Terminal 3 (Matkustaminen)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Kuinka monessa maassa olet vieraillut?

vain Suomessa
5
4%
1-5
33
24%
6-10
29
21%
11-15
22
16%
16-20
11
8%
21-30
20
15%
31-40
5
4%
41-50
4
3%
51-
6
4%
 
Ääniä yhteensä: 135

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

inomu kirjoitti: 17 Heinä 2022, 23:59 Näistä yritän vielä tänä vuonna käydä nappaamassa joko Andorran tai Moldovan käydyksi.
Suomen ulkoministeriö suosittelee tällä hetkellä välttämään tarpeetonta matkustamista Moldovaan. :tosion:

Avatar
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2678
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 01:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja inomu »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 18 Heinä 2022, 07:44 ^^ mielenkiinnosta, miten tuollainen monen eri kohteen loma oikein varataan ja suunnitellaan? Vain oliko sulla mitään varauksia Bratislavaan ja Sofiaan?

Mulla on ollu aina unelma että ottais vain menolennon ja loput sit matkalla fiiliksen mukaan, mut vielä en oo uskaltanu kun eihän se olis loma jos rentoutumisen sijaan pitäis koko ajan pohtia missä haluan nukkua seuraavan yön :heh:
Joo, työstä tuollaisen suunnitteleminen käy. Aluksi ajattelin, että lähtisin matkaan ilman suunnitelmia, mutta sitten keksinkin kaikkea kivaa nähtävää niin paljon, että oli pakko varailla etukäteen asioita :heh: Ensiksi ostin lennot Helsinki-Wien ja Istanbul-Helsinki. Sen jälkeen aloin koostamaan ohjelmaa siihen väliin, katsomaan mitkä on itselle must see & do -juttuja. Ennen matkalle lähtöä olin varannut majoitukset Wieniin, Slovakiaan ja Istanbuliin, vuokra-auton Slovakiaan ja lennon Bratislava-Sofia. Wienissä vasta päätin, millä matkustan Bratislavaan ja Slovakiassa ollessa varasin Sofian majoituksen. Sofiaan saavuttuani ostin junaliput Plovdiviin ja Plovdivista Istanbuliin ja varasin sitten majoituksen Plovdiviin.
Tällä tavalla tulee aikalailla aina matkattua pidempiä reissuja. Pääosin etukäteen varattua ja suunniteltua, mutta sitten osittain jätän auki. Majoitukset varaan lähes aina niin, että ne voi perua ilmaiseksi viime hetkeen saakka, jos haluankin muuttaa aikataulua tai löytyy kivempi majoitus.
jee euroviisut kirjoitti: 18 Heinä 2022, 11:12 Suomen ulkoministeriö suosittelee tällä hetkellä välttämään tarpeetonta matkustamista Moldovaan. :tosion:
Eipä nuo suositukset ole itseäni tähänkään mennessä pysäyttäneet :heh: Itse arvioin, minkä riskin haluan ottaa.
Dancing to electropop like a robot from 1984

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

inomu kirjoitti: 18 Heinä 2022, 00:41
inomu kirjoitti: 25 Kesä 2013, 01:36 Oho, yllätyin että itse saan viisukaupungeistä jopa 15/40, luulin että olisi tullut vähemmän.
Pitääpä päivittää tämä lista :uujee:
Hei, minäkin päivitän. :uujee: Katsotaanpa, missä kaikissa viisujen isäntäkaupungeissa olen käynyt (ensi-isännöintien mukaisessa aikajärjestyksessä):
1. Lontoo
2. Luxemburg
3. Kööpenhamina
4. Wien
5. Dublin
6. Tukholma
7. Pariisi
8. Jerusalem
9. Göteborg
10. Bryssel
11. Rooma
12. Malmö
13. Oslo
14. Tallinna
15. Riika
16. Helsinki
17. Lissabon
18. Tel Aviv
19. Torino

Lisäksi olen vaihtanut konetta Frankfurtin ja Münchenin lentokentillä, mutta niitä ei mielestäni lasketa.

19/44 tilanne. Että vielä riittäisi näissä käytävää. :joojoo:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12840
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

jee euroviisut kirjoitti: 18 Heinä 2022, 20:21 Lisäksi olen vaihtanut konetta Frankfurtin ja Münchenin lentokentillä, mutta niitä ei mielestäni lasketa.
Minä tavallaan laskisin Frankfurtin, sillä lentoasema sijaitsee kyseisen kaupungin hallinnollisella alueella. Müncheniä en laskisi.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2127
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Tässä omat viisuhost-kaupungit joissa olen käynyt:

London
Stockholm
Malmö
Amsterdam
Luxembourg
Frankfurt-am-Main
Copenhagen
Vienna
Madrid
Brussels
Tallinn
Riga
Helsinki

13/44

Edit: tarkennuksena missään näissä ei siis ollut viisut käynnissä vierailuni aikana. Viisuneitsyys vielä tallella :mrgreen:
Viimeksi muokannut Unihiekkamyrsky, 19 Heinä 2022, 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12840
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Minun käymäni viisuisäntäkaupungit:
Lontoo
Madrid
Amsterdam
Dublin
Tukholma
Pariisi
Bryssel
Rooma
Tallinna
Riika
Helsinki (synnyinkaupunkini ja asuinkaupunkini koko elämäni ajan)

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5580
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Minä myös, minä myös! Viisukaupungit omassa käymisjärjestyksessäni:
  1. Helsinki
  2. Tukholma
  3. Oslo
  4. Tallinna
(Tässä piti olla vitsinä, että on vain Helsinki, mutta sitten muistuikin muita pilaamaan idean.)

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2127
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

MIH96 kirjoitti: 18 Heinä 2022, 20:50 Minä tavallaan laskisin Frankfurtin, sillä lentoasema sijaitsee kyseisen kaupungin hallinnollisella alueella. Müncheniä en laskisi.
Itselle sattui aikoinaan vuonna 2002 sellainen et laskeuduimme Dubliniin, mutta ei poistuttu koneesta. Tankattiin lisää lentokerosiinia matkalla Kanariffalle.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16192
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Käyty viisujen aikaan pitojärjestyksessä:
1. Helsinki
2. Kööpenhamina
3. Wien
4. Tukholma
5. Lissabon

Käyty muulloin aikajärjestyksessä:
6. Tallinna
7. Lontoo
8. Rooma
9. Pariisi
10. Amsterdam
11. Göteborg
12. Oslo
13. Bergen
14. Edinburgh
15. München
16. Frankfurt

Läpikulku/ohitus ilman pysähtymistä:
Riika
Malmö
Madrid
Luxemburg
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8897
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Lyhykäinen listani kronologisessa järjestyksessä:

1. :finland: Helsinki
2. :sweden: Tukholma
3. :estonia: Tallinna
4. :it: Rooma
5. :denmark: Kööpenhamina
6. :sweden: Malmö
7. :luxembourg: Luxemburg
8. :netherlands: Amsterdam
9. :austria: Wien
10. 🇱🇻 Riika
11. :ukraine: Kiova
12. :portugal: Lissabon

Jos Luoja suo, niin parin viikon kuluttua listallani ovat myös Ateena ja Belgrad.

Lisäksi olen välilaskeutunut Frankfurtiin, Pariisiin ja Lontooseen sekä ajanut junalla Düsseldorfin ja Brysselin läpi, mutta käynneiksihän näitä ei lasketa.
Qaj.

Avatar
jiiii
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1056
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 21:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jiiii »

Minäkin! :uujee:

Aikajärjestyksessä:


1. Helsinki
2. Tallinna
3. Tukholma
4. Amsterdam
5. Riika
6. Lontoo
7. Brighton
8. Pariisi
9. Bryssel
10. Luxemburg
11. Frankfurt
12. München
13. Wien
14. Zagreb
15. Torino

Viittä ensimmäistä lukuun ottamatta olen päässyt vierailemaan muissa kaupungeissa pelkästään tämän vuoden aikana :shock:


Keväisen viiden viikon reissuni ansiosta maasaldoni nousi yhdeksästä jo kahteenkymmeneen. Vielä on perinteiset Espanja, Kreikka, Norja ja Tanska esimerkiksi käymättä. Toivottavasti pääsisi niissäkin käymään viimeistään ensi vuoden aikana.
:kaunis:

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16647
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Näitähän voisi ryhtyä metsästämään :miettii: Esimerkiksi Hilversum olisi kohtalaisen triviaalisti poimittavissa seuraavalla Alankomaiden-matkalla.
  1. Lontoo
  2. Kööpenhamina
  3. Wien *
  4. Madrid
  5. Amsterdam
  6. Dublin
  7. Edinburgh
  8. Tukholma
  9. Haag
  10. Pariisi
  11. Jerusalem
  12. München
  13. Göteborg
  14. Bryssel
  15. Lausanne
  16. Rooma
  17. Malmö *
  18. Tallinna
  19. Istanbul
  20. Ateena
  21. Helsinki *
  22. Lissabon *
  23. Tel Aviv *
  24. Rotterdam
  25. Torino *
* Tähdellä merkityissä käyntiin sisältyivät viisut.

Järjestys yrittää olla kisojen kronologinen järjestys.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2127
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

jiiii kirjoitti: 19 Heinä 2022, 15:20 Keväisen viiden viikon reissuni ansiosta maasaldoni nousi yhdeksästä jo kahteenkymmeneen.
Yövytkö hostelleissa? Vai miten voi olla varaa olla noin pitkään reissussa? :miettii:

Itsellä ~puolet noista 13 tuli sillä tavalla että olin opiskelijavaihdossa Frankfurtissa ja teimme sieltä koulun kanssa bussimatkoja just Brysseliin Amsterdamiin Luxembourgiin jne, ja niissä kustannus oli muistaakseni 20€/reissu. Lähtö oli aamulla aina tyyliin klo 6 Frankfurtista, ja olimme joskus klo 22 takaisin taas Frankfurtissa :heh:

Avatar
jiiii
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1056
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 21:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jiiii »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 19 Heinä 2022, 16:10
jiiii kirjoitti: 19 Heinä 2022, 15:20 Keväisen viiden viikon reissuni ansiosta maasaldoni nousi yhdeksästä jo kahteenkymmeneen.
Yövytkö hostelleissa? Vai miten voi olla varaa olla noin pitkään reissussa? :miettii:

Tuli hostelleissakin yövyttyä, mutta niissäkin yleensä oma huone. Hotellitkaan (melko huonotasoisia pääosin) eivät kovin kalliita olleet huhtikuussa verrattuna esimerkiksi heinäkuuhun, minkä takia niihin ei palanut reissun aikana edes paljon rahaa.
:kaunis:

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2127
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Harmi muuten että Norwegian Holidays ei taida nykyään enää olla toiminnassa. Niillä oli aikoinaan sikahalpoja diilejä, käytiin 2017 porukoiden kanssa Budapestissä 330€ per henki sisältäen 4 yötä 4 tähden hotellissa (2 eri huonetta) ja lennot Helsinki - Budapest - Helsinki.

82€/yö sisältäen lennot :rofl:

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

No olenpa mä nyt matkailuaddikti. Ei ollut tiedossa mitään reissua ennen ensi toukokuun viisureissua Britanniaan, joten taas sitä mennään. Varasin nimittäin syyskuulle pidennetyn viikonloppureissun (pe-ma). :hiips:

Tällä kertaa vähän viileämpään kuin tuo Kroatia alkukesästä. Otin siis matkan Islantiin. :islanti: Kyseessä on Euroopan (ehkä) uniikein maa, joka kuulostaa kyllä kiehtovalta ja ennen kaikkea luonnonkauniilta. Ns. golden circle -kierros lienee Islannissa pakko kokea. Kaipa Reykjavikissa hyvin saa päivän kulumaan. :joojoo:

Reissu piti tosiaan ottaa alkusyksylle, kun niin pohjoisessa on vielä ihan kunnolla päivänvaloa. Niin pohjoisessa kun päivien pituus vaihtelee todella paljon vuodenajan mukaan. Sen sijaan lämpötilat vaihtelevat vuoden mittaan varsin vähän, joten se ei ollut kovin ratkaisevaa tässä.

Yhteen asiaan pitää kyllä varautua. Nimittäin hintoihin. Useammankin lukemani lähteen mukaan Islanti lukeutuu Norjan ja Sveitsin ohella maailman kolmen kalleimman maan joukkoon, ja jotain esimakua tästä taisin saada jo majoitusta varatessani. Halvin hostelli, jonka Reykjavikista onnistuin löytämään, teki 132 euroa kolmelta yöltä. :shock:

Yhdestä asiasta tuskin tarvitsee huolehtia, nimittäin turvallisuudesta. Global Peace Index -rakingin tämän vuoden tietojen mukaan Islanti on koko maailman turvallisin maa (vieläpä melko selvällä erolla). :joojoo:

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33147
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Pete »

jee euroviisut kirjoitti: 30 Heinä 2022, 11:50 hostelli
Pystytkö nukkumaan melussa? :shock: Itse päätin sarajevolaisen hostellin jälkeen, etten enää koskaan varaa hostellia. :eiei:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

^Olen nukkunut hostellissa viisureissuillani Kööpenhaminassa, Wienissä, Tukholmassa ja Tel Avivissa sekä muutenkin Vilnassa ja Prahassa. Kyllä sitä nukkuu, kun väsyttää. Varsinkin viisureissuillani minä olen usein ollut huoneesta se, joka tulee yöllä viimeisenä nukkumaan, mutta yritin kyllä mahdollisimman hiljaa kännykän valolla etsiä hammasharjan, suunnistaa kylppäriin hampaita harjaamaan ja sitten nukkumaan.

Tiedän, että ajatus vieraiden ihmisten kanssa nukkumisesta saattaa kuulostaa epäilyttävältä, mutta minulla ei ole sellaisesta yhtään huonoa kokemusta. Olinhan Kööpenhaminaa 2014 ja elämäni ensimmäistä hostellikokemusta ennen ollut juuri intissä samantyyppisissä majoituksissa, paitsi että hostellissa ei tarvitse tehdä aamulla särmää punkkaa. :heh:

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33147
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Pete »

jee euroviisut kirjoitti: 30 Heinä 2022, 12:08 Kyllä sitä nukkuu, kun väsyttää.
Taidat olla sitä harvaa tyyppiä, jotka nukkuvat missä vain milloin vain. :heh: Valitettavasti tuo on harvinainen ominaisuus.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

^Voin sanoa, että intissä teltassa tuo ominaisuus todella huomattiin minussa. :heh:

:loppu:

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Pakko sanoa, että tämä video todella nosti matkakuumetta ihan uudelle tasolle. Videolla siis tuo jätkä, joka on käynyt kaikissa maailman maissa, jakaa muistoja jokaisesta. :surrur:



Suomi vaan ei tuon videon perusteella tuntunut tehneen häneen kovin kummoista vaikutusta. :/

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19792
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Islannista palattu muutaman päivän jälkeen. :surrur: Oli kyllä tosiaan ainakin omanlaisensa kohde Euroopassa, ja kyllähän siellä muutaman päivän viihtyi. Reykjavik oli oikein mukava pienehkö kaupunki, jonka kiersi hyvin päivässä. Kuitenkin, jos Islantiin menee, suosittelen erittäin voimakkaasti myös Reykjavikin ulkopuolella käyntiä, sillä siellähän se todellinen Islanti on. Golden circle -kierroksesta pidin kyllä, kuumia lähteitä, vesiputouksia ja jäätiköitä ei ihan kaikkialla pääse näkemään. Olisin halunnut käydä myös Blue lagoonissa, mutta en tajunnutkaan etukäteen, kuinka suosittua se on. En siis päässyt siellä käymään, sillä paikka oli varattu jo täyteen koko matkani ajaksi, kun saavuin Islantiin.

Säät olivat kyllä juuri sitä, mitä ennalta varmaan jokainen odottaakin. Siis plus kymmenen asteen tienoilla, mutta ilmasta kylmemmän tuntuista teki se, että Islannissa oli tosiaan tuulista. Onneksi tajusin mennä nyt, kun oli vielä melko valoisaa, enkä joulukuussa kesken kaamoksen. :heh:

Hintataso oli juuri sitä, mitä etukäteen pelkäsinkin. Ravintolalounaasta sai maksaa (euroiksi muutettuna) kolmisen kymppiä, oluttuopista baarissa 12 euroa, bussilipusta lentokentältä Reykjavikin keskustaan 25 euroa jne.. Missään muualla en muista törmänneeni näin korkeisiin hintoihin. Ja kuten jo kerroin, kolme yötä hostellin yhteismakuusalissa teki 132 euroa. Islanti ei siis todellakaan ole budjettimatkakohde.

Islannin myötä minulla tuli muuten nyt täyteen kaikki Länsi-Euroopan yli 100 000 asukkaan maat. Vielä puuttuu neljä kääpiövaltiota: Andorra, Liechtenstein, Monaco ja San Marino. Mitenköhän ne saisi hoidettua niin, että olisi koko Länsi-Eurooppa käyty läpi? :miettii: No hei, tiedän varmuudella ainakin kaksi kuppilalaista, jotka ovat käyneet San Marinossa, ja ainakin yhden, joka on käynyt Liechtensteinissa. :uujee: Millä tavalla suosittelisitte noihin kohteisiin menemistä? Puhukaa minulle. :megafoni:

Islannin myötä plakkarissa on nyt 31 maata, mikä tarkoittaa, että saatoin vaihtaa ääntäni tässä ketjuäänestyksessä. Ja hei, mikäli ketjuäänestystilanne pitää paikkansa, kuulun nyt kuppilan eniten matkailleeseen kymmeneen prosenttiin. :violette:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36814
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

San Marinoon pääsee Riministä bussilla tai taksilla puolessa tunnissa. Bussit ei oikein kommunikoi Riminiin saapuvien juna-aikataulujen kanssa, joten suosittelen yötä Riminissä, joka on myös oikein hauskan oloinen rantalomakohdekaupunki. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16647
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

jee euroviisut kirjoitti: 05 Syys 2022, 20:08 Islannin myötä minulla tuli muuten nyt täyteen kaikki Länsi-Euroopan yli 100 000 asukkaan maat. Vielä puuttuu neljä kääpiövaltiota: Andorra, Liechtenstein, Monaco ja San Marino. Mitenköhän ne saisi hoidettua niin, että olisi koko Länsi-Eurooppa käyty läpi? :miettii: No hei, tiedän varmuudella ainakin kaksi kuppilalaista, jotka ovat käyneet San Marinossa, ja ainakin yhden, joka on käynyt Liechtensteinissa. :uujee: Millä tavalla suosittelisitte noihin kohteisiin menemistä? Puhukaa minulle. :megafoni:
:flag_ad: Mentiin bussilla Barcelonasta. Lienee noin ainoa järkevä tapa. Ranskankin puolelta pääsee, mutta hankalammin.
:flag_li: Tultiin Zürichistä junalla johonkin lähelle, josta tyyliin paikallisbussi. Sieltä sitten samalla bussilla Feldkirchiin, jossa yövyttiin, kunnes jatkettiin junalla Innsbruckin kautta Bolzanoon.
:flag_mc: Junalla Nizzasta. Lyhyt ja helppo matka. Myös Italian suunnasta pääsee, mutta Nizza on käytännössä nurkan takana.
:flag_sm: Mitä Tonba sanoi. Paitsi että minusta Rimini on vähän surullinen paikka. Bussiin ehtii kyllä kunhan saapuu riittävän aikaisella junalla.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16192
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Kaikissa olemme käyneet matkailuautolla. :joojoo: Tosin Monacossa vain nippa nappa, koska poliisisetä oli käännyttämässä heti kylän rajan jälkeen pois, no parking! Juna Nizzasta ehdottomasti suositeltavin, ja samaan syssyyn voi yhdistää käynnin Sanremossa. Andorra on vähän syrjässä, kummastakin suunnasta vain yksi tie, Barcelona varmasti helpoin julkisilla.

Zürichistä kulkee juna noin kerran tunnissa Reinin toiselle puolelle Buchsiin, josta joko bussi tai paikallisjuna Liechtensteinin puolelle. Sama setti Itävallan puolella Innsbruck-Feldkirch, ja Saksan suuntaankin jokunen juna sieltä.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36814
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Mahdoittekohan olla siinä ihan Vallun kämpän läheisellä (tai no, kilsa ylämäkeä ensin) leirintäalueella? :uujee: Siellä oli toukokuussakin muutamia matkailuautoja rivissä. :mrgreen:
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16192
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

^ Olimme tietoisia että San Marinossa on jokunen leirintäalue, mutta kävimme vain päivävisiitillä siellä. Meren rannalla yövyimme. :joojoo:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2678
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 01:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja inomu »

jee euroviisut kirjoitti: 05 Syys 2022, 20:08 Millä tavalla suosittelisitte noihin kohteisiin menemistä? Puhukaa minulle. :megafoni:
Tompan ja UFOn kanssa samat kokemukset eli Riministä San Marinoon ja Nizzasta Monacoon. Omasta mielestäni Rimini oli tammikuussa oikein hauska kohde: täysin tyhjää rantaa kilometreittäin, muutamaa koiranulkoiluttajaa lukuunottamatta. Jotenkin tunnelmallista :surrur: San Marinon bussissa oli lisäkseni pari turistia ja muutoin paikallisia opiskelijoita matkalla opintoihinsa. Monacossa olin elokuussa ja en voi suositella sitä ajankohtaa millään tavalla. Nizzasta Monacoon menevät junat olivat aivan tupaten täynnä, istumapaikan saaminen oli täysin mahdotonta, monella asemalla välissä ei mahtanut uusia ihmisiä edes kyytiin.

Liechtensteinissä kävin ihan opastetulla turistikierroksella, kun olimme aikanaan pakettimatkalla Sveitsissä :uujee: Aurinkomatkat tarjosi silloin päiväretken Liechtensteiniin, Saksan Lindauhin ja Itävallan Feldkirchiin: 4 maata yhdessä päivässä :mrgreen: Andorraan olen sitten tulevaisuudessa suunnitellut meneväni Barcelonan kautta.

Uusien Euroopan maiden metsästys jäikin nyt itseltä tältä vuodelta tuohon kesäkuun matkaan, seuraava matkakohde on Marokko :marokko: ja sen jälkeen koittaa paluu Italiaan :italia: Keväällä itselle uusi Aasian maa mahdollisesti kohteena :vonkaus:
Dancing to electropop like a robot from 1984

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36814
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

inomu kirjoitti: 08 Syys 2022, 12:52 Omasta mielestäni Rimini oli tammikuussa oikein hauska kohde: täysin tyhjää rantaa kilometreittäin, muutamaa koiranulkoiluttajaa lukuunottamatta.
Jo tuo toukokuinen iltakävelyni Riminin keskustassa saa minut kuvittelemaan, millaista tämä on ollut. :heh: Harmi, että viisujen ykkössemi alkoi, koska olisin halunnut harhailla siellä pidempäänkin! :draamaa:
Meow cat, please meow back.

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1159
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja pmama »

Nyt hävettää kertoa, että käytin ekan kerran lentokonetta 3 vuoteen. Ilmastotavoitteeni laskivat kertaheitolla pohjalukemiin, mukana oli vielä 3 muuta perheen jäsentä. Otimme suoran lennon aurinkoon kaamosaikana, ainoa mahdollinen aikatauluihin sopiva oli Kyproksen Ayia Napa. Mitä odotin? Videoiden perusteella brittiläinen bilehelvetti . Valitsimme hotellin siis kaukana yökerhoista.

Tulos, off season-kaudella monet hotellit, ravintolat ja "supermarketit" olivat kiinni. Piti siis kävellä aina 1 km päästäkseen syömään.
Toki olisimme voineet syödä hienosta ja kalliilla hotellilla tai satunnaisesti auki olevassa rantaraflassa. Askeleita kertyi siis huimasti. miehen mittari näytti joka päivä 7000-12000 askelta.

Kokemus oli varsin mieluinen. Lämpötila marraskuun loppupuolella oli 22-25, vesi about 22 astetta, joten rantaloma oli huippu. Ruoka oli parempaa ja halvempaa, mitä luin arvosteluista. Paras kokemus tietenkin georgialainen ravintola, vaikka kävimme Sotira-kylässä kuulemma parhaassa Kyproksen ravintolassa: Mousikos-taverna oli ihan hyvä, mutta ei se mausteiltaan voittanut georgialaista. Ja taas ihme kyllä, Hard Rock cafen ruoka oli mielestäni parempaa. Näin on käynyt Roomassa, Firenzessä ja nyt Ayia Napassa. Nolottaa, mutta pidän voimakkaista mauista.

Turistit olivat pääasiassa eläkeläisiä ja lapsiperheitä, siis oiva kombinaatio meidän perheellemme. Eniten oli saksalaisia ja ihmettelin sitä, kun paikalla oli paljon venäläisiä naisia lapsineen. Ilman miehiä siis. No googlasin, että Kypros on olllut varsin venäjämyönteinen ja siksi paikalla oli runsaasti venäläisiä yrityksiä. Sodan alettua venäläisiä on tullut n. 50 000 Kyproksellle ja vasta joulukuussa viisumi heille muuttuu maksulliseksi.
https://www.washingtonpost.com/world/20 ... h-workers/ hyvä raportti tilanteesta

Välimeren vesi on kuulemma puhtainta juuri täällä ja ihanan turkoosia ja kirkasta se olikin. Omat snorklausvehkeet mukaan! Teimme pienen laivaretken, delfiinejä ei näkynyt, mutta yksi kilpikonna tuli syömään laivasta heitettyjä lehtiä. Ja minä pääsin uimaan suoraan laivasta! uskaliaimmat kansallisuudet olivat tanskalaiset ja saksalaiset.

Teimme taxilla retken ( 4h 100 e 4 henkeä) myös miehitetylle alueelle. Teimme pienen kävelykierroksen hylätylle Varosha-turisti alueelle. siellä isot hotellit ja muut rakennukset ovat rapistuneet tyhjänä, kun v. 74 miehittäjät ajoivat asukkaat evakuoitumaan etelään. Taksikuski kertoi alueella olevan monien hänen sukulaisten taloja ja hänen retkensä sinne kestää 5 tuntia. Surullinen tarina. vieressä on Famagustan vanha kaupunki, aika ränsistyntyt ristiretkeläisten, venezialisten ja ottomaanien vuoron perään hallitsema muurikaupunki. Turkin puoli oli masentava, likainen, rähjäinen ja masentava. Inflaatio on hurja, 4 hengen tee ja pari baklavaa maksoi 190 liiraa ( 7 vuotta sitten se olisi ollut 85 euroa) , nyt sen arvo oli 9 euroa, ja luulen että meille tehtiin turistihinnat.

Opimme käyttämään myös bussia, 1.50 kerta tai 5 e päivälippu.
Nissi Beach oli upea, hienoa hiekkaa, pitkä matala ranta ja kävely pikku saarelle meren poikki oli mahtava kokemus. Vierailimme myös kovaa (likaista?) rahaa kättänyttä uutta Marinaa, hienoja betonikomplekseja, upeita rantahuviloita, hulppeita venepaikkoja upeille veneille ja tekellä oleva kiemurteleva pilvenpiirtäjä. Arvelen, että tuonne houkutellaan suuren rahan asiakkaita. Luulisin lähinnä Venäjältä.
https://www.marinaayianapa.com/

Tuleepas pitkä teksti... Kaiken kaikkiaan loma oli mahtava. Ayia Napassa on vain 1000 asukasta, mutta hotellipaikkoja varmaan 10000. Marraskuussa kadut olivat hiljaiset ja iltaravintolat aukesivat vasta 17.30. Nautimme uimisesta, auringosta ja uusista kokemuksista. Shoppailu ja nähtävyydet jäiivät minimiin, mikä ei haitannut yhtään. Halusimme valoa kaamokseen ja sitä saimme. Yksi matka maksoi 1000 euroa, ja pääsimme viime tipassa Finnairilla kotiin asti.

Vastaa Viestiin