Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^ Iloista kuultavaa! :peukku:
Jos sinulla on noin radikaali muutos reikiintymisen loppumisessa, hankin heti sähköhammasharjan. Olisikohan salaisuus siinä, että sillä vempeleellä pääsee paremmin hammasväleihin, jotka ovat niitä hammaspeikkojen luolastoja? Minulle hampilääkäri sanoi, että hampaiden välit on ehdottoman tärkeää putsata hammaskiven ja reikiintymisen estämiseksi. Määräsi mulle heti hammaslankaa, hopi hopi!

Kuinkas usein muuten peset sillä sähköharjalla? Mulle kaikki neuvot hampaiden suhteen ovat tervetulleita. :joojoo:
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Espoon kunnallisen puolen jonot ovat aika inhimilliset - varasin eilen ajan ja sain sen lokakuun ensimmäiselle tiistaille. Jos viimein sais tuon tuplasti väliaikaisen paikan varsinaiseksi. :puna: Vähän kyllä jo kylmä ja makea jo vihloo sitä seutua mutta ehkä tässä ketkutellaan...

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^Wau, hyvä Espoo! Hienoa kun sait noin nopeasti ajan. Itse ketkuttelin vastaavassa tilanteessa tosi pitkään ja edessä on nyt vilkas hammaslääkärisyksy. Tuhoa on ehtinyt tulla aika laajalla rintamalla purukalustossani. :shock:
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Jvvv kirjoitti:Espoon kunnallisen puolen jonot ovat aika inhimilliset - varasin eilen ajan ja sain sen lokakuun ensimmäiselle tiistaille. Jos viimein sais tuon tuplasti väliaikaisen paikan varsinaiseksi. :puna: Vähän kyllä jo kylmä ja makea jo vihloo sitä seutua mutta ehkä tässä ketkutellaan...
Voi jumankauta! Mie tilasin ajan viime tammikuussa ja pääsen lääkäriin 2.10. Turku on ihan vähän hanurista tässä suhteessa :jupinaa: .
Ja Juurolle: sähköhammasharja on tosiaan paaaljon parempi kuin sähkötön. Eron tuntee selvästi kun on huristellut sillä sen vaadittavat 2 minuuttia.
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

^Joo, Turussa kunnallinen hammashoito on tosiaan pahasti jumissa. Itse lopetin sen käytön ja siirryin yksityiselle puolelle siinä vaiheessa, kun ei enää saanut suoraan varattua hammaslääkäriaikaa, vaan olisi saanut muutaman kuukauden päähän ajan, jolloin olisi voinut varata sen varsinaisen ajan (noin puoli vuotta eteenpäin tästä varausajasta). :roll: Tästä älyttömyydestä on ilmeisesti jo päästykin - ehkäpä tarkoituksena olikin karkottaa kaikki ne, jotka suinkin pystyvät yksityisen puolen taksat maksamaan.

Avatar
aksim
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3369
Liittynyt: 07 Syys 2005, 13:49
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja aksim »

^no jaa mulla ei ole huonoja kokemuksia Turusta, nyt syksyllä 4 kertaa hoidettiin yhtä hammasta, kun soitin sain ekan ajan 2 viikon päähän ja käyn Hammas-Pulssissa. viime vuonna jonotin 5 kk ihan normaaliin tarkastukseen, jossa hoidettiin kaikki hampaat.
Sertab oli kulunut....-erään nimierkin mielipide 2003 Turkista-

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Jee väliaikainen paikka päivitettiin juuri kunnolliseen paikkaan! :tuuletus: Muuten ei sattunut, mutta "tää vähän nipistää"-nauha hampaiden väliin sattui ihan riittävästi.

Soitin uutta aikaa toisen väliaikaisen vaihtamiseen, mutta uusi aika osui lomaviikolleni (poissa maasta) eivätkä voi antaa aikaa pidemmälle, joten ensi viikolla uusi soitto. Yleistarkastusaikaa ei tällä hetkellä ollut saatavilla. Sitäkin voi kysyä ensi viikolla uudelleen, mutta se mennee alkuvuodelle...

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Palasin 2 tuntia sitten hammaskiduttajan luota ja puudutus ei vieläkään osoita mitään laantumisen merkkejä. Yks vanha paikka revittiin auki ja sinne laitettiin jotain ainetta. Nyt tätä väliaikaista paikkaa pitäis kestää vaivaiset 3 kuukautta :niinpa: .
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Ticoshay
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4911
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 16:32

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Ticoshay »

Avasin eilen kirjeen ja se oli lähetetty jo elokuussa. Sinulla on varattu hammaslääkäri aika 21.9. Joo ihan kiva tietää nytten :heh:
LOBODA

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^Eikös tuosta tule jo sakkomaksu, kun on jättänyt ajan käyttämättä perumatta sitä?
Omaan purukalustooni kuuluu seuraavaa: vielä kolme reikää paikkaamatta ja yksi juurihoidon jatko-osa numero 2 (montakohan kertaa juurihoitoa hampaalle muuten yleensä annetaan)...

Huh, tästä kun selviän, varaan tasan vuoden päähän seuraavan hampilääkärin, käytän hammaslankaa ainakin kerran päivässä, syön fluoritabletteja (xylitol-purkan jauhannasta tulee sivuoireena karmiva nälkä :heh: ) ja yritän elellä muutenkin hammasystävällistä elämää. :mrgreen:
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Margot »

Mun hampaat on viimein kunnossa yhden paikkauksen, puhdistuksen ja kahden viisaudenhampaan poiston
jälkeen. :uujee: Todistin, että jokaisella on oltava hyvä tuuri edes jossain asiassa, sillä selvisin molemmista viisurin poistoista nopeasti ja lähes täysin ilman jälkikipuja. En tarvinnut kummallakaan kertaa yhtäkään särkylääkettä. Lisäksi hammaslääkärini on tosi hyvä ja aion käydä hänellä jatkossakin. :ihana:
What color is your life?

Cyrano
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4856
Liittynyt: 22 Marras 2005, 14:55

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Cyrano »

Jee hampaat! Vähän vertailua:
Niissä kaupungeissa joissa olen käynyt hamppilekurilla, niin huonointa se on ollut Turussa ja Vantaalla. Sori.
Parasta se on ollut Helsingissä. Sori. Kyseessä siis kunnallinen hammashoito.
Kun rakkaus kerran voittaa, pois ihmisten kateus silloin jää.
Kun päivä tuo kerran koittaa, se kaikki kansat yhdistää.
Voi rakkaus tuskan poistaa, ei ihmiset sotiaan silloin käy.
Vain aurinko lämmin loistaa ja pelkoa ei missään näy.

Avatar
Ticoshay
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4911
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 16:32

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Ticoshay »

Ei näköjään tullut sakkoja mulle :tapu: No huomenna aika dentistille ja sinne kipeenä NAM.
LOBODA

Avatar
Miik
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4931
Liittynyt: 16 Huhti 2004, 10:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Miik »

Juurovissön kirjoitti:(montakohan kertaa juurihoitoa hampaalle muuten yleensä annetaan)...
Tuo riippuu ihan hampaasta. Juuri täytetään sitten, kun se on oireeton (eli tulehdus on saatu lannistettua ja juuri on hengetön). Siihen asti juurihoito on käytännössä juuren tappamista sillä myrkyllä, jota ne sinne tunkee.

Mulla olis tänään kolmas yritys leikkauksen kanssa. Sain tietää siitä maanantaina, mutta eikös tuo juuri alkanut vihotella juuri eilen iltapäivällä. Toisin sanoen pelkäänpä, että jos se on taas tulehtunut, niin leikkausta ei suostuta tekemään vielä, vaan hammas pitää taas ensin avata, myrkyttää ja täyttää uudelleen. Ärsyttävintä on tietysti se, että hammas ei olisi tulehtunut, jos aiempia leikkausaikoja ei olisi peruttu vaan homma olisi hoidettu kuten pitikin.

No, sormet ristiin, että se voitaisiin kuitenkin leikata nyt. Kolmen tunnin päästä on viisaampi tästäkin asiasta.
"anna abreu ehkä kuppilan uusi Arja Saijonma"
NimiIronia Pete "Suomi 2010 artistitoiveita"-ketjussa

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Tsemppiä Miikille! :hali: Sulla on ollut niin huono onni tuon hammaslääkärin kanssa, että toivottavasti kolmas kerta toden sanoo. :peukku:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

Miik kirjoitti:
Juurovissön kirjoitti:(montakohan kertaa juurihoitoa hampaalle muuten yleensä annetaan)...
Tuo riippuu ihan hampaasta. Juuri täytetään sitten, kun se on oireeton (eli tulehdus on saatu lannistettua ja juuri on hengetön). Siihen asti juurihoito on käytännössä juuren tappamista sillä myrkyllä, jota ne sinne tunkee.
Ahaa, nyt mulle alkaa valjeta, miksi hammaslääkäri jaksaa udella juurihoidetun hampaani tilaa! :shock:
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
Miik
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4931
Liittynyt: 16 Huhti 2004, 10:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Miik »

Aintsu kirjoitti:Tsemppiä Miikille! :hali: Sulla on ollut niin huono onni tuon hammaslääkärin kanssa, että toivottavasti kolmas kerta toden sanoo. :peukku:
Kiitsa. :hali: Kolmas kerta toden sanoi. :joojoo:

Nyt on poski vähän turvoksissa, mutta muuten on meininki ihan jees. Särkylääkkeet ovat pitäneet kivun poissa puudutuksen loppumisesta lähtien. Saikulla oon vielä huomiseen asti ja ensi viikolla otetaan tikit pois ja hiotaan operation vuoksi mahdollisesti noussut hammas matalammaksi.

Se juuren ympäristö oli tulehtunut ennen leikkausta, mutta onneksi se ei vaikuttanut operaatioon. Poistivat vain koko pesäkkeen pois (teki kipeää, kun puudute ei toimi tuollaisiin) ja lähettivät näytteen suupatologille tutkittavaksi. Sitten ne vielä katkaisivat hampaan haaroittuneen juuren, täyttivät sen muovilla ja ompelivat kiinni. Koko operaatio kesti n. 45-50 minuuttia, eikä mun sinä aikana tarvinnut pitää suuta auki kuin pari kertaa.

Toivottavasti se hammas on lannistettu nyt tällä käsittelyllä. Jos se vielä alkaa oireilla, niin kirurgi oli sitä mieltä, että poistaminen on ainoa järkevä vaihtoehto.
"anna abreu ehkä kuppilan uusi Arja Saijonma"
NimiIronia Pete "Suomi 2010 artistitoiveita"-ketjussa

Avatar
MrMemory
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7499
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja MrMemory »

Tän vuorokauden puolella se ois sitten edessä, viisurinleikkaus. :jupinaa: Muutenkin h-lekuri kammoisena vielä ajatus mahdollisesta hermovauriosta ja tunnottomasta leuasta loppuelämän ei kuulosta kauheen houkuttelevalta. :niinpa: Nukutuslääkäri ois maksanut 200euroa lisää eli puudutuksella (ja :surrur: -lääkkeellä mennään). Varmaan tulee hyvin uni ensi yönä. :lohduton:
"Kun myrskyt riehuu ja kaataa heikkoja
pää nosta pystyyn ja pysy vahvana"

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Kyllä se hyvin menee :hali:
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Juu, hyvin menee. :hali: Itse sain kuun viimeiselle päivälle ajan varsinaisen paikan laittoon, toivottavasti kestää sinne asti (vihloo niin tavattomasti kylmästä, kuumasta ja makeasta). :niinpa:

Avatar
Leena
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3601
Liittynyt: 18 Syys 2004, 22:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Leena »

Memska nyt ihan turhaan hermoilee :hali: Suomessa hammaslääkärit ovat huippuluokkaa ja osaavat asiansa.Minäkin kävin tänään omalla hammaslääkärilläni.Kaikki oli ok.Kun siellä vaan käy säännöllisesti niin kyllä siihen tottuu vaikka joskus vähän sattuu :tosion:

Avatar
MrMemory
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7499
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja MrMemory »

Selvisin! :tuuletus: Odotan vaan innolla millon rupeaa tuntumaan tuo hirveä luunleikkaaminen kun tuo puudutus loppuu... :kuolaus:
"Kun myrskyt riehuu ja kaataa heikkoja
pää nosta pystyyn ja pysy vahvana"

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Terveisiä hammaslääkäriltä, tai hammashoitajalta (=suuhygienistiltä :mrgreen: ) tarkemmin sanottuna. Tänään mulla oli aika varattu kello 8.00, pikkasen teki tiukkaa herätä, kun vielä tonne pakkaseen piti mennä kävelemään. :brr: Olin viimeksi käynyt kuulemma lokuussa 2007, vaikka mä muistelin, että kävin viime vuonna viimeksi. Niin se aika menee. Multa poistettiin hammaskiveä jollain ultralla ja se oli musta aika erikoinen laite. :raaps: Se tuntui tosi häijyltä ja mua ei oo kyllä koskaan noin inhottanut olla hammaslääkärissä. Ei mulla koskaan mitään pelkoa olekaan ollut, mut tänään tuli ekaa kertaa oikein kunnon inhotus. :sekava: Etuhampaissa oli pientä ientulehduksen alkua, mutta se saadaan korjattua, kun opettelen uuden harjan asennon. :heh: Muuten mulla oli oikein hyvät hampaat. :)
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Mun mielestä tuo ultra on paljon miellyttävämpi tapa hammaskiven poistoon kuin perinteinen koukulla ronkkiminen. Eläimiltä poistetaan hammashuollossa aina hammaskivi ultralla. Ne tosin rauhoitetaan toimenpidettä varten :heh:
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Weewa »

En tiedä vaikuttiko mun inhotukseen se kova ääni ja se imuletku vieressä. :miettii: Loput hammaskivet hoitaja ronkkikin koukulla ja sen mä kestin paremmin. :heh:
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

Hampaille iloinen joulu: ensi perjantaina KAHDEN hampaan juurihoito, osa 2. Varattu 90 minuuttia aikaa tähän toimenpiteeseen. Voi tätä onnea... :kups:
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Violette »

Multa ovat vetäneet kivet ensin ultralla ja sitten viimeistely sillä koukulla. Luulen etteivät lähtisi vaan toisella, kun on aika tiukat hammasvälit... :mitvit:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

Juurovissön kirjoitti:Hampaille iloinen joulu: ensi perjantaina KAHDEN hampaan juurihoito, osa 2. Varattu 90 minuuttia aikaa tähän toimenpiteeseen. Voi tätä onnea... :kups:
Pitäskö pyytää kokovartalopuudutus tai nuijannukutus? :nuija:
Ekki líta undan það dagar alltaf – á ný. En aldrei þér ég gleymi einn í mínum heimi – er hjá þér sama hvernig fer. -Magni Ásgeirsson

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

^Varmaan molemmat. Koeta kestää :hali: .
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Ludwig
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 440
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:23
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Täällä alko hammas vihuloida viime lauantaina ja eikun päivystykseen, kirurgi sano että juu on iso tulehdus, poistaminen kannattaisi, no yritti kuitenkin juurihoitoa...ei auttanu, eilen sitten revittiin hammas pois...no ainakin särky on helpottanu....ei kivaa...

Vastaa Viestiin