Koronaviruspandemia

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 706
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Tavallinen kertakäyttömaski ei suojaa tartunnalta, koska tartunnan saa myös silmien limakalvon kautta.
Tupakansavuteoria: tartunnan saa myös olemalla samassa huoneessa tartuttajan kanssa. Tää omikron on todella paha tarttumaan, ilmeisesti (lähes) kaikki koko euroopassa tulee saamaan sen tammi-helmikuun aikana muodossa tai toisessa.

Avatar
Night_Owl
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1063
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Night_Owl »

Happy kirjoitti: 16 Tammi 2022, 00:15 ^^ Arvostan ja pystyn kyllä allekirjoittamaan joka sanan. Itse en ole enää täysin koronarokottamaton ja tuntuikin typerältä toimia tässä asiassa omien periaatteiden vastaisesti mutta koin että mahdolliset matkustus/työjutut helpottuisi jos tuon passin saisin + jollain tapaa pelkäsin myös sitä että jos saisin turhaa shittiä niskaan esim töissä siitä jos nyt ns rokottamana tartutan muita jos sairastuisin koronaan yms
Ylipäätään vituttaa myös joidenkin kavereiden & työkavereiden ylinegatiivinen suhtautuminen rokottamattomiin: kokoajan tuntuu että saa olla korjailemassa näitä typeriä ennakkoluuloja ja turhanpäiväisiä syytöksiä.
Kiitos, jos viittasit siis minuun! On lohduttavaa kuulla tämmöisiä sanoja. Olen kans itse kokenut jonkinlaisen pettymyksen, miten moni tuttukin on lähtenyt tuohon leimaamiseen ja haukkumiseen mukaan ymmärtämättä ja kunnioittamatta lainkaan, miksi joku ei halua ottaa rokotetta. Itsellä pääsyynä on pelko eräiden terveydellisten haasteiden pahenemisesta, jotka olen saanut viime vuonna liki tasapainoon luontaisin keinoin. Olen saanut haittavaikutuksia muutamista lääkevalmisteista, jotka ovat pahentaneet noita oireita. Ja nuo haasteet ovat pahentuneet usealla naisella rokotteen ottamisen jälkeen. Lisäksi en halua lähteä tuohon boosterirumbaan mukaan. Mutta ehkä laiva on hiljalleen kääntymässä, sillä Itä-Suomen yliopisto on julkaissut vertaisarvioidun tutkimuksen passin käytön ongelmallisuudesta. Myös Mika Salminen on kyseenalaistanut sen käytön. Pelkäänpä, että tämä kahtiajako on kuitenkin jättänyt syvät jäljet ihmisiin pitkäksi aikaa. :eiei:

Minusta siis jokainen saa ottaa rokotteet, jos kokee sen tarpeelliseksi. Lääketieteellinen ja kehollinen koskemattomuus ovat kuitenkin ihan perus ihmisoikeuksia, joten kieltäytymisenkin on mielestäni oltava täysin okei. Omikron kun vielä kiertää rokotussuojaa vielä tehokkaammin ja on useimmiten lievä, oli rokotetta tai ei.

Tässä siis se vertaisarvioitu tutkimus. Mä toin samat huolet esiin jo syksyllä.

"Itä-Suomen yliopiston julkisoikeuden yliopistonlehtorin, dosentti Matti Muukkosen tuoreen vertaisarvioidun tutkimuksen mukaan perustuslakivaliokunta ei käsitellyt asianmukaisesti eri ihmisryhmien asemaa puoltaessaan koronapassin kansallista käyttöä loppuvuonna 2021.

Koronapassi, perustuslaki ja yhdenvertaisuustarkasteluasetelman kritiikki -tutkimuksen (Edilex 2/2022) mukaan niin tartuntatautilain muuttamiseen johtaneesta hallituksen esityksestä kuin perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, kuinka lainsäädännön oli tarkoituskin asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan rokotusstatuksen perusteella, mutta tätä ei pidetty ongelmana. Muukkosen mukaan tilanne muodostui kuitenkin ongelmalliseksi, kun tarkastelua ei viety riittävän pitkälle sen tunnistamiseksi millaisessa asemassa eri ihmisryhmät terveydentilansa perusteella olivat."

https://www.uef.fi/fi/artikkeli/tutkimu ... ronapassin
Cry him out

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16933
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

^ Joo viittasin suhun :peukku:
Jopa ihanina pitämieni ihmisten suusta on tullut mm näitä sutkautuksia "jos on niin typerä ettei rokota itseään sietääkin kuolla" "vaan mamut ovat rokottamattomia ja levittävät koronaa" "ällöttävää että ne rokottamattomat edes kehtaa tulla tänne"
Ja välillä ollut jotain yhteentörmäyksiä kun joku on paasannut rokottamattoman kuullen noita mauttomuuksiaan lol

Ja toki olen huomannut etenkin keski-ikäisten & vanhempien ihmisten keskuudessa sitä että paasataan ryhmässä rokottamattomista ja haukutaan sitten ryhmässä jonkun sukulaistyttöä tms joka on rokottamattoman. Siinä missä ennen jauhettiin säästä on small talk siirtynyt rokottamattomien haukkumiseen.
Toki kolikolla on myös kääntöpuolensa: olen itse saanut ihmetyksiä että minkä takia mun piti se rokote mennä ottamaan. Ja kuullut jauhantaa siitä kuinka rokotetta ottamaan menevät ovat lampaita: jotenkin ärsyttää tää kahtiajako tässä kun yritän ymmärtää molempia puolia.

Ja huom olen itsekkin sortunut vastaavaan: kun olen kysellyt joiltakin että onko vielä järkeä mennä ottamaan kolmas jos kahdella vielä pärjää koronapassin kanssa: sillä eihän minulle muiden rokoteasiat pitäisi edes kuulua.. mutta nyt en enää tee sitä :puna:

Oon yllättävän paljon seurannut koronauutisia vaikka yrittänytkin sivuuttaa tän hössöttämisen: Israelin tilanne oli jo vuosi sitten tiedossa: se että aluksi rokotteet auttaa mutta puolen vuoden päästä ei: joten sinällään oli kummallista nuo katteettomat lupaukset siitä että kun rokotekattavuus on yli 80% niin kaikki on hyvin tms
Never miss a good chance to shut up.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4611
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Minusta tämänhetkisessä tilanteessa paras strategia on ottaa kolme rokotusta ASAP ja ottaa omikron vastaan lievänä. Kun sen kaikki kuitenkin tulee saamaan parissa kuukaudessa. Rokottamattomalla on suurempi riski, että omikron on vakava, mikä näkyy tilastoista. Ei siis voi sanoa, että omikron tulee itsellä olemaan lievä, oli rokomaton tai ei.

Tilanne toki muuttuu kokoajan ja voi tulla jokin uusi variantti, joka taas muuttaa sitä mikä on järkevintä tehdä.

Se, mikä on nurinkurista on se, että kuntosalit ja saunat ja avantouinnit on nyt suljettu (ainakin etelässä). Fyysisen kunnon ylläpitäminen ja kylmävesialtistus parantaa immuniteettia, joten en ymmärrä miksi minulta viedään pois mahdollisuus ottaa omikron vastaan niin hyvässä fyysisessä kunnossa kuin mahdollista.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36768
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Jufo kirjoitti: 17 Tammi 2022, 13:17 Minusta tämänhetkisessä tilanteessa paras strategia on ottaa kolme rokotusta ASAP ja ottaa omikron vastaan lievänä. Kun sen kaikki kuitenkin tulee saamaan parissa kuukaudessa. Rokottamattomalla on suurempi riski, että omikron on vakava, mikä näkyy tilastoista. Ei siis voi sanoa, että omikron tulee itsellä olemaan lievä, oli rokomaton tai ei.

Tilanne toki muuttuu kokoajan ja voi tulla jokin uusi variantti, joka taas muuttaa sitä mikä on järkevintä tehdä.

Se, mikä on nurinkurista on se, että kuntosalit ja saunat ja avantouinnit on nyt suljettu (ainakin etelässä). Fyysisen kunnon ylläpitäminen ja kylmävesialtistus parantaa immuniteettia, joten en ymmärrä miksi minulta viedään pois mahdollisuus ottaa omikron vastaan niin hyvässä fyysisessä kunnossa kuin mahdollista.
No nyt olen kyllä kaikesta ihan samaa mieltä. :peukku: Toki vähän huolestuttaa, mitä terveydenhuollon kapasiteetille käy, mutta kuitenkin.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2126
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Sain muuten itse kolmosen työterveyden kautta viime keskiviikkona, ja kyllä vähän sairaaksi tulin taas siitä.

Luulin että ei tullut mitään kun 24h myöhemmin yhä oireeton, mutta to-iltana ensin väsytti kauheasti, sit alkoi kuume, ja koko yön hirveät kuumehoureet. Aamuksi kuitenkin parannuin yllätykseksi. Perjantaina sellainen vähän sekava ja väsynyt olo jatkui vaikka muuten olikin 'terve'. Vielä lauantainakaan ei tuntenut olevansa täysin normaali, vaan sellainen omituinen tunne joka tulee yleensä ennen sairastumista oli yhä takaraivossa.

Avatar
Night_Owl
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1063
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Night_Owl »

Happy kirjoitti: 17 Tammi 2022, 12:44 ^ Joo viittasin suhun :peukku:
Jopa ihanina pitämieni ihmisten suusta on tullut mm näitä sutkautuksia "jos on niin typerä ettei rokota itseään sietääkin kuolla" "vaan mamut ovat rokottamattomia ja levittävät koronaa" "ällöttävää että ne rokottamattomat edes kehtaa tulla tänne"
Ja välillä ollut jotain yhteentörmäyksiä kun joku on paasannut rokottamattoman kuullen noita mauttomuuksiaan lol

Ja toki olen huomannut etenkin keski-ikäisten & vanhempien ihmisten keskuudessa sitä että paasataan ryhmässä rokottamattomista ja haukutaan sitten ryhmässä jonkun sukulaistyttöä tms joka on rokottamattoman. Siinä missä ennen jauhettiin säästä on small talk siirtynyt rokottamattomien haukkumiseen.
Toki kolikolla on myös kääntöpuolensa: olen itse saanut ihmetyksiä että minkä takia mun piti se rokote mennä ottamaan. Ja kuullut jauhantaa siitä kuinka rokotetta ottamaan menevät ovat lampaita: jotenkin ärsyttää tää kahtiajako tässä kun yritän ymmärtää molempia puolia.

Ja huom olen itsekkin sortunut vastaavaan: kun olen kysellyt joiltakin että onko vielä järkeä mennä ottamaan kolmas jos kahdella vielä pärjää koronapassin kanssa: sillä eihän minulle muiden rokoteasiat pitäisi edes kuulua.. mutta nyt en enää tee sitä :puna:

Oon yllättävän paljon seurannut koronauutisia vaikka yrittänytkin sivuuttaa tän hössöttämisen: Israelin tilanne oli jo vuosi sitten tiedossa: se että aluksi rokotteet auttaa mutta puolen vuoden päästä ei: joten sinällään oli kummallista nuo katteettomat lupaukset siitä että kun rokotekattavuus on yli 80% niin kaikki on hyvin tms
Jep mulla sama kokemus. Tämä kahtiajako ja muiden valintojen kunnioittamattomuus omaa terveyttä koskevissa asioissa on tosi surullista. Molemmilla puolilla on ollut ylilyöntejä ja rajua kielenkäyttöä. Sekin, miten toisten terveystiedoista ja muiden kehosta, on tullut julkista riistaa, on huolestuttavaa.

Rokottamattomissa (tai sitten tämä on mun instakuplan harha) on aika paljon ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita hyvinvoinnista, ravinnosta ja luonnonmukaisuudesta. Nykyään ei huomioida lainkaan sitä, että vastustuskykyä ja terveyttä voi hoitaa monin eri tavoin. Esimerkiksi korkeat D-vitamiinitasot ehkäisevät vakavaa tautimuotoa, samoin normaalipainoisuus ja O-veriryhmään kuuluminen. D-vitamiinista voi lukea esimerkiksi PubMedistä. Tästä kyllä oli ihan hyvä juttu Iltalehdessä pari päivää sitten. Itellä on kaikki nuo ehkäisevät jutut kunnossa. Ei-riskiryhmään kuuluvalla nuorella ihmisellä riski saada vakava tautimuoto on kuitenkin aika pieni etenkin omikronin kohdalla. Ja tosiaan olen sen todennäköisesti jo sairastanut.

Tiedän monia, jotka ei kolmosta tule ottamaan. Osa sai ekasta ja tokasta sen verran ikäviä ja vakaviakin haittavaikutuksia, ettei kolmonen tule kuulonkaan. Jos passia jatketaan niin, että vaatimuksena on kolme piikkiä, se tulee tiputtamaan porukkaa pois ja tämä ei ole yrityksille kovin hyvä juttu… Toki toivon, että se passi haudataan koronavilkun tapaan jonnekin syvälle maahan. Omikroniinhan räätälöity rokote on tulossa vissiin maaliskuussa, joten jos haluaa sen kolmosen ottaa, voi olla ehkä järkevää odottaa sinne asti. Tämä nykyrokotehan on tehty alkuperäiseen Wuhan-kannan virukseen ja se on osasyy, miksi tämä vuotaa kuin seula. Ihminen ei meinaa ehtiä viruksen muuntonopeuteen mukaan.
Cry him out

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 706
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Mun on ainakin hirveän vaikea ymmärtää rokotevastaisten ajatuksen juoksua. Osa vissiin on täysin tärähtäneitä salaliittoteoreetikkoja, joille mikään järkipuhe ei mene perille. Mutta sitten ne muut. En ymmärrä. Eihän rokote ole sen kummempaa kuin joku buranan ottaminen. Maailmassa on miljardeja jo rokotettu koronaan, eikä mitään kauheita ole tapahtunut.

Mä en ainakaan halua, että korona roikkuu vuosikausia ja joutuu sietämään maskeja ja rajoituksia, silläpuutteistaan huolimatta rokote on kuitenkin paras torjuntakeino. Jopa jotkut sairaanhoitajat kieltäytyy rokotteesta, mikä on aika pöyristyttävää. Eikö enää luoteta lääketieteeseen vaan netissä pyörivään disinformaatioon.

Pitäiskö meillekin saada joku rokotuspakko 3000 eur sakon uhalla, että saatais koko kansa rokotuksiin mukaan. Rokotukset on kuin seula, jollei se ole riittävän tiivis ja kattava, se on lähes hyödytön pandemian torjunnan kannalta.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8119
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Rokotteet menettävät tehonsa, eivätkä estä tautia leviämästä. Täytynee toivoa, että virus laantuu tavalliseksi kausiflunssaksi. Itse sain 2. rokotteen lokakuun lopulla, joten kolmannen aika ei ole vielä. Enkä mä muutenkaan halua rynnätä rokotusta jonottamaan nyt kun kaikki ovat sinne tunkemassa. Oliko rokoteajoitukseni omikronin suhteen hyvä vai huono, sen aika näyttää...

Jos rokotteita pitää tästä eteenpäin ottaa 3-6 kuukauden välein hamaan tulevaisuuteen, niin itse kuulun luovuttajiin ja otan taudin vastaan sairastumisen uhallakin. Ehkä se suomalainen nenäsuihkeena otettava lääke olisi pelastus jos sen voi ostaa apteekista ja jos se tulee joskus markkinoille ja toimii kuten lupailevat.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Night_Owl
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1063
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Night_Owl »

akfan33_ZZ kirjoitti: 17 Tammi 2022, 18:34 Mun on ainakin hirveän vaikea ymmärtää rokotevastaisten ajatuksen juoksua. Osa vissiin on täysin tärähtäneitä salaliittoteoreetikkoja, joille mikään järkipuhe ei mene perille. Mutta sitten ne muut. En ymmärrä. Eihän rokote ole sen kummempaa kuin joku buranan ottaminen. Maailmassa on miljardeja jo rokotettu koronaan, eikä mitään kauheita ole tapahtunut.

Mä en ainakaan halua, että korona roikkuu vuosikausia ja joutuu sietämään maskeja ja rajoituksia, silläpuutteistaan huolimatta rokote on kuitenkin paras torjuntakeino. Jopa jotkut sairaanhoitajat kieltäytyy rokotteesta, mikä on aika pöyristyttävää. Eikö enää luoteta lääketieteeseen vaan netissä pyörivään disinformaatioon.

Pitäiskö meillekin saada joku rokotuspakko 3000 eur sakon uhalla, että saatais koko kansa rokotuksiin mukaan. Rokotukset on kuin seula, jollei se ole riittävän tiivis ja kattava, se on lähes hyödytön pandemian torjunnan kannalta.
No, minulle se Buranakin on aiheuttanut ihan lääkärin toteamia haittoja, joten en missään nimessä halua ottaa tätä ehdollisella myyntiluvalla olevaa rokotetta, jonka pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa. Sikapiikistäkin ilmeni narkolepsiaa ja muita ikäviä haittoja, joten osalla on tuoreessa muistissa tuo jupakka. Monissa Suomea korkeimmissakin rokotuskattavuuden maissa on ollut paha koronatilanne. Esimerkiksi mainitsemallani Gibraltarilla oli 100 prosentin kattavuus, mutta joulu peruuttiin siellä ja rajoitukset pistettiin päälle. Portugalissa kans yksi maailman korkeimpia kattavuuksia, mutta jo ennen omikronia pistettiin rajoituksia päälle tuplarokotetuillekin, kun kuolemat ja tartunnat nousivat. Fimeassa on yli 20 000 haittaa, joista noin neljäsosa on vakavia. Ja kun ottaa huomioon, ettei sinne edes ilmoiteta suurinta osaa ja osa lääkäreistä on haluttomia ilmoittamaan haittoja. Iso-Brtianniassa haittoja on ilmoitettu yhteensä enemmän kuin kaikista perinteisistä rokotteista yhteensä. Se, ettei niitä itse näe, ei tarkoita, ettei niitä ole. Enkä myöskään vähättele taudin aiheuttamia pitkäaikaisvaikutuksia tai sitä, että se on osalle vakava, mutta nämä nykyrokotteet eivät ole tie ulos tästä tilanteesta. Jos olisi, tartunnat olisivat laskeneet jo ympäri Eurooppaa reippaasti ja koronakuolemat hyvin vähäisiä. Me tarvitaan parempi strategia.
Cry him out

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2126
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Itse ajattelin muuten kans että nelosta en enää ota, jollei sit ole aivan pakko, tyyliin että haluan matkustaa New Yorkiin eikä sinne pääse muuten.

Toivottavasti heinä-elokuussa kun seuraava olisi itsellä ajankohtainen on jo keksitty pysyvämpi ratkaisu tai luovutettu kokonaan.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4092
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Paljoakaan ei ole puhuttu siitä, mitä terveyshaittoja sairastetusta koronainfektiosta voi mahdollisesti myöhemmin aiheutua (muutakin kuin long covid). Ja aika vaikeaa tietysti onkin pystyä osoittamaan yhteys koronan ja myöhempien terveysongelmien välillä. Tunnen kaksi alle 10-vuotiasta lasta, sisko ja veli, jotka sairastivat koronan viime keväänä lievänä ja heti sen jälkeen molemmille puhkesi keliakia. Heidän suvussaan on keliakiaa ja hyvin todennäköisesti lapset olisivat joka tapauksessa sairastuneet jossakin vaiheessa, mutta mietityttää, nopeuttiko korona asiaa. Olisivat pienet mielellään saaneet olla pitempään terveenä.

Tunnen myös yhden lapsena sikainfluenssarokotteesta narkolepsiaan sairastuneen. Hän totesi, että ilman rokotusta narkolepsia olisi hyvinkin saattanut puhjeta sairastetun sikainfluenssan seurauksena tai myöhemmin jonkin muun infektion yhteydessä. Suo siellä, vetelä täällä.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 706
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Tässä koronassa on ilmaantunut paljon mielenkiintoisia piirteitä.

Yksi on varmaan jonkinlainen koronaväsymys, kun piti 2020 olla kesään mennessä (viimeistään) ohi, niin eipä vaan ole, ja rokotusmyönteisetkin alkaa jo kysellä sen mielekkyyttä.
Toinen on tää "rokotusraivo", joka jakaa kansaa kahtia niinkuin mikä tahansa poliittinen näkemys.

Tietenkin voi ajatella koronavirusta strategisesti älykkäänä oliona, joka väsyttää ja pehmittää ihmiskuntaa tällaisella psykologisella sodankäynnillä heikentämällä taistelumoraalia. Sotaa se ei voita suoralla hyökkäyksellä, vaan väsyttämällä, kunnes ihmiskunta heikentää tai tuhoaa itsensä keskinäisellä riitelyllä.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11524
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja romualdo »

kiitos kun ette takertuneet kommenttiini ettekä valaneet uskoa tai kannustaneet ... mahottomiin riskeihin.... yms. kiitos että saan olla edelleenkin beigen värinen tapetti ilman minkäänlaista kukka- tai muutakaan kuviota ..

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36768
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

No minä nyt olen matkustellut ympäri Suomea ja jopa Pariisiin tässä pandemian aikana, niin en ihan ymmärrä, miksi olla liian varovainen. :sorivaan:
Meow cat, please meow back.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1579
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Minä ainakin ilmoittaudun koronaväsyneiden kerhoon. Aikanaan kannustin epäileviä lähipiiriläisiäni koronavilkun käyttöön ja rokotteen ottamiseen. Uskoin, että niillä tästä päästään. Tuomitsin myös mielessäni rokottamattomia ihmisiä ja toisaalta rokotteita hamstraavia länsimaita kriisin pitkittämisestä. Lopetin kuitenkin toivomisen kriisin päättymisestä siinä vaiheessa, kun kävi ilmi, että emme olekaan käsivarren mitan päässä paremmasta.

Kaksi rokoteannosta ei riitäkään normaaliin palaamiseen, vaan tauti leviää siitä huolimatta hallitsemattomasti ja kuormittaa sairaanhoitoa. Lisäksi, mitä useampia rokoteannoksia "suojan" saamiseen vaaditaan sitä pienemmäksi rokotekattavuus vajuu. Jos kaksi rokotetta on ottanut yli 80% suomalaisista, ei kolmatta rokotetta tule niin moni ottamaan. Neljättä ei ota enää niinkään suuri osa kuin kolmatta, vaikka se kuinka antaisi lisäsuojaa vakavaa tautimuotoa vastaan. Rokotteen tehoa epäilevien ja koronaväsyneiden määrä kasvaa rokotekierros kierrokselta.

Siispä alkaa näyttää siltä, että rokotteilla tätä kriisiä ei tulla ratkaisemaan ainakaan siinä määrin kuin luultiin. Olen itse ottanut kaksi rokotetta, eikä kolmannen aika vielä ole, mutta enpä tiedä, tuleeko sitä koskaan otettuakaan. En edelleenkään tiedä, mitä hyötyä kolmannesta tai neljännestä rokotuskierroksesta oikeastaan on. Ne kun eivät taida tartuntamääriä kuitenkaan taittaa, eivätkä siten rajoituksia poistaa. Rajoitusten poistamisen edellytyksenä kun varmaan edelleenkin on pieni tarttuvuusluku. Siispä kolmannen rokotteen ottaminen ei poista edelleenkään omaan kotiin lukittautumista, eikä varmaan sitäkään, ettei rokotesuoja pitkään kestä. Pian vaaditaan taas uutta piikkiä.

Tällä hetkellä vaikuttaa myös siltä, että oikein kukaan asiantuntijakaan ei tiedä, mitä tulisi tehdä. Rokotteiden todellisesta suojasta ei taida olla enää selvyyttä, joten paniikissa varmuuden vuoksi lätkitään kevyin perustein tai perustelematta rajoituksia aivan kaikkeen ja piikitetään ihmisiä niin monta kertaa kuin ehditään toivoen, että sillä tilanne helpottaisi. Lisäksi asiantuntijatkin riitelevät keskenään siitä, mistä toimista, jos mistään, on enää hyötyä. Yhteistä linjaa tai yhteisiä ohjeita ei ole. Kuka osaa enää sanoa, mitä tulee tehdä, jos sairastuu tai altistuu tai jos testi näyttää sitä tai tätä?

Tuntuu todella toivottomalta, kun ei ole oikeastaan mitään valoa enää tunnelin päässä muuta kuin se, että jossain vaiheessa vain koronantorjunnan suhteen luovutettaisiin. Ei ole enää mitään maagista rokotusrajaa, jonka saavuttamisen jälkeen voimme huokaista. Ei ole mitään, mitä odottaa. On vain elettävä neljän seinän sisällä päivästä toiseen tapaamatta ketään ja tekemättä mitään, koska lähtökohtaisesti kotoa poistuminen on uhka ja väärin. Eivätkä jaksamiseen auta mitkään julkisten toimijoiden "Meiltä kysytään nyt jaksamista, mutta mehän jaksamme 💪"-tsemppiviestit, joita ainakin jossain vaiheessa sai lukea päivittäin. Sellaiset imevät viimeisetkin henkiset voimavarat, kun ei tosiaan itse enää jaksa, ja tuntuu ettei missään ole enää mitään mieltä tai järkeä.

En siis ole koronankieltäjä enkä rokotekriittinen. En vain enää jaksa uskoa, että näillä rokotteilla tai rajoituksilla on lopulta mitään väliä. Sen sijaan uskon siihen, että näillä rajoituksilla, ihmisten eristämisellä sekä uhkakuvien luomisella luodaan arvaamatonta tuhoa kansakunnan henkiselle hyvinvoinnille.

Siispä jokainen ottakoon ihan niin monta rokotetta kuin haluaa tai olkoon ottamatta. Ihan sama minulle tässä vaiheessa.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4611
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Tartuntamäärät ovat nyt kymmenkertaiset kuin vuosi sitten mutta sairaalahoidon kuormitus vain 1,5-kertainen kuin vuosi sitten joten kiistatta rokotteista on ollut tästä suuri apu. (Toki voi sanoa, että se johtuu siitä että omikron on lievempi mutta tuskin se selittää tuota eroa kokonaan).

Minusta se DenEurovisen pohtima ulospääsy on se, että taudin annetaan pyyhkäistä lievänä koko kansan läpi jonka jälkeen siihen voi suhtautua kausiflussana. Ja paras henkilökohtainen suojakilpi pyyhkäisyyn on ne kolme rokotetta, toki jokainen saa ottaa sen aallon vastaan ilman suojakilpeäkin jos haluaa.

Minusta tämä rajoitusten kiristäminen ja jopa valmiuslain pohtiminen ovat juuri nyt väärä suunta ja rajoituksia pitäisi ennemminkin höllentää, kuten Iltalehden pääkirjoituksessa peräänkuulutetaan.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1579
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Niin siis kesällä ainakin Britanniassa puhuttiin siitä, että paras keino immuniteetin ylläpitämiseen on se, että kansa altistuu rokotusten jälkeen virukselle (= elää normaalisti), jolloin puolustusmekanismi tautia vastaan pysyy yllä. Ilmeisesti kuitenkin omikron on niin erilainen kuin tuolloin ollut delta, että rokotesuoja ei riitäkään ja rokotteita vaaditaan yhä enemmän ja enemmän että edes riittävä pehmentävä vaikutus taudilta saadaan. Rokotteen teho siis omikronia vastaan vaikuttaa riittämättömältä. Toki en mistään todellisuudessa mitään tiedä, kun en ole asiantuntija, mutta eivätpä tunnu asiantuntijakaan tietävän. Siksi kai näitä rajoituksiakin lätkitään, kun ei oikein tiedetä, mikä teho rokotteilla lopulta omikronia vastaan on, ja kuinka paljon kuormaa terveydenhuollolle kohdistuisi ilman rajoituksia. Vähän niin kuin varmuuden vuoksi välttämätöntä terveydenhuoltoa turvaamaan.

Mutta kuinka pitkään voidaan jatkaa tällaista yhteiskunnan jatkuvaa uudelleen sulkemista ja poukkoilua sekä lisärokotuksia aina uuden variantin ilmaantuessa? Siinäpä vasta kysymys.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2126
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

On muuten todella omituista että leffateatterit on täällä Oulussakin kokonaan kiinni ainakin tämän kuun loppuun asti, mutta punttisaleilla saa käydä rajaton määrä ihmisiä. Leffateattereissa kun olisi huomattavasti helpompi rajoittaa yleisömäärää kun lippujahan on vain tietty määrä myynnissä. Jos myisivät lippuja esim vain 30% normaalista?

Toisaalta olisikohan kannattavaa businessta enää sit :miettii:

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 706
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Luin juuri, että Intiassa on 9 miljoonaa uutta tartuntaa joka päivä. Jenkkien 1 miljoona per päivä ei oo mitään tähän verrattuna. Kuulemma mrna rokote tehoaa hyvin omikroniinkin, muut on ihan yhtä tyhjän kanssa

Zazpikaleak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1345
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 12:11

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Zazpikaleak »

Hyvin samaa mieltä Den Eurovisen kanssa. Itse olen ollut tiukka rokotusten ja melko tiukka rajoitustenkin kannattaja, pitkälti sen vuoksi, että perheessäni on riskiryhmäläinen. Nyt yliopiston etäopetus alkaa kuitenkin pänniä toden teolla eikä rajoituksista tunnu olevan kummempaa hyötyä, joten olen alkanut kääntyä kriittiseksi niitä kohtaan, mitä en olisi vielä vähän aikaa sitten uskonut. En nyt edelleenkään olisi yökerhoja avaamassa, mutta matalan riskin paikat pitäisi saada auki. Eihän tässä ole mitään järkeä, että kituutetaan kuukausitolkulla tässä tilanteessa, kun tartuntojen lasku kestää kuitenkin, kun niin tehokkaasti eristäydytään. Riskiryhmien kolmosrokotukset ovat edenneet todella hyvin, joten mielestäni tammikuun jälkeen näin tiukkoja rajoituksia ei ole enää perusteltua jatkaa. Kolmosrokotuksen suojakin laskee sen verran nopeasti, että se on kohta jo mennyt.
Violins playing
Angels crying

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4611
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

THL on sitä mieltä, että vain korkean riskin tapahtumien rajoituksia tulisi jatkaa muttei enää matalan riskin rajoituksia. No, hallitus päätti eilen, että myös matalan riskin tapahtumien rajoituksia jatketaan aina helmikuun puoliväliin asti :sekava:

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16639
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Rokottamisen tärkein tehtävä on estää kuolemia ja vakavia sairastumisia, ja sitä kautta terveydenhuollon ylikuormittuminen, joka johtaa lisääntyneisiin kuolemiin täysin riippumattomista syistä, kun hoitokapasiteetti ei riitä. Tässä on meillä onnistuttu aika hyvin. Ymmärrän, että tilanne voi olla hämmentävä, kun meillä tällaista ei ole koettu sataan vuoteen, mutta kokonaisuudessa ei ole paljon erikoista tai yllättävää :sorivaan:

Luin juuri Ylen uutisista hyvän jutun aiheesta: SARS-CoV-2:sta saatu valtava datamäärä antaa toivonkipinän uusien pandemiauhkien tunnistamisesta

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

DenEurovise kirjoitti: 18 Tammi 2022, 11:49 En edelleenkään tiedä, mitä hyötyä kolmannesta tai neljännestä rokotuskierroksesta oikeastaan on. Ne kun eivät taida tartuntamääriä kuitenkaan taittaa, eivätkä siten rajoituksia poistaa. Rajoitusten poistamisen edellytyksenä kun varmaan edelleenkin on pieni tarttuvuusluku.
Minulle on väitetty, että rokotetuilla olisi keskimäärin lievempioireinen tauti. Ja ehkä vielä niin, että mitä rokotetumpi, sitä lievempi - ja siis keskimäärin, eli yksi tai kaksi vastaesimerkkiä ei tätä kumoa. Tosin neljännestä rokotuksesta olen jo kuullut päinvastaistakin arvioita.

Eli tartunta ei olekaan on - off. Tai tietysti on, mutta siitä seuraavan taudin vakavuusaste ei ole. Ja olennaista olisi saada ne vakavimpien tartuntojen määrät pysymään kurissa, jotta sairaaloiden kapasiteetti riittää, ja lievempienkin tautihuippua tasattua, jotta kaikki eivät olisi samaan aikaan saikulla ja työpaikat siksi ongelmissa.

Mistä ne tarttuvuusluvut edes tietäisi? Meneekö jokainen pikku köhäoireita saatuaan koronatestiin? En minä ainakaan mennyt.

Ja sitten maskinkäyttö, eihän ne mitään varmaa suojaa anna itselle eikä satavarmasti estä levittämästä toisiin, mutta eihän se tässä olekaan kiinnostavaa vaan riskin pieneneminen. Ja se näkyy väestötason tilastoissa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

DenEurovise kirjoitti: 18 Tammi 2022, 13:12 Mutta kuinka pitkään voidaan jatkaa tällaista yhteiskunnan jatkuvaa uudelleen sulkemista ja poukkoilua sekä lisärokotuksia aina uuden variantin ilmaantuessa?
En koe, että missään vaiheessa olisi "yhteiskunta suljettu". Liian totaalinen termi. Joitakin totuttuja toimintoja on rajoitettu kyllä. Mutta esimerkiksi ruokakaupassa on kyllä päässyt käymään.

Lisäksi on joitakin toisia juttuja pikemmin avautunut: Esimerkiksi etätyömahdollisuuksia. Moni firma on nyt lopultakin kokeillut laajamittaista etä- tai hybridityötä, eikä aio enää palata entiseen. Ruokaostosten tilaaminen kotiin myös taitaa nyt lopulta lyödä itsensä läpi.

Miksi ei poukkoilu voisi jatkua maailman tappiin? Joustetaan kulloisenkin tilanteen vaatimusten mukaan. Sopeudutaanhan me vaikka säähänkin ja poukkoillaan sen mukaan millainen se kulloinkin on.

Lisärokotuksiakaan en pitäisi ongelmana siksi, että niihin väsyttäisiin. Ottaahan nykyäänkin moni kausi-influenssapiikin, ja kai eksoottisempiin maihin matkustavatkin rokotuksia tarvitsevat? (Ja minun pitäisi uusia jäykkäkouristusrokotus.) Toinen juttu sitten, voiko niiden kanssa käydä kuin antibioottien, kun niitä napsitaan kuin karkkia aina joka pikkuflunssaan varmuuden vuoksi.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2126
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Rousku kirjoitti: 19 Tammi 2022, 21:19
En koe, että missään vaiheessa olisi "yhteiskunta suljettu".
Täällä Oulussa yksityiset punttisalit on vissiin koko korona-aikana, alkaen siis 2020 maaliskuu, olleet suljettuna yhteensä viikon ja joitakin päiviä päälle.

Jossain Lontoossa taas sit tais olla kuukausien mittaisista ulkonaliikkumiskielloista lähtien kaikkea kivaa.

Your mileage may vary.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Niin, paikkakohtaisia eroja on. Minusta tosin punttisali ei ole sama asia kuin yhteiskunta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1579
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Rousku kirjoitti: 19 Tammi 2022, 21:07 Minulle on väitetty, että rokotetuilla olisi keskimäärin lievempioireinen tauti. Ja ehkä vielä niin, että mitä rokotetumpi, sitä lievempi - ja siis keskimäärin, eli yksi tai kaksi vastaesimerkkiä ei tätä kumoa. Tosin neljännestä rokotuksesta olen jo kuullut päinvastaistakin arvioita.
Kyllä. Olen tietoinen tästä arviosta. Mutta mitään lukemia siitä, kuinka paljon ihmisiä täytyy rokottaa, jotta sairaanhoito ei kuormittuisi, ei ole. Siksipä piikkejä tökitään kuin viimeistä päivää ja rajoitusohjaimen nappeja painellaan paniikissa päälle ja pois, kun ei tiedä, mitä mistäkin napista tapahtuu. Minkäänlaista linjaa rajoituksissa ei vaikuta olevan.

Ensin lätkittiin joulukuussa etätyö ja -opiskelusuositukset, kun tartuntamäärät olivat räjähtävässä nousussa. Perusteita ei juuri päätöksille esitetty. Ne lienevät siis vain varotoimenpiteitä, joiden todellista vaikutusta tilanteeseen ei tunneta, mutta ne tehtiin, jottei jääty toimettomina seuraamaan tilanteen kehittymistä. Nyt nämä suositukset puretaan perustuen THL:n arvioon siitä, että tartuntahuippu ehkä saavutetaan kuun vaihteen tietämillä. Tietoa ei ole, saavutetaanko sitä, ja vaikka saavutettaisiinkin, olisivat tartuntamäärät yhä huikean korkeat. Mihin siis suositusten purkaminen perustuu? Pari viikkoa sitten lätkäistiin rajoituksia lasten harrastuksille, nyt ne purettiin seuraavassa kokouksessa, vaikkei niitä juuri edes oltu otettu käyttöön missään.

En ymmärrä. Mihin perustuen näitä päätöksiä tehdään? Mikä on siedettävä tartuntojen määrä, jotta rajoituksia voidaan purkaa? Kuinka paljon kolmatta rokotetta tulee olla annettu, jotta rajoituksia voidaan purkaa? Miten paljon rajoituksilla todellisuudessa saadaan lisäaikaa rokotuksiin, ja paljonko sitä tarvitaan? Miten paljon rokotteet ja rajoitukset oikeasti rajoittavat taudin leviämistä? Miksi osaa rajoituksista nyt höllennetään, kun vasta puhuttiin valmiuslain käyttöönotosta?

Tällainen poukkoilu ei anna toivoa eikä luottoa tulevaan. Vaikka rajoituksia nyt kevennetään, saatetaan höllennykset perua kahden viikon päästä, kun arvio tartuntahuipusta muuttuukin. Lisäksi arvioita on yhtä monia kuin arvion tekijöitä. STM sanoo, että niin kovat rajoitukset tarvitaan kuin mahdollista, THL sanoo, että pienet rajoitukset riittävät, ja hallitus lopulta tekee päätöksensä, joka on jossain siinä välillä, kun ei tiedä, ketä uskoa.

Sama rulianssi lienee taas edessä jokaisen variantin kohdalla. Rajoituksia randomaattorilla tiskiin, piikkejä olkapäihin ja toivotaan parasta.
Rousku kirjoitti: 19 Tammi 2022, 21:19Miksi ei poukkoilu voisi jatkua maailman tappiin? Joustetaan kulloisenkin tilanteen vaatimusten mukaan.
Koska tietynlainen arvattavuus, ennustettavuus ja vakaus helpottaa elämää ja bisnestä. Tällä hetkellä mitään ei voi suunnitella, koska rajoituksia, suosituksia, karanteeneja ja muita pompotellaan ympäriinsä. Jos jotain suunnitellaankin, täytyy koko ajan varautua, että suunnitteluun ja valmisteluun käytetyt resurssit - myös henkiset - menevät hukkaan tai niitä täytyy upottaa lisää suunnitellun asian lykkäämiseen tai muokkaamiseen. Sellainen on aika tehotonta ja turhauttavaa toimintaa, ja se lamauttaa paitsi ihmisiä myös talouskehitystä. Talouskinhan lopulta perustuu luottoon tulevasta.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 41934
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

DenEurovise kirjoitti: 19 Tammi 2022, 22:28 En ymmärrä. Mihin perustuen näitä päätöksiä tehdään? Mikä on siedettävä tartuntojen määrä, jotta rajoituksia voidaan purkaa? Kuinka paljon kolmatta rokotetta tulee olla annettu, jotta rajoituksia voidaan purkaa? Miten paljon rajoituksilla todellisuudessa saadaan lisäaikaa rokotuksiin, ja paljonko sitä tarvitaan? Miten paljon rokotteet ja rajoitukset oikeasti rajoittavat taudin leviämistä? Miksi osaa rajoituksista nyt höllennetään, kun vasta puhuttiin valmiuslain käyttöönotosta?

Tällainen poukkoilu ei anna toivoa eikä luottoa tulevaan.
Eiköhän niitä pyritä tekemään parhaimaan saatavilla olevaan tietoon (joka muuttuu koko ajan)? Tietysti joillakin etenkin poliitikoilla voi olla mukana myös epärationaalisia pelkoja (ihmisiä kun ovat), ja tietysti joillakin asiantuntijoilla voi olla suppea vain oman alansa näkökulma (esim. THL ehkä ajattelee vain terveydenhoidon kantokykyä, ei niinkään toimien laajempia talousvaikutuksia tai vaikka etäkoulun aiheuttamia hankaluuksia).

Ehkei rajoituksia perusteta yksinomaan tartuntojen määrään (jota ei välttämättä voida edes mitata luotettavasti). Eikä kolmansien rokotusten määrään, kun muitakin seikkoja on seurattava. Kuka sen tietäisi, miten paljon rajoituksilla saadaan lisäaikaa? Epidemiologi voi antaa valistuneempia arvauksia kuin tavis kaduntallaaja, mutta arvauksia ne silti ovat.

Tällainen poukkoilu antaa minulle luottoa siihen, että meillä on hyvä järjestelmä, joka pystyy aina tarvittaessa korjaamaan kurssia, sen sijaan että olisi joku "kaikkitietävä" itsevaltias, jonka pillin mukaan tanssitaan.
DenEurovise kirjoitti: 19 Tammi 2022, 22:28
Rousku kirjoitti: 19 Tammi 2022, 21:19Miksi ei poukkoilu voisi jatkua maailman tappiin? Joustetaan kulloisenkin tilanteen vaatimusten mukaan.
Koska tietynlainen arvattavuus, ennustettavuus ja vakaus helpottaa elämää ja bisnestä. Tällä hetkellä mitään ei voi suunnitella, koska rajoituksia, suosituksia, karanteeneja ja muita pompotellaan ympäriinsä.
Fiksu tekee varasuunnitelmia. Myös fiksu taloudellinen toimija. Ja joustavat pärjäävät.

Ei kannata esittää johtajienkaan vakautta oloissa, joissa ulkoisista syistä sitä nyt vain ei ole. Jos koronatoimet olisivat vakaampia, saattaisi jokin muu tekijä - esim. tartuntamäärien ryöpsähtely tai vaikkapa vakaan tiukkojen rajoitustoimien vastainen mellakointi - puolestaan luoda epävakautta.

En sano, että kaikki on hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla (kun en itsekään tiedä, mikä se tapa olisi), mutta ymmärrän kyllä päättäjien asemaa puun ja kuoren välissä. Samoin sen, ettei todellinen asiantuntija teeskentele tietävänsä yhtään sen enempää kuin mitä tietää.
Rise, angel, shine, love!

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4611
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Rousku kirjoitti: 19 Tammi 2022, 21:19 En koe, että missään vaiheessa olisi "yhteiskunta suljettu". Liian totaalinen termi. Joitakin totuttuja toimintoja on rajoitettu kyllä. Mutta esimerkiksi ruokakaupassa on kyllä päässyt käymään.

On kovin yksilöllistä kuinka paljon nämä rajoitustoimet vaikuttavat omaan elämään. Jos sattuu olemaan niin, että kaikki mielekäs vapaa-ajan tekemisesi oli rajoituksen piirissä olevissa asioissa ja elämän sisältösi on sen seurauksena kaventunut olemattomiin niin silloin voi sanoa, että yhteiskunta on osaltasi aika suljettu. Jos taas et käyttänyt ennen koronaa juuri mitään nyt rajoitettuja asioita niin et koe välttämättä henkilökohtaisesti suurtakaan eroa koronaa edeltäneeseen aikaan.

Omalla kohdallani mielekkäät vapaa-ajan harrastukset ovat kaventuneet rajoitusten myötä ehkä noin 70%. Jotain olen pystynyt kompensoimaan kuten vaikkapa vaihtamaan kuntosalin ulkoiluun mutta läheskään kaikki ei ole korvattavissa jollain muulla. Ja tuo ulkoilukin on näillä peilijääliukkailla/paskaloskassa :rullaati:

Rajoituksilla aiheutettu haitta ei myöskään rajoitu itse rajoitustoimien ajalliseen kestoon. Esimerkiksi lautapelikerhomme aiempi yhteisöllisyys hajosi koronan myötä: peli-illat jatkuivat rajoitustoimien jälkeen mutta useimmat ihmiset olivat tauon aikana kadonneet johonkin eivätkä ainakaan heti palanneet. Sen aiemman yhteisöllisyyden rakentaminen uudelleen saattaa kestää vuosia.

Vastaa Viestiin