Geokätköily

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja pmama »

Oltiin Kyproksella Ayia Napassa ja tytär etsi kätköjä, Nissi beachin pikkusaarelta ei löydetty, kun oltiin paljain jaloin eikä viitsinyt piikkipensaissa kävellä. Kaktuspuistosta löytyi helposti. Sen sijaan mieheni löysi päivittäin oman Keokätkönsä, paikallinen olut oli nimeltä Keo. ;)

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Ulkomailla kätköily on kyllä aina ihan oma lukunsa. :heh: Olen kolmen viikon päästä lähdössä Georgiaan ja Armeniaan, ja pelottaa jo valmiiksi, mitä siitäkin tulee. Pahimmat kätköilykokemukset ovat ehdottomasti Ukrainasta ja Israelista. Molemmissa purkit olivat joko kadonneet tai niin huonokuntoisia möykkyjä, että piti pariin kertaan vilkaista, onko tämä nyt oikeasti se mitä olen täällä etsimässä.

Olen himoinnut viime aikoina ainakin pari päivää kestävästä kätköilylomasta joko Tukholmaan tai Kööpenhaminaan. :ihana:
Meow cat, please meow back.

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1151
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja pmama »

Onnekas sinä, kun pääset noihin maihin! :armenia: :georgia:
Olisin voinut lähetä muutama vuosi sitten, mutta en uskaltanut. Mulla on terveyshuolia ja siksi tarvitsen hyvän hygieniatason maan. Mukavaa ja eksoottista matkaa! Muista käydä Armeniassa jazziravintolassa! Kerro sitten kuulumiset!

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2109
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Itseä ainakin pelottaisi kätköillä jossain Turkin tai Thaimaan kaltaisissa maissa, luulevat pian että kyse on huumeista :heh:

Yritin joskus aikoinaan 2014 reissulla kätköillä muistaakseni Strasbourgin keskustassa, mut totesin että urbaani keskustakätköily ei ole mun juttu :kups:

Avatar
NeonSpider
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2022, 09:21

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja NeonSpider »

Vau, ulkomailla kätköily olis kyllä varmasti hienoa. Hauskaa matkaa! Ite oon jo tosi innoissani siitä että oon lähdössä parin viikon päästä Pieksämäelle niin pääsee kerrankin kätköilemään edes vähän muihin maisemiin :mrgreen:

Täytyy sanoa että kyllä on nyt valitettavasti vähentynyt tämä kätköily nyt kun töiden jälkeen on jo nopeesti pimeää, ei vaan nappaa mennä pimeisiin metsiin kun en usko että sieltä mitään löydän. On kyllä harmi että meillä on Suomessa niin vähän valoa puolet vuodesta, ja sekin vähäinen valo menee töiden tekoon :/ Viikonloppuisin sitten onneksi voi taas vähän enemmän harrastaa, harmi vaan kun koko työviikko on sit sellaista viikonlopun odostusta.

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Noin 40 kätköä tänään Askolan pohjoisosista ja Mäntsälästä. :violette: Kivaa oli, labien kanssa leikkiessä löytöjä tulee ihanan paljon. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
NeonSpider
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2022, 09:21

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja NeonSpider »

Huh, takana on nyt kolmas vieraaseen kaupunkiin kohdistunut kätköilyreissuni. Ensimmäinen oli Pieksämäelle, toinen Raisioon ja tämä kolmas nyt Jyväskylään (koitan tehdä näitä noin kuuden viikon välein kohdistuen satunnaisiin paikkoihin). Reissulle oli tarkat suunnitelmat, jotka pitikin laittaa kokonaan uusiksi bussilakon takia :/ No onneksi tajusin asian kuitenkin "jo" päivää ennen reissua joten siitä sitten pikavauhtia laskemaan uusi reitti, joka meni aika pitkälti Jyväsjärven ympärillä, jotain koukkauksia kauemmaskin tuli. Aluksi tämä suunnitelmien muutos harmitti ihan vietävästi, olin jo ehtinyt panostaa niin paljon, esim lähistön mysteerien ratkomiseen, mutta mukava tämä uusikin reitti oli ja oikeastaan tuo alkuperäinen (jossa oltaisiin menty mm Kanavuoren ja Naissaaren maisemissa) olisikin varmasti kivempi kesäiseen aikaan, joten palaanpa näihin suunnitelmiin vaikka jollain kesäisellä round tripillä.

Mutta joo, tämä reissu oli erittäin antoisa vaikka paikat on kyllä vieläkin ihan jumissa... Pitkä lenkki oli, ja paljon löytyi kätköjä sekä noita Adventure Labeja joita olen itsekin alkanut suorittaa lähiaikoina. Niistä tosiaan tulee helpolla löytöjä, ihmettelin tätä kovasti kun huomasin että jokaisesta suoritetusta rastista tulee "löytö" sen sijaan että AdLab olisi kokonaisuudessaan yksi löytö. Kun kuitenkin esim multit ja wherigot jotka samalla lailla liikuttavat ympäriinsä lasketaan vain yhdeksi :miettii: Yksi puukipeilykin reitille mahtui, niitä olen suorittanut vasta 2 mutta näistä tykkään erityisen paljon.

Mutta asiasta toiseen, nyt mulla olisi kokeneemmilta kätköilijöiltä kysyttävää! Nimittäin onkimisesta. Aika paljon täällä Tampereella tuntuu olevan "onki mukaan"-kätköjä, mutta siis en löydä mistään kunnollista tietoa ongen käytöstä välineenä joten kaikki vinkit kelpaavat! Eli ihmettelen esim että millainen/kuinka pitkä onki kannattaa hankkia? Mitä siihen päähän kannattaa askarrella ja miten? Tuskin siinä kuitenkaan mitään siimaa ja ongenkoukkua pidetään, eli ilmeisesti pää on tarkoitus korvata jonkinlaisella noukkimiseen sopivalla silmukalla (tai magneetilla??). Onko tuollaisia "kätköonkia" jossain ihan valmiina myytävänä? Onko noi kuinkakin hankalia/raskaita ohjailla? Tuntuu jotenkin ihan mahdottomalta että onkeen olisi sellainen kontrolli että onnistuu poimia kätkö korkealta ja sit vielä palauttaa se samalle paikalle samalla lailla... Millainen kiinnitys noissa onkimiskätköissä yleensä on, eli miten hankala ne on poimia ja palauttaa? Pelottaisi kyllä että saan kätkön alas mutten takaisin ylös. Kaikki kunnioitus heille jotka tätä ylipäätään kehtaavat tehdä, kun aina on vaara et joku jästi sattuu paikalle ja ihmettelee että miksi yrität kalastaa puusta etkä järvestä :mrgreen:

Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36596
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Minulla ei ole onkea. 🌳🎣 Jos on poimintakätkö, käyn kurkkaamassa, onko puun alla risuja tarkoitusta varten. Usein on helpoissa onkimiskätköissä ainakin pk-seudulla.
Meow cat, please meow back.

Avatar
NeonSpider
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2022, 09:21

Re: Geokätköily

Viesti Kirjoittaja NeonSpider »

Aaa, tota en ollutkaan tullut ajatelleeksi! Voisihan sitä kokeilla onneaan ja käydä kurkkaamassa joskus :)

Vastaa Viestiin