoden kisat ainakin neljään kertaan ja osaa kaikki euroviisut ulkoa. Sitten on myös niitä, joiden mielestä viisufani ei voi olla, jos ei kuulu euroviisufaniyhdistykseen... jne.jne.jne.

Minkälainen viisufani sinä olet? Mikä mielestäsi on Oikean Viisufanin määritelmä? Onko viisufani silloin, jos katsoo Euroviisut joka vuosi, jos sattuu olemaan kotona tuona toukokuisena lauantaina? Vai voiko itseään kutsua viisufaniksi vasta sitten, kun on seurannut jokaisen osanottajamaan karsinnat joka vuosi, kerännyt kaapit täyteen viisukrääsää ja ollut paikalla seuraamassa kisoja vähintään kymmenen kertaa?
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Sundance
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 523
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 15:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Sundance »

Mun mielestä kukaan muu ei voi sanoa, onko joku viisufani kuin kyseinen henkilö itse. Viisuvuosilla, krääsällä ja Moldovan karsintojen viimeiseksi jääneiden kappaleiden puntareilla leveily on tosi pikkusieluista, varsinkin jos tällä yritetään vain osoittaa "parempaa viisufaniutta". Pyörin muutama vuosi takaperin useilla musiikkifoorumeilla, joissa tämä paremmuusilmiö oli pinnalla. Jos et esimerkiksi käynyt bändin keikoilla, et todellakaan ollut tosifani. Mitä järkeä?

Jos henkilö pitää viisuista ja pitää itseään viisufanina, that's it. Euroviisut ovat iloinen asia, joten miksi ihmeessä pitää luokitella viisujen parissa viihtyvät ihmiset "tosifaneihin, faneihin, ei-faneihin"? Keskityttäisiin olennaiseen! :hali:
My beauty will save the world - Verka

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36803
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Jokainen joka arvostelee viisuja ja katsoo niitä ennen finaali-iltaa on viisufani. Itse olen siis tämän perusteella ollut fani vuodesta 2007. :joojoo: Silloin Ylen sivuilta kaivoin ne esiintyjät. :ihana: Ai niitä aikoja.

Mutta tavallaanhan viisufanius on jaettu myös eri lohkoihin:

Ykkösfanit kyyläilevät eri maiden karsintoja (muidenkin kuin Suomi ja Ruotsi) ja tekevät innokkaasti puntareita eri maiden karsinnoista. Heidän intonsa viisuja kohtaan on loppumaton ja he vierailevat kaikenlaisissa miiteissä ja ovat valmiita jopa maksamaan harrastuksestaan.

Kakkosfanit katsovat Suomen ja Ruotsin finaalit ja vilkuilevat mitä eri maat ovat valinneet. Keskustelevat foorumilla aika paljon mutta heidän intonsa kohdistuu myös muuhun kuin viisuihin.

Kolmosfanit katsovat telkkarista esikatselut ja kuuntelevat netistäkin hyviksi toteamiaan kappaleita. He eivät kuitenkaan innostu viisuhömpötyksistä tai foorumeista.

Olen ihana teorioineni. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19791
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Tuo Tompan määritelmä kuullosti ihan hyvältä. Siitä puuttuu kuitenkin ratkaisevana tekijänä OGAE:n jäsenyys (vai onko se osa tuota, että suostuu maksamaan?). Entäs se, käykö katsomassa viisut pakan päällä? Jos heidätkin lasketaan tuohon, että suostuu maksamaan, niin uskoisin, että läheskään kaikki viisuyleisössä istujat eivät ole sentään kuunnelleet kaikkien maiden kaikkia tyrkkyjä tai katsoneet nettistreamelta kaikkia karsintoja.

Minusta tuli näköjään ykkösfani viisukaudella 2010, koska silloin ensimmäistä kertaa katsoin nettistreameilta eri maiden karsintoja ja kävin ensimmäistä kertaa kuppilatapaamisissa. Vuonna 2008 olin näköjään vielä kolmosfani, koska en katsonut silloin vielä Melodifestivalenia eikä minulla ollut tunnuksia missään viisufanisivuilla. Kyllä tosin jo silloinkin kuuntelin kaikki vuoden 2008 viisut huolella todella monta kertaa.

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

TomppaJr kirjoitti:Jokainen joka arvostelee viisuja
:hihi:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36803
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Mitä hupsua siinä nyt oli. :heh: Arvostella voi tarkoittaa sekä positiivista että negatiivista! :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41958
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti:Tuo Tompan määritelmä kuullosti ihan hyvältä. Siitä puuttuu kuitenkin ratkaisevana tekijänä OGAE:n jäsenyys (vai onko se osa tuota, että suostuu maksamaan?). Entäs se, käykö katsomassa viisut pakan päällä?
Muistuttaisin, että kaikilla ei edelleenkään ole varaa matkailuun, vaikka kuinka olisi fani. Jotkut fanit mm. elävät toimeentulotuella. Siksi minusta on kohtuutonta, että valmius käyttää rahaa, ainakaan mikään puhtaan euromääräisenä laskettu valmius, olisi faniuden kriteeri.

Minusta ei ole järkevää, että itse määrittelisin viisufaniuden jotenkin. Korkeintaan voisin esittää empiirisiä havaintoja siitä, miten sanaa käytetään. (Eli samaan tapaan kuin jos tehtäisiin sanakirjaan artikkelia hakusanasta "viisufani".) Vaan ehkä tämä kysymys "miten määrittelisit" ei niinkään tarkoitakaan tarkasti määrittelemistä, vaan sen kuvailua, millaisia - ehkä epämääräisiäkin - mielikuvia sana "viisufani" itse kussakin herättää?

Minusta on aika herttaisen samantekevää, pitääkö joku minua viisufanina vai ei. En varmasti ole mikään hardcorefani, esim. menneitä vuosia koskevassa viisutietämyksessäni on ammottavia aukkoja. Jos sanan (epämääräiseen) merkitykseen itselleni mennään, niin "normaalina" epäfanina käytöksenä pitäisin sitä, että katsoo televisiosta Suomen finaalin ja kv. semit ja finaalin, ja ehkä jää seuraamaan esikatseluohjelmaakin, jos sitä sattuu tulemaan kun töllö on päällä. Jos tarkoituksella etsii ohjelmatiedoista että milloinkas ne esikatselut onkaan, menee jo vähän fanin puolelle; samoin jos etsii ja kuuntelee netistä systemaattisesti biisejä etukäteen (sitä ei lasketa jos kaverin kehotuksesta kuuntelee yksittäisen biisin). Muiden maiden finaalien seuraaminen on faniutta, ja tämä koskee myös Ruotsin finaalia, sillä ei Ruotsilla mitään erityismerkitystä ole muille kuin faneille (ei toki kaikille heistäkään).

Huomaan jonkinasteisen faniuteni myös siitä, että eräällä toisella, ei-viisuaiheisella foorumilla puhun viisuista suunnilleen yhtä paljon kuin muut keskustelijat yhteensä.

Otsikon kysymykseen: Hyvä viisufani on se, joka antaa muiden fanittaa omalla tavallaan :peukku:
Viimeksi muokannut Rousku, 09 Huhti 2011, 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41958
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

TomppaJr kirjoitti:^ Mitä hupsua siinä nyt oli. :heh: Arvostella voi tarkoittaa sekä positiivista että negatiivista! :heh:
No se, että sitähän on pilvin pimein tyyppejä, jotka arvostelee viisuja tyyliin "Euroviisut on ihan paskaa musaa".
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Mun mielestä viisufani on henkilö, joka tuntee intohimoa ja mielenkiintoa viisuihin vuodesta toiseen. Viisufani rakastaa euroviisukappaleita ja kuuntelee niitä erittäin mielellään myös "viisusesongin" ulkopuolella.

Mutta millainen on sitten hyvä viisufani? Ei kai sille ole mitään määritelmää. Tapoja fanittaa on kai yhtä monta kuin viisufaneja. Toiset määrittelevät itsensä faniksi, vaikka katsovat vuodessa vain euroviisulähetykset tv:stä. Mun mielestä mitään merkitystä ei ole sillä onko kuullut kaikki euroviisukappaleet ja osaako ne ulkoa vaikka keskellä yötä herätettynä. Eikä mitään merkitystä ole myöskään sillä kuinka monta cd:tä tai viisukarsintaa omistaa omassa hyllyssä. Ei ole merkitystä viisureissujen määrällä eikä sillä onko puntaroinut kaikki Moldovan karsinnat. :heh:

Toisia faneja kiinnostaa vain tietyt maat, toisia taas ei mitkään maat. He aloittavat viisuihin perehtymisen vasta kun kaikki maat ovat edustajansa valinneet. On se munkin mielestä aikamoinen urakka seurata jokaisen maan karsintaa ja laittaa kappaleet järjestykseen, joten en yhtään ihmettele, ettei sitä kaikki fanit jaksa tehdä.

Sitten joidenkin mielestä kovimmat fanit ovat ne, jotka roikkuvat täällä viisukuppilassa tunnista toiseen. Mun mielestä se ei tee kenestäkään yhtään huonompaa fania, jos ei jaksa käydä viisukuppilassa ja kommentoimassa jokaiseen ketjuun mielipiteitään kappaleista. Toiset ihmiset esimerkiksi viettävät niin paljon aikaa töissä tai koulussa tietokoneillaan, etteivät jaksa sitten kotona avatakaan konetta. Tai sitten ei vaan kiinnosta selata läpi noita ketjuja ja kirjoittaa mielipiteitään.

Ja sitten nämä viisumiitit. Onhan täällä kuppilassakin monia henkilöitä, jotka kirjoittavat paljon ja ovat aktiivisia, mutta eipä heitä ole paljoa miiteissä näkynyt. Ja kaikilla ei ole myöskään aikaa, rahaa tai muuta mahdollisuutta tulla miitteihin, mutta se ei tee kenestäkään yhtään huonompaa viisufania.

Lopputulos: mielestäni jokainen saa fanittaa omalla tavallaan eikä se tee kenestäkään huonompaa viisufania. Viisufaniuteen tarvitaan mielestäni silti vähän enemmän kiinnostusta euroviisuihin kuin tavalliselta musiikinkuluttajalta. Tuon määritelmän kirjoitinkin tuohon alkuun. :joojoo:
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41958
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Weewa kirjoitti:Viisufani rakastaa euroviisukappaleita ja kuuntelee niitä erittäin mielellään myös "viisusesongin" ulkopuolella.
En rakasta likikään kaikkia kappaleita, en siis ole fani :aivanmaassa: Joitakin suorastaan inhoan. Ja sitten on niitäkin viisukappaleita, jotka eivät herätä oikein mitään.

Tuota faniuden sosiaalista aspektia olen miettinyt kanssa. Viisuharrastustan voi olla täysin privaatti, sitähän voi ihmisellä olla vaikka minkälaiset viisuaiheiset kokoelmat ja puntaroinnit ja tietomäärät, eikä silti tunne tarvetta jakaa harrastustaan muiden viisuista kiinnostuneiden kanssa siten että kirjoittaisi foorumille tai kävisi jossain miiteissä. Minulle tass foorumikirjoittelu on luontevaa mutta livesosiaalisuutta en aina jaksa. Ei kai tämmöinen täysin viisuharrastuksesta riippumaton sosiaalisuuden kaipuu tai karttaminen tai rajoittaminen ja siitä seuraava käyttäytymismalli voi olla harrastuneisuuden kriteeri?

Voihan käydä toisinkin päin: Hyvin sosiaalinen ihminen saattaa olla mukana viisupiireissä jonkin kaverinsa tuomana, hän on täällä tutustunut mielestään mukaviin ihmisiin, kuuntelee ja arvioi viisuja heidän seuranaan, mitä ei kuitenkaan muuten tulisi tehneeksi. Pääpointti on siis seurustelu, ei fanittaminen. Tällainen ihminen saattaa silti olla mitä aktiivisin fanitapaamisten osallistuja.
Viimeksi muokannut Rousku, 09 Huhti 2011, 14:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Violette »

Mä odottelinkin, että kirjoittaisko joku mun puolesta mun mielipiteen asiasta tänne, niin ei tarvitse itse vaivautua... ja Weewahan sen tekikin. Olen samaa mieltä. :hali: Mielestäni myös jokaisella on oikeus fanittaa niin paljon tai vähän kuin haluaa.

Minusta myös henkilö, joka seuraa viisuja vain pari kuukautta keväällä ja muun ajan vuodesta tekee jotain muuta, on myös omalla tavallaan viisufani. Jos kaverini eivät olisi viisufaneja, en ehkä itsekään pysyisi perillä kaikista viisu-uutisista ns. huippusesongin ulkopuolella. Mulla kun on paljon muutakin elämää ja harrastuksia. Silti pidän itseäni ihan täysin viisufanina, mulla vaan on oma tapani fanittaa viisuja. Keskityn ennemmin kuuntelemaan mielestäni todella hyviä kappaleita uudelleen ja uudelleen sen sijaan, että kuuntelisin viisisataa jonkun maan karsinnan toinen toistaan turhempaa nettikarsintatyrkkyä. Ymmärrän kyllä hyvin, että jonkun mielestä taas juuri se on kaikkein kivointa. Oma fanitukseni painottuu eniten hyvien biisien kuunteluun, niiden laulamiseen ja viisubileissä juoksemiseen. Karsintoja seuraan mielelläni aina, kun aikaa on.

TomppaJr:n jaottelu oli mielenkiintoinen! Itse kyllä vähän karsastan aina erinäistä kategoriointia, koska siitä tulee helposti kuva, että esim. kolmostason viisufani on vähempiarvoinen kuin ykköstason viisufani, eikä hänellä olisi oikeutta esim. matkustaa viisuihin ja saada fanilippuja yhtä lailla kuin kakkos- tai ykkösfanin. Olen naiivi idealisti ja toivon aina, että kaikki viisufanit olisivat edes sen yhteisen viisurakkauden takia kavereita ja tulisivat toimeen sekä suvaitsisivat toisten tapoja fanittaa, mutta silti aina joskus törmää ikäviin kategoriointeihin ja ylemmyydentavoitteluun. Ei kukaan voi kuitenkaan tietää, mitä toinen sydämessään viisuja kohtaan tuntee, joten on aika outoa esim. ryhtyä laittamaan faneja paremmuusjärjestykseen viisu-CD:iden tms. määrän perusteella. :eiei: Mutta mä oon yleensäkin aika varautunut luokittelujen yms. suhteen.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Rousku kirjoitti:Jos tarkoituksella etsii ohjelmatiedoista että milloinkas ne esikatselut onkaan, menee jo vähän fanin puolelle
Vähän ehkä varovasti suhtautuisin tähän kohtaan, koska kyllähän esikatseluihinkin voi liittyä vaikka mitä perinteitä, vrt. olympialaisten avajaiset.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Rousku kirjoitti:
Weewa kirjoitti:Viisufani rakastaa euroviisukappaleita ja kuuntelee niitä erittäin mielellään myös "viisusesongin" ulkopuolella.
En rakasta likikään kaikkia kappaleita, en siis ole fani :aivanmaassa: Joitakin suorastaan inhoan. Ja sitten on niitäkin viisukappaleita, jotka eivät herätä oikein mitään.
Sama täällä, en rakasta läheskään kaikkia. :hali: Toisia jopa suorastaan vihaan. :jupinaa: En tarkoittanut, että kaikkia kappaleita pitäisi rakastaa ollakseen fani. Ei tietenkään.
Violette kirjoitti:TomppaJr:n jaottelu oli mielenkiintoinen! Itse kyllä vähän karsastan aina erinäistä kategoriointia, koska siitä tulee helposti kuva, että esim. kolmostason viisufani on vähempiarvoinen kuin ykköstason viisufani, eikä hänellä olisi oikeutta esim. matkustaa viisuihin ja saada fanilippuja yhtä lailla kuin kakkos- tai ykkösfanin.
Samaa mieltä. :joojoo: Hyvä jaottelu, mutta siinä on omat ongelmansa. :joojoo: Mutta hyvää pohdintaa. :peukku:
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36803
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

En tarkoittanut minkäänlaista alempiarvoisuutta. Tuo asteikko on kuin koululuokat. Vaikka nyt olisit kolmosfani, saatat työllä päästä kakkosfaniksi ja sitten lopulta jopa ykkösfaniksi. :joojoo:

Samassa kasassahan kaikki koululaisetkin ovat, ei ketään haukuta vaikka hän olisikin nuorempi. Jos otettaisiin tämä sana viisufaniuteen. :hali:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Violette »

Mun mielestä viisufaniuteen kuuluu myös se, että joitain kappaleita saa dissata vapaasti, suorastaan vihata. Mikäs sen ihanampaa kun viisutapaamisessa kinastella, että oliko se Viro 1999 hyvä vai ei ja onko Irlanti 2005 suurinta p*askaa ikinä. :heh:

Turhimpia viisuja ovat ne, joita kukaan ei rakasta eikä vihaa :joojoo:
TomppaJr kirjoitti:En tarkoittanut minkäänlaista alempiarvoisuutta. Tuo asteikko on kuin koululuokat. Vaikka nyt olisit kolmosfani, saatat työllä päästä kakkosfaniksi ja sitten lopulta jopa ykkösfaniksi. :joojoo:
Haha, tämän perusteella olen ikuisesti jäänyt kakkostasolle :rofl: Pääsisin ykkösellekin, jos "tekisin töitä", mutta kun minun mielestäni viisufanius on harrastus, joka täyttää elämän siksi, kun se kiinnostaa, eikä se ole mitään suorittamista, jossa pitää aina vaan tulla omistautuneemmaksi ja omistautuneemmaksi. Karsastan yleensäkin harrastamisessa sitä, että on "pakko" harrastaa jollain tietyllä intensiteetillä. Haluan itse harrastaa viisuja juuri niin paljon tai vähän kuin itsestä hyvältä tuntuu.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36803
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Minä nyt vain omistaudun koko ajan enemmän. :hihi: Tänä vuonna ensimmäistä kertaa katsoin karsintoja ulkomailta enkä tule koskaan enää jättämään niitä väliin. :heh:

En omista elämää. :eiei:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Mä en ainakaan haluisi olla "ykkösfani". Mulla saattaisi mennä maku tästä rakkaasta harrastuksesta, jos pitäisi ihan väkipakolla katsoa kaikkia karsintoja. Katson nyt vain niitä jotka kiinnostavat. :joojoo: Ja sitten tuo "ovat valmiita jopa maksamaan harrastuksestaan". Mistä nämä fanit ovat valmiita maksamaan? Levyistä, dvd:stä, kirjoista, viisumatkoista? Itse maksan jo nyt kaikenlaista viisuihin liittyen, joten eikös tuota maksamista tapahdu ihan kaikissa lohkoissa. :raaps: Ehkä olisin tuolla asteikolla 2-3 välissä. Mutta ei mun mielestä nuo kolmostason fanit ole yhtään sen parempia kuin kakkoset tai ykköset. Eihän nämä lohkot tietenkään mene ihan mustavalkosesti näin eikä varmaan kovin montaa fania ole, joka menisi puhtaasti johonkin lohkoon. Kunhan kerrankin pohdin. :mrgreen:
Violette kirjoitti:Haluan itse harrastaa viisuja juuri niin paljon tai vähän kuin itsestä hyvältä tuntuu.
Juuri näin. :joojoo:
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36803
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Minä taas tahdon olla ykkösfani, sillä rakastan niitä karsintakappaleiden puntarointia. :uujee:

Mutta jokainen fanitelkoon tavallaan. :hali:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Mun mielestä viisufani on sellanen, joka on jotenkin mukana karsintakauden aikana, tai edes kuuntelee valittuja biisejä ennen kisoja. Lisäksi viisufaniuteen vaaditaan yleisesti euroviisubiisien kuuntelua kisojen ulkopuolella ja jonkunnäköistä yleistietoa systeemistä. En laskisi viisufaniksi sellaista, joka vain katsoo kisat joka vuosi ja thats it, vaikka kuinka tapahtumasta tykkäisikin. Mutta viisufanin EI pidä seurata joka karsintoja, EI pidä nauhoittaa mitään, EIKÄ pidä fanittaa Suomen karsintoja.

Siinä lyhyesti se mielipide, mikä ekaksi tuli mieleen. :joojoo:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Halla
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3564
Liittynyt: 21 Elo 2005, 22:10
Paikkakunta: Turku

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Halla »

Mä olen pasca viisufani. En oman määritelmäni mukaan ole fani lain, sillä mun ahdasmielisessä pikkumaailmassani fanitus on sitä, että laittaa fanittamansa asian julisteen seinälle. Silleen niinku pikkutytöt hevosten kuvia. Ja mulla on juliste ainoastaan tuulikaapissa ja sekin on matkamuisto, ei mikään fanikannanotto. :heh: Muihinkaan fanimääritelmiin mä en oikein istu. En nauhoita yhtään viisulähetystä, ei mulla edes ole mitään nauhoittavaa vempainta, en erityisemmin hehkuta Melodeita, enkä todellakaan katso kaikkien maiden karsintoja. Aktiivikeväänä seuraan max viiden maan viisuedustajan valintaa. Kaiken tämän lisäksi pidän Eppu Normaalista ja Jaakko Teposta, eikä sellainen kuulemman sovi viisufanille. Onpa täältä kuppilasta saanut joskus lukea senkin, että kaikki Eppu-diggarit voisivat pysyä kaukana Euroviisuista. :mrgreen:

Siitä huolimatta kerron ns. ulkopuolisille (= viisuista vähän tai ei lainkaan kiinnostuneille) olevani viisufani. Olen siis myös tekopyhä. :tapu:
Se on paljon parempi.... ettei ala ittellensä mitään rimoja duunailemaan minnekään tai kurottaa minnekään... -Remu-

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ :shock: :heh: Tuon mukainen tekopyhyys tuntuu tutulta. Samoin Jaakko Tepostakin tykkään ja paljosta sellaisesta josta en tiedä onko se yhtään sopivaa, Popedasta. Ylipäänsä en tiedä yhtään millä ehdoin oikeasti viisufaniksi tullaan.

Omasta mielestäni lähtökohtaisesti minusta jokainen, joka haluaa sanoa itseään viisufaniksi on sellainen. Vaikka harrastus rajoittuisi vahingossa katsottuun viisufinaaliin. Fanittaminen on sekä kannattamista että oman identiteetin määrittelyä ja jokainen tekee näiden suhteen omat valintansa - jotka sitten ehkä aiheuttavat kiistelyä, että onko joku joku poseri vai oikea fani, mutta näinhän kai kuuluukin olla. Sitten toisaalta esimerkiksi viisujahan voi seurata hyvinkin aktiivisesti olematta omasta mielestään erityisesti viisufani, vaan esimeriksi kiinnostunut ylipäänsä esim. musiikista intohimoisesti. En lähtisi nimeämään tällaisia henkilöitä aktiviteettiensa vuoksi viisufaneiksi, jot he eivät itse halua sellaisiksi ilmottautua.

Sitten on muitakin jakoja: Itse pidän itseäni itsekseni viisufanina viisuinstituution ja tapahtuman suhteen, jota on aina tullut seurattua, vaikka onkin sanottava että itse viisumusiikin fani en kyllä välttämättä ole, kun kerran levylautaselle jää pyörimään vuosittain vain parhaassakin tapaksessa 1-3 biisiä enkä koe yhtään mitään tarvetta viisukokoelmien kuunteluun omahetoisesti, tai omistamiseen. Show on toinen juttu, niitä on kiva katsoa jälkikäteenkin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Vompeli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12745
Liittynyt: 26 Elo 2005, 15:50

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Vompeli »

Minä olen tällainen maatiaisviisufani. Minä seuraan mielenkiinnolla ainoastaan kolme kohokohtaa vuodessa: Suomen, Ruotsin ja toukokuisen viisuviikon. Suomi ja Ruotsi on molemmat minulle yhtä tärkeitä viisukarkeloita. Sellaisia kivoja esilämmittelypäiviä ennen varsinaista jouluaattoa. :ihana:

Musiikkimausta vielä kanssa. Tänä vuonna olen ollut ilmeisesti antiviisufani, koska olen niitä harvoja joka ei käsitä miksi Kukushka olisi pitänyt valita Ukrainan edustajaksi. Tyhjänpäiväinen tekele. :eiei: Noin muuten yleensä olen valtavirran musiikkimaun kanssa samaa mieltä. :heh:
Raipatirai

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Vompeli kirjoitti:Tänä vuonna olen ollut ilmeisesti antiviisufani, koska olen niitä harvoja joka ei käsitä miksi Kukushka olisi pitänyt valita Ukrainan edustajaksi. Tyhjänpäiväinen tekele. :eiei:
Smiaxii :puna: :surrur: :hali:

No kaikki kyllä tietävät mun musiikkimakuni :heh:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Naali »

Ainakin tunsin itseni erityishuonoksi viisufaniksi, kun tänään ensimmäistä esikatseluohjelmaa katsellessani huomasin, etten ole koskaan aiemmin nähnyt Suomen videota. Ohjelmakin tuli jo lähes viikko sitten... :puna:
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
Ticoshay
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4911
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 16:32

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Ticoshay »

Mikä *** hyvä viisufani? Ei siit tarvii maksaa jos fanittaa jotain. Olen ok viisufani.
LOBODA

Avatar
Riikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1213
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Riikka »

Mä voisin osaltani sanoa, että oisin varmaan suurempikin viisufani, jos kotipaikkakunnallani olisi edes joskus jotain viisutapahtumia. Tai edes joku toinenkin viisufani. :shock: Valitettavasti en tunne Rovaniemeltä ketään muuta viisufania, enkä mun lempparimusiikin fanittajaa muutenkaan. Jos asuisin esim. pääkaupunkiseudulla, niin viisufanitus ois paljon helpompaa, kun siihen ois niin selkeästi mahdollisuus. Tarkoitan tässä kaikkia kivoja viisuristeilyitä ja -bileitä, joihin en ole toistaiseksi päässyt osallistumaan.

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Olen Aanconin kanssa hyvin samaa mieltä viisufanin määritelmästä. :hali: Se, että katsoo esikatselut ja viisuviikon semifinaalit ja finaalit osoittaa, että on kiinnostunut viisuista, muttei vielä ole varsinainen fani. Fani kuuntelee viisuja läpi vuoden ja seuraa viisuaiheisia uutisia. Aktiivinen fani seuraa myös ainakin jonkin verran muiden maiden karsintoja ja kuuntelee kappaleita ennen viisuviikkoa.

TomppaJr:n asteikolla asetun varmaankin tuolle kakkostasolle. Seuraan muiden kuin Suomen ja Ruotsin karsintoja jokseenkin satunnaisesti kuitenkin niin, että pyrin katsomaan vähintään jonkin Balkanin maan finaalin suorana, samoin myös Puolan. Kuuntelen viisumusiikkia läpi vuoden ja vierailen Kuppilassa käytännössä joka päivä myös muulloin kuin keväisin, kiitos Viisulan ja muiden mielenkiintoisten ketjujen.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11530
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja romualdo »

Riikalle otti ja sano että ihmettelen määki ihan tosissani ettei Herra Tomi Putaansuun kotokaupungista ole ilmoittautunut ketään toista vania...! Ku täältäkin Kokkolan kokoisest kaupungista olen bongannut jo kolome uutta vania sitten v. 2006! ...
Viimeksi muokannut romualdo, 14 Huhti 2011, 01:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Niitä on niin monia määritelmiä, millainen on hyvä viisufani. Jokainen tietää itse, onko hyvä viisufani ei vai. :joojoo:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Hapa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1964
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Pori

Re: Millainen on hyvä viisufani?

Viesti Kirjoittaja Hapa »

Hyvää viisufaniutta on ainakin se, että on pienestä pitäen nauhoittanut viisut c-kasetille ja/tai videokasetille. Tai nuorempien fanien ollessa kyseessä ovat tallentaneet dvd:lle. Tosin nykyään voi ostaa tallenteet kisojen jälkeen, eli ei ole enää välttämätöntä...

Tästä annan ainakin Gentedimarelle täydet pisteet... :peukku:
"Olen huomannut nuorten naislaulajien laulavan pikkutytön äänellä. Heitä ei erota toisistaan eikä lauluista jää mitään mieleen. Minun nuoruudessani artisti ei päässyt levyttämään, jos hän ei osannut tulkita." -Anneli Sari-

Lukittu