Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Euroviisut 2012 Bakussa

Pernilla Karlsson - När jag blundar

*****
70
35%
****
54
27%
***
42
21%
**
22
11%
*
14
7%
 
Ääniä yhteensä: 202

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30497
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

lharju kirjoitti:Joo, mutta myös varmaankin se, että äänestäjät kuitenkin muistivat, että tässä äänestetään euroviisuedustajaa. Suomalaiset suhtautuvat viisuedustamiseen edelleen tietynlaisella intohimolla, kollektiiviset "kansakunnan häpeän tunteet" (on niihin sitten aihetta tai ei) ovat muistissa ja siksi monilla on vankka käsitys siitä, mitä sinne kilpailuun kannattaa lähettää "meitä" edustamaan.
Minustakin tämä on tuloksen suurin yksittäinen selittäjä. Vaikka katsojia olisi ollut kaksi miljoonaa, uskon, että nämä superfinalistit olisivat päätyneet samaan järjestykseen samantyyppisin kannatusprosentein. Normaaleilla katsojaluvuilla en olisi pitänyt muuta voittajaa tästä joukosta edes järkevästi mahdollisena. Pienet katsojaluvut hieman pelottivat, kun ei voinut tietää, ketkä ruutujen ääreen olivat valikoituneet.

Suomalaiset jättävät yleensä kansalliset kuriositeetit maamme rajojen sisäpuolelle, oli se oikein ja järkevää tai ei. Tämä ei edes koske pelkästään Stigin ja Eläkeläisten kaltaisia "juntti"ehdokkaita. Suosikkiesimerkkini on Jippu, joka ei päässyt vuonna 2008 karsintafinaaliin mutta samana vuonna ylsi albumillaan listaykköseksi ja möi kultaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

gentedimare kirjoitti:No mä väittäisin ihan suoraan, kyllä suomenruotsalaisten osuus Pernillan lopullisesta äänimäärästä on varmaan joku 85%
:shock: Ihanko oikeesti väität noin, vaikka kappale oli myös mm. Kuppilan faniäänestyksen (ylivoimainen) suosikki, ja täällä suomenruotsalaiset ovat kyllä erittäin pieni vähemmistö. Mun mielestä toi kuulostaa kyllä täysin absurdilta. :heh: Äitinikin oli äänestänyt Pernillaa, koska kappale oli mielestään kaunis. Ja hän ei ole seurannut UMKia viikoittain. Ehkä tuollaisia ihmisiä löytyy muutama enemmänkin. :heh:

On hassua, että sen, että jos ei itse tykkää, voi joku muu tykätä, ymmärtäminen on todellakin noin vaikeaa.
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Kansa on puhunut ja pulinat pois. :heh: Pernilla oli näköjään oman finaalipuntarini kolmas, joten ei tässä mun mielestä nyt huonosti käynyt. Äänestin tosin tasaisesti Ville Eetvarttia ja Stigiä finaalikierroksella, koska vähiten halusin tämän voittoa. Kiva silti kuulla pitkästä aikaa ruotsin kieltä Euroviisuissa. :peukku: Minä olen sanani sanonut, nyt on aika kääntää kelkka ja alkaa kannustaa Suomea ja kehittää esitystä isoille lavalle. :peukku:
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

riksa[ kirjoitti: :shock: Ihanko oikeesti väität noin, vaikka kappale oli myös mm. Kuppilan faniäänestyksen (ylivoimainen) suosikki, ja täällä suomenruotsalaiset ovat kyllä erittäin pieni vähemmistö. Mun mielestä toi kuulostaa kyllä täysin absurdilta. :heh: Äitinikin oli äänestänyt Pernillaa, koska kappale oli mielestään kaunis. Ja hän ei ole seurannut UMKia viikoittain. Ehkä tuollaisia ihmisiä löytyy muutama enemmänkin. :heh:
Kuppilalaiset ei aina ole samaa mieltä suuren yleisön kanssa. Tai tässä tapauksessa pienen yleisön kanssa.
Ja minunkin äitini mielestä oikea voitti, eikä hän ole suomenruotsalainen :heh:

Mutta tuo on mun mielipide ja en siitä ala vänkäämään sen enempää.
Eri mieltä toki saatte te muut olla. Mutta minä uskon, että suomenruotsalaiset jyräsivät nyt Pernillan voittoon, kun muut suomalaiset eivät äänestäneet niin aktiivisesti. Toi on mun näkemys ja sitä en muuta. :draamaa:
On hassua, että sen, että jos ei itse tykkää, voi joku muu tykätä, ymmärtäminen on todellakin noin vaikeaa.
Tämä näkemyksesi ei liity mitenkään mun näkemykseeni siitä, miksi mielestäni Pernilla voitti.

Tykätkää ihan rauhassa. :heh:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Mitä minä olen jutellut vanhempien ei-viisufanien kanssa, jotka päätyivät tätä finaalia seuraamaan, niin kaikki ovat olleet sitä mieltä, että Pernilla oli ylivoimaisesti paras. Moni on myös tämän kommentin perään lisännyt, että "hyi, onneksi se Stig ei voittanut. Se oli ihan kamala".

Eli Stigin suosio (mikä näytti suurelta pelkkää finaalilähetystä seuraamalla, hirveää hehkutusta koko ajan) oli kupla. Stig saattoi myös lisätä Pernillan äänimäärää, kun ihmiset pelkäsivät Stigin voittavan.

Mr Kite
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1799
Liittynyt: 25 Touko 2009, 23:19

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Mr Kite »

Anna_M kirjoitti:Ufiksen kanssa samaa mieltä. Ja kun muistetaan, että Nina Lassander ( :mitvit: ) tuli viime vuonna toiseksi, on ihan selvää, että ruotsinkielisten keskuudessa viisukarsinnat herättävät huomattavasti enemmän mielenkiintoa ja intohimoja kuin suomenkielisten. Jostain syystä suomenkielisen television järjestämä viisukarsinta ei ole saavuttanut suomenkielisen katsojakunnan vankkumatonta suosiota, ja tämä uusin uudistus taisi karistaa sitten nekin loput, jotka Tohlopin kaudella mukaan saatiin. Ruotsinkielisen rannikon sana painaa nyt tässä UMK-suossa enemmän kuin Punavuoren.
Darhen kirjoitti:Onneksi Ann-Christine, Monica & Ami Aspelund, Beat eivätkä Paradise Oscar ja monet muut olleet aincaan suomenruotsalaisia Suomen viisuedustajia.
Kielikysymyksestä siis täällä keskustellaan.

Eräs tärkeä pointti, joka on tässä (melkein) unohdettu on se, että Pernilla lauloi nimenomaan ruotsin kielellä.
Suomenruotsalaisten omalla äidinkielellä.

Onhan Suomella ollut suomenruotsalaisia viisuedustajia useampiakin.
Mutta he ovat laulaneet joko suomen kielellä tai englannin kielellä. (Beat-yhtye on ainoa poikkeus.)
Joka minun mielestäni vaikeuttaa......tai pitäisikö sanoa tasoittaa tilannetta, vertailua.

Jos sitten katsoo miten aiemmin Suomen karsinnoissa ovat menestyneet ruotsin kielellä esitetyt ehdokaskappaleet niin sijoitukset näyttävät seuraavilta:

1976: 8.
1982: 2.
1985: 9.
1988: 2.
1989: 2.
1990: 1. 3. 4.
1994: 2. 7.
2012: 1.

Voiko näistä sijoituksista sitten vetää mitään johtopäätöksiä ?
On hyviä sijoituksia - mutta myös huonoja sijoituksia.
Jonkin verran enemmän kuitenkin hyviä sijoituksia. Mutta miten paljon siihen sitten on vaikuttanut esityskieli niin se on vaikea kysymys. Vai ovatko ruotsinkieliset kappaleet vain muuten olleet - useimmiten - hyviä ? En osaa itse vastata tähän.

lharju kirjoitti:
MuzaMaza kirjoitti:Osakiitos voitosta kuuluu suomenruotsalaisille.
Joo, mutta myös varmaankin se, että äänestäjät kuitenkin muistivat, että tässä äänestetään euroviisuedustajaa. Suomalaiset suhtautuvat viisuedustamiseen edelleen tietynlaisella intohimolla, kollektiiviset "kansakunnan häpeän tunteet" (on niihin sitten aihetta tai ei) ovat muistissa ja siksi monilla on vankka käsitys siitä, mitä sinne kilpailuun kannattaa lähettää "meitä" edustamaan.
Iharju on todennäköisesti tuossa oikeilla jäljillä.

.................

Kiinnostavaa olisi ehdokkaiden saamien prosenttiosuuksien lisäksi tietää äänimäärät, joita kukin ehdokas sai.

Jos selvennystä haluaisi tuohon suomenruotsalaisten äänestämiseen niin silloin kai pitäisi saada alueellinen selvitys äänimääristä. Mutta se on mahdotonta.

.................

Voihan olla, että suomenruotsalaiset ovat keskimääräistä enemmän kiinnostuneempia euroviisuista kuin suomensuomalaiset (?) Onko tähän väitteeseen, asiaa olemassa sitten mitään vahvoja faktoja, perusteluja niin en tiedä.
Mutta voihan olla, että kielivähemmistö puolustaa omaa kieltään - ja sen edustajia - vahvemmin kuin enemmistö eli suomensuomalaiset. Koska vähemmistö on tai ainakin kokee olevansa altavastaajan asemassa.

Mutta miten suuressa määrin suomenruotsalaisten osuus / äänten osuus on vaikuttanut Pernillan saamaan äänimäärään niin siihen ei tarkkaa vastausta löydy. Joten tämä asia jää enemmänkin erilaisten oletusten, arvailujen varaan.

Oletukseksi, arvailuksi niille, joita tämä asia sitten sattuukaan kiinnostamaan.

'

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Ei Pernillan äänistä 85% ole läheskään voinut tulla suomenruotsalaisilta katsojilta:
Jos ajatellaan, että katsojaluku oli 550 000 n. puolet vähemmän kuin esim. vuoden 2010 karsintafinaalissa.
-> Nyt teen yleistyksen johon koko ideani voi kaatua, mutta älkää heti teilatko :heh:
Vuonna 2010 äänestettiin kappaleita superfinaalissa n. 100 000:n äänen voimin.
Suomenruotsalaisia on Suomessa: n. 6% (5,45% vuoden 2010 tilaston perusteella) eli n. 300 000.

Jos ajatellaan, että tänä vuonna superfinaalissa ääniä annettiin puolet vähemmän (en usko, että se on näin, vaikka katsojamäärä olikin puolet... voi olla, että ääniä on silti tullut vaikkapa jopa enemmän kuin 2010!!!) niin ääniä tuli
50 000. (Tämä luku olisi äärimmäisen pieni äänimäärä ja oikeastaan jopa aika "ehdottoman" minimin paikkeilla, sillä Kuunkuiskaajat saivat pelkästään jo lähes tämän summan 2010, luvun kasvaessa, myös suomenruotsalaisten äänimäärän täytyisi suhteellisen paljon kasvaa...)
-> Pernillan äänet n. 26 000 ääntä
-> Noin Joka 10. suomenruotsalaisen (mukaan lukien kaikki vauvasta vaariin) olisi tullut äänestää Pernillan kappaletta, jotta kaikki äänistä olisivat tulleet suomenruotsalaisilta, 85%:n kohdallakin joka n. 14:sta olisi tullut Pernillaa kerran äänestää.. tämä lienee mahdottomuus.
-> Suomenruotsalaisten äänestysprosentti olisi tällöin 7,3%, kun sama suomenkielisillä olisi 0,76%
-> Kun katsojamääräkin oli koko kansasta 10%:n luokkaa, jos ajatellaan, että samoilla prosentti osuuksilla suomenruotsalaiset olisivat katsoneet - kuin koko kansa keskimäärin, niin silloin yli seitsemän kymmenestä olisi äänestänyt Pernillaa.

Vaikka toki onkin ehdotettu ja olen samaa mieltä - että suomenruotsalaiset ovat todistetusti olleet aktiivisia omiensa äänestäjiään, niin uskon että he eivät ns. "viisufaneja" ole olleet. Myös suomenruotsalaisten kohdalla varmasti UMK järjestelyineen on jäänyt jopa tavallista kansaa etäämmäksi (ei UMK:sta hirveästi ruotsinkielisessä mediassa ole puhuttu - kuten ei suomenkielisessäkään!) Niin en silti usko, että 7.3% suomenruotsalaisista olisi yhden äänen Pernillalle antanut... Jos nyt laskut pitävät paikkansa.

Tuo äänimäärätietojen puute takaa sen, että kaikki ylläoleva voi heittää ja paljon!

Sitä paitsi, mitä väliä jos suomenruotsalaiset olisivatkin "jyränneet omansa" voittoon? Onko se jotenkin väärin? Pernilla sai eniten ääniä ja edustaa Suomea - eikai sillä ole väliä, keneltä äänet ovat tulleet?

Avatar
Tekoripset
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1495
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Tekoripset »

Vilsku kirjoitti:Sitä paitsi, mitä väliä jos suomenruotsalaiset olisivatkin "jyränneet omansa" voittoon? Onko se jotenkin väärin? Pernilla sai eniten ääniä ja edustaa Suomea - eikai sillä ole väliä, keneltä äänet ovat tulleet?
+Näin ja sain koko päivän kuulla kuinka huono musiikki maku mulla on kun tykkään tästä ja on väärin tykätä Ruotsalaisesta musiikista...
<3

Avatar
Anna_M
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4716
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 22:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Anna_M »

Mr Kite kirjoitti: Kielikysymyksestä siis täällä keskustellaan.
Haluaisin vielä korostaa, että mä tarkoitin enemmänkin kulttuurista marginaalia kuin kielimarginaalia. Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että suomenruotsalaisuus on oleellinen osa suomalaisuutta. Ja että kaikki saavat äänestää ketä haluavat. (Mutta aina kun mukana on vain yksi genrebiisi - oli se sitten heviä, romanimusiikkia, ruotsinkielistä, tai ennen vanhaan jarisillanpäätä :heh: -tapahtuu näitä yllättäviä äänestysaaltoja, kun herätellään uusia äänestäjiä. It´s a name of the game.)
Et langeb pilk,
kuu kaob ja kaugel kaigub kell.
Sind keegi öösse kannab valgel hobusel.

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Wadde kirjoitti:Mitä minä olen jutellut vanhempien ei-viisufanien kanssa, jotka päätyivät tätä finaalia seuraamaan, niin kaikki ovat olleet sitä mieltä, että Pernilla oli ylivoimaisesti paras. Moni on myös tämän kommentin perään lisännyt, että "hyi, onneksi se Stig ei voittanut. Se oli ihan kamala".

Eli Stigin suosio (mikä näytti suurelta pelkkää finaalilähetystä seuraamalla, hirveää hehkutusta koko ajan) oli kupla. Stig saattoi myös lisätä Pernillan äänimäärää, kun ihmiset pelkäsivät Stigin voittavan.
Täsmälleen samat havainnot minulla. Jälkimmäiseen jopa omakohtaista toimintaa eli tuskin olisin antanut kolmea ääntä Pernillalle, jos en olisi niin paljon pelännyt Stigin voittoa. Pernilla oli toki ehdoton suosikkini, mutta ilman tuota Stigin hehkutusta olisin varmaan antanut vain yhden äänen.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13752
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ toki tuokin on totta; toisaalta näitä äänestysaaltoja pyritään aina selittämään jollain muulla kuin musiikilla. Voihan se olla, että ihmiset vain tunnistavat hyvän biisin ja esityksen, genrestä täysin riippumatta, oli se sitten heviä, tanssipoppia, perinneiskelmää tai suomenruotsalaisuuteen jotenkin kytkeytyvää. Tätä ei vain aina haluta myöntää ;) vaan keksitään noita muita selityksiä. Ehkkä ne äänestävät massat eivät olekaan sivuseikkojen perusteella toimivia, vaan taviksina genreistä musiikkidiggareita piittaamattomia.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

pekka s
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 18:25

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja pekka s »

Kivan kuuloinen biisi, pisti miettimään missä olen kuullut tämän aiemmin, ja aikani kaivettuani havaitsin jotta kertosäkeen laulumelodia on aika lähellä crazy mama & the sidekicksien Hulttiopoika kappaleen laulumelodiaa eri sävellajissa vaan.
En nyt varsinaiseksi plagiaatiksi sanoisi, mutta sen verran samaa oli että alkoi hämäämään kun ensi kuulemalta tuntui tutulta.
Viimeksi muokannut pekka s, 27 Helmi 2012, 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
celestes
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 526
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 22:49
Paikkakunta: Turku

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja celestes »

Pernillalta lähtee todella nätti kappale Bakuun.

Kommentoin jo kotikatsomosta Pernillan esityksen jälkeen että tämä tulee voittamaan ja eipä se arvaus mennyt kovin metsään. Esitys oli sopivan hillitty ja tanssi sopi siihen loistavasti. Valehtelisin jos sanoisin ettei Suomen-Ruotsi särähtäisi yhtään korvaan, mutta siihen ehtii vielä tottua sillä Pernillan kappale on todella tunnelmallinen ja kaunis, kuten myös sanoma :)

*jottei tulisi väärinkäsityksiä, sanotaan vielä että isän puolelta sukujuuret tulevat länsinaapurista ja mielestäni kielet ovat rikkaus.

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Vilsku kirjoitti:Sitä paitsi, mitä väliä jos suomenruotsalaiset olisivatkin "jyränneet omansa" voittoon? Onko se jotenkin väärin? Pernilla sai eniten ääniä ja edustaa Suomea - eikai sillä ole väliä, keneltä äänet ovat tulleet?
Ei mitään väliä....... Ei vuosina 2004, 2009 eikä 2011.
Mutta vuonna 2012 sillä on äärimmäisen paljon väliä, koska kappale oli huono :heh:

Sen lisäksi sillä on väliä sen takia, että minusta on tyhmää, että suomenruotsalaiset äänestävät vain omiaan. Ihan sama onko kappale hyvä vai huono, pääasia, että sen esittää suomenruotsalainen. Sillä on väliä....... ainakin minulle. En minäkään äänestä suomalaista vain sen takia, että se on suomalainen. Jos musta suomenruotsalaisen kappale niin sitten äänestäisin sitä.
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Ahaa eli siis sinusta suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia, sillä viittasit itseesi ja suomenkieliseen väestöön suomalaisina? :heh:
Eivät suomenruotsalaiset äänestä VAIN omiaan, mutta enimmäkseen. Ehkä siksi, että he kokevat asemansa olevan uhattuna tms. sillä niin paljon vihaa näitä "ruotsalaisia" kohtaan on olemassa. Mene ja tiedä...

En ymmärrä miten joku voi kommentoida tätä vain pelkästään sanalla "huono" - pelkästään jo kappaleen sanoituksen tulisi herättää jotain muita tunteita ihmisessä.. :joojoo:

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

VAIKKA, tämä soi mulla korvamatona päässä, se ei tarkoita sitä, että pitäisin siitä. Päinvastoin, haluaisin sen pois päästäni. Minusta tämä on yksinkertaisesti kolmeminuuttinen, jossa ei tapahdu yhtään mitään. Masentava, pitkästyttävä ja koukuton. Ja koska tekstistä en ymmärrä yhtään mitään, ei tunkeudu pienen sieluni sisälle oikein millään tavalla. :lohduton:

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Vilsku kirjoitti:Ahaa eli siis sinusta suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia, sillä viittasit itseesi ja suomenkieliseen väestöön suomalaisina? :heh:
Ihan turha ja säälittävä yritys kääntää tämä näin, kun en missään niin sanonut.
Olenhan jo aiemmissa viesteissäni sanonut "muut suomalaiset"..........

Säälittävä yritys siis sinulta, kun et halua ymmärtää pointtiani.

Sanoinko jo, että kommenttisi oli säälittävä? :roll:

En ymmärrä miten joku voi kommentoida tätä vain pelkästään sanalla "huono" - pelkästään jo kappaleen sanoituksen tulisi herättää jotain muita tunteita ihmisessä.. :joojoo:
Se on sun ongelmasi jos et ymmärrä, ei minun.
Kas kun et yrittänyt väittää, että kaikkien, jotka tätä kappaletta eivät pidä hyvänä, täytyy varmaan vihata omia äitejään. :roll:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Fabrizio
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10140
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 09:22
Paikkakunta: Vaasa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Fabrizio »

Vähän ikävä Pernillan lähteä keväällä Bakuun, jos suomalaisten ESC-lähtijöiden
asenne on noin negatiivinen ja ei se ainakaan kannusta hyvään suoritukseen.
Kyllä sen ilmapiirin aistii kisapaikalla, jos pinnan alla kuohuu...

Minusta suomalaisten pitäisi edes muodollisesti kannustaa omaa edustajaa ja
toivoa hänelle tsemppiä + kaikkea hyvää...
ja tää koskee niin kisapaikalla kuin kotikatsomoissa olevia.
"Because I... I´m just a dreamer,
with no intention to change, UNTIL I FIND YOU.
Don´t ask me why, I´m just a singer,
singing my worries away, UNTIL I FIND YOU."

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Katsoin jonkin lauantai-iltaisista vedoista juutuubista. Solisti ei katso kertaakaan esityksen aikana tv-kameraan. Siinä missä esimerkiksi Paradise Oskar oli valloittava läsnäolollaan, Pernilla tuntuu välttelevän kamerakontaktia ja ruudun takana olevia katsojia viimeiseen nuottiin. Ei noin. Missä ne paljon puhutut koutsaajat olivat? Opettakaa tyttö esiintymään myös kameroille! :draamaa:

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

gentedimare kirjoitti:Sen lisäksi sillä on väliä sen takia, että minusta on tyhmää, että suomenruotsalaiset äänestävät vain omiaan. Ihan sama onko kappale hyvä vai huono, pääasia, että sen esittää suomenruotsalainen. Sillä on väliä....... ainakin minulle.
Oletko jäljittänyt kaikki suomenruotsalaisten äänet ja saanut tämän selville? Mistä ihmeestä voit tietää, että kaikki suomenruotsalaiset äänestäjät ovat äänestäneet Pernillaa? Luuletko, että se on joku suurin osa äänestäjistä ja näin ollen kun Pernilla sai eniten ääniä, on suomenruotsalaistenkin tietenkin pitänyt kaikkien äänestää häntä.

En tajua sua!! Siis ihan varmasti joku suomenruotsalainen on pitänyt parempana Iconcrashin kappaletta, kun taas toinen on pitänyt enemmän Ville Eetvartista.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja itikka »

MuzaMaza kirjoitti:Katsoin jonkin lauantai-iltaisista vedoista juutuubista. Solisti ei katso kertaakaan esityksen aikana tv-kameraan. Siinä missä esimerkiksi Paradise Oskar oli valloittava läsnäolollaan, Pernilla tuntuu välttelevän kamerakontaktia ja ruudun takana olevia katsojia viimeiseen nuottiin. Ei noin. Missä ne paljon puhutut koutsaajat olivat? Opettakaa tyttö esiintymään myös kameroille! :draamaa:
Ei Suomessa ole ollut tapana. Laske vaikka Ville Eetvartin katsekontaktit, niitä on tasan yksi.
Paradise Oskar onneksi oppi kv-kisassa treeneissä katsekontaktin oton, kyllä se Pernillakin oppii. :joojoo:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Joo. Villeltäkin ne puuttuivat. Ihmettelin sitäkin kun tyypillä on kuitenkin karismaa ja näköä. Parit silmäiskut kotikatsmoihin, niin tiedä miten olisi käynyt. :heh:

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Kollega »

MuzaMaza kirjoitti:--Minusta tämä on yksinkertaisesti kolmeminuuttinen, jossa ei tapahdu yhtään mitään. Masentava, pitkästyttävä ja koukuton.
Olen samaa mieltä ja pidän vähintäänkin huvittavana, kuinka on pidetty ääntä siitä, kuinka UMK on tuulettanut Euroviisut uuteen uskoon ja sitten kuitenkin sinne passitetaan plääh-balladi, joka (omassa maussani) ei kyllä mitenkään erotu aiemmista Suomen edustuskappaleista. Sellainen harmiton, ei erityisemmin koskettava ja kertakuuntelu riittä-tuotos. Olen kuitenkin täysin Pernillan itsensä takana ja toivon, että UMK-organisaatio tekee kaikkensa, jotta tämä parikymppinen nainen kokee saaneensa kaiken mahdollisen tuen ollessaan Bakun lavalla. YLEn asenne Euroviisuja kohtaan on vähintäänkin huolestuttava, mutta luotan, että tämä on vain UMK:n välittämää virheellistä tulkintaani.
MuzaMaza kirjoitti: Ja koska tekstistä en ymmärrä yhtään mitään, ei tunkeudu pienen sieluni sisälle oikein millään tavalla. :lohduton:
Ihan tosissaanko olet sitä mieltä, että kappaleen tykästymisesi tökkii siksi, ettet ymmärrä laulettavaa kieltä? Olen hämilläni, koska eikös se nimenomaan ole viisuilun peruselementtejä, että kykenee näkemään viisubiisissä "sen jonkin"/ihastumaan siihen, vaikkei biisin lyriikkaa ymmärräkään...? Ainakin itselläni, jos listaan all time-viisusuosikkejani, niin kyllä siellä on iso annos biisejä, joiden sanoitusta en kuunneltuna ymmärrä.
Tosin, omassa maussani, Pernillan kappale on yksinkertaisesti itsessään niin mitäänsanomaton, että tuskin tykästymiseeni vaikuttaisi, vaikka äidinkielelläni hän sitä laulaisikin. Jos kappale on itsessään tai tulkinnallisesti tarpeeksi onnistunut, niin ei ainakaan itselläni siihen tykästymiseeni lyriikan ymmärtäminen vaikuta.

Tom Tom
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1543
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 02:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Tom Tom »

Btw, tietääkö kukaan, onko tätä Suomen viisua käyty läpi mitenkään Ruotsin mediassa? Enkä meinaa nyt Hufvudstadsbladetia.
.

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6848
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Fabrizio kirjoitti:Minusta suomalaisten pitäisi edes muodollisesti kannustaa omaa edustajaa ja
toivoa hänelle tsemppiä + kaikkea hyvää...
ja tää koskee niin kisapaikalla kuin kotikatsomoissa olevia.
TISMALLEEN samaa mieltä! Turha sitä nyt on enää valittaa. Tämä nyt on meidän euroviisuedustajamme ja PISTE. Ei se ainakaan valittamalla parane. Sen sijaan positiivisella suhtautumisella saadaan paljon positiivista aikaan. :peukku: :joojoo:

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

gentedimare kirjoitti:
Vilsku kirjoitti:Ahaa eli siis sinusta suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia, sillä viittasit itseesi ja suomenkieliseen väestöön suomalaisina? :heh:
Ihan turha ja säälittävä yritys kääntää tämä näin, kun en missään niin sanonut.
Olenhan jo aiemmissa viesteissäni sanonut "muut suomalaiset"..........

Säälittävä yritys siis sinulta, kun et halua ymmärtää pointtiani.

Sanoinko jo, että kommenttisi oli säälittävä? :roll:

En ymmärrä miten joku voi kommentoida tätä vain pelkästään sanalla "huono" - pelkästään jo kappaleen sanoituksen tulisi herättää jotain muita tunteita ihmisessä.. :joojoo:
Se on sun ongelmasi jos et ymmärrä, ei minun.
Kas kun et yrittänyt väittää, että kaikkien, jotka tätä kappaletta eivät pidä hyvänä, täytyy varmaan vihata omia äitejään. :roll:
Ymmärrän pointtisi, sinä et ilmeisesti huumoria. :joojoo:
Joskus voisi päätellä ihan hymiön perusteella mielentilan, jos olisin tosissani syyttänyt sinua suomenruotsalaisten haukkumisesta tms. olisi hymiöni ollut ehkä jotain muuta kuin naurua esittävä.
Varmaan tuntuu mukavalta toistaa miten kommenttini on säälittävä, mutta jos se nostaa itseäsi minua ylemmäs, niin okei tee se vaan :peukku:

Joka tapauksessa silti on mielestäsi äärimmäisen typerää erottaa suomenruotsalaiset muusta väestöstä, ihan kuin Suomi jakaantuisi kahtia: on suomea puhuvat ja ruotsia puhuvat. Tässä yhteydessä se on ok, että puhutaan suomenruotsalaisista, mutta osoitimpa vaan huumorinkeinoin sen, ettet sanonut aivan korrektisti viestissäsi.

Hhaha ei kenenkään todellakaan tarvitse pitää tätä hyvänä, ei se minua haittaa, kaikilla on omat mieltymykset. :joojoo: Yritin vain herätellä kaikissa sellaista kommentoimisen tarvetta tämän kappaleen sanoituksia kohtaan (niistä on kielivalintaa lukuunottamatta keskusteltu äärimmäisen vähän) ja samalla esittää epäsuoran kysymyksen siitä, että mahdatko edes ymmärtää sanoitusta, koska mielestäni olisi ollut tökeröä kysyä: Osaatko ruotsia.
Sillä vaikka ei pitäisikään kappaleen sävellyksestä, laulajasta, livestä jne. Niin kyllä kaikilla niillä, jotka ne sanat ymmärtää, niin tulisi jotain tunteita herätä niistä, sanomatta nyt sitä, että kaikkien tarvitsisi niitä rakastaa tai edes pitää. Todellakin kivaa jälleen, kun käytännössä haukut minua ja yrität saada minut sanomaan jotain jota en sano, enkä edes tarkoita.

Avatar
Leo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2632
Liittynyt: 08 Touko 2006, 20:46

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Leo »

Tom Tom kirjoitti:Btw, tietääkö kukaan, onko tätä Suomen viisua käyty läpi mitenkään Ruotsin mediassa? Enkä meinaa nyt Hufvudstadsbladetia.
Kyllä on. SVT:n teksti-tv:ssä oli uutinen, jossa kerrottiin ruotsinkielisen kappaleen edustavan Suomea euroviisuissa. Samoin bongasin vastaavan uutisen TV4:n teksti-tv:ssä. Positiivinen odotus on jo naapurimaassa :joojoo:

Avatar
Salka Valka
Siemailija
Siemailija
Viestit: 125
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Salka Valka »

Samiasd kirjoitti:
gentedimare kirjoitti:Sen lisäksi sillä on väliä sen takia, että minusta on tyhmää, että suomenruotsalaiset äänestävät vain omiaan. Ihan sama onko kappale hyvä vai huono, pääasia, että sen esittää suomenruotsalainen. Sillä on väliä....... ainakin minulle.
Oletko jäljittänyt kaikki suomenruotsalaisten äänet ja saanut tämän selville? Mistä ihmeestä voit tietää, että kaikki suomenruotsalaiset äänestäjät ovat äänestäneet Pernillaa? Luuletko, että se on joku suurin osa äänestäjistä ja näin ollen kun Pernilla sai eniten ääniä, on suomenruotsalaistenkin tietenkin pitänyt kaikkien äänestää häntä.

En tajua sua!! Siis ihan varmasti joku suomenruotsalainen on pitänyt parempana Iconcrashin kappaletta, kun taas toinen on pitänyt enemmän Ville Eetvartista.

Ainakin yksi! Suomenruotsalaisen siippani suosikki oli Stig. :eeek:

Kyllä Pernilla vetosi moneen suomenkieliseen, en jaksa uskoa mihinkään suureen suomenruotsalaisten "voimannäyttöön" äänestyksessä. Korkentaan siihen, että suomenruotsalaiset osaavat jotain paremmin kuin me suomenkieliset: UMK:n finaalissa esiintyi peräjälkeen kavalkadi suomenruotsalaisia: Pernilla, Paradise Oskar, Robin ja se beatbox-Felix. (Kiinnittikö kukaan muu tähän huomiota...?)

Hometown
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 270
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 22:47

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja Hometown »

kais(t)a kirjoitti:Mä en varmaan ole ainoa, joiden vahvianta alaa ei ole ruotsi, joten onneksi internetin ihmeellinen maailma auttaa: http://lyricstranslate.com/en/naer-jag- ... maeni.html
Hieno lyriikka! Tuoreita kuvia, ei liian imelä vaikka onkin tunteellinen.

Tuo suomalainen teksti on suora käännös, ei mikään melodaiaan sopiva laulettava versio. Jos sellaiseen pyritään joudutaan teemojen ja kielikuvien kääntämisessä tyytymään moniin puolinaisiin ratkaisuihin ja monesti myös muuttamaan laulun sanomaa.

Ruotsalaiset joutuvat nyt vastavetona lähettämään Bakuun sen erinomaisen charmantin kirjailijan, joka lausuu mahtipontisesti mahtipontista runoa rakkaudesta. Tämä valinta olisi siinä mielessä euroviisuhengen mukainen, että se toisi esiin kansakunnan musiikillisen maun kaikessa rikkaudessaan ja monipuolisuudessaan.

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: Suomi 2012: Pernilla - När jag blundar

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Fabrizio kirjoitti:Vähän ikävä Pernillan lähteä keväällä Bakuun, jos suomalaisten ESC-lähtijöiden
asenne on noin negatiivinen ja ei se ainakaan kannusta hyvään suoritukseen.
Kyllä sen ilmapiirin aistii kisapaikalla, jos pinnan alla kuohuu...

Minusta suomalaisten pitäisi edes muodollisesti kannustaa omaa edustajaa ja
toivoa hänelle tsemppiä + kaikkea hyvää...
ja tää koskee niin kisapaikalla kuin kotikatsomoissa olevia.
Aijaa, Pernilla voitti kuppilan äänestyksen, joten miten niin suomalaisten ESC-lähtijöiden asenne on negatiivinen?
Eikö siinä nyt ole tarpeeksi kannustusta? :mitvit:

Pitääkö jokaikisen viisufanin siis pakolla tästä kappaleesta tykätä, vaan sen takia kun se nyt sattui voittamaan ja näin ollen siis edustaa maatamme? Teeskennelläkö pitäisi? :roll:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Lukittu