Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Testissä Apulanta maitosuklaaraemuna. Onneksi ostin vain yhden.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mutustan Elosen leipomon joulutorttua. Paras koskaan maistamani teollinen. Tässä onkin käytetty oikeaa voita.

Olenkohan ainoa, jonka jouluperinteisiin suklaa ei kuulu?

Muuten mietin, pitäisikö joskus kokeillakin norjalaista ribbeä jouluherkkuna. Eli siankylki, joka paistetaan kamaroineen, ja juuri se kamara oikeastaan onkin pointti siinä. Kun kylkeen on ensin hierottu suolaa ja pippuria, kamara ruudutetaan sentin neliöiksi melkein lihaan asti, ja komeuden annetaan maustua kylmässä pari vuorokautta. Sitten se paistetaan rapeaksi, ja kamarasta kuulemma tulee herkullista.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Rousku kirjoitti: 22 Tammi 2020, 20:41 Kelasin ketjua taaksepäin tietysti kerratakseni torttutestien tuloksia. Tänään tarttui kaupasta mukaan alennuksessa olleita Elosen torttuja.
Kelasin ketjua taas taaksepäin, ja hätkähdin, että tuota mieltä olen siis aiemmin ollut juuri kehumistani Elosen tortuista!

Kunnes...
Rousku kirjoitti: 22 Tammi 2020, 20:41 Sanoisin että aika keskinkertaisia. Maku on enemmän appelsiinia ja kardemummaa kuin karvasmantelia ja punssia, vaikka oikeaa punssia muka on käytetty.
Niin joo, kysymys olikin silloin ruunepereista eikä jouluista.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4899
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja toivo »

Mää kokeilin juuri sellaisia erilaisia joulutorttuja. Sellaisia, että torttutaikinasta tehdään sellaisia tötteröitä ja ne paistetaan. Annetaan jäähtyä ja sitten täytetään luumu-kerma-rahka seoksella. Päälle tomusokerihuntu. Oli muuten tosi hyviä. Ja näyttävät herkullisilta. :rakkaus: :rakkaus: :rakkaus:

Eli tällä ohjeella: https://www.myllynparas.fi/reseptit/luu ... rttutuutit

... Itse lisäsin täytteeseen myös hieman rahkaa, ettei ole niin makea.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ "Laita täyte pursotinpussiin tähtityllan kanssa ja pursota täyte tuutteihin."

Mikä on tähtitylla?

Tuossa on varmaan ideana, että kun voitaikina paistetaan ensin, se pysyy kauttaaltaan rapeana. Normaalistihan luumuhillon kohdalta se on sellaista löllömpää.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4092
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

^ https://www.juhlakauppa.com/tahtitylla_14mm Tähtifylla on tuommoinen "terä", joka laitetaan pursotinpussin päähän.
^^Kuulostaa tosi hyvältä! :ruokaa:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Okei. Siinä tapauksessa taidan jopa omistaa tähtityllan. Enpä ole aiemmin tiennytkään, että minulla on tähtityllakin.

Ehkä siis voisin jopa kokeilla ohjetta? Pakastimessa onkin voitaikinaa, joka jäi sinne viime joululta, mutta päiväys näkyi olevan kunnossa (tuli tsekattua kun pakkasilla sulatin pakastimeni). Itse asiassa korkkaamaton luumusosekin on viime joulun jäljilta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^^ Ai joo, nyt vasta huomaan, että sehän varmaan onkin oikeasti fylla eikä tylla, vaikka artikkeli tyllasta puhuukin, ja myymälä myös. Sittenhän se olisi jo ymmärrettävää.

Näin unta, että unohdin joulupöydästä sienisalaatin. :draamaa: Muuten ruoka oli kyllä hyvää. Todellisuudessa olen jo ihan kyllästynyt jouluherkkuihin, kun olen niitä valmistellut.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ruunekreenikausi korkattu Porin Leivän tekeleellä. Onneksi oli pieni. Kuiva, vaalea, mitättömän makuinen muuten, mutta karvasmantelia lorahtanut sekaan liiankin kanssa. Pidän kyllä karvasmantelista, mutta minusta tortussa kuuluu olla muutakin makua.

Ostin myös viime vuonna aika hyväksi havaitsemiani Sarpin torttuja. Nekin ovat Porista.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Pori mainittu. :violette: En ollut kuullutkaan ennen tuollaisesta käsitteestä Runebergin tortulle kuin Ruunekreeni. :shock:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Se käsite taitaa viitata itse Ruuneperiin, eli Runebergiin. Mutta torttuhan on siis niinkuin se asian pihvi, joten sen voi lyhentää poiskin.

Edit: Näkyy kyllä olevan netissä ihan torttujenkin nimenä.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tykkäsin lakritsimämmistä. :joojoo:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Pete kirjoitti: 09 Huhti 2022, 20:12 Tykkäsin lakritsimämmistä. :joojoo:
Kommenttisi innoittamana olen yrittänyt ostaa sitä kokeillakseni (olen lakritsin ystäviä), mutta harmikseni en ole löytänyt. Ja kohta on sesonki ohi!

Kiinnostaisi myös joskus päästä maistamaan iranilaista (vehnä)mämmiä (sämänu). Se on siellä uudenvuoden juhliin kuuluva ruoka. - Nyt kun tutustuin ko. bileiden menuun tarkemmin, niin siellä on myös maalattuja munia ja rairuohon näköistä rehua, esim. vehnänorasta. Eli aika pääsiäismäistä, mitä nyt omenat ja kynttilät tuovat mieleen pikemmin joulun.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Rousku kirjoitti: 15 Huhti 2022, 23:45 Kommenttisi innoittamana olen yrittänyt ostaa sitä kokeillakseni (olen lakritsin ystäviä), mutta harmikseni en ole löytänyt.
Prisman pakastealtaasta taisin sen ostaa.
Riskinä seniorilaumat

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Minä maistoin tuossa jokunen päivä takaperin ensimmäistä kertaa elämässäni pashaa, tarkemmin sanoen valkosuklaapashaa. Sehän oli hyvää! :uujee: Ilman korintteja se olisi kyllä ollut vielä parempaa, rusinoiden ystävä kun en yleensäkään ole.

Voisin hyvinkin syödä pashaa joskus toistekin. :peukku: :surrur:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Tekee pashan itse niin saa korintitta. :joojoo: - Rusinoiden inhoaminen muissakin ruokalajeissa on nykyään niin yleistä, että sanonta "poimia rusinat pullasta" varmaan jo ymmärretään väärin. Sehän siis ei tarkoita sitä, että poimii ne inhottavat rusinat pois pilaamasta maukasta pullaa.

Uunissani on lammasta. Se tuoksuu vähän liian ihanalta, mutta on valmista aikaisintaan kolmen tunnin päästä, ja silloin tietysti liian kuumaa heti syötäväksi. No, ehkä jotenkin kestän.
Rise, angel, shine, love!

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11526
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

ei mikään woita mämmiä, kymppisellaista sekä päälle laitettua maitotilkkaa sekä keltaisessa pienessä pahvitetrassa olewaa huippusuosittua flora Vanilja kermamaitoa... Luonnolle kiitos sen jaloimmasta mausteesta, Vaniljasta... jota käytän toki capuccinoonkin... eilen laitoin siihen vielä kinustikastikkeen jämiä, joo, tuli liian hywää... oikein sopiwaa maailmanlopun ruokaa...

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11526
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

Rousku kirjoitti: 17 Huhti 2022, 01:10 ^Tekee pashan itse niin saa korintitta. :joojoo: - Rusinoiden inhoaminen muissakin ruokalajeissa on nykyään niin yleistä, että sanonta "poimia rusinat pullasta" varmaan jo ymmärretään väärin. Sehän siis ei tarkoita sitä, että poimii ne inhottavat rusinat pois pilaamasta maukasta pullaa.

Uunissani on lammasta. Se tuoksuu vähän liian ihanalta, mutta on valmista aikaisintaan kolmen tunnin päästä, ja silloin tietysti liian kuumaa heti syötäväksi. No, ehkä jotenkin kestän.

jokseenkin kaikki ruokaisena en voi ymmärtää tuollaista ns. sihtisuutyyliä, että inhotaan (muka) jotain, ne pitäis waan lähtiä lapsesta alkaen, mm. sienien syönti... kuten mm. Ville Haapasalo uusimmassa Sieniin ja Yrtteihin keskittywässä ruokakirjassaan toteaa... facebookissa on juuri epäsuosituista (ainakin lapsuudessa - ) ruokalajeista keskustelua, Virpi Karhu/Kokkola ja kumppanit ... tulkaa mukaan naamakirjaan, koukuttukaa siihen oikein kunnolla!

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

^ Siis kyllä minä ne korintitkin söin, vaikken niistä olisi niin välittänytkään. Jos siis epäilette, että olisin ne vallan syömättä jättänyt!

Mämmiäkin maistelin eilen, toista kertaa elämässäni. Ei ole oikein minun juttuni sekään. :eiei: Kerman ja sokerin kanssa se oli ihan OK, kunhan niitä lisäsi annokseensa riittävän reilulla kädellä. :heh: Vaniljakastikkeeni syön vastaisuudessakin mieluummin jossakin muussa yhteydessä... En nyt ihan päässyt Juha Miedon kanssa samalle aaltopituudelle tässä mämminsyöntihommassa. :mrgreen:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Minulle on jostakin syystä tänä pääsiäisenä maittanut juuri mämmi. Vieläköhän pitäisi yksi rove ostaa? Kerman kanssa sitä olen nauttinut. (Ja perästä kuuluu... :puna: )
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Pete kirjoitti: 09 Huhti 2022, 20:12 Tykkäsin lakritsimämmistä. :joojoo:
Lakritsimämmi! :surrur: :kuolaus: Nyt löysin sitä lopulta, ja iskee kyllä aika täydellisesti makuhermooni.
Rise, angel, shine, love!

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1153
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja pmama »

Ostin jo aprillipäiväksi tippaleipiä, jotenkin ajattelin kaupassa, ai että nytkö niitä pitikin jo syödä. Muutama paketti on tullut vedettyä kuukauden aikana. Yritän vastustaa munkkeja joka vappu, silti vastaan on tullut ainakin 5 munkkia tällä viikolla.Itse en ole ostanut yhtään munkkia. Munkki on turha, jos se ei ole tosi tuore, ilmava ja höttöinen. Paras oli Sinuhen pieni rahkamunkki, humpsahti suuhun parilla haukulla. Slurps.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33139
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Pete »

Harkitsen vakavasti jäätelöjoulukalenterin ostamista. :miettii: Bongasin Facesta, että sellaiset ovat tulleet läheiseen K-Supermarketiin ja kuulemma menevät yleensä nopeasti. Kai sitä on pakko olla aikainen lintu!
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Vietän Runeberg-etkoja. Tuli testattua jokin aiemmin kokeilematon merkki. Nyt mietin, minne nuo loput sullon. Pakastimeen kai sitten? Sinuhen oli todella pahaa, eikä Porin leivän järin hyvää sekään.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

Salosen torttu tähän mennessä paras. Optimaalinen kosteus. Jokioisten leivän oli aika samanmakuinen, mutta hivenen kuivempi. Siinä oli appelsiininkuori isompina paloina. Rostenin oli vähän mauttomampi, mutta ei sekään paha. Siinä oli kompensaationa hillossa enemmän makua kuin noissa muissa. Eli kokonaisarviona todettakoon, että torttukausi on tähän mennessä sujunut maukkaasti.
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän.
-Corona-chan

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Appelsiininkuori? :shock: Eihän se runebergintorttuun kuulu! :draamaa: Muutoin minulla ei ole mitään appelsiininkuorta vastaan, eli esim. sekahedelmäkakkuun hyvä lisä.

Torttumakuni on vähän muuttumassa, en enää vaadi niin paljon kosteutta. Ja siten on tullut mieleen, että ehkä omenahillo (jota kuulemma alun perin on käytetty) voisikin olla parempi ratkaisu. Siis tortun taikinaosanhan kuuluu olla niin maukas, ettei hillo edes olisi tarpeen. Vähemmän sokeria ja enemmän suolaa torttuihin kaipaisin.

Ketjua kun luin niin totesin, että onhan tuo Porin leipä tullut testattua jo aiemmin, ja huonoksi havaittu. Ehkä loput pitäisi jättää kuivumaan ja murentaa taikinaan joskus sitten kun saan aikaan itse leipoa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

No näissä oli kaikissa appelsiininkuorta, mun mielestä ihan kiva lisä, vaikkei se alunperin sinne kuuluisikaan.
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän.
-Corona-chan

Avatar
MissBucharest
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1307
Liittynyt: 02 Helmi 2006, 20:48

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja MissBucharest »

Pahoin jo pelkäsin, että runeberg-kausi on jo ohi, mutta vielä löytyi Laitilan leivän tortut. Erinomainen maku siinäkin. Tällä kertaa ilman appelsiininkuorta.
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän.
-Corona-chan

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41936
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Lähikaupoissani ei ole näkynyt lakritsimämmiä. :niinpa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5347
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: Kausiruokakeskustelu (joulu/pääsiäinen/vappu yms)

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

^ Itsellä kävi jo viime vuonna mielessä testata sitä, mutta ei sitä sitten tullut testattua. Ehkä tänä vuonna sitten, vaikka olenkin melko vahvasti sitä mieltä että mämmit mämminä :heh:
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Vastaa Viestiin