Tango keittiössä (kodinhoito)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Se taitaa itse asiassa olla nimeltään keittiöpaperi tai vastaava, koska joku kokki sitä siinä mainoksessa käyttää.

Kiinteistöhuolto oli jo käynyt korjaamassa rättipatterini! :shock: Mainion nopeaa toimintaa! :tapu:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8126
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Tuppaavat olemaan nopeita jos vaarana on vesivahingon syntyminen...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Miten noita erilaisia kattiloita ja kasareita ja pannujakin on sen tsiljoonaa sorttia? Pitäisi lähteä ostoksille, mutta en osaa valita!

Ja sitten keksinkin tuotteen, joka valikoimasta puuttuu: Valmiiksi rasvapoltetut hiiliteräspannut.
Rise, angel, shine, love!

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1153
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja pmama »

Meillä lähti kaikki kattilat , kun ostimme induktiolieden. Ostimme 3 uutta ja niillä on tultu toimeen. Pannuja jäi enemmän, sillä ne olivat magneettisia valmiiksi.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Serduchka kirjoitti: 18 Joulu 2019, 17:23 Vihaan pyyhkiä pölyjä
Tänään se alkoi olemaan jo suorastaan siunaus. :uujee: Sainpahan ikävät asiat pois mielestäni hetkeksi. :tapu:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ehkä jalkinehuoltokin kuuluu tänne?

Pesin lenkkitossuni. Nyt ne haisevat väkevästi kissankuselta! Eivät ole tehneet moista koskaan ennen. Olen pessyt kerran aiemminkin, eikä noin tapahtunut. Eivätkä ne esim. hiljattain kastuttuaan haisseet, eikä muutenkaan. Eivätkä sukkani tai jalkani. En tajua, mistä haju on tullut. Minulla ei nykyään ole kissaa, en ole sitten viime pesun muistaakseni vieraillut kissatalouksissa, enkä usko, että mikään naapuruston mirri olisi käynyt niihin kusaisemassa, kun hetken olivat ulkonakin kuivumassa.

Ei tässä muuta, mutta oli tarkoitus pistää ne jalkaan, kun lähden huomenna reissuun. Ripottelin niihin nyt soodaa ja jätin taas ulos. Koetan ehtiä käydä tänään ostamassa tuoreet aktiivihiilipohjalliset vielä. Käytän siis pohjallisia aina. Ovatko ne jotenkin tiivistäneet hajua itsensä ja kengän sisäpohjan väliin, ja se pääsi valloilleen kun otin pohjallisen pois ja kastelin kengän? Pohjahan ei ole päässyt esim. sateessa kastumaan niin perusteellisesti.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Sain lopultakin vaihdettua toimimattomaksi rispaantuneen sälekaihtimen narun. Olipa siinä näprääminen! Olen kerran aiemmin suorittanut ko. operaation, mutta olin silloin nuorempi ja vetreämpi. Mutta en nytkään onneksi mitenkään telonut itseäni, enkä edes polttanut näppejäni (vanha ja uusi naru kiinnitetään toisiinsa sytkärillä sulattamalla).

Kesä nyt vielä meni pelkän (vaalean) ikkunaverhon voimin, mutta pimeinä syys- ja talvi-iltoina en välttämättä halua esittää ohikulkijoille varjoteatteria.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33143
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Korjaatteko omia rikkinäisiä vaatteitanne? Noin vuoden vanhat levikseni ovat ratkenneet haaroista ja mietin, yrittääkö korjata vai vienkö kierrätykseen. :miettii: Ehkä Youtubesta löytyisi jokin ohjevideo haarojen korjaukseen.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Korjaan kyllä. Omistan myös ompelukoneen, joka helpottaa askaretta. Paksureitisenä harmittaa, kun housut aina kuluvat haaroista puhki. Olen tullut siihen tulokseen, että pidän muutaman parin edustushousuja, ja sitten on erikseen käyttöhousut, jotka on jalassa kun käyn kävelyllä tai vaikka ruokakaupassa. Ja jälkimmäisiä sieltä haarovälistä sitten paikkailen, vaikka ne ovatkin jotain halpiksia vain.

Parhaan takkini sen sijaan käytin ihan ompelijalla korjuuttamassa, kun kainalosauma ratkesi. Tässä sattuukin sellainen olemaan lähellä. Halpis-ulkoilutakista olen korjannut saman kohdan itse.

Niin juu: Miksi et veisi housujasi korjaustöitä tekevälle ompelijalle? Ainakin arvoitavaksi.

Levikset ovat puuvillaa, ja puuvillan viljely aiheuttaa ympäristöongelmia. Puuvillavaatteet pitäisi korjata moneen kertaan, lopuksi ommella tilkkutäkiksi, ja kun sekin on loppuun kulunut, heittää tekstiilikierrätykseen! Olen kyllä miettinyt, miten kierrätyksessä selvitään saumalangoista, jotka usein ovat polyesteriä. Leviksissä ties vaikka olisivat puuvillaa nekin.

Siis miksei ihmiset muka voisi pukeutua tilkkutäkkeihin? Saataisiin kaikki kangas iloiseen uusiokäyttöön. Ja haittaako se muka, jos on nyppyjä, tai joku moneen kertaan pesty taatusti puhdas tahra?
Rise, angel, shine, love!

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Minä en ihan omin kätösin korjaa vaatteitani, koska en osaa enkä viitsi opetella, mutta juurikin haaroista ratkenneet housut kiikutan aina äidilleni korjattavaksi. :mrgreen: Hän ompelee ne ompelukoneella sukkelaan! Samojakin housuja olen käyttänyt hänellä korjattavana ties kuinka moneen kertaan. Jotkin housut ovat vaan niin mukavia käyttää, että kyllä ne mieluummin korjauttaa montakin kertaa kuin yrittää epätoivoisesti etsiä kaupasta uusia yhtä hyviä pöksyjä!

Vetoketjullisia huppareita, joista on vetoketju hajonnut, olen käyttänyt korjattavana eräällä ompeluliikkeen pitäjällä, joka on tätä nykyä valitettavasti jo jäänyt eläkkeelle ja lopettanut kaupanpidon. Eivät ole maksaneet uudet vetoketjut eivätkä niiden vaihtamiset paljoa, joten voin suositella tätäkin operaatiota, mikäli tarvetta ilmenee. :joojoo:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5575
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Rouskulla on tosi hyviä pointteja, mutta nappasin täsmälainauksen:
Rousku kirjoitti: 21 Marras 2023, 20:30 Levikset ovat puuvillaa, ja puuvillan viljely aiheuttaa ympäristöongelmia.
Mitäköhän sen sijaan sitten kannattaisi suosia? ??? Mullakin ratkesi vain muutaman vuoden vanhat farkut inhottavan laajasti, ja mietin, mitäköhän niille pitäisi tehdä. Itse en osaa, eikä ole oikein ketään, jolle kiikuttaa niitä korjattavaksi. Tai ehkä joku liike, jos sellaisia katselisi. En tiedä, saisivatko hekään sellaisista repeämistä enää mitään järkevää..

Kaiken lisäksi noissa farkuissa on elastaania, joka on käsittääkseni huono homma kierrätyksen kannalta. Enkä tiedä, pilaako se sitten korjattavuudenkin? Toteaisiko joku ompelija vain, että eipä onnistu?

Olenkin nyt yrittänyt etsiä farkkuja ilman elastaania, mutta se tuntuu vaikealta! Joitain yksittäisiä kyllä löytyy sieltä täältä. Ja jos puuvillassakin on ongelmia, mitäs sitten? Käytettyjä varmaankin kannattaisi etsiskellä? Sopivan tyylisen ja erityisesti kokoisen vaatteen löytäminen on vain haastavaa.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Elastaani on kierrätettävyyden kannalta huono homma, mutta en ole huomannut sen korjattavuuteen vaikuttavan.

Olisikohan jossakin ekohenkisille ihmisille suunnattua vaatteiden korjauskurssia? Tekstiilijätettä syntyy maailmassa ihan tolkuttomia määriä.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41946
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Tango keittiössä (kodinhoito)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Tegu kirjoitti: 24 Marras 2023, 12:49 Olenkin nyt yrittänyt etsiä farkkuja ilman elastaania, mutta se tuntuu vaikealta! Joitain yksittäisiä kyllä löytyy sieltä täältä. Ja jos puuvillassakin on ongelmia, mitäs sitten? Käytettyjä varmaankin kannattaisi etsiskellä? Sopivan tyylisen ja erityisesti kokoisen vaatteen löytäminen on vain haastavaa.
https://www.zalando.fi/ale-miesten-fark ... ure_cotton

En mainosta tuota nimenomaista kauppaa muusta syystä kuin että satuin löytämään vihjeen, että tuolta voi valita elastaanittomia.

Edit: Täältäkin löytyy. Jos voi käyttää verkkokaupassa filtteriä, johon pistää 100% cotton tjsp., niin on mahdolilsuuksia.

Entä jos me vaan pukeuduttaisiin väljiin kaapuihin kaikki, tyylikkyydestä viis? Vaatteet eivät kuluisi niin nopeasti, eikä joustavuuden takia tarvitsisi olla sitä peijakkaan elastaania. Ja jos tulee reikä, sen saisi paikata millä tahansa tavalla hyvänsä.

Puuvilla kuituna ei ole ongelma ja sopii kierrätettäväksi hyvin, mutta sen tuottaminen on. Sillähän se Aral-järvikin on imetty kuivaksi. Käsittääkseni. Jos voisi vain pukeutua tilkkutäkkeihin tilanteessa kuin tilanteessa, niin minullakin varmaan olisi loppuelämän tarpeiksi kaikenlaista tekstiilimateriaalia, josta voisin kursia vaatteeni. Tässä pitäisi tehdä jonkinlainen muodin vallankumous!
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin