O jardim - kuis kukkii?

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Clara
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3116
Liittynyt: 29 Elo 2004, 19:59

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Clara »

barbarossa kirjoitti: Ja tätä ei pitäisi ehkä vielä hehkuttaa ääneen, mutta orkidea näyttäisi kasvattavan uutta kukkavanaa, vaikka pimeintä aikaa eletään. :kups: Seuraan hiljaa ja toivon parasta. :shh:
Pelottaa tämä lainaaminen näin herkässä asiassa, mutta isot onnittelut!! Odottelen tässä, mitä oma orkideani aikoo ruveta tekemään   :draamaa:

Avatar
TerMari.
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2201
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 09:58
Paikkakunta: Jiipää

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja TerMari. »

Tää nyt ei ihan kukka-asbaa ole, mutta menköön ko läheltä liippaa:

Onko joku keksinyt jotain hyvejä konsteja "naamioida" tuommossii
kohtuu-rumia valkoisia itsekasteluruukkuja ?
EI ihan raatsisi niitä varten isompia suojaruukkujakaan ostella.
:termari:

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Ne itsekasteluruukut ovat kyllä tosi karuja. Itse olen ratkaissut ongelman jättämällä ne ostamatta. Mutta kaipa niihin voisi vaikka töpötellä sienen ja sabluunan avulla kivoja kuvioita. Tai sitten voisi testata vanhaa tuttua jouluasetelmakikkaa ja kääriä ne tinapaperiin. Tosin jos ruukut ovat isoja tai niitä on paljon, niin siitä taitaa kyllä tulla jo aika ufo vaikutelma ;)

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
AnnFredi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3332
Liittynyt: 06 Touko 2006, 00:00
Paikkakunta: Tampere

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja AnnFredi »

Taannoin oli myynnissä suihkutettavia maaleja, joilla sai syntymään esim. *kivipinnan* ruukulleen. Varmaan nykyään on kymmentä eri sorttia noissa maaleissa. Viisuilija tietenkin paljetoi ruukkunsa.  ;)
If I was an astronaut, I’d be floating in mid-air
But I’m only human, and I’m crashing down to earth

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Sinooperissa tai jossain muussa askartelukaupassa osataan varmasti neuvoa. Se on vaarallinen paikka se Sinooperi. En ole mikään näpertelijäihminen, mutta siellä on myynnissä niin vänkää tavaraa että askartelusormet alkavat aina syyhytä.

Tosin syyhy on yleensä ohi heti kun pääsee kotiin niiden askartelutarvikeostosten kanssa... 

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Voisko joku rehuista jotain ymmärtävä auttaa mua. Kun vihdoin parinkymmenen vuoden tauon jälkeen uskaltaisin ehkä adoptoida jonkun elävän kasvin, niin mikäköhän olisi seuraavat ehdot täyttävä:
-helppohoitoinen
-ei kovin vedolle arka
-ei myrkyllinen
-ei mikään sellanen, missä on "rehumaiset" lehdet (ne syö kumminkin joku kissa)
-nätti amppelissakin
-ei piikkejä
-ei kallis ostaa  :puna:

Nyt joku tietty sanoo, että anopinkieli. Olisko mitään muuta  :roll:.
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
AnnFredi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3332
Liittynyt: 06 Touko 2006, 00:00
Paikkakunta: Tampere

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja AnnFredi »

Hazel, minulta saat kuparilehden pistokkaita, jos kelpaa. Se kasvaa kauniisti roikkuvaksi, ja on mahdottoman helppohoitoinen.   :)

Kuva
If I was an astronaut, I’d be floating in mid-air
But I’m only human, and I’m crashing down to earth

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Oih, tuo näyttää kauniilta  :rakkaus: Ja eikös sitä sanota, että lahjapistokkaista kasvaa parhaimmat kukat  :)
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
AnnFredi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3332
Liittynyt: 06 Touko 2006, 00:00
Paikkakunta: Tampere

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja AnnFredi »

Tilaus vastaanotettu!  :peukku:
Laitan tuossa helmikuun puolella pistokkaat juurtumaan, nyt on vielä vähän huono juurrutusaika. Muistaakseni kuparilehti juurtuu nopeasti, omanikin on pistokkaista kasvatettu.
If I was an astronaut, I’d be floating in mid-air
But I’m only human, and I’m crashing down to earth

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Hienoa, suurkiitos!!
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
TerMari.
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2201
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 09:58
Paikkakunta: Jiipää

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja TerMari. »

Ei mikään amppelikasvi, mutta mun suosikkiruukkukasvi
helppohoitoisuutensa ja näyttävyytensä ansiosta
on Zamiokulkas(?).Alle kympillä irronnee esim. Prismasta.
:termari:

Avatar
TerMari.
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2201
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 09:58
Paikkakunta: Jiipää

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja TerMari. »

AnnFredi kirjoitti: Viisuilija tietenkin paljetoi ruukkunsa.  ;)
Ja pärketti, kunen tuota keksint :eeek: :peukku:
:termari:

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Googletin tuon Zamioculcaan, näkyi olevan palmukasveihin kuukuva viherkasvi. Kivan näköinen sekin ja oli tosiaankin helppohoitoinen. Ei mikään amppelikasvi, mutta menisi se tuossa ikkunalaudalla hyvinkin.
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
heini81
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1067
Liittynyt: 27 Loka 2006, 15:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja heini81 »

Hirvensarvisaniainen on helppohoitoinen ja kestävä kasvi, mutta sen kauneudesta voi olla montaa mieltä... Juorut on kanssa aika helppoja sekä rönsylilja (saa nyt myös permanentattua versiota)

Olen ollut kukkakaupassa jonkun aikaa töissä, joten jotain tietoa näistä asioista on. Ja itsellä on myös paljon kasveja niin sisällä kuin ulkonakin...Kasvattelen näin keväällä paljon itse siemenestä niin kukkia kuin vihanneksiakin.
"Life's like a box of chocolates, you never know what you're gonna get."

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Rönsylilja on kiva kasvi, valitettavasti myös kissani ovat samaa mieltä  :niinpa:, joten siksi se on poissa laskuista  :mrgreen:.
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8766
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Hui! Kauheita viherpeukaloita olette  :eeek:! Minä en ole kukkia juuri ostellut... muuta kuin käskystä (systerin valmistujaisiin tahi ex-duunipaikan näyttelyn avajaisiin + muihin kissanristiäisiin). Niinpä minulla ei ole kukkia kotonakaan, sillä mulla on viherpeukalo niin keskellä kämmentä, että multa kuolisi muovikukatkin :mrgreen:.
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Avatar
Clara
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3116
Liittynyt: 29 Elo 2004, 19:59

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Clara »

Tänä talvena on käynyt pahin katoaalto vuosiin  :shock:

Juorut märkänivät ruukkuihinsa. Huolella vaalimani sypressi kuivi pystyyn.
Saint paulia taisi saada liikaa pakkasilmaa ja tekee nyt kuolemaa. Kaktuksen elämänhalu näyttää myös hiipuvan  :draamaa:

Pelakuita ei sentään näytä mikään tappavan. Joskus jo toivoisin, että heittäisivät henkensä, jotta saisin ostaa kesäkukkaistutuksiini jotain uusia rehuja  :stupido:

Avatar
heini81
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1067
Liittynyt: 27 Loka 2006, 15:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja heini81 »

Minulta kanssa on tänä talvena kuollut kovin moni kasvi... :shock: ainakin palmuja muutama, kiinaruusu, orkideoja, pullojukka (minkä pitäisi kestää suunilleen mitä vaan...) Varmaan kevään tullen pääsee kukkaostoksille... :miettii:
"Life's like a box of chocolates, you never know what you're gonna get."

Avatar
PikkuGwyneth
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2227
Liittynyt: 20 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Kuopio

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja PikkuGwyneth »

Mulla oli kiinanruusu heittänyt 80 % lehdistä sillä aikaa, kun olin kuukauden reissussa...  :( Käsittääkseni mun alivuokralainen oli kastellut sitä, ainakin jätin sille ohjelapun aiheesta. Muutkin kukat (sitruuna, greippi ja rönsylilja) ovat tosi kärsineen näköisiä, mutta ilmeisesti sitä on liikkeellä tänä kummallisena talvena. Aloe vera on ainoa, joka on samannäköinen kuin lähtiessä (se on ollut samannäköinen koko sen ajan, mitä se on mulla ollut, eli surkea pikku käppänä  :heh:).

Saa nähdä, säilyykö kiinanruusuni hengissä. Se on ollut mun "suurin ja kaunein"...
Kymmenen sientä.

Avatar
AnnFredi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3332
Liittynyt: 06 Touko 2006, 00:00
Paikkakunta: Tampere

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja AnnFredi »

Minulla kärsinein on kolmevuotias mandariinipuu, osa sen lehdistä on alkanut vaalentua ja käpristyä. Kiinanruusulta odotan mahtavaa kukintaa, koska viime vuonna se kieltäytyi kukkimasta leikattuani sitä radikaalisti. Kaikkein iloisin olen mustasilmäsusannastani, koska se näyttää selvinneen jo kolmannesta talvestaan! Kasvatin sen aikanaan siemenestä ja kaikissa oppaissa mainittiin, että Suomen oloissa se menestyy vain yksivuotisena.  :)

Takaiskun koin herttalehden ja enkelinsiiven kanssa. Ne olivat minulla monta vuotta, mutta jostain syystä tämä talvi oli niille liikaa. Harmittaa siksi, että herttalehti oli äidin herttalehdestä lisätty ja enkelinsiiven oksat sain aikanaan edesmenneen tätini enkelinsiivestä. Minulla on paha taipumus inhimillistää kasveja...  :heh:

Ostan aika harvoin kasveja, useimmin saan niitä tai nyysin jostakin oksan. Viime vuonna ostin tohkeissani Bauhausista keltakukkaisen kiinanruusun, mutta siinä olikin asukkaita ja jouduin heittämään sen menemään. Ai mutta tästä taisinkin avautua aikaisemmin.  :stupido: Jokin iso palmu olisi kiva, mutta eihän tänne meitin asuntoon sellaiset mahdu.  ???
If I was an astronaut, I’d be floating in mid-air
But I’m only human, and I’m crashing down to earth

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

AnnFredi kirjoitti: Jokin iso palmu olisi kiva, mutta eihän tänne meitin asuntoon sellaiset mahdu.  ???
Reikä kattoon, niin pääsee naapuritkin nauttimaan.  :rofl:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
barbarossa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7772
Liittynyt: 18 Marras 2003, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja barbarossa »

claracairo kirjoitti:
barbarossa kirjoitti: Ja tätä ei pitäisi ehkä vielä hehkuttaa ääneen, mutta orkidea näyttäisi kasvattavan uutta kukkavanaa, vaikka pimeintä aikaa eletään. :kups: Seuraan hiljaa ja toivon parasta. :shh:
Pelottaa tämä lainaaminen näin herkässä asiassa, mutta isot onnittelut!! Odottelen tässä, mitä oma orkideani aikoo ruveta tekemään   :draamaa:

Kiitos onnitteluista.  :tapu: Hissukseen tässä yhä seurataan, mutta kyllä se on kuulkaa nupun kasvattanut. Melko lyhyt tuo varsi tosin on, mutta kärsivällisesti katselen, mitä tapahtuu.

Täällä on orkideaperhe sitä paitsi kasvanut yhdellä! Tai siis että on tullut toinen seuraksi. Toinen yksilö ei olekaan tuo helppohoitoinen peruslajike, vaan jännittävä cambria.  :shock: Toivottavasti ei ole mitenkään ratkaisevan paljon vaikeampi hoivata.  :miettii:
"Laka laulaja kielsi tulemasta alas parvekkeelta ennen kuin rakkaus kestää... " -Pokušaj

Avatar
minnie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 26 Touko 2006, 23:38
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja minnie »

Isabellansyreeniä kattelin tuolta Multasormen sivulta. Voipi olla että saa muutama pensas kodin meijän pihamaalta...alle 8€ on kappale hinta. :) Mä tykkään syreeneistä ja muutama lähes 40 vuotta vanha violettikukkainen syreenipensas porukoilla kasvaa edelleen. Kestäviä ovat, ja se tuoksu on huumaava.

Tää on sellainen sivu joka auttaa kasvien, kuten pensaiden, kukkien ja puiden valinnassa. Tosi kiva ja kätevä. Voi katsoa asuinpaikkansa kasvuvyöhykkeelle sopivat kasvit, osassa kuvien kera ym.tietoa haluamastaan kasvista.

http://www.yhteishyva.fi/puutarhamaailm ... lintaopas/

Voi vitsi kun mun multasormee jo syyhyttää! :hiphei:
20th Century Boy Kuva
>Placebo<

Avatar
PikkuGwyneth
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2227
Liittynyt: 20 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Kuopio

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja PikkuGwyneth »

Mun "perhe" on kasvanut lukemattomalla määrällä taimia: munakoisoa, härkä- ja tarhapapua, lehtikaalta ja pinaattia. Tuntuvat viihtyvän ilta-auringossa Puijon tornin näköpiirissä.
Kymmenen sientä.

Avatar
Clara
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3116
Liittynyt: 29 Elo 2004, 19:59

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja Clara »

Psst....

Miun orkideassa on sellanen kukkavanan näkönen tappi kasvamassa sieltä lehtien seasta :draamaa:
Kuinkahan tässä nyt tulisi toimia, ettei orkidea vaan kuolettaisi tuota kukkavanan alkua... :shock:
Jatkanko kastelua entiseen malliin vai mitä? Pitääkö ne entiset kukkavanat antaa vaan olla paikallaan edelleen?


Ei voi suureen ääneen kysellä...Orkideat on niin herkkiksiä  :joojoo:

Avatar
heini81
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1067
Liittynyt: 27 Loka 2006, 15:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja heini81 »

claracairo kirjoitti: Psst....

Miun orkideassa on sellanen kukkavanan näkönen tappi kasvamassa sieltä lehtien seasta :draamaa:
Kuinkahan tässä nyt tulisi toimia, ettei orkidea vaan kuolettaisi tuota kukkavanan alkua... :shock:
Jatkanko kastelua entiseen malliin vai mitä? Pitääkö ne entiset kukkavanat antaa vaan olla paikallaan edelleen?


Ei voi suureen ääneen kysellä...Orkideat on niin herkkiksiä  :joojoo:
Kyllä sitä minun tietojen mukaan voi kastella ihan entiseen malliin (eli aika harvoin...) Voi sille antaa orkidea lannoitetta, mitä löytyy kai jo melkein joka kaupasta. Vanhat kukkavanat kannattaa poistaa vasta, kun ne ovat ihan kuivaneita, eikä niistä varmasti lähde kasvamaan mitään uutta enää.

Mikään expertti en kyllä näissä asioissa ole. Omat orkideat olen saanut tapettua lahjakkaasti, joten ehkä viisaampaa odottaa myös muiden vastauksia.  :D (Yhden orkidean sain kukkimaan uudelleen, mutta sekin teki vain yhden kukan...)
"Life's like a box of chocolates, you never know what you're gonna get."

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11528
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja romualdo »

olen kylyvänny tähän mennessä vasta tomaatin, noin kämmenen mittaisia nyt ja ns. iki-kukista, noita ikiviuhkoja... ja olkikukat jotka pitää ennen vappua saattaa maahan. Isompia innostuksia ei ole ollut näin poikkeuksellisena keväänä,ne pitäis saaja muovihuoneeseen,siellä ainakin valoa riittäis...
"Nyt ihmeitä on elämässä, rakkaus ja musiikki" Sing-sang-song -76

Avatar
minnie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 26 Touko 2006, 23:38
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja minnie »

En ole kylvänyt mitään vuosiin, mutta olen ostanut valmiit basilikat, tillit, persiljat jne. parvekkeelle kasvamaan. Siirrän vain sen kaupanyrtin isompaan ruukkuun ja hyvin voi koko kesän. Nyt en vielä ole ostanut yrttejä partsille.

Lauantaina siirsin porukoiden pihaan istuttamani (kesällä-03) kääpiöpallokuusen toiseen paikkaan kasvamaan kun isäni oli peruuttanut peräkärryn pikkukuusen päälle! :( Muutama oksa meni poikki ja itse puu oli vinossa...kauhunsekaisin tuntein kaivoin sen kuusen maasta jotta näin onko juuret kunnossa ja oli ne. Istutin parempaan/turvallisempaan paikkaan sen. Toivottavasti ei ole pahemmin häiriintynyt tämä pikkupuu. Sen näkee sitten kesän kuluessa tuleeko uutta norkkoa (vai mikäs se onkaan nimeltään se uusi vaal.vihreä kasvu kuusen oksan kärjessä?). :pliis:
20th Century Boy Kuva
>Placebo<

Avatar
heini81
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1067
Liittynyt: 27 Loka 2006, 15:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja heini81 »

minnie kirjoitti: kesän kuluessa tuleeko uutta norkkoa (vai mikäs se onkaan nimeltään se uusi vaal.vihreä kasvu kuusen oksan kärjessä?). :pliis:
Täällä sitä sanotaan ainakin kerkäksi.
"Life's like a box of chocolates, you never know what you're gonna get."

Avatar
minnie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 26 Touko 2006, 23:38
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Vs: Kuis kukkii?

Viesti Kirjoittaja minnie »

Noh! Kerkkä -pä tietysti! :stupido:

Niistähän on ennenvanhaan valmistettu mm. yskänlääkettä. Terveellistä syötävää vaikken kyllä ala omasta pikkukuusestani niitä syömään, en voisi tehdä sitä sille.

Kiitos korjauksesta. :)
20th Century Boy Kuva
>Placebo<

Vastaa Viestiin