Words for Love (ristisanatehtävät)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Täytteleekö kukaan teistä ristisanatehtäviä eli ristikoita?
Millaisista ristikoista pidätte eniten?
Innostavatko sudokut?


Itse olen täytellyt nyt enemmän tai vähemmän säännöllisesti viime kesästä lähtien. :surrur: Joskus aikoinaan tuli silloin tällöin tehtyä, mutta nyt vasta monen vuoden tauon jälkeen olen aloittanut harrastuksen uudestaan. Aivot saavat hyvää treeniä tässä.

Mun lemppariristikot ovat ehdottomasti ihan normaalit, koska niistä voi oppia uusia sanoja. :peukku: En oikein välitä sudokuista ja olen vähän jo kyllästynyt piilosanoihin. :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Pari vuotta sitten täyttelin ristisanatehtäviä innokkaastikin, mutta nyt se on jäänyt vähemmälle. Ostin tänä jouluna ristikkolehden joulupuuhaksi, mutta en avannut sitä kertaakaan. :heh:

Aihetta läheltä liippaavaa Wordleä sekä ESC-Wordleä tulee pelattua joka päivä. :joojoo:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ristikot <3 Jos ovat tarpeeksi vaikeita!

Teininä tilattiin äitini kanssa ristikkolehtiä ja täytettiin. Sitten se jäi. Reilut kymmenen vuotta sitten tutustuin täkäläiseen pariskuntaan, joilla eka kertaa kylässä käydessäni syliini tuupattiin ristikkolehti ja käskettiin täyttää. Ihmettelin, kunnes kerrottiin, että vihjeestä avaava tulee kanavat (tai toisin päin, en enää muista kummin päin se oli). Sitten oivalsin, että ristikot ovat nykyään sanaleikkejä (joita rakastan :rakkaus:), ja siitä se lähti taas.

Ko. pariskunnasta toinen tilaa Iisakin ristikkoja ja Punaista pelikaania, joista olen täyttänyt ne vaikeimmat, sikäli kuin osaan. Mutta viimeiset reilun puoli vuotta olen opintojen takia elänyt päin peppua, enkä ole käynyt niitä enää täyttämässä. Pitänee tehdä parannus asiassa!

Tykkään siis kunnolla vaativista ristikoista, joilla tarkoitan oivaltavuutta enkä detaljitietoutta. Juuri joku Punaisen pelikaanin kolmitähtiset on sopivaa, tai Iisakista Alf Simbergit. Ja ihmettelen kun marketeissa on myynnissä läjäpäin helppoja ristikkoja, mutta en tiedä ketään joka niitä ostaisi, enkä koskaan ole nähnyt kenenkään ostavan. :raaps: Siinä onkin mysteeriä enemmän kuin ristikoissa kerrakseen.

Sudokuista en piittaa, sillä se normi 9 x 9 ainakin on ihan mekaanista eikä vaadi mitään oivallusta. Joskus koodasin ohjelman, jolla sellaisen saa ratkaistua nappia painamalla. Kryptoristikoissa sama vika, mutta aina Punaiseen pelikaaniin sen sokkokrypton täytän, niin voimme sillä osallistua arvontaan.
Viimeksi muokannut Rousku, 01 Maalis 2022, 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Samiasd kirjoitti: 01 Maalis 2022, 19:15 Aihetta läheltä liippaavaa Wordleä sekä ESC-Wordleä tulee pelattua joka päivä. :joojoo:
Suomenkielinen wordle-versio on Sanuli. Se on liian helppo. :sorivaan: Siinä lienee takana sama sanasto kuin Älypään aivojumpan kielipelissä. Saan sen aina läpi, eikä Wordle ole paljon vaikeampi.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

^ Sanuli on tylsä, kun sitä voi pelata päivässä loputtomiin. Wordle on hauska, kun sitä tulee vain yksi päivässä. :joojoo:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Joskus turhaudun tosissaan siihen, etten vaan osaa täyttää oikeita sanoja. Mulle siis ratkojat.fi on välillä liiankin tuttu sivusto. :heh: :puna:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36805
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Tuo on kauhea sivu. Samoin ainakin Scrabblen pilaava Sana-apu: https://www.sanaapu.com/

Miksi tuollaisia pitää olla? :draamaa: Tekniikan varjopuolia. Eikä niitä voi olla käyttämättä, vaikka se ei olekaan hauskaa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Miksei niitä voisi olla?

Valitsee sopivat ristikot, niin tuosta ei ole liikaa apua. Hyvä laatija osaa laatia sellaisen ristikon. Ja pakkohan ei ole käyttää, jos ilman haluaa selvitä.

Viimeksi tänään olen ihan muussa kuin ristikkoyhteydessä etsinyt sieltä eräälle sanalle puhekielistä synonyymia.

Edit: Ratkaisin päivän Wordlen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4093
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Mä pidän sudokuista, kunhan ovat tarpeeksi haastavia. Piilosanoista pidän myös, jos ne on oivaltavasti laadittu. Usein laatijat vain ovat aika laiskoja, niin ettei ratkaisemisesta saa juurikaan hoksaamisen iloa. Teen mä tavallisia ristikoitakin. Punainen pelikaani on hyvä, mutta kyllä mä teen niitä helppojakin, kun kaipaan jotain aivot narikkaan -viihdettä. En kuitenkaan usko, että yksinäni pitäisin tämän maan helppojen ristikoiden tuotantoa pystyssä :miettii:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ymmärretäänköhän me termillä "piilosana" samaa vai eri asiaa? Mitä kielenkäytössänne ovat piilosanat? Minä tarkoitan sillä samaa kuin Wikipedia.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Haa, emme! :uujee: :rofl: Mä tarkoitin avausviestissäkin niitä, jossa etsitään aina joillekin numeroille vastaava kirjain. Mikäs sellaisen nimi olikaan? :miettii: Nuo piilosanat ovat kyllä kamalia. En ole koskaan uskaltanut edes kokeilla. :eiei:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4093
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Serduchka kirjoitti: 02 Maalis 2022, 00:33 Mä tarkoitin avausviestissäkin niitä, jossa etsitään aina joillekin numeroille vastaava kirjain. Mikäs sellaisen nimi olikaan? :miettii:
Ne on kryptoristikoita. Ne on minunkin mielestäni tylsiä. Piilosanat on juuri nuita mistä kerrotaan Rouskun linkkaamassa artikkelissa. Ilmeisesti niitä tehdäkseen pitää olla asiat päässä jotenkin eri järjestyksessä kuin normaaleilla ihmisillä, sillä koko mun perhe pitää mua ihan vinksahtaneena kun mä yritän selittää niille vihjeiden merkityksiä.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Koirankuonolainen kirjoitti: 02 Maalis 2022, 00:41 Ilmeisesti niitä tehdäkseen pitää olla asiat päässä jotenkin eri järjestyksessä kuin normaaleilla ihmisillä, sillä koko mun perhe pitää mua ihan vinksahtaneena kun mä yritän selittää niille vihjeiden merkityksiä.
Mistä sä päättelet, että mä olisin normaali ihminen? :sekava: :mulk: En vaan ymmärrä noita vihjeitä. Kerran yritin lukaista niistä jotain ja tuntuivat todella käsittämättömiltä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4093
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Serduchka kirjoitti: 02 Maalis 2022, 00:43
Koirankuonolainen kirjoitti: 02 Maalis 2022, 00:41 Ilmeisesti niitä tehdäkseen pitää olla asiat päässä jotenkin eri järjestyksessä kuin normaaleilla ihmisillä, sillä koko mun perhe pitää mua ihan vinksahtaneena kun mä yritän selittää niille vihjeiden merkityksiä.
Mistä sä päättelet, että mä olisin normaali ihminen? :sekava: :mulk: En vaan ymmärrä noita vihjeitä. Kerran yritin lukaista niistä jotain ja tuntuivat todella käsittämättömiltä.
Siitä, kun mulle on sanottu, ettei kukaan normaali ihminen tajua piilosanoja :mrgreen:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Mutta eihän ole sanottua, että kaikki epänormaalitkaan niitä tajuaisivat?

Oikeastaan aika luontevaa suomentaa kryptoristikko piilosanaksi, sillä siihenhän se krypto viittaisi. Mutta joo, eri asioita ovat. Kryptoristikkoja siis pidän turhan mekaanisina. Sokkokrypto on se, missä ei ole mitään vihjesanaa annettu, mutta kyllä nekin ratkeavat. Niistä vain ei oikein saa oivaltamisen iloa, kuten piilosanoista voi saada. Tosin parhaat normaaliristikot voittaa piilosanat.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4093
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Rousku kirjoitti: 02 Maalis 2022, 01:27 ^ Mutta eihän ole sanottua, että kaikki epänormaalitkaan niitä tajuaisivat?
Ei toki, mutta jos ei tajua niin on todennäköisempää että on normaali :uujee:.

Piilosanoissa pidän eniten vihjeistä, joita ei voi ratkaista vain järjestämällä kirjaimet uudelleen, yhdistämällä sanojen häntiä ja päitä tai lukemalla takaperin. Esimerkki äsken täyttämästäni: "Siimeksessä kyllä venäjäksi pikkutarkka piirre" - vastaus on "pedantti".

Piilosanoihin tutustuin aikoinani lapsuudenkodissa, kun Suomen Ku(i)valehti alkoi julkaista niitä. Kaikkien näiden vuosikymmenien aikana olen tavannut ehkä kolme ihmistä, jotka sanovat pitävänsä niistä. Useimmat sanovat hui hirveetä. Ehkä niitä sen takia on ristikkolehdissäkin niin vähän.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33146
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Minun suosikkejani taitavat olla ne "ristikot", joissa on putkeen esimerkiksi kolme vihjettä ja ratkottavat sanat tulevat putkeen, eikä ratkoja etukäteen tiedä, mistä kohdasta eri vihjeiden sanat alkavat ja loppuvat. Sanoja on näissä sekä pystysuoraan että vaakasuoraan.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Tiedät, mitä tarkoitat. :uujee: En ole itse uskaltanut niitäkään tehdä. :eiei: :heh:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^^ Niitä kutsutaan avoristikoiksi.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Renaissancefire
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 15:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Renaissancefire »

Aloitan usein ristikon täyttämistä, mutta en ole kovin hyvä niissä. Yleensä keksin vain muutaman sanan ja sitten jää kesken, sudokuihin (helppo/keskivaikea) saatan käyttää puoli tuntia kunnes teen virheen ja jätän kesken. Joko en ole riittävän fiksu tai en vain yritä tarpeeksi. Piilosanavihjeitä vilkaisen välillä ja olen selvittänyt ehkä yhden joskus :heh:

// Tämä piilosana vaikuttaa sen verran helpolta, että minäkin ehkä saan ratkaistua. Suomen Kuvalehdestä olen niitä aiemmin katsonut ja ne ovat liian vaikeita minulle.
E guardavo il mondo da una porta mai completamente aperta

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4093
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Renaissancefire kirjoitti: 03 Maalis 2022, 07:53 // Tämä piilosana vaikuttaa sen verran helpolta, että minäkin ehkä saan ratkaistua. Suomen Kuvalehdestä olen niitä aiemmin katsonut ja ne ovat liian vaikeita minulle.
Juu, tuo oli helppo - kaikki vastaukset löytyivät vihjeistä suoraan - mutta tämä oli mulle uusi tieto, että näitä löytyy netistäkin. Kiitos! :peukku:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Renaissancefire
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 15:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Renaissancefire »

Olen nyt tehnyt muutaman päivän piilosanaa Suomen Kuvalehdestä ja kuusi sanaa olen keksinyt. Ihan kivaa. :heh:
E guardavo il mondo da una porta mai completamente aperta

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Siitä se lähtee. :peukku: Mitä enemmän näitä tekee, niin tekeminen helpottuu. :surrur:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Samiasd kirjoitti: 01 Maalis 2022, 19:49 ^ Sanuli on tylsä, kun sitä voi pelata päivässä loputtomiin. Wordle on hauska, kun sitä tulee vain yksi päivässä. :joojoo:
On kyllä myös tällainen rajattomasti sanoja tarjoava Wordle-versio: https://www.wordleunlimited.com/
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5579
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Tegu »

On myös yhden sanan päivässä tarjoava Sanuli. :mrgreen: Eli ihan normaalin Sanulin oikeassa ylänurkassa on pikkuruinen valikkopainike, josta voi valita "Päivän Sanuli". Voisihan se olla kätevämminkin saatavilla.. Samassa valikossa on myös jokunen muu pelimuoto ja eri vaikeustasoja.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41961
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Samiasd kirjoitti: 01 Maalis 2022, 19:15 Aihetta läheltä liippaavaa Wordleä sekä ESC-Wordleä tulee pelattua joka päivä. :joojoo:
Omituista. Ensinmainitun sanalistassa ei ole sellaista erittäin ajankohtaista sanaa kuin April.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Words for Love (ristisanatehtävät)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Olipa kiva käydä pitkästä aikaa lähipubissa tekemässä ristikoita. :surrur: Sain myös apua vieressä monesti istuvalta, myöskin ristikoita täyttelevältä kaverilta.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Vastaa Viestiin