Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

En löytänyt täältä vielä vastaavaa ketjua, joten päätin perustaa sellaisen! :mrgreen:

Leipovatko kuppilalaiset, hakevatko leipomuksensa mielummin kaupungilta jostain leipomosta vai tekevätkö kenties molempia? Minä leivoin nyt taas pienen tauon jälkeen georgialaisia hatsapureja tietynlaisella ohjeella, jotka muistuttavat vähän sellaisia perus taikinanyyttejä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Leivon nykyään todella harvoin mitään itse, sillä söisin kuitenkin kaiken kerralla, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Ja rutiinikin mennyt. Leivon oikeastaan vain jouluksi.

Mutta lähin elintarvikkeita myyvä paikka minulla sattuu olemaan leipomo, ja kävin siellä viimeksi tänään. Ostin mukaani ruisreikäleivän ja söin paikan päällä mansikkaleivoksen teen kera. Leivoksen sai niin lähellä sulkemisaikaa puoleen hintaan. Se oli oikein maistuva!
Rise, angel, shine, love!

Avatar
TomBoi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2212
Liittynyt: 04 Marras 2016, 17:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja TomBoi »

Leivon melko usein ja leipoisin vielä enemmän jos olisi aikaa ja enemmän syöjiä. Pidän itseäni ihan hyvänä leipojana, ainakin taikinat onnistuvat aina, mutta koristelussa olisi varmaan parantamisen varaa.
Bravuurini on vadelmahasselpähkinäboston :surrur: Leipomisharrastukseni taisi alkaa vasta yläasteen köksän tunneilla, koska halusin saada siitä kympin (niinkuin kaikista aineista :heh: ) ja kotona laitetusta ruuasta ja leivonnasta sai jotain pisteitä :heh:
MKuvau!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Leivoin taas! :eeek: :heh: Tällä kertaa valmistin omasta päästäni sellaisia metvurstipasteijoita, joissa on myös ruohosipulituorejuustoa. :kuolaus:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Yritän päästä eroon tattarijauhoistani, joten teen muffineja.

100 g leivontamargariinia/voita
2,5 dl maustamatonta jogurttia
3,5 dl tattarijauhoa
4 rkl kaakaojauhetta (sokeritonta, siis 100% kaakaota)
2 dl sokeria
1 tl ruokasoodaa
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
(suklaarouhetta ½ dl, ei välttämätön)

Sulata margariini ja sekoita siihen jogurtti. Sekoita kuivat aineet ja sekoita ne märkiin. Paisto 200c keskitasolla tai alemmalla.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tein banaani-valkosuklaakääretortun, johon tuli myös puolukoita. Iso virhe, koska olivat liian tujuja. :tajuton:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/banaani ... aaretorttu
Riskinä seniorilaumat

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11526
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

voimavarani eivät ole riittäneet baakelssihommiin, mut uudelta naapuriltani, nuorelta untuvikolta (18 v.) sain mokkapalan... maistiaisiksi. Hän kertoi leiponeensa myös sämpylöitä, ah... mitä omitoimisuutta tuolta hoitsupoitsulta. Tänään löysin eräästä dyykkays-naistenlehden-väliin-piilotetust yllätys-kuoresta niitä (edellisiin leipomuksiinkin kuuluvia) sörssel-nompparelli-koristeita, niitä pienenpieniä ohuita värikkäitä kakunkoristeeksi tarkoitettuja pätkiä = mintunmakuisia. Nakkasin ne huiviin eli suuhun...se siitä... tarjouskoreista saa kyl pullia... ikävä silti, niitä lapsuuden kotileipomuksia, kiviuunin ohraleipiä ym.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Minulla on nyt tällainen rahka-omenapiirakka uunissa. Ihan jo tuoksun takia kannatti tehdä! <3
Riskinä seniorilaumat

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1580
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Itse olen innostunut nyt koronakeissin aikana leipomaan. Tai siis olen kyllä aina pitänyt leipomisesta, mutta nyt kun ei ole muutakaan tekemistä, niin sitä on tullut tehtyä tavallista enemmän. Erityisesti pidän makeasta leipomisesta. Ongelma vain on, että yksinään tulee hirvittävän vähän syötyä mitään makeaa, eikä säilytystilaa juuri ole. Tällä viikolla olen leiponut kinuskikakun ja kaurakeksejä. Lisäksi tein omena-kaurapaistosta ja omatekoista vaniljakastiketta (todella hyvää, vaikka itse sanonkin). Aluksi tein vain itselleni sitä kakkua, mutta lopulta olenkin nyt järjestämässä jonkinlaisia äitienpäiväkahvituksia äidille ja sisaruksilleni, joten homma laajeni. Ehkä ne nyt tulee syötyäkin, kun on syöjiä. Yritän samalla päästä lopuista aleksanterinleivoksistani eroon, että pakastimeen vapautuu tilaa.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

Mun alunperin koronabileisiin tekemästä koronakakusta tuli sellanen hitti, että sitä on saanut tehdä jo useammankin kerran :)
kuva

Massiel
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 996
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Massiel »

En muista koska olen viimeksi leiponut mutta kun alkoi kyllästyttää korona rajoitukset olen löytänyt siitä uuden harrastuksen. Tässä hyvä kahvikakun resepti vaikka juhannukseksi 200 g voita tai margariiniä 2 dl sokeria 3 munaa 3 dl vehnäj. 1tl leivinj. 2tl van. sokeria 2 tl fariinisokeria. Vuokaan korppujauhoja Vaahdota voi ja sokeri lisää munat yksitellen lopuksi vehnäjauhot joihin sekoitettuna leivihjauhe sekä vanilliini ja fariinisokeri paista 175 asteessa 50 Min.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

No nyt minulla olisi kirjaimellisesti Cake to Bake! Eli opin, että marenkiakin voi valmistaa ilman kananmunaa, nimittäin niin eksoottisesta aineksesta kuin säilöttyjen kikherneiden liemestä. Tähän mennessä olen aina hulauttanut ne liemet viemäriin, mutta tuota on päästävä kokeilemaan, kunhan taas olen uunin ääressä. Vai voisiko ne kypsentää saunassa? Hellepäivänä auton konepellillä? Kikherneitä kyllä olisi purkillinen.

Opin tämän asian ristikkolehdestä, kun pähkäilin mitä muodostuisi vihjeestä "munaton vaihtoehto (aineksina popyhtye, sävel, barium)". Sehän on aquafabamarenkileivokset!

En ole mitenkään munille allerginen tai vegaani, mutta kaikkea kummaa kokkausta kiinnostaa kokeilla.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Laitoin juuri elämäni ensimmäisen tiikerikakun uuniin. Resepti olikin yksinkertaisempi kuin oletin. Rima on aika korkealla, koska äitini on tehnyt noita jokaiseen meidän perheen juhlaan ja usein arkeenkin. :apuva: En voinut ripotella vuoan reunoille korppujauhoja, kun niitä ei ollut, mutta jospa grahamjauhot ajavat saman asian. :pliis:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1580
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Itse tein elämäni ensimmäisen tiikerikakun pari viikkoa sitten. Tein sein tuplaraidalla ja täytyy sanoa, että yllätin itsenikin siinä, miten kauniin kakusta sain. Toki myös maku oli kohdallaan. Tällä viikolla tekemälleni pumpulikakulle ei käynyt yhtä hyvin. Joko en ollut tarpeeksi huolellinen jauhottamisessa tai olin liian hätäinen kakun kumoamisessa, mutta se tarttui vuokaan kiinni ja repesi kumotessani sitä.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Sukaattia on on aina niin vaikea löytää. Tarvitsen sitä kerran vuodessa joulukakkuuni. Tänään pääsin niin pitkälle, että löysin hyllyn laidasta hintalapun, mutta itse tuotetta ei ollut. Usein on jo hintalpun kanssa ollut vaikeuksia: Onko hyllypaikka kuivahedelmä, leivontatuote, vai mikä? Ehkä on lähdettävä oikein asiakseen johonkin Prismaan tms. asti yhden 100 gramman rasian perään :draamaa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tein äsken mangokääretortun. Rakenteesta tuli aika vekkulin sitkeähkö, kun jouduin korvaamaan leivinjauheen ruokasoodalla. :heh: Mangoviipaleet korvasin mandariiniviipaleilla, kun Lidlistä olivat mangosäilykkeet loppu! :draamaa:

https://www.valio.fi/reseptit/mangokaaretorttu/
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Eikö sooda maistu kitkerältä tuollaisessa?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Rousku kirjoitti: 08 Huhti 2023, 00:03 ^ Eikö sooda maistu kitkerältä tuollaisessa?
Ehkä jokin pieni sivumaku oli, mutta kyllä sitä onneksi pystyi syömään. :heh:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Tulin vasta nyt kunnolla miettineeksi asiaa, eli mitä se leivinjauhe oikein on. Kotiliesi antaa hyvän vastauksen. Se on siis oikeastaan laimennettua ruokasoodaa eli natriumbikarbonaattia. Olen kyllä tottunut ajattelemaan juuri noin kuin tuossa jutussakin sanotaan, eli soodaa mausteisiin siirappisiin happamiin taikinoihin (esim. piparit) ja leivinjauhetta sitten muihin (esim. juuri kääretortut). Mutta ehkä kysymys onkin annostuksesta lähinnä? Eli sooda on tuplavahvuista. En tosin ole varma tuon leivinjauheen sisältämän natriumpyrofosfaatin käyttäytymisestä siellä uunissa. Sitä näköjään käytetään vaikuttamaan jos jonkinlaisten valmisteiden rakenteeseen? Tärkkelystähän taikinoissa on ilman kohotusaineitakin.
Rise, angel, shine, love!

Massiel
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 996
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Kesän ensimmäinen raparperipiirakka tuoreista raparpereistä.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4092
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

DenEurovise kirjoitti: 16 Elo 2020, 19:21 Tällä viikolla tekemälleni pumpulikakulle ei käynyt yhtä hyvin. Joko en ollut tarpeeksi huolellinen jauhottamisessa tai olin liian hätäinen kakun kumoamisessa, mutta se tarttui vuokaan kiinni ja repesi kumotessani sitä.
Pumpulikakku on ihanaa :ihana: Äitini ei juuri muita kahvikakkuja tehnytkään, hän maustoi kakun yleensä sitruunalla. Itse kokeilin pumpulikakun leipomista vasta aika hiljattain. Olin käsittänyt että se tarttuu herkästi vuokaan, joten ostin halvimman silikonisen kakkuvuoan minkä löysin (muistaakseni House-merkkinen Prismasta) ja voitelin sen vielä öljyllä. Se konsti tepsi ja kakku irtosi kauniisti vuoasta. Voin suositella.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Nekku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2936
Liittynyt: 06 Marras 2017, 10:47

Re: Cake to Bake (leipomiskeskustelu)

Viesti Kirjoittaja Nekku »

Siis joo pumpulikakku on tosi hyvää! Ja se on mukavan helppo valmistaa.
"Kyllä tämä minun puolestani saa Lissaboniin lähteä." (TomppaJr)

I, I, I know you're living a lie
I, I, I see the scars in your eyes

Vastaa Viestiin