Geokätköily

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ :tuuletus: Tonniin minäkin tähtään... Joskus kolmen vuoden päästä, kunhan saan auton. :heh: Tavoitteenani olisi, että tonni tulisi täyteen viisujen aikaan. Tai San Marinossa... Tai viisujen aikaan San Marinossa. :heh: No joka tapauksessa minä sentään kirjoitan Suomen keskimääräisesti 19. pisimpiä nettiloggauksia. :ylppis:

Tämä oikeasti on tosi kivaa hommaa, jos kiehtoo, niin yksityisviestiä vaan, niin neuvon ilomielin kaikessa, ihan tunnuksenteosta lähtien! :uujee:
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Tänään tuli etsittyä 500. geokätköni. :ihana: Ei siihen mennytkään kuin reilut neljä vuotta ja monia hienoja hetkiä. Tästä sitten kohti tuhatta. ;)
Samiasd kirjoitti:mutta mun mielestä tää on hirveen tylsää. :niinpa:
:hihi: :hali:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Samiasd
Press
Press
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

TomppaJr kirjoitti:
Samiasd kirjoitti:mutta mun mielestä tää on hirveen tylsää. :niinpa:
:hihi: :hali:
:hihi:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Huomenna tulee kuluneeksi 20 vuotta maailman ensimmäisen geokätkön piilotuksesta. :juhla: Tässä autenttista videomateriaalia kyseisestä kätköstä. :surrur:



Onkos Kuppilassa uusia geokätköilyn harrastajia? :uujee: Itse löydyn sieltäkin kauheen yllättävästi TomppaJr:nä. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Itse aloitin kokeilemaan tällä viikolla. :hei: Ihan hauskaa hommaa, kun kätköjä löytää. Vielä pitänee silmää vähän kehittää, koska pari hieman vaikeampaa kätköä on jäänyt löytymättä vaikka useamman tunnin olen koordinaattien lähistöllä käynyt pyörimässä. Toki molemmissa vaikeuttaa asiaa myöskin se, että ihan tarkkaa pistettä on hankala löytää, kun gepsi pyörittää ympäriinsä puuston takia. Olen alkanut myös pohtimaan jo omienkin mahdollisten tulevien kätköjeni paikkoja. Kätkeminen voisi olla vielä hauskempaa. :miettii:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Hauskaa. :uujee: Geosilmä kehittyy ajan myötä, ei huolta. :heh: Vähän vajaat 11 vuotta olen itse etsiskellyt, niin kyllä nykyään aika pitkälti otolliset koloset hankalassakin maastossa osuvat silmään.
DenEurovise kirjoitti: 02 Touko 2020, 16:46 Olen alkanut myös pohtimaan jo omienkin mahdollisten tulevien kätköjeni paikkoja. Kätkeminen voisi olla vielä hauskempaa. :miettii:
Yleinen suositus on, että omia kätköjä ei suositella tehtävän ennen kuin on noin sata löytöä plakkarissa. :joojoo: Tämä ihan vaan siitä syystä, että silloin jo tietää paremmin, millaisia hyvät kätköt ovat ja mitä tulee ottaa huomioon, kun on nähnyt monenlaisia toteutuksia. Ettei tule vaan piilotettua (toivottavasti) pestyä margariinipurkkia lähimetsän kivenkoloon. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Juu, ei ollut vielä tarkoituskaan ennen kuin pääsee jutusta paremmin jyvälle, mutta houkuttelisi kyllä kokeilla jossain vaiheessa sitäkin hommaa. Omissa kotimetsissäni kun ei näyttäisi olevan kuin yksi kätkö tällä hetkellä.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

DenEurovise kirjoitti: 02 Touko 2020, 16:56 ^Juu, ei ollut vielä tarkoituskaan ennen kuin pääsee jutusta paremmin jyvälle, mutta houkuttelisi kyllä kokeilla jossain vaiheessa sitäkin hommaa. Omissa kotimetsissäni kun ei näyttäisi olevan kuin yksi kätkö tällä hetkellä.
Juu, ehdottomasti kannattaa. :uujee: Ihmisten loggausten lukeminen on ihan parasta, kun joskus tulee ihan kunnolla panostettuja loggauksia, joista selvästi huomaa, että tekemäni kätkö herättää positiivisia tunteita. :ihana:
Meow cat, please meow back.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Varmasti, ja sitten on vielä se, että pääsee esittelemään kätköjen avulla muille paikkoja, jotka ovat itselle jollain tavalla merkityksellisiä, tai muuten vain hienoja, mutta tuntemattomia.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5509
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Jaa tämmöinenkin ketju. :) No, mainittakoon, että olen nyt muutaman vuoden kätköillyt hyvin satunnaisesti välillä yksin, välillä kaverin ja joskus isän kanssa. Ihan kivaa puuhaa, vaikka silloin tällöin tosiaan aavistuksen hermoja raastavaa, kun ei vaan millään löydä ja joutuu lähtemään tyhjin käsin. :heh:

Mielenkiintoista, että tuolla videolla nimi oli näköjään aluksi "GPS Stash". Termi "geocache" varmaan vakiintui sitten myöhemmin.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

DenEurovise kirjoitti: 02 Touko 2020, 18:16 ^Varmasti, ja sitten on vielä se, että pääsee esittelemään kätköjen avulla muille paikkoja, jotka ovat itselle jollain tavalla merkityksellisiä, tai muuten vain hienoja, mutta tuntemattomia.
Jep, tuo alun perin oli geokätköilyn ns. syvin olemus. Nykyään, kun aika moni merkityksellinen paikka on jo kätköin esitelty, niin on lähtenyt kehitys mielestäni vähän väärään suuntaan, kun heitellään vaan peruspurkkeja pöpelikköön, jonne nyt vaan sattuu mahtumaan kätkö (eli ei ole vähintään 161 metrin päässä toista kätköä). :rullaati: Toisaalta myös ns. erikoisemmat toteutukset ovat myös yleistyneet, jolloin on ihan ok, että purkki lojuu vaan jossain keskellä metsää. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Mini3765
Siemailija
Siemailija
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Syys 2018, 21:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Mini3765 »

DenEurovise kirjoitti: 02 Touko 2020, 16:46 Olen alkanut myös pohtimaan jo omienkin mahdollisten tulevien kätköjeni paikkoja. Kätkeminen voisi olla vielä hauskempaa. :miettii:
Komppaan Tomppaa tässä, minulle saman ohjeen hän lausui vuonna 2016 mutta en kuunnellut... on tullut muutama säälittävä purkki heitettyä arkistoon sittemmin. 500. löytö lähestyy pikkuhiljaa itselläni, alkaa taas tuntua siltä että jotain voisi kehitellä, nyt jopa hieman kokeneempana.

Kätköilyssä mulla oli luova tauko viime vuonna kaikenlaisen kiireen vuoksi. Tauko kyllä teki hyvää, sillä nyt innostus taas tekee paluuta. :tapu:
"Senkin banaaniäijä!"
"Päivää, tässä kahvia."

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Noniin, tänään on 20-vuotisjuhlapäivä. :juhla: Voisinkin lähteä pyöräilemään pitkin Helsinkiä hakemattomia purkkeja etsien. :tapu:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Apua tää on hauskaa... :surrur: Pari kuukautta sitten latasin geoappin puhelimeen, mutta vasta viime viikonloppuna tämän ketjun esiinnousemisen johdosta lähdin ensimmäistä kertaa etsimään kätköjä. Aluksi nolotti, kun enhän mä voi nyt tässä sähkölootan ympärillä pyöriä saatika kiivetä random kukkulan ylle, mutta kun pari kätköä oli pohjalla, turha noloilu häipyi. Nyt oon muutamana iltana innolla tutkinut kivien koloja ja puiden juurakoita, nähnyt monta etanaa ja päätynyt todella vaikuttavan rauniomuurin siimekseen pyörimään. Ja voi sitä tunnetta, kun tunnin etsimisen jälkeen näkee lupaavan näköisen rasian kalliomurikoiden alla. :mrgreen:

Geokesä 2020?! :uujee:

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Hanhis kirjoitti: 07 Touko 2020, 22:02 Geokesä 2020?! :uujee:
Todellakin. :mrgreen: Mulla on nyt viiden päivän putki päällä, eikä edes tulisi mieleen lopettaa, kun tuntuu niin miellyttävältä. Tänään könysin jonnekin ihme porvoolaiselle pirunpellolle, jonne ei oikein mennyt järkevää polkua, ja vähän pelotti polven puolesta, mutta hyvin kesti. Huomenna varmaan palkitsen opiskelurupeamasta ajelemalla Porvoon maaseudulle, jonne on mukavasti ripotellen ilmestynyt muutamia uusia kätköjä. :surrur:

Latasin myös Pokémon GO:n takaisin puhelimeen yli kuukauden tauon jälkeen, ja voi plääh kun sekin tuntui mäntiltä ja kahlitsevalta. No okei, pahimmillaan kätköilykin on vähän hirveää, mutta tällä hetkellä ei haittaa. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4520
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Tuleeko tuossa geokätköilyssä paljon kuittailuja ohikulkijoita kun yksi kaveri tuota harrastaa ja ohikulkevat lenkkeilijät ovat usein sille sanoneet ivallisesti tyyliin "Jaahas sitä ollaan taas aarrejahdissa" tms. Ja joitakin kai nolottaa harrastaa tuota sen vuoksi.

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5509
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Tegu »

^ Mä muistan vaan yhden kätköilykerran, kun ohikulkija pysähtyi höpisemään jotain. Oltiin jollain lenkkipolulla ja yritettiin noukkia kätköä puusta muutaman metrin korkeudesta jollain maasta löytyneellä ohuella puunrungolla. Kun huomattiin, että tulossa oli lenkkeilijä, niin pudotettiin kepukka äkkiä pois ja yritettiin olla ihan kasuaalisti. Ei vissiin ihan onnistuttu. :mrgreen: Lenkkeilijä oli muistaakseni kuullut kätköistä, muttei kai tarkemmin. Eikä ollut mitenkään ivallinen vaan enemmänkin kiinnostunut.

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4520
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Luulis ettei kaverin kanssa nolota niinkään kun toinen on henkisenä tukena. Parasta tietty olis jos vois vaan olla välittämättä ohikulkijoiden kommenteista.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Oikein harrastettuna jästit eivät edes huomaa geokätköilijää. :cool:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4520
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Jufo »

TomppaJr kirjoitti: 07 Touko 2020, 23:30 Oikein harrastettuna jästit eivät edes huomaa geokätköilijää. :cool:
Näen sieluni silmin Tompan etenevän pusikossa ninjana niin että hädin tuskin varjo ehtii vilahtaa :rofl:

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Tänään Eurajoelle megaan eli vuoden suurimpaan suomalaiseen geokätköilytapahtumaan. :uujee: :surrur:
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Eh, Porvooseen tuli kahdelta yöllä kolme uutta geokätköä, ja pitihän ne heti lähteä FTF:ksi hakemaan. :sekava: Ihanan pöljä harrastus. :rofl:
Meow cat, please meow back.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Geokätköily aiheuttaa minulle tällä hetkellä yllättävää unettomuutta. Keksin mielestäni loistavan mysteerikätkön idean, enkä nyt kykene pysäyttämään päässäni surraavia suunnitelmia sen varalta. Olen ihan liian innoissani voidakseni nukkua. Haluaisin toteuttaa ideani heti! :surrur:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2109
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Jufo kirjoitti: 07 Touko 2020, 22:33 Tuleeko tuossa geokätköilyssä paljon kuittailuja ohikulkijoita kun yksi kaveri tuota harrastaa ja ohikulkevat lenkkeilijät ovat usein sille sanoneet ivallisesti tyyliin "Jaahas sitä ollaan taas aarrejahdissa" tms. Ja joitakin kai nolottaa harrastaa tuota sen vuoksi.
Etsin kerran Oulaisissa junaradan ylittävän autotien ylikulkusillasta kätköä, niin yksi nainen luuli että aion hypätä radalle ja tehdä itsemurhan. En tätä silloin tiennyt, mutta juuri samalla paikalla oli sattunut runsaasti muita itsemurhia vuosien varrella ( https://murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?t=14490 )

Nainen ajoi ensin autolla kaksi kertaa ohi, ja kolmannella kerralla pysähtyi juttelemaan ”Onko sulla kaikki hyvin? Tarvikko kyytiä jonnekkin? Haluakko jutella?”

Olin hyvin hämmentynyt tästä yllättävästä kyselytulvasta, ja poistuin paikalta.

Kotona äidille kertoessa äiti sitten tiesi kertoa noista tapahtumista.

Pari vuotta myöhemmin muuten ylä-asteen luokkalaiseni riisti kans henkensä samalla paikalla. Hän jo silloin aikoinaan viilteli ja väärinkäytti lääkkeitä ja aiheutti muuta yleistä häslinkiä, niin ei voi sanoa että täysi yllätys oli. Mutta kyllä se vähän puuntakaa silti tuli kun yhtenä päivänä facebook oli vaan täynnä RIP-viestejä omanikäisestä ihmisestä jonka tunsi kohtuullisen hyvin. Ei oltu kavereita, mutta ihan hyvissä puheväleissä. Kerran hän jopa kiusasi minua kun istuttiin ison pöydän vastakkaisilla puolilla jossain rippikoulu-tapahtumassa, ja hän räpsi koko ajan valokuvia minusta vaikka kielsin.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2109
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

:heh:
TomppaJr kirjoitti: 03 Tammi 2021, 03:52 Eh, Porvooseen tuli kahdelta yöllä kolme uutta geokätköä, ja pitihän ne heti lähteä FTF:ksi hakemaan. :sekava: Ihanan pöljä harrastus. :rofl:
Muistaakseni 4 kpl taitaa olla itsellä noita ’meriitteinä’.

Yksi oli hauska kun miitin yhteydessä meille kerrottiin suusanallisesti että miittipaikan edustalla olevassa saaressa saattaisi olla jotain uutta purkkia selkeässä paikassa. Taisivat paljastaakin että linnunpönttö kyseessä. Sinne paikalta löytyneellä veneellä minä, isä, ja joku tuntematon joka halusi kanssa kirjaamaan nimen paperiin. Vai hetkinen, oliko tuo sittenkään FTF? Muistelen että piilottaja olisi antanut FTF:n kaikille jotka lokasi sen ennen julkaisua.

Jonkun aikaa oli itselläkin se hälytyspalvelu käytössä, ja sainkin myös oikeita FTF:iä. Torniossa golfkentällä syksyllä 2012 meillä oli kiva keskustelu jonkun Ranskalaisen pariskunnan kanssa joka tuli kans purkkia etsimään.

Sittemmin olen lopettanut harrastuksen, viimeisin lokaus taitaa olla vuodelta 2015. Mulla oli omia purkkeja vielä huomattavasti pidempään, mutta kun niilläkin traffikki väheni, viimeisinä vuosina kävi enää muutamia ihmisiä vuosittain, niin poistin ne sivustolta.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Ei oo FTF toi minkä kuvailet miitin jälkeen tapahtuneen vaan FBA.

Harmi että lopetit. En ihan ymmärrä miten kätköilyn edes voi lopettaa, kun se on niin koukuttavaa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
NeonSpider
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2022, 09:21

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja NeonSpider »

Piti heti hakea että onko täällä keskustelua kätköilystä, ja olihan täällä :uujee: Luin koko ketjun ja hitsi miten hienoa nähdä että innostus tähän harrastukseen voi pysyä niin kauan et löytöjä kertyy satoja ja jopa tuhansia. Itellä vasta vaivaiset 79. Huvittaa kun isä kysyi tässä yksi päivä että "montako sulla on niitä vielä hakematta". No aika monta, ihan vaan Suomessakin :heh:

Okei, elikkä itse hurahdin tähän ihan vasta nyt syyskuussa, eli vasta-alkaja olen. Ei ole vielä edes oikeaa GPS-laitetta vaan kännykän kanssa menen, osaako joku kertoa että kuinka paljon se Garmin tms helpottaa, onko kannattava hankinta näin aloittelijalle? Ainakin tota luuria on saanut jatkuvasti ladata sen jälkeen kun nämä seikkailut aloitin, että siinä varmasti yksi syy hankkia erillinen väline siihen hommaan.

Syksyllä kätköily on ollut tosi kivaa, tykkään siitä miten tulee luonnollisesti tehtyä pidempiä lenkkejä, mutta vähän mietin että mitäs nyt talvella. Onhan noita talvilöydettäviäkin, mutta jo tänään kun tein kätköreissun niin kauhean kylmältä tuntui, ja pimeekin tulee niin nopeesti jo. Tuskin se konkareiden menoa hidastaa mut jotenkin tuntuu etten ite vielä löytäisi yhtään mitään pelkän otsalampun kanssa :mrgreen: Mietinkin vähän et jos keskittyisi vain esim ratkomaan mysteerejä niin olis sit paljon valmista haettavaa keväämmällä.

Vielä en oo uskaltautunut mihinkään miitteihin tai muutenkaan vuorovaikuttamaan muiden kätköilijöiden kanssa, ehkä sitten kun kokemusta on enemmän. Tällä hetkellä tykkään eniten ehkä multikätköistä, niistä saa joskus kivoja kunnon lenkkejä ja kivasti sellaista haastetta joka ei vaadi harjaantumista, vaan yleensä vain huolellisuutta/tarkkaavaisuutta. Kaikista kätkötyypeistä kuitenkin onnistuu vasta ihan helpoimmat (myös maaston suhteen, ei ole vielä puissa kiipeilty saatikka mihinkään saarille melottu... toivottavasti joskus!), ja koitankin kerätä suunnilleen "helppousjärjestyksessä" lähialueen kätköjä. Tosi hauskaa niidenkin etsintä on, toivottavasti innostus vaan tosiaan selviää talvesta!

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

En ole käyttänyt kepsiä vuoden 2015 jälkeen. :hiips: Parempi ja ennen kaikkea helpompi harrastus pelkällä puhelimella.

Minun kanssa saa sosialisoitua ja lähteä vaikka kätköilemään! :mrgreen:
Meow cat, please meow back.

Avatar
NeonSpider
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2022, 09:21

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja NeonSpider »

TomppaJr kirjoitti: 20 Marras 2022, 20:07 En ole käyttänyt kepsiä vuoden 2015 jälkeen. :hiips: Parempi ja ennen kaikkea helpompi harrastus pelkällä puhelimella.
Ai, okei, yllättävää, jotenkin oletin että se olisi tarkempi, ehkä se oli vaan toiveajattelua kun välillä jossain metsissä tuntuu että ne lukemat pyörii miten sattuu. No hyvä tietää! Enköhän sit pärjäile vain kännykän kanssa toistaiseksi.
Minun kanssa saa sosialisoitua ja lähteä vaikka kätköilemään! :mrgreen:
Kiva kuulla!! :D Ite kätköilen tällä erää melkein pelkästään Tampereella, mutta tietty jossain vaiheessa olis kiva muitakin kulmia koluta. Kätköilyssä käytän nimimerkkiä kahviotus (koska toimin lähinnä kahvin voimalla), mutta tuskin olet vielä tähän nimimerkkiin missään törmännyt kun niitä lokituksia tosiaan on vielä aika köykäisesti :mrgreen: Huomenna toivottavasti taas yksi lisää.

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5509
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Mä muuten hankin tässä syksyllä GPS-laitteen, kun semmoiseen törmäsin paikallisella "kirppiksellä" siedettävään hintaan. Vuosikausia on pelkällä kännykällä tullut mentyä, mutta tulipa nyt tuollaistakin kokeiltua. Vanhahan se on kuin mikä, mutta silti sopii näppärästi ja tukevasti käteen. Helppo kannella metsässä rämpiessä. Kirppispöydällä laitteen nähdessäni oletin, että se olisi vain mustavalkonäyttöinen laitos, mutta siinähän oli peräti värinäyttö ja jopa maastokartatkin ladattuna. Käyttöliittymä toki on hirmuisen kankea kännykkään verrattuna, ja geokätköjäkin pitäisi siirtää vaivalloisesti erikseen tai näpytellä koordinaatit nuolinäppäimien avulla. :heh: Nykyisissä on varmaan jotain bluetootheja tai vastaavia, joilla voi kännykältä siirtää kamaa?

Tosin aiheen sivusta mainittakoon, etten ole varsinaisia geokätköjä vielä lainkaan hakenut GPS-laitteeni avustamana, vaan pelkästään "taivaalta putoavia geokätköjä" eli radioluotaimia. Täältä niitä näkee, mutta viimeisiin satoihin metreihin kannattaa olla vielä oma vastaanotin, koska muuten menee hakuammunnaksi. Kokemusta on. :hiips:

Itse geokätköily on vähän vähille jäänyt. Pari helppoa taisin logata tänä syksynä ohi mennessä. Välillä jotkin helpot vaan ovat aivan liian helppoja ja mielikuvituksettomia, ja sama poppoo tuntuu suoltavan vastaavia ympäriinsä. Yllä mainituista multikätköistä mukavimpia ovat sellaiset, joissa on useampi askel kuin vain yksi pakollinen välipiste.

Vastaa Viestiin