Koronaviruspandemia

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
TomppaJr
Viestintäassistentti
Viestintäassistentti
Viestit: 36597
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Ei, vaan olen kanavoinut energiaani paremmin turhanpäiväisestä kohti oleellista.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4524
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Kuulostaa hyvältä. :peukku: Korona antaa oivan tilaisuuden tehdä elämänmuutoksia.

Snude
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1558
Liittynyt: 25 Syys 2016, 11:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Snude »

Jufo81 kirjoitti: 25 Touko 2020, 21:36 Ootteko kokeneet tästä pandemiasta itsellenne mitään positiivista? Itse ainakin sai tehtyä rästiin jääneitä hommia ja toki esim. levyraateiluun on ollut runsaasti aikaa :peukku:
Käytettävissä on tuntunut olevan paljon enemmän aikaa.
Lähden kyllä taas kellariin dokaamaan. Siellä ei ainakaan uskota, että Suomi valitsi oikein Euroviisuihin 2024.

Avatar
jiiii
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1055
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 21:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja jiiii »

Suomessa todettu 0 uutta koronatapausta tänään. Vaikka tiedot tulevatkin jäljessä ja seuraavana päivänä määrä saattaa olla tuplaantunut jne., niin onhan tämä silti mainitsemisen arvoinen asia.
:kaunis:

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Tämä on hieno uutinen. Mielenkiintoista on kuitenkin seurata, miten tilanne kehittyy kesäkuun aikana, eli mitä vaikutuksia maanantaina tehdyillä rajoitusten kevennyksillä on. Pystymmekö pitämään "omalla harkinnalla" tartuntamäärät alhaisina, vai lähtevätkö ne uudelleen nousuun?
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4524
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

jiiii kirjoitti: 04 Kesä 2020, 13:55 Suomessa todettu 0 uutta koronatapausta tänään. Vaikka tiedot tulevatkin jäljessä ja seuraavana päivänä määrä saattaa olla tuplaantunut jne., niin onhan tämä silti mainitsemisen arvoinen asia.
Nollan tuplaantuminen on toki edelleen nolla :heh:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12803
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ jiiii tarkoittikin luonnollisesti kasvamista.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33086
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tältä osin olemme tilanteessa, jossa Krista Kiuru on suorastaan koominen puhuja. :rofl: Toivottavasti jokin komediasarja tarttuu häneen hahmona. :mrgreen:

Hyvä, että tulee pakkotestauksia riskimaista tuleville. :peukku: Näiltä osin myös omaehtoinen karanteeni muuttuu pakolliseksi ja sen rikkomisesta voi seurata korkeintaan 3 kk vankeustuomio tai sakko.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Kiurun puhetapa on minun korvaani jotekin papillisen kuuloinen. Sellaista maalailevaa kaunokieltä.

En kyllä taaskaan ymmärrä, millainen se karanteeni on. Mistä karanteenissa oleva saa rahaa elämiseensä?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Aiotteko ryhtyä käyttämään maskia, tai teettekö niin jo? Jos, niin missä tilanteissa ja millaista?

Näin kuuliaisena kansalaisena ajattelen, että kai minun on sellaisia hankittava. Äh, olen muutenkin onneton shoppailija, eikä inspaa ollenkaan. Olisi muutakin ajateltavaa kuin jotkut maskit. Jos joku toimittaisi paketin käyttöohjeineen ovelleni eikä maksaisi mitään (tai olisi suht. halpaa), niin kai minä voisin ainakin silloin käyttää kun bussilla matkustan.

Eli ei se käyttäminen, vaan hankkiminen nyt rassaa. En jaksa ajatella itse. Onneksi ei ole kovin pakko mennä minnekään. Harkitsen myös ruokaostoksissa kotiintoimitusta, ihan laiskuuttani.

Laatikosta löytynee jotain puutyöharrastukseni peruina, mutta ei tietenkään mitään tähän tilanteeseen tarkoitettua käyttöohjetta niille.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Sijoitin 80 euroa kertakäyttömaskeihin varmuuden vuoksi, mutta pyrin liikkumaan ruuhka-aikojen ulkopuolella ja normaalisti liikun vain muutaman pysäkinvälin, joten 15 minuutin altistumisaikakaan ei täyty. Yritän selvitä ilman maskeja siihen saakka kunnes bussikuskit heittäytyvät hankalaksi ja alkavat nalkuttamaan maskien puutteesta...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^^Kuten jossain toisessa ketjussa jo ilakoin, on Pohjois-Karjala vielä onneksi suositusten ulkopuolella. En myöskään aio maskeja hommata, jos suositus tänne jossain vaiheessa tulee. Käytän vasta, kun se on pakollista. Uefilla on maskisuositus voimassa opetustilanteissa, joissa turvavälejä ei voida noudattaa, mutta milloinpa moisia tulee, kun ei meillä ole koko syksynä kampuksella opetustakaan. Pyörän olen vihdoin saanut korjattavaksi, niin että julkisiakaan ei kohta ehkä tarvitse sitäkään vähää käyttää, mitä nyt olen joutunut käyttämään.

Minusta maskikeskustelu on saanut suhteettomat mittasuhteet. Kun tapausmäärät ovat taas alkaneet huolestuttavasti nousta, on alettu etsiä nopeasti uutta autuaaksitekevää ratkaisua. Tuntuu, että monille on muodostunut julkisuudessa olleen keskustelun perusteella kuva, että jos maskit otetaan käyttöön, olemme yhtäkkiä pelastuneet taudilta. Näinhän asia ei ole, vaan ne ovat vain yksi pieni keino muiden taudin torjuntakeinojen joukossa.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Oli ihan odotettavissa että hallitus siirtää painetta ja vastuuta yksittäisten kansalaisten harteille koronan torjunnassa koska yhteiskunnan sulkeminen tulee niin kalliiksi.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Enemmänkin kysymys on siitä, käyttääkö maskia oikein vai väärin, kuin että käyttääkö maskia vai ei.
Ulkomailla, jossa maskipakko, väärinkäyttö on räikeää, kun ajatellaan, että kunhan vain on maski maamassa niin ei saa sakkoja.

Bussissa ym jossa kosketellaan kaiteita ja muita pintoja pelkkä tahaton hipaisu maskiin takaa, että loppumatka sitten hengitetään suoraan keuhkoihin melkoista koronapopulaatiota maskin pinnalta. Samoin (likaisilla) käsillä maskin tilapäinen poisto leuan alle ja taas takaisin paikoilleen aiheuttaa saman vaaran. Kangasnaskikin on tavallaan kertakäyttömaski, koska sitä ei saa laittaa takaisin uudestaan kun siihen on kerran koskettu pesemättä maskia ja käsiä.

Mielestäni maski on huono korvike turvavälille, mutta jossain ruuhkabussissa sen käyttö on kuitenkin perusteltua, eli parempi kuin ei mitään. Mikään ihmelääke se ei ole, jossei sitten ala käyttää jotain 5 eur/kpl korkean turvaluokituksen kirurgisia kertakäyttömaskeja.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ :joojoo: Samaa olen katsellut jostakin ulkomailta napatuista kuvista: Maskia roikotellaan miten sattuu. Nenät pilkistelee esiin, ym.
hra47 kirjoitti: 15 Elo 2020, 01:02 Oli ihan odotettavissa että hallitus siirtää painetta ja vastuuta yksittäisten kansalaisten harteille koronan torjunnassa koska yhteiskunnan sulkeminen tulee niin kalliiksi.
En ehkä ihan ymmärrä tuota koska-osaa. Mitä se "yhteiskunnan sulkeminen" edes tarkoittaisi?

Joka tapauksessa päävastuun on pakko olla yksittäisillä kansalaisilla, sillä ei mitään kansalaisten valtiollista valvontajärjestelmää noin vain kyetä hetkessä maasta polkaisemaan. (Ja hyvä ettei.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Rousku kirjoitti: 15 Elo 2020, 04:22 Mitä se "yhteiskunnan sulkeminen" edes tarkoittaisi?
Sitä samaa, mitä jo kokeiltiin keväällä. Tuloksena 20 miljardin euron elvytystarve. Nyt voidaan sitten syyttää kansalaisia viruksen leviämisestä jos eivät käytä maskeja.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Kansalaiset tässä kyllä eniten vastuussa ovat. Eikä se maskien käyttö tai käyttämättömyys välttämättä edes ole se isoin asia kansalaisten käytöksessä.

Yhteiskuntahan ei ollut likikään kokonaan kiinni keväällä. Mitä nyt pistetiin vähän pienemmälle. Samalla saatiin lopultakin edistettyä esim. etätyötä. Ruoan verkkokauppa saattoi saada pysyvämmänkin kasvoboostin. Tapahtumien striimaus alkoi tuntua normaalilta. Tavallaan meneillään oli kokeilu siitä, minkä kaiken voisi tehdä toisin, jos haluttaisiin. Talouslamat eivät ole pysyviä, kekseliäisyydellä on tapana voittaa.

(Okei, myönnän ettei kaikkien tarpeita kokeilussa oteta yhtä lailla huomioon. Nyt jäivät heikoille ainakin hoitolaitosten asukit ja ne koululaiset, jotka oppimisen tai sosiaalisten syiden takia tarvitsevat fyysistä läsnäoloa koulussa.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

No mua ei erityisesti kiinnosta väitellä yhteiskunnan kiinnilaittamisen määritelmästä. Iso lasku siitä kuitenkin seurasi ja sitä päättäjät nyt haluavat vältellä viimeiseen asti.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Tietenkin jos löytyy epidemian suunnilleen kurissa pitämiseen talouden kannalta vähemmän haitallisia konsteja kuin viimekeväiset, niitä mielellään käytetään. Ei kai siinä mitään kummallista ole?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Ei, siinä ei ole mitään kummallista, että kansalaiset pakotetaan, ensin paheksunnalla ja myöhemmin oikealla pakolla, ottamaan osaa johonkin maskileikkiin, joka tuntuu lähinnä joltain uskonnolliselta rituaalilta.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Mitään pakotusta ei ole vielä ollut, suositus vain. (Uskonnollinen rituaalihan eli moraalilla perusteltua meillä on jalkovälin peittäminen julkisilla paikoilla. Ahdistaako sekin?)

Minuun kyllä kansalaisena koskee aika paljon sekin, miten taloudella menee.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1548
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^^Joo. Jokohan nyt loppuu puhuminen musliminaisten burkista? Samalla tavalla pitää kaikkien nyt peittää kasvonsa niin, että vain silmät näkyvät. :heh:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Minua onkin muuten kiinnostanut tuo, miten hyvin nuo uskonnollisista syistä kasvot peittävät asusteet ehkä toimivat koronasuojina.

Itse toivon, että kasvonsa saisi peittää silloin kun haluaa. Meillä se ei ole ollut oikein suvaittua (=paheksuntaa tulee), ja joissakin maissa se on suorastaan kiellettyä. Ehkä sekin voisi muuttua? (Minulla on päivänvalossa paheneva ihosairaus ja jos vähänkin pidempään joudun olemaan ulkona niin paksut pakkelit naamassa, ja joskus tuntuu että olisi kätevämpää vain vetäistä ylle joku kommandopipo. OK, menee jo vähän etäälle koronasta.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Rousku kirjoitti: 15 Elo 2020, 15:59 ^Mitään pakotusta ei ole vielä ollut, suositus vain.
Ennakoin maski"suosituksen" ja pakon ennakoiminen ei ole paljoa vaikeampi tehtävä. Finnairilla on jo maskipakko asiakkaille, HSL tulee perässä kunhan havaitaan, että "suositukset" eivät riitä.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Nuo eivät ole hallituksen asettamia pakkoja.

Miten sinä sitten tilannetta hoitaisit? Lopetetaan julkinen liikenne kokonaan, niin kenenkään ei tarvitse käyttää maskia julkisissa liikennevälineissä? Vai riittäisikö se, että lopetetaan yleisötilaisuudet ja asetetaan tiukat kokoontumisrajoitukset (joiden valvontaan tosin ei ole resursseja) ja pistetään ravintolat, kirjastot, uimahallit, kuntosalit ym. hengailupaikat kiinni ja määrätään koululaiset kotiin, kuten keväälläkin. Eli määräyksin, jotta kansalaisten ei itse tarvitse ajatella, mutta saavatpa kotona käkkiessään pitää naamansa paljaana.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8077
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Rousku kirjoitti: 15 Elo 2020, 16:47 ^ Nuo eivät ole hallituksen asettamia pakkoja.
Voi että...

En ymmärrä miksi tämäkin keskustelu muuttui vänkäämiseksi. Totesin vain, että oli odotettavissa paineen siirtäminen yksittäisten kansalaisten niskoille. Sen enempää en asiaan ottanut kantaa. Eikä näillä näkymin kiinnostakaan enempää asiasta vängätä.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Tapautuipa niin tai näin, tulee sitten toinen ja kolmaskin aalto tai/ja teollisuus ja ulkomaankauppa romahtaa, ainakin yksi asia on varma, niinkuin aina kaikissa katastrofeissa, köyhät ja sos tuella elävät kantaa kovimman taakan.
Varakkaammat tuskin tulee kärsimään, yksityinen terveyshoito ym aina pelaa kun rahaa löytyy eikä pienet osaketappiot kaada heidän taloutta. Lopuksi poliitikot ryömivät turvataloistaan ja julistavat omaa urheuttaan ja muiden kavaluutta kriisin hoidossa. Ja kansa hurraa ja uskoo kaiken, niinkuin aina.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41813
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mitenkähän tulevien kunnallisvaalien äänestys muuten järjestetään? Suositellaanko ennakkoäänestystä (tietenkään siihen ei voi pakottaa), järjestetäänkö tavallista enemmän ennakkoäänestyspaikkoja? Ei liene myöskään mitään mahdollisuutta pakottaa käyttämään maskia äänestyspaikalla jonottaessaan. Sen sijaan jos käyttää niin se pitänee riisua, kun vilauttaa henkilöllisyystodistusta. Missä vaiheessa voi vaihtaa uuden? Onko joka kynän vieressä käsidesipullo - niitä kyniähän käpälöi kaikki tahmatassut? Joutuvatko vaalitarkkailijat tarkkailemaan myös jonotusvälejä? Itse vaalipäivänä täytyy päästää äänestämään kaikki vaalihuoneistoon äänestysajan puitteissa ehtineet. Jos jono turvavälien takia kiemurtelee ulos asti, laskettaneen sitten ajoissa ehtineiksi jonon päähän ajoissa ehtineet.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Niin juu tää p*ska alkaa kohta näiden vaalienkin osalta. :roll:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 704
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Mikä on tilanne meillä huhtikuussa kunnalisvaaleissa, tuskin kukaan tietää.
Euroopassa ja maailmalla tilanne on vaan mennyt pahemmaksi eikä sitä paranna yhtään Tanskan minkeistä ihmiseen tarttuneet uudet mutaatiot. Ei hätää mitään, sanoo taas viranomaiset, ihan kuin ne ois ennenkään tienneet koronasta mitään.

Vastaa Viestiin