Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33084
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hammaslääkäripulina

Viesti Kirjoittaja Pete »

Rousku kirjoitti: 26 Elo 2021, 18:47 Muitakin syitä on: Suu tuppaa kuivumaan yöllä, jolloin plakkia kertyy erityisen paljon, ja se kai olisi hyvä poistaa ennen aamiaista:
https://www.is.fi/terveys/art-2000008219018.html
Kiitos tästä mielenkiintoisesta tiedosta. :hali:
Riskinä seniorilaumat

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja pmama »

Nyt hammaslääkäri suositteli kiskoja, kun puren yöllä hampaita. Siitä ne hampaiden lohkeamisetkin varmaan johtuvat. 500e ja kisko kotona. ei pysty. Pidän kiskoa minuutin, sylkeä valuu ja tukehdun. Kiskot pois. onko neuvoja? Mulla on kai tosi iso kieli tai sylkeä tulee liikaa ja olen aika helppo kakomaan. Kamalaa.

Avatar
UFOPOLI
Viestit: 16610
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

pmama kirjoitti: 28 Elo 2021, 09:32 Nyt hammaslääkäri suositteli kiskoja, kun puren yöllä hampaita. Siitä ne hampaiden lohkeamisetkin varmaan johtuvat. 500e ja kisko kotona. ei pysty. Pidän kiskoa minuutin, sylkeä valuu ja tukehdun. Kiskot pois. onko neuvoja? Mulla on kai tosi iso kieli tai sylkeä tulee liikaa ja olen aika helppo kakomaan. Kamalaa.
Arvelin, etten pystyisi nukkumaan kiskon kanssa, joten ostin ensin halvan version, ja niinhän se oli., eli ei ollut mitään järkeä investoida kalliiseenkaan.

Avun sain botox-pistoksista leukaperiin, mistä en ole kuullut kenenkään hammaslääkärin kertoneen kenellekään, mutta se toimi välittömästi, ja maksoi puolet kiskon hinnasta. Samalla loppuivat migreenit lähes kokonaan.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Puhdistin äsken hampaani ensimmäistä kertaa eläissäni sähköhammasharjalla ihan itse (aiemmin sellaista vempainta ovat käytelleet suussani vain suuhygienistit, ts. se vempain on ollut suussa eikä hygienisti itse). Kokemus ei ollut ihan niin miellyttävä kuin olisin kuvitellut: Toisin kuin perinteisellä harjaamistavalla, tuntui että kuolanoro on koko ajan hilkulla karata pitkin leukaa valumaan. Tiukkojen poskieni aiheuttaman paineen takia (kai) harja myös ajoittain pysähteli, kun harjasin poskihampaiden ulkopintoja. Mutta puhtaantuntuista jälkeä sain aikaan! Ehkä tekniikkakin vähitellen kehittyy.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

pmama kirjoitti: 28 Elo 2021, 09:32 Pidän kiskoa minuutin, sylkeä valuu ja tukehdun. Kiskot pois. onko neuvoja? Mulla on kai tosi iso kieli tai sylkeä tulee liikaa ja olen aika helppo kakomaan.
Kielilävistys, jolla kielen saa ripustettua jonnekin, esim. siihen kiskoon? :mitenlie:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ja nyt sitten tuleekin suositus, että hampaiden pesun jälkeen ei kahteen tuntiin pitäisi syödä. Paastotako aamunsa siis pitäisi? (Niin kyllä tehtiin ns. ennen: syötiin aamiainen vasta kun navettatyöt oli hoidettu, ja siihen se kaksi tuntia menikin. Mutta eipä silloin hampaita harjailtu.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Tänään taas hammaslääkärin tuoliin. :draamaa: Porataan toinen hammas reilun kuukauden sisällä. :sekava: Toivottavasti ei ilmene enää uusia reikiä.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16821
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Happy »

Happy kirjoitti: 04 Marras 2016, 04:14 Mulla on yhtä hammasta juurihoidettu ja kyllä ne hoidot sattu ihan perkeleesti..
muutama viikko sitten hammas revittiin kokonaan irti ja se toimenpide oli paljon kivuttomampi kuin yksikään juurihoidoistani
Voi kunpa mun hammas olis silloin kaks vuotta sitten revitty irti niin olisin välttynyt turhista juurihoidoista ja alati piinaavasta kivusta

Nyt yritän pitää mahdollisimman hyvää huolta hampaistani ja yritän vähentäää ruokia ja juomia jotka tuhoavat hampaitani.. koska juurihoitoon en oo uudelleen enää menossa :eiei:
Tän hammaslääkärikäynnin jälkeen paransin ruokailutottumuksiani ja ylläpidin hyvää suuhygeniaa.. siitä huolimatta mul alko reilu vuos sit kovat hammaskivut : sykleissä: eli saatto olla pari viikkoa pelkkää voimakasta kipuu ja taas parin viikon tauko, kipusykleissä heräsin lähes joka yö siihen kipuun ja särkylääkkeitä tuli vedettyy 1000-5000mg päiväs :mrgreen:
en kuitenkaan "uskaltanut" mennä hammaslääkäriin ku aattelin jos sielt tulee joku hirvee tuomio että kaikki vedetään ulos yms
jotenkin siitä kivusta tuli sit rutiini ja sen kans oppi elämään ja hammaslääkärille menemistä viivytteli.

No pari viikkoo sitten kivut saavutti sellasen maksimipisteen et olin ollu kaks peräkkäistä yötä kokonaa nukkumatta, ja toinen puoli poskesta turpos ku pullataikina, suun avaaminen tuotti vaikeuksii eikä syömistä voinut ajatellakaan, sit oli vähä pakko mennä :heh:
hampilääkäris lähti sit viisaudenhammas & 2 takimmaista hammasta koska tulehdus oli paha & syvä, ja niiden irti repimiseen meni lähes tunti. Toimenpide oli hyvin kipuisa sillä ne viis puudutuspiikkii ei tehonnu ja lopult jouduin pyytää että keskittyisivät vaan niiden hampaiden pois repimiseen et kyl mä sen kivun handlaan :mrgreen:
Kun ne pari hammasta oli vihdoin saatu pois revittyy tuntu että kipu katos samalla sekunnilla ja ku ois joku painolasti lähteny päältä, en oo myöskää ottanu mitää särkylääkkeit parii viikkoo <3 . Samalla sain helpottavan tiedon että kaikki mun näkyvät hampaat, eli etummaiset hampaat on hyvässä kunnossa eikä oo niis mitään reikiä.

No anyway sain nyt hyvän elämänopetuksen tosta että jatkossa vastaavassa tilanteessa asap hammaslääkäriin, on jotenkin huojentavaa että voi nyt syödä kaikkea kovalihaistakin ruokaa ilman kipuja, ja että voi nukkua yöunet kokonaisina.
toki vähän korpee kahden takahampaan menettäminen (+ tuon kuuden vuoden takaisen hampaan menettäminen): pitää jossain vaiheessa hommata implantit noihin kolmeen koloon: onneks haitta ei vielä oo esteettinen.
Oon nyt tosi happyy tähän kivuttomaan elämään, ja mikä parasta on se et kasvonpiirteet ovat taas terävöityneet ku tulehdus poissa, siis aina mulla on nätti naama ollu mut luulin sillo kasvojen turvotesssa nyt vanhenevani & rupsahtavani ennätystahtiin .. thank god se johtuki vaan tosta tulehduksesta :rofl: nyt all good
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Elokuussa ennen reissuun lähtöä irtosi poskihampaasta kallis keraaminen paikka, vaikka en mitään sen jykevämpää jyystänyt kuin purkkaa. Purkkaanpa se hyvin takertuikin ja sain ehjänä talteen. Sen tehnyt hammaslääkäri oli tietysti lomalla, varasin ajan toiselle, hän sitä katsoi ja totesi, että sen voisi saada kiinnitettyä mutta ei varaamani yksinkertainen aika riitä. Päätin, että kiinnittäköön alkuperäinen tekijä, kun tulee lomalta ja minä reissusta. (Mitään vaivaa ei ollut, sillä kiinnitysementti peitti hampaan pintaa ja kaiketi suojasi sitä.) Mitä parasta, minun ei tarvinnut maksaa käynnistä, sillä paikoilla on takuu (mitä en tiennytkään).

No, eilen sain lopulta käytyä hoitamassa jutun. Eipäs se paikka enää mahtunutkaan koloonsa, sillä viereiset hampaat olivat sen verran liikkuneet monttua peittämään. Ei siinä muuta, mutta se takuu ei korvaakaan tällaisia tapauksia! Ei muuta kuin uutta paikkaa tekemään, ja se sitten maksoikin 600 euroa. :niinpa: Ja nyt siellä on jokin kohta vielä liian korkea, purenta ei ole normaali, eli pitää vielä varata hionta-aika. Kaikista puudutuspiikeistä huolimatta tunsin asian kyllä jo siinä vastaanotolla, ja sanoin missä ongemakohta mielestäni on, mutta ei se hammaslääkäri jotenkin vain onnistunut sitä paikantamaan.

Valitan tässä samalla sitä, mikä hammaslääkärissä on pahinta, eli sellaisen purennan tarkastamisessa käytelyn liuskan pureminen. "Purepa yhteen - ja erilleen. Sitten toiselta puolen yhteen - ja erilleen." Siinä on aina ihan liian kiire! Kuin silmälääkärissä se, kun pitää sekunnissa osata sanoa, kummalla linssivaihtoehdoista näkyy paremmin. Vielä kun olen tällainen lehmänleukainen, eli poikkeuksellisen liikkuvat leukanivelet, ja siinä on selinmakuulla melkein, niin tuntuu ettei oikea normaali purenta löydy niin nopeasti kuin vaaditaan. Jos olisi muutama sekunti tuossa enemmän aikaa, voisi säästyä paljon työtä ja vaivaa jatkossa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33084
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Voi elämä, mikä hinta! :shock: Toivottavasti ei sekoita pahasti talouttasi. :hali:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41808
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Pete kirjoitti: 28 Syys 2023, 16:42 ^ Voi elämä, mikä hinta! :shock: Toivottavasti ei sekoita pahasti talouttasi. :hali:
Noh, taloutenihan on jo pitkään ollut se, että rahaa ei tule mistään, vaan elän säästöilläni. Aikanaan ne sitten loppuvat. Töihin en näköjään enää kelpaa. Että ei se muuta kuin normaalia rahanmenoa tuokin, ei sen kummempi sekaannus.
Rise, angel, shine, love!

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Say aa aa aa (Hammaslääkäripulina)

Viesti Kirjoittaja pmama »

Otan osaa! Ja nyt minua hävettää, että nurisin viime kesänä hammaslääkärilaskuista. Puhdistus 150 ja tarkistus yli satasen. Molemmissa toimistomaksua 30 euroa. ajattelin luopua 30 vuoden lääkärisuhteesta. Pelkästään rahan takia.

Vastaa Viestiin